Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AdBlue

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    AdBlue

    Viikonloppuna ruutuun ilmestyy varoitus AdBluen loppumisesta 1000km kuluessa. Ekan kerranhan ilmoituksen pitäisi tulla kun ajoaikaa on 2400km, mutta nyt siis hyppäsi tuon huomautuksen yli. Dieseltankki oli melkoisen tyhjä, toimintasädettä MMIn mukaan muutama kymppi. Kun säde oli 0km, varoitus katosi kokonaan eikä ole sen koommin palannut ruutuun.

    Mahtaako pissa olla oikeasti lopussa vai oliko kyseessä toimintahäiriö, arvaten johtuen kovista pakkasista ja pienestä polttoainemäärästä? AdBluen jäätymispiste lienee -11°C. Missä VCDS:ssä saa AdBluen määrän näkyviin, vikakoodeihin tuollainen ei tule? Edellisen kerran auto vaati lisää ureaa 12000km kohdalla (2400km huomautus) ja nyt mittarissa on 22000km. Näiden valossa voisi hyvinkin olla säiliö hyvää vauhtia tyhjenemässä.

    Maanantai kun on, marmorin huollon ajanvaraus tuuttaa varattua aamusta asti. Ja arvaten pikahuolto on tukossa.



    *EDIT*
    mitä sitä marmorille ajella kun samaa litkua saa naapurin huoltoasemalta. Ja koska sitä pitää joka tapauksessa lisätä ennen LL-huoltoa, niin varmuuden vuoksikaan tankkaaminen ei ole hätävarjelun liioittelua. Mutta kysymys on edelleen validi ihan yleisestä mielenkiinnosta
    Viimeksi muokannut miiahone; 11.1.2016, 14:15.

    #2
    Sanoisinpa että sinulla on ollut vikamuistissa vika adblue systeemistä. (oma veikkaukseni keli huomioiden: adblue paine liian suuri) Silloin kun systeemiin tulee vika alkaa kilsat laskea 1000 kilsasta ja näytössä varmaan ollut pullon sijasta jakoavaimen kuva? Jos tuo mainitsemani vika kyseessä niin siihen on olemassa korjaava päivitys...

    Comment


      #3
      T6 Portter sytytti moottorin merkkivalon kun AdBlue pönttö jäässä, vikakoodi laatuanturin signaalista. Audeissa on olemassa päivitys tuohon vikaan, pönttö jäässä ja päivityksellä korjataan lämmittimen käyttöä yms.Eli marmorille mars.

      Comment


        #4
        Nyt kun mietin asiaa uudelleen, niin tosiaan. Varoitukseen ei tullut pullon kuvaa vaan kiintoavain ja teksti "Adblue system fault. No restart in 1000km". VCDS antaa moottorin vikakoodiksi

        1 Fault Found:
        9644 - Reductant
        P20E9 00 [096] - Pressure too High
        Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
        Freeze Frame:
        Fault Status: 00000001
        Fault Priority: 2
        Fault Frequency: 2
        Mileage: 21435 km
        Date: 2016.01.07
        Time: 06:29:44

        Lisäsin vajaa 6 litraa AdBlueta (kaikki 3 purkkia mitä paikallinen Neste pystyi myymään). Jos kyseessä on jäätyminen, voisi kai olettaa että nyt inhimillisimmillä pakkasilla ongelmaa ei tule? Vaikka kyllä mä yritän saada tän pajalle heti kuin tilaa vaan on enkä odottaa LL huoltoa.

        Comment


          #5
          Ei pitäisi enää ongelmaa tulla, lienee jo sulanutkin, ainakin omassa on.
          Tuohon on korjauksena ECU päivitys. Kannattaa mennä asap marmorille

          Comment


            #6
            Sain Espoon marmorille ajan vasta 25.1. Tarvitsee kuulemma sähkäriä ja kun joihinkin olisi vaihdettu osiakin (?), eivät ala pikahuollossa tuota tekemään. Mutta samapa se, jos (kun) on sulanut nyt eikä jättipakkasia ole tulossa. Sitä paitsi, en mä voi jättää näillä liukkailla quattroa huoltoon ja ottaa sijaisautoksi joitain vajaavetoista kinneriä, edes päiväksi ;)

            Comment


            • #7
              Eikö näitä enää testata lainkaan pakkasissa?

