Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vähän vanha ketju mut'ei kantsi aloittaa uuttakaan...

    Menin hetken mielijohteesta RS2:lla katsastusjonoon pari viikkoa sitten kun ei ollut edessä ketään ja alkoi olla jo aikakin. Autonhan pitää olla jatkuvasti tieliikennekelpoinen eikä sitä roplata juuri ennen katsastusta, eikös niin ;)

    Vähän harmittaa kun en käynyt hakemassa ensin päästölappua, kaikki muu oli kunnossa eikä mitään huomautettavaa mutta tyhjäkäynnin HC oli korkealla (226). Kierroksilla HC oli 41 ja tyhjäkäynnilläkin aina jonkin aikaa mutta alkoi nousta pysähtyen tuohon 226 lukemaan, olisi saattanut olla raameissa jos katsastusmies olisi painanut nappia vähän aikaisemmin. Katit oli aika kylmät kun täällä taajamassa ei pääse missään lämmittämään.

    Onko jollain kokemusta voisiko tuon saada rajoihin jos ajaa lämpimäksi, ja onko jossain paikkaa missä pääsisi lämpimänä edes mittaamaan. Paikka missä olen käynyt on niin kaukana isommista teistä että ehtii jäähtyä ennen kuin saa mittarin kiinni. Voihan tulla myös pakosarjan vuodosta, tietyillä välilämmöillä kuuluu aavistuksen säksätystä mutta kun tuohon paneutuisin mielelläni vähän myöhemmin.

    Comment


      Kyllä ne katit saa tarpeeksi lämpimäksi paikallaankin polkemalla.

      Comment


      • Ongelma HC:n suhteen päällä edelleen, kohta voidaan siirtyä "että ottaa päähän" ketjuun kirjoittelemaan. Heitin uudet tulpat vaikka edelliset vaihdettiin viime syksynä mutta tällä kertaa alkuperäiset Boschit joissa hieman eroa noihin aikaisempiin NGK:n malleihin, päätin uskoa että FD5POR on ainoa joka oikeasti toimii. Samalla puhdistin taas MAF:n (puhdistussprayllä) ja kävin läpi liittimen pinnit sekä kaikki ECU:n liittimen pinnit kun oli aikaisemmin outoa pätkimistä. ECU:n siirsin lattialta paikalleen, oli siinä kun viimeksi käyntihäiriön sattuessa liittimen kääntelyllä sai auton käyntiin. Aika tiukalla mutkalla on tuo johtosarja ja voi olla kärsinyt, joku on jäljistä päätellen joskus purkkia roplannut.

        Operaation jälkeen perstuntumalta auto käy hieman paremmin ja vetää pintakaasulla hieman herkemmin mutta yllätykseksi ahtopaineet putosivat johonkin 1,1 tuntumaan ja sata heppaa tuntuu puuttuvan. Mikä ihme ne paineet pudotti, huippuarvo ei vaihtele yhtään ja on kaikilla vedoilla sekä vaihteilla sama. Aikaisemmin ahtoi enemmän isoilla vaihteilla joka lienee Motronicin ominaisuuksia? Akkukaapeliakin pidin irti jos vaikka arvot nollautuisivat mutta ei juurikaan merkitystä.

        Onko kellään kokemuksia kuinka paljon katti vaikuttaa tyhjäkäynnin HC arvoon, jos katit on vaihtokunnossa voisiko arvo kierroksilla olla silti niin alhainen? Olisi mukava tietää pitääkö hakea vikaa tuohon ongelmaan vai yksinkertaisesti vain lähteä rakentamaan uusia katalysaattoreita.

        Mitenkäs tuo MAF, voisiko olla syytä kokeilla toisella ja voiko yleensä vaikuttaa tuolla tavalla?

        Onhan tämä vielä vähän opettelua tällä koneella mutta pitää kaivella tiedonmurusia että saa taas kaikki toimimaan.

        Comment


          Mulla oli ilman katteja HC tyhjäkäynnillä jotain +200 ja kierroksillakin tais 150 hujakoilla olla. 200cel metallikattien kanssa tyhjäkäynnillä jotain 90 ja kierroksilla 40 pintaan. Että vaikuttaahan se katti. Ootko kurkannu katteihin onko kennot paikoillaan?

