Tuli tarjolle mielenkiintoinen projekti ja emännän ehdoton vaade on että joku autoista lähtee ennen kuin tulee mitään tilalle niin koetetaan jos joku haluaisi hyvin auton tästä Sedanista itselleen. Laitan ilmoituksen tuonne myyntipalstalle. Tästä jollekulle hyvä aihio jatkojalostukseen ja palikatkin saa multa valmiina tarvittaessa =)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
Kävin hakemassa marmorilta tuon takaiskuventtiilin. Täytyy heittää paikoilleen jossain vaiheessa. Tänään aloin puuhastelemaan noiden penkkien kanssa. Nuohan heiluu kuin heinämiehet eli tyypilliseen tapaan kaikki puslat yms. on kuluneet. Purin apukuskin puolen tänään ja vaihdoin kaikki kuluvat osat.
Homma hiukan laajeni, kun tuoleja purkiessa huomasin, että noissa reunoissa on hiukan alkavaa ruostetta. Purin kaikki pehmusteet yms. pois, hioin paikat puhtaaksi ja vetäsin maalit päälle. Pitää huomenna koota tuo penkki ja heittää paikoilleen. Nahat käsittelin eli putsasin ja heitin nahkarasvat päälle. Helppo homma kun kaikki irrallaan. Seuraavaksi sitten kuskinpenkki. Pitää samalla ihmetellä miksi lämmitin ei toimi, säädin on ehjä sillä kokeilin ristiin eli sieltä on lanka poikki jostain kohtaa. Ihan normi juttu näissä vehkeissä jälleen kerran.Viimeksi muokannut Jari74; 12.4.2016, 07:27.
Comment
-
Tänään vuorossa kuskipenkki. Ei ollut kovinkaan vaikea homma löytää tuo katkennut lanka. Tuo näyttää aina menevän samasta kohtaa (3:s auto mulla). Hyvin on palanut poikki, nahkassa näkyy sisäpuolella myös jälki eli on saattanut takamusta hyvinkin polttaa. Korjasin tuon ja testasin autossa irrallaan, hyvin lämpeää taas.
Pitää huomenna käydä ostamassa tekstiililiimaa jolla saa kasattua tuon penkin taas. Noita niittejä oli varmasti miljoona ja tuollaista nitojaa ei itsellä ole. Tosin voisi käydä tuossa tutulla verhoilijalla jos se saisi sen kasattua ns. oikeaoppisesti, mutta kokemuksen kautta tuosta tulee liimalla yhtä hyvä. Ruostetta löytyi tuostakin eli putsasin ja maalasin tuon kehikon samalla rytinällä.
Saipahan nyt imuroitua auton kunnolla puhtaaksi =) Sen verran utelias olin, että raotin mattoa sen verran että näki onko paljon vettä alla. Ihmetyksekseni auto oli pikaisella vilkaisulla aivan kuiva kummaltakin puolelta. Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää...
Comment
-
Penkit on taas paikoillaan. Tuli oikein siistit varsinkin kuskinpenkistä joka oli jo hiukan kärsinyt vuosien mittaan. Nahka nuortui hyvin höyryllä puhdistettaessa ja käsittelin nuo vielä Leathermasterin väri- ja hoitoaineilla. Lämmitykset toimii taas molemmissa jakkaroissa. Tuotakin pääsi tänään kokeilemaan, kun oli pakkasta aamulla.
Tuli koukulle akuuttia tarvetta, joten päätin sitten aloittaa sen laittamisen tuohon autoon. Osat oli kaikki hyllyssä, mutta yllättävän paljon aikaa tuon laittamiseen menee. Tuossa Westfalian koukussa on hyvät säädöt eli puskurin saa millilleen kohdalleen, mutta joutui käyttämään puskuria monta kertaa paikoillaan, että tuli hyvä. Johtosarja on varsin mielenkiintoinen. Orkkis koukku niin tuossa on 13-napainen rasia. Johtoja joutuu vetämään eteen melko läjän eli sähköjen kanssa tulee menemään jonkin verran aikaa myös. Varsinkaan kun auton päässä ei ole vastakappaleita tuohon johtosarjaan. Mietin jo tuossa jos laittaisi yleismallisen 7-napaisen johtosarjan, mutta tuleepahan nyt sitten kaikki ihan orkkistyyliin.
