siis katti on sisältäkin ehjän näkönen.eikä helise ei kolise ja tavarat on kiinni.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Lainataans tätä topiccia kun en haullakaan selkeetä vastausta löytänyt.
Eli käytin tänään ton profiilin kulkineen(2.2 kv-kone, 89 vuosimallia) katsastus-sedillä ihmeteltävänä ja tulokset seuraavanlaiset:
CO 0,26 sallittu 3,50%
HC 922 sallittu 600 ppm
CO2 8,96
O2 8,61 sallittu 5,00%
Eli HC ja O2 arvot pompsahtaneet. Mistähän kiikastaa? Kävin hakemassa kaikki sytkäpuolen osat sytkäboxia lukuunottamatta (koska mun käsityksen mukaan se joko toimii tai pimenee täysin) ja ajattelin vaihtaa ne huomenna josko auttais. Epätäydellisestä palamisestahan tossa on kai kyse, kun auto tuntuu muutenkin hiukan pätkivän ja röpäävän pienillä kierroksilla.
Mut mikä muu tollasta vois aiheuttaa, imuvuoto, paljonpuhuttu ISV tms? Toivottavasti ei väljä kone, sehän on vasta sisäänajettu. Vaivaiset 370tkm mittarissa :D
Mielipiteitä?
Comment
-
Totta turisit, tänään konepelti auki ja löytys 2 irtipoikki olevaa alipaineletkua. Uudet letkut paikalleen ni yllättäen käynti parani...
Kävin sen jälkeen mittauttamassa kaasut niin HC oli pudonnut arvoon 300ppm, ja O2 seitsemään prosenttiin. Pakoputken vuodot vielä kun tiivistää niin eiköhän sillä leima jo irtoa :)
Kannattais joskus tutkia ennenkuin hutkii, nyt on sitten melkein 150eeron arvosta ylimääräisiä sytkäosia :D Tai no, eiköhän niillekin vielä tulevaisuudessa käyttöä löydy...
Comment
-
Itse asiassa sattuipa muuten irtoamaan! :)
Vaihdoin vielä yhden vuotavan alipaineletkun. Pakoputki vuosi kuin seula ennen paikkausta, joten ei ihme et O2 arvot parani :D Noilla toimenpiteillä HC:t putos alle kahdensadan yksikön ja O2 noin kolmeen prosenttiin(en muista tarkkoja arvoja ja päästölappu jäi konttorille).
Ei mitään hyvää ilman ettei jotain pahaakin, tuota niin yleistä ISV-ongelmaa on munkin autossa satunnaisesti esiintynyt. Tyhjäkäynti heilunut 600-1000rpm välillä. Nyt kun seokset on enempi kohillaan niin tyhjäkäynti putoaa joka kerta n.400rpm kinttaille mistä nousee sinne kahdeksaan sataan johon asettuu. Eli seuraavaksi täytynee varmaan käydä ton kimppuun, senverran rasittava vika toi on. Ja jos sit sen jälkeen vaihtelis niitä sytkäosia kun ne tuli kerran hankittua...
Comment
-
Jatketaan samaan ketjuun, juuri tulin katsastuksesta tuon bensa-nelkun kanssa. Ongelma seuraava: viime vuonna katsastuksessa moitittiin katin lämpenevän todella hitaasti, sitä lämmiteltiin noin 2000rpm reilu 15min. Kiitos kärsivälliselle katsastusmiehelle.
Vaihdoin katin, mutta tänä vuonna sama homma! Taas piti lämmittää melko kauan ennenkuin CO-pitoisuus saatiin laskemaan alle 0,30%. Autossa on uusi katti, pakoputki pakosarjalta perään, lambda ja ilmanpuhdistin. Tulpat ovat olleet kiinni noin 40tkm nyt, kai ne voisi vaihtaa jo. Ilmamassamittari on alkuperäinen, nyt mittarissa 298tkm.
Päästöarvot seuraavanlaiset (suluissa sallitut):
Joutokäynti Yli 2000rpm
CO-pit. 0,29 (0,50) 0,30 (0,30) %
HC-pit. 89 (100) 46 (100) ppm
Lambda-arvo 1,00 (0,97-1,03)
CO2-pit. 14,80 14,80
O2-pit. 0,34 (5,00) 0,26 (5,00)
Olen moittinut auton käyntiä hieman muutenkin, tuntuu etteivät kaikki 125 ponia ole tallissa. Ehdotuksia?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Vesa_k1988 Näytä viestilambdaa ja muuta pientä vaihdettiin, ei parantunut, sitten uusi katti ja päästöt meni katsastuksesta läpi :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MR Näytä viesti
Päästöarvot seuraavanlaiset (suluissa sallitut):
Joutokäynti Yli 2000rpm
CO-pit. 0,29 (0,50) 0,30 (0,30) %
HC-pit. 89 (100) 46 (100) ppm
Lambda-arvo 1,00 (0,97-1,03)
CO2-pit. 14,80 14,80
O2-pit. 0,34 (5,00) 0,26 (5,00)
Comment
-
Niin, ajoa katsastusasemalle tuli noin 10km, 20min odottelua ennen katsastusta. Tuossakin mallissa katti on auton alla melko kaukana koneesta (~1m), joten kai se lämpenee hitaasti ja jäähtyy nopeasti. Pitäisi aivan mielenkiinnosta ajaa auto kunnolla lämpöisenä päästömittaukseen, niin saisi oikeat arvot, voi tosiaan olla ettei se ilman kuormaa lämpene kunnolla.