          Comment


          • En ole vielä lähtenyt pultteja katkomaan, pitää varmaan nyt aloittaa se putkihommakin josta on tullut pitkään haaveiltua mutta kun ei ole ollut vielä välttämätöntä. Jos ilman katteja on hc noin korkea kierroksilla ei liene siitäkään kysymys että kennot olisi ihan finaalissa kun pysyy jossain 20-50 paikkeilla kierroksilla.

            Comment


              Oli kyll vanhan puolat tossa ilman katteja mittauksessa, nykysillä ois varmaan huomattavasti pienempi vielä tuo HC. Vai olikohan niin että kierroksilla sain menemään alta 100... en nyt enää muista,

              Comment


              • Puolakonversio on edessä jossain vaiheessa mutta tuntuvat vielä toimivan, luulisi että alkaa ongelmat näkyä ensin paineilla.

                Comment


                  Kyllä ne mulla temppuili ihan tyhjäkäynnillä ja kylmällä koneella aluks, eli misfireä kokoajan ja kylmänä vajaalla käymistä. Nyt vasta tänä kesänä rupes sitten paineilla nykimään

                  Comment


                  • Eiköhän tuo kesällä tapahtunut bensapumpun hyytyminen ja toistaiseksi vielä tuntemattoman ongelman aiheuttama satunnainen rötääminen ole tehnyt tehtävänsä myös katalysaattoreille. Taitaa olla vielä 14v orkkiskatit paikallaan ja kilsoja parisataatuhatta, pitää alkaa katsella uusia pönttöjä. Ongelman aiheuttaja tulisi ensin löytää ettei mene heti katit uusiksi.

                    Luulis täällä olevan kokemuksia aiheesta, itsellä ensimmäinen vanha auto jossa katit ja niistä ei tarvinnut aikaisemmin ottaa huolia. Aika turhauttavaa seisottaa hyvää autoa pihalla siitä syystä että tyhjäkäynnin HC on vähän korkealla.

                    Yritin kaivella viesteistä mutta mikä on päivän vinkki jos lähtee rakentamaan RS2:een katteja. Kannattanee vetää yhdellä putkella jos löytyy tarpeeksi matala malli.

                    Comment


                    • Eikös tuolle nyt kannattas jostain korjaamolta käydä hakemassa päästölappu ja käydä vaan leimaamassa. Sitä voi sitten senjälkeen rauhassa miettii mikä on vialla jos huvittaa. Meinaan, että jos kerran se HC oli hetken kohillaan tyhjäkäynnilläkin.

                      Comment


                      • Ei onnistu, pelkäävät että menee maine ja luvat jos joku tarkistaa. Omalla kohdalla ei ollut tuota vaaraa kun olisi riittänyt mittaustodistuksen vienti konttorille. HC pysyi tyhjäkäynnillä parhaimmillaan jopa puolisen minuuttia alle sadan mutta kun "sen pitää pysyä koko ajan".

                        Comment


                          Eikös RS:sessä ole metalli katit? Eivät ihan herkästi mene kennot pilalle liiasta bensasta. Itse lähtisin puolakonversiota väsäämään.

                          Mut jos meinaat katteja vaihdella, niin tuohon saa aika helposti hitsattua uudet esim. catcon metalli katit vanhojen tilalle, on meinaan saman muotoiset.

                          Comment


                          • Pelkkä korkea HC ei kerro juuri mitään. Kannattaisi laittaa kaikki arvot näkyville.

                            Comment


                              Jaa, kyllä mulle on riittänyt se että se käy siellä alle sadan. Vai ihan puoli minuuttia, oliko sekkari toisessa kädessä kun mittas?

                              Millä konttorilla kävit?

                              Comment


                                Sitäpaitsi konttorit katsovat päästöt, oli etukäteislappua tai ei. Konttorin oma mittaus määrittää meneekö läpi vai ei. Ainoa ero on siinä, että jos on voimassaoleva (muistaakseni 3kk) lappu mukana, niin ei tarvitse päästömittauksesta maksaa.

                                Comment


                                • Riippuu ihan konttorista. Ei minulla ole koskaan tarkastettu päästöjä, jos on ollut lappu mukana.

