Tuo on iso virhe jos alkaa laskea. Osista joille on annettu "takuu" tai haluaa säilyttää osanumerot muistissa, on ihan ymmärrettää, mutta kyllä kannattaa sytykkeeksi pistää muuten. Saatika jos vaimo näkis...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
En ole laskenut tarkkoja summia enää vuosiin :-) Mun työ on aika stressaavaa ja vie 80% kaikesta ajasta niin noiden rassailu on hyvä rentoutumuskeino. Mun pitäisi jotenkin järkeistää koko hommaa sillä nuo muun autot ei ole mitenkään arvokkaita tai en voi olettaa että niiden arvo edes nousisi tulevaisuudessa kuten esim. Tuon RS2n tai urQuattron. Noihin romuihin laitetuilla rahoilla olisi ostanut jo molemmat ja hyvässä kunnossa olevat, mutta kuten sanoin ei tässä lasketa :-) kyllä mä vielä joskus ostan nuokin autot kuhan ratkaisen tuon säilytysongelman.
Comment
-
Hah...juuh, naureskellut tuolle termille =) Vuosien varrella on vain tottunut siihen että jos tehdään niin tehdään oikein/kunnolla ja mietitään ensin miksi. Tosin musta on myös tullut "laiska" paljon helpompaa ottaa hyllystä aina uusi/ehjä osa ja vaihtaa alle kuin alkaa miettiä miten korjata vanhaa. Tosin en koskaan heitä vanhojakaan osia pois vaan kunnostelen niitä sitten paremmalla ajalla. Yksi esimerkki on jarrut, nytkin tuohon sedaniin on kaikki palikat valmiina HP2 päivitykseen eli suoraan alle ja ajoon. Tosin enää en itse noita ehdi laitella vaan laittelen rojuja ympäri suomen ja tulevat sitten valmiina hyllyyn.
Mistä sitä vain saisi aikaa harrastuksillekin, nytkin neuvottelen 2:n vuoden komennuksesta suomen rajojen ulkopuolella. Lomilla yms. ei oikein kehtaa ihan kauheasti ropata autoja, kun perheenkin kanssa pitäisi viettää aikaa. No sitten eläkkeellä. Tosin nyt on tarkoituksena (kuhan palaan suomeen) laittaa tuo 100ls kuntoon. Samoin pitäisi tuo yksi UrS6 runko saada maalarille.
Comment
-
Tosin enää en itse noita ehdi laitella vaan laittelen rojuja ympäri suomen ja tulevat sitten valmiina hyllyyn.
Noi on vaikeita hommia noi uravalintakysymykset. Omalla kohdallakin oli niin, että jos ei työ ajallisesti vienytkään normaalia suurempaa osaa päivästä, niin voimat se vei. Totesin että tämä ei ole sitä mitä haluan elämältäni ja siispä muutin kuvioita. Toistaiseksi ei ole kaduttanut, mutta nää on aina henkilökohtaisia juttuja.
Ikostelun voisi kai määritellä jotenkin niin että ostetaan auto, vaihdetaan kaikki kuluvat osat alkuperäislaatuisiin, entisöidään kulumattomat osat ja lisäksi asennetaan kaikki mahdolliset lisävarusteet mitä on ko. automalliin ollut saatavilla. :)
Comment
-
No en nyt noista spekseistä tiedä =), mutta nuo Matin autot on kyllä tehty mun makuun eli hyvin.
