Kävin mittauttamassa. Nyt on arvot kohdillaan. Eli uus lambda ja öljyt huuhteluineen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Mistäs kannattaa lähteä hakemaan vikaa kun jäi päästöistä kiinni, seuraavat arvot seisoo paperilla
Tyhjäkäynnillä
CO% 0,48
CO2 13,9
HC ppm 142 (sallittu 100)
O2 0,8
Kierroksilla
CO% 0,68 (sallittu 0,3)
CO2 13,9
HC ppm 107 (sallittu 100)
O2 0,71
Lambda 1,01
Viimevuonna vaihdettu lambdat ja katit ennen katsastusta ja arvot oli hyvät.
Kylmänä kuuluu kyllä sillainen ääni että putki vuotaisi.
Vikakoodeja ei ole, mutta millaisia arvoja pitäisi löytyä vagcomin kanssa lambdoista ja MAFista?
Autona A6 2,4 '00
e.Osaisikos joku kertoa että mitä nuo kaikki arvot oikein tarkoittaa järkikielellä.
e2. Ei mitään vikaa ollutkaan, katsastusmies ei vaan uskaltanut lämmittää katteja kierroksilla. Ja löysin hakua käyttäen noiden arvojen "selitykset".Viimeksi muokannut Jabe; 12.10.2009, 16:05.
Comment
-
Joo, samaa juttua mulla vähän, eli leima kiinni enää päästöistä.
Päästöt tyhjäkäynnillä:
CO%: 0,56
CO2: 13,1
HC ppm: 231
O2: 2,5
Kierroksilla:
CO%: 0,58
CO2: 14,4
HC ppm: 92
O2: 0,8
Lambda: 1,02
Maffi putsattu, jonka myötä auton veto parani hieman ja kulutus pieneni myös. Putki hitsattu kun oli pieni reikä keskimmäisessä äänenvaimentimessa. Viimeks tänään päästöissä kävin ja arvot vieläkin koholla. Hieman tulleet alaspäin mutta kaikki muut paitsi lambda ja happi on vieläkin pielessä. Kierrätin autoo ihan kunnolla ennen mittausta, eli katit ainakin olivat kuumana. Mittaaja sano, että eiku kattikauppaan. Epäili, että joku puolavika olisi tuossa ja että se ois rikkonu katit. Perstuntumalla voin sanoa että ihan hiuksen hienoa nykimistä täysillä kiihyttäessä ois havaittavissa ja alakierroksilla ihan pientä puutuneisuutta väännöissä. En tiiä sitten onko luulotautia vaan..
Aatelin varmistella täältä vielä, että lähenkö suoraan kattikauppaan vai voisko parantua jollain halvemmalla operaatiolla, kun nuo katit on kuitenkin pirun kalliita kapistuksia..
Kyseessä on siis tuontiauto, jossa väliaikaset kilvet on voimassa enää 17.11.2009! Elikkäs ajut loppuu jos ei leimaa tule ennen ens tiistaita..
Edit. Lisäystä äsköseen vielä sen verran, että sillontällön tyhjäkäyntikierrokset ei palaudu heti vaan jää n. 1700rpm ja noin 10sec kestää että menevät normaaliin asti. Ja tuota pientä nykimistä ja alakierroksilla vääntöjen puutetta ei esiinny läheskään aina.Viimeksi muokannut arg0n-; 12.11.2009, 20:36.
Comment
-
Kattivialta vahvasti vaikuttaisi. Joissain autoissa on putki konehuoneessa, josta voidaan mitata arvot ennen katalysaattoria. Sillähän sen vielä varmistaisi, mutta noiden arvojen perusteella pitäisin kattivikaa hyvin todennäköisenä.
Lambda on kohdallaan ja happea olisi, jolla CO:n ja HC:n saisi alas, jos katti olisi hengissä.Viimeksi muokannut audiq; 13.11.2009, 00:25.