                                  Ja happiarvostakaan eivät aina ole olleet niin tarkkoja, että onko rajoissa. Kerran valittivat, ettei saisi kromipää päästää "takakautta" ilmaa läpi pakokaasuimurin kanssa mitattaessa ja usealla muulla kerralla ovat vain todenneet, että johtuu imurista tai ilmapumpusta korkeat happiarvot, eivätkä ole asiaa sen enempää tutkineet. -Ilmapumppua ei autossa edes ollut.

                                  "Oikein" mitattuna olisivat arvot kuitenkin aina olleet hyvin rajoissa, että mitään fuskua ei ole silti tapahtunut.

                                  Comment


                                    --------------------------------------------------------------------------------

                                    Jaa, kyllä mulle on riittänyt se että se käy siellä alle sadan. Vai ihan puoli minuuttia, oliko sekkari toisessa kädessä kun mittas?

                                    Millä konttorilla kävit?
                                    Sama mulla. Polkivat vähän aikaa ja sitten katsoivat mihin HC asettui kun kone palasi tyhjäkäynnille. Ei siinä mitään määrättyä aikaa ollut. Kattihan rupeaa jäähtymään jos pidempään paikallaan pyörittää.

                                    --------------------------------------------------------------------------------

                                    Sitäpaitsi konttorit katsovat päästöt, oli etukäteislappua tai ei. Konttorin oma mittaus määrittää meneekö läpi vai ei. Ainoa ero on siinä, että jos on voimassaoleva (muistaakseni 3kk) lappu mukana, niin ei tarvitse päästömittauksesta maksaa.
                                    Niin katsovat siitä etukäteislapusta että päästöt ovat ok. Näin ainakin täällä meillä on mennyt. Eivät siis enää mittaile kun menet lapun kanssa konttorille.

                                    Comment


                                      Konttorin oma mittaus määrittää meneekö läpi vai ei.
                                      Maksaa ei tartte ei, mutta tuosta läpimenosta itsellä on ollut eri käsitys.

                                      Comment


                                      • Ei se päästölappu tosiaan mikään tae ole vaan kyllä minultakin ovat tarkastaneet päästöt vaikka lappu on ollutkin. Riippuu varmaan ihan katsurista/lapun alkuperästä että viittiikö vielä tarkistaa.

                                        Comment


                                        • Vartiokylässä olevaa katsastusasemaa olen käyttänyt jo vuosien ajan ja käynyt useilla eri autoilla, keskimäärin neljällä eri autolla vuodessa. Olen aina saanut asiallista palvelua, sehän on tietysti omastakin asenteesta kiinni. Kyseinen konttori oli otsikoissa joskus viime vuonna, joutuivat sulkemaan väärinkäytösten johdosta jotka liittyivät johonkin tuontiautoasioihin. Päällikön kanssa on joutunut keskustelemaan mm. typ44q muutoskatsastuksista kun ollaan oltu rajoilla sääntöjen suhteen.

                                          Tällä kertaa toimenpide kesti uskomattoman kauan, yhtään autoa ei ole koko autoiluhistoriani aikana syynätty niin tarkasti ja perusteellisesti. Ehkä ovat erikoisen varovaisia tuon näpäytyksen johdosta. Omaa tyhmyyttä että menin sinne, eniten harmittaa että ainoa ongelma oli tyhjäkäynnin hc ja roikkuu nyt siitä asiasta. No sama katsastusmies laittoi yllättäen puolison Mazdan vuosi sitten ajokieltoon ruostevaurioiden takia ja jätettiin kokonaan pois liikenteestä kun ei jaksa enää autoja hitsailla.

                                          Vaikka itsellä on lähes aina päästölappu mukana katsovat kuitenkin omalla koneella arvot, todistuksen tulee olla korkeintaan 3kk vanha. Virallisesti kelpaa vain listattujen korjaamoiden todistus mutta tuota tuskin kukaan tarkistaa.

                                          Villen viestistä kävi mielessä ettei vain käy niin että alkavat kennot jäähtyä tyhjäkäynnillä, arvot tosiaan nousivat vasta kun kävi vähän aikaa tyhjäkäynnillä. Aina kun käyttää kierroksilla ja laskee tyhjäkäynnille putoaa hc tuonne 40:n tuntumaan vähäksi aikaa. Ei uskoisi että niin pian jäähtyy mutta joku kokeneempi osaa varmaankin tuohon vastata.