Niin, mullahan oli tuo "ykkös" Urssi melko palikkamalli alunperin. Ensin asentelin vakkarin, sitten tuli mieleen, että automaattinen ilmastointi olisi kiva ja sähkösäätöiset/muistilla varustetut penkit ja siitä se sitten lähti. Nyt tuossa tosiaan alkaa olla aika reilusti kaikenmaailman vimpainta (kaikki alkuperäisiä toki). Ainoa mikä multa puuttuu on noiden peilien muisti boxi. Johdotukset on toki jo valmiina, mutta tuota boxia en ole onnistunut löytämään vielä (tosin en ole viime aikoina enää edes musitanut etsiä). Siitä tuo (täällä harvoin käytetty) Franky nimi tuleekin, osia on melko monesta autosta =)
Korinvaihto tuli mieleen yksi kerta kun vaihdoin renkaita. Oikean puolen ovet ei enää aukea kun joku kulma ylhäällä. Se on vaan ns. väsynyt. Tekniikka on laitettu niin se on kohtuu helppo siirtää priimaan koppaan. Tosin priimaa ei enää löydy kovin helpolla niin tuonkin korin kanssa on tehty jonkinverran töitä, mutta se on kolaroimaton ja nyt se on hyvä ja valmiina maalarille. Pitää vain purkaa muutamia pisteosia muista autoista niin saa vietyä kaikki osat kerralla.
Mä en raaski tuota alkuperäistä koppaa varmaan romuttamolle viedä, täytyy keksiä saisiko siitä vielä tehtyä jotain mukavaa. Kaaret sisään tukevoittamaan ja hiukan enemmän puhtia koneeseen jne. (pitäisi tehdä kokonaan uusi kone) No katsellaan tuota sitten...
Comment
-
Kannatetaan yrmäytysvehkeen rakentamista. :) Se on hirveen terapeuttista sekin ku on joku vessa mitä ei tartte varoo yhtään.
Comment
-
Kävin Jari kattelee etelänaapurissa muiden ohessa yhtä 100q:ta jonka tod.näk. tuon parin viikon päästä Ouluun purkuun. Sulle kun tuntuu osat kelpaavan niin eihän mun tarvi edes myyntiilmoitusta laittaa kun dumppaan sen ylijäämäsatsin sulle :) kyllä kaikelle hyllytavarallekin on hyvä olla vielä varaosa eikö, voit viedä Ikostelun vielä astetta omavaraisemmaksi :)
Comment
-
Kysytään täältä. Olen tilaamassa uusia takavaloja (keskipaneeli+äärivalot), mutta osanumerot aiheuttaa ihmetystä ja koska edelleen reissussa niin en voi tarkastaa autoista itsessään.
Laitetaan tähän nyt ensin nuo osanumerot:
4A5945217
tail light with turn signal, brake and tail light, and reflector
left outer red/yellow / sedan
4A5945217B
tail light with turn signal, brake and tail light, and reflector
left outer red / sedan: S4,SPORT
4A9945217
tail light with turn signal, brake and tail light, and reflector
left outer red / AVANT
4A5945218
tail light with turn signal, brake and tail light, and reflector
right outer red/yellow / sedan
4A5945218B
tail light with turn signal, brake and tail light, and reflector
right outer red / sedan: S4,SPORT
Sisempi paneeli:
4A0945227A
tail light with reversing light and rear fog light / (left-hand traffic only)
inner / sedan: S4,SPORT
4A9945227A
tail light with reversing light and rear fog light / (left-hand traffic only)
inner / AVANT: S4,SPORT
Noiden perusteella olisi kyllä helppo tilata, mutta jos katson osat traditionista niin mm. sisempää takavalopaneelia ei saa kuin yhdellä osanumerolla ja se sopii molempiin malleihin (Avant/Sedan). Osaako kukaan varmistaa, että tuo paneeli on tosiaan sama?
Sama kysymys noiden reunavalojen suhteen, osanumero 4A5945217B olisi tuon listauksen mukaan Sedaniin (punainen), mutta tradition sanoo sen olevan Avanttiin ja väreiksi kelta/punainen.
Ei siis täsmää, jos joku osaa sanoa varmaksi niin hyvä homma. Saan kyllä tiedot kotoa, kuhan pääsen autojen luokse, mutta ajattelin tilailla jo valmiiksi.
