Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastusmonologit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ei tuo katsastusinssin homma ole ruususta. Sääntöjä pitää noudattaa, mutta jos kaikesta nipotat niin asiakkaat vaihtaa puljua. Minä pyydän koluuttamaan paikat kunnolla läpi, jos vain on aavistus, että jossain väljää.

    Se kyllä otti reilusti nuppiin, kun a6ssa tuulilasista tuli korjauskehotus ja caddyssä survasi meisselin kynnyskotelons läpi

    Comment


    • Meisselin ei pitäisi omia aikojaan mennä kynnyskotelosta läpi, että ihan hyvä havainto se :)

      Comment


        Nykyisin tuo ajoneuvon katsastusaika on näköjään taas muutettu. Se on ilmeisesti tullut tänä vuonna voimaan ja tuli ainakin minulle täysin puun takaa. Eli nykyisin katsastusaika on viimeisestä katsastuksesta vuosi eteenpäin + 1kk. Ei saa enää pitkiä 16kk leimoja... No eipä siinä mitään.

        Tähän liittyen kysymys. Jos katsastan auton tänä vuonna 1.11.2018 niin seuraava katsastus pitää tehdä viimeistään 1.12.2019 Mutta voin käyttää auton katsastuksessa aikaisemminkin 2019 aikana jos näin haluan, eikös niin?

        Mitäpä sitten jos käytän auton katsastuksessa vaikka 1.7.2019 ja siitä tulee hylky. Saanko sillä kuitenkin ajaa 1.12.2019 asti vai päättyykö ajoaika hylkäyksestä kuukausi eteenpäin eli 1.8.2019?

        Comment


          Ei ole ihan noin simppeliä. Mikäli auto katsastetaan katsastusvälin viimeisenä kuukautena, päivämäärä ei muutu, vaan väli pysyy samana. Mikäli auto taas katsastetaan ennen tuota välin viimeistä kuukautta, seuraava katsastus on suoritettava tasan vuosi tästä eteenpäin.

          Comment


          • Saat ajaa 1.9.2019 saakka, jälkinäyttö aikaa 1kk ja ajoaikaa 2kk. Niin hölmöltä kuin se kuulostaa, mutta silloin kun katsastuksesta tulee hylky, niin maksimissaan saa ajaa sen 2kk. Vaikka otteella olisikin katsastuksen viimein päivä esim. 8kk päästä.

            Comment


              Miten niin holmolta? Jos katsastuksessa auto pomppaa, niin eiko siina silloin ole joku sellainen vika, ettei silla ole asiaa tieliikenteeseen?
              Toki osa hylkayksista on ihan hiustenhalkomista, mutta lahtokohtaisesti asia on niin etta jos hylsy -> korjaa vika ja vasta sitten olet oikeutettu ajamaan silla autolla yleisilla teilla.

              Comment


                Toisaalta sillä olisi kuitenkin saanut noine vikoineen ajaa sinne 1.12 asti jos ei käyttäisi katsastuksessa. Ainakin aikaisemman menettelyn mukaan sai ajaa sinne oikeaan katsastukseen asti, mutta uusintakatsastuksella selvisi kuukauden sisällä. Paitsi tietysti jos tuli ajokielto.

                Comment


                  Jep, hyvä tietää tämä. Ei siis kannata mennä katsastukseen ennen aikojaan.

                  Miksiköhän katsastusaikaa piti yleensäkään lähteä muuttamaan? Vanha systeemi oli varsin toimiva. En ymmärrä, onko tämäkin jokin EU:n määräämä juttu?

                  Eikä pompahdus katsastuksessa lähellekään aina tarkoita sitä, etteikö auto ole tieliikennekelpoinen.

                  Comment


                  • Ihan hyvä muutos harrastajalle ainakin, ei menetä ajopäiviä jos katsastaa myöhemmin rempan takia.

                    Comment


                    • Mulla on B8:n käyttöönottopäivä 8.1.2010. Kävin katsastamassa auton nyt heti katsastuskauden alussa 24.9. ja Trafin sivuilla sanotaan nyt näin seuraavasta kaudesta: 24.9.2018 - 8.1.2020, eli ts. "pitkä leima". Eli minulla ei siis päde tuo yllä mainittu "edellisestä katsastuksesta eteenpäin 12+1 kk".

                      En sitten tiedä vaikuttaako asiaan se, että tein samalla (alustan) muutoskatsastuksen.

                      Comment


                        Alle 10 vuotiaat autot tarvitsee katsastaa vain joka toinen vuosi. Uudemmat vielä harvemmin.

                        Trafin sivuilta:

                        Henkilöautot (M1-luokka), pakettiautot (N1-luokka), erikoisautot (kokonaismassa enintään 3,5 tonnia) ja raskaat nelipyörät (L7e-luokka)

                        Katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään 4 vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä. Sen jälkeen viimeistään 2 vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta.