                                          Kaivelen huomenna mittausarvot esiin kun jäi firman koneelle taulukko.

                                          Comment


                                            Villen viestistä kävi mielessä ettei vain käy niin että alkavat kennot jäähtyä tyhjäkäynnillä, arvot tosiaan nousivat vasta kun kävi vähän aikaa tyhjäkäynnillä.
                                            No itse en jaksa uskoa että pysyvät siellä auton alla kuumina kovinkaan pitkään paikallaan pyöriessä. Vai mikä muka palamattoman polttoaineen määrää pakokaasussa nostaisi hetken kulttua. Ja joka autossa, varsinkn näissä 20vt:eissä

                                            Comment


                                              HC:t nostaa ylös lambdaohjaus ja syynä todennäköisimmin vuotava pakosarja. Ei noilla Wirtasen oireilla ole mitään vikaa kateissa. Mutta kuitenkin kun menet ne katit uusimaan, niin minä voin ostaa pikkurahalla ne vanhat alkuperäiset RS:n katit pois.

                                              Comment


                                              • Omia kokemuksia:
                                                Ässä ei menny päästöjen vuoksi läpi. Tutkittiin vikakoodit jne. ja otettiin päästöt sekä siitä hukkaportin viereiseltä putkelta että kattien jälkeen niistä pikku putkista ja tulokset oli samoja eli katit sököt. Sinänsä hyvät luvut olis, jos ei olis vähäpäästöinen. Mielenkiintoista oli, että auto ei suostunut menemään laihalle, vaikka lambda ohitettiin manuaalisesti ja tarjottiin sen tilalla yli kahden voltin jännitettä. Mahtaisko tuo lastu saada tuon aikaan?
                                                Toinen kysymys koskee Bilteman tarvikekatteja. Onko kokemuksia? Olis 79?/kpl tarjolla suht sopivat kooltaan...
                                                Viimeksi muokannut kawalate; 6.9.2009, 20:51.

                                                Comment


                                                • HC:t nostaa ylös lambdaohjaus ja syynä todennäköisimmin vuotava pakosarja
                                                  Tuota pakosarjan vuotoa jo alkuvaiheessa epäilin mutta on tyrmätty moneen kertaan kun happi ei ole koholla.

                                                  Tässä mittaustuloksia kolmelta viimeiseltä vuodelta:

                                                  Comment


                                                    Happivuoto mikä riittää sotkemaan lambdan on niin pieni että se ei näy mitenkään hälyttävänä tuossa happipitoisuudessa putken päästä mitattuna.

                                                    Jos katit on entiset miten HC-pitoisuus voi käydä edes lyhyen hetken sallituissa rajoissa?

                                                    Voi se vika olla tietysti muuallakin, minulla sattui vaan omassa autossa olemaan aivan samanlaisia oireita paheten vuosi vuodelta kunnes katsastusarvot piti ottaa kikkailemalla. Kunnes kansirempan yhteydessä pakosarjan vuodot hävisi ja siitä lähtien on päästöt olleet lähes nollaluokkaa. 300tkm ajetulla väljällä alakerralla ja alkuperäisillä kateilla. Kuumaksi polkemalla oireita voi korjata tiettyyn rajaan asti, mutta vuotamattomalla systeemillä katit lähtee toimimaan viimeistään jo lyhyellä polkaisulla pariin tuhanteen kierrokseen. Ja pysyvät lämpimänä/käynnissä tyhjäkäynnilläkin.

                                                    Comment


                                                      Eiköhän tässä tosiaan ole vuoto tai lambda tai kipinäongelma. Huonoilla kateilla ei varmasti olisi tuo CO noin matala.

                                                      Comment


                                                      • Happea ei ole enää jäljellä pakokaasuissa, niin ei katti voi tuon paremmin toimiakaan. Katti näyttäisi olevan hengissä, mutta hieman väärällä ruokinnalla.
                                                        HC on todennäköisesti ennen kattia todella korkea.

