Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4:n pikkuveli RS4

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mulla oli niinkin rohkeat suunnitelmat Tahkon suhteen, että olisin tullut molemmilla autoilla. Urssin perään traileri ja Risa kyytiin, mutta näiden kiireiden takia en ehtinyt tuota Urssia laittamaan moiseen kuntoon. Siitä puuttuu edelleen softa ja talvivanteetkin on maalattavana (pitääkin soittaa, että missä kunnossa ne oikein on). Mun pitää tammikuussa palata Afrikkaan ja saapa nähdä olenko maisemissa tuona ajankohtana. 3 kuukautta on nyt bookattu tuonne Nigeriaan. Ei tuolta näemmä pääse pois mitenkään. No onpahan hommia jotta voi sitten joskus eläkepäivillä harrastaa =)

    Comment


    • Uusi vuosi ja uudet kujeet. Oikein hyvää uutta vuotta kaikille...

      Jani tuossa laittoi bensa-ohjelman ja olen sillä nyt pari päivää ajellut. Auto muuttui melkoisesti, ei uskoisi, että tuo vaikuttaa noinkin paljon. Käytännössä eron huomaa siitä, että autosta hävisi kaikki "särmä". Tuosta tuli leppoisampi ajettava ja huomattavasti tehottomamman oloinen. Ei sudi enää märällä asfaltilla eli fatseja voisi hyvinkin koettaa. Kyllä tuo rivakasti kulkee, mutta tehoalue siirtyi ylemmäksi. Uskoisin tehoja hävinneen sen ~100Hv (ja vääntöä myös). Pitää käyttää penkissä tuo nyt jossain vaiheessa.

      Jostain syystä auton käyntiäänetkin muuttui. Se murisee nyt tosissaan. Ajaessa huomaa, että putkisto "kumisee" epämukavasti siinä 1800-2200rpm:n tienoilla. Ihmettelin tuota ja kun käytiin uudenvuoden aattona vierailulla tuolla koko perheen kanssa niin emäntäkin sanoi, että jopas on äänet muuttuneet. Ei tuo paha ole, mutta selkeä muutos. Toinen "ikävä" homma on, että tallissa haisee taas bensa kun tuota käynnistelee/käyttää. Etanoli on hyvä aine siinä mielessä, että se ei haise juurikaan.

      Kulutus tippui kuten saattoi olettaakin. Piti Janilta oikein kysyä, että onko nuo suuttimet yms. confattu oikein, sillä ~250km ajossa nyt auton mittari näytti 8,7l/100km ja tankatessa tuli tulokseksi 8,9l/100km. Tosin tuosta on ainakin se 200km maantieajoa ja loput testausta (kovempaa rääkkiä). Tosin tuo vei etanoliakin hyvin maltillisesti (Oulu - Siilinjärvi - Oulu reissulla 12,5l/100km, mitattu). En voi moittia mitenkään noita korkeampia puristussuhteita =)

      Tuli muuten Poliisiltakin postia. Tuolla Siilinjärven keikalla välähti tolppakin ja ihmettelin sitä suuresti sillä päästelin vakkarin kanssa ja nopeus oli säädetty GPS:n mukaan 85km/h. Huomatus tuli, että olin hurjastellut +2km/h yli sallitun =) Johan on tiukille vetäneet nuo tolpatkin...

      Ajellaan nyt tuolla bensalla hetki. Lähetin itseasisassa etanoli chipin takaisin Janille, joten ei ole vaihtoehtoakaan. Kuhan tuo multimappi on testattu niin saadaan molemmat sitten ympättyä samaan ja vaihto on helpompaa. Täytyy sanoa, että nyt en näe kyllä yhtään muuta hyvää syytä ajaa tuolla bensalla kuin, että etanolia ei ole saatavilla joka asemalta. Hyvin tuolla voi ajella alkoholillakin, kun pitää mielessä asemat mistä sitä saa. Toinen hyvä syy saattaisi olla, jos tulisi tilanne, että joutuu jättämään auton ulos kovilla pakkasilla ja ei olisi mahdollista lämmitykseen yms. Tosin tuollaista tilannetta ei ole vielä koskaan tullut. Autohan ei toimi käyttöautona ja on aina lämpimässä tallissa jne.

