Tuomio tuli ja vaihtoon menisi pelkistysaineen syöttöyksikkö sekä ohjainlaite. Huollon mukaan ohjainlaite ei todennäköisesti ole viallinen, mutta uusi syöttöyksikkö ei toimi vanhan ohjainlaitteen kanssa niin pitäisi molemmat vaihtaa. Kustannus 2700€. Onko ideoita kenelläkään pääsisikö tästä halvemmalla tilaamalla esim. käytetyt osat ja vaihtamalla? Itse en osaa selvittää mitä kaikkea osaa siellä menee vaihtaa, puhumattakaan osanumeroista..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AdBlue
Collapse
X
-
Kyllä sen kai voisi disabloida, mutta autolla on ajettu vasta 112tkm eikä siis ole vielä paalikunnossa niin en tuota vaihtoehtoa lähde nyt kokeilemaan. Auto menee kuitenkin jossain vaiheessa kiertoon niin jos tuo käy silloin ilmi tai jos katsuri noita alkaa jossain vaiheessa syynätä niin silloin tämä kustannus on tiedossa kuitenkin, plus mahdolliset sanktiot päälle.
Comment
-
Jos ei huvita maksaa niin kaiva se ohjainlaite esiin ja katso sen osanumero ja yritä etsiä toimiva samalla numerolla tilalle. Näin itseasiassa itse teinkin. Se ohjainlaite oli minulla pahasti hapettunut. Ohjainlaite löytyy auton alta takaosasta muovin alta kun avaa muutaman ruuvin. Merkkiliike tarjonnee kaikkiin adblue ongelmiin koko laitteiston vaihtoa ohjaimineen kun siitä on tullut uudempi versio ja ajatus lienee, että uusi on parempi ja ratkaisee muitakin potentiaalisia ongelmia, joita vanhassa versiossa voi tulla eteen.
Comment
-
Tuon voisi kyllä tehdä. Audicenterin näkemys oli että kun on paljon erilaisia vikakoodeja niin kaikki vaihtoon mutta kyllä kävisi jopa enemmän järkeen että useat sekalaiset vikakoodit viittaisivat hapettuneeseen ohjainlaitteeseen joka tuottaa erilaisia vikakoodeja. Myös se, että adblue työkalu valo ei ole syttynyt tukisi sitä että auto itse ei ajattele että järjestelmä ei toimisi.
Itselläni auton ropauskokemukset rajoittuvat raitisilmasuodattimen vaihtoon mutta työkalut pysyy kyllä käsissä kun tietää mitä tehdä. Auto varmaan pitäisi saada operaatiota varten ilmaan? Onko vinkkejä Espoon suunnalla missä pääsisi auton nostamaan tai onko mahdollisesti foorumilla jollain paikkaa jossa tarkistaa tämä?
Comment
-
Päivitystä tähän. Pääsin avaamaan tuon ohjainlaitteen ja kyllähän se oli hieman päässyt hapettumaan. Selvisi myös noista osanumeroista VW:n huollon järjestelmistä että -335 loppuinen ohjainlaite on korvattu 2017 -335B loppuisella ja näiden pitäisi molempien toimia ristiin. Itselläni oli autossa -335 ja tilasin sellaisen nyt Hollannista 110€ posteineen. Ensi viikolla pääsee aikaisintaan vaihtamaan.
Vielä pitää antaa myyjäliikkeelle kehuja. Ostin auton 2019 kesällä Sakalta ilman mitään lisäturvia ja nyt kun laitoin reklamaatiota ja korvauspyyntöä niin siellä oltiin hyvin avuliaasti auttamassa ja alkoivat selvittämään uusien osien hankintaa omista kanavistaan yms. Antoivat myös ymmärtää ilman mitään vastaväitteitä että tulevat osallistumaan kuluihin.
Comment
-
Yksi puolituttu on VW:n merkkihuollossa mekaanikkona ja hän auttoi vaihtamaan laitteen työpaikallaan työvuoron jälkeen. Vaihto itsessään on yksinkertainen mutta helpotti paljon kun sai auton ilmaan. Lisäksi sieltä sitten löytyi Audin testeri jolla saatiin katsottua että kaikki pelaa ja nollattua koodit ns. "kunnolla".
Comment
-
Hei kaikille käyttäjille. Palstat luettu läpi ja ilmeisesti tarkimman avun saa, mikäli laittelee vikakoodit joten tässäpä olisi.
