Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Äh, on taas pilkkuvihre iskenyt. Joutokäynti CO todellakin on 0,052%vol, eikä 0,52%. Päästöjen puolesta ei siis pitäisi olla mitään ongelmaa.

    Comment


      #92
      Ensi viikolla uudet tulpanhatut ja taas piuhan jatkoksi.
      ( Laakkosella 96,70 / kpl ja Osaset tien toisella puolella 18,- / kpl ) Käsittämätön hintaero...???


      Tuomo, myikö ne sulle Berun hatut vai Boschit?

      Bosch on hiukan erilainen, enkä uskaltanut niistä ostaa vielä kumpiakaan. Onko kenelläkään kokemusta niiden sopivuudesta? Mulle ne kerto kyllä ihan eri hinnat Bosch halvempi ja Beru kalliimpi

      TI-tarvikeella on kuulemma näitä hyllyssä, joten taidan ne hakea sieltä, kun pitänee tuolla päin Suomea taas liikuskella. Mutta tuo yllä oleva vertais tukiryhmän elämän helpottamiseksi ;)

      Comment


      • #93
        Katti pitää kuumentaa kunnolla, ennen mittausta paikallaan jengat tuonne 4000 tienoille pariksi hetkeksi ja pitäisi lähteä laskemaan HC-arvoa.

        Yleensä ässissä katti vanhemmiten ei lämpene normaaliajossa toimintalämpöön ja alkaa vanhemmiten "haurastua". Välillä pitäisi antaa kunnon lämpöhoitoa sille kunnon poljennan merkeissä.

        Huvittavinta oli itselläkin katsastusmiehen huomautus liian rauhallisesta ajotyylistä....:-)

        Eli noilla kokeilemalla tiedät onko vika taas helpompi kuin luulisi....

        Comment


        • #94
          Atte. Ne ovat Berunit.

          Audin numerot vain oli "viilattu" pois.

          Comment


          • #95
            itselläni oli samoja ongelmia. ongelma korjaantui kun kävin ajelemassa 3 vaihteella jollain 4000-5000 kierroksilla jokusen kilometrin ja heti ajon jälkeen mitattiin päästöt. Katti ei meinannut lämmetä vaikka paikallaan pidettiin 4000 kierroksia.

            Comment


              #96
              OOkkei Tuomo, multa pyysvät Beruista kympin kipale enemmän, en suostunu ostamaan. Vähän OT, mutta muuten olen ollut tyytyväinen ko. varaosa puotiin

              Comment


                #97
                Joutui kans katsastukseen, kun huomas, että leima oli jo ehtinyt mennä wanhaksi (satamassa paperien tarkistuksessa huomautettiin)...

                Vaikka alussa tyhjäkäynnillä kattelee pakokaasumittarin lukemia kauhulla ajatellen, että meneekö nyt läpi vai ei, niin ainakin tähän asti on molemmalla kerralla sattunut olemaan asiallisen palvelun kohteena ja kyseiset lukematkin katsastuslapullakin on ihan OK - eli kun vähän polkee, niin kyllä ne lukemat asettuu aloilleen. Eli kyllä voi se homma olla katsastusinssistäkin kiinni...

                P.S. Molemmalla kerralla käyty HAKUSin konttoreilla (Herttoniemessa ja Espoossa).

                Comment


                  #98
                  Mielestäni kannattaisi hakea se päästölappu joltain autokorjaamolta ennen katsastusta. Ihan sen takia, että jos päästöt ei täytä normeja, niin ei tarvitse maksaa turhan takia uusintakatsastuksesta. Säästyy muutama kymppi ja senkin rahan voi sijoittaa siihen, kun laittaa päästöarvot kohdilleen. Päästömittaus kun on suunnilleen saman hintainen korjaamolla sekä katsastuksessa.

                  Comment


                    #99
                    Tällä melkein kesäisellä kelillä on enintään 10 min seisonnan jälkeen heti tyhjäkäynnillä mittaamalla HC yli 100 ppm - mutta katsastuslapulle tuli sittenkin lukemat 52 ja 30...

                    Mitä olis lapulle tullut jossain toisessa paikassa, on vaikea arvata...

                    Comment


                      Itsellä oli myös ongelmia 20vt:n hc-päästöjen kanssa. Syylliseksi paljastui 15cm matkalta halkinainen kansi. :) Ehjä tilalle ja jopas meni hooseet kohdalleen.

                      Comment


                      • Tyhjäkäynti CO ja HC pitoisuus liikaa // selvinnyt

                        A4 1.8T -98 ei mennyt tuontikatsastuksesta läpi ko. vian takia, tarkkaa lukemaa en tiedä(vielä), mistähän moinen johtuu? Ollut vasta 160tkm merkkihuollossa saksassa, eli ei pitäisi olla ilmanputsarista kiinni, olisiko lambda tai Katti sökö?

