Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    HC:t nostaa ylös lambdaohjaus ja syynä todennäköisimmin vuotava pakosarja. Ei noilla Wirtasen oireilla ole mitään vikaa kateissa. Mutta kuitenkin kun menet ne katit uusimaan, niin minä voin ostaa pikkurahalla ne vanhat alkuperäiset RS:n katit pois.

    Comment


    • Omia kokemuksia:
      Ässä ei menny päästöjen vuoksi läpi. Tutkittiin vikakoodit jne. ja otettiin päästöt sekä siitä hukkaportin viereiseltä putkelta että kattien jälkeen niistä pikku putkista ja tulokset oli samoja eli katit sököt. Sinänsä hyvät luvut olis, jos ei olis vähäpäästöinen. Mielenkiintoista oli, että auto ei suostunut menemään laihalle, vaikka lambda ohitettiin manuaalisesti ja tarjottiin sen tilalla yli kahden voltin jännitettä. Mahtaisko tuo lastu saada tuon aikaan?
      Toinen kysymys koskee Bilteman tarvikekatteja. Onko kokemuksia? Olis 79?/kpl tarjolla suht sopivat kooltaan...
      Viimeksi muokannut kawalate; 6.9.2009, 20:51.

      Comment


      • HC:t nostaa ylös lambdaohjaus ja syynä todennäköisimmin vuotava pakosarja
        Tuota pakosarjan vuotoa jo alkuvaiheessa epäilin mutta on tyrmätty moneen kertaan kun happi ei ole koholla.

        Tässä mittaustuloksia kolmelta viimeiseltä vuodelta:

        Comment


          Happivuoto mikä riittää sotkemaan lambdan on niin pieni että se ei näy mitenkään hälyttävänä tuossa happipitoisuudessa putken päästä mitattuna.

          Jos katit on entiset miten HC-pitoisuus voi käydä edes lyhyen hetken sallituissa rajoissa?

          Voi se vika olla tietysti muuallakin, minulla sattui vaan omassa autossa olemaan aivan samanlaisia oireita paheten vuosi vuodelta kunnes katsastusarvot piti ottaa kikkailemalla. Kunnes kansirempan yhteydessä pakosarjan vuodot hävisi ja siitä lähtien on päästöt olleet lähes nollaluokkaa. 300tkm ajetulla väljällä alakerralla ja alkuperäisillä kateilla. Kuumaksi polkemalla oireita voi korjata tiettyyn rajaan asti, mutta vuotamattomalla systeemillä katit lähtee toimimaan viimeistään jo lyhyellä polkaisulla pariin tuhanteen kierrokseen. Ja pysyvät lämpimänä/käynnissä tyhjäkäynnilläkin.

          Comment


            Eiköhän tässä tosiaan ole vuoto tai lambda tai kipinäongelma. Huonoilla kateilla ei varmasti olisi tuo CO noin matala.

            Comment


            • Happea ei ole enää jäljellä pakokaasuissa, niin ei katti voi tuon paremmin toimiakaan. Katti näyttäisi olevan hengissä, mutta hieman väärällä ruokinnalla.
              HC on todennäköisesti ennen kattia todella korkea.

              Samaa vaivaa myös kierroksilla. Ihmetyttää vain, että miksi lambda-arvo on kuitenkin kohdillaan.

              Mutu mielipiteenä. -Lähtisin itse etsimään vikaa paikallistamalla ensin ongelmasylinterin. Tuo kun voisi johtua yhden sylinterin huonosta palamisesta.
              Sille sitten normaalit toimenpiteet. -Mekaaninen kunto puristuspainemittauksella ja vertailupohjaksi pari muutakin sylinteriä kannattaa mitata. Ja tuommoisessa tapauksessa kannattaa mitata vain vaikka kolmen -neljän pyörähdyksen paine. Vuotava venttiili kun voi nostaa paineet, mutta muita hitaammin.
              Jos jotain normaalista poikkeavaa löytyy, niin ohivuotomittauksella on hyvä jatkaa.