Alustuksena vielä, että tosiaan tällä hetkellä vain moottorivalo on jääny tohon ja aiemmin herjannu keltaisella jakoavaimella sekä 1000 km jälkeisellä käynnistämättömyydellä. Jakoavain ja kilometrirajoitus toki lähteny myös vikakoodit poistamalla.
Marmorilla kävin valohoidossa lokakuussa ja arvelivat tyypilliseen tapaan, että vaihetaan kaikki uusiin eli säiliö pumppuineen, säätimineen ja ohjainlaitteineen. Ja kokonaisuudessa puhutaan tuhansista euroista...
Korjaamon havainnot: havaittu vikamuistissa:
P20E800 reduktioaine paine liian pieni
P20C400 lämmityksen 3 ohjaus z167 säiliön lämmitin 2 oikosulku plussaan
Tpi 2055742/4 mukaiset tarkastukset tehty, valutettu adblue säiliö, oli yli 3L adblueta. Ohjatun mukaan tehty tarkastukset, tuloksena ohjainlaite viallinen. Mahdollisesti myös säiliön lämmitin 2 lisänä, jolloin pitäisi uusia koko säiliö + syöttöyksikkö + ohjainlaite. Huom. säiliön uusinnan yhteydessä uusittava myös ohjainlaite
Vikakoodit:
01 Engine
System description: 3.0l V6 TDI
Software number: 8W0907311B
Software version: 0003
Hardware number: 059907309F
Hardware version: H21
ODX name: EV_ECM30TDI0118W0907311B
ODX version: 001004
Long coding: 1225403A0536050324080000000000000000000000000000
Trouble codes:
P203C00 - Reductant Level Sensor Circuit Low
static
Date: 2022-12-27 20:42:13
Mileage: 193998 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 2
Unlearning counter: 255
Engine speed: 663.00 1/min
Normed load value: 33.7 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 68 °C
Intake air temperature: 2 °C
Ambient air pressure: 980 mbar
Voltage terminal 30: 15.060 V
Dynamic environmental data: 20962825D17FFF25D30AA117B4FFFF17AF0017B10017B20A00 15270F99
---------------------------------------------------------------
AC Reductant Control
System description: SCR-Stg-G3
Software number: 4M0907355
Software version: 0003
Hardware number: 4M0907355
Hardware version: H10
ODX name: EV_RDCMINERGAU736
ODX version: 005009
Trouble codes:
P203C00 - Reductant Level Sensor Circuit Low
static
Date: 2022-12-27 20:42:11
Mileage: 193998 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 16
Unlearning counter: 91
Dynamic environmental data: 029C3AEF029D3B3A2661137B58B600003F4D000058B7000042 2B0329A41388422700422F3242302929AA2629B5039D58B000 E958B2FE58B40058BD0058BE0058BF8E58C10058AC0058AD3B 58B80029CD00
Kaikki neuvot ja ideat tarpeen. Itsellä ei myöskään tuttuja, joilla olisi mahdollisuus nostaa autoa ylös Kuopion suunnilla.
Hyviä uusia vuosia kaikille, toivottavasti seuraava vuosi olisi parempi.
Comment
-
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Tämäkin kävi mielessä mutta tätä oli tapahtunu myös plussakeleillä. Onko se miten haastava homma katsoa tuota ohjainlaitetta oikealla takarenkaan kohdilla ja mitkä muovit tarkalleen sieltä pitäisi irroitella? Ja onko edes mahdollista ilman että auto olisi ilmassa?
Comment
-
Ohjainlaitteen vaihto onnistuu ihan maassa jos saat ajettua takarenkaat jonkun pienen korokkeen päälle tai laitat pukit alle. Homma ei ole vaikea ja jos katsoo kuvan ohjainlaitteesta etukäteen niin löytynee muovien alta helposti jos sama rakenne kuin 2-litraisen kohdalla
Tein kyllä itse nosturilla kun oli mahdollisuusViimeksi muokannut ripo; 30.12.2022, 17:42. Perustelu: En ensin huomannut, että kyseessä eri konekoko
Comment
-
Ebay.de on hyvä paikka osien naaraamiseen. Ohjainlaitteen saa tosiaan helposti näkösälle kun irroittaa apukuskin puolelta takaa suojamuovin. Suojamuovi on kiinni muistaakseni kuudella ruuvilla/muovimutterilla ja onnistuu tehdä vaikka pyörät olivat maassa. Toki esim. tunkki + tukipukki yhdistelmä helpottaa hieman.
Olen itse siinä ymmärryksessä, että 4M0 907 355 / 4M0 907 355 B ja 4M0 907 355 D toimivat kaikki ristiin. Tämän tiedon löysin muistaakseni jostain polakkifoorumilta, joten pieni disclaimer tähän. E-loppuinen boksi vaatii sitten jo uudemman pumppuyksikön.