                        Kun käyttöönottoajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, on ajoneuvo katsastettava vuosittain (viimeistään vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta).

                        Huom! Jos ajoneuvo katsastetaan 8 - 9 vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä, esim. 8 v 5 kk ikäisenä, seuraava katsastus on suoritettava kuitenkin viimeistään 10 v 0 kk ikäisenä. Jos ajoneuvo katsastetaan yli 9 vuoden kuluttua käyttöönottopäivästä, seuraava katsastus on suoritettava viimeistään vuoden kuluttua.

                        https://www.trafi.fi/tieliikenne/kat...euvoluokittain
                        Viimeksi muokannut CED; 25.10.2018, 09:42. Perustelu: lisäys

                        Comment


                          Kuulostaa vähän erikoiselta, Trafin sivuilla kerrotaan näin:
                          Katsastusväli muuttuu
                          Uusien säännösten tultua voimaan em. ajoneuvot on katsastettava ensimmäisen kerran nelivuotiaana ja sen jälkeen joka toinen vuosi. Kymmenvuotiaana ajoneuvot on katsastettava vuosittain.

                          Säädösmuutos tulee voimaan siirtymäajan jälkeen. Seuraava katsastus määräytyy edellisen katsastuksen mukaan. Vasta kun ajoneuvo katsastetaan hyväksytysti uusien säännösten voimassaoloaikana, seuraavan katsastuksen ajankohta määräytyy uusien säännösten mukaisesti.

                          Katsastusajankohtaa voi muuttaa
                          Jatkossa ajoneuvojen (poislukien O2-luokan perävaunut ja museoajoneuvot) katsastuspäivä määräytyy edellisen katsastuksen mukaan, eikä enää käyttöönottopäivän mukaan. Katsastusajankohtaa on helppo siirtää katsastuttamalla ajoneuvo siihen aikaan vuodesta, jolloin sen haluaa seuraavan kerran tuoda katsastettavaksi.

                          Seuraavan katsastuksen ajankohta kuitenkaan ei muutu, jos katsastus suoritetaan katsastusaikavälin päättymispäivänä tai sitä edeltävän 30 päivän aikana.

                          Esim. 10-vuotiaan auton katsastusaikaväli on 4.6.–4.10.2018.

                          Jos auto hyväksytään katsastuksessa 4.9.–4.10.2018 välisenä aikana, sen katsastusajankohta säilyy ennallaan (seuraava katsastus on tehtävä 4.10.2019 mennessä).
                          Jos auto hyväksytään katsastuksessa 20.8.2018, sen seuraava katsastusajankohta siirtyy (seuraava katsastus on tehtävä 20.8.2019 mennessä).
                          Edit: Alle 10 vuotiailla on tosiaan noita välivuosia, mutta ei tuo villhon seuraava kausi kuitenkaan sijoitu kuin reilun vuoden päähän?

                          Comment


                          • No tuohan menee niin, että kun alle 10 vuotias autohan saa 2 vuoden leiman, mutta kun sun auto täyttää 10 vuotta tuolloin 8.1.2020, niin katsastuksen viimeinen päivä rajautuu siihen. Jos olisi ollut 2011 mallin auto, niin olisit saanut 24.9.2020 asti.

                            Comment


                            • No niin, kiitokset täsmennyksestä. Tämä selvensi asiaa.

                              Comment


                              • Onko kukaan katsastanut tuontiautoa jossa olisi valmiina madallussarja? Tai vaihtanut madallussarjan itse ennen maahantuontikatsastusta? Miten katsuri suhtautuu? Tarvitaanko TÜVit ja tuleeko otteeseen merkinnät? Olen tainnut itse joskus vuosia sitten tehdä moisen tempun. Sillon asia kuitattiin olankohautuksella.

                                Comment


                                  Siinä ne menee alusta ja renkaat samalla vaivalla ja rahalla otteelle, kun tietoja muutenkin viedään koneelle. Jos alusta merkittynä jo ulkomaiseen otteeseen, voi olla pikkasen helpompi. Ellei ole, niin varmempi varata paperit jo valmiiksi, jos tiedossa mitä siellä on.

                                  Comment


                                    Eli itse pitää tarkistaa muut hylkyyn johtaneet asiat?
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      Katsastusmonologit

                                      Kun on isosti väljää niin tuolla lauseella siirretään muiden mahdollisten välysten etsiminen korjaajalle. Voi korjaantua kyseisen osan vaihdolla tai sitten ei.

                                      Comment


                                        Mitä vaggilaisessa tarkempia osia kuuluu akselistoon? Minusta vähintäänkin epäselvä tuomio.

                                        Comment


                                          Volvo S60 kyseessä.

                                          Comment


                                          • Poloon 2 vuotta lisää ajoaikaa. Tosin vaati uuden tuulilasin ja takajarrut. No, ehkäpä joku olisi hylännyt jo 1v/40tkm:ä aiemmin, no nyt on uutta osaa. Tuulilasin hajoamista odotellen.

