Miten olisi PFG-ankkuri hellästi kiristettynä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Remontti yms. topic
Collapse
X
-
Max on nyt asian ytimessä, nimittäin juuri tuollaista PFG-ankkuria Sormatiltakin vinkattiin kokeilemaan. Kiila-ankkuri on kuulemma huono vaihtoehto, sillä se saattaa kiristyessään rikkoa tiilen. Sama riski varmaan on tuossa PFG-ankkurissakin, mutta tosiaan, täytyy kokeilla varovasti kiristää. Mahdollisimman isoa betoniruuvia suositeltiin myös vaihtoehdoksi.
Comment
-
Mitäs pitäs tehä kun on sellanen tilanne että ulkonakun on jo se -18 astetta pakkasta ja lumeton maa ja lattiat alkaa tuntumaan kylmiltä. Mittailin tossa kokeeksi tollasella ir-mittarilla vähän lattianrajan lämpötiloja ja pahimmillaan eroa huonelämpötilan ja lattian rajasta on 15 astetta. Lisäeristys koko taloon olisi varmasti paikallaan, mutta maallikkona näkisin ongelman olevan enemmän kylmän pääsystä lattian alle. Lumella vuorasin viime talvena kivijalan lähes kokonaan, mutta nyt tuota lunta on vähän heikosti
Comment
-
Vanhaa taloa ei koskaan pitäisi mennä katselemaan millään lämpömittareilla tai muilla sen kaltaisilla mittalaitteilla.. Toki jos haluat vielä enemmän stressiä niin voin lainata sinulle kunnollisen lämpökameran ni lähtee hiuksetkin päästä kun tiedon tuoma tuska alkaa kalvaamaan kunnolla :)
Se että miksi lattiassa on niin suuria heittoja lämpötiloissa on varmasti väärintehdyn kylmäsillan betonivalun ja puurungon välissä. (olettaen että asut puurakenne talossa)
Comment
-
Joo puinen -71 rakennettu okt kyseessä. Alkoi vaan kiinnostamaan mahd. Vuotokohdat kun katsoin huvikseni sähkömittarista hetkellistä kulutuslukemaa joka näytti 4.5kWh ja asunnossa päällä lämmityksen lisäksi vain telkkari+muut pakolliset koneet kuten jääkaappi jne.. vesivaraajakin pois päältä. Huonelämpötila on noin 23 astetta. Lämmitysmuotona ilp pyynti 26 astetta ja 4 kpl 800-1000w sähköpatteria joissa pyynti 22 astetta. Nämä laitteen taitavat käydä yötäpäivää jotta pitävät tuon 23 asteen lämpötilan.
Yhden ongelmakohdat löysin lastenhuoneesta joka tehty vanhan vaatehuonen tilalle. Huoneesta 2 seinää ovat ulkoseiniä ja ulkoseinän lattialistan raosta mittasin -1 astetta. Samalla tajusin että seinän ulkopuolella ulkoa katsottuna betonia ja sisäpuolella tietenkin levyä mutta seinä on vain 10cm paksu. Liekö siellä edes eristettä? Vähän vaikeasti selitetty ja näkemättä vaikea varmaan mitään todeta mutta tuo täytyy mielestäni tutkia.
Comment
-
Lattian käsittely ei mennyt ihan vimpan päälle. Lauta on nyt öljytty kahteen kertaan ja pinta jäi ikään kuin laikukkaaksi ja paikoin tahmeaksi. Öljyä on siis paikoin liikaa. Virhe on tapahtunut levityksen yhteydessä, ylimääräinen olisi pitänyt levittää pintaan tai poistaa. Nythän se on ollut toista viikkoa siinä, eikä lähde pyyhkimällä.
Kokeilin hiomalla. Paperi on saman tien tukossa, ja jälki mitä sattuu. Tärpätti kyllä pehmittää pinnan, mutta pyyhkimällä ei tunnu tapahtuvan paljonkaan. Illalla alkaa kai jo nähdä, kovettuuko, vai oliko tuosta mitään hyötyä..
Mitäs sitten tehdään? Millä saa ylimääräisen pois pinnasta?
Comment
-
Mitähän tavaraa siihen lattiaan on laitettu? Onko valmistajalla ohjetta vastaavaan tilanteeseen.
Itse vedin juuri lattiaan osmocolorin öljyvahan. Levittäessä tuli todettua, että sama sääntö pätee lattian kanssa mitä auton vahauksessakin. Mitä vähemmän ainetta saa pintaan levitettyä, niin sitä parempi lopputulos.
