Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Eli jostain syystä CO huitelee joutokäynnillä: 1.14 ja yli 2000 kiekalla 1.28, eli aika railakkaasti ylitte. Myös HC oli 134 ja 108. Mistäs tämä voi johtua?
    Mikähän oli lambda, CO2-arvo ja O2 niin voisi vähän päätellä missä vika . Ainakin 2,8:ssa voidaan pakokaasumittaukset tehdä myös ennen katalysaattoria niista konehuoneessa olevista tulpatuista putkista, tällöin nähdään myös katalysaattoreiden kunto.
    Itse kyselin katalysaattoreiden vaihtoa pari kuukautta sitten autokorjaamolta( KR-autopalvelu Hyrylässä) hinta olisi ollut muutamia satasia töineen , kyseessä oli siis hitsattavat tarvikekatit eli ehdottomasti vaihdatan ne tuolla , jos on tarpeen. Siis muillakin alueilla kannattaa kysyä korjaamoilta ja pakoputkiliikkeiltä hintaa. Katalysaattoreiden vaihto tallissa kotikonstein on aika työläs homma.

    Comment


    • Minulla myös pomppas kerran samasta syystä vaikka auto toimi ihan moitteetta eikä edes syönyt bensaa sen enempää kuin normaalisti (mikä on kyllä nyky mittapuun mukaan aika paljon).
      Vikaa haettiin oikein uskosta. Lopulta selvisi että sisätilahaarottimen asentaja oli pukannut ohuen alipaineletkun irti apukuskin jalkatilassa sijaitsevasta moottorin ohjausyksiköstä. Testeri herjasi jotain vikakoodia "imusarjapaine virheellinen". No tietysti ehdottelivat uutta imusarjaa kun näissä vanhemmissa on se tyyppivika siellä imusarjan pohjassa. Olin itse paikalla kun asentaja rupesi tarkemmin lukemaan testeriä ja siinä luki alla selvästi tosin Lontooksi "tarkista imusarjalta moottorinohjausyksikköön menevä ohút alipaineletku ettei se ole irti, poikki tai tukossa".

      Comment


      • sama homma oli 1.8T:n kanssa... korjaantu lambdalla ja katilla... lambda oli tutulta 30€ ja katti 100€ Varikko liikkeestä lahden kärkkäiseltä... halvalla taisin päästä :)

        Comment


        • Onhan se kiva, että lambdat ja katit on tuplana. Toiselle puolen kun on vaihtaa ja opettelee sen homman, niin toinenhan jo menee rutiinilla ja hymyssä suin :D Tieten kustannuksia ei passaa sinä aikana miettiä..
          Joo, eli nämä päästöt oli:

          Joutokäynti/yli 2000
          CO: 1.14/1.28
          CO2: 14.1/14.0
          HC: 134/108
          O2: 0.04/0.03
          Lambda: 0.957

          Ja julukes vielä haukkua meitti autoo ja laitto ruksin kohtaan: Ympäristöhaitta.
          Viimeksi muokannut mahonen; 4.2.2010, 21:36.

          Comment


          • Katti/t ei ainakaan mitään mahda CO:lle ja HC:lle, koska happea ei ole yhtään jäljellä. Noin pieni happiarvo viittaisi siihen, että katit on hengissä.

            Ensin keskittyisin saamaan lambda-arvon kohdilleen. Luultavasti sitä kautta rauhoittuu muutkin arvot.

            Comment


            • Periaatteessa nolla happi pakokaasuissa ei tarkoita sitä etteikö toimiva katalysaattori voisi pienentää häkää. Se nimittäin ottaa happea myös typpioksideista, tämä ei näy normaalissa pakokaasutestissä.
              Täydellisessä palamisessa CO2-arvo on ennen katalysaattoria lambda-arvolla 1 noin 14,7%. Toimiva katalysaattori lisää tuota arvoa jopa 1,5 % siis arvoksi tulee vähän yli 16.
              Viimeksi muokannut vepek; 4.2.2010, 23:36.

              Comment


              • Noniin, vagcomilla asiaa tutkittu ja tämmönen vikakoodi oli:
                00555-Oxygen (lambda) sensor (G108)
                27-10 implausible signal - intermittent.

                Onko lambda hajalla, vai aiheuttaako joku muu tämän?

