Juu, vanhoissa toimii noin. Saman tekee mun ABY-S2.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
Oli toissapäivänä auto yön ulkona ja oli kohtuullisen viileä yö (-17 astetta) niin huomasin yhden uuden "ominaisuuden". Bosen takakajarit ei toimi kunnolla eli ne rämisee pahasti basson tahdissa. Lämpimänä toimii melkein oikein, mutta jos laittaa enemmän bassoa (esim. Loudness=On) niin räminä alkaa.
En ole noita aikaisemmin edes testannut, kun kuuntelen musiikkia hyvin pienellä voluumilla ja keskityn lähinnä kaikenlaisten hälyäänien/kolinoiden ihmettelyyn =) Tarkastin nuo kaiuttimet ja räminä tulee kalvosta (tuntee sormilla)
Nuo on siis varmaan popitettu entisiksi, autossa on joskus ollut vaikka mitä virityksiä noiden audiolaitteiden osalta. Etukajarit toimii ilman murheita. Mitä noille voisi tehdä? Uudet vastaavat tilalle vai pitääkö hommata jostain ihan alkuperäiset Boset. Vinkkejä kuunnellaan.
Comment
-
Ei ne 25 vuotta vanhat Boset niin hyvät ole että pitäisi ihan ehdontahdoin olla samanlaiset. Käytössä oleva tila vaan on urssissa tosi ankea jos ei ole tarkoitus ovipahveja alkaa puukottamaan. Kaupasta melkein mitkä vaan kunnolliset uudet on varmasti ääneltään heittämällä paremmat kuin vanhat mutta ota jotain mittoja tai vaikka vanha elementti mukaan.
Comment
-
Tässä sedanissahan ei ole takaovissa kajareita laisinkaan vaan hattuhyllyllä on 6x9 kokoiset orkkis Boset. Tuosta tulikin mieleen, että laittaiskohan tuohon avantin ovipahvit niin saisi jytkettä lisää =) Tosin, en ole ns. hifikavereita niin saattaa jäädä tekemättä. Täytyykö ottaa jotenkin huomioon tuo Bosen vahvari joka noita kajareita ohjaa? Tosin jos ne uudet on samalla ohmimäärällä yms. niin miksei ne kävisi hyvin noiden tilalle.
Kävin laitattamassa tuohon emännän A3:een Zenec:n multimediahärpäkkeen (ZE-NC3131D) Oulun Audiokaupalla tuossa joku aika sitten. Emännälle kun on tärkeää, että voi kuunnella Spotifya yms. ajaessa. Laittelin siihen samalla taakse DVD-näytön (muksuille) ja peruutuskameran niin ei heti kolhi. Oli sen verran hyvää palvelua, että voisi siellä käydä mutkan tuo elementti kädessä ja kysyä mitä ne on mieltä. Vaatimuksena on tietysti, että se menisi orkkispaikalle ja sen alkuperäisen ritilän alle.
Ei kai tuossa sen ihmeempää ole, mutta mietin jos joku on noita joskus vaihdellut/päivitellyt niin mitä sinne on laiteltu...
Comment
-
Tuumasta toimeen ja päätin ruokiksella käydä kylillä ja mukaan tarttui nuo Alpinen tekeleet Audiokaupasta. Sopi suoraan orkkis paikoille, mitää muutoksia ei tarvittu. Tuosta innostuneena venytin hiukan ruokista ja heitin ne paikoilleen. Helpoin remontti tähän mennessä, oisko mennyt 30min kokonaisuudessaan =)
Nyt soi, julma muutos. Ei rämise/kitise ja on todella hyvä ääni.
Comment
-
On, siksi halusinkin pitää tuon alkuperäisen kehikon sillä muutoin olisi joutunut muokkaamaan auton rakenteita. Nyt oli todella helppo vaihtaa. Kehikko 3:lla ruuvilla kiinni autossa ja tuo 6x9 kajari 4:llä ruuvilla kiinni kehikkossa. Uusien kaiuttimien kiinnitykset passasi ihan suoraan (kai tuossa on joku standardi).
Comment
-
Mä luulen, että syynä on se että tuo kaiuttimen suojaritilä on "sulatettu" kiinni kehikkoon muutamasta pisteestä. Vaatii hiukan porakoneen näyttöä, mutta minuutin juttu ja kannen saa pois ja kaiuttimen saa vaihdettua. Jotkut kai pitää tuota "purkamattomana" ja miettivät muuta ratkaisua.
