hopsis: itsellä Q5 2018 2.0TDi (Euroclass 6). Ihmettelin itse jo kesällä samaa. Kun auton sammuttaa ja hyppää ulos ja kävelee takakontin luo, kuului selvä pärisevä ääni, jota ihmettelin pitkän aikaa mistä johtuu. No, oletin että on normaalia. Syttyi tuossa joitain viikkoja sitten adblue häiriövalo (se pakokaasujen valvontajärjestelmän keltainen vikavalo). Meni auto korjaamolle ja tuomio oli että Adblue kiteet tuhonneet pumpun. Meni säiliö pumppuineen kaikkineen uusiksi. Oli toki vakuutusturva otettu auton oston yhteydessä. Ei korvannut adblueen liittyviä ongelmia tietenkään. Osien uusinta maksoi 4118€ ja rapiat omasta lompakosta. Nyt uusitun säiliö-pumppusysteemin jälkeen en ole enää kuullut autosta vastaavaa pärinää. En nyt halua huolestuttaa, mutta kannattanee tarkistuttaa. Olisko kiteet tukkimassa pumppua ja pumppu huutaa hoosiannaa aina auton sammuttamisen jälkeen?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AdBlue
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja VilleP Näytä viestiTankin tasoanturia herjaa.
Suostuisivat kuulemma vaihtamaan esim purkuosa säiliön jos jostain löydän sellaisen mikä toimii nykyisen ohjainlaitteen kanssa. Onko kokemuksia tuollaisesta kuviosta / mitä mahdollisesti maksaisi?
Comment
-
EU kun haluaa uhrata aikaa kaiken maailman direktiiveihin, kuten kiinni pysyviin muovikorkkeihin, niin miksi se ei pysty määrittelemään direktiiviä päästölaitteistojen kunnossapitoon vastuuta valmistajille? Alkaisi varmaan kestämään, jos valmistajan vastuu olisi luokkaa 10 vuotta tai 300tkm. Nimittäin noi osat on järjettömän kalliita ja niitä menee aivan kaikista merkeistä jatkuvasti.
- 1 like
Comment
-
Mulla on kuulemma B loppuinen tuo ohjainlaite ja tosiaan uusi säiliö vaatii tuon H loppuisen. Eli pitäisi löytää säiliö mikä toimii B loppuisen kanssa. Valitettavasti eivät pystyneet antamaan tarkkaa koodia kun ei kuulemma näy testeriltä eikä niiden systeemeistä.
Yksi vaihtoehto olisi katsoa nykyisen säiliön koodi ja yrittää metsästää sellaista suunnilleen samanikäisestä purkuautosta. Osaako joku sanoa missä tuo säiliö tarkalleen on / miten siihen pääsee käsiksi ja näkyykö koodi säiliön pohjasta eli ilman että itse säiliötä arvitsee irroitella?Viimeksi muokannut jjaaskel; 2.1.2024, 20:17.
Comment
-
Jeps, eli ei taida järjestelmän uusiminenkaan tätä adblue-järjestelmän toimintaa taata kovin pitkäksi aikaa. Sain eilen auton takaisin K-autolta, B9 A4:seen vaihdettiin säiliö+pumppu-kokonaisuus sekä ohjainyksikkö, ja vika poistui. Tänään vika palasi. Mukavasti kilometrit rajoittui taas tuhanteen, eli eipä autolla taas oikein mitään tee. Pakkasten takia tuntuu olevan joka paikka tukossa, joten korjausajat tuntuu menevän tulevaisuuteen. Kummastuttaa kyllä myös espoolaisten mielenkiinto omaa työtään kohtaan, kun heti uusineen vian korjaaminen ei tunnu kiinnostavan...
Ilmeisesti ainakin joissain malleissa vikoja on ollut myös systeemin letkuissa ja putkissa, mutta B9:stä näitä ei ole sattunut silmään.
