Juu, ei sieltä putkesta voi enempää tulla kuin sinne meneekään, että ei ole katista nyt ainakaan pelkästään kiinni. Lisäksi lambda-arvo ei muutu pakoputken matkalla, on siellä katti tai ei.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Jees.
huomena ny hakemaan uus ilmanputsari ja tulpat jos sattuis pääsemään niin pienellä, mut todennäkösesti ne ei noin suurta muutosta päästöihin tee, mutta ainahan sitä halvempaa vaihtoehtoa pitää koittaa.
+ auton vois ilmaan nostaa ja lambdoja putsailla + kuumentaa, hyvällä tuurilla tästä voisi olla hyötyä?
Comment
-
Vieras
Voihan niitäkin vaihdella "varmuuden vuoksi" jos on kilsat täynnä. Tulpat eivät varmasti auta, jos on tulpat loppu tulee misfireä, joka ei voi jäädä huomaamatta. En jaksa uskoa että putsarikaan noin tukossa olisi jos on kutakuinkin huolto-ohjelman mukaan vaihdettu.
Paljonko sillä lambdalla on ajettu? Jos yli 100tkm, niin kannattaa vaihtaa ihan joka tapauksessa. Bosch lupaa sensoreilleen 100tkm eliniän. Käytännössä toki voi kestää paljon pidempään ilman tuon tason ongelmia, mutta se ei tarkoita etteikö lambdan toiminta olisi jo hidastunut, ja näkyisi esim. kulutuksessa, suorituskyvyssä ja päästöissä. Täydet 65eur taisin itse maksaa ihan aidosta alkuperäisestä OEM alkuperäisliittimin varustetusta lambdasta. Ja ne tarvikkeet kannattaa unohtaa, kuten myös esim. MAF-antureissa.
Se auton nostaminen ilmaan ei ongelmia poista, kuten ei lambdojen putsailukaan. Eikä muuten auta auton nostaminen mitenkään siihen etulambdan vaihtoon, se kun vaihdetaan yläkautta. Ostat nyt vaan suosiolla sen uuden lambdan ellei nykyinen ole jo tuore ja alkuperäisosa, ja ihmettelet sitten arvoja uudestaan ja toivot ettei katti ole mennyttä kalua.
Comment
-
Vieras
oxygensensor.net:stä muistaakseni tilasin, mutta siellä ei taida nyt olla tuota enää tai sitten Bosch-numero on vaihtunut. Bosch-kataloogista näkee Bosch-numeron, jonka kanssa voi etsiskellä netistä. Näistäkin taitaa liikkua kehnolaatuisia kopioita, joita toki kannattaa varoa.
Comment
-
Kotimaista tarjontaa. Oletan että kyseessä "ns kapeakaista lambdallinen" auto
http://www.vpv-motorracing.fi/index2.html
1106 Bosch 0 258 986 507 4-johtoinen yleislambda 82€
Tuohon tarvitsee sitten sopivan liittimen tai sitten tilaa samalla vaikkapa uros & narttu ampit.
Comment
-
Taas yksi päästövammainen !
Leimalla käytetty ja hylsylappu kourassa. Apuja tarttis. Kierroksilla co% yli.
tyhjäkäynti / korotettu
co% 0,01 / 0,51
HCppm 57 / 74
CO2 13 / 14,5
O2 % 2,8 / 0,3
Lambda 1,01
90 quattro 7A moottorilla kyseessä. Pakoputki vuotaa pikkuisen keskimmäisen
vaimentajan jälkeen. Voisiko tuo syy tuohon korkeaan co arvoon ?
Comment
-
Vieras
Sinulla on kierroksilla selkeästi häkä (CO) ja myös palamattomat hiilivedyt (HC) koholla. Pakoputken vuoto lambdan ja katin jälkeen ei näiden aineiden pitoisuuksia putken päässä lisää, eli ei ole siitä kiinni.
Onko tuo lambda-arvo kierroksilla vai tyhjäkäynnillä? Kannattaa ihan alkuun tarkistaa ns. tyhmät jutut, ts. ei ole esim. ilmanputsari tukkoinen. Seuraavaksi veikkaisin ihan geneerisesti kyseisen auton erikoisongelmia tuntematta lambdaa ja/tai katalysaattoria.
Comment
-
Ilmeisesti tuo lambda arvo on kierroksilla mitattu, koska oli tuohon lappuun merkattu sen puolen sarakkeeseen.
