Katohan vain :-) meni hetki ennen kuin tajusin, että siellä on kaima myymässä kalustoa...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4:n pikkuveli RS4
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Heitin tuon ratin paikoilleen. Hyvältähän tuo käteen tuntuu, mutta ei mennyt kauaa kunnes alkoi etsiä kanava/volume yms. nappeja tuosta. No kaikkeen tottuu.
Piti nyt tänä viikonloppuna käydä ajamassa jäällä, mutta perskules kun molemmat muksut on tuon influenssan kourissa ja emäntäkin lähti Teneriffalle lomailemaan eli joutuu olemaan ihan kotosalla. No vielä sitä ehtii...toivottavasti
Comment
-
Taisi jäädä tältäkin talvelta jäillä ajot väliin =( No toivottavasti ensi talvi olisi ns. kunnon talvi vaihteeksi. Kävin auton läpi tuossa joutessani (lähinnä katsoin öljyt ja pissapojan nesteet). Huomenna pitää lähteä jo kukonlaulun aikaan reissuun ja toimittaa auto ropattavaksi. Ei sen kummempaa kuin nuo RS6 hyrrät paikoilleen, mutta oma hommansa tuossakin (kone pois jne.). Turbot on nyt Fin-Turbon huomassa ja odottelen tuomiota mitä niille pitää/voi tehdä.
Kuhan auto on "valmis" niin käytän sen penkissä (DTC). Otetaan käyrät bensalla ja etanolilla. Sittenhän tuo joutaakin viedä varastoon odottamaan seuraavaa inspiraatiota. Täytyy ottaa nyt tuo Urssi ajoon ja saada se toimitettua vuorostaan säädettäväksi.
Comment
-
No niin, päivä vietetty tien päällä. Auto on saatu perille. Lähdin aamusta aikaisin matkaan ja ihan yksikseen sai ajella. Valtio pitää huolta siitä ettei tullut ylitettyä nopeusrajoituksia ja ei ollut tarvettakaan, kun tuli lähdettyä ajoissa.
Takaisin tulin bussilla. En ole matkustanut moisella pelillä ainakaan viimeiseen pariin kymmeneen vuoteen. Olipa yllätys. Hiljainen, oli TV:t, wlanit, WC:t ja jopa power pistokkeet tietokoneelle yms. Paluumatka (5h) meni nopeasti. Olin positiivisesti yllättynyt noista vehkeistä. Muutaman kerran oli jännitystä ilmassa, kun moinen rohjake lähti ohittamaan hitaampaa. Hyvin noilla tuntui ohikin pääsevän. Risalla ajaminen on toki paljon "jännempää", mutta kun tuolla päristelee muutaman tunnin kivikovalla alustalla ja kun nuo suomen tietkin tuntuu olevan vain hiukan perunapeltoa parempia niin melkein sanoisin, että kyllä bussi vei voiton (saati että se oli vielä puoli ilmaista matkustamista). Hiukan on nuo bussitkin kehittyneet sitten viime kokemuksen.
Comment
-
Nooh, en mä välttämättä moisella haluaisi ajaa =) Näin vanhemmiten sitä kai tulee mukavuudenhaluiseksi eli joku ilmajousituksella varustettu A/S8 tai jopa 6 voisi olla näppärä kulkine. Ei kukaan voi sanoa, että nuo viritetyt RS/S yms. mallit olisi mukavia käyttöautoja (Tosin tuosta uudesta RS6 mallista voisi olla eri mieltä kun ilmajouset siinäkin). Nuo autot on mahtavia pieninä annoksina radalla/jäällä yms. nautittuna...en vain voi suositella noita kenellekään ns. käyttöautoksi ( tai ainakaan tuota omaa Riesaa).Viimeksi muokannut Jari74; 2.3.2014, 22:01.
Comment
-
Edellinen oli täysjäykkä läpi vuoden, mutta nyt jätin tehdasasetuksiin ja siten pehmeämpi. Ei se edellinenkään mikään kivireki ollut mielestäni. Ai niin ja iän mukana tuoma laiskuus on johtanut myös siihen että alusta on lähes vakio korkeudessa läpi vuoden joten goatse-rintama kauhistelee allroad lookkia.