Comment
-
No seuraavaksi pestään nox-anturi tai vaihdetaan uuteen. Sano niille, että varmasti laittavat sen tiivisti kiinni paikalleen. Nimimerkillä ihan riittävästi adblue ongelmien takia autoa merkkihuollossa käyttäneenä. Tiedä vaikka minulla olisi ainoa goodwillinä vaihdettu scr katti, tosin volkkarissa.
Systeemi on yksinkertainen, mutta niin helkutin herkkä kaikille vuodoille yms.
Luotettavista lähteistä kerrotaan, että noita adblue ongelmia on ihan kaikissa merkeissä ja niitä korjaillaan jatkuvasti. Ja että se tavara kun mene kiteeksi niin vesi liuottaa sen.Viimeksi muokannut Puuhapete; 4.1.2024, 11:19.
- 1 like
Comment
-
Nyt meni mielenkiintoiseksi.
Lueskelin eilen tätä, ja tarkastinpa sitten äsken sulakkeet. Sieltä löytyi todella rapsakassa kunnossa oleva sulake, joka vaihtamalla poisti ensin herjaviestin ja lyhyen lenkin jälkeen myös merkkivalon. Ohjekirjan mukaan molemmat takakontin sulakeboksissa olevat sulakkeet ovat AdBluen lämmityksen sulakkeita. Sulake vaikuttaa ihan orkkikselle, ja tiedossa ei ole, että sulakkeita olisi merkkiliikkeessä edes kummemmin tarkasteltu. Eli parhaassa tapauksessa paljon toimivaa osaa vaihdettu tässä vaiheessa aivan turhaan. Katsotaan mitä marmorilla tästä ollaan mieltä...
ts. Jos järjestelmäsi vikaantuu niin tarkasta sulakkeet, varsinkin pakkasilla.
- 1 like
Comment
-
Onko kellään kokemusta Adblue lisäaineesta esim. https://www.ikh.fi/fi/adblue-laittei...50ml-kent86864 ? Toinen kysymys, mikäs on helpoin tapa tyhjentää säiliö vanhasta adblue-aineesta auto on Audi A4 Allroad 2.0 tdi -17?
Comment
-
Tuli laitettua lisäainetta mutta kokemusta ei vielä ole kun vaihdoin sähköautoon.
https://www.bardahlshop.com/Bardahl-OptiBlue/3158
Jos jotain kiinnostaa niin melkein täyden pullon saa hakea multa ilmaiseksi (Lempää - Tampere).
Comment
-
Onko VAG saanut 2020-luvulla mitään merkittäviä teknisiä parannuksia AdBlue-järjestelmiin niin etteivät olisi ihan niin vikaherkkiä mm. pakkaselle vai johtuuko nämä ongelmat pitkälti siitä että koko konsepti (adblue) on huono ja vikaantuu ennemmin tai myöhemmin? Ainakin ketjussa olevat ongelmatapaukset on pitkälti 2010-luvun autoissa.
Pohdinnassa on ollut käytetyn 2020-> 2.0TDI Tiguanin (joo VW mutta samat moottorikoodit Audeissa) osto ja nyt mietin että onko adblue-ongelmat odotettavissa ennemmin tai myöhemmin. Kustannuksena kuitenkin merkittävä kun tässäkin ketjussa on ihan taannoin raportoitu jopa 4000 euron korjauskuluja.
Comment
-
Ilmeisesti Nox anturiin on mahdollista vaihtaa se anturikärki johtoinen ja käyttää vanhaa yksikköä. Kolvailuhommia. Tällainen tuli jossain facebook-ryhmässä vastaan (anturiosan hinta luokkaa 200€). Ihan vain jos joku haluaa jatko selvitellä aihetta.
Comment
-
No puolet tai enemmän "massatuotteista" on 24-volttisia... tämän lisäksi lämmönkestävät materiaalit, kuten anturi-boxin elektroniikka ei ole ihan ilmaista.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jjaaskel Näytä viestiMulla on kuulemma B loppuinen tuo ohjainlaite ja tosiaan uusi säiliö vaatii tuon H loppuisen. Eli pitäisi löytää säiliö mikä toimii B loppuisen kanssa. Valitettavasti eivät pystyneet antamaan tarkkaa koodia kun ei kuulemma näy testeriltä eikä niiden systeemeistä.
