Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Menihän se läpi päästöistäkin, tosin piti sitä polettaa kun ei tahtonu katit kuumentua. Karstasethan ne tietenki oli, kun kattelin niitä putken paikkauksen yhteyessä.
    Olikohan tuo sitten siinä lambdassa vika, joka antoi koodia jo pitemmän aikaa. Sitä ku ei vaan halunnu uskoa, vaikka sitä täällä neuvoittakin :) Noh tulipaha vaihettua muutakin palikkaa.

    Comment


    • Pakokaasupäästöt korkealla, miksi?

      osaisko joku selvittää mistä nämä vois johtua, eli onko säädöissä vai antureissa vika, pakoputkivuotoja tms.
      CO-pitoisuus mitattu 0,84 (0,50) 0,55 (0,30)
      HC-pitoisuus mitattu 149 (100) 42 (100)
      lambda 1,02 (0,97-1,03)
      O2 pitoisuus mitattu 1,62 (5,00) 0,91 (5,00)

      joutokäynti ekana, suluissa sallittu arvo

      eli CO-pitoisuus heittää molemmissa ja HC-pitoisuus joutokäynnillä

      Comment


      • Oliko katti varmasti lämmin? Melkein aluksi mittauttaisin uudelleen hyvin lämmitetyllä katilla. Jossain korjaamossa arvot kannattaa mitata.

        Comment


        • kyllä sen pitäs olla ihan lämmin, ajelua n. puol tuntia ennen katsastusta ja sit suoraan ajosta parin minuutin tyhjäkäynnin jälkeen katsastukseen.

          Comment


          • Oletko itse hoitanut edellisenkin katsastuksen? Että voit olla varma, että siellä ylipäätään on rojut katalysaattorissa sisällä. Lambdakin on vähän sivussa, mutta muuten tuo näyttää siltä, että ei siinä ole kattia ollenkaan.

            Nyt kun varmistui, että katin olisi pitänyt olla kuuma, niin ottaisin katin seuraavaksi irti ja tutkisin, että onko siellä mitään enää sisällä.
            Jos ei ole lambda-anturin vaihdosta tietoa, niin se vaihtoon ja sytytyspuolen osia tarkistuksen jälkeen vaihtoon tarvittavat. Mielestäni eniten arvoissa on kyse katalysaattorin tehottomuudesta. Lambda-arvon sivussa olo voisi johtua pakopuolen vuodosta, lambda-anturista, sytytysosista.

            Jos lähdet lambda-anturia vaihtamaan, niin osta vain yksi, kunnollinen. Epämääräisiin ja sovitettaviin tarvikkeisiin ei kannata lähteä.
            Viimeksi muokannut audiq; 24.12.2013, 01:48.

            Comment


            • itse katsastanut jo joitakin vuosia.
              edellisvuoden arvot oli
              CO 0,15 0,26
              HC 67 29
              lambda 1,02
              O2 0,48 0,78
              ensin joutokäynti sit kierroksilla

              taaksepäin kun selaa katsastuslappuja, niin havaittavissa on, että CO, HC ja O2 arvot on joka vuosi olleet nousussa

              Comment


              • Lambdahan saattaa olla 0.97-1.03 erinäisistä syistä johtuen, eli lambda aikakin toimii.

                Päästöt on kyllä sen oloiset että katti ois menettäny tehonsa, se voi hajota kerrasta tai vanhuuttaan kun mineraalit vain yksinkertasesti katoaa kaasun mukaan.

                Comment


                  Ei olisi pahan hintanen. Klik.
                  Viimeksi muokannut horch; 23.12.2013, 15:09.

                  Comment


                  • Noita on sitten paria eri versiota, myöhemmässä mallissa on yhdistetty etuputki ja katti. Maksaa pari kymppiä enemmän ja samalla saa uuden jouston ja etuputken. Yksi ja kaksiosainen ovat vaihtokelpoisia keskenään, eli vaikka vanha olisi kaksiosainen niin sen voi korvata yksiosaisella.
                    http://www.ebay.de/itm/Katalysator-m...item485b61f7cc

                    Comment


                    • Nyt kun oli aikaa muistella mitä tässä on tapahtunu, niin syy lienee aika selvä. Puola hajosi kesällä ja autolla ajettiin muutama kilometri kahdella pytyllä, että pääsi pois liikenteen seasta ohitustieltä - tämä lienee riittänyt katalysaattorin hajottamiseksi.
                      Auto on nyt huollossa, saa nähdä onko katalysaattorin vaihdolla selvä.

