Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastusmonologit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mikkelissä olen käyttänyt meidän autot Marskin Katsastuksessa.
    Jos sanomisen aihetta on niin reilusti asioista ovat maininneet. Uusinnan kautta sitten tarvittaessa leimaa paperiin.
    Pidän myös siitä että tekevät ennakoivaa tarkkailua. "tuota välystä kannattaa vähän seurailla" jne...
    Viitisen kymppiä on ollut hinta ja se on ihan kohtuullinen. Eihän noita katsastettavia ole kuin neljä tai viisi vuodessa.

    Comment


      Takavuosina Joensuussa oli aika kova hintakilpailu, nyt ainakin osaotannalla 49-50€ joka paikassa (bensakone + obd ja päästömittaus). Toissapäivänä käytin omaa, aina se on mukavaa/helpottavaa kuulla "kaikki ok", vaikka onkin tietävinään ettei vikoja ole. Vanha auto on vanha auto.

      Comment


      • Käytin tänään amperan katsastuksessa matkuksen katsastuskontissa, positiivinen ylläri oli kun siellä näkyi eräs saab pihalla, josta arvasin sitten katsurin. Tiedän kyseisen herran katsovan auton tarkasti ja sanovan kyllä asiallisesti jos huomaa jotain poikkeavaa. No ooppeli meni puhtaasti läpi, niinkuin ikänsä puolesta pitäisikin ja seuraava käynti onkin vasta 2 vuoden päästä. Sen verran varauduin mennessä jarrutestiin että jarruttelin muutaman kovemman jarrutuksen että jarrut puhdistuu.

        Comment


          Vuoden seissyt C5 biturbo enimmäkseen pihalla ja katsastukseen mennessä en liioin ylimääräisiä jarrutellut. Etuakselilla ero 0% ja taka-akselilla 5%. Melko tasaisesti levyt on ruosteessa olleet :)

          Comment


          • Jos katsastan leimassa olevan auton viimeisenä katsastuspäivänä ja saan hylätyn (ei ajokieltoa), saanko edelleen sen 1kk jälkitarkastusaikaa ja ajaa autolla liikenteessä tuona aikana?

            Kaikenlaisia huhuja liikkuu että tuo "korjausaika" olisi poistunut tänä vuonna, mutta en löytänyt trafin enkä finlexin sivuilta mitään siihen viittaavaa.

            Comment


              Jos ajoissa käy näyttämässä niin saa kuukauden aikaa korjata ja ajaa. Ei oo siltä osin muuttunut mikään.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                Vuoden seissyt C5 biturbo enimmäkseen pihalla ja katsastukseen mennessä en liioin ylimääräisiä jarrutellut. Etuakselilla ero 0% ja taka-akselilla 5%. Melko tasaisesti levyt on ruosteessa olleet :)
                Minua jännitti raadon vain 4 kk seisseet jarrut, tosin otin motarilla muutamat kunnon jarrutukset ja ekalla niistä ei olisi mennyt läpi katsurilla :) Kuitenkin dynossa kävin ja hyvin meni. Onneksi e-up!:n takajarrut uusittiin keväällä muiden piikkiin, niin voin reilun vuoden päästä kokeilla niitä katsurilla. Erittäin pienellä käytöllä ovat olleet recuperation takia.

                Comment


                • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                  Jos ajoissa käy näyttämässä niin saa kuukauden aikaa korjata ja ajaa. Ei oo siltä osin muuttunut mikään.
                  Jälkitarkastusaikaa ajoissa vieden kuukausi ja ajoaikaa kaksi kuukautta ja noin ollut ennenkin.


                  Comment


                    2018 muuttui sen verran, että hyvissä ajoin ennen määräajan loppumista käyttämällä hylätty päätös kumoaa vanhan takarajan ja maksimi ajoaika on 2 kk, vaikka vanhaa leimaa ois enemmän jäljellä.

                    Muuten aikarajat ovat olleet samat iät ajat. Eli jälkitarkastus 1 kk ja ajoaika 2 kk. Käyttökielto astuu voimaan heti kun viimeinen katsastuspäivä päättyy, ellei ole käynyt hakemassa edes vikalistaa.

                    Comment


                    • PoNppasi taas parikin C4-koppaista väljän alapallon takia. Noita etutukivarsia tuntuu menevän joka vuosi. Tarvikkeet ovat aika saippuaa ja parempaa laatua ei tunnu enää saavan. Onko kellään kokemusta, että mitä sanoo katsastusinssi, jos ruuvaa alapallolle rasvanipan tukivarteen? Voitelun puutteestahan nuo tahtovat kulua. Renkaiden vaihdossa aina turauttaisi rasvat palloihin.