                Comment


                • Joo, lambdaongelmalta näyttää. G108 on bank 2 eli kuskinpuoleinen lambda. Vika voi olla tosin vielä hapettuneessa liittimessä, varsinkin , kun ilmoitettu satunnaiseksi. Mielestäni kannattaa vaihtaa kummatkin lambdat ja vain orginaaleja käyttää. Tuo HGL-motors on hyvä ja nopea paikka , josta voi tilata. http://www.lambdasensor.com/main/audi1.htm

                  Comment


                  • Käykös tuommonen boschin universaali lambda? Tuossa boschin luetteloo selasin ja sieltä myös semmonen käypänen löytys. Onko niillä muuta eroa kuin että toisessa on käypänen liitin ja toisessa ei liitintä lain?

                    Comment


                    • Kyllä se voi varmaan käydä, mutta , jos vika ei korjaudu, jäädään arpomaan oliko vika lambdassa vai juotoksissa.

                      Comment


                      • Tartteekos ecua nollata lambdojen vaihdon jälkeen?

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja mahonen Näytä viesti
                          Tartteekos ecua nollata lambdojen vaihdon jälkeen?
                          Ei tarvitse nollata.

                          Comment


                          • Tähän lisätäkseni että jos 2.6 abc kone on muuten kunnossa menee melkein päästöistä läpi ilman katteja.ite leimasin ensin yhdellä katilla (toinen oli tyhjä) meni kirkkaasti läpi ja jouduin tyhjentämään seuraavana vuonna toisenkin niin ei ihan mennyt läpi joku arvo oli tyhjäkäynnillä ja kierroksilla karvan yli en muista mikä.sit ei muuta kun saksasta tarvike katit tilalle ja avot..

                            Comment


                            • Nyt tumppas putken tukkoon kilinän kera, laukes oikeanpuoleinen katti.. Sisukset on ongittu pois ja pitää kokeilla meneekö päästöistä läpi, onneks on vasta katsastettu.

                              Comment


                              • Ite tuossa viikonloppuna pääsen lambdoja vaihtelemaan. Jännityksen kera pääsee sitten pakokaasuja testailemaan :) Kateista ei kyllä kilinöitä, eikä kolinoita kuullu, että jospa ne ois sen verta ehyvet.

                                Comment


                                • Perskuta! eikun vaan arvot asettu kohillensa lambdojen vaihdon jälkeen. Entiset lambdat näytti vahvasti mallia biltema.

                                  Joutokäynti/yli 2000
                                  CO: 0.01/0.05
                                  CO2: 14.4/14.3
                                  HC: 47/35
                                  O2: 0.08/0.12
                                  Lambda: 1.002

                                  Comment


                                    Mulla 2 vuotta vanhoilla kateilla seuraavat arvot:
                                    Joutokäynti/yli 2000
                                    CO 0,16/0,59
                                    HC 166/66
                                    Lambda 1,00
                                    CO2 14,40/14,00
                                    02 0,24/0,40

                                    Joutokäynnin osalta ISV irtikytkettynä ja kierrokset 500-600.
                                    Uudet tulpat ja suodattimet hankittu , lamdat vaihdettu kunnollisiin joku 80 tkm sitten (ja lambdarvo kohillaan)
                                    Mitä muuta kannattais kokeilla/varmistaa?

                                    Comment


                                    • Lämmititkö katteja ajamalla vai paikoillaan polkemalla? Minusta nuo on kylmähkön/heikkotehoisen katin arvoja.

                                      Tulpat oli ilmeisesti vasta hankittu, mutta ei vielä asennettu. Vaihtaisin tulpat ja jos kone käy tasaisesti, niin katit kunnolla ajamalla lämpöisiksi ja jonnekin korjaamoon mittaamaan päästöt.
                                      -Suoraan ajosta tuo mittaus, eikä tunnin seisotusta katsikonttorin pihalla, vuoroa odotellessa.

                                      Comment


                                        Katsastusasemalla hirveä härdelli (ja mulla vika päivä leiman saamiseen), en päässyt mukaan katsomaan mittausta. Kylmä kone, mutta paikallaan poljettu sitten moottorinlämmöt ylös.
                                        Tuo auto oli mulla jo seisonnassa odottamassa hieman perustellisempaa remppaa (ovien oikomiset ja maalamiset, uudet listat, 2,8 imusarja, kaikkien alipaineletkujen uusinta, 6-v laatikko, takapalkki vakaajatangolla, perän huuhtelu ja uudet öljyt, koneeseen uudet yläpään tiivisteet, jäähdytysjärjestelmän ja voitelujärjestelmän läpikäynti etc)
                                        Sattuneista syistä jouduin tuon ottamaan "kylmiltään" uudestaan käyttöön kun tuo diiseli seisoo korjaamolla.
                                        Siitä syystä katsastus vaikka nuo perushuollot kaikki tekemättä.

