Päästöt voisi koittaa mitata katin etupuolelta. VAG laitteissa on aika usein jossain konehuoneessa mittausputki. Voisi kertoa vähän lähemmin vikapaikasta. Sanooko vikamuisti mitään?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Onkos tossa biilissä ilmassamittari? Mulla oli sama ongelma ja auttoi kun putsasin isopropyylialkoholilla.....huh mikä sana. Sitä saa apteekista. Eli pari kolme purkkia sitä minirippi pussiin ja mittari perään. Huljutusta ja paineilmalla kuivaksi.
Comment
-
kitapu
Tuossa ilmanputsarin vieressä (ei kiinni putsarissa) on sellanen relemäinen juttu johon muistaakseni tuli kolme letkua ja sitten sähköt. Oisko toi? Se rupeaa napsumaan n. minuutissa kun kone laitetaan käyntiin.
Comment
-
Pienen mietinnän jälkeen:
Korkeat HC JA CO katin jälkeen merkitsevät sitä, että katille tulee poltettavaksi enemmän hiilivetyjä ja/tai häkää, kuin mihin katti pystyy. Tämän takia päästöt pitäisi mitata ennen kattia.
Eli joko katti itse on kypsä tai sitten jostain tulee liikaa joko palamatonta bensaa tai öljyä.
Palamaton bensa voi tulla joko väärin toimivasta lambda-säädöstä (=viallinen lambda), sytytyskatkoksista tai vuotavasta pakoventtiilistä. Sytytyskatkosten pitäisi näkyä vikakoodeissa. Samoin lambda-vian.
Öljyä voi tulla käytännössä venttiiliohjureista tai männänrenkaista. Tuossa ei liene turboa, joka vuotaisi öljyä?
Kattikin vanhenee tai voi vioittua esim liiasta palamattomasta bensasta, joka joskus jopa sulattaa keraamisen kennon. Tai sitten autoon on onnistuttu tunkemaan väärää bensaa tai jotain lisäainetta bensan sekaan. Keraaminen katti voi toki vaurioitua myös ulkoisesta iskusta, joka rikkoo kennon.
Yhden lambda-anturin sain kerran toimimaan polttamalla sen nestekaasupolttimella puhtaaksi.
Autolla oli ajettu lähinnä lyhyttä kaupunkiajoa. Katti oli myös aivan tukossa. (ent pizza-taksi)
Comment
-
kitapu
Joo, pakosarja oli halki ennen katsastusta, mutta vaihdettu katsastukseen. Voisiko olla jäämiä katissa/ muualla putkistossa?
Comment
-
Pakosarjan halkeamasta on päässyt lisähappea lambdalle. Tällöin lambda on luullut seoksen olevan liian laiha ja säätänyt seosta rikkaammalle. Kannattaisi ehkä tutkia katin kunto. Liiallinen bensa- ja happimäärä on saattanut palaessaan polttaa katin pilalle. Myös lambda on voinut saada siipeensä liiasta hapesta
Moottorinohjauksessa voi olla myös päällä jonkinlainen"limp home toiminto". Palaako "Check Engine" tms. varoitusvalo kun virran kääntää päälle? Sammuuko moottorin käynnistyessä?
Comment
-
kitapu
Kävin luettamassa vikakoodit Pörhöllä, mitään ei löytynyt. Lukivat kuulema vain moottorin puolelta. Vielä ei luettu päästöjä ennen kattia, kun liikkeessä missä meinasin sen teettää, oli testilaite mennyt rikki.
Ei pala mitään "check engine" valoa, tosin tuossa käyttöohjekirjassa sellanen mainitaan joskin vain 66kW turbodiesel malliin kuuluvana. Autossani ei ole auto-check järjestelmää.
Ajotietokoneruudun alapuolella palaa vain akunkuva, airbag ja abs jotka sammuvat kun kone käynnistetään samoin kuin yläpuolella palavat jäähdytinnesteen-, jarru- ja moottorin öljenpainevalot.
Tuosta rikkaammasta seoksesta puhuivat myös Pörhöllä. Pyysivät ennen mittausta ajamaan 3. vaihteella toistakymmentä kilometria maantieajoa. Täytynee kokeilla, kunhan ajan saa testiin.