                      Comment


                      • Oletko Lemförderiä kokeillut? https://aeromotors.fi/kataloog/artic...1-01-lemforder

                        En oikein keksi sanottavaa hyötyä rasvanipasta, koska nivelessä tuskin on rasvauria, niin niveleen ei välttämättä mene rasva ennen kuin se on jo kulunut väljäksi. Laittaa vaikka ennemmin öljyä suojakumin alle. Itse olen yleensä laittanut öljyä alapalloon, jos on tolppa nivelestä ollut irti.

                        Comment


                          Keskustelua asiasta: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-palloniveliin

                          Comment


                            Olen katsastanut mutsin 8N TT:n vuosittain jo varmaan 6 vuotta. Kilsoja siinä on noin 145th. Koronameiningin takia edellisestä katsastuksesta oli vain kokonaiset 1000km. Viime katsastuksessa ei mitään huomautettavaa niinkuin ei aikaisemminkaan. Tänä vuonna en ehtinyt asiaa hoitamaan ja sanoin mudelle, että käy ite katsastamassa siinä sun lähellä olevalla asemalla. Kävi ja pomppasi. Lähivalot ei toimi, oikea ja vasen. Oik. etupallonivel väljä ja saman tukivarren taaempi pusla rikki. Ajaa ei saa kuin korjaamolle. Jaahas.

                            Mutsi ite sanoi, että ihan salettiin toimii lähivalot. Hän vielä oli paikalla, kun se ukko vilkutteli valoja ja hän näki, että ne toimii. Eikä hän ilman valoja ole todellakaan ajellut. Saatuaan paprut hän kysyi, että tarkoitatko lähivaloilla ajovaloja, parkkeja vai mitä? Äijä oli mennyt mykäksi eikä enää sanonut mitään. ?

                            No, en pääse autoa tutkimaan ja päätettiin, että vaihdetaan se koko tukivarsi ja pallonivel, kun eivät ole niin hirveen kalliita kumminkaan. Pelkkää puslaa ei oikein kantsi ruveta vaihdattamaan. Tilasin Lemförderin tukivarren ja pallonivelen ja mude vei tänään auton huoltoon, jossa vaihdetaan tukivarsi, chekataan ne valot ja tehdään jotain muutakin siinä samalla.

                            Vähän tuli taas mieleen kaikuja vanhoista ajoista, kun valtion virkamiehet kyykyttivät ihmisiä ja varsinkin vanhuksia ihan tosissaan. ? No, oli mitä oli niin sille asemalle ei kyllä mennä enää toiste.

                            Comment


                            • Ei pitäisi olla kovin vaikea homma tarkistaa ajovalojen toimivuus. Puslan ja alapallon kunto selviää viimeistään korjaamolla. Jos ne onkin vaihtokunnossa ja ajovalot pimeänä, niin eikö se oli ihan hyvä, että auto tulee kuntoon?

                              Automaattisesti ei pitäisi tuomita asemaa, jossa löytyy vikoja. Juuri kaveri kirosi asemaa, jossa tuli hylky tukivarresta, jossa on jo useamman vuoden ollut täysin loppu olevat puslat ja ripustus on heilunut aivan hervottomasti. Siinä on täytynyt asemalla jäädä toistuvasti välykset katsomatta keulasta, jos sitä tolkutonta välystä ei ole huomannut useampana vuonna. Sinne vaihdettiin jo aiemmin edellisen juuri hyväksytyn katsastuksen jälkeen aivan väljä alapallonivel.

                              Comment


                                Monta kertaa ollut katsastusraportissa "etuvalot" tai "lähivalot" ei toimi kun kyseessä palanut parkkipolttimo. En tiedä eikö siellä ole omaa kenttää parkkipolttimolle pohjassa vai eikö katsuri viiti käsin naputtaa tarkennusta.

                                Comment


                                • Eikös "etuvalo" ole juurikin etuparkkivalon virallinen nimi?

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                    Ei pitäisi olla kovin vaikea homma tarkistaa ajovalojen toimivuus. Puslan ja alapallon kunto selviää viimeistään korjaamolla. Jos ne onkin vaihtokunnossa ja ajovalot pimeänä, niin eikö se oli ihan hyvä, että auto tulee kuntoon?
                                    En kyllä tajua miten et ymmärrä selvää suomenkieltä?! Siinä ei ole ajovalot pimeänä.

                                    Ja tottakai on, siksihän se on tänään siellä huollossa. Ja siksi hommasin uuden tukivarren ja pallonivelen.

                                    Ps. ja muille: lähivalot on virallisessa termistössä ns. lyhyet (vrt. kaukovalot = pitkät).