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja miiahone Näytä viesti
                Viikonloppuna ruutuun ilmestyy varoitus AdBluen loppumisesta 1000km kuluessa. Ekan kerranhan ilmoituksen pitäisi tulla kun ajoaikaa on 2400km, mutta nyt siis hyppäsi tuon huomautuksen yli. Dieseltankki oli melkoisen tyhjä, toimintasädettä MMIn mukaan muutama kymppi. Kun säde oli 0km, varoitus katosi kokonaan eikä ole sen koommin palannut ruutuun.

                Mahtaako pissa olla oikeasti lopussa vai oliko kyseessä toimintahäiriö, arvaten johtuen kovista pakkasista ja pienestä polttoainemäärästä? AdBluen jäätymispiste lienee -11°C. Missä VCDS:ssä saa AdBluen määrän näkyviin, vikakoodeihin tuollainen ei tule? Edellisen kerran auto vaati lisää ureaa 12000km kohdalla (2400km huomautus) ja nyt mittarissa on 22000km. Näiden valossa voisi hyvinkin olla säiliö hyvää vauhtia tyhjenemässä.

                Maanantai kun on, marmorin huollon ajanvaraus tuuttaa varattua aamusta asti. Ja arvaten pikahuolto on tukossa.



                *EDIT*
                mitä sitä marmorille ajella kun samaa litkua saa naapurin huoltoasemalta. Ja koska sitä pitää joka tapauksessa lisätä ennen LL-huoltoa, niin varmuuden vuoksikaan tankkaaminen ei ole hätävarjelun liioittelua. Mutta kysymys on edelleen validi ihan yleisestä mielenkiinnosta
                Moro! Mikäs sul oli vika diagnoosi tohon vaivaan? Mulle tuli eilen aivan sama häly omaan kärriin. Ekaks paloi päivän verran moottorin häiriövalo ja seuraavaks tuli toi Adblue service huoltovalo.
                Viimeksi muokannut Killeri; 7.1.2017, 23:01. Perustelu: Tapatalkin allekirjoitus poistettu.

                Comment


                  #9
                  Jännä tuon adb:n kanssa kun raskaassa kalustossa sen kulutus vähenee kun pakkanen nousee yli kymmenen asteen ja loppuu kokonaan kun kylmää on n.-20 astetta. Eli silloin on pytty jäässä ja aine ei liiku. Ja tämä on aivan normaalia eikä sytytä mitään häiriövaloja.

                  Eikä sitä tarvitse litran purkeissa ostaa, lähes jokaisella raskaan kaluston polttoainepisteellä on oma mittari/pistooli sille.

                  Comment


                  • #10
                    Sitähän varten sitä raskaassa kalustossa on lämmitetyt letkut ja tankki että se sieltä sulaa, ajon alussa se on kyllä jäässä jos on päässyt viilenemään parkissa.

                    Comment


                      #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Paranormalix Näytä viesti
                      Jännä tuon adb:n kanssa kun raskaassa kalustossa sen kulutus vähenee kun pakkanen nousee yli kymmenen asteen ja loppuu kokonaan kun kylmää on n.-20 astetta. Eli silloin on pytty jäässä ja aine ei liiku. Ja tämä on aivan normaalia eikä sytytä mitään häiriövaloja.

                      Eikä sitä tarvitse litran purkeissa ostaa, lähes jokaisella raskaan kaluston polttoainepisteellä on oma mittari/pistooli sille.
                      Tänään töissä alko adblue vaivaamaan. Päällikkö meinas että euro 5 lopettaa pakkasella liruuttamisen, mutta euro 6 ei. Vähän ohi aiheen kylläkin.

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Marek Näytä viesti
                        Moro! Mikäs sul oli vika diagnoosi tohon vaivaan? Mulle tuli eilen aivan sama häly omaan kärriin. Ekaks paloi päivän verran moottorin häiriövalo ja seuraavaks tuli toi Adblue service huoltovalo.
                        Marek, syy oli pissavehkiden jäätyminen. AdBluen jäätymispiste on -11ast. Ei siis vika vaan ominaisuus, ei tarvitse panikoida koska mitään damagea se ei aiheuta ja kaikki taas ok kun pakkaset laskee inhimilliselle tasolle. Ainoa vaan että pelkistymisprosessi on tietenkin pois käytöstä kun litkut ei liiku. Tämän viikon kovilla pakkasilla mulla ei ollut mitään herjaa, tosin sitä tosikylmää kestikin vaan pari päivää

                        Comment


                          #13
                          Mun T6 tehtiin ecu päivitys ja vikavalo ei pakkasilla syttynyt. Eli softassa vaan muutettu ettei kovalla pakkasella tule vikakoodia kun järjestelmä jäässä. Toi adblue ei tarvitse kun yhden yön kovaa pakkasta niin koko pönttö on yhtäpuuta. Ja linjat jäätyy jo aiemmin, jos ei tyhjennys ole toiminut oikein.