Avasin nuo varovasti ja sulattelin uudestaan kiinni. Mietin liimaamistakin, mutta sai hyvin kiinnitettyä vielä vanhoilla jäämillä.
Comment
-
Kyllähän siihen rattiin voisi sorvata/jyrsiä semmoisen palikan ja sitten tehdä pienet kierteet joilla laittaisi paikalleen. Olis ehkä sellainen tämän projektin henkeen soveltuva ratkaisu. :)
Comment
-
Tuollainen olisi tosiaan hieno, mutta tallissa ei valitettavasti ole sorvia yms. työkaluja ja jos ne nyt hommaan niin tulee melko arvokas ratti. Dremelillä moisen teko saattaa olla melko nyhräystä, mutta voisihan tuota kokeilla jos vaikka materiaali olis tarpeeksi pehmeää.
Comment
-
Niin mä tarkotinkin tässä lähinnä sitä että on olemassa alan yrityksiä joilla saattaisi konekannassa olla sopivat vermeet. :) Tuon navan alaosan kun purkaisi irti niin siitä voisi pyyhkäistä jyrsimellä tuon otsapinnan tasoksi ja tehdä pari kierrereikää. Sitten koneistaisi sellaisen palikan minkä voisi ruuveilla kiinnittää niihin reikiin.
Comment
-
Pääsiäisen aikana kokosin joutessani nuo jarruosat. Yhdestä puuttuu mäntä vielä, vanha oli niin huonossa kunnossa etten raaski sitä enää paikoilleen laittaa. Ostin muutaman noita uusia, mutta jäi tuon yhden vajaaksi =( Vaihdoin apukuskinpuolen ovilistan ja otan sanani takaisin. Ihan hirveää kuraa nuo halvat listat. Ei noita kehtaa mihinkään laittaa. Tosin jätin tuon paikoilleen kun orkkis oli vielä pahempi. Täytyy kaivella varastoja ja etsiä parempi lista tuohon. Muut onkin oikein hyvässä iskussa.Viimeksi muokannut Jari74; 28.3.2016, 22:50.
Comment
-
Ajelin Oulusta Vantaalle tänään. Hiukan vajaa 600km, nopeusrajoitusten mukaan. Kulutus tietokoneen mukaan yli 13l/100km ja mittauksen mukaan 12,9. Alla kesärenkaat 225/40/18. Auto toimi hyvin, kulki kevyen oloisesti jne. Miksi tuo kuluttaa noin paljon?
Vie yli 3l enemmän kuin manuaali Urssi etanolilla (matka). Jossain nyt jotain häikkää. Auto tosin toimii hienosti.
Comment
-
Kyllähän se vähän korkealta kuulostaa, muistaakseni meni jotain 9 l paikkeella tai vähän yli mulla.
Comment
-
Nyt kun olen sahannut tuota Kehä 3:sta (joka on muuten melko heikossa kunnossa, kauheat urat) niin nyt aamulla vakkari sanoi sopimuksen irti. Yhtäkkiä "irroitti" ja ei mennyt päälle ollenkaan. Mietin loppumatkan mahdollisia syitä käytökseen ja työpaikalla riitti vain konepellin aukaisu ja kurkkaus sinne alipainekellon puolelle. Siitä tangosta oli hävinnyt kokonaan se pusla joka pitää sitä tankoa paikoillaan, osanumero 811907423. Pari kuvaa selvennykseksi. Tanko siis on irrallaan. Tuo olikin aika rapeahkon oloinen ja ei tosiaan kestänyt käyttöä. Toivottavasti noita vielä saa uusia.
Edit. Saa noita vielä eli ei tarvitse tehdä patentteja.Viimeksi muokannut Jari74; 31.3.2016, 11:20.
Comment
-
Kotona taas, hyvin toimi auto. Tosin melkoisen uraherkkä tuo on ja pitää nyt katsella kaikki alustan puslat yms. läpi että onko välystä missään. Saattaa johtua ihan noista kesärenkaistakin, talvirenkailla en moiseen vetelyyn niin kiinnittänyt huomiota.