Ennenmin mainitsemani lieriön mallinen 3 letkuinen ja sähköpiuhainen rele tyyppinen napsujaa huoltopäällikkö otaksui kuuluvan pakokaasujen kierrätykseen liittyvään juttuun, varmaksi ei osannut sitä miksikään nimetä.
Comment
-
Pakokasujen kierrätykseen musta säiliö liittyy. Minulla ei sitä ole.Taitaa riippua vuosimallista onko sitä tai ei? Mielikuva on, että molempien kattien juuressa on tulpat, josta voidaan mitata-mitä? Pakokaasuarvoja kunkin katin jälkeen?
Comment
-
lindja-n
Päästöt ongelmana...
Katsastusmies v..tuili. Päästöt muka päin seiniä. Ehdotti lambdan vaihtoa. Mitä sanoo JURY, olisko perää??? Vai mitä tekis? Siis Audi 80 vm -91, 2.0E, se KE111jetronic. Onhan siinä vaan yks, ja mistäs sen löytäis ?
Comment
-
Rouvalla oli -95 Golf, jossa oli lambda-arvo hieman koholla, muistaakseni jotain 1.014. Todettiin, että pakoputkessa on pieni reikä viimeisen vaimentajan jälkeen, mistä kulkeutui ilmaa mittausanturille. Takaputki vaihdettiin ja mittausarvo palasi ykkösen tienoille.
Periaatteessa auton päästöissä ei siis ollut mitään vikaa, tuota vain ei mittari tajunnut.
Comment
-
Kyllä tuo näkyy mittarissa....Periaatteessa auton päästöissä ei siis ollut mitään vikaa, tuota vain ei mittari tajunnut
Noin yleisesti:
1. jos HC on korkea (yli 1000) niin todennäköisesti kipinä ongelma (tulpat,johdot,virranjakajan kansi ym ym)
2. Lambaada saa olla välillä 0.97-1.03 ja jos se on yli ylärajan niin se on liian laihalla ja esim bensaa kuluu likaa,ja jos taas alle niin liian rikkaalla.
3. CO on vähän samaa kuin yläpuolella ja rajat menee vuosiluvun mukaan.
4.HO2 (vai mikä se olikaan) ilmoittaa onko järjestelmässä pakokaasu vuotoja.
Comment
-
lindja-n
no nyt niitä lukuja sitte...
kiitos jo vaivoista, mutta tässä niitä lukuja.
eli kierroksilla CO = 1,60 ja HC = 149 ja 02 = 0,0? ja CO2 = 159 Lambda = 0,95
tyhjäkäynnillä CO = 0,08 ja HC = 40 ja O2 = 0,4 ja CO2 = 15,0
Eli jos jummarran oikeen niin ton CO:n pitäis olla alle 0,3:n ja HC:n alle 100 ja pitäiskö ton lambda suhdeluvun olla yli 0,97. Niin eli melkein kaikki on pielessä ;))
Haluiaskohan joku vielä anylsoida ?? Kiitos!
Niin ja on siinä se katalysaattori.
Comment
-
Tosta lapusta melkein väittäisin että sulla on pakoputkivuoto ja se sekoittaa noi muut....
joo lambaadan pitää olla yli 0.97,eli toi sun peli on hieman liian rikkaalla,mutta sekin voi johtua tosta pakokaasujen vuodosta......ja jos oikein muistelen niin noiden lukujen perusteella sulla on isohko pakoputki vuoto.
Comment
-
lindja-n
kilometrejä...
kyseli Porkkis. Ja niitähän on 251000 km ...vasta, hetikö ne menee rikki :)))
Missä pirussa toi lambda oikeen on ???
Comment
-
lindja-n
tilanneraportti...
heh heh...sniif, itkiskö vai naurais? Olin Audi raukan tossa yhdellä pajalla. Pakoputkessa ei kai vuotoja ? Lambda kunnossa ? Analyysi: suihktusputkien suuttimien tiivisteet siinä imusarjan päällä vuotaa, josta ottais ilmaa sisään, mistä seuraa että systeemi sekas?!?! No paja ei kuitenkaan halunnu korjata moista vikaa vaan kehoitti menemään merkkikorjaamolle hoitoon. No siellä pudisteltiin epäuskoisena päätään. Varasin ajan, katsotaanpa mitä siellä keksitään....