              Jos sieltä yhden vajaalla toimivan sylinterin löytää ja huonon palamisen sylinterissä pystyy silmämääräisesti toteamaan, niin rakenteesta riippuen, voisi sytkäosia vaihdella eri sylintereiden kesken ja katsoa, siirtyykö vika.

              Comment


              • Tässähän on jo aika hyvin aineistoa pohdiskeltavaksi, kiitokset vinkeistä. Venttiilivuotoon en usko kun on tullut sen verran paljon kuunneltua autoja vuosien aikana että pienenkin vuodon tunnistaa jo käyntiäänestä. Pitää kuitenkin mitata myös puristukset ja eri menetelmillä.

                Tuli siis vaihdettua uudet tulpat ja eilen hain vielä suorasytkän tulpanhatut joten kipinä niiden osalta hyvässä mallissa, puolia en pääse kokeilemaan kun ei ole varapuolia käsillä. Vaihdoin tänään vielä uudet öljytkin kun vanhoilla oli ajettu kymppitonni, myös MAF tuli putsattua taas kerran. Lambdan olisin ottanut irti ja katsonut kuinka nokiselta näyttää mutta putki oli sen verran lämmin ettei lähtenyt helposti auki ja saa jäädä myöhemmäksi. Onko joku putsaillut lambdaa, onko tuolla mitään merkitystä vai nokeentuuko heti uudelleen?

                Kone käy yllättävän tasaisesti mutta toisinaan tyhjäkäynti ei ole aivan puhdas, se mistä johtuu on vielä arvoitus.

                Löytyi kyllä samalla jotain mikä voi hyvinkin aiheuttaa ongelmaa seokseen. Joku oli vetänyt kaksi takimmaista pakosarjan pulttia poikki, aika taitavasti oli jätetty kun olivat leikkauspinnasta päätellen olleet poikki jo pitkään mutta edelleen huulilla. Jos tuntee että alkaa kierteet pettää tai pultti katketa on helppoa jättää muiden huoleksi. Harmi että joutuu purkamaan paljon kamaa että saa kaivettua nysät ulos. Oudointa on että säksätystä kuuluu vain hieman ja sekin puolilämpöisenä hetken aikaa, luulisi että vuotaa enemmänkin. Tavallaan hyvä että on tuo tiivistepinta joka vuotaa kun oletin autoa ostaessa pakosarjan olevan halki.

                Comment


                  Ei lambdan kuulu nokeentua.

                  Comment


                  • Minä laitoin joskus Loctite 5920:aa vuotavaan pakosarjaan.
                    Tiivisteestä vuosi ja teräsharhalla otin isoimmat möhnät pois ja ruuvarilla tungin mömmöä sauman päälle.
                    315´c jatkuvaa ja 350´c hetkellisesti pitäisi kestää. Oiskohan se seitsemän vuotta ollut nyt vuotamatta, että ei se ihan onnetonta tavaraa ole.
                    Ihan aavistuksen supsutti vedättäessä, joten ei siellä isoa vuotoa ollut.

                    Lada-miehet putsailevat lambda-antureita, mutta eivät he niitä saa sen paremmin toimimaan kuin Bilteman lambda-antureitakaan...

                    Ja lambda-arvohan oli kohdillaan, että kyllä sen melkein täytyy siellä jotain säätää.

                    Comment


                    • Tänään tuli kengittyä erilaisia koeajolenkkejä, välillä käy tyhjäkäyntiä todella tasaisesti puhaltaen ja välillä pientä epätasaisuutta. Mitään loogisuutta tuohon ei ole, jos käy kiihdyttelemässä tilanne muuttuu satunnaisesti puoleen tai toiseen. Vähän kuin autoissa joissa kulunut virranjakaja ja keskipakoissäädin menee eri asentoihin tai on välystä siellä täällä. Alakierrosvääntö on kyllä perstuntumalla parantunut kaikkien toimenpiteiden jälkeen. Huippuahdot edelleen kateissa, mikä ihme tuonkin yllättäen muutti tulppien vaihdon jälkeen kun siinä vaiheessa ei muuta tehty.