                                    Comment


                                    • Tuon energian mitä törsäät minulle vittuiluun, niin kannattaisi käyttää reklamaation tekoon konttorin tai Trafin suuntaan. Helpompi tietysti itkeä netissä, mutta ei ne asiat sillä muutu.

                                      Comment


                                        Eikös tämä ketju juuri ollut näitä itkuja varten? Sinun kannattaisi ehkä päteä jossain muussa ketjussa, jossa sellaiselle on kysyntää.

                                        Comment


                                          Eiköhän tätä ToniH.n äidin TT-casea olisi tässä?
                                          Kiitos!

                                          Comment


                                            Vielä loppukaneetti tähän keissiin, kun auto on nyt käynyt rempassa. Polttimoissa ei ollut mitään vikaa. Mutta, mahdollisesti valokytkimessä on jotain häikkää. Autoon on uusittu etuvalojen johtosarjat muutama vuosi sitten, joten oletetaan niiden olevan ok. Mutta täysin satunnaisesti joskus, kun laittaa valot päälle niin ajovalot eivät sytykään. Sitten, kun ne sammuttaa ja sytyttää uudelleen niin taas pelaa n kertaa kunnes ihan randomina ei sytykään.

                                            Eli, tässä tapauksessa, katsuri todella löysi vian, josta ei ollut hajuakaan ja joka ei ilmennyt valojen chekkauksessa ennen katsastusta. Hyvä näin.

                                            Nyt täytyy tutkia josko kytkimen putsaus tai mahdolilsesti uudelleentinaus tms. auttaisi vai joutuuko tilaamaan uuden kytkimen.

                                            Comment


                                              Tai rele vetää viimeisiä? Mulla ikävin kokemus oli kun possun spacereista tuli hylky vaikka ovat tehtaalla jo asennettu. Noihin ei edes löydy mitään paperia mutta katsastusasemaa vaihtamalla onnistui.

                                              Comment


                                                Saa taas b8:lla ajaa pari vuotta rauhassa auringonlaskuun tuoreella moitteettomalla leimalla. Ilmajousetki on nyt otteessa

                                                Comment


                                                  Käytin 8pekan leimalla tänään ja oli kyllä niin nihkee inssi, etten oo ennen tavannu. Ihan ensimmäisenä huomautti 18" talvirenkaista, että pitäis muutoskatsastaa ne eka. No otteella 17" jonka huomas, kun asiasta sanoin mutta tais olla virhe, kun sitten alkoi nillitys aivan kaikesta.

                                                  Lopputulos = hylätty, koska molemmat takajouset saattaa olla poikki. Hän ei ollu varma, että onko maali lohjennut, vai jousi poikki, niin varuiksi hylky -_-

                                                  Comment


                                                    Ehkä ei ole hylkyperuste. Kyllä se pitäis olla varma havainto ennen kuin voi hylätä. Ja katkenneet jousen näkee kyllä myös poikkeavasta asennosta ellei murtumapintaa näe.
                                                    Valitusta tai oikaisupyyntöä ylemmälle taholle, jos oli oikeasti ehjä eikä muita vikoja.
                                                    Viimeksi muokannut panu; 23.10.2020, 17:16.

                                                    Comment


                                                    • Elikkä mitäs se katsurimies sanoo kun vie auton katsastukseen ja katin tilalla onkin 3'' dp? sovitaan vaikka että päästöt on otettu muualla ja saatu hyväksytysti läpi. Eli haittaako katsuria jos päästöt ovat läpi mutta katti puuttuu? Autona tosiaan toimii 2010 A5 2.0t.

                                                      Comment


                                                      • HeGee`
                                                        HeGee` commented
                                                        Editing a comment
                                                        Haittaa, ei kissaa saa putkesta poistaa vaikka "päästöt olisi hyväksytty"

                                                      • Guest's Avatar
                                                        Vieras commented
                                                        Editing a comment
                                                        Jos katti on pois, se on automaattinen hylky, jos tämä huomataan. Vähäpäästöisestä ei saa poistaa katalysaattoria.

                                                      • spanx
                                                        spanx commented
                                                        Editing a comment
                                                        Kyllä se katalysaattori siellä pitää olla

                                                      No jos se yhtään jaksaa keskittyä töidensä tekemiseen, niin ei se leimaa kyllä anna.

                                                      Comment


                                                        Ja ne mittaa vaikka on paperi päästöistä, ei tarvii vaan maksaa. Lisäksi tuosta tulee ilmoitus, koska kirjoittajat rajattuja.

                                                        Comment


                                                          Mistäs se päästölapun antanut voi tietää, onko auton omistaja ottanut mittauksen jälkeen katin pois? Ei silloin päästölapun antanut ole mittauksesta vastuussa.

                                                          Comment


                                                            Vain antamastaan todistuksesta ja mittauksestaan antohetkellä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X