Comment
-
Pajutexin (Aura?) sävytetty puuöljy. Sieltä tuli vinkiksi tosiaan tuo hionta, mutta siitähän ei näytä tulevan ns. paskaakaan. Ainakin 120 on heti tukossa ja karkeammalla meneekin sitten pinta kokonaan uusiksi.
Oma mokahan tuo on. Tein huonossa valossa ja kiireellä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsisLiukenisko se jos laittais samaa tavaraa lisää pintaan?
Comment
-
Se olis vessaremonttiviikonloppu edessä... Löytyyköhän arvon palstaveljiltä vinkkejä homman suorittamiseen nopeasti ja halposti. :)
Eli nykyisen WC:n lattia on muovimatto asennettuna lastulevyn päälle. Nyt tarkoituksena olisi tehdä laattalattia varustettuna lattialämmityksellä. Vaikka kyseessä ei ole varsinainen märkätila (ei lattiakaivoa tms.) niin jonkinlaiset vesi- ja kosteuseristeetkin tuonne olisi tarkoitus vetäistä.
Ajatuksena tällä haavaa on aloittaa homma kipsilevyn laittamisella vanhan lattialastulevyn päälle... tähän sitten primerit + vesieristeet jonka jälkeen lattialämmityskaapeli ja sitten tasoitteella piiloon. Pinnoitteeksi laatta. Tuossa on periaatteellisella tasolla se huono puoli että lattia nousee muutaman sentin ja koska koko kerroksen lattia on ns. yhtä puuta, niin tuloksena on ylimääräinen kynnys. Toinen ongelmallinen kohta on senän ja lattian kulma, koska nykyinen laatta on ihan tuohon lastulevyyn asti ja kun se lattia vielä tuosta nousee, niin melko hankalaa on saada tuo kulma tehtyä hyvin ja siististi (vesieristeet yms. varmaan hyvä pikkaisen seinälle nostaa).
Eli varmaan minimissään alin laattakerros seinästä pitää pois ottaa?
Kuten varmaan tästäkin jo käy ilmi, niin ei hirvittävän tuttua homma itselle ole, mutta onneksi kaveriksi tulee henkilö jolla näistä hommista jonkin verran on kokemusta.
Comment
-
Matto ei ole kiinni lastulevyssä ollenkaan... olen siitä jo pienen "vesivanhingon" seurauksena jokunen vuosi sitten yhden nurkan kääntänyt että pääsi kuivimaan kunnolla. Eli matto on kiinni periaatteessa vain jalkalistojen alla.
Alapohja on ihan "perinteinen" eli betonilaatta jonka päällä sitten eristeet ja juoksut ja lattialevy (normaali 2000 luvun vaihteen pakettitalon ratkaisu jos olen oikein ymmärtänyt). Tuo lattia vaan on kokonaan yhtä palaa (pontattu Wilhelmi lattialevy) joten ei varmaan paras vaihtoehto ole tuota lastulevyä poistaa tuon vessan kohdalta. Yläkerrassa tehtiin vessa laajennusvaiheessa ihan tuon lastulevyn päälle, mutta toki välipohjarakenne hieman eroaa tuosta alapohjasta.
Comment
-
Ei onnistu kyllä kaivon laittaminen millään... eikä tuo kynnyskään tuohon kovin hienosti asetu. Nyt on kipsilevy lattiassa sekä praimeri-kosteussulku sudittuna... Huomenna jatkuu sitten lattialämmityskaapelin asettelulla ja johdon reitityksen ihmettelyllä... Sitte olis vuorossa pieni valuu ja ainakin tuoteselosteen mukaan se olis mahdollista jo sunnuntaina jopa laatoittaa. Suurimmat ongelmat tähän mennessä tulleet kalusteiden purkamisen muodossa kun oli rakentaja aikoinaan "hiukan" sikaa käyttänyt kiinnittämiseen... eikä nuo seinät ja lattiakaan nyt aivan täysin suoraan ole tulleet...
Comment
-
Heh.. Mulla katon koolaus menossa ja 30-lukulaisessa alkaa jo välipohja ujosti roikkua. Noin 70 mm ois oikaistavaa.
Vessan laitto on vielä edessä. Mulla alla on lankkulattia, joka ei ole suoraa nähnytkään. Koitin alimmaista nurkkaa nostaa, mutta sehän on tietty välipohjaan tuettu, joten kellarin betoninen välipohja antaa periksi ensin. Kai se jonkun millin tunkilla nousi. =)
Täytyy se kaivo sinne askarrella, ettei ole koko runkopalkin väli märkä, jos sattuu vahinko.
