Tästä voi olla erilaisia käytäntöjä, mutta pääsääntöisesti varmaankin niin, että jos auto ei sovi keventimen yli niin se on liian matala. Ja tuohan on sitten hylkäysvika.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Katsastusmonologit
Collapse
X
-
Muutoskatsastusvelvollisuus
Auton alustan korkeuden muutokset on tullut esittää muutoskatsastukseen 1.1.1993 alkaen. Mikäli katsastuksessa havaitaan tai asiakas ilmoittaa 1.1.1993 tai sen jälkeen käyttöön otetun auton alustan korkeutta muutetun, tulee auto määrätä muutoskatsastettavaksi.
Jos auton alustan korkeus muuttuu = muutoskatsastus. Arpapeliä on huomaako katsastusmies tai poliisit. Jos madallettu auto palautetaan tehdaskorkeuteen, se pitää muutoskatsastaa koska auton korkeus muuttuu.
Comment
-
Mä sain vain korjauskehotuksen ja vittuilua kaupan päälle kun auto oli liian matala. Hylsy tuli eri viasta (päästöt) ja sen korjattuani menin jälkitarkastuskeen ja sitä katsuria (eri ukko) ei sitten se auton korkeus kiinnostanu pätkääkään. Autossa oli rekisteriotteeseen merkitty alustasarja.
Comment
-
Ei ne katsurit ihan niin tyhmiä ole, mitä osa kuvittelee. Aika moni katsuri kyllä arvaa tuossa tilanteessa mistä asiassa on kyse. Eli luultavasti alkaa kysellä miksi lasit ei nouse. Jos tuossa taas alkaa selittelemään jotain, niin aika vahvasti kerjää hieman tarkemppaa auton läpikäyntiä. Kyllä melkein joka autosta voidaan kaivaa jotain huomautettavaa jos vain katsuri haluaa.
Niinhän se Mafiosojen kanssakin meni: kun tuomioita ei saatu "oikeista" rikoksista aikaiseksi, alettiin kavereiden veroja tarkkailemaan "hieman" tarkemmin.
Comment
-
Niin, mitenköhän se menis jos lasit on alhaalla ja niitä ei saa ylös. Sinänsä siinä ei ole mitään laitonta, mutta itse tulkitsisin asian niin että sivulasien kuntoa ei pysty tarkistamaan, joten katsastus pitää keskeyttää.
Vähän kärjistettynä luukkulamppuinen auto. Jos ei luukut aukea niin pitääkö se silti päästää katsastuksesta läpi kun omistaja sanoo että kyllä ne ajovalot siellä toimii vaikkei niitä näy?
Comment
-
Mikä ihme siinä on, että etsitään keinoja erehdyttää katsuria, jottei huomaisi pykälien vastaisia virityksiä?
Jos toimimaton lasinnostin on korjauskehotusvika, niin minä pääsin viime katsastuksesta kuin koira veräjästä. Sanoin autoa viedessä, että kuskin ikkuna ei sitten toimi. Katsuri sanoi siihen, että no ei sitten käytetä sitä. :-)
Comment
-
Lasinnostin ei tavallaan ole katsastusvaruste. Jos ne on pysyvästi ylhäällä ei haittaa, mutta jos se putoaa itsekseen tai ei nouse -> korjauskehoitus. Yleensä joku ikkuna avataan varotoimenpiteenä, jos keskuslukitus sattuukin napsahtamaan päälle nosturilla ravistellessa.
Katsurit tosiaan näkee niin paljon kusetusyrityksiä, että epäilykset herää heti, jos poikkeaa liikaa normaalista.
Jos nostimet ei toimi, miksi ne alunperinkään olisi laskettu alas molemmilta puolilta? Tummat etulasit voi havaita myös ikkunoita avaamatta, kun vertaa tuulilasiin... Saattaapa tokaista vielä pilke silmäkulmassa: "Kyllä minä tiedän miksi ne ei toimi."