                      Heti kylmäkäynnistyksen jälkeen kun lähtee ajamaan tasaista ajoa meno aavistuksen aaltoilee, meinaa myös tukehtua kun painaa vähän kaasua. Tuo on vain ensimmäisen parin minuutin aikana, en ole aikaisemmin huomannut kun käytän aina kylmää konetta ennen liikkeelle lähtöä.

                      Pitänee taas mennä kiusaamaan paikallista korjaamoa jos pakokaasuarvot olisivat muuttuneet johonkin suuntaan. Yleensä on kaikki autohommat tullut itse tehtyä, aika kädetön olo kun ei ole omaa mittaria.

                      ...tuli tuosta omasta tekstistä mieleen, onko 20v koneessa jonkinlainen öljynpaineella toimiva jakohihnankiristin? Mikäli tuo takertelee ja ajoitus muuttuu satunnaisesti aavistuksen verran muuttaen tyhjäkäyntiä, hihnanvaihtokin alkaisi olla jo ovella joten on kyllä venynyt.

                      Comment


                        Tänään tuli kengittyä erilaisia koeajolenkkejä, välillä käy tyhjäkäyntiä todella tasaisesti puhaltaen ja välillä pientä epätasaisuutta
                        Itselläni teki tuota samaa. Yleensä mitän kauemmin ajoi, sitä tasaisemmin kävi. Joskus joku maininnut että on vähän ominaisuus näissä tuollainen. Mutta tuolla puolakonversiolla tuo korjaantui. Vain kylmänä pientä epätasaisuutta idlellä.

                        Comment


                          Eipä ole mitää ö-paineella toimivia kiristimiä.

                          Comment


                          • Joku oli vetänyt kaksi takimmaista pakosarjan pulttia poikki, aika taitavasti oli jätetty kun olivat leikkauspinnasta päätellen olleet poikki jo pitkään mutta edelleen huulilla. Oudointa on että säksätystä kuuluu vain hieman ja sekin puolilämpöisenä hetken aikaa, luulisi että vuotaa enemmänkin.
                            Silloin, jos kuulee säksätyksen niin on jo pahasti pielessä. Ympäristö toimii kunnon ahdoilla huonosti jo ihan sillä, että muutama pakosarjan pinnapultti on hieman löysällä. => p.-sarja irti ja pinnapulttia vaihtoon. Jos vanhasta sarjasta löytyy silmällä yksikin pieni halkeama, niin vaihtoon ja wagner evo-sarjaa tilalle. Iso homma, mutta kannattaa.

                            Comment


                              Nuo sami:n oireet on ihan samanlaiset kuin mulla oli kesällä AAN-ympäristössä: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...515#post564515

                              Pakosarja tästäkin oli halki (ja on edelleen, kun en ole vaihtanut uutta tilalle...)

                              Comment


                              • Silloin, jos kuulee säksätyksen niin on jo pahasti pielessä.
                                Kukaan muu ei tuota säksätystä ole vielä kuullutkaan mutta oma korva on herkistynyt moottorin äänille ja kuuluu vain puolen minuutin ajan puolilämpöisellä koneella käynnistäessä. Ihme jos ei vuotaisi kun kaksi vierekkäistä pulttia puuttuu.

                                Outo ilmiö tuli tänään vahvistettua, kun laskee kaasun normaalisti tyhjäkäynnille kone käy hieman epätasaisesti, jos taas laskee kierrokset hitaasti alas käy todella tasaisesti. Mitäs siellä kaasuläpässä on mikä tuollaista aiheuttaa vai tuleeko jostain muualta? Läppäakselilla oleva mikrokytkin kyllä naksahtaa normaalisti.

                                On vielä outo tuo 20v kone, siksi olen kyselyiässä tämän suhteen. Eipä ollut oikeastaan koskaan esimerkiksi vanhoissa K-Jetronic viitoskoneissa murheita, riitti kun piti huolta ISV:n kunnosta ja sähköosien normaalihuolloista. Käyntiin lähti kun vähän avainta vilautti, niilläkin vehkeillä tuli ajettua sentään 20 vuotta.

                                Comment


                                • Kävin katsastuksessa ja arvot ihan päin mäntyä.

