HC:t nostaa ylös lambdaohjaus ja syynä todennäköisimmin vuotava pakosarja. Ei noilla Wirtasen oireilla ole mitään vikaa kateissa. Mutta kuitenkin kun menet ne katit uusimaan, niin minä voin ostaa pikkurahalla ne vanhat alkuperäiset RS:n katit pois.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Omia kokemuksia:
Ässä ei menny päästöjen vuoksi läpi. Tutkittiin vikakoodit jne. ja otettiin päästöt sekä siitä hukkaportin viereiseltä putkelta että kattien jälkeen niistä pikku putkista ja tulokset oli samoja eli katit sököt. Sinänsä hyvät luvut olis, jos ei olis vähäpäästöinen. Mielenkiintoista oli, että auto ei suostunut menemään laihalle, vaikka lambda ohitettiin manuaalisesti ja tarjottiin sen tilalla yli kahden voltin jännitettä. Mahtaisko tuo lastu saada tuon aikaan?
Toinen kysymys koskee Bilteman tarvikekatteja. Onko kokemuksia? Olis 79?/kpl tarjolla suht sopivat kooltaan...Viimeksi muokannut kawalate; 6.9.2009, 20:51.
Comment
-
Happivuoto mikä riittää sotkemaan lambdan on niin pieni että se ei näy mitenkään hälyttävänä tuossa happipitoisuudessa putken päästä mitattuna.
Jos katit on entiset miten HC-pitoisuus voi käydä edes lyhyen hetken sallituissa rajoissa?
Voi se vika olla tietysti muuallakin, minulla sattui vaan omassa autossa olemaan aivan samanlaisia oireita paheten vuosi vuodelta kunnes katsastusarvot piti ottaa kikkailemalla. Kunnes kansirempan yhteydessä pakosarjan vuodot hävisi ja siitä lähtien on päästöt olleet lähes nollaluokkaa. 300tkm ajetulla väljällä alakerralla ja alkuperäisillä kateilla. Kuumaksi polkemalla oireita voi korjata tiettyyn rajaan asti, mutta vuotamattomalla systeemillä katit lähtee toimimaan viimeistään jo lyhyellä polkaisulla pariin tuhanteen kierrokseen. Ja pysyvät lämpimänä/käynnissä tyhjäkäynnilläkin.
Comment
-
Happea ei ole enää jäljellä pakokaasuissa, niin ei katti voi tuon paremmin toimiakaan. Katti näyttäisi olevan hengissä, mutta hieman väärällä ruokinnalla.
HC on todennäköisesti ennen kattia todella korkea.
Samaa vaivaa myös kierroksilla. Ihmetyttää vain, että miksi lambda-arvo on kuitenkin kohdillaan.
Mutu mielipiteenä. -Lähtisin itse etsimään vikaa paikallistamalla ensin ongelmasylinterin. Tuo kun voisi johtua yhden sylinterin huonosta palamisesta.
Sille sitten normaalit toimenpiteet. -Mekaaninen kunto puristuspainemittauksella ja vertailupohjaksi pari muutakin sylinteriä kannattaa mitata. Ja tuommoisessa tapauksessa kannattaa mitata vain vaikka kolmen -neljän pyörähdyksen paine. Vuotava venttiili kun voi nostaa paineet, mutta muita hitaammin.
Jos jotain normaalista poikkeavaa löytyy, niin ohivuotomittauksella on hyvä jatkaa.
Jos sieltä yhden vajaalla toimivan sylinterin löytää ja huonon palamisen sylinterissä pystyy silmämääräisesti toteamaan, niin rakenteesta riippuen, voisi sytkäosia vaihdella eri sylintereiden kesken ja katsoa, siirtyykö vika.
Comment
-
Tässähän on jo aika hyvin aineistoa pohdiskeltavaksi, kiitokset vinkeistä. Venttiilivuotoon en usko kun on tullut sen verran paljon kuunneltua autoja vuosien aikana että pienenkin vuodon tunnistaa jo käyntiäänestä. Pitää kuitenkin mitata myös puristukset ja eri menetelmillä.
