Hei, tutkisin kyllä tarkemmin, onko kosteutta ja jos on mikä kosteutta aiheuttaa? Voiko kosteus tulla rakenteeseen muuta kautta kuin mitä ajattelet tuossa kysymyksessäsi. Ettet peitä mahdollista rakennusvirhettä tai kosteusvauriota uudella pinnoitteella.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Remontti yms. topic
Collapse
X
-
No tarkennetaan vielä. Eli ollaan asuttu tässä vasta 2 vuotta ja en tiedä miten lattia on ollut käytössä edellisten asukkaiden aikana. Koira on ainakin ollut ja ehkä väärillä aineilla pesty kun on tummunut. Avaamallahan tuo selviää mitä sieltä alhaalta löytyy. Onko toi tuplex oikea alus tonne etten itse aiheuta kosteusongelmaa?
Comment
-
-
Kuva ois kiva. Jos saumat on kosteudesta turvonneet eikä liikkumavaran puutteen takia nousseet niin on aika vaikea tietää onko kosteutta tullut ala- vai yläpuolelta. Moni kuitenki pilaa laminaattinsa pesemällä liian märällä.
Sanoisin, että raota laminaattia jostain turvonneelta/tummuneelta alueelta ja vilkaise miltä alla oleva lastulevy näyttää. Jos vaikuttaa siltä että lastulevy on ok niin uutta laminaattia päälle vaan. Jos alapuolinen rakenne näyttää epäilyttävältä niin kosteusmittaaja/-mittari paikalle ja eristetilan kosteuksia tutkimaan.
Tuplex on joka tapauksessa hyvää peruskamaa laminaatin alle, olettaen ettei sen alla olevaan rakenteeseen jää kosteutta, jolloin lastulevyt mätänee melko nopeasti.
Comment
-
Taitaa laminaatin kosteuseläminen olla aika pientä. Meillä on osassa taloa laminaattia ja osassa parkettia ja saman verran elämisvaraa molemmissa. Parketti vetää paikoitellen kuprulle kesän kosteimpien kuukausien aikana, laminaateissa en ole vastaavaa ilmiötä havainnut.
Comment
-
Riippuu toki laminaatista, mutta pääosin taitavat elää vähemmän kuin umpipuu kuitenkin. Se vähintään 8 mm tai valmistajan ilmoittama vara kannattaa kuitenkin varata ilmankosteuden vaihtelusta tuleviin liikkeisiin.
Tuokaan taas ei välttämättä riitä jos lattia pestään pari kertaa viikossa läpimärällä rätillä, kuten muuan entinen asiakas teki ja ihmetteli että mikä talossa on vikana kun laminaattilattian saumat pyrkii ylös. Joskus tuli käytyä korjaamassa toisten jälkiä ja tekemässä jälkikäteen ylimääräinen liikuntasauma noin 9 metriä leveään laminaattikenttään, jossa ei enää tuo normaali liikkumavara riittänytkään.
Comment
-
Jos ja kun sen lastulevyn kaivaa esille, niin ulkoisen tutkimisen lisäksi ruuvaa se tiheämmin kiinni koolaukseen, niin narinat vähenee. Meillä oli vanhassa paikassa lastulevyt naulattu ja narisivat pirusti. Keittiön pinnoitetta uusiessa tiheä ruuvaus, niin parani huomattavasti.
Täällä uudessa laitettiin tuplex lattiavalun päälle vaikka vinyylikorkki olisi kuuleman mukaan pärjännyt pelkällä muovillakin. Pehmentää entisestään. Asennuksessa kun on tarkkana niin ei kovin helposti pitäisi rakoja syntyä. Kahdessa kohtaa meillä tuli päätyponttiin jostain syystä rako muutaman kuukauden jälkeen, mutta sen sai onneksi seinän viereltä kampeamalla kiinni. Liekö aavistuksen huolimattomasti tullut tehtyä asennus.
