Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei mene läpi vieläkään päästöt.

    Nyt on vaihdettu tulpat, ilmanputsari, pakosarjan tiiviste, ja lambdat.
    Tällä hetkellä CO-arvo menee tyhjäkäynnillä läpi mutta kierroksilla ei.
    Ja HC-arvo menee kierroksilla läpi mutta tyhjäkäynnillä ei.

    Mitähän sille seuraavaksi keksisi?

    Comment


      Alkuperäinen kirjoittaja ylipaila Näytä viesti
      Ei mene läpi vieläkään päästöt.

      Nyt on vaihdettu tulpat, ilmanputsari, pakosarjan tiiviste, ja lambdat.
      Tällä hetkellä CO-arvo menee tyhjäkäynnillä läpi mutta kierroksilla ei.
      Ja HC-arvo menee kierroksilla läpi mutta tyhjäkäynnillä ei.

      Mitähän sille seuraavaksi keksisi?
      Tuli tos mieleen, että onko kaikki alipaineletkut ehjiä ja eihän bensalinja fuskaa mistään kohtaa? Yhdessä subarussa bensalinjan vuoto teki sen, että hc-arvo oli liian korkea.

      Comment


        Tutkitko siitä paakosarjasta että oliko se halki? Usein ovat halki ja luonnollisesti tiivisteen vaihto ei asiaa korjaa. Onko se kuinka väljä se kone?`Ohivuotomittaus osoittaisi hollaako se ohivuotoa kuinka paljon ja sitä kautta öljyä palotilaan. Katalysaattoreiden vaihtoa kannattaa myös miettiä , jos ei ole ennen uusittu.

        Comment


        • Et laittanut happimäärää uudesta mittauksesta, jos palamatonta happea on edelleen paljon ja seos rikkaalla, pakosarja voi vuotaa edelleen jostain. 2,6-moottorin ilmamäärän mittaussysteemistä(siis on eri kuin 2,8:ssa) en löydä mitään hyvää tietoa. Onko jollain tietoa tai kuvia?

          Comment


            Mielestäni 2.6 moottorissa on maffin lisäksi Map. Muuten ei kai oleellisesti eroa 2.8:sista.

            Comment


            • Eipä ollut pakosarja halki.
              Kävin tuossa yksi päivä paikallisessa VW-liikkeessä luetuttamassa vika koodit ja siellä sanoi puku-herra mittarin kanssa että toinen lambda ei anna oikeanlaisia arvoja. Toinen kyllä näyttää hyvältä. Että voisi olla joku huono liitos tai jotain muuta.

              Comment


                Omassani on myös päästöjen kanssa taistelua:
                Sain kuin sainkin seosruuvista ruuvattua päästöt sallittujen sisälle. Värkin joutui tosin säätämään niin laihalle, että meinaa sammua, kun polkasee kaasua ja antaa tasaantua; samalla paukkuu putkessa, kun kierrokset laskee.
                Toisaalta jouduin myös sytytystä säätämään myöhäisemmälle, jotta sain HC:t kuriin.
                Kuinka löytäisin kompromissin, jotta saisin säädettyä seoksen rikkaammalle HC:n silti pysyessä sallituissa. Kannattaako aloittaa laittamalla sytytysennakko normaaliin ja säätämällä seosta takaisin rikkaammalle?

                Kysykää ihmeessä. Voi olla hieman vaikeasti selitetty.
                Viimeksi muokannut JonasK; 13.4.2008, 03:07. Perustelu: Hooseet ja Ceeoot menee jo sekasin

                Comment


                • Olisi helpompi neuvoa jos kertoisit missä lukemissa ne päästöarvot huitelee. Katillinen auto ilmeisesti kyseessä? Arvot saa rajoihin lähes toimimattomalla katilla juurikin kikkailemalla seosten ja sytkäennakoiden kanssa, jos muuten koneessa kaiki kunnossa. Tuon kertomuksen perusteella katti voisi olla lopussa, mutta laita nyt lisätietoa niistä päästöarvoista.

                  Comment


                    Autossa on katti.
                    Jako on kohdallaan. Säädin seuraavaksi sytytysennakon normaaliin 15 asteeseen. Sitten käänsin määräjakajan CO-ruuvista häkäarvon sallittuun eli tyhjäkäynnillä se oli noin 0,3%. HC-lukema huiteli tällöin lähellä 500ppm ja heittelehti melkoisen paljon.
                    HC:ta pyrin korjaamaan laittamalla seosta rikkaammalle. Lähtihän se laskuun, mutta sain sen noin 300ppm, jolloin CO nousi jo yli 0,5% eli liiaksi.
                    Loppujen lopuksi sain kummatkin arvot sallittujen sisälle, mutta jouduin kääntämään CO:t noin 0,15% ja myöhäistämään ennakon lähes yläkuolokohtaan; tyhjäkäyntiarvot olivat nyt sallittujen rajoissa.
                    Seuraavaksi nostin kierrokset reiluun 2000rpm: HC laski lähes nollaan, mutta CO-arvo nousi noin 0,5%:iin, eli yli sallitun.