Ilmanputsari, tulpat ja virranjakajan kansi on vaihdettu. Sellaisen huomion tein tuon jakajan kannen vaihdon yhteydessä, että jakajan akselissa oli selvä välys, kun liikutteli ees taas. Kuulee koneen käydessäkin selvänä äänenä. (tai ainakin epäilen, että sieltä kuuluu). Mutta tuo tuskin tuohon co arvoon vaikuttaa :)
Tuota lambdaa itekki vähän epäilisin. Autolla ajettu n.270 t. Ja ei mitään tietoa onko joskus vaihdettu.
Ja siitä näppärä aasinsilta seuraavaan kysymykseen. Mistä uus lambda ? Ihanko tarvike vai alkuperäinen ?
Comment
-
Vieras
Jos sytkän ajoitus on pahasti pielessä (esim. liian aikainen), voi kyllä vaikuttaa päästöihin (käsittääkseni erityisesti HC-).
Jos lambda on alkuperäinen, se kannattaa vaihtaa joka tapauksessa uuteen, olkoonkin ettei välttämättä korjaa päästöongelmaa. En osaa suositella tuohon koneeseen lambdaa, mutta halvat tarvikkeet kannattaa unohtaa, Bosch yms. toimivat varmasti.
Tosiaankin yleissyy huonoihin päästöihin on kattikoneissa lambda & katalysaattori. Päästölukemista järkeillen seos on liian rikas.
Tässä on tietysti nyt sekin mahdollisuus, että vuotava pakoputki aiheuttaa sen että lambda-arvo näyttää liian korkealta. 1,01 nimittäin on ihan järkevä arvo, mutta entä jos siellä oikeasti onkin vaikkapa 0,8...
Comment
-
Jos koneen käydessä kuuluu "rallatus", se on todennäköisimmin nokkien välinen ketju. Sytytyksen ajoitukseen jakajan välyksellä tai asennolla ei ole merkitystä, sen hoitaa ECU. Näinollen se ei ole edes kotikonstein säädettävissä. Lambdaksi ehdottomasti alkuperäinen Bosch. Ei ollut edes järkyttävän hintainen, (~70e) kun tuli ostettua viime tai toissa kesänä. Jos tarjotaan muuta kuin Boschia, niin kannattaa kieltäytyä. Siinä saa todennäköisest vain ongelmia itselleen.
Kattikin voi ihan hyvin olla jo vainaa, alkaahan tuo olla jo suhteellisen vanha kapistus. Varmaan se putken vuoto kannattaa tukkia myös ennen seuraavia mittauksia, niin saa ainakin varmemmin oikeanlaista tietoa päästöarvoista.
Comment
-
No nyt on boschin lambda hajettu paikallisesta tarvikeliikkeestä hintaan 85e.
Jospa tuon vaihtais ja tukkis sen vuodon ja kävis kokeileen uudestaan.
Nii sellainen tuli vielä mieleen, että ajotietokoneen mukaan kulutus on n.15,5 Litraa. Toki sisältää pientä sladitusta ja kovat pakkasetki ollu. Onkohan tuo vähän reilusti ?Viimeksi muokannut amppa1; 7.12.2012, 17:55.
Comment
-
Moro!
Itsellä on sama ongelma päällä Audi A6 1.8T, -99, eli tyhjäkäynnillä CO arvo on heiluu siinä 1.0 - 1.2, kun raja on se 0.5.
Muut arvot ovat OK, eli myös tuo CO kierroksilla menee lähelle nollaa.
(Tarkkoja arvoa ei ole tässä nyt saatavilla...)
Ongelma alkoi jo pari vuotta sitten, ja ensimmäisellä huoltokerralla vaihdettiin lamda (tarvikeosa...) ja lämpötila-anturi. Homma tuli sillä kuntoon.
Seuraavan vuoden katsastuksessa CO arvo oli sitten jo rajalla 0.5. Läpi meni kuitenkin. Nyt sitten heilutaan siellä ykkösen päälle, joten turha viedä leimalle...
Myös samoihin aikoihin pari vuotta sitten vaihdettiin kaasuläppä, koska tyhjäkäynnin kierrokset olivat välillä yli 2000 kierroksen luokkaa. En tiedä sitten olisiko tuo vaihto vaikuttanut tähän...?
Jotenkin välillä tuntuu, että tyhjäkäynnin ääni on muutenkin hieman outo, vähän kilkattava ja välillä bensan hajua tulee sisätilaan asti. Olisiko sitten seosongelmasta kyse...
Varmaan nyt ensiksi tehdään perushuolto, eli öljyt ja suodattimet ja tulpat vaihtoon ja uusi mittaus. (tosin vuosi sitten vaihdettu kaikki)
Vikakooditkin on otettu. Ne ei kerro asiasta mitään...
Mitä arvon raati on täällä mieltä? Millä taktiikalla/vinkeillä pajalle mennään?
