Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • siis katti on sisältäkin ehjän näkönen.eikä helise ei kolise ja tavarat on kiinni.

    Comment


    • Lainataans tätä topiccia kun en haullakaan selkeetä vastausta löytänyt.

      Eli käytin tänään ton profiilin kulkineen(2.2 kv-kone, 89 vuosimallia) katsastus-sedillä ihmeteltävänä ja tulokset seuraavanlaiset:

      CO 0,26 sallittu 3,50%
      HC 922 sallittu 600 ppm
      CO2 8,96
      O2 8,61 sallittu 5,00%

      Eli HC ja O2 arvot pompsahtaneet. Mistähän kiikastaa? Kävin hakemassa kaikki sytkäpuolen osat sytkäboxia lukuunottamatta (koska mun käsityksen mukaan se joko toimii tai pimenee täysin) ja ajattelin vaihtaa ne huomenna josko auttais. Epätäydellisestä palamisestahan tossa on kai kyse, kun auto tuntuu muutenkin hiukan pätkivän ja röpäävän pienillä kierroksilla.

      Mut mikä muu tollasta vois aiheuttaa, imuvuoto, paljonpuhuttu ISV tms? Toivottavasti ei väljä kone, sehän on vasta sisäänajettu. Vaivaiset 370tkm mittarissa :D

      Mielipiteitä?

      Comment


      • Imuvuodoista kannattaa aloittaa. Laihallahan tuo käy.

        Comment


        • Totta turisit, tänään konepelti auki ja löytys 2 irtipoikki olevaa alipaineletkua. Uudet letkut paikalleen ni yllättäen käynti parani...

          Kävin sen jälkeen mittauttamassa kaasut niin HC oli pudonnut arvoon 300ppm, ja O2 seitsemään prosenttiin. Pakoputken vuodot vielä kun tiivistää niin eiköhän sillä leima jo irtoa :)

          Kannattais joskus tutkia ennenkuin hutkii, nyt on sitten melkein 150eeron arvosta ylimääräisiä sytkäosia :D Tai no, eiköhän niillekin vielä tulevaisuudessa käyttöä löydy...

          Comment


            Ei mahda irrota. Tee painetesti.
            Hyvät sytkäosat on ilo kun ei vehkeet ryi kun pitäisi mennä.

            Comment


            • Itse asiassa sattuipa muuten irtoamaan! :)

              Vaihdoin vielä yhden vuotavan alipaineletkun. Pakoputki vuosi kuin seula ennen paikkausta, joten ei ihme et O2 arvot parani :D Noilla toimenpiteillä HC:t putos alle kahdensadan yksikön ja O2 noin kolmeen prosenttiin(en muista tarkkoja arvoja ja päästölappu jäi konttorille).

              Ei mitään hyvää ilman ettei jotain pahaakin, tuota niin yleistä ISV-ongelmaa on munkin autossa satunnaisesti esiintynyt. Tyhjäkäynti heilunut 600-1000rpm välillä. Nyt kun seokset on enempi kohillaan niin tyhjäkäynti putoaa joka kerta n.400rpm kinttaille mistä nousee sinne kahdeksaan sataan johon asettuu. Eli seuraavaksi täytynee varmaan käydä ton kimppuun, senverran rasittava vika toi on. Ja jos sit sen jälkeen vaihtelis niitä sytkäosia kun ne tuli kerran hankittua...

              Comment


                Jatketaan samaan ketjuun, juuri tulin katsastuksesta tuon bensa-nelkun kanssa. Ongelma seuraava: viime vuonna katsastuksessa moitittiin katin lämpenevän todella hitaasti, sitä lämmiteltiin noin 2000rpm reilu 15min. Kiitos kärsivälliselle katsastusmiehelle.