                    Noilla arvoilla seos olikin jo niin laihalla, että meinasi sammua aina polkaisun jälkeen. Käynnistäessä kierrokset olivat myös melkoisen alhaiset.

                    Itse epäilen imuvuotoa. Vuotoja olen yrittänyt tutkia ja hutkia. Spräyllä kävin imupuolen mielestäni läpi. Jossain silti suhisee reilusti, kun auto on käynnissä. Ääni tuntuu tulevan jostain imusarjan alta - enemmän kaasuläppien puolelta. Pitäisikö tuon selvästi suhista auto käynnissä?

                    Suuttimien tiivisteet on juuri uusittu. Uudet suuttimien holkitkin tiivisteineen hankin ja asensin tiukasti imusarjaan.
                    Viimeksi muokannut JonasK; 13.4.2008, 03:05.

                    Comment


                      Nyt sain katsastuksen yhteydessä mitattua putkesta muutakin kuin HC ja CO -arvot. Lambdahan on tietty laskennallinen tulos, mutta mittari näytti seuraavaa:

                      CO 1,97 3,10
                      HC 188 161
                      Lambda 0,92
                      CO2 13,40 13,10
                      O2 0,98 0,41

                      Jälkimmäiset arvot kierroksilla.

                      Mitäs sanotte. Saako noita arvoja pelkästä seosruuvista säädettyä kohdalleen?
                      Putki ei happiarvon perusteella ilmeisesti vuoda kovin pahasti?
                      Voisihan sitä epäillä pientä vuotoa juuri ennen lambdaa downpipen ja katin liitoksessa, vai kuinka?

                      Mutta antakaa omat mielipiteenne, niin saatan päästä taas töissäkin käymään! :)
                      __________________________________________________ ________________


                      EDIT 19.4 : Yöllinen pimeäpuuha johti tulokseen, että osa tulpanjohdoista lyö läpi. Johdot ovat mallia, jossa tulpan ympärille tulee krominen lämpösuoja; eivät myöskään olleet halvimmasta päästä. Ikää niillä on vain pari kuukautta, joten hieman ihmetyttää, että ovat antautuneet.
                      Aikaisemmat piuhat alkoivat myös lyödä läpi, ja niillä ehdin ajaa noin puoli vuotta.
                      Voiko vika läpilyönteihin olla sitten jossain muualla, kun noin tuppaavat uupumaan? Johdot kulkevat muovisen suojakotelon sisällä, jossa jokaiselle on oma ura.

                      Tulpanjohdot osin selittävät korkean HC-lukeman, mutta miksi myös CO tuppaa nousemaan aina kierroksilla. Eikös sen tyypillisesti pitäisi laskea tai pysyä melko samana, jos lambdallinen kone on muuten tyydyttävässä kunnossa?

                      EDIT 20.4 : Voiko sytkäpiuhojen pieni-ikäisyys johtua puolan toimintahäiriöstä? Napavastukset olen mitannut ja niiden perusteella ei puolassa pitäisi vikaa olla. Miten muuten voin puolan toiminnan tarkistaa?
                      Viimeksi muokannut JonasK; 20.4.2008, 17:35. Perustelu: Puolan toimivuudesta.

                      Comment


                        Vinkkejä?
                        Vaihdoin puolan uuteen ja tulpanjohdot Beruihin. Käynti parani jonkin verran.
                        Sain päästöt tyhjäkäynnillä sallittuihin: HC 80 ja CO 0,15.
                        Nyt ongelmaksi koitui vain se, että kierroksilla CO nousee noin 0,6%:iin. HC laskee kierroksilla noin 50 ppm:ään.

                        EDIT 24.4 : Kaasuläpän tyhjäkäyntikytkin oli myös kaphut. Avasin rasian ja puhdistelin, niin toistaiseksi osaa käydä myös tyhjäkäyntiä pahemmin empimättä. Myös päästöt 'rauhoittuivat' hieman, kun ISV ei ole ihan niin levoton.
                        __________________________________________________ __________________________________________________ ________________

                        EDIT 25.4 : Uudet arvot tuli taas konttorilta, ja uusi hylsy kanssa. Säädin ja mittasin ennen konttorille menoa arvot 'varman päälle' sallituihin. Katsastuksessa mittari näytti toista, eikä tällä kertaa toisen katsastusmiehen ystävällisestä asiakaspalvelusta ollut tietoakaan. Aika kylmiä nuo jotkut, mutta oli se hieman hittumainen muutenkin ja kolleega tulikin lopussa pyytelemään anteeksi vanhemman ukon tylyä käytöstä.