Auton kun pistää kylmänä käyntiin kuuluu selvästi venttiilien nakutus ennen kuin paineet nousee (muutaman sekunnin). Oliko tuossa koneessa jotain millä tuota voisi vähentää? Jotenkin tuntuu, että ei tuo toinen noin paljoa nakuta vaikka laittaisi pitkänkin ajan jälkeen käymään. Nostajien yms. kunnosta on paha sanoa, mutta pitää tarkastaa nuokin jossain vaiheessa.
Comment
-
Tosiaan ei noille juurikaan mitään voi, pitää käydä kansi läpi ja tuo naputus menee vielä mullakin ns. normaaliin luokkaan. Tuo emännän A3 (45tkm nyt mittarissa) ropisi myös aikalailla kylmänä ja syyksi osoittautui vääränlainen öljynsuodatin. Siinä ei ollut sitä takaiskuventtiiliä niin se päästi öljyt pois ja kylmänä meni joku tovi ennen kuin se täyttyi ja paineet nousi tarpeeksi. Kaikki ropina hävisi suodattimen vaihdolla. Tässä vanhuksessa tuo ei oikein voi olla syypää kun suodatin ei pääse tyhjenemään.
Tuossa toisessa on tosin täysin kunnostettu moottori ja kaikki nostajat yms. uusittu eli välykset yms. on varmaan melko lailla pienemmät kuin tuossa ~250t rullatussa (tosin kuka noista mittarin kilometreistä tietää).
Comment
-
Onhan siellä, osanumero 077103175B. Tarkastelin vanhoja logeja ja laitoin tuohon toiseen RS2 version. En ihan heti muistanut koko asiaa. Pistetään osa vaihtoon. Tosin osa ei ole kannessa vaan paljon alempana lohkossa kiinni (öljykellon takana). Oikeapuoleinen on vakio ja tuo jousella varustettu on ns. "heavy duty" versio osanumerolla 046103175A.Viimeksi muokannut Jari74; 7.4.2016, 09:20.
Comment
-
Kävin Marmorilla tilaamassa tuon takaiskuventtiilin ja oli tulleet myös nuo vakkarin holkit. Tallista ulos ajaessa huomasin, että pari tippaa punaista jäähdytinnestettä lattialla. Pakkohan sitä oli heti ihmetellä mistä se tulee ja eipä sitä tarvinnut kauaa hakea. Se on tuo alipainesäädin joka sulkee kuumavesikierron, kuvasta näkee kuinka se vuotaa tuosta kohtaa missä ohjuritappi on (värjäytynyt punaiseksi). Kai tuo on saanut sen verran liikuntaa säiden lämmettyä, että on alkanut vanha tiiviste sisällä falskata.
Mun pitää selvitellä tämän auton historiaa tarkemmin. Se on jo selvää, että auto on jossain vaiheessa seisonut pitkään. Autoa purkaessa moisesta on merkkejä ja samoin alusta yms. on ihan liian hienossa kunnossa noin vanhaksi. Mainitsin joku aika sitten, kun otin tuon etulokasuojan pois että sieltä löytyi myös ylläri. No auto on jossain vaiheessa saanut jonkinlaisen pusun tuohon vasempaan etukulmaan. Runkopalkki on ehjä/koskematon, mutta tuo palkki johon lokari tulee on oikaistu (jäljet näkyy). Samoin kaikki osat lokarin sisällä on uusia (pissapojansäiliö, cooleri, ilmanohjaimet yms.) ja itse lokarikin on kuin on kuin pakasta vedetty, tosin näkee että on ne paikoillaan olleet jo jonkin aikaa eli ihan viime aikoina tuo ei ole tapahtunut.
Tänään nostin auton ylös ja tutkiskelin takapäätä, kun pitää paikkoin vaihtaa nuo jouset ja koko takapään ripustus vakaimella olevaan. Ihmetellä sai kun kaikki palkit/osat on täysin ruosteettomia ja muutoinkin koko pohja todella siisti. Täytyy kesällä pestä pohja ja ruostesuojata hyvin.
Kuhan nyt säät lämpeää niin puran tuon sisustuksen pois niin näkee paremmin mitä tuo on syönyt. Mielenkiinnolla odottelen varsinkin maton poistoa nämä kun tuppaa kaikki olevan ihan märkiä sen alta. Samalla äänieristystä hiukan lisää (lattia, ovet yms.)
Comment
Comment