Yksi vaihtoehto olisi katsoa nykyisen säiliön koodi ja yrittää metsästää sellaista suunnilleen samanikäisestä purkuautosta. Osaako joku sanoa missä tuo säiliö tarkalleen on / miten siihen pääsee käsiksi ja näkyykö koodi säiliön pohjasta eli ilman että itse säiliötä arvitsee irroitella?Viimeksi muokannut jjaaskel; 2.2.2024, 19:35.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Simopanssi Näytä viestiNyt meni mielenkiintoiseksi.
Lueskelin eilen tätä, ja tarkastinpa sitten äsken sulakkeet. Sieltä löytyi todella rapsakassa kunnossa oleva sulake, joka vaihtamalla poisti ensin herjaviestin ja lyhyen lenkin jälkeen myös merkkivalon. Ohjekirjan mukaan molemmat takakontin sulakeboksissa olevat sulakkeet ovat AdBluen lämmityksen sulakkeita. Sulake vaikuttaa ihan orkkikselle, ja tiedossa ei ole, että sulakkeita olisi merkkiliikkeessä edes kummemmin tarkasteltu. Eli parhaassa tapauksessa paljon toimivaa osaa vaihdettu tässä vaiheessa aivan turhaan. Katsotaan mitä marmorilla tästä ollaan mieltä...
ts. Jos järjestelmäsi vikaantuu niin tarkasta sulakkeet, varsinkin pakkasilla.
Tosiaan tähän palaten, niin vika oli hapettuneessa ohjainboksissa, mutta sulakkeet irti ottamalla saa aina sen 1000km "lisäajoaikaa", jos on pumppuvikaa, ohjainlaitevikaa tms. Toki pidemmän päälle asia kannattaa korjata ja tässä se korjaantu boksin vaihdolla ehjään, ja sit sen jälkeen noiden sulakkeiden pinnien suoristuksella. Meillä ei myöskään tarvinu vaihtaa muuta sen boksin kanssa samalla, en tie asiasta sen enempää, muutakun korjaamolla se koodattiin autoon ja tyyppi tilas sen jostain ulkomailta sopivana kyseiseen autoon. 4M0 907 355B tällä osanumerolla. Et ei laitettu sitä "uudistettua" versiota.
Comment
-
Tiedoksi
Audilla on Laadunparannuskampanja S405 krit. 00, 01, 02, 03. Sisältää AdBlu-järjestelmän päivityksen ja nesteen lisäyksen. 3 täyttökertaa ilmaiseksi (kysyin chatissa mikä tää on). En tiedä mitä kaikkia autoja koskee, ainakin mulle antoi tälläisen tarjolle kun varasin huoltoa. Oma kulkine A6 C6 (2015) 3.0TDI CRTD
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Txtrx Näytä viestiKiitos kaikille ketjuun kirjoittaneille, näillä ohjeilla löysin myös omasta Audi A4 2.0 2016 170tkm dieselistäni keltaisen jakoavaimen adblue hälytykseen ratkaisun.
Omassa kulkineessa vika alkoi välittömästi pesukadun tehopesun jälkeen. Autocom diagnostiikkamokkula näytti mm. vikakoodia P208D00 ym. pelkistimen hälyjä. Päättelin tästä että adblue ohjainkortti 4M0 907 355 B on mennyt vikatilaan, tilasin pienellä riskillä kortista D-version hollannista ~100€, Suomessa pyynti samasta oli 1100€. Muutamaa päivää myöhemmin laitoin kortin paikalleen ja nollasin vikakoodit ja tehtiin niin sanottu "pelkistimen sopeutus". Ihmetys oli suuri, koska vaikka vikakoodeja ei näkynyt, niin keltainen jakoavain häly ei poistunut, useista käynnistyksistä yms. huolimatta. Vasta kun autolla ajoi pienen testilenkin hälytys poistui. Mutta siis voin vahvistaa että D-versio kävi B-version tilalle.