                        CO 0,09 - 0,41
                        HC 172 - 27
                        Lambda 1,01
                        CO2 13,80 - 15,00
                        O2 2,10 - 0,42

                        Mitä nuo CO2 ja O2 -arvot kertovat esim. putkiston kunnosta?

                        Nuo arvot ovat vielä väkisin väkerretty: Sytytysennakko noin 4 EYKK ja seosruuvista tehdasarvojakin laihemmalle. Ostaisin ainakin uuden katin ja kaasuläpän tyhjäkäynti- ja täyskuormakytkimet. Katti on aivan loppunsa lopussa ja kytkimistä tyhjäkäynti antaa isoja vastusarvoja ja toisinaan toimii.
                        Olisi vain auto, jolla ajaa Kouvolaan töihin ja saada taas kolikkoa kasaan.
                        Siinä päivän kiukkupurkaus! :)

                        __________________________________________________ __________________________________________________ ________________

                        EDIT 29.4 : Virranjakaja on ilmeisesti ollut joskus kauemmin aikaa löysällä: Jakajan sisällä osa Hallin sakaralautasen sakaroista oli lastuanut itse Hallin kestomagneettia. Sakarat olivat siis syystä tai toisesta hieman vääntyneet. Suoristelin ne ja varmistin vapaan pyörimisen.
                        Sytytyskatkokset ja HC-päästöt vähenivät huomattavasti varsinkin kone lämpimänä. Pitää vielä tutkia ja hutkia, mutta parempaan päin pitkästä aikaa.
                        Viimeksi muokannut JonasK; 29.4.2008, 09:03.

                        Comment


                          Jos lambda edelleen tuolla 0.9 tuntumassa niin kakkuahan se melkotavalla.

                          Alipaineletkut ok, etenkin bensanpaineensäätimen?

                          Comment


                            Vielä uusi virranjakaja sekä puola sytkäpuolelta meni vaihtoon. Alkuperäinen kattikin oli aivan toimeton, ja vaihdoin sen uuteen tarvikeosaan.

                            Alkoi pikkuhiljaa näyttää vähäpäästöiseltä:

                            CO 0,07 - 0,01
                            HC 13 - 12
                            Lambda 1,00
                            CO2 15,40 - 15,40
                            O2 0,14 - 0,11

                            Kuukauden lähes päivittäinen epätoivon sekainen uurastus palkittiin katsastusmiehen kehuilla.
                            Katsotaan vuoden päästä sitten uudelleen.

                            Puskuria ja perää komistaa jälleen kilvet. :)
                            __________________________________________________ _____________________

                            EDIT 14.5 : Tai en tiedä noista kasvihuonekaasuista, että onko isot lukemat, mutta eihän niillä 'leiman' kannalta ole merkitystä.

                            Jäi mietityttämään uuden teknisen osan sisältö: en löydä merkintää "vähäpäästöinen", vaikka vanhassa otteessa se vielä luki. Eikös vuoden 1989-haarukoilla tullut ensimmäiset "vähäpäästöiset"?
                            Viimeksi muokannut JonasK; 22.5.2008, 11:57. Perustelu: Lipsahdus päästötiedoissa

                            Comment


                            • Milloin käyttöönottokuukausi / oliko ensirekisteröinti vuonna 1989 ?

                              Vasta 1990 ha ja 1991 pa vähäpästöisyys vaadittiin. Eli pitäisi tarvittaessa pystyä muutoskatsastamaan tavalliseksi, jolloin sen katinkin saa samalla pois. Muutoskatsastus helpottuu, jos samana mallivuonna on tuotu vastaavaa mallia, joka oli ei vähäpäästöinen. Tärkein kriteeri on, mitä otteessa lukee. Jos otteestasi poistunut vähäpäästöisyysvaatimus ja ei lue sanaa autossa katalysaattori, niin et tarvitse kattia ja päästörajana on hc 600. Lambdasäätöä saa edelleenkin käyttää vaikka ei olisi kattia :-)
                              Viimeksi muokannut Tommy200rs; 22.5.2008, 21:57.

                              Comment


                                Käyttöönottopäivämäärä on 10.04.1989

                                Vanhassa otteessa (vanhanmallinen leima-versio) lukee lomakkeen erikoisehdoissa alla "vähäpäästöinen".

                                Uudessa otteessa, jonka juuri sain, ei tosissaan lue mitään vähäpäästöisyyteen viittaavaakaan.

                                ?

