Eihän tuoretta maalipintaa edes saisi vahata ihan samantien? Ainakin kun itseltä takakontti maalattiin niin maalari kielsi vahaamasta hetkeen, tukkii tuoreen maalin huokoset ja näin tekee hallaa kuivumiselle tai jotain? Näin mulle ainakin kerrottiin, en maaleista sen enempää ymmärrä :D
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4:n pikkuveli RS4
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Huomenna aamulla takaisin Ouluun. Todella vähällä tämä Riesa kyllä menee. Tankkasin tankin täyteen Oulussa ja uudestaan Jyväskylässä, kulutus 11,95l/100km. Espoossa tankkasin uudestaan niin motari oli nostanut kulutuksen 12,2l/100km. Lukemat siis etanolilla ja ajoin rajoitusten mukaan. Ohitteluja runsaasti. Nuo kapeammat kumit varmasti vaikuttaa asiaan myös. Lukemat laskettua tankkauksen yhteydessä, ajotietokone näyttää 0,1 - 0,2dl enemmän.
Auto on nyt jonkin verran mukavempi myös pitkällä matkalla. Tuohon vaikuttaa nuo renkaat ja jonkin verran ääniä yms. vaimensi kenties noiden rengaskoteloiden ym. massaus.
Autossa on yksi uusi "ominaisuuskin" mitä en ole aikaisemmin huomannut. Kutosella jos lähtee vedättämään 80km/h nopeudesta (kaasu pohjaan) niin auto menee limb-modeen ja rajoittaa ahdot tasan 0,5bar. En pysty lukemaan koodeja autosta eli syytä en voi muuta kuin arvailla. Millään muulla vaihteella tätä ei tapahdu ja saa revittää niin paljon kuin kaasussa on varaa. Kierrokset on tosin tuossa 80 vauhdissa (kutosella) pienet eli mahtaako olla pyynti sen verran suuri tuottoon nähden, että boxi ottaa herneet nenään. Kokeilin motarilla vedätystä 120km/h vauhdista ja silloin en tuohon törmännyt. Tosin eipä tuota voinut oikein kunnolla enää vedättää, kun mittarissa on heti melkoiset lukemat. Pitää Oulua lähestyttäessä laittaa auto tuohon moodiin ja lukea koodit. Testasin tuota useasti ja "toimii" joka kerta.
Ahtovuoto tuo tuskin on sillä tuota saa vedattää ihan miten vain millä tahansa vaihteella paitsi kutosella. Tuo limb-mode iske päälle todella "sivistyneesti", se ei katko heti tehoja vaan ahtopaineet laskee nätisti 0,5baariin ja siitä ylemmäs ne ei nouse ennen kuin käyttää autosta virrat pois.
En muuten ole yksin noiden H&R jousi ongelmien kanssa. En käsitä miten tätä ei ole aikaisemmin huomattu, mutta AudiSRS palstalla on pari muutakin Riesaa joilla on täsmälleen samat kujeet. Voisin kohta todeta kohta, että H&R tekee sutta ja sekundaa. Urssissa ne ei toimineet ja ei ne näytä toimivan Riesassakaan.
Comment
-
Kotona taas, kokonaiskulutus reissulle (1305km) 12,4l/100km..ei paha ja vielä etanolilla =)
Lukaisin vikakoodit, olihan se siellä ja juuri se mitä epäilinkin:
17964 - Charge Pressure Control
P1556 - 35-10 - Negative Deviation - Intermittent
Tuo tarkoittaa juuri sitä mitä selitinkin aikaisemmin. Kutosella kun lähtee vedättämään alhaalta niin ahtopaineet ei nouse tarpeeksi nopeasti ja iskee limb-moden päälle. Tutkin asiaa maailmalta niin aika yleinen juttu jos on vaihtanut turboja isompaan jne. Onkohan tuolle nyt mitä tehdä? Tosin kun tun tietää niin ei lähde vedättämään kutosella kuin vasta yli 100:n nopeudessa. Tuli testattua tuota nyt paluumatkalla ja ei mennyt kertaakaan limb-modeen jos vauhtia oli tarpeeksi.
Mainitaan vielä, että tein tuossa painetestin ja tiivis on...
Comment
-
Vihdoin ja viimein ehdin jumpata noiden jousien kanssa. Melkoinen homma testata uutta/vanhaa ja mitata joka välissä. No nuo H&R jouset ei ole tarkoitettu Risaan, se on varmaa. Maailmalla on nyt hoksattu sama homma. Katsotaan nyt mitä tapahtuu.