                                  joutokäynti / yli 2000
                                  mitattu/sallittu mitattu/sallittu
                                  CO 2,23 / 0,50 1,71 / 0,30
                                  HC 513 / 100 176 / 100
                                  Lambda 0,95 / 0,97-1,03
                                  CO2 13,50 14,20
                                  O2 0,49 / 5,00 0,09 / 5,00

                                  Eli katitko särki? Aika kauan konetta lämmiteltiin mittauksen aikana.

                                  Comment


                                    No lambda on ainakin ihan liian rikkaalla. Sen vaihtaisin ainakin aluksi, voipi tietysti olla että katitkin ottanut damagea rikkaalla käymisestä.

                                    Comment


                                      Kyllä tuo käy ihan rehellisesti aika rikkaalla. Toimiiko auto muuten ok?

                                      Comment


                                      • RS2 leimattu

                                        No niin, RS2 sai leiman puoli tuntia sitten kun tyhjäkäynnin HC pysyi nyt sallituissa arvoissa. Tuossahan oli vuosikatsastuksessa vain tyhjäkäynnin HC liian korkealla ja hylättiin siitä syystä. Pyysin katsastusaseman päällikköä mittaamaan ja oli reilusti alle raja-arvon. Jouduin katsastamaan kokonaan uudelleen kun en ehtinyt ajoissa vikaa selvittämään, eli meni yli kuukausi ensimmäisestä kerrasta. Onneksi eivät veloittaneet mittauksesta mitään tällä kertaa.

                                        Toisella mittarilla oli imuri kiinni ja yllättäen HC arvo oli jonkin verran korkeampi kuin ensimmäisellä mittauksella viisi minuuttia aikaisemmin, eli on siinä imuriasiassa jotain perää ja mitä sitten laki tuostakin sanoo.

                                        Ongelmana oli ainakin yksi muita heikompi puola, omasta mielestäni koneen pitäisi käydä vielä paremmin tyhjäkäyntiä joten pitää jatkaa vian selvitystä vaikka leima tulikin. Sytkävahvistimet seuraavaksi tai ehkä puolakonversio, jakokin pitää tarkistaa kun ääni kuulostaa samalta kuin aavistuksen myöhäisellä oleva sytkä vanhemmissa koneissa. Pakosarjan kiinnitys on myös korjaamatta. Kevyellä kaasulla tuli suoritettujen operaatioiden seurauksena alakierroksilla hieman lisää vääntöä ja herkkyyttä vetoon.

                                        Ei tarvitse olla enää ensi yönä pää konepellin alla, alkoi jo vähän ketuttaa kun ei meinannut homma edistyä. Seuraavaksi lähden metsästämään tulppien vaihdon jälkeen kadonneita ahtoja, onneksi ei puutu kuin sata heppaa eli kyllä sillä vielä kerkiää kivasti muiden matkaan.

                                        Comment


                                          Seuraavaksi lähden metsästämään tulppien vaihdon jälkeen kadonneita ahtoja
                                          Löytyykö sulta kompuraa? Mulla olis viemäritulppa maffin letkuun tubeless venttiilillä varustettuna.

                                          Comment


                                          • Tallista löytyy tulppa jonka joskus rakensin ja kompurakin yleensä mutta eikös se ole just nyt vielä mökillä kun olis tarvetta. Kiitokset kaimalle sytkävahvareiden lainasta, pitää kokeilla aluksi niillä jos saisi käyntiä vielä paremmaksi.

                                            Pitänee siirtyä toiseen ketjuun kun ei ole enää päästöt ja katsastus ongelmana. Sen verran vielä aiheesta jos lähden jakoa ajoittamaan niin samalla kannattaa varmaan tuo hal anturi vaihtaa. Saikos niitä sopivia Motonetista jollain numerolla, täällä on ollut pari koodia esillä mutta mikä olisi tuohon sopivin?

                                            Comment


                                            • VilleP: Lambda on lähes uudenkarhea, eikä edes halpismalli.
                                              porkkis: Kyllä tuo käy ja kukkuu ihan loistavasti.