                      Comment


                      • Tuliko kuntoon katin vaihdolla?

                        Comment


                        • katin vaihdolla kaikki taas kunnossa - kiitti vinkeistä kun oma muisti pelaa hitaanlaisesti

                          Comment


                          • Eli auto ei mennyt katsastuksesta läpi liian korkeiden päästöjen takia.
                            Inssi epäili että moottorin ilmansuodatin on likainen.
                            Katoin ilmanputsarin ja ei se ollu kyllä likainen. Paineilmaa näytin sille joka tapauksessa.

                            Audi A4 1,8 -96

                            Mittaustulokset:

                            Tyhjäkäynti:
                            HC ppm-94
                            CO%-0,17
                            O2%-1,14
                            CO2%-14,8

                            2000rpm:
                            HC ppm-59
                            CO%-0,51*
                            O2%-3,95
                            CO2%-13,8
                            Lamda-1,02

                            Tähti lukeman perässä kertoo mistä jäi kiinni.
                            Viime vuonna meni just ja just läpi.
                            O2 arvo näyttää nousseen viime vuodesta. Vanha arvo kierroksilla oli 0,62%.

                            Pakoputki tuntuu pitävän pientä pärinää joten ajattelin fiksailla sen ja käydä koittaan miten käy. Luuletteko että menee tuolla läpi?

                            Comment


                              Tuskin menee paikkauksella läpi, se ei saa co;ta laskemaan. Onko huudatettu kunnolla kun arvoja otettiin?
                              Joko katti lopussa tai esim. Ilmamassamittari väsähtänyt.

                              Comment


                              • Emäntä käytti leimalla niin tuskin on kovin isoilla kierroksilla ajanut konttorille. Tuossa illan kähmässä tutkin mahdollisia imuvuotoja ja löysin täysin katkenneen alipaineletkun jonka toinen pää on ennen kaasuläppää ja toinen läpän jälkeen. Nyt on uusi letku paikallaan. Uskoisin että tuolla oli ainakin jotain tekemistä siihen ettei läpäissyt pakokaasutestiä. Tiedä sitten johtuuko se pelkästään tuosta. No, maanantaina se selviää kun käytän konttorilla jälkitarkastuksessa --> Ja nyt mennään sitten kans reippailla kierroksilla niin ei jää katti kylmäks :)

                                Comment


                                  No tietty ko. viat voi aiheuttaa häiriötä päästöihin :)
                                  Korjasin juuri yhden 8L A3 1.6 uudella lambdalla ja ilmamassamittarilla kun ei mennyt päästöistä läpi. Joku oli antanut tuomion että kansirempalla kuntoon....

                                  Comment


                                  • CO ja HC arvot korkeat

                                    -97 A4 1.8 ADR ja tuommoset arvot tuli:

                                    tyhjäkäynti: CO 0,88
                                    CO2 14,1
                                    HC 186
                                    O2 1,2

                                    kierroksilla: CO 1,25
                                    CO2 14,4
                                    HC 106
                                    O2 0,4
                                    Lambda: ,97

                                    Bilteman katti ja Delphin lambda. Ajettu n.30 km 3500-4000 rpm ennen mittausta. Viime kesänä sai leimaan oikeuttavan lipun melkoisella huudatuksella joten kattia ainakin itse epäilen.Katti on vaihdettu 3 v. sitten, tulpat ja putsari vaihdettu 8000 km sitten. Pari vuotta sitten vaihdettiin lambda juuri samojen ongelmien takia, silloinkin sai lapun vasta lämmittely lenkin jälkeen.
                                    Lambda vaihdettu n.10000 sitten nykimisen takia. Turhaan, vika oli löysälle jääneessä tulpassa. Huoltomies joka mittasi arvot epäili lambdaa mutta itse epäilen tuota kattia. Auto toimii muuten hyvin, kiihtyy ja kulkee nykimättä.
                                    Viisaampien neuvoja kuunnellaan.

