Noilla pärjää jo.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4:n pikkuveli RS4
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Sain eilen koneen telineeseen kiinni. Tuokin oli melkoinen savotta sillä kiinnittelin tuon levyn koneen taakse irrallisena ja ajattelin vain nostella koneen itse telineeseen. Kuulosti hyvältä käytännössä, mutta kun aloin nostamaan tuota niin alaosa tahtoi olla sen verran "liukas", että liikkui sitä mukaa taaksepäin, kun koetin työntää tuota paikoilleen. Tähtäys ei ollut ihan 100% luokkaa, sillä mötikkä kuitenkin painaa jonkin verran. Siinä sitten käveltiin kone sylissä tallin toiseen päähän, kunnes teline kolahti seinään ja sain painettua tuon putken hahloonsa. Selkä parka...
Tähän asti sain sitten purettua. Öljypohja ja sen kehikko oli muuten melko lujasti liimattu kiinni. Sai melko paljon koputella ennen kuin suostuivat irtoamaan. Samoin tuon öljupumpun ketjun ratas oli saakelin tiukassa (tai se pieni pultti siinä). Mulla ei ole "oikeita" työkaluja vielä hollilla vaan pitää käydä hakemassa ne tuolta toiselta tallilta. Alunperin suunnittelin, että voisin tuon tehdä siellä, mutta tuota on helppo/nopea aina räveltää täällä Oulussa.
Seuraavaksi sitten se kiinnostavin vaihe eli mäntien irroitus....
Kysymys, tietääkö kukaan missä voisin pestä noita koneen osia täällä Oulun suunnalla?
Itse auto on edelleen Janilla, viinalle säätävät sitä nyt eli eiköhän se kohta ole taas "valmis"
Comment
-
Aikoinaan kun tuota Urssin konetta tehtiin niin oli paljonkin puhetta koneen tasapainotuksesta. Ilmeisesti tuon 6:s koneen tasapainotus on helpompi? Sama periaate ilmeisesti sopii tuohonkin eli tasapainotus tehdään vauhtipyörän kanssa vai oliko se niin, että 5:s koneessa nuo piti olla paikoillaan, että saa massat kohdilleen? 6:ssa ei niin välttämätön?
Mullahan ei nimittäin tuohon ole vauhtipyörää, se on tuossa autossa kiinni (samoin kuin pakosarjat, turbot yms. hilppeet). Tarkoituksena ei oikeastaan ole edes hommata niitä vaan jos tuon joskus laitan kiinni niin tarvittavat "ulkoiset" kilkkeet laitan irroitettavasti koneesta kiinni. Jos tasapainotus niin vaatii niin voisin harkita tuohon jonkin limpun ostamista...
Comment
-
Tänään puuhastelin hiukan tuon moottorin kanssa otin männät pois. Pettymys oli suuri kun noista ei löytynyt mitään "oikeaa" vikaa. Kaikki männänrenkaat oli ehjiä. Oletus oli, että nuo olisivat olleet rikki, mutta ei ollut "tuuria" tällä kertaa. Miksi huonompi juttu, no nyt täytyy alkaa mittailemaan välyksiä yms. että noiden ohivuotojen syy löytyisi.
Kulumaa en löytänyt kuin noista mäntien reunoista. Onko tuoakaan edes vakavaa sillä tuon vain näki, ei tuntenut. Liukulaakerit oli ainakin silmämääräisesti aivan mitoissaan.
Purin yhdestä männstä renkaat pois ja eipä noista osaa sanoa juuta eikä jaata. Pitää etsiä noiden mitat ym. ja katsoa oisko nuo sitten kuluneet. Sylinterit näytti kaikki hyviltä.
Lisää kuvia noista osista löytyy albumista
Menee hämäräksi. Ei auta kuin mitata nuo osat ja laittaa uuden männänrenkaat ym. sisään ja katsoa helpottaako. Lähden huomenna taas reissuun ja kuhan palailen niin pesetän osat ja alan kasaamaan konetta. Teppo taitaa olla lomilla, kun ei ole vastaillut osakyselyihin =) No eipä tuolla kiirettä ole...
Comment
-
Kyllä ne kylmänä mitatut 4x% ohivuodot on ihan normaalit ehjälle, mutta kuluneelle audin alakerralle. Joko paljon ajettu tai sitten vaan muuten huonosti kohdeltu. Mittaile rengasvälykset muutamalta eri korkeudelta, se luultavasti jo kertoo mistä syy ohivuotoihin löytyy.
Comment
-
Urssin renkaat on suunniteltu niin kauan sitten, että uudempiin ei ehkä kannata suoraan verrata. Männänrenkaat ovat syyllisiä isoon osaan moottorin liikkuvista osista aiheutuvista vastuksista ja siksi renkaiden leveys (vai onko se paremminkin korkeus) ja esijännitys ovat pienenemään päin alempia CO2-lukemia jahdattaessa.
Comment
-
Renkaiden jännityksellä ei ole juurikaan merkitystä niiden tiivistyksen kannalta. Palokaasut painavat renkaan sylinterin seinää vasten. Jos näin ei tapahdu on jossain vikaa.