                                              Ei merkkiliikkeen koneet löytäny vikailmoja kun moottorin kierroksentunnistimesta(vai mikä se oli). Sekin johtuu tod.näk. lastusta. Viimevuonna menny hyvillä arvoilla läpi katsastuksen.

                                              Comment


                                              • Antaisiko mahdollisesti jokin anturi väärää, mutta vielä uskottavaa tietoa.

                                                Katissa ei ainakaan pelkästään vikaa ole. Lambda-arvon kun saa kohdilleen, niin sitten voi alkaa ihmettelemään katin toimintaa.

                                                Comment


                                                • Vielä voisi tarkistaa moottorin lämpötilan eli anturi G62 ja imuilman lämpötilan kaiketi G42.

                                                  Comment


                                                  • Ei merkkiliikkeen koneet löytäny vikailmoja kun moottorin kierroksentunnistimesta(vai mikä se oli). Sekin johtuu tod.näk. lastusta
                                                    Entisessä UrS4:ssa tuli tätä koodia kun alkuperäispuolat oli vaihtokunnossa. Silloin tällöin pätki sen verran , että kierrosanturin signaali oli epäluotettava. Antureitakin vaihtelin, mutta aina sama, vain hienoista pätkimistä ja siitä tuli vikakoodi

                                                    Comment


                                                    • Kävi mielessä ajatus, jos kattikauppaan pitää mennä, että oliskohan ihan pölhö ajatus muuttaa toi putkisto yksipiippuiseksi? Soittelin itseäni kiusatakseni merkkikauppaan ja katit maksaa vaan 800? kipale. Lambda ei ollu "kun" 290? ja risat. Laittais tarvikekatin ja astetta rouheampaa putkea. Onko kukaan moista askaretta suorittanut? Vaikuttaako mihinkään ja kuinka paljon?

                                                      Comment


                                                        Niin muistetaanpa, että G28 vikakoodi tulee aina, jos moottori ei ole pyörinyt.

                                                        Flealla ei ole mitään tarvetta kattikauppaan ennen kuin seokset on kohdallaan.
                                                        Putkistopäivityksestä ei ole mitään iloa vakioahtimen kera.

                                                        Comment


                                                        • Juu tuon putkisto jutun olis vaan tarkotus säästää putkea ja ennenkaikkea rahaa. Kai se savu yhdelläkin putkella ulos tulee. Meinasin vaan ettei se varmaan tehojakaan laske? Nyt on vähän hakusessa, että mistä/millä tuota vikaa lähdetään paikantamaan? Ei viitsis lambdaakaan lähtä vaihtamaan ihan "huvikseen"... nii ja se ei ole edes kovin vanha. Voihan tuon viedä liikkeeseen tutkittavaksi ja se onpi sitte 80€/h.. kassan kautta kiitos. :-)
                                                          Viimeksi muokannut Flea; 21.9.2009, 13:13.

                                                          Comment


                                                          • Kattelin noita vanhoja kuitteja. Lambda on vaihdettu helmikuussa 2008. Voiko toi kyrvähtää noin nopsaan?

                                                            Vastaan itse itselleni: Kyllä se varmaankin voi. Kokeeks laitoin jokuu vähän halvemman lambdan. Päästöt kierroksilla OK ja tyhjäkäynnilläkin melko liki. Paikallisen korjaamon vanhempi asentaja sanoi että jos öljyt vielä vaihtaa niin voi korjaantua loput sillä. (niinkun juuri korjaamolta poistuneesta autosta) No eikun huuhteluun ja vaihtoon. Aikamoista liejua tuli kun 45 min pyöriteltiin huuhteluaineita koneessa. Nyt jos vielä viittis käydä uudestaan mittauttamassa. Loppu vaan päivästä tunnit kesken.
                                                            Viimeksi muokannut Flea; 22.9.2009, 18:58.

                                                            Comment


                                                            • kannattaa vaihtaa tulpat uusiin ja käydä antamassa vähä leipää koneelle... itellä oli yks ford missä ei saanu hc arvoja kohalleen ni sit meni leimasta läpi ku teki tuollee. ja kaikki alipaineletkut kannattaa tarkistaa ettei oo vuotoja

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X