                        Comment


                          Hyviä arvauksia tuon yhden arvon pohjalta, mutta loputkin arvot kyllä auttaisi arvailemaan paremmin.

                          Comment


                          • Joo eli katsastusaseman mittaukset antoivat seuraavaa:

                            Tyhjäkäynti
                            CO: 1,75%
                            HC: 169ppm

                            CO2: 14,00&
                            O2: 0,10%

                            Yli 2000 1/min
                            CO: 0,08%
                            HC: 38ppm
                            Lambda: 0,99
                            CO2: 15,00%
                            O2: 0,10%

                            Alleviivatuista hylsy, mistähän johtuu

                            Comment


                              Olisko katti ehtoo puolella tai sitten ei ole ollut tarpeeksi kuuma.

                              Comment


                              • Vanhempikin katti menee kieroksilla läpi jos arvot paranevat kierroksilla

                                >Yli 2000 1/min
                                >CO: 0,08%
                                >HC: 38ppm

                                Lue/Luetuta vikakoodit ja kerro mitä löytyi ?
                                Kerro myös miltä tuntuu ajossa ?
                                Oliskohan vanha lambda huonossa kunnossa (toisalta -98 on kuin uusi....) ?
                                Tulppien kunto ? - milloin vaihdettu ?

                                Simuloiva Lambdalaskuri
                                http://www.smogsite.com/calculators.html#lambda

                                Kokeile näillä arvoilla (pilkun sijaan piste)

                                Tyhjäkäynti
                                CO: 1.75 %
                                HC: 169 ppm
                                CO2: 14 %
                                O2: 0.10 %

                                Comment


                                • Jäi kanssa katsastuksessa HC-päästöistä kiinni.
                                  Tyhjäk.
                                  Co% 0.0
                                  HCppm 136 < Hylsy.
                                  O2 0.17
                                  Co2 15.1

                                  >2000r/min
                                  Co% 0.16
                                  HCppm 33
                                  O2 0.11
                                  Co2 14.6
                                  Lambda 1.002

                                  Nyt olisi uusi Lambda hankittu, huomenna nähdään kuin käy.
                                  Anturin 112€ hain Autohuolto Nykäseltä Tattarinsuolta ( Bosch edustus )
                                  Tuolla sanoivat ettei tuossa juuri muut kuin Bosch anturit kestä.
                                  Ja kuulemma jos katit olis rikki niin HCppm arvo olisi jossain 400 pinnassa.

                                  Comment


                                    Eli voi se olla inssistakin ehkä kiinni tuo, miten se ne tyhjäkäynti-arvot katsoo?

                                    Comment


                                    • Käytin laakkosella luetuttamassa vikakoodit ja testeri näytti: seoksen sopeutus, satunnainen, en muista koodia. He epäilivät lambdaa tai pientä imuvuotoa. Tilasivat valmiiksi lambdan, koska heillä ei ollut sitä hyllyssä eikä ole kuulema koskaan aikaisemmin edes tilattu ko. osaa. Tämäpä kummallista?

                                      Ajossa ei huomaa mitään erikoista, tehoa tuntuu olevan(vaikea sanoa kuinka paljon sitä pitäisi olla), veto on tasaista, tyhjäkäyntikään ei erikoisemmin seilaa, ehkä vähän hakee (100rmp~) kaasuttelun jälkeen.

                                      Tulppien vaihdosta ei mainita huoltokirjassa erikseen, kaikista huolloista on kuitenkin merkkiliikkeen leimat.

                                      Lämmöt pysyy tasasena 90c.

                                      Lämpimänä kuuluu pientä nakutusta, joka kasvaa kierrosten mukaan, liittyisikö tämä tähän vai olisiko oire muusta viasta. Vai koneen ominaisuus tuo "karkea" käyntiääni?

                                      Comment


                                      • Ongelma ei ratkennut lambdan vaihdolla eikä lämpötila-anturin vaihdolla/tarkastuksella, päästöt kyllä vähenivät, CO 1.0% ja HC 50-60. Epäilivät vuotoa ennen lambdaa, ilmamassamittaria, suuttimia... Asentajankaan mielestä ei ole ajossa mitään outoa havaittavissa. Puristukset olivat hyvät. Mikähän tässä mahtaa olla vikana? Seuraavaksi pakosarjan irroitus ja tarkastus+tiivisteiden vaihto, pakosarja viat kuulema harvinaisia?

                                        Nakutus kuuluu kuulema yhdestä venttiilistä, eikä liity päästöihin, öljynpaineiden tarkastus pitää tehdä.

                                        Comment


                                          Tsekkaapa onko moottorinohajuspurkissa käyty. "Ebay-lastut" voi olla mitä tahansa...