Comment
-
Etäisyyttä pystyy tosiaan säätämään helposti autosta käsin. Tarkoitin lähinnä tuota puskurin pysty/vaaka asentoa, piti saada puskurin ja auton väliset saumat saumat näteiksi. Noita ruuvejahan ei voi avata puskuri paikoillaan vaan piti aina ottaa pois. Eihän tuo iso homma ole, mutta muutaman kerran sai jumpata ennen kuin miellytti omaa silmää.
Eilen illalla vielä koetin etsiä mihin ihmeeseen olen laittanut tuon pistokkeen kannen. Ei löydy mistään eli olen varmaan raahannut sen muiden osien mukana toiselle tallille. Täytyy käydä hakemassa uusi.
Kaivoin eilen tuon koukkuosan esiin. Runkohan on UrS6:sta ja siitä oli koukku hävinnyt vuosien mittaan joten tilasin uuden. Olin reissussa silloin kun se tuli ja emäntä haki sen liikkeestä. En sitten ole avannut tuota aikaisemmin ja kävi ilmi, että tuo on rikki. Ihmettelin pitkään miksei tuo koukku lukitu ja laatikosta sitten löytyi tuo katkennut lukituskynsi =( Eli kun koukun laittaa paikoilleen tuo ottaa runkoon kiinni ja lukittaa koukun. Toimii kyllä manuaalisesti, mutta tuon painaminen käsin koukku/runko paikoillaan on infernaalisen vaikeaa. Ei muuta kuin liikkeeseen tekemään reklamaatiota. Koukku on ollut hyllyssä laatikossaan ~4kk, saapa nähdä miten äijän käy.
Ei ole ensimmäinen kerta (tai varmaankaan viimeinen), että avaan paketin joka on tullut aikoja sitten ja huomaan, että tavara on viallista. Pitäisi aina muistaa käydä kaikki läpi ja vasta sitten laittaa hyllyyn odottamaan asennusta.
Comment
-
Tuo on tosiaan tukevaa tavaraa, huomaa hyvin eron minkälainen on ns. merkkikoukku ja ns. tarvikemalli. Mitoitus on just eikä melkein ja kaikki on mietitty hyvin. Ei mitään tarvetta tehdä omia virityksiä.
Laitoin aamulla mailia Westfalialle koukusta kuvien kanssa. Meni 10min ja tuli maili, että lähettävät uuden. Kiitettävää toimintaa =)
Edit. Onko kenelläkään sattumalta Audi C4 korimallin orkkis koukun kytkentäkaavioita? Yllätyksekseni mikään mun manuaaleista ( ei edes Bentley) tunnista moista keksintöä ollenkaan. Katselin tuosta UrS6 autosta releiden, sulakkeiden yms. paikat, mutta manuaaleissa ne on ohitettu, mainitaan vain että esim. sulakkeen paikka on "empty". (Huom. tuossa 13-napaisessa, kun on erillinen virransyöttö kärryn sisä- yms. valoille). Voin toki tehdä ns. "reverse engineer" kun on tuo toinen auto vieressä, mutta aina se olisi helpompi katsoa suoraan schemoista.Viimeksi muokannut Jari74; 14.4.2016, 08:45.
Comment
-
Koukku kiinni ja kaikki jopa toimii. Vielä puuttuu kansi tuosta pistokkeesta. Yhden jo hain mutta se oli väärä. Huomenna uudestaan.