Kiitti paljon,
Comment
-
Päästöarvot pielessä täälläkin
Potilas A4 -96
Kone ABC 2.6
Arvot tyhjäkäynnillä:
CO% 0,36
CO2 13,5
HC 200
O2 1,71
kierroksilla:
CO% 0,47
CO2 13,9
HC 194
O2 0,88
Lambda 1,02
Eli tyhjäkäynnillä HC liian korkea, kierroksilla CO ja HC.
On vaihdettu tulpat ja ilmansuodatin. Kone on käynyt aika kylmänä, kun on ajettu vain lyhyttä työmatkaa kaupungissa, mutta viikonloppuna ajoin 300 km lenkin maantiellä niin että kone lämpesi kunnolla. Tänään vielä ennen mittausta parikymmentä kilometriä moottoritietä niin että kone oli kunnolla lämmin. Päästöt oli kuitenkin samoissa lukemissa kuin katsastuksessa mitatessa.
Mikä mahtaa olla vialla? Osaatteko päätellä noista arvoista jotain?
Petri
Comment
-
Onko uusi tuttavuus? Arvojen perusteella siellä ei ole katteja tai ne on tyhjiä. Voi siinä olla lambda-anturikin vaihtokunnossa, mutta merkittävin ongelma näyttäisi olevan katittomuus. Lisäksi sitten lambda-anturi tai jotain muuta pienempää.
Pystyykö tuossa mittaamaan päästöt konehuoneesta ennen kattia niin kuin vanhemmissa pystyy?
Comment
-
Vieras
Lambda-anturin lisäksi varmaan voisi olla ihan kattivikakin, kun on CO:kin selvästi koholla, todella korkean HC:n lisäksi.
EDIT: Perhana kun olin hidas :)
Comment
-
Lambdaa veikkasin sen vuoksi, että jos on hidastunut niin käy välillä hetken aikaa rikkaalla lambdan jännitteen laahatessa matalalla, tällöin CO nousee. Kun sitten lambdan jännite taas nousee, ECU ylikompensoi ja laihentaa liikaakin -> HC nousee. Vaikka katit olisi täysin hengettömät niin HC arvo on kehnohko engine-out arvoksikin. Jos lambdan vaihdosta ei ole tietoa niin ei mene sen vaihto ensi töiksi ainakaan hukkaan, kulutusosahan se on joka on yleensä syytä vaihtaa viimeistään 200tkm nurkilla.
Jäännöshappea on sen verran jäljellä, että ehjä katti pystyisi sen hapettamiseen käyttämään, mutta ei sitäkään kannata liikaa tuijottaa koska ko. happi voi tulla putkiston vuodosta katin jälkeen tai mittapään liitoksesta pakoputkeen..
Comment
-
Katsoin vikakoodit VCDS:llä. Ei ollut mitään.
Vuosi sitten arvot on olleet tuollaiset:
tyhjäkäynti:
CO% 0,2
CO2 14
HC 84
O2 1,3
kierroksilla:
CO% 0,3
CO2 14
HC 75
O2 0,7
Eli aika rajoilla oltu silloinkin, varsinkin CO kierroksilla.
Comment
-
Minulla oli just tuollainen tapaus, että eräänä vuonna katsastuksessa oli 1.8T pakokaasut rajoilla ja seuraavana vuonna ei enää mennytkään läpi. Vaihdoin sitten summassa katin, niin sillä homma selvisi. Heh, kysyin ensin laakkoselta kattia ja hinta oli vaivaset 888€. Sain kuitenkin 50tkm ajetun 80€:lla joltain foorumin käyttäjältä :) Mutta vissiin aikamoinen työvaihtaa tuo katti? liekkö helpompi yrittää ensin lampdaa?
edit: Tapahtuneesta on aikaa jotain 7 vuotta, enkä kyllä muista lainkaan mitkä arvot olivat koholla :P
Comment
-
Olikos putki kunnolla kuivanut ennen testiä, eli reipasta ajoa että vedet kuivuu putkesta?
Jos kaikki on muuten jees niin turha tässä on arvuutella, meet sellaiselle pajalle jotka tekee testin ilman imureita niin ei haittaa vaikka hieman falskaisi putkikin.
Katsastuspaikat monesti sössii ihan terveenkin auton omilla rituaaleillaan, tuossa juuri käytettiin yhtä leimalla niin oli kymmenystä suurempi lambda-arvo kuin tuo ja tuli hylsy, kuulemma putkisto vuoto, mitään ei tehty vaan käytin korjaamolla testissä ja kaikki oli OK, eli arvo kohillaan...
Comment
Comment