Q5 herjaa AdBlue fault. Vikakoodeissa syynä pumpun liian korkea paine. Yleensä kuullut pumppujen hajoavan ja paine liian alhainen. Onkohan pumppu oikeasti rikki ja tuottaa liikaa painetta vai pitäisikö vikaa lähteä etsimään muualta?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AdBlue
Collapse
X
-
-
Onko jotain yleistä ikää/generaatiota/päästörajaa missä AdBlue systeemit olisi alkaneet olla luotettavampia? Mulla on tuon 2014 2.0tdi Sharanin kohdalta jäänyt aika pahat epäilyt, kun siinä vaihdettiin isosti osia.
Caddy, kun lunastettiin hirvikolarin takia, niin autoja katselen, ja kun rahaa on rajatusti niin dieselit on melkein ainoa vaihtoehto.
Comment
-
-
No semmosia kyllä on tullut myös katseltua, alkaa vain monet mallit olemaan vähän vanhan näköisiä ja oloisia, eikä semmosista siis halua kovin paljoa siten maksaa.
Luulisi, että noin yksinkertainen systeemi, kuin AdBlue käytännössä on, olisi kehittynyt sitten alkupään mallien. Eli onko uudehdot esim 2018-19 ikäiset jo yleisesti "uudempaa" kehitysmallia. Lähinnä Volkkari ja Audi-linjaa katselen, ehkä skodaakin.
Vaimolle sanoin jo, että soittaa valkotakkiset, jos alan toyotaa miettimään.
Comment
-
Eiköhän tuotekehitystä ole vuosien varrella tullut. Ainakaan 17-19 porttereissa ei ole ollut mitään vikoja adbluen kanssa. Yhdessä oli piuha rispaantunut poikki tankin alta, herjasi tasoanturia. Abikolla selvisi. Näin siis firmassa olevat portterit ja lähipiirin vehkeet.
Comment
-
Viime viikolla iski kesken moottoritien hälytys AdBlue/DEF häiriöstä ja teksti "1000km päästä ei käynnistystä" ja samalla syttyi myös moottorin keltainen vikavalo.
Eilen tai tänään kuitenkaan ei mitään ilmoituksia tai valoja tullut.
Tänään sitten merkkikorjaamolle ja tuloksena vikaetsintöjen jälkeen hiukkassuodattimen toimintahäiriö - > EGR:n uusiminen ja pelkistysaineen paine liian matala -> säiliö ja ohjauslaite uusiksi.
Hinta-arvio 5050e.
Jeppistä jepulis.
Comment
-
Osaako joku tietää voiko adblue ohjainlaitteen 4M0 907 355 B korvata 4M0 907 355 D ohjainlaitteella? B on 24l järjestelmään D 12l järjestelmään, en tiedä onko muuta eroa. Tarvisin uuden B loppuisen mutta useassa paikassa on tarjolla vain D päätteisiä, mutta hieman epävarmaa onko tämä käypänen.
Comment
-
Samaa mietin ja kysyin ebay-myyjältä saksasta, jolla ohjaimia useita myynnissä D-kirjaimella. Se sanoi tuolloin ettei käy vaan pitää olla sama kirjain osanumerossa. Etsin sitten ohjaimen, jossa oli B. Mitään vahvistettua tietoa ei ole, mutta luulisi että olisi mielellään kaupannut D:n jos se olisi sopiva tiIlalle
Comment
-
Uusi ohjainlaite tuli ja B loppuinen = oikea osa. Ongelma vaan ei poistunut, edelleen vikakoodi P21CA00 electrical malfunction. Johtosarja / liittimet ok. Adblue ohjainlaitteen jännitteet virheelliset, terminal 30A 0.00V, terminal 30B 12.54V. Onko vinkkejä mistä vikaa voisi etsiä? Vai onko uusi (käytetty) ohjainlaite myös viallinen vai onko tämä edes ylipäätänsä ohjainlaite vika?