No jotain meni rikkikin, huomasin koikalla, että mittaristosta on mennyt autocheck, tietokone ja kello mykäksi. En tajua mikä noihin oikein iski. Kaikki muu autossa toimii normaalisti/oikein. Joku virtajuttu tuossa ilmeisesti on ja täytyy nyt selvitellä, että joka paikkaan tulee virtaa minne pitääkin. Kenelläkään käynyt vastaavaa?
Mähän roplasin sulakerasiaa/johtoja tuon koukun takia, että olisiko nyt jostain joku liitos löystynyt. Mittaristossa kaikki muu toimii normaalisti.
Comment
-
Korjattu, tosin menihän taas jokunen tovi. Ensin purin mittariston ja tarkastin että se on iskussa. Testasin myös UrS6:n mittaristolla autossa ja sama homma. Oli jo pimeää ja huomasin, että auton sisävalot ei toimi. Kaavioista selkisi, että mittariston punainen liitin on samassa yhteydessä sisävalojen syötön kanssa ja mittasin sitten mittariston takaa, että liittimelle ei tosiaan tule virtaa yhtään.
Sulake paloi välittömästi kun vaihtoi uuteen. Kova miettiminen mikä moisen aiheuttaa ja ensimmäiseksi kytkin tuon koukkusarjan autosta irti. Ei vaikutusta. Sitten otin kaikki sisävalojen ledit pois (jos olisi joku mennyt oikariin), ei vaikutusta. Nyt oli sormi suussa ja pelko persiissä, että koko johtosarja purkuun ja tarkastukseen. No otin takapenkin pois ja ajattelin vielä ottaa keskuslukituksen pumpun irti (ohjaa myös sisävaloja). No tämä auttoikin eli sulake ei enää palanut. Pumppu takaisin kiinni ja tuossa kohtaa huomasin edellisen omistajan virityksen.
Olen noita piuhoja kiskonut muovikassillisen autosta pois ja tuollainen johdonpätkä oli jäänyt. Päässä pyöreä abikoliitin ja se oli rungossa kiinni. Tuo varmaan pääsi liikkumaan kun purin sisustaa pois koukun johtosarjan vedon myötä. Varsinaisesti ei ole tietoa missä käytössä tuo on joskus ollut, mutta se tosiaan poltti sulakkeen.
Nyt toimii taas kaikki, siis mittaristokin. Puoli yötä meni tuohonkin, mutta pakko oli saada korjattua =)
Comment
-
Tämän kanssa ei ole ihmeempiä tullut puuhasteltua, paljon pientä hilpettä on mennyt vaihtoon mm. tuo vuotava lämmityslaitteen kennon veden "sulkija" (mikälie oikea nimi) josta puhuin aikaisemmin. Samoin vaihdoin jarrunestesäiliön nestepinnan anturin ja nyt on mietinnässä kehtaisinko laittaa tuon traditionilta tulleen valopaneelin kiinni. Niin hieno, että sitä pitäisi säilyttää jossain hyllyssä =)
Piakkoin tuon koukun asentamisen jälkeen auto alkoi herjata jarruvaloa. Ihmettelin tuotakin tovin ja otin vaihteeksi koukun johtosarjan irti, mutta herja oli ja pysyi. Laitoin uuden ohjausboxin (301) kiinni ja homma korjautui sillä. Nyt taas toimii kuten pitääkin. Kai nuokin hajoaa vanhuuttaan.
Huomasin tuossa, että takamurikka hikoaa öljyä apukuskinpuolelta. Stefoja ei tuohonkaan ihan noin vain saa. Toimitusaika 3-4 viikkoa. Tilasin tuohon kaikki uudet stefat/tiivisteet ja kuhan saapuu niin huolletaan koko hoito. Samalla rähinällä sitten tuon takakelkka uusiksi yms. pientä huoltoa. Terhokin on kohta varmaan saanut nilkat kunnostettua eli saa takapääkin uudet laakerit yms.