                                            Comment


                                              Aatulla (-95 c4) oli eilen katsastusperiodin viimeinen päivä. Katsastaja näytti tuntevan asiansa ja syynäsi autoa 45 minuuttia. Tästä generoitunut vikalista on pidempi kuin nälkävuosi. Ajoaikaa 30 päivää. Voi Aatu, onkohan nämä sen viimeiset päivät? :(

                                              Silti erittäin positiivinen asia oli se, että Aatu meni moitteitta päästöistä läpi, vaikka pakosarjassa on vuoto, joten nyt on hyväksytty päästölappu voimassa seuraavat 3 kk. Ihme, että ei tullut mitään valitusta vuodon vuoksi. Käyntiäänestäkin sen vuodon kuulee. Joka tapauksessa tuo hyväksytty päästölappu kannustaisi korjamaan auton, mutta ei se varmaan taloudellisesti kannattava ajatus ole.

                                              Pikahätäapuratkaisuna päätin, että korjaan ensin Roadsterin liikennekuntoon, kun siinä on tiedossa vain yksi pikkuvika, joka tällä hetkellä estää katsastamasta.

                                              Comment


                                                Yhdeksäs katsastus ja ensimmäinen josta ei päästy laakista läpi, raidetangon pää väljä. Keskustelua kyllä käytiin aika monestakin asiasta mutta tuo oli ainoa joka pääsi paperille... Eipä siinä auta muuta kuin käyttää kättä lompakolla ja uutta osaa ohjaukseen.

                                                Comment


                                                  Vuodesta 2014 seisonutta gti golfia kävin näyttämässä ja muuten oli viat suunnilleen paikattu mutta jarruletkut edestä oli jo siinä kunnossa että vaihtoon. Alko sitten heti etupäästä kolkottaa kun pääs konttorilta että jotakin taas meni rikki.

                                                  Comment


                                                    Hihhei, Ässä läpi leimasta heittämällä. Toki suoraan korjaamolta ajoin jarrurempan jälkeen konttorille...

                                                    Comment


                                                      Kuten myös A8 tänäpä katsastettu. Minä tosin en tehnyt mitään etukäteen, ajoin vaan ex-tempore konttorille kun sattui olemaan sopiva hetki aikaa. Mikäs siinä kun autossa ei mitään vikaa ole, päinvastoin. Jarrut, iskarit, päästöt kaikki kuin uudessa. Mainitsi vielä koeajon jälkeen että "kylläpä muuten tuntuu tosi pirteältä, lähtee ihan heti kun vähän painaa kaasupoljinta". No, niin auton kai kuuluukin lähteä.

                                                      Päästöt oli kyllä jotain ihan käsittämätöntä. Kuitenkin 22 vuotta vanha bensakasi josta ei putken päästä tule kuin kissanpentuja ja päivänkakkaroita. Kehui inssi oikein voimasanojen kanssa ääneen miten on hyvät arvot. No, niin kai autossa kuuluukin olla.

                                                      Tuo on kieltämättä kipakampi kuin yksikään ABZ A8 jota minä olen ennen ajanut, ehkä se saksalaisen hovivirittäjän lastu sitten vaan jotain vaikuttaa vaikka paperilla ei ole kuin 20 heppaa vakiota lisempää.

                                                      Toisessa ketjussa haettua napsuntaa ei saatu lopultakaan selville, lupasin palata kertomaan mikä oli kun ite saan selvitettyä. Ei voinut oikein huomautustakaan kirjoittaa kun ei tiennyt mitä olisi laittanut. Tuttu mies vielä asiakkaana ni tiesi että kyllä minä sen kuntoon laitan kuitenkin, tainnu tuolla toistasataa kertaa vuosien varrella käydä katsastamassa millon mitäkin vessoja.

                                                      Comment


                                                        Roadster on katsastettu ensimmäisen kerran vuoden 2014 jälkeen. Nyt pääsee avolla kesäkruisinkiin. Tuli kuitenkin korjauskehotus: kaksi viikkoa aikaa korjata rekisterikilven valot.

                                                        Comment


                                                          Kolmonen heittämällä läpi, tosin ei kommenteitta: korjauskehotus hantin puolen lähivalon kuviosta. Luultavasti polttimo huonosti paikallaan, kun pimeällä parkkiksella käsikopelolla vaihdettu...

                                                          Comment


                                                          • Jos 8P:ssä on samanlainen jousikötöstys kuin B7:ssä, niin ei ole kyllä ihme jos on kuvio härvällään, nimim. vaatii pientä sorminäppäryyttä.

                                                            Comment


                                                            • B5 jälleen huomautuksitta läpi. Oiskohan ollut neljäs kerta ja sitä ennen pomppasi vuorovuosin raidetangon päistä, eri puolet luonnollisesti. Tällä kertaa leimattiin myös 19" pallot.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X