Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ81q 16VT projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kai ne sen koneistamossa hoonauksen jäljiltä mittaa, tai muuten vaan tietää halkaisijan? Siitä mäntien halkaisija mitaten ja vähentämään. Kiinnostaisi itteänikin tuo asia.

    Comment


    • Yleensä porataan männän kokoon jonka jälkeen hoonataan ensin karkealla kivellä ja sen jälkeen hienommalla kunnes haluttu välys saavutetaan. Mittaus mikrometrillä. noissa 81mm wisecoissa välys 0.07-0.08mm. Ite pitäisin 0.12 plus välystä väljänä. Vakio 1.8t:ssä vakiomäntien välys taitaa olla niinkin pieni kuin 0.04mm. Siks mainitsin liiallisesta hoonaamisesta.

      Comment


      • Mittasin katkovälykset noilla vanhoilla renkailla, niin oli edelleen samat kuin ennen hoonausta. Uudet renkaat ovat vielä matkalla.
        Sain runko- ja kankien laakerit eilen. Sellainen ero oli vanhoihin runkolaakereihin, että vanhoissa oli neljännessä pukissa sellaiset laakerit, että kummassakin puolessa oli öljyura. Nuo uudet on kaikki samanlaiset, eli toisella puolella ura ja toisella tasainen laakeri. Nuo vanhat oli ilmeisesti tarvikkeet, kun ei ainakaan ollu osanumeroita, nuo uudet OEM.

        Mikäs tuossa on ideana, et neljännessä on ollu erilaiset?

        EDIT. Oli se näköjään etkassakin eri numerolla toi nelonen, eli olin tilannu väärin. Sellainen nyt sitte jostain pikapikaa.
        Viimeksi muokannut Teemu M; 28.9.2012, 08:18.

        Comment


        • Eikös nokka-akselin kuulu pyöriä ihan kevyesti ilman nostimia, kun pukit ovat momentissa? Pakonokka pyörii ihan kevyesti, mutta imunokka muuttuu tosi nihkeäksi sen jälkeen kun kiristää päätymmäisen ja 3:n pukin. Ilman noiden kiristystä pyörii vielä ihan hyvin, mutta ei kyllä niin kevyesti mitä pako.

          Nokat ovat samat vanhat, että mikäköhän ton on voinut aiheuttaa?

          Comment


          • Irtokannessa vai paikalleen kirityssä?

            Comment


            • Irtonaisessa. Kiristys ilmeisesti vaikuttaa tuohon vai?

              Comment


              • Saattaapi vaikuttaa. Jos kansi ollut kiero ja nokkalinjaa joskus oikastu jne niin voi olla vähän sieltä sun täältä vinksallaan.
                Oikea korjaushan tuohon olisi nyt ottaa siivu kansitasosta (ylä) ja aarporata nokkalinja koneistamolla. Konsultoi koneistamoa.

                Comment


                • Se mikä unohtui vielä tuosta, niin kansi kävi kunnostuksen jälkeen vielä uudestaan koneistamolla, kun jotkut nokkapukkien pinnapulteista oli korkannu kannesta irti, niin laittoivat niihin helicoilit. Eli tuo kolmospukin jumitus voi johtua siitäkin, kun se on yksi niistä korjatuista, että jos tuo pinnapultti on mennyt vinoon ja se vääntää pukkia. Mutta tuohon päätyimmäisen laipan pinnapulttiin ei koskettu, ja se laippa jumittaa tuon nokan sellaiseksi ettei kunnolla saa käsin kierrettyä. No täytyy käydä tänään näyttämässä tota uudestaan siellä koneistamolla...

                  Comment


                  • Se oli tosiaan niin, että toi 3:s pukin jumitus johtui pinnapultista. Tuohon päätymmäisen laipan jumiin eivät keksineet koneistamossa mitään syytä, että mikä sen oli aiheuttanut. Kun 6 pukkia oli ihan linjassa, ja tuo päätymmäinen ei, että ei se luulisi kannen olevan viimeisen 5cm matkaltakaan kiero. No se korjattiin nyt niin, että sitä viimeistä avarrettiin sen verran, että akseli pyörii hyvin, niin saa nyt kelvata tollaisenaan.