Tuli siis vaihdettua uudet tulpat ja eilen hain vielä suorasytkän tulpanhatut joten kipinä niiden osalta hyvässä mallissa, puolia en pääse kokeilemaan kun ei ole varapuolia käsillä. Vaihdoin tänään vielä uudet öljytkin kun vanhoilla oli ajettu kymppitonni, myös MAF tuli putsattua taas kerran. Lambdan olisin ottanut irti ja katsonut kuinka nokiselta näyttää mutta putki oli sen verran lämmin ettei lähtenyt helposti auki ja saa jäädä myöhemmäksi. Onko joku putsaillut lambdaa, onko tuolla mitään merkitystä vai nokeentuuko heti uudelleen?
Kone käy yllättävän tasaisesti mutta toisinaan tyhjäkäynti ei ole aivan puhdas, se mistä johtuu on vielä arvoitus.
Löytyi kyllä samalla jotain mikä voi hyvinkin aiheuttaa ongelmaa seokseen. Joku oli vetänyt kaksi takimmaista pakosarjan pulttia poikki, aika taitavasti oli jätetty kun olivat leikkauspinnasta päätellen olleet poikki jo pitkään mutta edelleen huulilla. Jos tuntee että alkaa kierteet pettää tai pultti katketa on helppoa jättää muiden huoleksi. Harmi että joutuu purkamaan paljon kamaa että saa kaivettua nysät ulos. Oudointa on että säksätystä kuuluu vain hieman ja sekin puolilämpöisenä hetken aikaa, luulisi että vuotaa enemmänkin. Tavallaan hyvä että on tuo tiivistepinta joka vuotaa kun oletin autoa ostaessa pakosarjan olevan halki.
Comment
-
Minä laitoin joskus Loctite 5920:aa vuotavaan pakosarjaan.
Tiivisteestä vuosi ja teräsharhalla otin isoimmat möhnät pois ja ruuvarilla tungin mömmöä sauman päälle.
315´c jatkuvaa ja 350´c hetkellisesti pitäisi kestää. Oiskohan se seitsemän vuotta ollut nyt vuotamatta, että ei se ihan onnetonta tavaraa ole.
Ihan aavistuksen supsutti vedättäessä, joten ei siellä isoa vuotoa ollut.
Lada-miehet putsailevat lambda-antureita, mutta eivät he niitä saa sen paremmin toimimaan kuin Bilteman lambda-antureitakaan...
Ja lambda-arvohan oli kohdillaan, että kyllä sen melkein täytyy siellä jotain säätää.
Comment
-
Tänään tuli kengittyä erilaisia koeajolenkkejä, välillä käy tyhjäkäyntiä todella tasaisesti puhaltaen ja välillä pientä epätasaisuutta. Mitään loogisuutta tuohon ei ole, jos käy kiihdyttelemässä tilanne muuttuu satunnaisesti puoleen tai toiseen. Vähän kuin autoissa joissa kulunut virranjakaja ja keskipakoissäädin menee eri asentoihin tai on välystä siellä täällä. Alakierrosvääntö on kyllä perstuntumalla parantunut kaikkien toimenpiteiden jälkeen. Huippuahdot edelleen kateissa, mikä ihme tuonkin yllättäen muutti tulppien vaihdon jälkeen kun siinä vaiheessa ei muuta tehty.
Heti kylmäkäynnistyksen jälkeen kun lähtee ajamaan tasaista ajoa meno aavistuksen aaltoilee, meinaa myös tukehtua kun painaa vähän kaasua. Tuo on vain ensimmäisen parin minuutin aikana, en ole aikaisemmin huomannut kun käytän aina kylmää konetta ennen liikkeelle lähtöä.
Pitänee taas mennä kiusaamaan paikallista korjaamoa jos pakokaasuarvot olisivat muuttuneet johonkin suuntaan. Yleensä on kaikki autohommat tullut itse tehtyä, aika kädetön olo kun ei ole omaa mittaria.