                                    Comment


                                      Kyllä kannattaa aloittaa boschin lambdaan vaihtamisella. Onko koodit luettu ?

                                      Comment


                                      • Ei oo luettu koodeja, tuon aiemman nykimisen takia luettiin, silloin tarjos happianturia, mutta vika hävis kyllä tulppien vaihdolla. Lambdan vaihto siis edessä. Boschin lambda tuossa oli aiemmin mutta se vaihdettiin tuohon nykyiseen.

                                        Comment


                                          Itse myös painin päästö ongelmien kanssa, kun katsastuksesta ei mennyt läpi. Omastani oli CO päästöt ainoastaan yli sallitun ja lamban arvo oli hiukan alle, josta oli helppo päätellä lambdan vajaa toiminta.
                                          Kotio päästyäni mittasin lamdalle tulevat voltti määrät, paikalla kun auto kävi.
                                          Toinen puoli ei puhunut mitään ja toisella puolelle tuli 0,75V. Lambda vaihtoon ja leima lappuun. (Voi olla myös että anturille tulee koko ajan 1-1,1V kaverilla oli näin ja silloin myös anturi meni vaihtoon)

                                          En muista paljonko se lambdan arvo tuli olla jotain (0,95-1,1?) siinä mittauslapussa, mutta kun saat selville että onko tuo oma arvosi rajojen sisällä niin helppo sulkea yksi asia pois listalta.

                                          Comment


                                          • omassa tuo lambda-arvo oli 0,97 eli alaraja kun haarukka on 0,97-1,02.
                                            viime kesänä co ja hc oli koholla tyhjäkäynnillä nyt myös kierroksilla.

                                            Comment


                                            • Lambdan rajat on: 0,97-1,03, anteeks päteminen, mutta halusin korjata.

                                              Voi olla jotta tuo bilteman katti on luovuttanu, mutta muutenkin kannattaa tuo boschi vaihtaa.

                                              Comment


                                                Oliko nuo lukemat taulussa vaikka kuinka huudatti? Jos oli, niin ilmamassamittari on hyvä kohde jos on alkuperäinen.

                                                Comment


                                                • ajoin 15-20km n.4000 rpm ennen mittausta. paikallaan ei varmaan kierrättyny noin paljon ja vähän aikaa. jäi semmonen kuva että ei mittaajaa oikein huvittanu, sano vaan että vaihda lambda, tulpat ja ilmansuodatin ja tuu uudelleen käymään.

                                                  Comment


                                                    Mene jollekkin korjaamolle ja pyydä että huudattavat kunnolla, jotta näkee jääkö päästöt ylös vai laskeeko kunnolla katin kuumetessa. Siitä voi heti päätellä missä vika on, katissa vai jossain muualla.

                                                    Comment


                                                    • 99.8% varmuudella tuolla Delphin tarvike lambdalla ei tee yhtään mitään. Omassa joskus satunnaisen mielenhäiriön johdosta koitin ja sain vain uusia vikakoodeja joita ei alkuperäiselläkään tullut. Vein motonettiin takaisin ja kertoivat suoraan ettei niillä yleensä tee mitään (mutta silti myyvät niitä...?).

                                                      Tulpat kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa, tilalle esim bilteman Brisk P2 Iridiumit. On kokemuksen perusteella paljon paremmat kuin mitkään monikärkitulpat.
                                                      Samalla kannattaa katsoa että tulpan johdot, etenkin ne kaksi sytytysyksikön alla olevaa, ovat kunnossa. Omassa nämä oli öljyvuodon takia pahasti hapertuneet ja löivät satunnaisesti läpi. Niitä saa laakkoselta irto osina, vaikka tuntuvat kovasti kauppaavan koko sytytysyksikköä ensisijaisesti. Bilteman katti hieman epäilyttää kanssa hieman, tosin ei ole omakohtaista kokemusta.