Comment
-
Mullahan on tuossa H&R:n alusta. Ei tuossa ole talvi/vakio yms. asetuksia. Kuhan korkeutta saa säädettyä. Tuohan on nyt varsin "pehmeä". Nostin alustaa noin 20mm ja alla on nuo pienemmät kitkrenkaat (18"). Kesärenkailla (19") tuo on todellakin kivireki. En siis moiti alustaa, se on juuri sellainen mitä tuollaisessa autossa pitää ollakin, mutta ei tuo mukava ole. Tarkoitan tällä siis, että ei tuo ole auto jolla haetaan muksut hoidosta tai niitä kuskataan harrastuksiin saati sitten käydään Prisman perunapeltoa muistuttavalla parkkipaikalla. Pitkällä matkalla tuo murinat yms. alkaa käydä päähän myös.
Tosin jos on huono päivä niin pikku mutka Riesalla saa aina virneen naamalle =) Eihän tuolla voi ajaa julkisilla tiellä koskaan niin mihin se on ajateltu, mutta esim. ohittaessa vai aina nautiskella sen 0.1s mitä uskaltaa kaasua painaa ;-)
Comment
-
Riesa on ollut nyt reissun päällä taas jonkin aikaa ja juuri sain uutisia, että nuo RS6 turbot on valmiit paikalleen laitettavaksi. Laitoinkin nuo RS4 hyrrät myyntiin juuri joten siitä nyt hyvä setti jollekin. Ensin meinasin pitää nuo hyllyssä, mutta alkaa olla noita hyllyn koristeita kohta muutenkin liikaa. Kuhan palaan kotiin niin laitan urakalla tavaraa myyntiin. Kaikki "ylimääräiset" pois tilaa viemästä.
Nuo Ronsun hyrrät oli aika heikossa hapessa. Niihin jouduttiin tekemään melkoinen huolto, kiitoksia vielä FinTurbolle loistavasta työstä jälleen kerran. No sitä se teettää, kun ostaa eBaystä näkemättä. Palaan suomeen hiukan etuajassa (jo ensi viikolla) joten pääsee kokeilemaan tuota uutta kokoonpanoa kenties hyvinkin pian. En odota kovinkaan isoa muutosta suuntaan jos toiseen, kun softa pysyy tasan samana, mutta kaipa siellä jotain muutosta on. Ainakin huonompaan suuntaan (kuten yleensä =) Seuraavaksi sitten taas softaa muokkaamaan.
Katselin tuolla ajan kuluksi noita Audien kuvia. Jape oli laittanut melko komeita kuvia tarroitetusta Risasta (ilmeisesti Daytona Grey). Oiskohan tuo ollenkaan huono idea olla maalauttamatta tuota vaan laittaisi tuohon tarran? Omaankin silmään tuo väri kyllä sopii hyvin:
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...postcount=1759
Comment
-
Minun oli tarkoitus vetää oma juuri tuolla sävyllä, mutta kaveri ehti ensin.
3M 1080 M261 on tuo väri. Matt grey metallic. Aivan täydellinen risan niskaan.
Comment
-
Sain muutamia kuvia remontista. Mullahan oli autossa melko reilu öljyvuoto. Alkoi pienestä ja koko ajan kasvoi. Syyksi epäiltiin turbon öljylinjoja ja vaihdoinkin paluulinjan kokonaan uuteen, mutta ei se auttanut joten epäilin sitten tulolinjaa jota ei pääsekään ihan helposti kiristämään. Vuodon syyksi osoittautui kuitenkin irtonainen öljynpaineen anturi:
Vuoto
Pestynä
Ei tullut mieleenkään tarkastaa tuota. No hyvä, että löytyi. Vuoto oli jo melko voimakasta:
Vuoto
Tuo oli puhdas lakana, mutta onhan tuossa kuravettä yms. myös. Itseasiassa koko RS6 turbo swappi projekti alkoi tuosta vuodosta. Vuodon korjaamiseksi oli melkein pakko irroittaa moottori, joten samalla sitten vaihtuisi nuo hyrrät. No syy ei ollutkaan noissa linjoissa eli "hukkaan" meni tuokin homma ;-)
Muutama kuva noista "uusista" hyrristä:
Turbot
Paikallaan1
Paikallaan2
Tuolla kansiossa on muutama muukin kuva jos kiinnostaa.
Comment
-
Kyllä se on pieni "jännäkakka" housussa tuon suhteen =) Niin paljon puhuttu, että kyllä ne RS6 turbot pitää olla. Mielenkiinnolla odottelen penkkiin pääsyä ja varsinkin sitä takapuolituntumaa (ilman sitä jännäkakkaa). Ei niillä isoilla luvuilla mitään tee jos auto tuntuu normiajossa ihan syvältä...