Comment
-
Muistaakseni kyseinen moottori ei Jarin mukaan oirehtinut ajossa mitenkään erityisesti. Ohivuotomittauksessa palokaasut eivät kaiketi paina renkaita sylinteriseinää vasten, vai?
Alkuperäinen kirjoittaja jipitkan Näytä viestiMeinaatko tosissasi että RiSankin mooottori on suunniteltu 80-luvulla?Viimeksi muokannut hoff4; 1.7.2013, 05:08.
Comment
-
Juuh, auto kävi ja kukkui aivan normaalisti. Moni tuota ajoi ja ei hekään huomanneet mitään outoa. Terho taisi muuten olla yksi viimeisiä ja voinee varmaan todeta myös, että tuo liikkui ihan ok. Olen tässä miettinyt, että olisiko syynä ollu sitten kylmä kone ja liian pienet paineet? Ei ilmanpaine riitä painamaan noita renkaita tarpeeksi, vai onko ihan kaukaa haettu?
Mielenkiinnolla kuulisin muidenkin tuon koneen omistavien mittauksia. Itse aion hommata tuon mittarin ja mittailla tuon Mikon tekemän koneen ja tietenkin tuon työn alla olevan. Voidaan pitää Oulussa ohivuotojen mittauspäivät :-)
Comment
-
Joo, tuli ajettua enkä olisi sen ajokokemuksen perusteella osannut sanoa koneessa olevan mitään vikaa. Toki referenssi täysin ehjästä tuollaisesta puuttuu. Käyntiin lähti nätisti, vetoja oli hyvin, eikä kummituksia näkynyt taustapeilissä.
Comment
-
Jahas tämä auto löytyy täältä foorumilta. Kahlasin koko ketjun läpi kerralla ja oli kyllä erittäin mielenkiinoista luettavaa! Jotainhan olet jutellut mitä palikkaa autoon on laitettu, mutten tajunnut että näin perusteellisesti risa on läpi käyty. Täytyy kyllä hattua nostaa ja tulla käymään katsomassa lähempää kunhan auto ja mies reissusta palaa tälle perälle! :)
Comment
-
Päivä taas istuttu lentokoneessa ja melkein perillä. Piti pysähtyä Lagosiin, koska illalla/yöllä ei saa matkustaa maantiellä (Ibadaniin pitäisi vielä jatkaa). Saattaisi joku vielä ryöstää tuolla pimeällä tiellä (kohtuu normaalia harrastetoimintaa näillä seuduilla)
Mulla on ollut hiukan huonoa tuuri näiden harrastevehkeiden kanssa. Kummatkin alkaa olla kohtuullisen hyvin läpikäytyjä =)
Teppo tuossa laitteli melko täydellisen osalistan noille tiivisteille/laakereille mitä tuohon koneeseen menee. Ei ole taaskaan halpaa, mutta ei tuonne kehtaa mitään vanhaa jättää.
Kysymys, onko ne kankien pultit ns. kertakäyttöisiä/venyvää mallia eli niitä ei enää voi käyttää? Sama kysymys kansipulttien osalta. Kyllä kai tuo tieto Bentleystä löytyisi, mutta ei tullut asennettua sitä tähän työkoneelle.
Suunnittelin tuota ohivuotojen mittausta tuolle koneelle niin, että jätän alakerran auki. Kansista irroitan nokat paikoiltaan eli kaikki venat on kiinni eli konetta ei tarvitse niiden takia pyörittää. Ensimmäinen mittaus siis noin ja toinen sitten nokkien kanssa niin näkee että ne sulkeutuu ja muutenkin käyttäytyy oikein (samalla voikin vaikka tarkastaa ajoituksen yms). Alakerta saa olla auki niin "näkee" ja kuulee paremmin jos renkaista vielä vuotaa. Tuo konehan toimii vähän niin kuin koepenkkinä sillä ei mulla ole aikomustakaan sitä olla ihan heti paikoilleen laittamassa. Varakoneena ja hyvällä tuurilla (kop, kop) niin sitä ei koskaan tarvita...Viimeksi muokannut Jari74; 1.7.2013, 21:56.
Comment
-
No tulisiko tuosta yhtään sen halvempi jos laittaisin kiinalaiset veivit ja niihin sitten halvemmat laakerit. Yhteishinta nousisi kuitenkin pelkkien orkkislaakereiden yläpuolelle. Ei nuo sentään niin halpoja voi olla =)
Pitääpä ihmetellä noita pultteja. Kannen osasinkin aavistella, että uusiksi menee, mutta noiden veivien pitää vielä selvitellä. Tosin ei kai nuo niin kalliita voi olla, että kannattaisi edes vanhoja laitella. Saatan (ja luultavasti olen) olla väärässäkin...
Comment
-
Kiertokangen laakerit
-ylempi 078105701M 72,19€/ kpl
-alempi 078105701L 22,94€/ kpl
-veivin pultti 077105425B 14,49€/kpl
nämä siis Tepon hinta hausta.
Comment
Comment