                                                      Vertailun vuoksi viime katsastuksessa mitatut arvot omasta alkuperäisellä vuoden 1995 lambdalla ja katilla (kone sama ADR):

                                                      CO-pitoisuus joutokäynnillä 0, kierroksilla 0,01
                                                      HC-pitoisuus joutokäynnillä 8, kierroksilla 7
                                                      Lambda-arvo 1,01
                                                      CO2-pitoisuus joutokäynnillä 15,00, kierroksilla 15,10
                                                      O2-pitoisuus joutokäynnillä 0,32, kierroksilla 0,25

                                                      Tänä vuonna jännätään onko jäännöshappi määrä pienentynyt entisestään kun on uusi joustoliitoskin (ja vaikuttaako lastutus mitään...) :)

                                                      Edit: niin ja vikakoodit kannattaa myös lukea, sehän on vakio vag-konsernilaisille.

                                                      Comment


                                                        Millä taulukolla Briskit ovat olleet paremmat kuin esim. orkkistulpat tai niitä vastaavat Boschit tai NGK;t?
                                                        Onko jotain ihan mittausdataa olemassa?
                                                        Puhutaan kuitenkin vakiomoottorista eikä 200hv/l moottorista

                                                        Comment


                                                        • Mitään asiasta tietämättä... omat ajatukset samansuuntaiset.
                                                          Jossa ilmamassamittari ei toimi, syötetään sinne tavaraa ihan onnen kaupalla -> arvot sen mukaiset.
                                                          Kannattaa myös tarkistella ilmanoton tiiveys (haitariputket yms.) -> jos vuotaa ilmaa väärästä kohtaa niin seokset taas p...siillään.

                                                          Tulipa vaan mieleen, joskus saman aiheen kanssa tuskailleena.

                                                          Comment


                                                          • Pulla: Briskin P2:set, tai yleensäkin varmaan iridiumit, on ollut monessa tapauksessa paljon tavallisia monikärki tulppia paremmat. Näiden suurin etu lienee siinä että näiden tuottaman kipinän energia on paljon parempi kuin tavallisilla, muista ominaisuuksista puhumattakaan (ja 40€ kierros voi vaihdella kerran vuoteen tulpat, riippumatta siitä paljon niillä on ajettu - kestää tosin varmaan saman kun normi monikärkisetkin).

                                                            - Oma ongelmansa tuleekin myös sitten siinä että esimerkiksi vanha "väsynyt" sytytysyksikkö ei jaksa tuottaa riittävää energiaa siihen että monikärki tulppa toimisi oikein.

                                                            https://www.youtube.com/watch?v=I5-ig3Z7jxY
                                                            https://www.youtube.com/watch?v=53yfHLdn41k

                                                            http://www.sciencedirect.com/science...90447912000883
                                                            http://spark-plugs.co.uk/index.php/c...ntents.iridium

                                                            Esimerkiksi tuossa omassa Audissa oli taannoin sellaista "vikaa" että tietyllä kierroslukualueella oli tasakaasulla pientä nyppimistä samoin kun yläkierroksilla ja se ei poistunut sytytysyksikköä, tulpanjohtoja tai muutakaan vaihtamalla. Eri tulppiakin tuli kokeiltua, mm. marmoritiskin Beruja, Ngk:ta, Densoa (K20PBR-S10) ja Boschia.

                                                            Ongelma poistui vasta kun siirryin käyttämään kyseisiä iridium tulppia. Näillä tuntuu myös kierrosherkkyys olevan toisenlainen, toki moottori ei ole ihan vakiokaan (vaikka vapari onkin) :)

                                                            Comment


                                                              Minä odotin jotain omaa mittausdataa tms. en valmistajien mainoksia.
                                                              Edelleen uskon että tehtaan spekseillä olevilla tuotteilla auto tulee kuntoon, kunhan korjataan oikeasta paikasta. Kun siis puhutaan vakiomoottorista. ( eipä noissa +300hv/l koneissakaan aina käytetä mitään ihmeellisiä osia).

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X