Comment
-
Jani, jos meinaat laittaa valun, niin miksi se kipsilevy sinne tuli? Kosteussulku kunnolla siihen lastulevyn pintaan, sitten valu ja vesieristys. Tai sitten vesieristys lastulevyn päälle, siihen valu ja sitten laatat? En oo sähköistä lattialämmitystä tehnyt, mutta kuulostaa hassulta, että langat kulkee kipsilevyn päälle vedetyn kosteussulun päällä ja sitten valu. Eikö ensin valu, sitten langat ja sitten laatoitus?
Comment
-
Kipsiin kosteussulku. Siihen kuumaliimalla saneerauskaapeli. Valun suoritat vaikka Kiilto Lattialämmitystasoitteella. Helppo ja kätevä. Sitten vaan vesieristeelle primeri ja sitten vesieriste ja laatat[emoji4] itsellä toimi hyvin se saneerauskaapeli. Olikohan devi valmistajan nimi.
Comment
-
Pihasaunan pukuhuoneen ilmanvaihto
Löylyhuoneesta on ovi pukuhuoneeseen ja pukuhuoneesta ulos. Sauna on talvikäytössä. Pukuhuonetta ei erikseen lämmitetä, vaan se lämpenee siinä samalla kuin sauna. Miten mun pitäisi hoitaa pukuhuoneen ilmanvaihto, pukuhuone on tietysti aivan vesihöyryssä kun saunan ovea aukoo.
Mulla on nyt oven alareunassa korvausilmaputki (125mm pyöritettävällä peitelevyllä) ja katossa poistoputki. Katon putki on useamman metrin mittainen, ulostulo on harjakattoisen rakennuksen päädyssä ylhäällä. Periaatteessa tuon pitäisi painovoimaisesti imeä kosteutta pois, mutta tosielämässä se pikemmin imee kylmää ilmaa sisään, mikä höyrystyy entisestään.
Mun piti tehdä toinen poistoilmaputki seinään lähelle katon rajaa, jolloin sen pituus on siis vain seinän paksuus. Mutta jotenkin tuntuu ettei siitä ole mitään iloa.
Ilmanvaihto olisi mielellään saatava painovoimaisesti, mulla oli joskus katon poistoputkessa säälittävä puhallin, mikä ei saanut aikaan muuta kuin meteliä.
Tälläinen rakenne on varmasti haastava, en tiedä onko tähän olemassakaan toimivaa ratkaisua. Paitsi ehkä joku järjettömän kokoinen ja äänekäs puhallin.
Comment
-
Onko pukuhuoneen lämmittäminen täysin poissuljettu vaihtoehto?
Jos korvausilma kylmentää tilan, niin suhteellinen kosteus on suuri ja tila "höyrystyy" kuten kirjoitit. Ulkoa tuleva kylmä ilma on varmasti kuivempaa kuin pukuhuoneessa oleva ilma, mutta jos sitä ei lämmitetä tarpeeksi, saunasta peräisin oleva kosteus tiivistyy kylmään ilmaan ja pinnoille. Lämpö auttaisi kosteutta liukenemaan ilmaan ja poistumaan myös tehokkaammin painovoimaisesti, mahdollisesti enemmän kuin pelkkä puhallin.Viimeksi muokannut Arvid; 25.2.2016, 10:29.
Comment
-
Ajatuksissa olisi uusia lämminvesivaraaja. Nykyinen kun on jotain ~80 luvun mallia, tosin laadukas haaton rosteripönttö. Nykyinen asennettu kylpyhuoneeseen, pyykinpesukoneen yläpuolelle. Nyt ajatuksissa käynyt sellainen, josko uuden asentaisi ullakolle. Kunhan vaan eristää putket sekä pömpelin kunnolla. Onko tuo jossain säädöksissä kiellettyä tms? Saisi tuohon pyykkikoneen päälle vaikka kuivausrummun asennettua.
Comment
-
Suomessa lähtökohtaisesti kaikki on kiellettyä, jos ei sitä ole erikseen sallittu.
Melkeinpä jättäisin kyselemättä turhia ja laittaisin sinne ullakolle. Varmaan sanomattakin selvää, asennuskaapista kannattaa tehdä tiivis ja järjestää mahdollisille valumavesille viemäröinti.
Comment
Comment