                Vaihdoin katin, mutta tänä vuonna sama homma! Taas piti lämmittää melko kauan ennenkuin CO-pitoisuus saatiin laskemaan alle 0,30%. Autossa on uusi katti, pakoputki pakosarjalta perään, lambda ja ilmanpuhdistin. Tulpat ovat olleet kiinni noin 40tkm nyt, kai ne voisi vaihtaa jo. Ilmamassamittari on alkuperäinen, nyt mittarissa 298tkm.

                Päästöarvot seuraavanlaiset (suluissa sallitut):
                Joutokäynti Yli 2000rpm
                CO-pit. 0,29 (0,50) 0,30 (0,30) %
                HC-pit. 89 (100) 46 (100) ppm
                Lambda-arvo 1,00 (0,97-1,03)
                CO2-pit. 14,80 14,80
                O2-pit. 0,34 (5,00) 0,26 (5,00)

                Olen moittinut auton käyntiä hieman muutenkin, tuntuu etteivät kaikki 125 ponia ole tallissa. Ehdotuksia?

                Comment


                • Alkuperäinen kirjoittaja Vesa_k1988 Näytä viesti
                  lambdaa ja muuta pientä vaihdettiin, ei parantunut, sitten uusi katti ja päästöt meni katsastuksesta läpi :)
                  Ei muuten vaikuta lambda-arvoon katti, joten jostain muusta syystä on korjaantunut se kierroksilla mitattava lambda-arvo!

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja MR Näytä viesti

                    Päästöarvot seuraavanlaiset (suluissa sallitut):
                    Joutokäynti Yli 2000rpm
                    CO-pit. 0,29 (0,50) 0,30 (0,30) %
                    HC-pit. 89 (100) 46 (100) ppm
                    Lambda-arvo 1,00 (0,97-1,03)
                    CO2-pit. 14,80 14,80
                    O2-pit. 0,34 (5,00) 0,26 (5,00)
                    Kyllä tuo kovasti likaiselle tai kylmälle katille näyttää. Vaatisiko sitten vaan vähän ripeämpää ajoa ennen mittaamista. Voi olla, ettei se paikallaan huudatus saa kattia tarpeeksi kuumaksi?

                    Comment


                      Niin, ajoa katsastusasemalle tuli noin 10km, 20min odottelua ennen katsastusta. Tuossakin mallissa katti on auton alla melko kaukana koneesta (~1m), joten kai se lämpenee hitaasti ja jäähtyy nopeasti. Pitäisi aivan mielenkiinnosta ajaa auto kunnolla lämpöisenä päästömittaukseen, niin saisi oikeat arvot, voi tosiaan olla ettei se ilman kuormaa lämpene kunnolla.

                      Voisiko katti olla likainen jo vajaan vuoden ajelujen jälkeen, uusi lambda on vaihdettu ennen kattia ja seokset näyttivät nytkin olevan kohdallaan? Emännän käytössähän tuo on, mutta uskoisin, että se silti jonkin verran jalkaa saa...

                      Comment


                      • Profiilin cq:ta piti lämmittää myös noin 5 minuuttia konttorilla ~4k rpm ennen kuin päästöt laskivat rajojen alle. Aluksi näytti että ei per... tämä ei tule menemään läpi.

                        Katti vaihdettu reilu vuosi sitten.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja MR Näytä viesti
                          Voisiko katti olla likainen jo vajaan vuoden ajelujen jälkeen, uusi lambda on vaihdettu ennen kattia ja seokset näyttivät nytkin olevan kohdallaan?
                          Kyllä minä ensimmäisenä lähtisin kokeilemaan sitä kunnolla kuumaksi ajoa. Lambda tuossa oli just kohdallaan ja ymmärtääkseni lähes kaikki muut päästöihin vaikuttavat seikat muuttaisivat lambda-arvoa huonompaan päin. Kun happeakin jää vähän yli ja juuri kohdillaan oleva lambda-arvo huomioiden, niin silläkin perusteella katilla olisi mahdollisuuksia parempaan tehoon.