Alla kuva kortin vaurioista ja vuotokohdasta, uskaltaisin väittää että tästä tulee tyyppivika. Alla olevassa kuvassa tarrassa on reikä tökättyäni sitä ruuvarilla, kun en sitä lian alta meinannut löytää:
Omassa autossa ei ole muita ongelmia ollut, niin ei ole tullut hankittua noita diagnostiikkamokkuloita ennen tätä. Nyt tilasin OBDelevenin, osaako joku kertoa saako siitä tuollaisen tekstitiedoston hälytyksestä niin kuin monet olivat laittaneet ongelmakuvauksen lisätiedoksi? Näytti olevan paljon tietoa ja tiiviissä paketissa.
Tai onko vinkata muuta sivustoa mistä saisi D-versio järkihintaan?
Itsellä viime viikolla adblue meni vikatilaan ja antoi vikakoodin P21CA00. Koitan vielä avata ohjainkortin ja katso auttaako hapettuman puhdistus mitään.
Comment
-
Audi Q5 2.0 tdi -18: Tammikuun lopusta on tuo keltainen AdBlue 1000km & kiintoavaimen kuva vaivannut. Menee aina aika nopeasti pois mutta kyllähän tälle asialle pitää jotakin tehdä. Merkkihuolto tutki tilannetta ja totesi, että vikakoodeja on liikaa ja että Adbluesäiliö kaikkineen pitäisi vaihtaa. Erittäin kallis lysti, kuten tiedetään...
Sen verran vääriin ja liioiteltuihin diagnooseihin olen törmännyt vuosien varrella, että halusin lisää selvyyttä tähän ongelmaan. OBDeleven meni hankintaan ja sillä on luettu koodeja. Tilanne on seuraava:
Virheilmoitukseen on aina liittynyt seuraava koodi (eikä viimeisen kuukauden aikana ole ilmestynyt muita Adblue-virhekoodeja):
P204D00 - Reductant Pressure Sensor Circuit High
Tammikuun puolessa välissä (pakkasta...) oli myös
P20BC00 - Reductant Heater "A" Control Circuit High
ja muutama päivä ennen kuin ensimmäinen P204D00 tapahtui:
P20E800 - Reductant Pressure Too Low
Google löytää huonosti P204D. Olisiko kellään kokemusta vastaavista koodeista? Voisikohan ratkaisu pääongelmaan olla paineanturin (80A131225) vaihto? Toinen vaihtoehto on ehkä vika ohjainlaitteessa.
Comment
-
Kaikki vikakoodit löytyy [VCDS]:
P204D00
[J880]
65805 - Reductant Pressure Sensor Circuit
P204D 00 [008] - Short to Plus
[SCR_Pressure_sensor_Shortcut_to_actuator]
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
[Moottorin ohjainlaite]
16921 - Reductant Pressure Sensor Circuit
P204D 00 [036] - Short to Plus
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
P20BC00
[J880]
262413 - Control Circuit for Reductant Heating 1
P20BC 00 [008] - Short to Plus
[SCR_Tank_Heater_Shortcut_to_actuator]
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
[Moottorin ohjainlaite]
16932 - Control Circuit for Reductant Heating 1
P20BC 00 [039] - Short to Plus
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
P20E800
[Moottorin ohjainlaite]
9645 - Reductant
P20E8 00 [237] - Pressure too Low
MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
F mallin ohjainlaite on poistunut varaosavalikoimasta n.04/2023. Ja Korvautunut K mallin ohjainlaitteella, jolloin vaihtoon menee myös säiliö ja syöttöyksikkö. Maailmalla hinnat vähän kohtuullisemmat..
https://ifinterface.com/page/page3.php?lnid=2
Sattuneesta syystä minulla on ylimääräisenä F mallin osia, ohjainlaite (ebaysta), säiliö, syöttöyksikkö, jollakin vialla, ehkä olisi vielä korjattavissa?? (Nyt kuluttajariitalautakunnassa, niin en viitsi enempää kommentoida)
Comment
-
Minunkin vuosimallin 2018 Audi A5 valittaa nyt AdBlue-vikaa.
