Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastusmonologit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja panu Näytä viesti
    Monologi jatkuu... Trafin viimeisin päästövillitys pistää kyllä mietityttämään. :( Terveeseen maalaisjärkeen ei kyllä millän sovi että Euro3 vaaditaan kilven mukaan jopa 0,6 savuraja. Tällaisia löytyy esim. C5/3BG 1.9 TDI. Käytännössä saattavat tuprauttaa jotain yhden ja kahden väliltä, jolla olisi aiemmin mennyt helposti läpi.
    Ja stuttgarttilaiselle maahantuojan lausunnolla Euro4 3,2 savu-arvolla! Mitähän niissä mahtaa oikeasti kilvessä lukea?

    Pitäisikö kylmästi pistää vanha raja-arvo ja esittää tyhmää vai laittaa kaikki hylkyyn, jotta Trafi pikkuhiljaa heräisi ettei ehkä sittenkään ollut kovin hyvä veto...

    Toiselta foorumilta lainattua:
    Skodassa valmistajan kilvessä arvona 0,9. Päästötesti hyväksyttiin arvolla 2,1 mutta inssi varoitti mahdollisesta kutsusta uusintatarkastukseen. Aikapaljon tarvitaan vcds:n IQ-arvon nostoa, että saadaan toi laite lailliseksi..mutta kyllähän sekin onnistuu. Ois ollu kiva vaan tietää etukäteen, niin ei olisi riskiä uusintakutsusta.

    Comment


      V8:ssa on automaattivaihteiston jatkeena planeettapyörästö joka jakaa väännön eteen ("pikkukardaanin" kautta) ja taakse 50:50 suhteessa. Samassa yhteydessä on keskilukkona sähköohjattu lamellikytkin. Kytkimen lukitusta säätelee automaattivaihteiston ohjausyksikkö pohjautuen ABS-antureiden nopeustietoihin.

      Edessä on normaali tasauspyörästö ja takana Torsen. Kuvissa on selitetty hieman tarkemmin. Toivottavasti ymmärsin asian oikein. Manuaalikaseissa (puhutaan siis D11), on ilmeisesti normaali keskitorseni ja takana alipainetoiminen lukko.
      Attached Files

      Comment


        Sama keskitasuri löytyy muuten Urs4 V8 Automaatista (S6 en ole varma).

        Comment


          Manuaalivaihteisessa Audi v8:ssa on torsen takana myöskin. Muuten Heksillä oikeat tiedot v8:ien voimansiirrosta ;)

          Nuo voi myös ajaa rullilla. Joitain kertoja omia V8:ja ajettu ilman mitään ongelmia.

          Comment


            Kuinkahan monta monologia näistä uusista säännöksistä saadaan aikaiseksi...

            http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa...ayksen/752044/

            Comment


              Niin jos esim keskityttäisiin esim niihin turvallisuutta vaarantaviin tekiöihin. Esim noin 1/10 kerrasta katsuri katsonut turvavyöt. Viimeksi meni 2mm yli kuluneet etujarrulevyt läpi, mutta apparin puolen parkista ja vetarinsuojakumista tuli korjausmääräys. Vetarin suojakumissa oli siis vain rasvaa ulkopuolella eikä katsuri osannut näyttää vuotokohtaa.

              Comment


              • Mun edellinen katsastus oli myös melko hohhoijaa. Hädin tuskin tutki mitään ja totes vaan et jos ite löydät jotain korjaa ite. Mm. Parkit oli molemmat pimeet, vetarin kumi valmistumassa ja vasemmalta yksi tukivarsi väljä.

                Comment


                • Laadussa on eroja, työtä tekee ihmiset ja asioita tällöin vaan jää huomaamatta. Joskus asiakas tykkää, joskus ei. Yhteen autoon vaihdatettiin ehjä joustintuki + laakeri mutta seuraavasta jäi poikkiruostunut tankin kiinnityspanta huomaamatta, onneksi siinä oli muuta ongelmaa niin huomasin itse tuon. En kyllä oikein kannata tuota katsastusvälin harventamista. Samoin tuo nykyinen kolmen korjauskehotuksen sääntö on ok, jos välttämättä halutaan lisää niitä käyntejä, niin tiputetaan sallittujen kehotusten määrä kahteen.

                  Comment


                    Onneks on toinen mittari nosturin vieressä :)
                    Attached Files

                    Comment


                    • Käytin tuossa VanhaaRouvaa leimalla parituntia sitten ja läpihän se meni, ei siinä mitään.

                      Kysyessäni katsurilta olisko mitään odotettavissa, niin vastaus oli että alatukivarsi. Siinä rupateltiin ja hän selitti meikälle miksi esim tuota alkavaa väljyyttä ei tästä mallista kaikilla korjaamoilla välttämättä huomata.

                      Erittäin hyvä palvelu ja asiallista meininkiä. Siispä voinen sanoa että Q asema Neulamäki.