Vähän kärjistettynä luukkulamppuinen auto. Jos ei luukut aukea niin pitääkö se silti päästää katsastuksesta läpi kun omistaja sanoo että kyllä ne ajovalot siellä toimii vaikkei niitä näy?
ei mitään haittaa niin typerä pykälä sinänsä
Ei ole omakohtaista käyttökokemusta etulasien kalvoista. Takalasin kalvotuksesta olen kuitenkin huomannut, että peilin kautta pienempien yksityiskohtien havaitseminen häiriintyy vaikka muuten näkyy hyvin läpi. Ja ihan laadukas kalvo ammattilaisen tekemänä.
Mahtaisko eri matriaalien (lasi/liima/kalvo) rajapinnassa tapahtua jotain hyvin pientä taittovirhettä, joka korostuu pidemmällä matkalla? Matka farkun takalasista sisäpeilin kautta silmiin on aika paljon pidempi kuin kuskin silmistä etulaseihin. Toisaalta onhan siellä lämmitysvastuskin, joka lasin pinnassa aiheuttaa kalvoon hyvin pientä aaltoilua...
Comment
-
Entäs kuskin silmissä oleva taittovirhe? Jos se on eri suuntaan kuin lasin aiheuttama virhe niin näkyvyyshän pitäisi siinä kohtaa parantua? Joo, tiedän, saivartelua. Pointti onkin että ei ihan jokaista pykälää saa millään perustelulla perusteltua. Aina on olemassa vasta-argumentti ja lopulta päädytään siihen että se nyt vaan on näin koska näin se nyt vaan on joskus määrätty.
Kaikki muutokset säädöksiin vaatii 30 vuoden väsytystaistelun, esimerkkinä muutoskatsastusprosentit jarruosia paremmiksi vaihtaessa. Jos joku POnds-instituutti nyt tutkisi ja toteaisi että tummennetut lasit eivät aiheuta lisääntynyttä vaaraa tai haittaa niin eihän sillä täällä mitään merkitystä olisi. Laki on laki.
Comment
-
Väitän että muuten lainkuuliaiissa kansalaisissa sääntöjen kunnioittamatta jättäminen johtuu eniten siitä että maalaisjärki ja määräykset eivät korreloi keskenään. Kuinka moni esim. tunnollisesti ei koskaan käytä autoa joutokäynnillä yli kahta (tai kunnon talvipakkasilla neljää) minuuttia? Siinäkin minäminä-asenne on monelle tärkeämpi kuin kuollut lain kirjain jostain 70-luvulta. Nykyautojen putkesta tulee suurissa kaupungeissa jo puhtaampaa ilmaa kuin ilmanputsarista menee sisälle mutta laki se vaan on laki.
Comment
-
Eikös tuo joutokäyntisääntö tullut paljon myöhemmin? 90-luvulla?
Jos talvella ikkunat huurtuu kylmällä koneella umpeen, niin silloinhan toinen pykälä kumoaa joutokäyntisäännön, koska autolla ei saa lähteä liikkeelle ellei sieltä näe ulos. Ja milläs se tilanne korjautuu kuin moottoria käyttämällä, jos rätillä lääppiminenkään ei auta.
Comment
-
Se on pikkupakkasilla joskus aika vaikeaa lähteä äkkiseltään liikkeelle kun etukaukalossa tuppaa kovin helposti olemaan sen verran töhkää pohjalla, että sinne jä vettä ja sitten puolilämpimänä käynnistys pyyhkäisee sisäpuolelta ikkunat kunnon huurteeseen. Ihan kunnollinen pyyheliina saisi olla ja silläkin muutamaan kertaan pyyhkiä kunnes alkaa pysyä sen verran auki, että voi ajaa.
Comment
-
Moottori lämpenee nopeammin kun sitä kuormittaa. Itse lähden ajamaan heti, mutta tietty ajan kevyellä kaasujalalla.
Nopein paikallaan lämmitys: sähkölaitteita mahd. paljon päälle (=kuorma), puhallus minimiin ja kierroksia joku pari tonnia. Hetken päästä varovasti puhallusta lasille ettei vähäkin lämpö karkaa samantien. Tietysti ajaminen paras kuormitus, mutta sehän ei mahdollista ellei ole näkyvyyttä.
Nykyään Webasto ja katos vähentää kikkailun tarvetta. De-Icer (esim. Autoglym) nopeuttaa hieman liikkeellelähtöä, jos joutuu taivasalla autoa säilyttämään.
Comment
Comment