Comment
-
Tässä kun on säät lämmenneet niin olisi ollut tarvetta ilmastoinnille. Tässähän on järjestelmä tyhjä eli ei toimi (F73 antaa herjaa). Tätä silmällä pitäen olen jo tilannut kaikki uudet tiivisteet, kuristimen ja kuivaimen. En ole noita paikoilleen vielä alkanut laittamaan, kun tarkoituksena on ottaa kone muutoinkin keulilta pois. Tosin nyt on mieli alkanut muuttumaan, kun auto on kuin sauna jos on sattunut ulkona seisomaan.
Onhan tuossa mahdollisuus, että joku kennokin on rikki (koska järjestelmä tyhjänä). Sitä en vielä osaa sanoa eli voisihan tuon käydä koeponnistamassa ja laittaa merkkiaineet sisään niin vikakin löytyisi. Tätä miettiessä tuli mieleen myös, että tuo vuodon etsiminen selittäisi monta kummallista asiaa mitä autosta löytyi esim. tuo kylmäkennon osittainen toimimattomuus (luukut irti, alipaineletkut irti jne.). Nuohan korjasin joku aika sitten, mutta mitään syytä en löytänyt miksi noita oli joskus rävelletty. Keulan kenno tuohon on hiljattain jo vaihdettu.
Comment
-
Käväisin huoltamolla juttelemassa tuosta ilmastoinnin huollosta. Ajatuksena oli, että pistetään aineet sisään väriaineella ja katsotaan mistä vuotaa (jos vuotaa). No ei noin kuulemma enää saa tehdä. Nykyään järjestelmä koeponnistetaan typellä eli kaasut sisään ja laite testaa ~30min ajan laskeeko paineet. Jos vuotoa on niin sitä etsitään ihan saippuveden avulla. Ei kuulemma saa enää laittaa aineita sisään sillä verukkeella, että merkkiaine ilmiantaa vuodon.
No käy järkeen ja varasin ajan tuolle typpitestille. Meinasin vaihtaa uuden kuivaimen ja kuristimen, mutta sitäkään ei kuulemma kannata tehdä vielä. Jos vuotoa on niin järjestelmä tyhjennetään entisistä öljyistä, huuhdellaan ja sitten vasta aletaan vaihtamaan osia tarpeen mukaan.
Laitoin tuon uuden valopaneelin taakse. Hyvin muuttui auton olemus noinkin pienellä muutoksella. Autosta tulee jonkinsortin sleeper piakkoin. Karu ulkokuori, mutta tekniikka käyty läpi =) Oulun maalaamoita ei kiinnosta tuon maalaaminen. Sanoivat sentään sen ihan suoraan. On kuulemma niin paljon vakuutusyhtiöiden keikkoja, että tuollaisen projektin maalaaminen ei kannata. Tai sanottiin, että toki onnistuu, mutta hinta on julma. 3:sta paikasta kysynyt ja en saanut edes tarjousta =( Katselin jo paikallisesta Forum lehdestä noita rivi-ilmoituksia (työsuorituksia tarjotaan) ja siellä oli pienellä ilmoitus, että tarjotaan autojen ylimaalauksia yms. fixausta ja yhteystietona pelkkä puhelinnumero. Pitäiskö soittaa ja kokeilla. Mistä sitä tietää, saattais olla hyväkin kaveri =) Mulla on jo 3 autoa rivissä odottamassa maalaria.
Comment
-
Kun tuo osina maalataan niin siinä on n. 30 osaa, ei maalaria kiinnosta niiden kanssa askartelu. Omani vein osina ja hain osina. Ylimaalaus kun normaalisti tehdään auton kasattuna niin se on helppo fiksi, mutta ei siitä hyvää tule. Vakuutusyhtiön korjauksilla he palkkansa ansaitsevat.