Auto näyttää nyt tältä. Kaaresta keskiöön on ~330mm. Joustovaraa on hurjat ~10mm. Jouset on nyt yläasennossaan eli autoa ei voi nostaa milliäkään ja eipä sitä pysty kyllä laskeakaan, sillä jos otan tuon 10mm alemmasa niin auto makaa puslan päällä.
Roskaa koko setti siis =( eipä ihme että tuntuu olevan hiukan "pintakova" alusta. Noiden renkaiden vaihto auttoi asiaa huomattavasti, tuohan on suorastaan "mukava" auto ajaa =)
Olin kertaamassa tuolla ja jouduin tilanteen pakosta ajamaan aika paljon tuolla harjoituksen aikana ja auto täynnä tietysti. On siinä sulloutumista kun änkeää mun lisäksi 4 hyvin syönyttä reserviläistä tavaroineen kyytiin. Tuli muutaman kerran mieleen taas ajatus vaihtaa hiukan isompaan. Ronsu olisi sopiva peli eli jos joku haluaa vaihtaa kohtuu hyväkuntoisen Riesan moiseen niin ottakaa yhteyttä. Tämähän alkaa olla valmis niin saisi uutta rakenneltavaa =)
Comment
-
Hankala sanoa mikä on mennyt vikaan, mutta katsotaan nyt mitä ne keksii noiden jousien/iskareiden kanssa.
Huomenna taas etelään. Käyn heittämässä vaihdelaatikon Pornaisiin. Riesalla tietysti. Tuo mukavuusvilkun puuttuminen on närästänyt jonkin aikaa ja tilasinkin Kufatec:lta tuohon uuden setin. Ajattelin tietysti, että sieltä tulee ns. valmis setti eli liittimet yms. paikoillaan. Mitä vielä, pelkkä rele josta lähti 5kpl johtoja.
Purin Navin yms. edestä pois ennen kuin edes katsoin ohjeita (kuten yleensä, ohjeita katsotaan kun ehditään). Kävi ilmi, että tuota ei laitetakaan hätävilkun yhteyteen vaan kytketään suoraan vilkkuviiksen johtoihin. Ihan näppärä, mutta piti "hiukan" purkaa, että pääsi kytkemään:
Oli tarkoitus ottaa rattikin pois, mutta olin juuri vienyt työkaluja toiselle tallille ja ei sattunut olemaan sopivaa avainta ratin irroittamiseen. Onnistui se noinkin. Purin ehkä turhankin paljon, mutta seuraavalla kerralla tietää, mitä pitää ottaa edestä pois.
Rele on nyt telineessä muiden kanssa joten ihan fiksu paikka. Eipähän loju irrallaa missään kojelaudan sisällä. Johdot on toki siistitty jne. eli tuossa kuvassa vasta mallaillaan vasta paikoilleen.
Hyvin toimii, oikein loistava keksintö...
Comment
-
Tuli eilen ajettua sitten tänne Vantaalle, Pornaisten kautta. Olipahan melko mielenkiintoinen tuo tie Pornaisiin, olisi ollu mukava varmaan ajella tuo tyhjällä autolla. Nyt ei kehdannut kokeilla rajoja, kun vaihdelaatikko perässä. Talvella mahtaa olla aika paljon "haasteita" tuolla tiellä.
Auto oli muuten leppoisampi ajettava, kun oli kunnolla kuormaa. Pintakovuus tuli heti takaisin, kun sai laatikon autosta pois. Mietin tuossa, että onko mahdollista laittaa orkkis jousia noihin H&R tolppiin? Ne on paljon pidemmät eli tulisi säätövaraa ja saisi tuota kovuutta pois. Täytyy hiukan mallailla noita. Yksi vaihtoehto voisi tosiaan olla, että H&R tolpat ja normi jouset.
