Jos nyt kertoisit edes mistä koneesta on kyse. Arvaan että kyseessä on bensalla toimiva peli kuitenkin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Raaka ajolenkki jonka päälle katsastukseen, tai sitten kuten minä teen eli aina ennen leimaa öv-huolto paikallisella huoltoasemanyrkkipajalla ja samalla printti päästöistä ja ohje että säätävät kuntoon jos jotain ilmenee. Ei maksa paljoa ja tulee niiden osalta varma mieli..
Comment
-
onko alkuperäinen lambda anturi?
Käy rikkaalla jos ymmärsin oikein tuosta palamattomasta hiilivedystä (HC arvo )
Voisko olla alkuperäinen lambda anturi hidastunut. joskus itse ajattelin että 160tkm tai 10 vuotta riittää ja lambdan vaihtoaika käsillä.
Comment
-
Lämmittikö ne katsastusmiehet yhtään sitä autoa mittauksen aikana?
Jos eivät lämmittäneet ja autoa on huolleltu sytytyspuolen osalta edes kohtuudella, eikä käytössä tunnu häikkää, niin kannattaisko kokeilla ihan ajaa oikeasti lämpimäksi ja ottaa ne arvot.
Muistuu vaan mieleen eräs kerta kun olin pyöränsuuntauksessa jonkun nivelen vaihdon jälkeen, niin paikalle tuli tientakaiselta katsastusasemalta A3 Audi, oli pompannu päästöistä, huoltomies kävi lyhyen lenkin, ei kai tuntenu mitään vikoja, löi audin analysaattoriin ja printtas hyväksyntään oikeuttavat luvut..
Ei kai niissä mitään armonpaloja enää nuissa arvoissa ole, nuo arvot on suurinpiirtein kunnossa olevalle vakioautolle helppo nakki.
Comment
-
Katalysaattoriautossa, jos lambda on yksi, pitäisi CO2-arvon olla yli 15%- tällöin katalysaattori toimii. Kyseisistä arvoista on vaikea sanoa oikeaa vikaa, mutta esim. näin voisi olla:
HC-arvo korkea ehkä pakoputken ilmavuoto ennen lambdaa, koska palamatonta happea jää jonkin verran.
HC-arvo korkea ehkä sytysongelmaa, lambda-anturivika tai öljyä pääsee palotilaan, pakoputki vuotaa vähän jostain muuttaen lambda-mittauksen oikeaksi.
Katalysaattorissa vikaa, ko. HC-arvot pitäisi katalysaattorilla korjautua eli aika kallis vika. Toisaalta, jos moottori on kunnossa huonolla katalysaattorillakin auton pitäisi mennä katsastuksesta läpi.
Comment
-
Eikös tuo HC-arvo kieli mm. imuvuodoista? Tosin tuo ei taida kovinpaljoa olla yli sallitun. Joskus noita arvoja fiksailtiin kaasarikoneissa suihkepullolla jossa puhdistettua vettä. Kierroksia koneeseen ja ilmanputsarikoteloon suihkuteltiin vettä, tupsauttaa melko mustat savut putkesta, jos koneessa on karstaa. Tosin melko raaka keino, ja on omat riskinsä, mutta arvot paranivat.
Comment
-
Häkä (CO) ja palamaton hiilivety (HC) kertoo siitä, että palaminen ei tapahdu täydellisesti, jos tapahtuu ollenkaan, eli ilmaa tai lämpöä ei ole riittävästi kunnon palotapahtumaan. Siltä pohjalta imuvuoto ei sopisi kuvaan.
Lambda -ohjatussa pakovuoto (ECU korjaa näkemäänsä ilmaylimäärää rikastamalla seosta) voisi olla mahdollinen, varsinkin, kun lambda arvo on aavistuksen laihalla.
Comment
-
Laitteessasi on vikakoodien lukumahdollisuus. Itselläni vaihdettiin vanhassa C4:ssä 1 katti ja kaikkea muuta ennekuiin luettiin nöyrästi vikakoodit ja lamdahan siellä oli rikki. Sen vaihdon jälkeen unelma-arvoilla läpi. Lue koodit!
Comment
-
Kylmänähän katti ei toimi ja moottorin toiminta ja katin nopea lämmitys vaatii rikasta seosta.
Joten jos kylmänä toimii ihan ok, ei kylmän koneen rikkaasta seoksesta voi päätellä yhtään mitään.
Edelleen, mittaus kunnolla lämpimänä eka, jos ei toimi, piuhan nokkaan auto, ja syy yleensä alkaa ratkeamaan.
Comment
-
Täällä kans pomppas päästöistä
tyhjkäkäynnillä
CO% 0.9
CO2 15
HC ppm 190
O2 0.5
kierroksilla
CO% 0.8
CO2 15.3
HC ppm 115
O2 0.4
Voisko joku kertoa ne arvot joihin noita verrataan. Sen verran setää asemalla kuuntelin ja arvoja koneelta kattelin, että aikasta paljon heittää... Toissa iltana kun vag-comilla katselin niin herjas lambdaa, (no activity - en muista vika numeroa, täytyy tarkastaa). No lambda on vaihdettu vuosi sitten... Oliskos vaihtoehtoja, mistä vikaa alkaa etsimään?
Comment
-
Juu eli lambda oli kohtuu paskanen kun sen vielä illalla irrottelin. pinta oli musta ja alta vaalea/valkoinen. Eli onko auto käynyt rikkaalla jossain vaiheessa ja se kenties hajottanut lambdan. Autossa oli vielä muutama viikko sitten vanha varaosa maffi joka sittemmin antautui ja nyt on uusi alkuperäinen tilalla. Vääntöjä tuli lisää ja muutenkin toimii paremmin mutta onko voinut olla, että tuo varaosa maffi on antanut vääriä lukemia ja siitä syystä lambda on antanut periksi?
Comment
-
Itse itseäni edelleen toistaen. Eli nyt on autoon saatu hyväksytty päästölappu ja auto leimattu... Tuossa paikallisella huoltamolla käytin mittauksessa. Ensin meinas mittaaja, että kaikki arvot korkeella. sit suihkuteltii starttipilottia konehuoneeseen myös auton alla katottiin maholliset vuodot, ei löytyny. uutta mittausta ja pienellä herkuttelulla sai hyväksytyn paperit. Voisko olla et joku anturi on puoliks pimee eikä toimi kunnolla?
Comment
-
Tänne jo aikaisemmin kirjoittelin omista arvoistani.(päästöt katsastuksessa), niin se oli senverran veikee homma, että aluks arvot ihan pielessä, vaikka moottori kuuma. Sanoin sille katsastajalle, että otapas tuo imuri putkesta pois ja avot, arvot nytkähti heti kohilleen.
Joku joskus kertoi, että se pakokaasuimuri antais saman vaikutuksen niinkuin pakoputkessa olis vuoto, tiedä sitten, mutta se anturikin täytyy olla tarpeeksi syvälle putkeen työnnetty, jos ei ole lukemat on mitä on.
Comment
Comment