1000 km ajomatka on alkanut alusta kahdesti, kun olen lisännyt AdBlueta. Onkohan kyseessä vuoto?
Olisiko Espoon seudulla ystävällistä henkilöä, joka voisi lukea autosta vikakoodit ja auttaisi paikantamaan vikaa?
Huonon taloudellisen tilanteen takia en harkitse huoltoon vientiä. Tiedustelin Audin merkkihuollon hintaa ja pelkkä vian etsintä kustantaisi 255 €. Tyrkyttivät K-auton huoltotiliä…
Muokkaus/Lisäys:
Sain lainaan vanhan vikakoodinlukijan. Ensimmäisellä kerralla ennen nollauksia esiintyivät vikakoodit:- U140C
- P20C4
- P208D
- P20BC
- U140C
- U140D
- P208D
Tietäisikö joku miten korjata viat kotikonstein, vai onko se edes mahdollista?
Viimeksi muokannut Avelyn; 5.5.2024, 20:00.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sohhhvi Näytä viesti
Tosiaan tähän palaten, niin vika oli hapettuneessa ohjainboksissa, mutta sulakkeet irti ottamalla saa aina sen 1000km "lisäajoaikaa", jos on pumppuvikaa, ohjainlaitevikaa tms. Toki pidemmän päälle asia kannattaa korjata ja tässä se korjaantu boksin vaihdolla ehjään, ja sit sen jälkeen noiden sulakkeiden pinnien suoristuksella. Meillä ei myöskään tarvinu vaihtaa muuta sen boksin kanssa samalla, en tie asiasta sen enempää, muutakun korjaamolla se koodattiin autoon ja tyyppi tilas sen jostain ulkomailta sopivana kyseiseen autoon. 4M0 907 355B tällä osanumerolla. Et ei laitettu sitä "uudistettua" versiota.
Comment
-
Meillä menee AdBlue-ohjainlaitteen vaihto 100 % autoliikkeen piikkiin, vaikka ei ollut mitään lisäturvaa. Aluksi diagnisoitiin koko säiliön vaihto, mutta kuulemma pelkkä ohjainlaite riittää. Oli hapettunut sisältä. Vikakoodi oli P20E800 - Reduktioaine paine liian pieni.
Tiskillä kysyin, että miten nuo ohjainlaitteiden yhteensopivuudet menee säilöiden kanssa, niin jotain nopeasti sanoi että kuulemma nykyään saisi enemmän ristiin asennettua. Taitaa kuitenkin olla niin, että jos säiliö menee tulevaisuudessa rikki, niin sitten myös tuo ohjainlaite uusitaan? Mutta eipä tässä voi valittaa, voi vaan olla tyytyväinen että autoliike korvaa nyt kaiken.Viimeksi muokannut Rik3; 1.6.2024, 01:03.
Comment
-
Tänne(kin) tuli AdBlue-vikailmoitus, engine-vikakoodit alla. Mille tämän kanssa pitäisi alkaa?