                          Comment


                          • #14
                            Kiitos vastauksista. Tosiaan kovilla pakkasilla noi ongelmat alkoi ja nyt kelin lauhtuessa ongelma ei vielä ole poistunut. Huomenna käväsen autoliikkeessä kuittaamassa vikakoodit ja jos ne muuttais samalla softaa ettei uusiutuisi tuo vika. Kuukauden verran aikaa mennyt auton ostosta ni ei pitäis olla ongelmaa kuka maksaa ja mitä :)
                            Viimeksi muokannut Killeri; 8.1.2017, 16:05. Perustelu: tapatalkin allekirjoitus poistettu.

                            Comment


                              #15
                              Eipä täälläkään mitään vikakoodia tai muuta herjaa ole Adbluesta tullut pakkasilla, ei nyt eikä viime talvenakaan...

                              Comment


                              • #16
                                Paranormalix Äläpä jauha paskaa. Meillä firmassa on scanioita ja volvoja noin 110 autoa ja kyllä ne joka vehkeessä toimii myös kovalla pakkasella. Jos tankin, suodattimen tai letkulämmitin hajoaa ja järjestelmä menee jäähän tulee helvetin isolla näyttöön että "adblue vika, tehon alennus seuraavassa pysähdyksessä" ellei kyseessä ole euro 4 tai vanhempi missä on jo järjestelmä mutta otettu pois käytöstä.
                                Viimeksi muokannut Gismo2; 9.1.2017, 10:57. Perustelu: korjaus

                                Comment


                                  #17
                                  Oletkos ajanut joka autolla kovien pakkasten aikaan vai pystytkö muuten työtehtävistäsi johtuen heittämään noinkin varman kommentin? Noin vahvan kommentoinnin jälkeen toivoisin näkeväni faktaa enkä arvauksia.
                                  Oma vähäinen kokemukseni rajoittuu kuskina pariin euro5-Scaniaan jotka molemmat lopettavat adbluen kulutuksen ilman vikavaloja ja tehonvähennystä kun pakkanen lähestyy kahtakymmentä. Olettaisin että adb-järjestelmä on ihan kunnossa kun huoltoleasingautoja ovat molemmat.

                                  edit. hetken miettimisen jälkeen tuo Gismon sukunimi sytytti lampun, olenko oikeassa firmasta?
                                  Viimeksi muokannut Paranormalix; 9.1.2017, 16:36.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tänään sit hävis Adblue service valo ihan itsekseen. Seuraavan auton käynnistyksen jälkeen hävisi moottorin vikavalokin. Eli tais olla kusputki jäässä ja nyt leutojen kelien aikaan tankki suli ja vikavalot hävis samalla.
                                    Viimeksi muokannut okkim; 9.1.2017, 20:40. Perustelu: Ei tapatalk allekirjoituksia.

                                    Comment


                                    • #19
                                      SCR-järjestelmä on tosiaan rakennettu siten, ettei se hajoa urean jäätymisestä. Tuota ovat valmistajat testanneet ihan riittävästi. Moottorien päästönormisto edellyttää, että järjestelmä sulaa toimintakuntoon X minuutin kuluttua liikkeellelähdöstä, eli tankin imusiivilän ympäristö ja urealinjat sulatetaan sähköllä ja/tai jäähdytysnesteellä. Sitä odotellessa päästöt saattavat tietyissä ajotilanteissa ylittyä mutta se sallitaan. Jos kaikki toimii normaalisti, häiriövaloja ei tule ellei sitten säädetyn ajan ja lämpötilojen saavuttamisen jälkeenkään NOx-anturit ala osoittaa että pakokaasujen konversio tapahtuu.

                                      Comment


                                        #20
                                        Samoja kokemuksia Ab:n käytön vähenemisestä noin -15° alaspäin. Teoriassahan käytön pitäisi lisääntyä, joten väheneminen johtuu varmaan tuosta jäätymisestä sitten.