...tuli tuosta omasta tekstistä mieleen, onko 20v koneessa jonkinlainen öljynpaineella toimiva jakohihnankiristin? Mikäli tuo takertelee ja ajoitus muuttuu satunnaisesti aavistuksen verran muuttaen tyhjäkäyntiä, hihnanvaihtokin alkaisi olla jo ovella joten on kyllä venynyt.
Comment
-
Tänään tuli kengittyä erilaisia koeajolenkkejä, välillä käy tyhjäkäyntiä todella tasaisesti puhaltaen ja välillä pientä epätasaisuutta
Comment
-
Joku oli vetänyt kaksi takimmaista pakosarjan pulttia poikki, aika taitavasti oli jätetty kun olivat leikkauspinnasta päätellen olleet poikki jo pitkään mutta edelleen huulilla. Oudointa on että säksätystä kuuluu vain hieman ja sekin puolilämpöisenä hetken aikaa, luulisi että vuotaa enemmänkin.
Comment
-
Nuo sami:n oireet on ihan samanlaiset kuin mulla oli kesällä AAN-ympäristössä: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...515#post564515
Pakosarja tästäkin oli halki (ja on edelleen, kun en ole vaihtanut uutta tilalle...)
Comment
-
Silloin, jos kuulee säksätyksen niin on jo pahasti pielessä.
Outo ilmiö tuli tänään vahvistettua, kun laskee kaasun normaalisti tyhjäkäynnille kone käy hieman epätasaisesti, jos taas laskee kierrokset hitaasti alas käy todella tasaisesti. Mitäs siellä kaasuläpässä on mikä tuollaista aiheuttaa vai tuleeko jostain muualta? Läppäakselilla oleva mikrokytkin kyllä naksahtaa normaalisti.
On vielä outo tuo 20v kone, siksi olen kyselyiässä tämän suhteen. Eipä ollut oikeastaan koskaan esimerkiksi vanhoissa K-Jetronic viitoskoneissa murheita, riitti kun piti huolta ISV:n kunnosta ja sähköosien normaalihuolloista. Käyntiin lähti kun vähän avainta vilautti, niilläkin vehkeillä tuli ajettua sentään 20 vuotta.
Comment
-
Kävin katsastuksessa ja arvot ihan päin mäntyä.
joutokäynti / yli 2000
mitattu/sallittu mitattu/sallittu
CO 2,23 / 0,50 1,71 / 0,30
HC 513 / 100 176 / 100
Lambda 0,95 / 0,97-1,03
CO2 13,50 14,20
O2 0,49 / 5,00 0,09 / 5,00
Eli katitko särki? Aika kauan konetta lämmiteltiin mittauksen aikana.
Comment
-
RS2 leimattu
No niin, RS2 sai leiman puoli tuntia sitten kun tyhjäkäynnin HC pysyi nyt sallituissa arvoissa. Tuossahan oli vuosikatsastuksessa vain tyhjäkäynnin HC liian korkealla ja hylättiin siitä syystä. Pyysin katsastusaseman päällikköä mittaamaan ja oli reilusti alle raja-arvon. Jouduin katsastamaan kokonaan uudelleen kun en ehtinyt ajoissa vikaa selvittämään, eli meni yli kuukausi ensimmäisestä kerrasta. Onneksi eivät veloittaneet mittauksesta mitään tällä kertaa.
Toisella mittarilla oli imuri kiinni ja yllättäen HC arvo oli jonkin verran korkeampi kuin ensimmäisellä mittauksella viisi minuuttia aikaisemmin, eli on siinä imuriasiassa jotain perää ja mitä sitten laki tuostakin sanoo.
Ongelmana oli ainakin yksi muita heikompi puola, omasta mielestäni koneen pitäisi käydä vielä paremmin tyhjäkäyntiä joten pitää jatkaa vian selvitystä vaikka leima tulikin. Sytkävahvistimet seuraavaksi tai ehkä puolakonversio, jakokin pitää tarkistaa kun ääni kuulostaa samalta kuin aavistuksen myöhäisellä oleva sytkä vanhemmissa koneissa. Pakosarjan kiinnitys on myös korjaamatta. Kevyellä kaasulla tuli suoritettujen operaatioiden seurauksena alakierroksilla hieman lisää vääntöä ja herkkyyttä vetoon.
