Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kiitoksia Pullalle linkin korjaamisesta. Laitoin linkin kännykällä lentokentältä ja joku meni pieleen...
Kannet menee nyt Tammerdieseliin kunnostettavaksi. Toivottavasti edes ne olisi hyvässä iskussa. Nokista voisin kysyä, että onko nuo Loban tekeleet ne kaikkein helpoin vaihtoehto? Tilaan ja laitatan kiinni...
Tehdään tuosta koneesta nyt sellainen jota ei tarvitse joka 100tkm jälkeen uudelleen rakentaa. Tehoja ei edelleenkään lähdetä hakemaan vaan ns. pommin kestävää rakennetta. Orkkis tuntuu olevan melko haperoa tekoa. Aivan kuin olisi suunniteltu siten, että ekat 2-3v se kestää eli takuun ja sitten se vaatisikin jo "pienehköä" remonttia. Uusi orkkis kone olisi maksanut sen 18t, mutta eihän tuon ostamisessa ole kauheasti ideaa, koska ne alkuperäiset "virheet" on siellä piilossa. Mietin kyllä tuota ratkaisua, että kokonaan uusi paketti sisään, mutta halvemmalla pääsee kun rakentaa paremman. Outoa sinänsä...
Kuhan tästä katastrofista selviän, ostan sen RS6:n =) Pääsen taas kiroamaan harrastuksen mielekkyyttä.
Juuh, luulin, että kone on tuossa hyvässä tikissä. Veti hyvin ja ei pienintäkään oiretta. Odotan todella mielenkiinnolla miltä tuo auto tuntuu nyt kun koko kone uusitaan ja muutamia pieniä parannuksia siihen päälle vielä (pakosarjat, coolerit, putkisto, kytkin, turbojen ehostus ym.) Saattaa unohtua nuo huolet ja murheet nopeasti =)
Yksi asia vain harmittaa. Olisi pitänyt teettää tuo ohivirtaustesti heti kun auto meni säilöön. Olisi ollut monta kuukautta aikaa laittaa tuo kuntoon, mutta nyt aika on kortilla.
Tuota, jos kone vetää hyvin, kaikki tehot tallella, päästöt ihanteelliset, ei mitään oireita, miksi rakentaa uusiksi? Vieläpä jos vakiona aiotaan pitää..? Huvin vuoksi?
Jos 50% ohivuodot niin luulis syövän öljyäkin aika reippaasti..?
Okkimilta vielä parempi alakerta ja pakosarjat yms vaihtoon niiin ei mitään järkeä ees laittaa vakio turboja.
Fin-turbo tekee sulle omista paremmat puhaltimet. Nokatkin jos meinaat vaihtaa niin älä ees viitsi vakio puhaltimia miettiä.
Laitat nyt samalla vaivalla se sysäämään se 600 hummaa ulos niin ei ala harmittaan. Ajomukavuus ei huonone alaväännön katoamisena ollenkaan.
Turbot menee Fin-Turbolle (ellei jo ole siellä). Oli puhetta, että jos ne saa kohtuu helposti modattua paremmin tuolle setupille niin mikä ettei. Repo ehdotti jo RS6 hybridiä, mutta ne ei enää käy noihin muihin jo hommattuihin osiin (laipat)...ei kehtais ihan uutta osaa alkaa paloittelemaan.
Onko niin, että alakierrosten herkkyys ei katoa juurikaan noiden RS6 turbojen kanssa? Mä en jaksa kierrättää konetta sinne punarajalle juurikaan eli se normaalissa liikenteessä oleva teho/vääntö tulisi olla hyvä. Auto on kuitenkin 90% ajasta ihan kadulla. Ohituskiihtyvyys on myös tärkeä eli normiajossa ei ole mielekästä heittää esim. 6:lta suoraan 3:lle, jotta alkaisi voimaa löytymään.
Jos nuo orkkis turbot saa vastaamaan esim. Loban 530 mallia niin se riittää vallan mainiosti. Juttelin Loban Simon Sharp:n kanssa asiasta ja hän sanoi suoraan, että normiajoon Loban 530 on sopiva ellei täydellinen. Hänellä on omassa (käyttis) autossaan kyseiset hyrrät. Loban 600 sarja tahtoo jo menettää sen verran alakierrosten herkkyyttä.
Perkules kun mun ex "sininen paholainen" on myyty, olisin voinut näyttää miten se pelaa.
Tietty se "herkkyys" on vähän mielipideasiakin että kuinka alhaalta sen pitää vetää, mutta itse olen sitä mieltä että sellaisena Risa olisi pitänyt tulla tehtaalta! Siis RS6 turboilla varustettuna. Riittävän herkkä alempanakin, mutta vetää "raivokkaasti" ylhäällä. Vähän vaikea sanoa että onko se juuri sinulle sopiva setuppi. Mutta ei se 530 vastaavakaan varmasti huono ole, sellaisesta vaan ei ole kokemusta. Itse tykkään RS6 turboilla varustetusta biturbosta kuin hullu puurosta.