                                        Comment


                                          #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Hezekiel Näytä viesti
                                          SCR-järjestelmä on tosiaan rakennettu siten, ettei se hajoa urean jäätymisestä. Tuota ovat valmistajat testanneet ihan riittävästi. Moottorien päästönormisto edellyttää, että järjestelmä sulaa toimintakuntoon X minuutin kuluttua liikkeellelähdöstä, eli tankin imusiivilän ympäristö ja urealinjat sulatetaan sähköllä ja/tai jäähdytysnesteellä. Sitä odotellessa päästöt saattavat tietyissä ajotilanteissa ylittyä mutta se sallitaan. Jos kaikki toimii normaalisti, häiriövaloja ei tule ellei sitten säädetyn ajan ja lämpötilojen saavuttamisen jälkeenkään NOx-anturit ala osoittaa että pakokaasujen konversio tapahtuu.
                                          Minä ajelin koko viime talven T6:lla merkkivalo taulussa, kun veti jäähän kovilla pakkasilla enkä jaksanut ravata marmorilla sitä nollaamassa kuin pari kertaa. Ureaa ei kulunut yhtään ja antoi ajaa normaalisti.

                                          Pari viikkoa sitten tehdyn päivityksen jälkeen ei valo nyt kovilla pakkasilla enää tullut. Eli ainakin valon syttyminen saatiin korjattua :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Työkaverila sitikka hajos eka pakkasella kun urealinjat jääty ja halkaisi putket.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tänään kävin huolto liikkeessä luetuttamassa vikakoodit. Samalla päivittivät ilmastointilaitteen ohjainyksikön. Sanoivat vain jos vika tulee uudelleen esille niin tule käymään paikalla uudestaan niin tutkitaan tarkemmin. Olivat sitä mieltä että Adblue varmaankin ollut jäässä.
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 10.1.2017, 18:03. Perustelu: Tapatalkin allekirjoitus poistettu.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ihan vaan mielenkiinnosta; joutuuko noista päivityksistä tällaisessa tapauksessa maksamaan?

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Turha sinällään sotkea noita isompia dieseleitä tähän keskusteluun. Käyttöprofiili ja käytön aikainen kuormitus on niin erilaisia verrattuna henkilöautoihin ettei vertailusta tule oikein mitään. Vai kuinka moni ajaa henkilöautolla edes 8 h päivässä viitenä päivänä viikossa? Meidän firmassa suurin osa kalustosta ei ehdi jäähtymään edes talvella...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja nomoreford Näytä viesti
                                                    Ihan vaan mielenkiinnosta; joutuuko noista päivityksistä tällaisessa tapauksessa maksamaan?
                                                    Tää käynti ei maksanut mitään kun about kuukausi sitten vaihdoin autoa eli meni takuun piikkiin
                                                    Viimeksi muokannut Killeri; 10.1.2017, 19:47. Perustelu: Tapatalkin allekirjoitus poistettu.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      AdBlue merkkivalo syttyi

                                                      Terve kaikki asiantuntevat Audimiehet! Olen uusi täällä ja heti olisi kysyttävää, eli eilen syttyi keltainen AdBlue 1000km ja kiintoavaimen kuva. Pitääkö olla huolissaan? Tehdastakuukin loppunut pari vkoa sitten :( Valo kyllä hävisi n. 5-10min jälkeen.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ei tarvitse huolestua. Kovaa ajoa vaan. Kuten tuossa muutama viesti ylempänä omalla kohdallani totesin

                                                        "...pissavehkeiden jäätyminen. AdBluen jäätymispiste on -11ast. Ei siis vika vaan ominaisuus, ei tarvitse panikoida koska mitään damagea se ei aiheuta ja kaikki taas ok kun pakkaset laskee inhimilliselle tasolle. Ainoa vaan että pelkistymisprosessi on tietenkin pois käytöstä kun litkut ei liiku. "

                                                        Jos kiintoavain syttyy pikkupakkasilla niin sitten kannattanee alkaa raapimaan kaljua...

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kiitoksia vastauksesta, tuo tieto rauhoittaa kummasti ja helpottaa elämää kun ei tarvi alkaa varailemaan aikaa korjaamolle.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tuli kyllä ensimmäisenä mieleen kun tuon vikavalon merkityksen ohjekirjasta tarkistin, että kaikenlaisia kotkotuksia sitä on näihin nyky dieseleihin keksitty. Kilometrejä vaan tulee vuodessa sen verran ettei kannata bensalla ajella. Ja sähköautotkin ovat vielä niin lastenkengissä ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin diesel. Pitää vaan toivoa että nuo härpäkkeet pelaa, muutenhan diesel on ihan mukava ajaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X