Comment
-
Jos on tuo 1000km restart herja niin sen saa nollattua poistamalla vikakoodit. Se nollautuu silläkin, jos häiriötila itsestään katoaa.
Kysele goodwillin perään, jos kilsoja vielä siedettävästi. Minä sain scr-katin goodwilliin vielä 150tkm ja 6v ikäseen, toki volkkarista kyse eli eri maahantuoja.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viestiJos on tuo 1000km restart herja niin sen saa nollattua poistamalla vikakoodit.
Comment
-
Jos vika on pysyvä niin tulee toki takaisin, mutta kilsat alkaa taas tuhannesta. Eli saa ns lisäaikaa. Vikaa se ei poista.
Mulla volkkari hoiti resetoinnin itsestään. Saatto olla joitain satoja kilsoja ja kadota yllättäen tullakseen jonkun ajan päästä taas uudelleen alkaen taas tuhannesta.
Mulla tuli nimenomaan efficiencystä vikakoodia. Jotenkin semmonen käsitys, ettei vikailmotus tule heti käynnistäessä nollauksen jälkeen.
Audien softat voi toki erota, vaikka samasta raudasta pitkälti kyse.
Lisäyksenä, että ohjainta ei vaihdettu mulla vaan scr-katti ja nox-anturi. Systeemi tuossa oli hiton herkkä vuodoille, kun vika uusiutui uusilla osilla jonkun ajan kuluttua.. Uusi anturi vuosi tiivisteestä.
Jotenkin kuulostaisi, että joku muu komponentti on syypää, jos kahdella ohjaimella tulee sama vikakoodi.Viimeksi muokannut Puuhapete; 21.10.2022, 19:33.
Comment
-
P21CA00 electrical malfunction. Control module for reductant system. Voltage suppy.
Databus error U112300.
Reductant metering module P20FE00 malfunction.
Supply voltage for external components 4.98V
Terminal 30A 0.00V
Terminal 30B voltage 12.20V
Comment
-
Tämä osuisi jokseenkin tuohon vikailmotukseen. VIlleP saattaa olla jäljillä, koska tuo Reductant metering modulen vikailmotus viittaa vialliseen nesteen määrän anturiin.
Softaversio ero:
26-14-22 Audi Technical Service Bulletin (tsbsearch.com)
Tai anturi vika
Circular (nhtsa.gov)
Comment
-
Johtosarja / liittimet käyty aiemmin läpi. Vaikuttavat olevan ehjät. Jos vika nesteen tasotunnistimessa, korjaus taitaa olla koko säiliöyksikkö koska mm. pumppua ei saa erikseen. Tämän myötä Audi ohjeistaa käsittääkseni vaihtamaan myös ohjainlaitteen uuteen. Melko hauskaa. Auto ei aivan uusi enää ole, mutta olikohan näissä mahdollisuus GW vastaantuloihin?
Comment
-
Ongelma ratkesi, ja syyksi paljastui viallinen ohjainlaite. Ulkomailta tilattu ohjainlaite oli siis valmiiksi viallinen, ja näin ollen vika ei poistunut.
Auton alkuperäinen ohjainlaite toimitettu korjattavaksi, korjaus onnistui ja vika poistui. Korjauksen teki ediag.fi (JKL), voin suositella. Kumarrus vertaistuesta.
https://www.ediag.fi/Viimeksi muokannut Killeri; 5.11.2022, 10:23.