...no keksittiin tosiaa. Vastoin kaikkia ennakko-odotuksia merkkikorjaamolla, jossa ei pari päivää sitten tiedetty vikamuisteista mitään, tehtiin korjaus. Laskussa luki: vika muistin luku, ja ruiskutusjärjestelmän säätö. Ja kas, päästöt kuntoon. Mikähän niitä säälitti kun ei ees yhtään varaosaa halunneet myydä ?!?!
Comment
-
S. V:lla S2:ssa seuraavat arvot
> Tyhjäkäynti: Rpm 810
> CO 0,09
> CO2 14,5
> HC 117
> O2 0,27
> lambda 1,005
> Kierroksilla: Rpm 2660
> CO 0,14
> CO2 14,5
> HC 29
> O2 0,27
> Lambda 1,007
Lambda on jo vaihdettu uuteen boschiin. Lastut OK päästöjen kannalta.
HC:t koholla.
Olisiko arvioita, mikä häikkänä S:ssä ?
- tulppien kunto ?
- vanhat öljyt ?
- katit loppu ?
Comment
-
RiSa ei läpäise päästömittauksia liian korkean HC arvon vuoksi.
Ongelma esiintyy vain ja ainoastaan tyhjäkäynnillä.
Kone käy jostain syystä liian rikkaalla.
Softa ei tässä tapauksessa ole ongelma, sillä kokeiltu on kahta eri
versiota mittauksissa. Muuten pelittää paremmin kuin hyvin.
RiSa ollut jo muutaman kerran piuhoissa, mutta ei löydy mitään.
( 1,5 vuoden aikana ei ole antanut yhtään vikakoodia, kop,kop )
Tulpat, öljyt, katit uusia, puristukset mitattu, mahdolliset vuodot tutkittu
ja lambdakin on jälleen uusi.
Vanhan lambdan juuressa oli pieni vuoto ja Motronic oli irti nollausta varten , josko arvot muuttuisivat?
Max. HC arvo saa olla tyhjäkäynnillä 100.
Nyt on 170, joten parannettavaa on.
Kone käy tasaisesti ilman pienintäkään nitkumista.
Olisiko jollain vinkkiä, mitä vielä kannattaisi tutkailla?
Comment
-
Onko CO kohollaan myös?
Tulpan"johdot" vaihtoon varuiksi ellei tuoreehkot. Sytkävahvarit, puolat, kaikki ko. liitokset syyniin.
Bensanpaineen mittaus ellei auttanut.
Maalaisjärjellähän homma menee niin että jos CO ei kovin kohollaan -> sytkähäiriö, palamatonta tulee läpi, jos CO myös selvästi ylhäällä -> rikkaalla.
Comment
-
Itse taistelin aikanaan Primeran kanssa saman asian tiimoilla...
Oli toista päivää korjaamolla tutkittavana, vaihdettiin Lambadat, tulppaa ja yms. syyksi paljastui viimein kuukausi sitten uusitut tulpanjohdot... Elikkäs olivat valmiiksi sököt ja sanoin tietys kun autoa vein korjaamolle ettei se vika ainakaan niissä voi olla.
Comment
-
Kannattaa mitata boschin testerillä paloajat ja syttymisjännitteet. Näkee jos joku pytty erilainen. Hankaluutena, että mittaus joudutaan tekemään apunaruilla ilman huppuja, jolloin huppujen kunnosta ei tietoa. Tulpissakin voi olla valmistusvikoja ja tulpan poslari vuotaa painetta pihalle....
Comment
-
Panikkiratkaisu jos ajoaika alkaa loppua:
- aja tankki niin tyhjäksi että jäljellä on n. 10 litraa bensaa. Lisää 1 litra SINOL jäätymisen estoa.
- aja auto tosi kuumaksi
- mittauksiin...
Tehoaa aika hyvin. Palamisjäänteet muuttuu sellaisiksi (=alkoholi palaa) ettei näy bensaa mittaavissa mittareissa. Huomaa ettei siis korjaa vikaa vaan korjaa oiretta. Just saatiin läpi yksi raato GOLF tällä menetelmällä. Autojobbarit katsastaa tällä menetelmällä takapihansa romut.
Comment
Comment