Comment
-
No niin kotona ja tänään aloittelin sedanin "huoltoa". Purin keulan auki, koska jäähdytin piti ottaa keulasta pois. Ihmetys olikin suuri kun se oli täysin tiivis. Ei mitään vuotoja missään. Ilmeisesti viimeksi siellä oli kosteutta ja näytti, että se vuotaa.
Piti sitten alkaa metsästämään mistä se roiskiin jäähdytinnestettä ulos. Sitä kun tulee melkoisesti. Äkkiähän se löytyi kun otti suojamuovin pois ilmastointi yms. laitteiden päältä. Nestettä tulee tuosta ilmausruuvin kohdalta (kuva) ja sitä tulee paljon kun auto käynnissä. Kuvasta näkyy, että autoon on ilmeisesti aikoinaan vaihdettu kenno sillä tuon boxin alla on joku tiivistematon tapainen. Tepolta on tulossa ihan oikea tiiviste tuohon eli pitää nin kuitenkin repiä tuo boxi pois ja vaihtaa varuilta kenno ja puhaltimen moottori uusiin.
Btw. kun purin tuon keulan niin huomasin, että tuo jäähdytin on sitä mallia missä on vaihdelaatikon jäähdytys. No uusi mikä tuli on ns. normimalli. Nyt olisi joutilaana uusi jäähdytin normi Urssiin.
Vaihdoin tuossa joutessani paljon noita pikkuosia (antureita yms.) ja nyt alkaa kaikki pikkuviat olla korjattuna. Huomenna varmaan puran kojetaulun kokonaan pois niin saa alkaa värkkäillä vakkaria yms. paikoilleen. Saisihan tuon muutoinkin, mutta noin saa laitettua johdot oikeille paikoilleen. Terho on laittanut käsitellyt HP2 tolpat tulemaan eli saa jarrutkin laitettua samalla tohinalla (HP2 tolpat/jarrut, Bilstein Sprint iskarit (eten/taakse), Eibach jouset. On noi Ufot kyllä melko karun näköiset eli ei ihme että jarrut täristää.
Kuhan saa jarrut yms. kuntoon niin pitää käydä katsastamassa tuo pirssi. Nuo jälkiasenteiset xenonit saa toki lähtöpassit vaikka hyvin ne toimii. Ei vain ole lailliset =(
Comment
-
Tänään remontti jatkui. Tätä on joku Rane niminen kaveri aikoinaan "korjaillut". Ilmeisesti auton lämmityslaite/kenno on pettänyt ja tähän on vaihdettu kokonaan "uusi" jostain. Vuosimalli kyljessä on 1995. Ei ole koskaan halkaistu. Vaihto tehty hutaisten. Ihmettelin miksei suuttimista oikein tule ilmaa ja syy löytyi helposti. Alhaalla oleva leveä kumi oli aivan lytyssä tuon laitteen alla. Yläsuuttimien putket ei ollu paikoillaan ollenkaan jne. Lisäksi kaveri joka tuon on aikoinaan tehty on vissiin unohtanut miten nuo alipaineletkut kytketään sillä ne oli nätisti kaikki tulpattu =( Nyt pitääkin verestää muistoja miten nuo oikein kuuluisi olla (ei ole toista autoa täällä Oulussa mistä vakoilla) Saa vinkata jos joku muistaa. Kysymys, mikä on tuo kuvassa oleva valkoinen alipaineputki? Se ei mennyt mihinkään vaan se törröttää irrallaan auton sisäpuolella?