                                                        Samaa vaivaa myös kierroksilla. Ihmetyttää vain, että miksi lambda-arvo on kuitenkin kohdillaan.

                                                        Mutu mielipiteenä. -Lähtisin itse etsimään vikaa paikallistamalla ensin ongelmasylinterin. Tuo kun voisi johtua yhden sylinterin huonosta palamisesta.
                                                        Sille sitten normaalit toimenpiteet. -Mekaaninen kunto puristuspainemittauksella ja vertailupohjaksi pari muutakin sylinteriä kannattaa mitata. Ja tuommoisessa tapauksessa kannattaa mitata vain vaikka kolmen -neljän pyörähdyksen paine. Vuotava venttiili kun voi nostaa paineet, mutta muita hitaammin.
                                                        Jos jotain normaalista poikkeavaa löytyy, niin ohivuotomittauksella on hyvä jatkaa.

                                                        Jos sieltä yhden vajaalla toimivan sylinterin löytää ja huonon palamisen sylinterissä pystyy silmämääräisesti toteamaan, niin rakenteesta riippuen, voisi sytkäosia vaihdella eri sylintereiden kesken ja katsoa, siirtyykö vika.

                                                        Comment


                                                        • Tässähän on jo aika hyvin aineistoa pohdiskeltavaksi, kiitokset vinkeistä. Venttiilivuotoon en usko kun on tullut sen verran paljon kuunneltua autoja vuosien aikana että pienenkin vuodon tunnistaa jo käyntiäänestä. Pitää kuitenkin mitata myös puristukset ja eri menetelmillä.

                                                          Tuli siis vaihdettua uudet tulpat ja eilen hain vielä suorasytkän tulpanhatut joten kipinä niiden osalta hyvässä mallissa, puolia en pääse kokeilemaan kun ei ole varapuolia käsillä. Vaihdoin tänään vielä uudet öljytkin kun vanhoilla oli ajettu kymppitonni, myös MAF tuli putsattua taas kerran. Lambdan olisin ottanut irti ja katsonut kuinka nokiselta näyttää mutta putki oli sen verran lämmin ettei lähtenyt helposti auki ja saa jäädä myöhemmäksi. Onko joku putsaillut lambdaa, onko tuolla mitään merkitystä vai nokeentuuko heti uudelleen?

                                                          Kone käy yllättävän tasaisesti mutta toisinaan tyhjäkäynti ei ole aivan puhdas, se mistä johtuu on vielä arvoitus.

                                                          Löytyi kyllä samalla jotain mikä voi hyvinkin aiheuttaa ongelmaa seokseen. Joku oli vetänyt kaksi takimmaista pakosarjan pulttia poikki, aika taitavasti oli jätetty kun olivat leikkauspinnasta päätellen olleet poikki jo pitkään mutta edelleen huulilla. Jos tuntee että alkaa kierteet pettää tai pultti katketa on helppoa jättää muiden huoleksi. Harmi että joutuu purkamaan paljon kamaa että saa kaivettua nysät ulos. Oudointa on että säksätystä kuuluu vain hieman ja sekin puolilämpöisenä hetken aikaa, luulisi että vuotaa enemmänkin. Tavallaan hyvä että on tuo tiivistepinta joka vuotaa kun oletin autoa ostaessa pakosarjan olevan halki.

                                                          Comment


                                                            Ei lambdan kuulu nokeentua.

                                                            Comment


                                                            • Minä laitoin joskus Loctite 5920:aa vuotavaan pakosarjaan.
                                                              Tiivisteestä vuosi ja teräsharhalla otin isoimmat möhnät pois ja ruuvarilla tungin mömmöä sauman päälle.
                                                              315´c jatkuvaa ja 350´c hetkellisesti pitäisi kestää. Oiskohan se seitsemän vuotta ollut nyt vuotamatta, että ei se ihan onnetonta tavaraa ole.
                                                              Ihan aavistuksen supsutti vedättäessä, joten ei siellä isoa vuotoa ollut.

                                                              Lada-miehet putsailevat lambda-antureita, mutta eivät he niitä saa sen paremmin toimimaan kuin Bilteman lambda-antureitakaan...

                                                              Ja lambda-arvohan oli kohdillaan, että kyllä sen melkein täytyy siellä jotain säätää.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X