Comment
-
Auto on taas kasassa. Kuuleman mukaan melko ripeän oloinen, mutta niin se oli sitä ennenkin eli ei ainakaan paljon huonompaan suuntaan menty. Varailin tässä juuri lippuja eli ensi lauantaina käväisen hakemassa auton kotiin.
Mitähän sitten seuraavaksi. Hyllyssä oleva "Veyron" pumpun voisin laittaa kiinni ja kesävanteet pitäisi huollattaa (puhaltaa ja maalata). Uusi softakin pitäisi saada. Jossain vaiheessa voisin purkaa sisustuksen pois ja laittaa hiukan lisää vaimennusta. Torsen modi pitäis tehdä ja carbon synkat vaihdelaatikkoon ja niin se teippauskin. Loputon suo. Mikään noista ei ole kiireellinen eli ehtii tehdä ajan kanssa.
Tosin nyt laitan tuon pienemmälle prioriteetille ja keskityn Urssiin hetkeksi. Olen jo monta kertaa ollut viemässä tuota säädettäväksi, mutta aina tulee jotain muuta eteen.
Comment
-
Kävin hakemassa Riesan kotiin, pitkä päivä varsinkin kun piti ottaa muksut mukaan.
Auto toimii oikeastaan täysin kuin arvelinkin. Voima herää hiukan ylempää kuin noilla edellisillä. Tämän huomaa hyvin varsinkin ohituksissa, ennen kun vaihtoi vitoselle ja antoi kaasua niin mentiin rytinällä ohi. Nyt homma sujuu pehmeämmin eli auto kerää vauhtia hetken ja kun päästään hiukan yli 3t kierroksen niin alkaa tapahtua. Ensimmäiset 100km en ollut oikein varma onko tuo hyvä vai huono juttu, sillä auto tavallaan kesyyntyi. Ei ollut enää vauhko ori heti kun vain näytti kaasua. Nuo pienemmät siivet oli heti "valmiina" tositoimiin, kun vaihtoi kutoselta vitoselle. Nyt isommat vaatii hiukan enemmän kiekkoja ja homma sujuu pehmeämmin.
Kun auton uuden käytöksen oppi niin homma alkoi tuntua ihan hyvältä. Voimaa on julmasti. Huono puoli tuossa on, että jos nyt vaihtaa kutoselta neloselle esim. ohituksessa niin tuo on kuin raivotautinen talonmies jäisellä katolla, ei tiedä mihin suuntaan se lähtee. Jööses, tuossa tilanteessa kierrokset on lähempänä 4t ja voimaa sen mukaisesti. Tulee kiire vaihtaa hyvin nopeasti isommalle ja meno jatkuu.
Eli nyt jos tuolla haluaa ajaa normi menoa rivakammin niin tuli yksi ylimääräinen vaihto. Autossa on edelleen vanha softa eli tuota ehkä saadaan muutettua entiseen suuntaan. En uskaltanut kokeilla miten auto vetää jos ihan tosissaan polkee (Johtuen tuosta vanhasta softasta), mutta kyllä tuo ainakin yhtä rivakasti kulkee kuin aikaisemmin.
Yksi uusi vikakin autoon tuli. Lähdin ajamaan ja pyyhkäisin lasin puhtaaksi, laitoin hiukan vettä lasille ja hetken päästä syttyi pissapojan merkkivalo. Ajoin huolto-asemalla ja kävin ostamassa uutta ainetta ja lirutin sen säiliöön. Alkoi kuulua lorinaa ja perskules kaikki aineet tuli kuskinpuolen coolerin reiästä ulos. Asentajalla käynyt pieni huolimattomuus tuossa ja se ajovalopesurin letku oli pompsahtunut reiästään ulos kun ensimmäisellä kerralla käytin pissapoikaa. Ajoin kotiin tyhjällä tankilla (vesi) ja täytyy nyt huomenna ottaa puskuri pois ja laittaa letku takaisin kiinni. Toivottavasti siellä on se klipsu tallessa joka tuon pitää paikoillaan. Sattuuhan sitä ;-) Mulle itelle kävi ihan samoin kun laitoin noita sumareita takaisin (niiden piuhat oli puskurin takan piilossa, joten jouduin poistamaan sen)
Comment
-
tuo on kuin raivotautinen talonmies jäisellä katolla, ei tiedä mihin suuntaan se lähtee
Milloin tarkotus saada uusi ohjelma sisään? Lauantai 17.5 olisi Pudasjärvella kiihdyttelypäivä varttimailin muodossa, ei sulla semmonen sattus kiinnostamaan? Minä aattelin ainakin ulkoiluttaa urssia siellä.