No hyvä puoli tuossa oli, että koko yksikkö oli helppo ottaa pois. Sen kuin nosti vain. Halkaisin boxin ja tässä vaiheessa täytyy nyt mun myöntää, että tein virheen =( Ostin nimittäin tarvikekennon ja tuulettimen. Yleensä en moiseen sorru ja taas tuli muistutus, että miksi kannattaa jättää moiset jonkun muun huoleksi. Tarvike kenno ei ihan täsmännyt koon puolesta vaan oli hiukan pienempi. Sitä sai tilkitä huolella ettei kilisi/kolise siellä laatikon sisällä. Toinen oli puhallin. No sen kun laittoi paikoilleen niin siivet ei edes pyörineen vaan ne otti siihen päätyyn kiinni. Meni puoli iltaa tuota modatessa ettei se ota mihinkään kiinni ja pyörii äänettömästi. Kyllä harmittaa...muutaman kympin säästö ja hirveä työ saada sopimaan osat kunnolla. Pysyn orkkis osissa.
Kävin marmorilla tänään tilaamassa lisää osia, pitää äkkiä saada niin ei voinut Tepon kautta tilata. HP2 tolpista mulla on hävinnyt johonkin ne iskarin kiinnitysmutterit...ei löydy mistään. Halpaa kuin saippua, kilohinta noissa kohdallaan. Samoin tilasin uudet takavalopaneelit, vilkut yms. pikkuhilpettä. Täytyy odotella noiden tuloa niin saa laittaa nuo tolpat paikoilleen.
Tutkailin tuon orkkis turbon kuntoa, no se on päivänsä pyörinyt. Noin väljää laitetta on olekaan vuosiin nähnyt. Välystä joka suuntaa ja ihan huolella. No uusi turbo on jo hyllyssä, mutta vielä en laita sitä kiinni. Otan koneen pois ja laitan tuohon RS2 pakosarjan ja samalla heitän sen uuden hyrrän kiinni.
Mitähän muuta, yhden muovikassillisen purin ylimääräisiä johtoja autosta pois. Tuossa on vaikka mitä ollut mm. jälkiasenteinen ajonestolaite/vakionopeudensäädin ja taakse meni melkoinen nippu johtoja. Ilmeisesti autossa on ollut jotkut paremmat musiikkisysteemit jossain vaiheessa. Harmi kun tuo alkuperäinen Bose johtosarja on pätkitty ihan atomeiksi. Pitäisi jostain saada alkuperäiset liittimet yms. niin voisi palauttaa ne ennalleen.Viimeksi muokannut Jari74; 15.2.2016, 21:37.
Comment
-
Joo toi kotelon halkaisun jälkeen on hyvä ottaa kuvat ja muutenki dokumentoida tai laputtaa nuo piuhat.
Tän ranetin kesällä kanssa läpitte, tosin laitoin romiksen puhaltimen eli boschilaisen ei mitään sopivuusongelmia.
Täällä ohjeita, ja linkkejä http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...C4+ilmastointi
Oikeastaan sen tekee tän mukaan ihan mukavasti.
http://12v.org/urs/C4UrSHeaterCoreReplacementDIY.pdfViimeksi muokannut VWarre-00; 15.2.2016, 21:51.
Comment
-
Tänään tuli puuhasteltua jotain pientä. Aamupäivä meni varaosia hakiessa yhdestä purkuautosta ja tuli samalla rupateltua kerhokaverinkin kanssa.
Osia odotellaan nyt monelta rintamalta. Marmorin osat pitäisi tulla huomenna ja muut (mm. Uudet ABS anturit eteen) perjantaina. Koko ajan saa odotella jotain. No toiselle puolelle sain jo tolpan vaihdettua. Nopea homma, vanhat pois ja uudet tilalle.
Vaihdon tuohon myös kaikki suodattimet ( polttoaine, ilma yms.) polttoaineen suodatinta vaihtaessa huomasin että entinen omistaja on jättänyt tankista takaiskuventtiilin pois. Ei tullut juurikaan polttoainetta putkista. Tuo selittää sen miksi saa starttata kylmänä joskus pari sekuntia pidempään kuin ns. Normaalisti.
Huomenna vaihdan rattiakselin niin saa alkaa kasaamaan kojelautaa kasaan. Samoin joutuu ihmettelemään noita Bosen kytkentöjä.Viimeksi muokannut Jari74; 17.2.2016, 19:34.