Taisin joskus mainita, että pitäisi olla klubin koeajopäivät jossa olisi autoja juuri eri setupilla niin saisi kokeilla. Nuo ilmoitetut lukemat kun ei kerro kaikkea. En toki pois sulje noita RS6 hyrriä, moni noita on ehdottanut ja uskon, että siihen on myös syynsä.
Tuo mun auto, vaikka se nyt osoittautui vialliseksi niin veti mahdottoman hyvin juuri oikealla alueella eli ajaminen oli hyvin helppoa. En tahtoisi sitä ainakaan huonontaa. Tuota ehti ajaa muutama clubilainenkin ja tuskin hekään kauheasti pystyvät tehon puutteesta moittimaan. Ainoa huono puoli tuossa oli se loppuunajettu alusta eli tahtoi olla melkoinen ura-ohjus. Siihen on jo lääkkeet tallissa.
Katsotaan nyt mitä tuo Fin-Turbo noista mun vanhoista sanoo. Tiedän jo, että ne ääntää kun mennään isommille ahdoille eli yli 1,2bar. Tuo tuli ilmi APR:n softan kanssa, joka nosti ahdot sinne 1,55 asti. Jos ne on ns. loppu ja niiden kunnostamisessa ei ole mieltä niin otetaan vakavasti harkintaan nuo RS6 mallit. Täällä on kokemusta sen verran noista, että ei noita neuvoja voi jättää noteeraamatta =)
EDIT: Päivitetään sen verran, että tiukkojen neuvottelujen jälkeen Okkim suostui luopumaan koko koneesta eli myös kannet on Mikon käsialaa. Nyt pitää miettiä mitä tekisin vanhalle koneelle. Kannet on jo kunnostuksessa, mutta mitä keksisin alakerralle. Risan kanssa voisi olla hyvä olla ylimääräinen kone ihan vain varuilla nurkissa =)
Sanotaan nyt vielä kerran ihan vaan kertauksen vuoksi, ettei RS6 turboilla ei ole heräämisen kanssa havaittavaa eroa vakioturboihin. Kaikessa muussa taas on, ja paljon!
Tykkään omastani nykyisin paaaaaljon enemmän kuin ensimmäisen 5 vuoden aikana.
Välitalon puurovertaus on hullun hyvä jos kyseessä on neljänviljan tuote ;)
No kysytäänpä sitten. Mistä noita RS6 turboja kannattaa tiedustella? Pikainen vilkaisu eBay:hin kertoo että hinnat on sen 1200-1500 euroa (molemmat). Liekö aitoja?
Taisin joskus mainita, että pitäisi olla klubin koeajopäivät jossa olisi autoja juuri eri setupilla niin saisi kokeilla.
Kannatan ehdotusta. Pääsyvaatimus koeajolle on että itse tuo samalla koneella varustetun auton paikan päälle ja tarjoaa sen koeajettavaksi. Minuakin kiinnostaisi koeajaa muutamaa eri 2.0 TDI tai 1.9TDI setuppia. Turha olisi mun vinkua mitään risan koeajoa loban tai RS6:en häkkyröillä kun itselläni moista autoa ei ole. Eli pieni rajaus siihen koeajoon olisi järkevä tehdä.
Sitten jos osaa perustella koeajon tarpeellisuutta niin auton omistajan harkinnan mukaan.
Minun herkkyys koeajoon antoon on hiukan pienempi. Kyllä tuota saa kokeilla, ajettavaksi se on tehty, mutta joku maltti sentään ettei paikkoja riko. Nuo Risat kun tuntuu olevan hiukan kalliihkoja huoltaa =) Siis puhutaan nyt esim. clubilaisista eikä kenestä tahansa vastaantulijasta, mutta jos joskus pääsisi osallistumaan noihin clubin tapaamisiin, niin kyllä saa tulla nykimään hihasta jos haluaa pienen koikan heittää. Mielelläni ajan myös muiden vehkeitä oli kone yms. mikä tahansa..
Nyt kyllä on Jap3 saanut ihan mahdottomat alennukset tai muistat ihan väärin. Kyllä nuo RS6 turbot maksaa tuolta tänä pnä varmaan sen aika lähelle 2500 euroa toimituksineen. Siihen vielä B5-modaus päälle.
Jari74, ebay turbot ovat luultavasti kiinalaisia.
Jsahlman, tekeekös Fin-Turbo sulle vaikka RS6-turboista LO750:t jos haluaa? Eli laittaa saman "speciaali" kompressorin, paremmat laakeroinnit, pakopuolen porttauksen yms samoilla spekseillä? Tiedän että kysymällä Fin-Turbolta saisin tarkan vastauksen mutta jos täällä on jollain tietoa, niin ihan vain yleistä turbokeskustelua varten.
Japehan ei koskaan muista mainita alveja eikä veroja hinnoissaan ;)
Fin-turbolle soittamalla selviää paremmin. Ne kyllä räätälöivät puhaltimet semmoiseksi että pelaa.
