Voisko liittyä siihen että tarpeeksi kovilla pakkasilla järjestelmä ei edes yritä toimia vaan odottaa että kevväämmällä. Raja oli muistaakseni jossain -11 vai -12 asteen kohdalla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AdBlue
Collapse
X
-
Audi A4 Allroad TDI 2.0 vm 2020, ajettu 40 tkm, ilmoitti kesken ajon keltaisen työkalukuvan kera jotain tällaista: "AdBlue: Moottori ei käynnisty enää 1000 km jälkeen".
Lämpötila +1 astetta, ajonopeus noin 20 km/h. Auto oli ollut yön jälkeen 15 min lämmityksessä, sitten ajettu 8 km, seisonut 45 min ja sen jälkeen ajettu 8 km kun varoitus ilmestyi. Useamman päivän ajan on ollut plussakelejä.
Yritän maanantaina Pörhölle selvittämään mikä mättää. Aiempi samanlainen Audi vm 2015, jolla ajoin 100 tkm, ei nikotellut AdBluen kanssa mitenkään edes -30 asteen pakkasessa.Viimeksi muokannut TDIstronic; 18.1.2025, 14:58.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jage Näytä viestiToimia se taitaa pakkasellakun, mutta vasta sulatuksen jälkeen.
Toisekseen ihan noin kylmää ei Pirkkalan korkeudella ole ollut kuin satunnaisesti. Vikavalot poistuneet noin 5 asteen pakkasilla.
Nyt autolla on ajettu joku 400km eikä vikaa ole enää näkynyt.
TDIstronic vikakoodit lukuun, sillä pääsee pitkälle ja ihan mahdoton homma ei noita osia ole itsekään vaihdella jos työkalut pysyy kädessä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TDIstronic Näytä viestiAudi A4 Allroad TDI 2.0 vm 2020, ajettu 40 tkm, ilmoitti kesken ajon keltaisen työkalukuvan kera jotain tällaista: "AdBlue: Moottori ei käynnisty enää 1000 km jälkeen".
Lämpötila +1 astetta, ajonopeus noin 20 km/h. Auto oli ollut yön jälkeen 15 min lämmityksessä, sitten ajettu 8 km, seisonut 45 min ja sen jälkeen ajettu 8 km kun varoitus ilmestyi. Useamman päivän ajan on ollut plussakelejä.
Yritän maanantaina Pörhölle selvittämään mikä mättää. Aiempi samanlainen Audi vm 2015, jolla ajoin 100 tkm, ei nikotellut AdBluen kanssa mitenkään edes -30 asteen pakkasessa.
Sinun kohdallasi vika voi olla mikä vain. Siksi vikakoodit kannattaa lukea. Audin omistajana olisi hyvä hankkia, esim. OBDeleven -vikakoodinlukija.
Hyvällä tuurilla saat viat takuuseen tai Goodwillin, sillä olet ajanut noin vähän autollasi. Ehkä kannattaa olla yhteydessä myyjään.
Comment
-
AdBlue-ongelmaa tutkittu tänään Pörhöllä ja vikakoodien yms. perusteella AdBlue on liian laihaa ja siksi katalyyttinen pelkistys ei ole riittävää. AdBlue oli kuitenkin 33% eli riittävää ja Pörhön tankista otettu kesällä 2024. Johtopäätös oli, että AdBluen tunnistusanturi on viallinen. Vikakoodit myös nollattiin ja laitettiin uusi anturi tilaukseen ja varattiin aika asennukselle.
Sitten tapahtuikin mielenkiintoista: autoa käynnistettäessä Pörhön pihassa sama AdBlue-vikailmoitus kyllä tuli näyttöön, mutta moottorin keltainen vikavalo ei syttynyt. Muutaman kilometrin ajon jälkeen myös AdBlue-vikailmoitus katosi itsestään eikä enää syttynyt kotimatkan aikana eikä myöskään uudelleen käynnistyksessä kotipihassa.
Soittelen huomenna Pörhölle, että miten tässä näin kävi. Riittikö pelkkä tutkiminen vai tuleeko vika kenties kohta uudelleen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jage Näytä viesti
Jaa a.. koitin toista kontrolleria eikä vika hävinnyt pysyvästi niin totesin että vaihdetaan alkuperäinen takaisin. Samalla liittimestä kai putosi jotain pujua tms. roskaa jota en sen enempää ihmetellyt. Piuha kiinni kontrolleriin, jokin piippasi(? pumppu tai kontrolleri) mutat en siitäkään sen enempää välittänyt. Auto alas ja ajoon -> 1000km rajoitin kadonnut, lisää ajoa ja pakokaasujärjestelmän merkkivalo katosi.
Nyt autolla on ajettu joku 400km eikä vikaa ole enää näkynyt.
Ja vika tuli takaisin, on tämä kyllä saatanan työmaa...
Comment
-
Kävin korjaamon työnjohtajan kanssa keskustelun, että kannattaako AdBlue-sensoria vaihtaa, kun vikailmoitus poistui. Lopputulema oli, että kannattaa, koska vika tulee jossain vaiheessa takaisin. Tällainen oli hänen kokemus. Nyt, kun luin Jagen kommentin, niin päätös tuntuu oikealta. Toki päätöstäni helpotti se, että itse AdBlue-anturi menee liikkeen piikkiin ja itse maksan (vain) työosuuden. Tässä auton hankkiminen ja säännölliset huollot samassa liikkeessä kantoivat kustannusten muodossa hedelmää.
Keskiviikkona on uuden anturin asennus ja sitten jatkossa nähdään, oliko vika todella siinä vai piilotteleeko se jossain muualla.
Comment
Comment