      2014 vuonna pitäisi nyt saada se 300km/h maililla rikki. Lääkkeet siihen on jo hyllyssä suurimmaksi osaksi. Käytännössä tuo tarkoittaa isompien turbojen laittoa (se projekti on jo käynnistetty) ja uutta softaa. Koetetaan noilla ja seurataan bensalinjojen ja pumpun riittävyyttä. Hiukan huolissani olen tuosta 044:sta. Nytkin ollaan ihan rajoilla, että taitaisi olla sama vaihtaa sinne suoraan isompaa.

      Comment


      • Rs6 tursseja pitää muokata rajusti et 300 menee maililla. Nokat varmaan vaihtoon myös.
        Laittaa toisen pumpun linjaan lisäksi.
        Pitäs etanolilla katsella suuttimien aikoja myös. Tietty painemittari linjassa olis hyvä niin näkis totuuden.

        Comment


        • Hmm...pitää katsoa mihin asti noilla muutoksilla nyt pääsee. Paljonko sitä voimaa pitäisi suunnilleen kaivaa, että tuo malmikasa menisi sen 300 maililla? Puhutaanko jostain 800+ tasosta?

          Onhan tuo iso tiiliskivi verrattuna esim. noihin Corvetteihin, jotka veti pudasjärvellä yli 300 (noissa oli tehoja vähemmän kuin mitä mulla nyt). Se ennätyksen tehnyt (~345km) oli tosin hiukan enemmän tuunattu...

          Joku täällä (en muista nimeä) on melko lähellä tuota rajaa S4:lla, muistaako joku mitä tuosta on kaivettu ulos?

          Comment


          • Siitä "jonkun" autosta lähtee +600 hv, alle 700.

            Comment


            • Noin muistelinkin, mielenkiintoista kokeilla mitä noista RS6 hyrristä saa irti. Eiköhän kuitenkin mennä sinne 600+ lukemiin myös. Niin lähellä ollaan jo nyt.

              Comment


              • Sen jonkun auton turssit taitaa olla kohtuu lähellä lo700:ia.
                Eli yli 700 pitää ja kannattaa ottaa ulos.
                Tietty ilmanvastusta pienentämällä mennään herkemmin eteenpäin.

                Comment


                • 10 teur ku jari laitat vielä moottoriin niin eiköhän se mene :)

                  Comment


                  • Loban nokat ja muut kun RS6 turbot, sit varmaan menee 300 rikki.

                    Comment


                    • RS6 turboihinhan ne toisetkin perustuu. Isoin mahdollinen kompurasiipi sinne ja ahdot tappiin :)

                      Comment


                      • Vai pitäs LO750 ja LOBAn nokat olla vähintään että 300 ylittyy. :) vaynehän veti 289 km/h RS6 tursseilla. Riittäskö kuitenkin ihan vaan E85 päälle että menis sen 300?

                        Comment


                        • Voisi riittää, sillä lämpimässä kenttävedossa ei rs6 hyrristä ainakaan bensalla irtoa läheskään kaikkea tuottoa, joka lienee kompurakartan mukaan luokkaa max 600. Jossain kadun viileässä fats vedossa sitten eri asia.

                          Kentällä auton tasainen toiminta kasvavan lämpökuorman kanssa on asia, mikä monessa autossa tökkii hienojen tehokäyrien tai kadun fats vetojen kiusaksi.

                          Toki nokat auttanee sitä 6-vaihteen +6000 rpm huippunopeuden keräämistä, jos siellä on jotain tuottoa hyrrissä jäljellä.
                          Viimeksi muokannut vayne; 3.1.2014, 07:48.

                          Comment


                          • Erittäin hyvin sanottu vayne.

                            Kentällä auto on seissyt parhaillaan muutaman tunnin ja konehuone on kuuma. Ei helpota asiaa.

                            Moni auto toimii ja tuottaa sen penkki tai hyvät fats jne tehot 3-4 vaihteilla, mutta se max teho pitäisi saada ulos myös 5-6 vaihteilla. Tähän varmasti E85 tuo monelle apua ja 300 rikkominen helpottuu.

                            Ässällä kierrokset täytyy olla 6. vaihteella ~7000-7200rpm =300km/h riippuen renkaista. Onko risassa sama kutonen?

                            Comment


                            • On sama, vain kolmonen ja nelonen on lyhyemmät.