Comment
-
Auto: Audi A4 B9 2.0 TDI DETA, ajettu 175 000 km.
Adblue vikavalo mittaristoon: AdBlue system fault. No restart in 1000 km.
Vikakoodit:
P203D00 - Reductant Level Sensor Circuit High
static
Date: 2022-12-21 18:47:07
Mileage: 175466 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 837.50 1/min
Normed load value: 84.7 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 88 °C
Intake air temperature: 56 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 13.260 V
Dynamic environmental data: 20962825D17FFF25D37FFF17B4FFFF17AF0017B10017B20000 15270AAB
U140E00 - Reductant Control Module Function restriction due to insufficient voltage
static
Date: 2022-12-21 18:47:10
Mileage: 175466 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 866.50 1/min
Normed load value: 66.3 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 88 °C
Intake air temperature: 54 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 14.940 V
Dynamic environmental data: 209628106C0311A600001139032010FB128A16250AD312FB0B 5A
P20C000 - Reductant Heater "B" Control Circuit High
static
Date: 2022-12-21 18:47:10
Mileage: 175466 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 864.00 1/min
Normed load value: 68.6 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 88 °C
Intake air temperature: 55 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 14.860 V
Dynamic environmental data: 20962825D17FFF25D37FFF17B4FFFF17AF0017B10017B20000 15270AAB
U010E00 - Lost Communication With Reductant Control Module
Intermittent
Date: 2022-12-21 18:41:28
Mileage: 175459 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 1770.00 1/min
Normed load value: 75.7 %
Vehicle speed: 97 km/h
Coolant temperature: 89 °C
Intake air temperature: 87 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 14.920 V
Dynamic environmental data: 20962811A603FE17E202100D06
Vikakoodien perusteella (erityisesti U010E00 - Lost Communication With Reductant Control Module) arvelin vian olevan tuossa kontrolliyksikössä, joka on siis siellä oikean takarenkaan takana auton alla, yhden suojamuovin alla. Auton akku tyhjeni vanhan yksikön vikaannuttua ja tallissa seisoessa 6 vrk aikana.
SCR Control Unit autossa asennettuna oli versio: 4M0907355, jonka vaihdoin versioon 4M0907355B. Vanhasta yksiköstä valui pois ottaessa hieman vettä liittimen kautta, joten sieltähän vikaa löytyisi. Vanha yksikkö oli ulkoisesti tarkasteltuna kuitenkin ehjän näköinen.
Korvaava osa tuli Saksasta täältä: https://auto724.eu/ FedEx kautta 4 vrk: ssa. (23.12-27.12). Osa maksoi 658 e rahteineen. (K Auto Audi hinta oli kysyttäessä 1050 e). 4M0907355D osaa olisi saanut uutena Saksasta 320 e, mutta varaosamyyjä vakuutti sen vaativan uudempaa SCR pumppua, kuin mitä tässä autossa on runkonumeron perusteella. 4M0907355D versio pitäisi kyllä olla saksalaisen Audi-foorumin mukaankin yhteensopiva vaihtoehto. Se jäi nyt kuitenkin kokeilematta.
Ohjausyksikön vaihdon ja akun latauksen jälkeen, toisella uudelleenkäynnistyksellä AdBlue vikavalo hävisi. Vikakoodien nollauksen jälkeen auto on nyt toiminut toistaiseksi normaalisti. Vaihtotyö on helppo, osa on yllättävän hyvin saatavilla siellä auton alla renkaan ja suojamuovin irroituksella. Sähköiselle ohjausyksikölle tuo renkaasta ohjautuva vesi,- suola-, hiekkahuuhtelu ei kyllä näytä tarjoavan kovin monen vuoden käyttöikää.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Kiitos kaikille ketjuun kirjoittaneille, näillä ohjeilla löysin myös omasta Audi A4 2.0 2016 170tkm dieselistäni keltaisen jakoavaimen adblue hälytykseen ratkaisun.
Omassa kulkineessa vika alkoi välittömästi pesukadun tehopesun jälkeen. Autocom diagnostiikkamokkula näytti mm. vikakoodia P208D00 ym. pelkistimen hälyjä. Päättelin tästä että adblue ohjainkortti 4M0 907 355 B on mennyt vikatilaan, tilasin pienellä riskillä kortista D-version hollannista ~100€, Suomessa pyynti samasta oli 1100€. Muutamaa päivää myöhemmin laitoin kortin paikalleen ja nollasin vikakoodit ja tehtiin niin sanottu "pelkistimen sopeutus". Ihmetys oli suuri, koska vaikka vikakoodeja ei näkynyt, niin keltainen jakoavain häly ei poistunut, useista käynnistyksistä yms. huolimatta. Vasta kun autolla ajoi pienen testilenkin hälytys poistui. Mutta siis voin vahvistaa että D-versio kävi B-version tilalle.