Comment
-
Elikkä katteja hommaamaan sitten. Tarvikekatit varmaan askarreltava sinne, kun nuo orkkikset tuntus maksavan maltaita. Onkohan hirveesti merkitystä että minkälaiset sinne tuppaa, että riittääkö vaan että putkella on sopivan kokonen halkaisija? Tuonne alle ei vissiin kovin isot katit ees mahdu, kun tuppaavat olemaan nuo orkkiksetki niin matalalla.
Comment
-
JonasK, kuinka puhdistit tuon kaasuläpän tyhjäkäyntikytkimen? Meinaat tuossa vissiin sitä kytkintä joka on sen kaasuläppäsysteemin alla. Otitko ihan kahteen osaan, ja putsailit palikan sisustan ja sitten läjään. Oletetaan nyt että tässä on puhuttu tuollaisesta NG tyypin koneesta tapauksessasi. Putsasin tuossa eilen tuon kaasuläppäsysteemin, ja jäin miettimään että voiko sen katkaisijan aukaista.
Comment
-
Just sitä alempaa mikrokytkintä tarkoitan.
Halkaisin sen mattoveitsellä kahdeksi, puhdistin sisuksen 'kontaktikliinerillä', annoin kuivua ja liimasin osat yhteen.
Tosin suurin vaikutus satunnaisiin kosketushäiriöitten loppumiseen taisi olla sillä, että säädin mokkulan parempaan asentoon, jolloin se kytkinnyppylä painui syvemmälle, kun kaasuläpän sulki.
Taisin alunperin SJM-autotechnikin sivuilta lukea, että satunnaisiin kosketushäikkiin olisi auttanut mokkulan sisäisten juotosten uudelleenkolvaus (suurennuslasin kanssa).
Jos epäilet kytkimen toimimista, niin erilaisia mikrokytkimiä saa elektroniikkakaupoista. Pientä väsäämistä niiden paikalleenasentaminen voi ehkä vaatia mutta hintavertailussa voittavat alkuperäiset; marmorilta tyhjäkäynti- ja täyskaasukytkin -paketti on muistaakseni satasen luokkaa.
Comment
-
Mulla on tollanen profiilin mukainen kulkine eli Coupe Quattro 2.8 koneella ja katsastuksessa sitten ilmeni ettei päästöt ole oikein kohdallaan.
Tuossa kuva
http://img193.imageshack.us/img193/218/pstt.jpg
Käsittääkseni lambda-anturi on ainakin vaihdon tarpeessa. Mitä muuta?
Comment
-
Eli katsastuksessa lämpimällä koneella ja ei mennyt läpi. Päästöt oli seuraavan laiset: http://img509.imageshack.us/img509/849/pst.jpg
Kuskinpuoleinen katti kilisee ja kolisee, sen vaihtoko auttaisi? Kylmällä koneella kaasua nostettaessa välillä paukkuu vaimeasti putkessa.
Comment
-
O2:sta ei näytä olevan ja lambdat kohdillaan. Enpä näistä tosin niin paljoa vielä tiedä, mutta melkein sanoisin, että toinen katti mennyttä kerta kilisee. Molemmille pakosarjoille kun on omat katit, niin toisen puolen päästöt pääsee läpi. Vaihda samalla molemmat paremmin virtaaviin ja korjaat kattien edestä joustot, kun putket on muutenkin leikattava auki. Ainakin A4:ssa tarvitsee vähän lyhyemmät joustopalat toisen puolen jyrkemmän mutkan vuoksi. Oikeassa paikkaa korjautat niin voisin kuvitella, että noin 500 euron korjauksella pääset osineen. Alkuperäiset kattiputket maksaa sen 800 euroa vähintään kappale, ja vanhat pitää viedä tiskille kierrätykseen.
Comment
-
Aikaisempaan tekstiini viitaten: Huoltovihkosen mukaan katalysaattorit (molemmat) vaihdettu 4v/60tkm sitten ja lambda-anturit (2 kpl) vaihdettu samoihin aikoihin. Näillä näkymin tulpat ja johdot menossa vaihtoon, jahka saan johdot käsiini. Ilmoittelen sitten miten käy.