                    Comment


                    • Hyvä että löysit tuon. Olisi voinut tulla tuhoa muuten.

                      Comment


                      • Hommasin kiinanportin tilalle Tialin MV-R:n. Siinä on mahdollisuus vesijäähdytykseen, niin kannattaako se ottaa käyttöön? Turbolle tulee jokatapauksessa vesi, niin siihen letkun väliin tietty on helppo laittaa T-haara.

                        Tialin sivuilla lukee, että normi katukäytössä ei ole pakollinen. Tässä hukkis on hyvin esillä, ja konepeitossa on tuo reikä niin konehuoneen tuuletus on varmaan kohtuu hyvä.

                        Water cooling is required if:
                        you road race the car
                        you have low/no airflow in your engine bay
                        your downpipe/exhaust manifold comes close to the top hat of the wastegate

                        Comment


                        • Ei sitä monessakaan portissa ole,eiköhän se pelaa ilmankin.

                          Comment


                          • Kalle tuumas mulle että ehdottomasti kannattaa laittaa jos mahdollista. Yhestä kärvähti venttiilin tiiviste ja sitä ei saa muka Tialilta varaosana. Ei ollut vesi käytös.

                            Comment


                            • Eli ko. portti on siis sellainen ettei välttämättä kestä nipussa jos ei laita vettä kiertämään? Jotenkin ei kuulosta kovin fiksulta konseptilta näin maallikon korviin.

                              Comment


                              • Muutenki taitaa Audin vakioportti virrata paremmin kun toi Tiali.

                                Comment


                                • Kylla tuo MV-R on itsellä toiminut ihan ilman vesikiertoakin.

                                  Comment


                                  • No täytyy laittaa vesikierto, jos sen saa jotenkin järkevästi syntymään. Ei siitä luulis ainakaan haittaa olevan.

                                    Muutenki taitaa Audin vakioportti virrata paremmin kun toi Tiali.
                                    Onks sulla ollu paineitten kanssa ongelmia ton portin kanssa?

                                    Comment


                                    • No ei varsinaisesti. Mutta alle 1,6 barin ei mee ahdot 40 superin kanssa #16 pesällä.

                                      Ite laitoin vesikierron, mut mulla ei oo taas ahtimessa kiertoa niin oli aika simppeli vetää.

                                      Comment


                                      • Semmoinen pieni ongellma tuli mieleen että mikäli radalla tai muussa kovassa rasituksessa on lämpöjen kanssa ongelmia, niin hukkaportin viilentäminen vedellä ei tilannetta ainakaan paranna. Kaikesta huolimatta voi olla aika marginaalinen ongelman lisääjä kuitenkin, kun ei tuommoista pikkuletkua pitkin kovin montaa kilowattia lämpöä syylariin kuljeteta vaikka kuinka yrittäisi.

                                        Comment


                                        • Mietin aiemmin aivan samaa kuin Roni. Hukkaportin jäähdytyksellä siirretään pakoputkesta poistuvaa lämpökuormaa syylärin poistettavaksi. Ei välttämättä kovin paljoa, mutta jossain kohtaa kamelin selkä katkeaa.

                                          Comment


                                          • Noi vesinipat on AN 4:set joten aika vähä sitä vettä tuosta liikkuu läpi. Tosin itellä ei oo mitään kokemusta kuinka herkästi nämä ylikuumenee raskaassa rata-ajossa..? Voihan se olla et pikkukoriset on herkempiä kuin C4:koppaiset joissa syyläri on keulalla.