                                          Comment


                                          • Joo eli vika on rajoitettu johonkin huohotin järjestelmään, joka menee ilmanputsarin kohille, siinä olevan venttiilin kun peittää niin päästöt menee nollille, mutta silti eivät saaneet vielä pysyvästi kuntoon vaan tutkivat vielä...

                                            Ohivuodot olivat ok, paljonkos ne normaalisti ovat?

                                            Myös venakopan tiivisteen olivat vaihtaneet, oli vähän tihkunut välistä öljyä. Onkos tämä yleistä?

                                            Comment


                                            • Apuja kaivataan! Kun eivät tunnu löytävän vikaa mistään, uudella takaiskuventtiilillä kokeilivat ja ei vika ollut sittenkään siinä.

                                              Nyt vaihtoehtoina ovat lambdan lämmitys tai sittenkin se katalysaattori. Lambdan lämmityksen mittaavat huomenna, jos se ei toimi niin onko edessä moottoriyksikön vaihto(kallis tuo, 1000e-2000e?) vai pystyykö joku autosähköliike korjaamaan, Laakkosella ei kuulema pysty. Entä miten pystyy toteamaan että katti on varmasti rikki, en usko että sitä olisi tyhjennetty kokonaan, mutta mikä sen sitten olisi voinut edes rikkoa(ulkoa ehjä, ei kolise, ei lentele palasia), sanoivat että on tilattava ja palautus on vaikeaa/mahdotonta. AVK:lta näyttää saavan ihan kohtuuliseen hintaan, ainakin yksi katti löytyy, mutta ei tietoa onko se AEB moottoriin käypä.

                                              Olisiko muita ehdotuksia vian aiheuttajaksi, Laakkosella sanoivat että ei ole montaa näin vaikeaa päästö-vikaa eteen tullut. Ja kun aluksi ongelma piti olla pois päiväjärjestyksestä ilmanputsarin tai lambdan vaihdolla...

                                              Comment


                                              • Onkos ne siellä huollossa tutkinu mitä arvoa lämpöanturi antaa moottorinohjaukselle kun kone on lämmin? Voisko tuo siitä johtua?

                                                Comment


                                                • Ilmeisesti olivat vaihtaneet moottorin lämpöanturin, ja todenneet että vika ei ole siinä, pitää tarkistaa tämä.

                                                  Comment


                                                  • Välttämättä ei tarvi olla iso vika että päästöt ei ole kohdillaan, jos esim. joku anturi antaa väärää arvoa ja itsediagnostiikka ei sitä huomaa niin koko hoito on persiillään. Joskus itse taistellut vastaavien ongelmien kanssa ja kyllä risoi kun liikenteessä huomas sinistä savua puskevia pirssejä ja itsellä pomppaa auto pienen päästöjen ylityksen takia.. :) Hyvä kuitenkin että testaavat päästöt, toimivalla kattiautolla nuo normit pitäisi yleensä alittua selvästi.

                                                    Katit on kulutustavaraa, yleensä yhdellä ei pääse koko auton ikää. Jos osoittautuu että vika on siellä, niin sopivia katteja löytynee tarvikkeena, eikä ole pahoissa hinnoissa.

                                                    Comment


                                                    • Lambdan lämmitys on nyt mitattu ja se toimi. Voikohan kyseessä olla silti joku ECU vika, koska eivät näytä saavan mitään aikaseksi. Bensansyötön sanoivat mittaavan tänään suuttimista johonkin mittalaseihin, että tuleeko oikea määrä...

                                                      Comment


                                                      • Joo eli ei menny mulla läpi katsastuksesta Lambdan vaihdon jälkeen.( sama vika uusiutuu )

                                                        - Olihan tuolla sitten vikakoodikin eli ilmanpaine sensori ei saanut yhteyttä välillä. ( vaihdettu )
                                                        - Myös yksi arvo oli korkealla imuvuoto välillä imusarja --> turbo, maf -->turbo
                                                        - Koitan saada vielä johonkin mittareihin tuon kiinni. ( ehkä huomenna )
                                                        - Täytyy koittaa vaihtaa vielä uudet katit.

                                                        Comment


                                                        • Onhan ne tulpat nyt kuitenkin varmuuden vuoksi vaihdettu? Aika olennainen osa palotapahtumaa.

                                                          Comment


                                                          • vanhat öljyt, vanhat tulpat (+pyörijä, jakajan koppa + johdot) ja hieman väljä kone lisää myös päästöjä hieman

                                                            Comment


                                                            • Ei tarvii olla edes käyntihäiriöiset tulpat kun ampuu HC arvot yli rajojen. Omassa koslassa en huomannut mitään eroa uusien ja vanhojen tulppien välillä mutta katsurin mittari huomasi kyllä: <kliketiklik>. (keskimmäinen vs oikean puolimmainen).

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X