Comment
-
Noniin taas kyselemään. Eli kun olen purkanut kylpyhuonetta tulevaa remonttia varten, niin kuinka vakavasti tulisi suhtautua purkaessa ilmenneeseen kosteuteen lattiakaivon ympärillä? Toinen paikka jossa oli märkää puuta oli kph:n ja saunan välisen oven karmin takana? Lattiakaivon märkä alue oli vaan vesieriateessä ja sen alla oleva betoni näytti aivan kuivalta. Tuo toinen kohta taas puutolppa joka nousee betonista niin riittääkö tolpan vaihtaminen? Tolpan ympärillä ei ole merkkejä kosteudesta
Comment
-
Riippuu vähän. Kannattaa se betoni ainakin mitata ettei uusi vesieriste korkkaa alustan kosteuden takia irti. Betoni saattaa näyttää pinnasta kuivalta , mutta olla syvempää läpimärkä. Mittaukseen voin antaa jotain vinkkiä jos saat luotettavan pintamittarin jostain lainaan.
Jos kosteus ei ole liikaa vesieristeelle ja alla on pelkkää kiveä niin en olisi ihan hirveän huolissaan. Olettaen ettei ole ohut laatta jonka alla on puuta kuten vaneri tms. Pieni määrä kosteutta tasaantuu kyllä isoon laattaan jos sitä ei tule lisää.
Vaurioituneen tolpan vaihto riittää kunhan ympärillä on kaikki kunnossa. Puusta vähäinen kosteus haihtuu melko nopeaan, eli jos ympärillä on vähän kosteaa puuta mutta ei lahovaurioita tai hometta niin kuivuvat todennäköisesti jo siinä remontin aikana kun rakenne on auki. Varmista vain että uusi rakenne on oikein tehty siten, että siellä oleva ja jatkossa tuleva kosteus pääsee haihtumaan esm. Alaslasketun katon kautta. Nämä noin yleisvinkkeinä, mutta jos vaikuttaa siltä että kosteutta on enemmänkin niin ota ammattilainen paikalle mittaamaan kosteudet, maksaa jotain noin 200-400€ tekijästä riippuen. Vähän kallista mutta halvempaa kuin uudelleen purkaminen. Kannattaa myös kysyä vakuutusyhtiöstä jos kotivakuutus löytyy. Jotkut vakuutusyhtiöt osallistuvat mielellään tutkimuskuluihin vaikkei korvattavaa vahinkoa löytyisikään.
Comment
-
Kiitos neuvoista. Mulle tulee alkuviikosta kaveriksi tuttu joka on rakennellu useampia taloja niin hän varmasti tietää mitä tehdä. Kylppärin menee kuitenkin täysremonttiin eli olen purkanut laudoitukseen asti ja lattian betonin joudun piikkaamaan auki lähes kokonaan viemärilinjojen muutoksen takia. Itse en tuolla näe vakavaa kosteusvaurioita ainakaan toistaiseksi. Talo on rakennettu -71 ja edellinen kylppäri remppa n. Vuonna 2000.
Comment
-
Siinähän sitä tulee piikatessa sitte näppärästi kurkattua mitä siellä laatan alla on piilossa.
Viemärilinjojen muutoksen myötä vaihtuu varmaan siis myös lattiakaivo? Jos märkää oli lattiakaivon vieressä eikä kosteuksia tule mitattua niin piikkaamalla sen läntin samalla on ainaki varmemmalla puolella.
Comment
-
Siellä on siis purettua myös saunan lattia ja molemmissa tiloissa kaivot, joista saunan kaivo vielä alkuperäinen valurautainen. Sitten pesutilaan täytyy vetää uusi viemäri pesukoneen poistolle kun kone vaihtaa suihkun kanssa paikkaa.
Ja tosiaan siellä on seinän vierustat eristetty pellillä joten aika pitkälti saa lattian kaivaa auki kokonaan onneks ei oo ku yhteensä 11m2
Comment
-
Piikkaat lattian kunnolla auki / pois. Tuommoinen ala kunnon koneella mennee päivässä. Sitten saat viemärit rakennettua helpollla ja tehtyä kaadot uuteen lattiaan oikein ja tarvittaessa lämmitykset. Laita kuivakaivo saunan puolelle, jos siellä ei lotrata veden kanssa, pysyy viemärikäryt kurissa.