                          Koneen mekaaninen kunto tuskin vaikuttaa päästöihin, ainakin oma vanha (VW) savukoneeni 70-prosentin ohivuodoilla ja ilman katalysaattoria pääsi 200HC-arvoon, lambda-arvon ollessa kattiauton rajoissa.

                          Comment


                            Kiitokset Jussille ja Michaelille, täytyy koittaa lämmitellä auto kunnolla ja ajaa päästömittaukseen. Läpihän tuo meni, mutta sen verran tiukille se veti suhteessa siihen, mikä minusta pitäisi olla koneen kunto, että kiinnostaa...

                            Comment


                              Tulpille ääni täältä. Veljen UrS4:ssä oli myös korkeat HC arvot (n. 150) ja tulpat vaihtamalla tippui HC arvo oikeaksi.

                              Comment


                                Käytiin taas mittailemassa pakokaasut katsastusta varten. Tämmöisiä arvoja tällä kertaa, verrokkina edellisten vuosien arvot:

                                (2007)
                                rpm 890 2730
                                oil temp 15,7 16,3
                                CO 0,050 0,008
                                CO2 14,0 14,5
                                HC 59 10
                                O2 1,27 0,49
                                Lambda 1,060 1,022

                                2006/2007 mittausten välillä koneelle ei ole muistaakseni tehty mitään päästöihin vaikuttavia asioita, vain kovaa ajoa.

                                (2006)
                                rpm 870 2200
                                oil temp 19,4 19,4
                                CO 0,011 0,056
                                CO2 14,1 14,3
                                HC 52 18
                                O2 0,88 0,49
                                Lambda 1,040 1,022

                                2005/2006 mittausten välillä vaihdettu maffi ja 1,8T sytkäkonversio tehty.

                                (2005)
                                rpm 880 2370
                                oil temp 14,9 15,8
                                CO 0,052 0,201
                                CO2 14,57 14,88
                                HC 63 55
                                O2 0,87 0,65
                                Lambda 1,037 1,022

                                Comment


                                • pakoputki

                                  ei nyt ihan liity aiheesee,mutta:
                                  millain toi pakoputki menee coupe quattrossa? lähinnä toi takapää mietityttää. Entinen omistaja oli v6:een kattien jälkeen tehny ite putken 2.5" tavarasta,mutta se on ihan valmista tavaraa joka nyt pitäis uusia. pakoputki menee vaan niin ovelasti nykyisin,se menee takaanta takakelkan alapuolelta :( ei hirveesti maavaraa. Pitääkö sen putken mennä sieltä kelkan ylitte,ainakin siellä näyttäis olevan vuorausta sen verran,että kulkenut sieltä aluperin.
                                  Oisko jollain mahdollisesti kuvaa alkuperäisestä putkesta,taikka viriputkesta?
                                  Saakos tohon varaosaliikkeestä pelkkää kelkan ylitysosaa,vai kuuluuko siihen enemmänki sitte tavaraa?

                                  Comment




                                    loppupää näyttää tuolta, sauma tulee siihen ylityksen kohdalle vetoakselin viereen. Pelkkää ylitystä ei saa erikseen.

                                    Comment


                                    • tänks :)

                                      eli vähän tähän tapaan kannattaa putki väsätä: tosin eikös s2:ssa oo noi perän tuennat hieman erilaiset?kuva otettu lakesteel-yrityksen gallerian sivuilta.

                                      Comment


                                        Tasan samanlainen.

                                        Comment


                                        • Jatketaan vielä tätä päästömittausta vähän.
                                          Oma autoni on Audi 100 Avant -92 2.6 ABC koneella.
                                          Yritin alku viikosta katsastaa autoa mutta päästöt ei ollut ihan kohdallaan.