Comment
-
Viikonloppuna ei tullu ropattua autoa, kun piti käydä kokeilemassa tuota uutta kelkkaakin. Jotain pientä sentään tullut säädettyä mm. joka kulmassa uudet iskarit/jarrut. Takapään jarrut oli totaalisen jumissa kuten odottaa saattoikin. Satulat oli ihme kyllä todella terveen näköiset ei juurikaan edes ruosteessa. Takalevyt oli melko heikossa hapessa kuten myös iskarit.
Kokeilinhan mä laittaa tuota tilttirattiakin. Kaikki meni hyvin siihen asti kunnes hoksasin, että auto on automaatti. Lukkosylinterissä on se vaihdekepin lukitus ja tietenkään mulla ei ollut sopivaa mallia moisesta laitteesta joka olisi käynyt mihinkään kojelautaan =( No laitoin vanhat romut takaisin. Bosen johtosarjan korjasin ja nyt rokkaa niin kuin kuuluukin. Tuo oli melko erikoisesti kytketty ja menikin melkoisesti aikaa niitä selvitellessä.
Selvisi miksi nuo alipaineletkut oli tulpattu. Tuossa ilmastointiyksikössä on se luukku, joka vedetään alipaineella kiinni kun painetaan sisäkierron nappia, rikki. Luukun pitäisi avautua itsekseen jousen avulla. No tuossa ei sitä jousta ole, joko se on poikki tai lähtenyt paikoiltaan. Pitää jossain vaiheessa kaivaa tuokin tuolta ulos ja korjata tai vaihtaa tuo koko laatikko toiseen. Katselinkin jo valmiiksi onko mulla ylimääräistä hyllyssä ja oli vielä tallessa se minkä irroitin tuosta toisesta Urssista (R12 kierteillä oleva). Paineilma systeemit toimii kaikki muutoin nyt hyvin, tuli testattua ja nestettä ei vuoda enää mistään. Sisälle tulee nyt kuumaa ja joka suuttimesta tarvittaessa. Nuo lasit meni tosiaan huuruun sen takia kun se luukku oli puoliksi kiinni (sisäkierto osittain päällä)
Tuo helkutin puhallin harmittaa edelleen. Mähän sain sen pyörimään äänettömästi työllä ja tuskalla, mutta nyt se paikallaan ollessa ja ajaessa ropisee aina välillä. Täytyy toivoa, että se hakee paikkansa ja sovittaa itse itsensä sinne. Jos ei muuta niin pitää ottaa tuo pois ja vaihtaa taas moottori ja tällä kertaa alkuperäiseen.
Pikkuhiljaa alkaa olla suurimmat ranetukset tästä autosta korjattu. Ensi viikolla pitää viedä katsastukseen ja saapa nähdä mitä ne sanoo.Viimeksi muokannut Jari74; 21.2.2016, 17:32.
Comment
-
Auto kasassa. Huomenna katsastukseen, saapa nähdä meneekö läpi. Itse huomasin tuossa muutaman hiukan väljän puslan, mutta en ehdi niitä vielä vaihtamaan. Käyn näyttämässä ja kävi miten kävi niin vaihdan nuo kaikki puslat uusiin.
Ei mahdu enää nuo auton mukana tulleen 16" vanteet alle =( Syynä on nuo HP2 jarrut tai tarkemmin sanottuna niiden jarrupalojen päissä olevat "vastapainot". En kehtaa niitä repiä pois vaan heitin toisessa Urssissa olleet 18" kitkat alle. Tosin nyt auto näyttää julmetulta maasturilta eli pitäisi laskea ainakin se 30mm alemmas. Täytyy huomenna tehdä myös muutoskatsastus noille vanteille (ei ole rekisteriotteessa). Mä jätin tuonne nuo orkkis Sport jouset alle, kun muistin väärin ja nuo Eibach (-30mm) jouset on tuolla toisella tallilla.