Lambdat näyttää olevan Biltemasta peräisin. Olisiko syytä uskoa että lambdassa/lamboissa vikaa?
Comment
-
Katti tuli reilussa viikossa täältä http://shop.kfzteilehandel.de/index.php/catalog ja kävi suoraan paikoilleen ja päästöistä meni nyt läpi. Entisestä katista oli kaikki kamat lentäny pellolle.
Comment
-
Käytin lötkön tänään leimalla:
Koodi:CO 0.67 / 3.50 % HC 264 / 600 ppm CO2 13.90 % O2 1.5 / 5.00 %
Mitenkäs nyt on kun rekisteriotteessa lukee erikoisehdoissa: Monipistesuihkutus, Katalysaattori, Happitunnistin, muttei ole mainintaa 'Vähäpäästöinen'. Auto on mallia 1990.
Kun katalysaattori lukee erikoisehdoissa, sitä ei sieltä ilmeisesti rahallakaan saa pois, vai saako? Eikös katista saanut jonkun 4000mk verotusarvon hyvityksen tuolloin aikoinaan?
Jotain häikkää tuolla on kun HC:t on ennen pyörineet 20-50 ppm tienoilla ja olisi mennyt läpi vähäpäästöisenäkin.
En juuri havainnut imupuolella vuotoja, tulpat ja johdot on uudet, öljyä huohottaa jonkin verran läpi ja pakoputken liitoksien kohdalla on vähän nokea puskenut sauman läpi. Pakosarjaa syynäsin ihan kunnolla peilin ja valon kanssa en löytänyt sieltä semmoisia värimuutoksia joiden perusteella olisi voinut olettaa että se olisi halki.
Comment
-
Tervehdys!
Kävinpäs tuossa itsekkin katsastuksessa ja pakokaasuistahan se jäi kiinni.
Eli jostain syystä CO huitelee joutokäynnillä: 1.14 ja yli 2000 kiekalla 1.28, eli aika railakkaasti ylitte. Myös HC oli 134 ja 108. Mistäs tämä voi johtua? Kone kyllä käy hyvin ja kukkuu.Viimeksi muokannut mahonen; 3.2.2010, 16:32.
Comment
-
Ölyt vaihdettu tuossa 3000 km sitten ja tulpat joitain alle 1000 km sitten. Aikasemmin oli nykyttämisvikaa, mutta se hävisi kun vaihtoi tulpat. Tein myös sen virheen, että ollut tässä lyhyttä ajoa viime aikona pelkästään ja katsastukseenkin oli sen 6 km köröttelyä. Pitäneen vielä mielenkiinnosta testata, että ajelee pitempää matkaa ja kovempaa viikonlopun ylitte ja sitten käydä testaamassa pakokaasut :) Kun ollut tuota röttäily vikaakin, niin voihan se olla tuurillaan katit saissena.. miks ei myös tieten lambdatkin. Ketä näistä tietää..
Comment
-
Kai katsastaja lämmitti katteja ennen mittausta? Tuossa kuitenkin on kaksi kattia. Kannattaa niidenkin kunto tietty tarkistaa ja vaihdattaa pienemmällä pajalla vapaammin virtaavat (epäilen itse ainakin, että nuo A4 ABC:n katit ahdistaa tuota konetta pienillä kierroksilla). Merkkitiskin katteja tuohon ei kannata pistää, ellet ehjää käytettyä saa tilalle. Hintaa niillä on niin paljon, että yhden kattiputken hinnalla saat vapaammin virtaavat vaihdatettua molempiin (sis. työt).
Comment
-
Kyllä se jonkun tovin autoa huudatti. Arvot kyllä parani koko ajan, mutta ei mitä suurta muutosta tapahtunut. Ei ole aijemmin vielä katalysaattori autoa ollut, niin ei oikeen näitten kujeet ole tuttuja. Kattelin tuossa joutessaa tulppien värejä ja eikä ne mustia ollut, että liian rikkaalla pyöris. Kannattaakos sitten nuhin halppiskatteihin sekaantua? Biltemaniastahan sais alle satessallakin noita katteja.
Comment
Comment