Kävin tankkaamassa auton lentokentän ST1:llä. Vieressä kaveri Porsche Cayennella. Kehui auton pakoääniä sanomalla, että vapari kasin ääniä on aina kiva kuunnella. Ei meinannut millään uskoa, että autossa on vain V6 tuplaturbolla höystettynä. Kun tehoista tuli puhetta niin uskottavuus taisi mennä ihan kokonaan =) Kovasti piti selvittää mitä tuo on syönyt ja varsinkin miksi tankkaan etanolia bensan sijaan. Mukava kaveri kaikin puolin, mutta autoista ei tuntunut kovin paljoa tietävän. Lentokentällä on muuten varsin suolainen etanolin hinta (1.13€/l)
Comment
-
Heh, sama kokemus tuon AR:n kanssa. Tuota on myös luultu äänien perusteella vaparikasiksi. :) Aika kireä nuotti tuossa biturbo-V6:ssa kyllä on kun hukkikset aukeaa ja voimaa on jonkin verran.. E85:lla paloäänetkin on selvästi terävämmät, bensalla äänimaailma on tummempi ja enemmän perinteisen turbokoneen oloinen.
Comment
-
Samat kuin Jarilla, eli Wagnerin 3" downpipet. Loppuputki Simonssin 2x 2,5", joka lienee hyvin pitkälti samanlainen putki kuin Milltekin vastaava. Rosteriputkistohan terävöittää pakoääniä myös. Noita Wagnerin röörejä ja jotain rosterista loppuputkea voinee siis biturboon suositella jos kaipaa räyhäkkäitä ääniä. :) Nätissä ajossa tuo on sisälle jopa harmillisen hiljainen, näissä taitaa olla vaan liian hyvä äänieristys..
Comment
-
No ei tuo minun milltekki mitenkään erityisen äänekäs ole verrattuna vaikka xs powerin putkistoon, tietysti kaasu pohjassa sieltä jotain ääntä kuuluu. Kokoa tuolla putkistolla taitaa olla 2*2,25 tai 2*2,5.
Comment
-
Täytyyhän ääntä autossa olla, varsinkin tuon tyylisessä, mutta ajapas 700km yhtäkyytiä niin alkaa murinat tulla korvista ulos =)
Taas Oulussa, katselin kilsoja niin nyt kuukauden aikana olen saanut rullattua autoon hiukan yli 4tkm. Ei yhtään hullummin, tosin tuossa on 2kpl etelän keikkoja. Hyvää vaihtelua tuohon ainaiseen seisottamiseen. Huomenna taas reissuun, mutta tällä kertaa olen vain viikon poissa. Ensimmäistä kertaa hiukan mietityttää lähteä keikalle sillä kohteena on yksi noista ebola alueista.
Laittelin tuossa joku aika sitten viestiä, että kiinnostaisi mahdollinen vaihto RS6:een jne. yllätyksekseni tuo poiki parikin yhteydenottoa. Tosin keskustelut ei ole jatkuneet kovinkaan pitkälle. Epäilen syyksi sitä, että pidän oman autoni arvoa vähintäänkin vastaavana kuin mitä tahansa Nettiautossa olevaa C5 RS6:sta ellen jopa ylempänä. Nyt kun tuota vaihtoa on hiukan miettinyt tarkemmin, niin kyllä sen Ronsun joka mun talliini tulisi pitäisi olla jo valmiiksi rakennettu/korjattu. Jaksaisko tälläistä projektia aloittaa enää uudestaan. Oiskohan päällä joku syyskuume autonvaihdon kanssa, kun tulee katseltua D3 mallin A/S8, TTS yms. autoja ja jopa uudempia ihan "normaaleja" quattro vehkeitä. Kai tämä on joku tilapäinen mielenhäiriö =)
Comment
-
Jarrupaloja tässä ihmettelen, mulla on autossa noiden Cayenne satuloiden parina Hawk High Performance Street Compound palat. Erinomaiset normaaliin käyttöön, mutta kun ne kuumuu niin jarrut häviää. Tosin jarrutuksen pitää olla voimakas ja nopeutta x2 max suomessa sallitun. Normikäytössä siis hyvät. Luulin, että mulla on hyllyssä ratakäyttöön soveltuvat toiset palat, mutta ne onkin ihan samat mitkä autossa on jo alla eli tarvitsee hommata radalle kolmannet.
Noita maili yms. rata-ajoja varten ajattelin hommata Hawk HP plussat. Vielä rajummat olisi Blue 9012 palat, mutta ne ei toimi kovin hyvin muualla kuin radalla (pitää olla lämpimät koko ajan).
Oisko kokemusta kenelläkään noista HP+ paloista? Varsinainen kysymys liittyy kuitenkin takapaloihin. Mitä sinne suosittelisitte vai onko nuo vakiopalat ok tilapäisissä rata yms. sessioissa?
Comment
-
Vieras
Comment