                                Comment


                                • noniin jälleen kerran tuli sanomista päästöistä:
                                  tyhjäkäynti: co% 0.16, co2 14.4, HCppm 98, O2 1.05
                                  kierroksilla: co% 0.8, co2 14.3, HCppm 56, O2 0.67
                                  lambda 1.01

                                  elikkä tyhjäkäynnillä kaikki sallittuja arvoja, mut kierroksilla CO% liian korkea..
                                  voiko näistä arvoista päätellä jotain?

                                  Comment


                                    Oletko tuon lukenut:

                                    http://www.audiclub.fi/forum/showthread.php?t=68491

                                    Comment


                                    • juu eli vaihtoehtojahan on.

                                      Comment


                                        HC eli palamaton hiilivety ja C0 eli häkä kielisi epätäydellisestä palamisesta.

                                        Comment


                                        • Aivan mut siihen epätäydelliseen palamiseen on vaihtoehtoja,
                                          Mut katti ja lambda on n.1vuoden vanhoja, niitä en ensimmäisenä vaihda.
                                          Maffi on muutaman kuukauden vanha.
                                          Painetesti on tehty eli imuvuotoja ei pitäisi olla.
                                          Taidan aloittaa perinteisellä ilmanputsari ja sytytystulppa sarjalla, vaikka ei nekään vanhoja oo.

                                          Comment


                                            Katti oli varmasti mitatessa tarpeeksi lämmin?

                                            Comment


                                            • Alkuperäinen kirjoittaja Vesa_k1988 Näytä viesti
                                              lambda 1.01
                                              Katille menee oikeassa suhteessa tavaraa, mutta se ei "pala" siellä.
                                              Kun lambda on kohdallaan, niin kyllä minä ensimmäisenä keskittyisin kattiin. Oliko se kylmä vai eikö se toimi kunnolla.

                                              Comment


                                              • No kenkää annoin audille ennen mittausta sen minkä kaupungissa kehtasin, moottori oli ainakin lämmennyt 90asteeseen.
                                                Tokihan se osaa hajotakkin vuoden aikana.

                                                Comment


                                                • Pystyykö tuossa mittaamaan ennen kattia arvot, konehuoneesta? Jos pystyy, niin mittaa sieltä ja vertaa ohjearvoihin. Jos siellä päässä on arvot rajoissa, niin katin on pakko olla pimeä, eikö?

                                                  Comment


                                                    Tuon meidän kauppakassin käytin viikonloppuna katsastuksessa ja senkin päästöjen kanssa sai tapella. Hetken kierrättelyn jälkeen saatiin arvot tasolle, joka kelpasi inssille. Kummasti ne tasoittui, kun vähän lämpeni, joskaan ei ne ihan kohdallaan ole. Olin laskenut motarilla jonkinlaisen pätkän kovemmilla kierroksilla jo ennen konttorille tuloa.

                                                    Mulla lambda oli ensin vähän poskellaan ja HC-arvot ihan metsässä, vähän poljeskelua ja HC tipahti tosi hyväksi, mutta lambda oli ihan metsässä (~1,5). Oma epäily kohdistuu imuvuotoon. Pitää vielä tarkastaa kotona tuo lappu.

                                                    Comment


                                                    • Voisiko muuten myöhäinen sytytys rikkoa katalysaattoria?
                                                      Melko kauan aikaa oli autossa päällä nakutusanturi vika ja sen takia ajeltiin "vara-ohjelmalla" eli sytytys vissii vähä myöhäsellä..

                                                      edit: No leimahan sieltä tuli :) ilmanputsarin ja tulpat vaihdoin, eikä vieläkään ihan ollut kierroksilla kohillaan joku päästö-arvo, "mutta aika lähellä" sanoi katsastusmies.
                                                      Viimeksi muokannut Vesa_k1988; 25.11.2008, 12:02. Perustelu: toinen yritys

                                                      Comment


                                                      • Päästöistä hylsy

                                                        Osaisko joku kertoa näistä
                                                        tyhjäkäynti 2000rpm
                                                        CO 0.49 (0,68)
                                                        CO2 13,7 13,7
                                                        Hc (137) (132)
                                                        02 1,20 0,95
                                                        Lambda 1.018

                                                        Ilmeisesti muut ok mutta suluissa olevat liian korkeita ilmansuodattimen aattelin vaihtaa ensimmäiseksi tulpat on sen verran uudet.

                                                        Comment


                                                          Koita hakua HC O2

                                                          esim: http://www.audiclub.fi/forum/showthr...ighlight=hc+o2

                                                          Comment


                                                          • en löytänyt vastausta tuosta

                                                            Comment


                                                            • Hc (137) (132)= Palamatonta polttoainetta. Sytytys?
                                                              CO 0.49 (0,68)= Ei saa tarpeeksi happea. Liikaa polttoainetta?
                                                              Vikaa kahdessa tai useammassa sylinterissä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X