Comment
-
Kontiomäessäkin osataan autoja maalata, eikä nyt mahoton matka Oulusta...
http://www.kontiomaenautomaalaamo.fi/index.php
Comment
-
Taas kotosalla, kävin pikkukeikan Saksassa. Posti oli tuonut vihdoin ja viimein Eibach:lta paketin eli nuo jouset. Ei mennyt kuin 2kk. Nyt olisi kaikki osat alustaan, mutta perän stefat on vielä tulematta (toimitusaika 3-4viikkoa). Laitan taakse samalla tuon vakaajan, mutta nilkat on vielä Terholla (puhallus/maalaus/uudet laakerit). Pitää kysäistä missä vaiheessa ne on. Saa sitten samalla rähinällä koko takapään tehtyä. Ei noita jaksa montaa kertaa ottaa auki.
Ensi viikonloppuna vien tuon kopan (UrS6) toiselle tallille niin pääsee laittamaan sitä maalauskuntoon. Maalaria en ole vielä löytänyt, tosin en ole nyt etsinytkään työkiireiden takia. Kiitoksia vinkeistä ja pitää soitella noita läpi. Mietin jos rakentelisi suojatun tilan jossa maalaisi itse nuo autot. Noita on 4 jonossa eli melkein kannattaisi ja alkaa tuntua siltä, että parhaan saa kun itse tekee. Tuota maalauskoppia ollaan mietitty ihan toisten projektien takia myös (pari traktoria odottaa maalausta).
Comment
-
Mitä ite nyt maalaillut, lähinnä duuni pakuja ja työkoneita niin meidän varaston valaistus on eka mikä tökkii vastaan. Valoa saa olla ja paljon ja joka suunnasta että oikeasti näkee mitä tekee. :)
Ennen kun alat maalailee niin katsoppa tätä kanavaa youtubesta, itse ainakin opin tältä kaverilta (The Gunman) aika paljon juttuja:
https://www.youtube.com/channel/UCzJ...8GVVKjv8_eynUg
Comment
-
Terho laitteli nuo nilkat. Pitää näemmä vielä tilata hiukan uutta osaa sillä huomasin, että mulla ei ole puslia noihin (tai on ne jossain, mutta en enää löydä niitä). Hiukan mietin jos en laittaisi noita vakioromuja vaan pistäisin uretaaniset tosin en keltaisia vaan ns. street density eli hivenen pehmeämmät (75 ShA vs. 85 ShA)
Mulla ei noita pehmeämpiä ole vielä missään autossa ollut eli osaako sanoa onko noilla suurikin ero käytännössä?
Comment
-
Maalarille vähän pyyhkeitä, olisi voinut suojata napojen asennuspinnat, ettei tarvi raaputella puhtaaksi. Tuollaisenaan ei kannata ruveta rengasta alle laittamaan. Maali murtuu alta ja pultit löystyy. Vaikka eipä se kovin paksulta tuo kerros noissa näytä.
Comment
-
Jeps, hyvähän ne on autossa jarrulevyt olla =) Tuo maalikerros on ohut ja en ole noita aikaisemminkaan jaksanut poistella (kaikista on nuo nilkat/tolpat yms. tehty samalla tavalla). Hyvin on pysyneet, nuohan tulee julmalla voimalla kiinni.
Tilasin Terholta nuo puslat niin eteen kuin taakse +vakaajiin ja perän kannake niin tuleepahan laitettua ne sitten kerralla. Kaikki siis tuolla pehmeämmällä materiaalilla.
Täytyy kohta poistaa auto myynnistä, tulee liian kallis ja tästähän ei saa markkinoilla enää mitään =(
Comment
-
Mulla napoihin tuli niin läski maali, ettei levyä tahdo edes saada kunnolla päälle. Sen kun vedät pyörän pultilla väkisin, se ruttaa maalin edellään ja jarrut ravistaa varmasti. Samoin vanteet, jotka tulevat navan keskiön ympärille nekin.
Kaverin performanssimallissa kiroilivat kuumia jarruja ja löystyviä pyörän pultteja. Kävi ilmi, että vanteen asennuspinnassakin oli maalaamon jäljiltä komea kerros.
Mutta hyvä että Jarilla on toiminut. Ei noista automaattisesti ongelmaa tee, mutta sen riski on hyvä tiedostaa. Jatketaan..
Comment
Comment