- 1 like
Comment
-
Hei, autossani A4 2.0 TDIq 2016 syttyi "Pakokaasupäästöjen valvontajärjestelmä"-valo ja vikakoodit kuin luin OBD elevenillä niin vaikuttaisi tuonne adblue-systeemiin vika osoittavan. Adblue-jakoavain valo ei kuitenkaan syttynyt ja 1000km raja ei tullut näytölle (ainakaan vielä). Koodeja tuli paljon erilaisia sähkövikaan ja oikosulkuun liittyviä niin vähän kuulostaisi siltä että ohjainlaite olisi ottanut itseensä niin kuin täällä on jotkut raportoineet. Auto meni nyt aamusta Audille tsekattavaksi ja odottelen sieltä tuomiota, jonka oletan olevan että koko adblue-hässäkkä uusiksi kun eivät taida yksittäisiä osia sieltä vaihtaa ja tämä lienee hinnaltaan 2-3000 euron operaatio.
Jos ne eivät Audilla löydä mitään järkevän hintaista ratkaisua niin todennäköisesti lähden yrittämään tuota ohjainlaitteen vaihtoa tai sitten korjausta. Kysyisinkin tässä jo etukäteen että mistä kannattaisi etsiä noita käytettyjä ohjainlaitteita? Oletan että ohjainlaite on koodilla 4M0907355B mutta siihen saan varmistuksen huollosta tänään. Näiden saatavuus taitaa olla heikompi kuin 4M0907355-version, mutta joku taisi olla tällaisenkin palikan vaihtanut onnistuneesti B-version tilalle?
Jäsen Audi oli korjauttanut ohjainlaitteen tuolla ediagilla niin oliko siinä minkälaista vikaa, ts. oliko hapettunut vai mikä oli vikana?
Alla vielä vikakoodit. Tuossa AC Reductant Control-osiossa laitteiston numero on kyllä tuo 4M0907355 ilman B-kirjainta niin voisiko tässä kuitenkin olla se versio ohjainlaitteesta?
01 Engine
Järjestelmän kuvaus: R4 2.0l TDI
Ohjelmistonumero: 04L906026AG
Ohjelmistoversio: 1969
Laitteiston numero: 04L907309L
Rauta versio: H33
Virheet:
P20FE00 - Pelkistimen annosteluyksikkö Toimintahäiriö satunnainen
20FE00 - Pelkistimen annosteluyksikkö Toimintahäiriö satunnainen
P203D00 - Reduktioaineiden täyttötason anturi Oikosulku plussaan staattinen
P204A00 - Reduktioaineiden paineanturi Sähkövika staattinen
P20FF00 - Reduktioaineiden annostelujärjestelmän ohjainlaite epäuskottava signaali staattinen
U140D00 - Pelkistimen annostelujärjestelmän ohjainlaite Syöttöjännite liian korkea satunnainen
U140F00 - Pelkistimen annostelujärjestelmän ohjainlaite Toimintarajoitus ylijännitteen vuoksi satunnainen
P21CA00 - Reduktioaineiden annostelujärjestelmän ohjainlaite Virransyöttö, sähkövika staattinen
P20E800 - Reduktioaine paine liian pieni satunnainen
U010E00 - Reduktioaineiden annostelujärjestelmän ohjainlaite Ei tiedonvaihtoa staattinen
AC Reductant Control
Järjestelmän kuvaus: SCR-Stg-G3
Ohjelmistonumero: 4M0907355
Ohjelmistoversio: 0003
Laitteiston numero: 4M0907355
Rauta versio: H10
Virheet:
P21CA00 - Reduktioaineiden annostelujärjestelmän ohjainlaite Virransyöttö, sähkövika staattinen
U101200 - Syöttöjännite Jännite liian suuri satunnainen
P204A00 - Reduktioaineiden paineanturi Sähkövika staattinen
P20C400 - Reduktioaineiden lämmityksen 3 ohjaus Oikosulku plussaan satunnainen
P21CA00 - Reduktioaineiden annostelujärjestelmän ohjainlaite Virransyöttö, sähkövika staattinen
U140100 - Toiminnon rajoitus ylijännitteen takia satunnainen
B200000 - Ohjainlaite viallinen staattinen
P203D00 - Reduktioaineiden täyttötason anturi Oikosulku plussaan staattinen
Comment
Comment