Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Lastu todennäköisesti ohittaa alkuperäisen nakukontrollin eikä siitä vikavaloa syty
Pakko kommentoida. APR softa ei TODELLAKAAN ohita alkuperaista nakukontrollia, eika siihen puututa muutenkaan. Miksi ihmeessa puututtaisiin? Myos kaikki pakolampo- yms. turvarajat pidetaan vakioina. Joskus niita voi rukata ylospain, mutta ikina turvamekanismeja ei ohitella tai poistella.
Jonkun muun softavalmistajan softa voi noin tehdakin.
Nimim. APR:lle nyt puolitoista vuotta omin kasin softaa vaantanyt
Mutta onko sillä merkitystä onko kyseessä ns. täystuho vai kenties hivenen pienempi =) Samanlainen remontti noihin kannattaa kuitenkin tehdä eli uusia kaikki. Jos noissa pienemmissä vauriotapauksissa jättää jotain tekemättä niin saa varautua kohta avaamaan koneen uudelleen.
Pikku update remontista. Turboille tehdään kunnostus ja kevyt viritys sinne +500Hv luokkaan. Ei käyttöominaisuudet heikkene juurikaan.
Täällä(kin) kun oli puhetta RS4 K04 vs RS6 K04 heräämiset yms. niin tuli tämmönen video vastaan the tuubissa. Ilmeisesti 5. vaihteen veto:
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=0lJFweNMpZc"]3xRS4 motariveto.[/ame]
left RS4@436hp and original K04 Turbos. Middle has 540hp with K04 from RS6. Right RS4 is almost stock with a chip.
Jäi hiukan epäselväksi mitä tuolle vasemmalla olevalle oli muuta tehty? On muuten komean näköinen peli väriä myöten =) Tuo keskimmäinen olisi luultavasti mennyt ohi kevyesti jos olisi vaihteita käyttänyt.
Ja kaikista kolmesta turbot rikki kun oli nuin pitkä 5. vaihteen veto :) sori...
Keskimmäisessä ehkä eniten myös painoa kun iso risa, saattaa vähän vaikuttaa tuohon kiihtyvyyteen... jos niinku meinaa pelkkiä koneita ja palikoita vertailla suoraan...
Edit: Niimpä taitaavat ollakin RS4:a kaikki, yläpuolinen teksti vaan hämäs.
Ouluun asetutaan. Yli 30v tuli pääkaupunkiseudulla asuttua, olen siis Oulusta syntyjään. Nyt kun suomessa ei ollut asuntoa yms. niin päätettiin palata noille kulmille, kun mökit yms. on siellä suunnalla ja mitä parasta kunnon harrastetilat =)
No tuosta kuolaamisesta tiedä. Molemmat on enemmän tai vähemmän projekteja =)
Risan tilanne alkaa olla taas ihan siedettävä. Kone paikan päällä ja tänään lähtee ahtimetkin ilmeisesti modattuina/huollettuina takaisin pajalle. Maanantaina menen itse paikan päälle katsastamaan tilanteen...
Onhan tuohon melkoinen läjä osaa tallissa odottamassa mm. HR coiloverit/vakaajat, JHM vaihteenlyhennin, uudet jarrut (Cayenne), uudet nivelet ja laakerit joka nurkkaan sekä jotain noita puslia yms. alustaan...
Konehuoneen puolelta uusitaan samalla ne moottorin tukikumit, jälkijäähypumppu, uusi laturi (kokonaan uusi, ei pelkästään se säädin) ja tietenkin iso läjä niitä vacuumi yms. putkia, tiivisteitä, N75/710N jne. Niitä Wagnerin coolereita en nyt sinne saanut, mutta sieltä uusitaan nuo silikooniletkut, kun yksi niistä oli hankautunut puhki. Pakosarjat, DB:t ja loppuputkisto on uudet ja se SRE kytkinpaketti.
Auton sisälle hommasin sen RNS-E PU:n jota Aki on jo modaillut. Siihen lisäksi tulee bluetooth mokkula. Autossa on alkuperäinen puhelin, mutta tuo sinihammas on hiukan kätevämpi. Mielenkiintoista nähdä toimiiko tuo monitoimiratti tuon uuden laitteen kanssa. Jos ei niin taidan vaihtaa sen ratin 3-puolaiseen versioon. Muita sisämuutoksia on uudet esim. jalkalistat ja tavaratilan peitto (sitä ei tullut auton mukana)...
Saattoi kai tästä puuttuakin jotain noista osista, mutta kyllähän tuolla taas saattaa päästä pitkällekin tämän huollon jälkeen ilman murheita.
Ei tuo auto silti valmis ole noidenkaan jälkeen. Ne Wagnerin coolerit pitää laittaa, uudet suuttimet, että saa tuosta E85:sta hyödyt ja 044 pumppu tankkiin (se mulla onkin jo hyllyssä)...
Tuosta autosta ei ole paljoakaan kuvia (projektina), mutta pari kuvaa sain noista kunnostetuista turboista, löytyy täältä:
On kyllä semmonen projekti, ettei ihan heti tule vastaan..ja ajattelen asiaa kustannusmielessä. Tässä on muutama kilo€ palanut, ei niitä kyllä passaa alkaa laskemaan. Jos vain tilillä katetta ni eihän siinä mitä:)
Jälkijäähyn pumpun voi jättää pois, minulta jätettiin, jos radalla käy huudattamassa niin pitää kuitenkin jäähdytellä konetta käynnissä jonkin aikaa. Tuskin paljon käy tuo pumppu normiajossa kesälläkään.
Oliko noissa turboissa nyt RS6 osia vai modattiinko RS4 osia?