                              Comment


                              • Ottaa laatikollisen kuivajäätä kentälle ja ennen vetoa laittaa pari harkkoa imusarjaan kiinni? Ja coolereille samoten jäitä ennen vetoa että ovat kylmät. Auttais varmaan heatsoak efektiin?

                                Comment


                                • Eikös se E85 itsessään tuo apua juuri tuohon heat soakkiin, palaa viileämmin --> vähemmän lämpökuormaa palotilassa + on aika immuuni imulämpöjen nousulle sekä seossuhteen heittelylle.

                                  Comment


                                  • E85, metanoliruisku tai kisabensa tai noiden yhdstelmät on kentälle must 2.7BT motilla. Jos siis haluaa, että kulkee.

                                    Comment


                                    • Alkaa tosiaan olla etanolia ikävä jo nyt, tänään lähden taas tallille Urssia ropaamaan pitkästä aikaa, joten tulee taas muutama satanen lisää mittariin.

                                      Katsotaan miten tuo nyt sitten noilla setupeilla kulkee eli pidetään muutokset kohtuullisina. RS6 turbot ja kenties pientä muokkausta softaan. Ennen pyrähdystä pitää logitella aineen riittävyyttä ettei hajoteta paikkoja. Jos on viitteitä siitä, että soppa loppuu niin laitetaan isompi pumppu (ainakin). Niin ja laitan tuohon hiukan kapeammat renkaat. Nyt alla on (kesällä) 255 kumit jotka on melkoisen urahakuiset. 245 tai jopa 235 on mietinnässä jos vain vanne sen sallii. Tuollahan saattaa saada jopa pari kilsaa lisää nopeutta =) Nuo renkaat olisi muutenkin vaihtanut eli sitä en laske varsinaiseksi muutokseksi.

                                      Jätän nuo hiilihapot, peilien poistot, aukkojen teippaamiset yms. "vippas konstit" muille. Menee uskottavuus jos alan kesken sessioiden autoon esim. hillihappoa tunkemaan erinnäisiin aukkoihin =) Jos tuo tiiliskivi ei sitä 300km/h riko noilla muutoksilla niin ei mahda mitään...

                                      Comment


                                      • Jarilla tuo korkea puristussuhde kanssa laimentaa bensalla ajoa muita enemmän. Veikkaisin olevan melko nakke nakuttaja isoilla ahdoilla.

                                        Renkailla saa helposti 300 rajan tippumaan 6800-6900 rpm pintaan muistaakseni eli kuten mulla 19" joilla ajoin.

                                        Comment


                                        • Joskus olen itse ajatuksen tasolla protoillut sellaista "lisäjäähdytyssysteemiä" jossa kuulereiden ulkopinnalle suihkutettaisiin paineenalaista kaasua joka laajetessaan jäähdyttäisi kuuleria ja sitä myöten ahtoilmaa.
                                          Kaasupatruunoiksi mietin sodastreamien CO2-puteleita.

                                          Tuollainen purkkaviritys ei tähän vekottimeen oikein passaa mutta jos itselle joskus joku ahdettu harrasteauto tulee niin siihen voisi kokeilla.

                                          Comment


                                          • Kyllähän tuo bensalla nätisti kulkee, toimii siis hyvin ja on ripeän(kin) oloinen. Auton käytös vain muuttui melkoisesti eli joutuu opettelemaan uudelleen ajotyylin. Teho/vääntöalue meni aika paljon ylemmäksi (ainakin sen 500rpm alakierroksilla), joutuu siis käyttämään vaihteita ihan eri tyyliin kuin etanolilla. Makujuttuja sanoisin. Onhan tuo mukavempi sinänsä kun käytös "pehmeni" ei niin ronski enää...

                                            En olisi uskonut, että muutos olisi noin iso. Bensalla olen ajanut vain hetken (Jyrkin softalla) eli kokemusta tuosta ei juurikaan ollut.

                                            En pääse ennakoita katsomaan vielä sillä kaapeli lainassa. Pitää ottaa muutama logi ja seurata mihin ne asettuu ahdoilla. Naku arvot kiinnostaa minuakin...

                                            Comment


                                            • Kuulerin ulkopinnalle ihan vesisumun ruiskutus aiheuttaa hyviä jäähdytysefektejä. Mahdollisimman pienellä pisarakoolla.