Comment
-
Kyllä se vaan niin menee, että toiselle kun kumartaa niin toiselle pyllistää tosin ei tuossa paljoa menetä. Mun vaihdelaatikko kyllä antaa vaihtaa kutoselta suoraan neloselle niin ei tule ylimääräisiä vaihtoja jos nopeasti ohi pitää päästä.
Jarin pitää nyt päättää mistä tykkää kun ensin valittaa ettei kule isoilla vaihteilla ja sitten valittaa että kulkee liian lujaa pienillä ;D. Itse en oikeastaan edes tykännyt K04 "hyökkäilystä" kun kesken kiihdytyksen piti höllätä kaasua ettei nopeus mene pikavoiton puolelle.
Nykysetuppi on alakierroksilla leppoisan laiska ennen kuin alkaa..... Mielestäni win-win omaan makuun :)
Comment
-
Tämä on tätä harrastamista, kokeillaan eri setuppeja. Mullahan on tavoitteena rikkoa se 300km/h maililla. Nuo vanhat ei siihen olisi pystyneet. Täällähän on hehkutettu noiden RS6 turbojen puolesta paljon, joten pakkohan se oli kokeilla. En toki pettynyt noihin ole, ne vaan toimii erilailla kuin nuo pienemmät. Nuo entiset on melko täydellinen kompromissi ns. normiajoon. Voima tulee alhaalta ja heti, sopiva setuppi esim. sen teini bemarin kiusaamiseen kaupunkiolosuhteissa ja miksei motarillakin. Noista saa max. hauskuuskertoimen jos ajaa pääasiassa normaaleilla teillä. Kulkeehan tuo noilla isommillakin, mutta pitää käyttää vaihteita erilailla ja sitten kun lähdetään ajamaan ns. kovaa niin tokihan RS6 hyrrissä on potentiaalia enemmän.
Katsotaan miten käytöstä saadaan muutettua kun muokataan tuota softaa. Mä taisin joskus sanoa, että nämä on taatusti viimeiset hyrrät tuossa autossa. No enpä tiedä tuota vielä. Eräs harrastetoveri puhui EFR hyrristä...miltähän tuo tuntuisi jos laittaisikin viimeisintä tekniikkaa olevat noiden kiviajalta olevien sijaan =) Tosin nuo olisikin jo melkoisen paljon hankalampi juttu asentaa.
No ajetaan noilla nyt edes jokunen kuukausi ja opetellaan auton uusi luonne...
Tuo varttimaili on niin raakaa touhua, että en ole varma raaskinko autoa siinä ajattaa. Siinä mitataan se voima, mutta on se julmaa auton tekniikalle. Lähdöt on raakoja nivelille/akseleille/koneelle/kytkimelle varsinkin nelarissa. Katsonut noita videoita kun tehdään lähtöjä noilla ns. mörkö Ursseilla (yli 800Hv), jessus että tekee pahaa. Voisihan noita tulla katsomaan, mutta ainakin nyt pysyn tuossa mailin pätkällä.
Comment
-
Kyllä on vaativa audisti :) Harva kehtais edes voivotella turbojen vaihdon jälkeen, että ei oikein miellytä vaan suomalaisittain nieltäis karvas pettymys ja pakottamalla pakottais mielen pitämään rahaa kuluttaneen päivityksen lopputuloksesta :) Mutta on hienoa seurata, että kaikki käydään tässä moottorissa lävitse ja dokumentoit joka setupin ongelman/hyödyt niin tulee kaikille selväksi millain eri ahtimet käyttäytyy :D Kyllä se alkukankeus luulisi ohjelmoinnin myötä parantuvan.. Eikun jaksamisia tulevan turboparin valitsemiseen ;)
Comment
-
Vieras
Ei siitä viivalta ole pakko lähteä tyylillä " kierrokset rajoittimeen, kytkinjalka sivuun".
Suosittelen ehdottomasti kokeilua.
Comment
Comment