Ei tarvitse olla enää ensi yönä pää konepellin alla, alkoi jo vähän ketuttaa kun ei meinannut homma edistyä. Seuraavaksi lähden metsästämään tulppien vaihdon jälkeen kadonneita ahtoja, onneksi ei puutu kuin sata heppaa eli kyllä sillä vielä kerkiää kivasti muiden matkaan.
Comment
-
Seuraavaksi lähden metsästämään tulppien vaihdon jälkeen kadonneita ahtoja
Comment
-
Tallista löytyy tulppa jonka joskus rakensin ja kompurakin yleensä mutta eikös se ole just nyt vielä mökillä kun olis tarvetta. Kiitokset kaimalle sytkävahvareiden lainasta, pitää kokeilla aluksi niillä jos saisi käyntiä vielä paremmaksi.
Pitänee siirtyä toiseen ketjuun kun ei ole enää päästöt ja katsastus ongelmana. Sen verran vielä aiheesta jos lähden jakoa ajoittamaan niin samalla kannattaa varmaan tuo hal anturi vaihtaa. Saikos niitä sopivia Motonetista jollain numerolla, täällä on ollut pari koodia esillä mutta mikä olisi tuohon sopivin?
Comment
-
VilleP: Lambda on lähes uudenkarhea, eikä edes halpismalli.
porkkis: Kyllä tuo käy ja kukkuu ihan loistavasti.
Ei merkkiliikkeen koneet löytäny vikailmoja kun moottorin kierroksentunnistimesta(vai mikä se oli). Sekin johtuu tod.näk. lastusta. Viimevuonna menny hyvillä arvoilla läpi katsastuksen.
Comment
-
Ei merkkiliikkeen koneet löytäny vikailmoja kun moottorin kierroksentunnistimesta(vai mikä se oli). Sekin johtuu tod.näk. lastusta
Comment
-
Kävi mielessä ajatus, jos kattikauppaan pitää mennä, että oliskohan ihan pölhö ajatus muuttaa toi putkisto yksipiippuiseksi? Soittelin itseäni kiusatakseni merkkikauppaan ja katit maksaa vaan 800? kipale. Lambda ei ollu "kun" 290? ja risat. Laittais tarvikekatin ja astetta rouheampaa putkea. Onko kukaan moista askaretta suorittanut? Vaikuttaako mihinkään ja kuinka paljon?
Comment
-
Juu tuon putkisto jutun olis vaan tarkotus säästää putkea ja ennenkaikkea rahaa. Kai se savu yhdelläkin putkella ulos tulee. Meinasin vaan ettei se varmaan tehojakaan laske? Nyt on vähän hakusessa, että mistä/millä tuota vikaa lähdetään paikantamaan? Ei viitsis lambdaakaan lähtä vaihtamaan ihan "huvikseen"... nii ja se ei ole edes kovin vanha. Voihan tuon viedä liikkeeseen tutkittavaksi ja se onpi sitte 80€/h.. kassan kautta kiitos. :-)Viimeksi muokannut Flea; 21.9.2009, 13:13.
Comment
-
Kattelin noita vanhoja kuitteja. Lambda on vaihdettu helmikuussa 2008. Voiko toi kyrvähtää noin nopsaan?
Vastaan itse itselleni: Kyllä se varmaankin voi. Kokeeks laitoin jokuu vähän halvemman lambdan. Päästöt kierroksilla OK ja tyhjäkäynnilläkin melko liki. Paikallisen korjaamon vanhempi asentaja sanoi että jos öljyt vielä vaihtaa niin voi korjaantua loput sillä. (niinkun juuri korjaamolta poistuneesta autosta) No eikun huuhteluun ja vaihtoon. Aikamoista liejua tuli kun 45 min pyöriteltiin huuhteluaineita koneessa. Nyt jos vielä viittis käydä uudestaan mittauttamassa. Loppu vaan päivästä tunnit kesken.Viimeksi muokannut Flea; 22.9.2009, 18:58.
Comment
Comment