                      Comment


                      • Katsastajien suhtautuminen muokattuun ahtoputkistoon

                        1.8T TT Audi on alkanut kiinnostamaan, ja paria yksilöä olen käynyt vilkaisemassa. Yhteistä näillä kaikilla oli kevyt piristys, ja muutamassa oli ahtoputket vaihdettu tuollaisiin yleismallin alumiinisiin sinisillä/punaisilla silikonisovitteilla.

                        En tajunnut tarkemmin tutkia, että oliko autoihin heitetty jotain front mount välijäähdyttimiä (näissä taitaa vakiona olla yksi pieni jäähdytin pelkääjän puolella sivussa?)

                        Noissa oli pari ihan potentiaaliselta vaikuttavaa vaihtoehtoa, mutta mites katsastajat näihin nyt oikeasti suhtautuu? Itse asun pääkaupunkiseudulla, eikä tuttuihin kuulu katsastajia. Käyttääkö joku siis autoaan, minkä konetila ei aivan alkuperäiseltä näytä jossakin katsastuksessa ilman, että muuttaa vakion näköiseksi? Tarvittaessahan nuo värilliset silikonithan kyllä vaihtaisi mustiin, ja maalaisi kiiltävät kromiputket tummemmiksi.

                        Comment


                        • Octaviassa ei ollut mitään ongelmia noiden suhteen. Alkujaan tosin oli rakennettu ja piilotettu pohjapanssaroinnin jne alle, mutta pari viimeistä leimaa oli putket näkyvillä. Keulalle vaihdettu välijäähdytin oli peitetty viimasuojalla näkymättömiin kyllä. Putket kuitenkin kulkivat hyvin paljolti alkuperäistä reittiä, eikä niissä ollut sinisiä silikoniputkia tai mitään muutakaan joka olisi voinut herättää enemmän huomiota.

                          Comment


                            Kyllähän nuo värikkäät letkut ja kiiltävät putket kiinnittää huomiota katsastuksessa. Ja ihan oikeasti nuo välijäähdytin muutokset pitäisi muutoskatsastaa. Yleensä kaikki tehoon vaikuttavat asiat ovat leimalla tarkistuskohteita jos konehuoneessa näkyy jotain normaalista poikkevaa.
                            Ja TT:ssä on etuvetoisissa ja 180hv nelivedoissa vain yksi välijäähdytin, mutta 225hv mallissa on kaksi, molempien renkaiden edessä. Ja oikeastaan mitään syytä ei ole ostaa edes muuta kun 225hv mallia, sillä TT on todella painava pieneksi autoksi ja nuo muut koneet ovat alitehoisia siihen.

                            Comment


                              Tuo viimeinen ohjauksen osien välyksien tutkimattomuus on yleistymään päin.
                              Tämä täysi laidallinen sitä itseään katsastajille jotka näin tekee.
                              Konttorilla on parhaat laitteet välyksien tutkimiseen ja silti ei saada välyksiä tutkittua. Vastuun siirto korjaamolle on mielestäni edesvastuutonta. Katsastus on se paikka, joka kertoo mikä autossa on vialla ja korjaamo korjaa sen mukaan.
                              Tässä tapauksessa T5GP:ssä oli kaikki sisäpäät ja ulkopäät väljät. Tämä saatiin selville ilman koneita, ihan kahden mekaanikon avulla, ennen kuin yhtäkään osaa oli vaihdettu. Olisi löytynyt myös koneilla, jos olisi nähty vähän vaivaa.
                              Tämä keikka meni asiakkaan kanssa hyvin, mutta voitte kuvitella jos kaikkia välyksiä ei meillä olisi löytynyt ja konttori olisi hylännyt uudestaan.
                              Attached Files

                              Comment


                                Olipas mukava katsastuskokemus. Kävin tuota omaa berttaseiskaa näyttämässä Helppo katsastuksessa virkatiellä. Henkilökunta oli ystävällistä ja rupattelin hallissa katsastajan sekä toisen katsurin kanssa joka oli ropaamassa omaa sierraa. Sivussa katselin kunnes katsastaja itse pyysi auton alle katselemaan löydöksiä.
                                Vasemmalla edessä ulompi vetarinkumi rikki(tästä tuli ainoa korjauskehotus). Muita huomioita oli pieni vuoto pakoputkessa ja etutukivarsista sanoi että kannattaa ehkä harkita vaihtoa ennen ensi katsastusta. Hintakaan ei ollut paha, ennakkovarauksella 49€ kaikkineen. Suosittelen!

                                Comment


                                • Viime viikolla kun tuon RS2:n katsastin niin katsastusmies sääti ajovalot kohdalleen pelkästä omasta halustaan. Paikka oli A-katsastus Nummela. Suosittelen.

                                  Johan ne minut tuntee kun 4-5 autoa siellä vuosittain katsastan.