                                              Comment


                                              • Kaasupatruunoiksi mietin sodastreamien CO2-puteleita.
                                                Kuin myös tätä miettinyt, että solenoidilla avattais kaasun pääsy IC:lle (ulkopinnalle), tosin CO2-lähteenä käyttäisin mielummin sammutin-putelia ihan koonkin ja riittoisuuden takia. Taitavat olla muutenkin robustimpia, kuin pienet streamer-pullot.

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viesti
                                                  Kyllähän tuo bensalla nätisti kulkee, toimii siis hyvin ja on ripeän(kin) oloinen. Auton käytös vain muuttui melkoisesti eli joutuu opettelemaan uudelleen ajotyylin. Teho/vääntöalue meni aika paljon ylemmäksi (ainakin sen 500rpm alakierroksilla), joutuu siis käyttämään vaihteita ihan eri tyyliin kuin etanolilla. Makujuttuja sanoisin. Onhan tuo mukavempi sinänsä kun käytös "pehmeni" ei niin ronski enää...

                                                  En olisi uskonut, että muutos olisi noin iso. Bensalla olen ajanut vain hetken (Jyrkin softalla) eli kokemusta tuosta ei juurikaan ollut.

                                                  En pääse ennakoita katsomaan vielä sillä kaapeli lainassa. Pitää ottaa muutama logi ja seurata mihin ne asettuu ahdoilla. Naku arvot kiinnostaa minuakin...
                                                  E85:lla pystyy tuonne alarekisteriin pistämään aika rajusti ennakkoa vs. 98okt. Kevyessä matka-ajossa huomaa selkeän eron. Ei kyllä "bensalla" kiinnosta ajaa, kuin pakosta. Onko sinulla tuo metaruutta asia edennyt?

                                                  Comment


                                                    Millasia ennakoita ootte todennu optimiksi viinalla. Aika vähän netissä noista ajotuksista tietoa, joten itse olen nyt laitellu sen 7 vakion päälle ja tehoilla varman päälle alhaset ajotukset. Kulutus oli nyt vuokatin reissulla 1260 km 12.83 ja sitä söi menomatkan räntäsade ja sohjossa ajo pikkuteitä hiljakseen eli tosi tyytyväinen olen tuohon lukemaan.

                                                    Comment


                                                    • Riesa se vaan porskuttaa, nyt alkaa tuo "shokki" bensalla ajosta olla ohi ja auton käytökseen tottunut. Edelleen jaksaa ihmetyttää miten tuo kulkee "höyryillä".

                                                      Taisin mainita joskus aikaisemminkin, että tuon auton myyminen on käynyt mielessä ja tuo tunne on taas voimistunut. Menee hyvä auto hiukan hukkaan tuolla tallissa. Kuhan tässä jaksan, taidan väsätä myynti-ilmoituksen tuosta, mutta tässä taloustilanteessa saattaa olla melko hankala saada kaupaksi ainakaan pelkällä rahalla. Vaihdossakaan kun en montaakaan autoa kelpuuttaisi. No harrastetaan tuota nyt niin kauan kun se tallissa on eli suunnitelmat ennallaan niiden suhteen. Jos nyt joku on miettinyt Riesan ostamista niin nyt olisi tarjolla kohtuullisen hyvä yksilö =)

                                                      Comment


                                                      • Perskules, joku kävi nyysimässä autosta RS4 merkit takaa. Huomasin tuon kun ajoin auton tänään talliin. Eilen ne vielä siinä oli kun katselin sen läpi (pesun jäjiltä). Joku haluaa merkkituunausta tehdä ilmeisesti. Tosin kun kävin marmorilla tilaamassa uuden niin en enää ihmetellyt miksi ne kiinnostaa. Nuohan maksaa maltaita...

                                                        Comment


                                                        • Noi merkit on ilmeisesti kysyttyä kamaa, koska multa vietiin kanssa edestä ja takaa..

                                                          Comment


                                                          • Joku paikallinen jantteri noukkinut matkaansa. No tietääpä kysellä mistä on merkit hankittu, jos vastaan tulee.

                                                            Comment


                                                            • Tuo ottaa päähän, kun noita merkkejä viedää. Minulta veivät ruotsissa merkin maskista, en oo sen jälkeen merkkiä laittanut, enkä laita.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X