Kyllä ne osaa alkaa vuotamaan kun auto seisoo kauan. Omasta toisesta ässästä oli vuotanut myös. Joku paikka ruostuu ja alkaa vuotamaan.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
UrS4 Harrastepeli
Collapse
X
-
Jeps, korroosio söi tuon ilmastoinnin kennonkin. Ne kiinnikeraudat oli aika karusti pultattu jo tehtaalta läpi kennon ja ne oli sitten syövyttäneet pienen vuodon itse kennoihin. Nyt kyseessä ei ollut kuitenkaan korroosio. Huomasin ettei auto hävittänyt yhtään nestettä lämpimänä vaan se hävisi kun auto viileni/jäähtyi ja heti tuli mieleen, että onko kannentiiviste mennyt jostain ihmeen syystä. Sitten aloin muistelemaan, että teinkö koskaan sitä kannen jälkikiristystä/tarkastusta josta oli puhe koneistamon kanssa ~11v sitten kun tuo kone tehtiin. Autolla on nyt 11v aikana ajettu ~10tkm ja en ole muistanut yhtään tarkastaa kannen tiukkuutta. No nyt tarkastin ja "löysällähän" se oli. Vuoto loppui siihen eli aineet pysyy säiliössä. Tilaan tuohon uuden tiivistesetin ja vaihdan uuteen ihan varmuudeksi. Kannen voisi samalla tarkastuttaa, ei tuo mitenkään muutoin kyllä oireillut...
Comment
-
Hallia siivotessa, törmäsiin tähänkin autoon taas pitkästä aikaa. Uinunut peitteen alla niin jäänyt hiukan unohduksiin koko laite. Pitihän se kaivaa esille ja laitella käyntiin, viime kerrasta onkin jo yli 2v, kun autolla ajanut tai se on edes käynyt. Tänä aikana autosta oli tullut "bokseri" eli kävi kuin Subaru konsanaan. Sain sen ajettua kuitenkin talliin, mutta kohtuu heikosti oli vääntöjä laitteessa. Tuttuja oireita eli oikeastaan kaksi vaihtoehtoa, joko MAF tai puola mennyt. Molemmat löytyi varastosta uudet eli ensin kokeilin MAF:n vaihdolla, ei auttanut ja sitten hain toisen puolapaketin. Aikoinaan tein tuollaisen toisen täydellisen puolakannen uusilla osilla varalle, sillä ei ole vallan kuulumatonta, että nuo puolat antaa periksi ja sen viallisen etsiminen ottaa aikansa. Vaihdossa meni 10min ja auto alkoi taas käymään niin kuin pitää. Täytyy tutki tarkemmin mikä puola sieltä nyt on mennyt.
Muutoinkaan nämä ei parane seisotessaan, autoa pihalla käyttäessa, että sai lämpimäksi avasin konepellin niin aloin ihmettelemään miksi oikealla puolella pääsylinterin alla on öljyä ja aloin etsimään vuotoa, mutta syyllinen olikin antautunut konepellin kaasujousi...roiskaisi nesteet ulos. No kaasujousikin löytyi suoraan varastosta. Jarrut oli hiukan tahmean oloiset, mutta kohtuu hyvin herkistyi. Viimeksi katsastanut auton vuosia sitten eli tielle sillä ei vielä päässyt, mutta nyt olisi tarkoituksena laitella tuo ns. ajokuntoon ja takaisin tien päälle. Täytyy noita aina silloin töllöin liikutella. Kaivoin varastosta talvirenkaatkin esille. Tuossa on melkein ajamattomat talvirenkaat, valitettavasti jo ~15v vanhat Hakkapeliitta viitoset, jööses, että aika kulkee nopsaan. Renkaat kuitenkin varastoituna säilyneet oikein hyvän näköisenä ja jokaisessa oli jopa 1,5bar painettakin vielä. Täytyy hiukan tunnustella miten noissa on pitoja jos tämän talven ajaisi ja vaihtaisi uusiin. Näitä renkaita ihmetellessä niin huomasin, että kesärenkaissa sama juttu, ikää jo vuosia, mutta ei kilsoja juurikaan. Samalla tarkastin jakohihnan ja sen olen vaihtanut 2019 ja sen jälkeen kilometrejä tullut 2200.
Tuli jo mietittyä (mikä lie tilapäinen mielenhäiriö), että joutaisiko tämä jo jollekin muulle harrastelaitteeksi. Puskuriakaan en ole saanut paikoilleen tuon ilmastoinnin kennon vaihdon jälkeen (vaihdoin 2020), tosin nyt kävin sen varastosta hakemassa ja pitää se laitella kiinni.
- 4 tykkäystä
Comment
-
Poika katsastettu moitteitta, täytyy sanoa, että kyllä jännitti sillä auto tosiaan maannut paikoillaan vuosia ja en saanut edes uusia etanoleja tankkiin ennen konttorille viemistä eli vanhat "jankit" tankissa ja tämä kyllä hiukan näkyi päästöissä, mutta yllättävän vähän. Pieniä poikkeamia mittaustuloksissa varsinkin kaasulla ja tuntui kuin joku sylinteri pätkisi eli meni rikkaalle. Jarrut oli mitä eniten pelkäsin, mutta onneksi tänne pohjoiseen tuli tuo talvi ja pystyi hyvin lumisella tiellä "rynkyttämään" ABS:llä jarruja ja ne herkistyikin niin, että dynossa oikein hyvät tulokset, ei eroja etu ja taka-akseleilla (alle 3% kaikissa) Katsastuksen jälkeen kävin tankkaamassa tankin täyteen tuoreella aineella ja käynti yms. muuttui tasaisemmaksi. Täytyy laitella tankkiin vielä tuollainen etanolille tarkoitettu puhdistus ym. aine. Taisin mainita joskus, että auton multivika anturi on "taas" rikki, ei kestä edes kymmentä vuotta. Osa on jo hyllyssä, mutta jäänyt laittamatta eli pitää laitella paikoilleen (mittari nousee hyvin hitaasti ja ajossa ei edes 90 asteeseen). Muista mittareista (esim. ilmastoinnin paneeli) katsottuna lämmöt normaalit.
Jakohihnallekin on tullut vuodet täyteen, kilsoja ~2500km. Pitää kuitenkin laittaa vaihtoon.
Katsastushallissa kävi yksi omituinen juttu. Ajettiin nosturille, ovet auki, parkit päällä ja kaiken katselun yms. jälkeen koetettiin käyntiin. Startti ei pyörinyt (ei edes napsunut). Heti tuli mieleen, että akku mennyt, mutta auton valot ym. oli kirkkaat ja kaikki muu toimi. Tuota ihmetellessä laitoin auton oven kiinni ja avasin niin sen jälkeen lähti käyntiin. Autossa on siis alkuperäinen varashälytin ja oli mennyt tuo "immobilizer" päälle. Kotona piti asiaa tutkia ja tosiaan jos V94 mokkula ei anna nastasta 1/16 maata tuolle "back-up light" releelle J219 niin 50A väylä jää ilman virtaa ja startti ei pyöri. Tuossahan on myös Defa:n aftermarket hälyt sun muut laitettu eli saattaa olla joku "sekaannus" missä tilassa auton tulisi oikein olla. Huomasin nimittäin, että jos auton ovet auki ja vahingossa kaukosäätimestä painaa ovet lukkoon niin tuo "immo" menee päälle vaikka itse ovet ei lukkoon menekään.
Pitää nyt ajella tuolla ettei ihan maadu paikoilleen.
- 3 tykkäystä
Comment
Comment