Uusi pohjamuovi maksaa maltaita, kannattanee laittaa foorumilaisen tekemä metallinen pohjalevy. Siitä on enemmin suojaksikin. Ja kannattaa modata sitä pohjamuovia / metallia niin, että suodattimen ja pohjapropun saa pois ilman pohjalevyn irroitusta. Reikä levyyn ja kumilevy toisesta päästä kiinni niin saa läpän edestä tarvittaessa.
Meinaatko laittaa ne saastepumppuhässäkät, tulee konehuoneeseen tilaa kun nekin jättää pois. Ja saa tarvittaessa venttilinkopat koneen paikallaan ollessa irti ilman kiroilua. Minulta jätettiin nekin pois kun ei oo DP:ssä esikattejakaan.
Niin, monen asian kanssa pärjää, mutta kyllä sillä jälkijäähyllä hyvä tarkoitus on. Ja jos itse tällaista samanlaista samalla idealla tekisin kuin kaima, niin en jättäisi mitään tuollaista pois.
Kylllä noita jälkijäähypumppu, toisioilmapumppu, huohotinhässäkkä ja alipaineella toimiva ilmanputsarin lisäluukun aukaisu kilkkeitä kannattais karsia / parantaa nyt kun kone on poissa paikoiltaan. Muovikassillinen mahdollisia vikatapauksia lähtee pois konehuoneesta samalla vaivalla.
Kyllä jälkijäähyn jättäisin, ainakin radalla se surisee varikolla usein ajon jälkeen ja ei se ainakaan pahaa tee :) Vähän aikaa sitten tuli uusittua juurikin tuo pumppu.
No niin, taas suomessa =) Olihan reissu, voin sanoa, että eilen koin miehen maanpäällisen helvetin. Tehkää ensin 16 lento ja siitä suoraan väsyneiden muksujen kanssa Jumpoon ostamaan kaikki talvivaatteet. Jessus...3h jälkeen kaikki oli hermoraunioina ja varsinkin 134cm talvihousujen löytäminen tuntui olevan aivan mahdoton homma. No tuostakin selvittiin, mutta en voi suositella kellekään. Kiitoksia Terolle vielä tuon kauppakassin säilytyksestä, kyllä tuolla ajelee =)
Kävin katsomassa pikaisesti tuota Risaa. Ei muuten se uusi konekaan täysin tiivis ole. Tosin nyt se vuotaa venoista. Kaikissa se sylintereissä 12-14%, mutta yhdessä on hurjat 44%. Siellä on yksi imuvena joka vuotaa melko huolella. Tuo kone on käynnistämätön, joten täytyy tuo ajaa sisään ja tehdä 1-2t kilometrin jälkeen uusi testi ja katsoa miten nuo osat asettuu. Nuo muut sylinterit on ihan ok, mutta tuo yksi suurempi hiukan mietityttää, mutta ei päädytty nyt avaamaan tuota vaan uskotaan siihen, että se on ok kuhan saa hiukan muovautua...
Noista ns. ylimääräisistä osista. Koetan pitää tuon mahdollisimman "kokonaisena" eli kaikki laitetaan kiinni mitä sieltä on pois otettu. Tuosta jälkijäähy pumpusta niin Urssissakin se taitaa olla jostain kohtaa rikki 70% kaikista vehkeistä. Kun uusin tuon ja laitoin vielä sen anturin hiukan matalemmille lämmöille niin kyllä se pumppu siellä surisee usein. Kesällä ei tarvinnut kummoistakaan lenkkiä ajaa niin kyllä se muutaman minuutin jälkeen lähti käyntiin ja hyvä niin. Tuosta Risasta en osaa sanoa, mutta ei se siellä haitoiksikaan ole ja jos sieltä jotain menee rikki niin korjataan =)
Ei muuten se uusi konekaan täysin tiivis ole. Tosin nyt se vuotaa venoista. Kaikissa se sylintereissä 12-14%, mutta yhdessä on hurjat 44%. Siellä on yksi imuvena joka vuotaa melko huolella.
Kuulostaapas kummalliselta. Kaikki seetit on koneistettu, ja venttiilit koottu koneistamolla. Joko siellä on sössitty, tai sitten se vaan tarvitsee hieman ajoa että venttiilit asettuu.
No toivotaan ettei ole vino ja nuo kaikki asettuvat kohdillensa kuhan saadaan hiukan kilometrejä alle. Purkuunhan tuo menee jos ei tuosta asetu...
Ensi viikolla tuon pitäisi olla valmis. Suurimmat osat on valmiina, mutta puuttuu kaikkia noita tiivisteitä, stefoja, moottorin tukikumit yms. pientä sälää ja kuhan ne on saatu niin äkkiäkös tuon nakkaa kasaan..
EDIT. Eikö ne muuten testaa noita kaikissa koneistamoissa ettei venttiilit vuoda? Tuli tuossa mieleen, kun kantta tehtiin tuohon Urssiin niin kyllä noi venttiilit testattiin ohivuotojen varalta jo siinä vaiheessa kun kansi oli irti?
Mistä hommaat orkkis moottorin kumityynyt? Minulle myytiin viime viikolla Lappeenrannan Bernerillä ei-oota. Menee kuulemma tehdastilaukseksi ja toimituspäivä avoin :) Tarvikkeena en löytänyt mistään täältäpäin.
Sori pahasti OT, mutta tässä toivon mukaan viimeistään tammikuun aikana tulee myyntiin lähes käyttämättömät orkkikset B5 RS4 moottorin tukikumit. Oli vähän turhan jäykät omalle kermaperseelle 1.8T B6 tuennoiksi, joten tilalle vaihtuu nyt hieman pehmeämmät S4 versiot.
Tepon kautta tuli ihan kohtuullisella toimitusajalla nuo.
Comment