Voisiko katti olla likainen jo vajaan vuoden ajelujen jälkeen, uusi lambda on vaihdettu ennen kattia ja seokset näyttivät nytkin olevan kohdallaan? Emännän käytössähän tuo on, mutta uskoisin, että se silti jonkin verran jalkaa saa...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MR Näytä viestiVoisiko katti olla likainen jo vajaan vuoden ajelujen jälkeen, uusi lambda on vaihdettu ennen kattia ja seokset näyttivät nytkin olevan kohdallaan?
Koneen mekaaninen kunto tuskin vaikuttaa päästöihin, ainakin oma vanha (VW) savukoneeni 70-prosentin ohivuodoilla ja ilman katalysaattoria pääsi 200HC-arvoon, lambda-arvon ollessa kattiauton rajoissa.
Comment
-
Käytiin taas mittailemassa pakokaasut katsastusta varten. Tämmöisiä arvoja tällä kertaa, verrokkina edellisten vuosien arvot:
(2007)
rpm 890 2730
oil temp 15,7 16,3
CO 0,050 0,008
CO2 14,0 14,5
HC 59 10
O2 1,27 0,49
Lambda 1,060 1,022
2006/2007 mittausten välillä koneelle ei ole muistaakseni tehty mitään päästöihin vaikuttavia asioita, vain kovaa ajoa.
(2006)
rpm 870 2200
oil temp 19,4 19,4
CO 0,011 0,056
CO2 14,1 14,3
HC 52 18
O2 0,88 0,49
Lambda 1,040 1,022
2005/2006 mittausten välillä vaihdettu maffi ja 1,8T sytkäkonversio tehty.
(2005)
rpm 880 2370
oil temp 14,9 15,8
CO 0,052 0,201
CO2 14,57 14,88
HC 63 55
O2 0,87 0,65
Lambda 1,037 1,022
Comment
-
pakoputki
ei nyt ihan liity aiheesee,mutta:
millain toi pakoputki menee coupe quattrossa? lähinnä toi takapää mietityttää. Entinen omistaja oli v6:een kattien jälkeen tehny ite putken 2.5" tavarasta,mutta se on ihan valmista tavaraa joka nyt pitäis uusia. pakoputki menee vaan niin ovelasti nykyisin,se menee takaanta takakelkan alapuolelta :( ei hirveesti maavaraa. Pitääkö sen putken mennä sieltä kelkan ylitte,ainakin siellä näyttäis olevan vuorausta sen verran,että kulkenut sieltä aluperin.
Oisko jollain mahdollisesti kuvaa alkuperäisestä putkesta,taikka viriputkesta?
Saakos tohon varaosaliikkeestä pelkkää kelkan ylitysosaa,vai kuuluuko siihen enemmänki sitte tavaraa?
Comment
-
Jatketaan vielä tätä päästömittausta vähän.
Oma autoni on Audi 100 Avant -92 2.6 ABC koneella.
Yritin alku viikosta katsastaa autoa mutta päästöt ei ollut ihan kohdallaan.
Tyhjäkäynti Yli 2000rpm
CO 0.47 (0.50) 0.55 (0.30)
HC 179 (100) 123 (100)
Lambda 1.02 (0.97-1.03)
Co2 14.00 14.00
O2 0.91 (5.00) 0.91 (5.00)
Eli CO-pitoisuus kierroksilla, HC-pitoisuus tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla ei mennyt läpi.
Vaihdoin tulpat sekä ilman putsarin niin arvot oli:
Tyhjäkäynti Yli 2000rpm
CO 0.60 (0.50) 0.60 (0.30)
HC 79 (100) 81 (100)
Lambda 1.038 (0.97-1.03)
Co2 13.40 13.40
O2 1.22 (5.00) 1.22 (5.00)
On kyllä eri mittareilla mitattu. Mutta nyt menisi HC-arvo läpi mutta CO-arvo ei.
Eikä myöskään Lambda.
Onko hyviä ideoita mitähän seuraavaksi pitäisi yrittää?
Comment
-
http://www.vpv-motorracing.com/
Täältä taitaa tällä hetkellä saada Boschia edullismmin. Mitään halpoja tarvikkeita ei kannata laittaa.
Comment
-
Minä nyt en autoista hirveesti tiedä mutta näitten päästöjen kanssa on sen verran tullu tapeltua että ihan ensimmäinen toimenpide (yleensä muuta ei tarvita) on se että ennen päästömittausta käyt ajamassa n.10km ISOILLA kierroksilla (4000-5000) tai minkä nyt sopivaksi havaitsee
Tämä rohto yleensä tepsii paremmin kuin hyvin
Comment
-
Jaa onpas jännä. Itellä oli suunnilleen kaikki päästöt tuhannen pielessä. n.3x sallitut. Korjaamon mies oli sitä mieltä että nyt tuli kallis remontti suunnillen puoli autoa olisi pitänyt uusata.
Sit kuulin kaverilta että sillä oli ollu sama homma ja kun oli kunnolla ulluuttanu ni päästömittari oli näyttänyt melkein nollaa. itelllä kävi samoin kovan ulluutuksen jälkeen päästömittaus näytti lähes nollaa kaikille muille paitsi tietysti lambdalle.
Ja kyllä sen kuule haisto variksetki että nyt on katit kuumana, meinasi nimittäin ihan näppärästi käry tuoksahtaa konttorin parkkipaikalla :)
Comment
Comment