                                  Comment


                                    Hups! Aatu (c4) sai taas hylkäyksen katsastuksessa. Syy oli tällä kertaa toimimattomat jarruvalot. Lisäksi tuli korjauskehotus öljyä tihkuvan moottorin vuoksi. Pientä puuhaa siis tiedossa.

                                    Comment


                                      Kesälötkö pomppasi myöskin tänään. Ihan siinä ja siinä pitääkö aloittaa projektitopikki, ei mitään mahdotonta mutta monta pientä juttua joiden parissa menee kyllä aika rattoisasti jos meinaa iltapuhteina ehtiä ennen kesäkruisingia leipomaan valmiiksi.

                                      Comment


                                        B7 ekalla polkaisulla alle 1,0 K-arvo ja läpi. 6N Polo huomautus parkkivalosta (automaattivalot niin ei huomannut) ja läpi. Elämä hymyilee.

                                        Comment


                                          Emännän 8p a3 yritetty leimata heikoin tuloksin. Edestä vasemmalta jousi poikki ja takaa oikelta. Jarrulevyt takana liian ruosteesa. Tuli tilattua suoraan kierros jousia ja uuet levyt taakse

                                          E: saa nähä ku omanki sais käyttää että mitä kaikkia siihe pääsee vaihteleen to be continued siis

                                          Comment


                                            Jos on levyt ruosteessa, niin on aika suuri todennäköisyys, että on liukutapit jumissa.

                                            Comment


                                              Joo, ei levyjen ruosteisuus levyjä vaihtamalla yleensä korjaannu.

                                              Comment


                                                Ee mutta oli ne sen verta kuluneetki että sama ostaa uuet ja herkistellä paikat

                                                Comment


                                                  Siperia opettaa! S****na!

                                                  Vaihdoin turhaan jarruvalokytkimen, koska polttimot ja sulake näyttivät ehjältä.

                                                  Todellisuudessa polttimot olivat entiset. Pitää muistaa jatkossa, että "VAIHDA ENSIN HEHKUT PÖSILÖ"!!! :)))))

                                                  Anyways: Hylkyvika korjattu. Viikolla pääsee jälkikatsastukseen.

                                                  Edit: A6 C4 jälkikatsastettu joskus toukokuun puolivälissä. No problemo.
                                                  Viimeksi muokannut jarpale; 14.6.2017, 14:57. Perustelu: jälkikatsastus

                                                  Comment


                                                    TT 3.2q kävi tänään katsastuksessa.

                                                    Läpi meni, mutta silti vituttaa. Katsastaja ajoi jarrudynossa moottori käynnissä. Ainakin vaihdelaatikko meni vikatilaan eikä saanut enää vaihdetta päälle. Tokeni siitä käynnistämällä uudestaan.

                                                    En huomannut paluumatkalla, että olisi mitään rikki. Hyvä niin.

                                                    Mikä tuossa on ns. worst case scenario. Mitä voi mennä pashaksi?

                                                    Comment


                                                    • Mielestäni ei yhtään mikään. Oudolta tuntuu tuo laatikon vikatilakin moisesta. Vapaalla oli oletettavasti kuitenkin?

                                                      Comment


                                                        Oli se vapaalla ainakin jossakin vaiheessa. Muistaakseni myös jarrumittauksen aikana. Mistähän sitten on peräisin se käsitys, että pitäisi olla virrat pois päältä? En muista enää, mistä olen sellaista lukenut. Foorumilta?

                                                        Comment


                                                          Virrat ei tarvitse olla pois päältä, mutta moottori täytyy sammuttaa. Uudempien sähköinen käsijarru jopa vaatii virrat päälle. VAG-autot pitää Haldex-kytkimen auki, kun moottorin kierrokset alle 400 rpm.
                                                          En koittaisi samaa vaikkapa Volvolla, vaikka periaattessa sama rakenne onkin, koska ohjelmointi voi olla erilainen. Volvo/maahantuoja onkin kieltänyt 2-pyörädynon kokonaan.

                                                          Haldexin levyt siellä jarruttelee ja joutuu rasitukselle, jos väkisin ajaa 2-pyörädynolla käynnissä. Ei se varmaan kerrasta laukea, muttei kovin terveellistäkään. Ja laahaukset luonnollisesti aika poskettomat jarrumittauksessa.

                                                          Comment


                                                            Katsuri sai minunkin laitoksesta askiin vikakoodin ja hylkäsi sen jälkeen OBD-testistä ja jälkitarkastukseen. Nollasin vikakoodin parkkipaikalla ja vein heti uudestaan samalle katsurille. Ei ajanut enää rullille eikä uusintakatsastus maksanut mitään. Gen2.

                                                            Comment


                                                            • En muista onko tätä jo linkattu tänne mutta laitetaan nyt kuitenkin. Alkaa olemaan vähän vanhentunut jo mutta menkööt. Tampereella joku vääntänyt oppari nelivetojen jarrujen testailusta dynolla.
                                                              https://publications.theseus.fi/bits...pdf?sequence=2

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X