Tuon verran kun kaivaa, niin tietää kaivaneensa :)
Comment
-
Ei ole iso homma tuo piikkaaminen kun ei mitään tarvi varoa ;) sinne vaan uudet kaivot ja muovivoemärit. Isoin homma on kantaa betonisilppu ulos...
Comment
-
-
Noni sain boschhammerin (gsh 11e) lainaan, niin huomenna alkaa tapahtua ;) sellanen jatkokysymys että olis tarkotus lisäeristää yksi seinä tuolta kylppäristä. Tämä seinä on myös osa talon ulkoseinää niin onko tuosta eristämisestä hyötyä ? Seinässä nyt 100mm villaa ja tarkotus olisi laittaa toinen mokoma lisää. Tämä tehdään siksi että tuo tila on kamalan kylmä talvisin lämmityksestä huolimatta. Vaihdetaanko kaikki vanhat eristeet kun ovat alkuperäiset 70-luvun alun villat.Viimeksi muokannut AaaVee; 29.6.2015, 23:26.
Comment
-
SPU voisi olla yksi hyvä vaihtoehto. Lattia on melkein piikattu auki ja siellä on maanvarainen betonilaatta alla. sekin saunan puolelta eristämätön ja kylppärissä oli 50mm styrox. Nyt tuli kiva yllätys kun ei tarvinnut varoa mitään piikatessa lattiaa... lattialaatan sisällä olikin keittiöön menevät sähköt... <--- no ollaan vielä täällä kirjoittamassa :)
Tarkenetään vielä, että olinkin rikkonut kaapelin tietämättäni jo aamulla ja silloin paloi jo sulake, ihmettelin syytä moisella ja ajattelin, että ei kukaan voi vaan laittaa sähkökaapeleita kulkemaan laatan alle ja olin varma, että piikkauksen aiheuttama tärinä on rikkonut sulakkeen (posliinisulake) kun taulu on ihan vieressä. Sulake vaihtoon ja taas keittiössä on sähköt ja jatkoin töitä. Toisella kerralla muutaman tunnin päästä repäisin "lattialämmitys" putkea irti niin nyt räpsähti uudelleen ja totta tosiaan siellä on sähköjohtoa. Ajattelin vain, että rikkoutunut kohta oli aika lähellä raudoitusverkkoa jota olen repinyt irti koko päivän... Meinas tulla katastrofi tästä hommasta ja nyt ei ole keittiössä sähköjä. Tämä sähköasennus on luokkaa sellainen, että on viety lyhyintä reittiä käyttäen sähköt keittiöön eli kylppärin lattian alta.Viimeksi muokannut AaaVee; 1.7.2015, 16:42.
Comment
-
Kylpyhuoneremontti on tässä suunnittelun alla, tekijänä on onneksi taloyhtiön timpuri joka auttaa jossain määrin asioissa, ekaa kertaa kun tällaista teetätetään.
Mistä kannattaisi lähteä laattoja ostamaan, jostain voisi saada avaimet käteen-periaatteella koko remontin mutta mitä googlea on käyttänyt, laatu tuntuu heittelevän isoillakin toimijoilla.
Comment
-
Meillä on keittiön pintojen faceliftaus kesken just nyt. Keittiön välitilan kaakelit haettiin sieltä teiltäpäin, Pukkilan myymälästä Viinikankadulta. Palvelu ainakin oli ihan asiallista ja osavaa, tällaisen amatöörin kannalta katsottuna.
Muuten aiheeseen liittyen mennyt kesäloma rattoisasti. Keittiöremontti asuttuun taloon on varsin hauskaa. Samalla hiukan ruokasalin/olohuoneen puolelle jatkuen. Vanhat pinnat veks, uutta maalia kaapinoviin ja seiniin. Välissä ankaraa hiomista ja muuta työstämistä.
Comment
-
Pukkilan myymälästä kannattaa kysyä myös tehdaslajitelmia (1-3 laatua sekaisin) turun tehtaalta. Niitten hinta on murto-osa normaalista.
Mitenkäs SPU:n kanssa tehdään kosteaan tilaan vesieristeet?
SPU:n päälle koolaus, levytys, vedeneristeet ja laatoitus. Levyn ja SPU:n väli jätetään ylhäältä auki, että tuulettuu?
Comment
Comment