                                            Comment


                                            • Joo tossa nipassa ei tosiaan ole kuin n. 4mm reikä, niin mahtaako sillä olla käytännössä kovinkaan suurta merkitystä. Eipä ole kyllä vielä muutenkaan mitään aavistusta, että miten tuo syyläri tässä riittää. Mut en nyt sitte kuitenkaan ottanu käyttöön sitä vesijäähdytystä, kun en oikein järkevästi saanu sitä vedettyä. Täytyy sitte laittaa kun on ensimmäinen portti menny rikki.

                                              Muuten alkais kone olla nyt nipussa, että sais nostaa paikalleen. Koneen vesikiertoa muutin, kun oli ennen ohitettu sisäkennolle menevä vesiputki, ja nyt ois tarkoitus saada lämpöäkin sisätiloihin. Eli hommasin vaan KR:n alkuperäiset putket ja letkut. Ahtimen vesikierron muutin samalla niin, että se tulee nyt alkuperäisen öljynjäähdyttimen vesikierron tilalle.

                                              Click image for larger version

Name:	kone3.jpg
Views:	1
Size:	268,8 Kt
ID:	1609022 Click image for larger version

Name:	kone4.jpg
Views:	1
Size:	276,1 Kt
ID:	1609023

                                              Öljynpaluuputken tein myös uusiksi, kun se oli ennen vähän huonossa paikassa öljypohjassa, ja tuli nyt pitkittäisasennuksessa moottorinkannakkeen kohdalle. Tein nyt niin, että on pakosarjan alueella kiinteätä putkea, niin ei pääse ainakaan sulamaan puhki.

                                              Click image for larger version

Name:	kone2.jpg
Views:	1
Size:	253,9 Kt
ID:	1609021

                                              Comment


                                              • Eilen löytyi vihdoin ja viimein sen verran motivaatiota, että sain osat paikalleen ja koneen käyntiin. Kone lähti lähes laakista käyntiin, ja muutenkin tuntui toimivan. Ainut vaan, että monesta kohtaa öljypohjan välistä valuttaa öljyä. Tiivisteenä käytin tdi:n tiivistettä, kun siinä on tuo loiskelevy, mut se nyt ei ilmeisesti sitte tiivistäny jostain syystä.

                                                Click image for larger version

Name:	kone1.jpg
Views:	1
Size:	263,3 Kt
ID:	1609180

                                                On tää harrastus kyl perseestä.

                                                Comment


                                                • Eikös tuo tiiviste ole sellainen minkä kanssa kuuluu käyttää tiivisteainetta? Siis ainakin omassa 1.8T on sellainen ja muistaakseni juuri tuon näköinen. Tiivisteen mukana tuli tuubi reinzosil-ainetta, joka muuten vaikuttaa olevan todella asiallista. Ei vuoda tippaakaan vielä parin vuoden jälkeenkään.

                                                  Loiskelevyn molemmin puolin pitää tietty olla tiiviste, jos se on pelkkä pelti.

                                                  Comment


                                                  • Tossa ei tullu mitään tiivisteainetta mukana, mut ilmeisesti siinä sit kuuluu käyttää jotain, kun nyt vuotaa. Tuo kumiosa on kiinteänä tuossa pellissä, kummallakin puolella peltiä.

                                                    Comment


                                                    • Tiiviste näyttää siltä, että kuuluu liima kaveriksi.

                                                      Comment


                                                      • Ite ainakin olen laittanut tiivisteliimalla tuon mallin ö-pohjantiivarit, tosin yleensä liimaan kyllä massatiivisteetkin kun mikään ei vituta niin paljoa kuin öljyvuodot moottorissa =)

                                                        Comment


                                                        • No nyt tietää senkin. Ei muuta sitte ku pohja pois ja liimalla paikalleen.

                                                          Comment


                                                          • "Leuka rintaan ja kohti uusia..."

                                                            Noh, tietääpähän nyt itsekin vähän tsiigailla jos hillitysti joittenkin tiivisteiden kanssa laittaisi liimaa.

                                                            Comment


                                                            • Itsellä piti samanlainen tiiviste ilman liimaa, peltisen öljypohjan kanssa. Liekkö nuissa sitten eroja.

                                                              Comment

                                                              Working...