                                        Kävin pitkän keskustelun itseni kanssa millaisella/millaisilla autoilla haluan nykyiset ajoni ajella, esim TTQ oli harkinnassa - sitten vaan totesin että tykkään noista C4:sista - laitan tuon vanhemman timmiin kuntoon ja hankin tuon diiselin pitkiä ajoja varten

                                        Comment


                                        • Mistähän tuo muuten johtunee että vanhemmissa ABC myllyissä on kaksi kattia ja esim. A4 ABC on vain yhdellä katilla. Luulisin että tämä yksikattinen malli on tarkempi katin lämmityksestä jos alkaa puhdistusteho olla loppupuolella. Onhan tuo jonkinverran kauempana koneesta kuin nuo tuplakatit.

                                          Comment


                                          • Ainakin oma A4 on kahdella katilla, olisiko joku vaihtanut joskus putket yhteen kattiin? Kyllä tuo ETKA:ssa on kahdella katilla.

                                            Comment


                                            • Yhdellä katilla on meikäläisen ABC ja hyvin toimii...

                                              Comment


                                              • Kyllä tämä ihan orkkisputkella on. VAG-catista katsottuna kuvissa on kyllä vain yksi katti. Outoa, ei kai nelikkomallissa ole sitten kahdella? Kai se kuvissa oisi kerrottu, jos näin olisi?

                                                Comment


                                                • ELSA:n kuvien mukaan näkyy olevan erona juuri tuo. Nelikossa on kaksi kattia.

                                                  Comment


                                                  • audi 2.7T korkea häkäarvo

                                                    Oliskos kellään hyviä vinkkejä mistä lähteä vikoja etsimään, kun ei menny audi leimasta läpi liian suurien pästöjen takia, vikakoodit luettu sieltä ei mitään apua!

                                                    Häkäarvo oli yli 4,0% kierroksilla mitattaessa, tyhjäkäynnillä ihan sallituissa arvoissa.

                                                    Comment


                                                      Katalysaattorit, lambdat, tulpat ja puolat noin aluksi. Joskin hieman hämmentää, että tyhjäkäynnillä kelpasi. Se voisi johdattaa vian myös maffiin. Imuvuodot kannattaa myös katsoa läpi.

                                                      Comment


                                                      • joo itellä tuli kans mieleen tulpat ja mahdolliset ahtovuodot! Lambdoissa jos olis niin eikös siitä pitäisi jäädä vikamuistiin jotain tietoa?

                                                        Onkos kellään tietoa onko tuossa A6 2.7T:ssä sama maffi kuin RS4:ssa?

                                                        Comment


                                                        • Eri maffi. Joo vikakoodit kannattaa lukea, pitäisi jäädä esim. lambdarajojen ylityksestä. Myös kaikki päästöarvot voisi laittaa näkyville.

                                                          Comment


                                                          • Joo tässä on vielä nuo päästöarvot.

                                                            Tyhjäkäynnillä CO%=0,10 HC ppm=21 O2=0,2 CO2=1497 Lambda=1010

                                                            Kierroksilla CO%=4,11 HC ppm=121 O2=0,1 CO2=1258 Lambda=0886

                                                            Comment


                                                              Kaiken ollessa kunnossa, pitäisi HC:n painua nolliin (raja 100ppm). Kierroksilla seos on rikkaalla. Tuolla seoksella ei katalysaattori voikaan toimia.

                                                              Seoshan mitataan hapen määrästä. Jos palotulos olisi huono, olisi happea jäljellä ja seos näyttäisi laihaa. Näin ollen tulpat ja puolat voisi laskea pois laskuista(?). Polttoainetta on nyt liikaa ja sen voisi aiheuttaa lambdat. Mitä lambdat näyttää vag-comilla? Jos katalysaattorin jälkeinen arvo poikkeaa putken päästä mitatusta, lienee lambdassa vika.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X