Alla kuva kortin vaurioista ja vuotokohdasta, uskaltaisin väittää että tästä tulee tyyppivika. Alla olevassa kuvassa tarrassa on reikä tökättyäni sitä ruuvarilla, kun en sitä lian alta meinannut löytää:
Omassa autossa ei ole muita ongelmia ollut, niin ei ole tullut hankittua noita diagnostiikkamokkuloita ennen tätä. Nyt tilasin OBDelevenin, osaako joku kertoa saako siitä tuollaisen tekstitiedoston hälytyksestä niin kuin monet olivat laittaneet ongelmakuvauksen lisätiedoksi? Näytti olevan paljon tietoa ja tiiviissä paketissa.
Comment
-
Tänäpä koitti täälläkin se päivä kun ekan kerran tuli Adbluen vikavalot mittaristoon. Ajoin vajaan 500km työmatkan ja siinä se aina välillä näytti normaalia "rangea" adbluelle ja aina välillä heitti sen 1000km varoituksen ja kaikki vikavalot ruutuun. 2016 vuoden 2.0 tdi kyseessä.
VCDS näytti vikakoodia P20E8 00 [232] - Pressure too Low.
Ajoin nyt lämpimään talliin yöksi. Olkoon siellä huomisaamuun asti ja sitten tutkitaan enemmän jos ei sulatus riitä. Aamulla oli just semmonen kymmenisen astetta pakkasta että on se saattanut olla jäässä.
Comment
-
Tässä ketjussa on puhuttu adbluen jäätyvän -11 asteessa. Eilen aamulla kun lähdin, auton mittari näytti -10. Olisko se sitten ollu siinä just rajalla että yrittänyt toimia kun ei "tarpeeksi" kylmä mutta kuitenkin ollut niin kylmä ettei sit ole toiminut normaalisti.
Tänä aamuna auto lähti +15 asteisesta tallista eikä mitään ongelmia tai vikavaloja, ainakaan tässä lyhyellä työmatkalla kotoa toimistolle.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viestiNo jäässä varmaan se on, eihän sen pitäisi edes toimia pakkasilla. Tuollainen on/off vika on sitten tosi ärsyttävä. Netissä mainitaa Adblue systeemeissä olevan lämmittimiä, mutta kuinka se on VAG laitteissa?
Comment
-
Saattaa kyllä hyvinkin pitää paikkansa teoria jäätymisestä ja helpomman reitin löytymisestä. Otin syöttöputken suuttimelta irti ja purin muovisen kotelon ympäriltä auki. Siellä on ilmeisesti lämmitysvastus tuossa kopan sisällä, tai sellaiseksi minä sitä tässä vaiheessa luulen kun en sen paremmin ole selvittäny.
Aamulla huuhtelin tosiaan kaikki entiset mönjät pois ja tänään iltapäivällä noin 25km ajon jälkeen tuon kotelon molemmista päistä kasvoi valkoista mähmää.
Vaikka minä olen aika älykäs niin en ole kovin viisas. Putsasin sen kopan ja putken kaikkineen hyvin ja tuuppasin koko paskan täyteen kentin tiivistesilikonia. Jos se jankki pitää kuuman moottoriöljyn niin kai se kestää tuollaisen vesiliukoisen mehunkin. Ja jos ei kestä niin sitten ostetaan ja vaihdetaan uusi putki. Tässä nyt lähinnä tarve saada vehkeet toivottavasti siihen kuntoon että voi lähteä pitempään työreissuun ensi viikolla.
Vajaan kolme hunttia tuo putki maksaa merkkarilla ja jostain muualta saa varmasti vielä halvemmalla vaan eipä tässä ehdi sellaisia tilaamaan ja vaihtamaan just nyt ja olisi joku 2000km ajettavaa reiluun viikkoon, pakko koittaa vaan vaikka väliaikaisestikin saada kuntoon ja korjata sitten oikeasti paremmalla aikaa.
Muutamat kuvat taas seuraavalle askartelijalle malliksi.
Comment
-
Tuo lämmitysvastus-oletettu on syöttölinjan vastuslankojen oikosulku.
https://procarmanuals.com/pdf-online...sign-function/
Comment
Comment