                                          Tyhjäkäynti Yli 2000rpm
                                          CO 0.47 (0.50) 0.55 (0.30)
                                          HC 179 (100) 123 (100)
                                          Lambda 1.02 (0.97-1.03)
                                          Co2 14.00 14.00
                                          O2 0.91 (5.00) 0.91 (5.00)

                                          Eli CO-pitoisuus kierroksilla, HC-pitoisuus tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla ei mennyt läpi.
                                          Vaihdoin tulpat sekä ilman putsarin niin arvot oli:

                                          Tyhjäkäynti Yli 2000rpm
                                          CO 0.60 (0.50) 0.60 (0.30)
                                          HC 79 (100) 81 (100)
                                          Lambda 1.038 (0.97-1.03)
                                          Co2 13.40 13.40
                                          O2 1.22 (5.00) 1.22 (5.00)

                                          On kyllä eri mittareilla mitattu. Mutta nyt menisi HC-arvo läpi mutta CO-arvo ei.
                                          Eikä myöskään Lambda.

                                          Onko hyviä ideoita mitähän seuraavaksi pitäisi yrittää?

                                          Comment


                                            Onko lambdat miten vanhat? Ei mikään halpa kokeilu, mutta jos iästä ei ole tietoa niin maksavat kyllä itsensä takaisin säästyneenä bensana.

                                            Comment


                                            • Ei ole tietoa kuinka vanhat.
                                              Ilmanputsari oli vuodelta 2000 ja tulpat näytti saman ikäisiltä.
                                              Että ei varmaan lambdojakaan ole pahemmin vaihdeltu.
                                              Mitäs ne sitten maksaisi?

                                              Comment


                                                http://www.vpv-motorracing.com/
                                                Täältä taitaa tällä hetkellä saada Boschia edullismmin. Mitään halpoja tarvikkeita ei kannata laittaa.

                                                Comment


                                                • Arvoista päätellen näyttäisi pakosarjavuodolta ennen lambda-anturia eli lambda korjaa nyt seosta rikkaammalle, vaikka se jo nyt on liian rikas.

                                                  Comment


                                                  • Itse ajattelin myös tuota pakosarjavuotoa, koska kylmänä koneesta kuuluu selvästi että oikean puoleinen pakosarja vuotaa.
                                                    Mutta läpimänä sitä ei kuulu.

                                                    Comment


                                                    • Nyt on pakosarjavuoto tukittu, mutta päästöt ei vieläkään kohdallaan.
                                                      CO-arvo ei vielääkään ole sallituissa arvoissa.

                                                      Kannattaisikohan koittaa uusia lambdoja seuraavaksi?

                                                      Comment


                                                      • Minä nyt en autoista hirveesti tiedä mutta näitten päästöjen kanssa on sen verran tullu tapeltua että ihan ensimmäinen toimenpide (yleensä muuta ei tarvita) on se että ennen päästömittausta käyt ajamassa n.10km ISOILLA kierroksilla (4000-5000) tai minkä nyt sopivaksi havaitsee

                                                        Tämä rohto yleensä tepsii paremmin kuin hyvin

                                                        Comment


                                                        • Sitä on testattu. Mutta ei auttanut.

                                                          Comment


                                                          • Jaa onpas jännä. Itellä oli suunnilleen kaikki päästöt tuhannen pielessä. n.3x sallitut. Korjaamon mies oli sitä mieltä että nyt tuli kallis remontti suunnillen puoli autoa olisi pitänyt uusata.

                                                            Sit kuulin kaverilta että sillä oli ollu sama homma ja kun oli kunnolla ulluuttanu ni päästömittari oli näyttänyt melkein nollaa. itelllä kävi samoin kovan ulluutuksen jälkeen päästömittaus näytti lähes nollaa kaikille muille paitsi tietysti lambdalle.

                                                            Ja kyllä sen kuule haisto variksetki että nyt on katit kuumana, meinasi nimittäin ihan näppärästi käry tuoksahtaa konttorin parkkipaikalla :)

                                                            Comment


                                                            • Täytyy sit koittaa vielä kiusata vanhusta vaikka pahalta tuntuukin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X