Taishan se joku jo ottaa heidän kaluillaan reilu 600 hummaa ulos omastaan S4:sta penkkipäivänä. Risa miehet jäi toiseksi.
Laitoin ihan uteliaisuuttani mailia Fin-turbolle ja kyselin mitä ne voisi noista vanhoista loihtia, noilla mun esittämillä spekseillä. Katsotaan mitä vastaavat...
Kyllä finturbo tekee kaikki nuo työt mutta "vastaavan" tyyppisillä osilla. Nykyään Loballa on muistaakseni omatuotantosiipiä eli ei niitä yleisiä siipiä mitä ennen oli.
sahlman, tekeekös Fin-Turbo sulle vaikka RS6-turboista LO750:t jos haluaa? Eli laittaa saman "speciaali" kompressorin, paremmat laakeroinnit, pakopuolen porttauksen yms samoilla spekseillä? Tiedän että kysymällä Fin-Turbolta saisin tarkan vastauksen mutta jos täällä on jollain tietoa, niin ihan vain yleistä turbokeskustelua varten.
Siinä voi käydä niinkin, että puhelun jälkeen tilaaja huomasi luulleensa haluavansa RS6-turboista LO750:t.. Fin-turbolla on henkilöstössään melko seppiä ja itse ainakin olen pelkkänä korvana, kun siellä päässä suu aukeaa.
Onko aluperäisestä koneesta jo selvitetty varsinainen vika ja sen juurisyy? Oliko vika männänrenkaissa vai onko sylintereissä sanomista? Renkaathan on varmaan suht kivuton ja verrattaen edullinen vaihtaa, jonka jälkeen käytössä luulisi olevan ihan soiva kellari, mikäli itse lohko vaan on mitoissaan. Jos kannetkin vielä on ehjätty, on kasassa jo varmaan ihan käypänen vaihtokone?
Nyt kyllä on Jap3 saanut ihan mahdottomat alennukset tai muistat ihan väärin. Kyllä nuo RS6 turbot maksaa tuolta tänä pnä varmaan sen aika lähelle 2500 euroa toimituksineen. Siihen vielä B5-modaus päälle.
Jari74, ebay turbot ovat luultavasti kiinalaisia.
Jsahlman, tekeekös Fin-Turbo sulle vaikka RS6-turboista LO750:t jos haluaa? Eli laittaa saman "speciaali" kompressorin, paremmat laakeroinnit, pakopuolen porttauksen yms samoilla spekseillä? Tiedän että kysymällä Fin-Turbolta saisin tarkan vastauksen mutta jos täällä on jollain tietoa, niin ihan vain yleistä turbokeskustelua varten.
Kyllä ne tekee. Eiköhän niitä "special" siipiä Fin-turbokin pysty toimittamaan, jos sellaisen haluaa. Mutta ei enempää tästä turboasiasta, tätä keskustelua voidaan jatkaa toisessa ketjussa.
Ei ole selvitetty tai ainakaan minä en ole kuullut mikä on tuo syy noin valtavaan vuotoon. Epäilynä on, että sieltä olisi toinen rengas mennyt palasiksi. Kiinnostaa kyllä itseänikin mikä sieltä on rikki eli syy tullaan kyllä selvittämään.
Kyllähän tuosta koneen saa. Sillä on ajettu vasta se 137tkm tosin eihän tuo kerro mitään paikkojen kunnosta, mutta nyt onkin mietinnän alla mitä tuolle tekisin. Myisinko tuossa kunnossa missä se on vai kunnostettuna. Jos teen siitä varakoneen niin se jäisi pölyttymään jonnekin varaston nurkkaan sillä uskoisin, että tuosta koneesta jota nyt tehdään tulee tuon auton viimeinen. Risaan ei tule vuodessa kuin muutama tuhat kilometri, käyttöautoa siitä ei ole tarkoitus tehdä. Tuohon virkaan on jo eri vehkeet.
Ebaystä saa noita koneita edulliseen hintaan ja ehjiksi mainostettujakin vielä eli tuossa kunnossa kone ei ole oikein minkään arvoinen eli myynti ei kauheasti innosta. Kunnostettuna hyvillä osilla saisin ehkä siitä kohtuullisemman hinnan. Ehdin jo ajatella tuota stroker 3.0 settiä, mutta sitten ajattelin miksi ihmeessä moista edes haluaisin (kuten varmaan huomattukin eli niitä mörkötehoja en ole hakemassa) Saa toki tarjouksia esittää koko paketista =)
Onko näissä Audeissa koneen sarjanumeroa ja runkonumeroa yhdistettynä missään (ns. matching numbers)? Noissa vanhoissa jenkeissähän tuo yhdistelmä on kova sana, joten joskus tulevaisuudessa tuolla saattaisi olla merkitystä. Olisi ainakin yksi 100% alkuperäinen RS4 olemassa jos tuon koneen säilyttäisi ja pitäisi vakiona. Saattaa olla ihan pöhkö ajatus, mutta tulipa mieleen..
Comment