Address 01: Engine (J623-CVUB) Labels:. 059-907-401-V2.clb
Part No SW: 4G0 907 589 F HW: 4G0 907 589 B
Component: 3.0BTD EDC17 X23 0004
Revision: 54X23--- CVN: 78A3247D15D91B8DB866C2AD92F1EF3C9B0058CB
Coding: 122A403A256603030000
Shop #: WSC 92521 052 00000
ASAM Dataset: EV_ECM30BTD0114G0907589F 001004
ROD: EV_ECM30BTD0114G0907589F_001.rod
VCID: 372BD7612FCEDBD2A69-8062
VINID: 9D196AAAA11719678020214908C6EFA6F8
3 Faults Found:
4794 - Mass Air Flow Sensor (G70)
P0101 00 [01100000] - Implausible Signal
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 140563 km
Date: 2024.05.08
Time: 14:53:55
Engine RPM: 1064.50 /min
Normed load value: 0.0 %
Vehicle speed: 44 km/h
Coolant temperature: 85 °C
Intake air temperature: 9 °C
Ambient air pressure: 1020 mbar
Voltage terminal 30: 14.520 V
Unlearning counter according OBD: 25
Mean injection quantity: 0.00 mg/stroke
Control Module temperature: 30.7 °C
EGR_governor_deviation: -163.9 mg/stroke
Inj Ctl q Curr: 0.00 mg/stroke
Standardized air flow ratio: 1.1674
Air mass at air mass meter 1: 96.3 kg/h
Actual charge pressure: 1058 hPa
9567 - NOx Sensor 2 Bank 1
P229F 00 [01100101] - Implausible Signal
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 140795 km
Date: 2024.05.17
Time: 12:35:56
Engine RPM: 1991.00 /min
Normed load value: 56.1 %
Vehicle speed: 49 km/h
Coolant temperature: 87 °C
Intake air temperature: 26 °C
Ambient air pressure: 1010 mbar
Voltage terminal 30: 14.340 V
Unlearning counter according OBD: 40
Exh r N Ox Pres Comp No Cat2 Ds: 225 ppm
NOx-Sensor 2: O2-Concentration: 0.13373
Oxygen sensor 1 bank 1: voltage raw value O2 signal: 762.4 mV
Measured NOx conversion: 0.000
EGR Solen.val.: actual value: 63.12 %
Mean injection quantity: 9.85 mg/stroke
Exhaust gas temperature sensor 4: 213.2 °C
18612 - Reductant Quality Performance
P207F 00 [01100101] - -
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 2
Mileage: 140703 km
Date: 2024.05.14
Time: 17:38:10
Engine RPM: 2938.00 /min
Normed load value: 46.7 %
Vehicle speed: 91 km/h
Coolant temperature: 89 °C
Intake air temperature: 46 °C
Ambient air pressure: 1020 mbar
Voltage terminal 30: 14.260 V
Unlearning counter according OBD: 40
SCR efficiency test overall: 0.00 %
SCR error threshold of efficiency test: 0.00 %
SCR efficiency test 2: 0.218
SCR efficiency test 1: -0.009
Particle filter: unburned fuel calculated: 0.063
Mean temperature of SCR catalyst: 286.6 °C
Long-term adaptation of reduction agent dosage: 1.00
Readiness: 0 0 0 0 0
08-Auto HVAC löytyi myös vikakoodi (alla). Liittyvätköhän tähän?
Address 08: Auto HVAC (J255) Labels:| 4G0-820-043-4Z.clb
Part No SW: 4G0 820 043 CD HW: 4G0 820 043 CD
Component: KLIMA 4 ZONEN H14 0112
Serial number: 26031500040368
Coding: 361211B83D0000
Shop #: WSC 02391 785 00200
ASAM Dataset: EV_AirCondiComfoUDS 003008
ROD: EV_AirCondiComfoUDS_003.rod
VCID: 63935331CBD6E7722A1-8036
1 Fault Found:
0404 - Function Restriction due to Faults in Other Modules
U1113 00 [00001000] - -
[Sensor für Luftgüte: unplausibles Signal]
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 6
Fault Frequency: 9
Reset counter: 187
Mileage: 140550 km
Date: 2024.05.08
Time: 09:56:26
Voltage terminal 30: 14.09 V
Outside temperature: 5.0 °C
Engine RPM: 823 /min
Comment
-
Jos tuon linkin ketjun oikeen ymmärsin niin NOX anturin vaihto auttoi P207F 00 vikaan.
https://www.audiworld.com/forums/q5-...-help-3041012/
Eiköös sulla NOX ole hälytellyt jo pidemmän aikaa?
Ja tuo Sensor für Luftgüte on ilman laadun anturi.
Comment
-
Kyllähän se NOx-anturi on edelleen vaihtamatta - ei ole vielä ehtinyt (= saanut aikaiseksi) vaihtamaan. Jospa aloittaisin nyt siitä ja katsotaan mitä sen jälkeen sanoo.
Onko siis mahdollista, että sillä pelkästään korjaantuu ongelma?
Comment
Comment