Jarrut on nyt ihan eri planeetalta, pysähtyy hyvin ja käsijarrukin toimii kuten pitää. Vaihdoin jarrunesteet samalla niin onpahan sekin tehty.
Comment
-
Comment
-
Korkeushan on mitätön sivuseikka kun auto on muuten teknisesti kunnossa. :) Jarrupalojen lisäpainot on kitinän poistoa varten, mutta voi myös olla ettei kitise ilmankaan. Jos ei oo enää ihan uudet palat niin ehkä vois raaskia kokeilla?
Comment
-
Onhan toi naurettavan korkea, mutta alemmaksi tuota on tarkoitus kiskoa mitä pikimmiten.
Noista jarruista. Mulla oli noissa ensin jotkut merkittömät palat (tosin uudet). Tulivat jonkun jarrusetin mukana. Kerhotoverilta lunastin joku aika sitten uudet Brembon HP2 palat ja eilen siten ajattelin kokeilla niitä paikoilleen ja tosiaan nuo 16" vanteet ei enää mahdu. On muuten iso ero merkki ja ns. bulkkipaloissa. Nuo Brembot tuntuu huomattavan ärhäkkäämmiltä. Ero on huomattava...tiedä sitten kuin kovat nuo toiset palat oikein on, mutta nuo Brembot oikein "imaisee" levyt kiinni.
Seuraavaksi sisustan kimppuun, nahkapenkkien hoito yms. niin alkaa olla auto kohtuu käyttökunnossa. Ulkoahan tuo on ruma kuin synti (lakkavaurioita ja niiden huonoja korjauksia), mutta ne täytyy korjauttaa ammattilaisella. Kuhan säät lämpenee niin kone pois keulilta ja uutta palikkaa konehuoneeseenkin. Nyt tuolla voi huristella ns. pakolliset ajot. Emäntä saa tyytyä tuohon A3:een, menee hermo sen kanssa kun ei pääse mihinkään =) Tosin emäntäkin toesi, että pitäisi vaihtaa samanlaiseen mutta nelariin. Alkaa pikkuhiljaa oppia =)
Comment
-
Tänään meni sähkötöissä. Korjasin tuon luukun sähköt ja laitoin uudet läpivientikumit. Samoin tuli vaihdettua tuo keskuslukituksen kauko-ohjaus. Tuohon on aikoinaan laitettu joku jälkiasenteinen malli ja yksi huonokuntoinen kaukosäädin tallella. Heitin nuo vanhat pois ja asensin kokonaan uuden. Nyt toimii takaluukun spoilerin lisäjarruvalokin oikein. Huomenna käyn teettämässä uudet avaimet niin saa nuo vanhat avaimetkin vaihdettua.
Kuskinpuoleinen takavalo on oli halki joten tilasin marmorilta uuden. Otin kuvankin, mutta siitä ei oikein kunnolla näe tuota halkeamaa ja jostain syystä molemmat näyttää melkein yhtä hyväkuntoiselta, mutta luonnossa ero on huomattava. Mainitaan, että tuo kädessä oleva on se vanha =) Nyt tosin harmittaa, että oikealla puolella on edelleen alkuperäinen ja eron huomaa heti.
Audin Tradition verkkokauppa on ollut nurin nyt monta viikkoa. En pysty tilaamaan mitään ja sama homma marmorilla (nekään ei pysy). Laitoin mailia asiasta ja siellä on tosiaan isompi remontti menossa. Pitäisi saada taakse tuo valopaneeli yms. pientä osaa jota ei enää muualta saa. Pitää samalla tilata tuo toinen takavalokin (halvempi heillä kuin marmorilla).
.
Edit. Tosiaan laitoin myös kuskinpenkkiin tuon kyynärnojan. Olikin outo ajaa, kun ei saanut kättä luonnollisesti mihinkäänViimeksi muokannut Jari74; 24.2.2016, 19:24.
Comment
Comment