Toivossa on hyvä elää sano lapamato :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi S4 B5 Single turbo projekti
Collapse
X
-
Luulen että tuo tdi lohko on johonkin muuhun hajonnut tai ollut alkujaan halki. Mullaki on olohuoneen lattialla lohko vakioautosta mistä lohko halki keskeltä. Taannoin oli paljon spekulaatiota mikä moisen on voinut aiheuttaa, mutta eipä siinä kukaan osannut arvailla. Tollainen 800nm aiheuttaa aika rajut sylinteripaineet kyllä, semmoiset kun viime talvena lähti kansia nostaa jo. [emoji14] Mukava kuulla et on muitaki vireistäjiä neljän sadan huvinoilla näissä :)
Otin muutaman ruudun. Auto oli tosiaan ajossa ja mitään oireita ollut. Virikone piti tulla, mut purussa paljastui asioita
http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/lohko/Viimeksi muokannut diffas; 14.11.2016, 10:56.
Comment
-
Se kansien nouseminen viittaa siihen, että ne sylinteripaineet nousee liian ylös liian aikaisin. Jos mäntä on vielä tulossa ylöspäin tai vielä liian lähellä yläkuolokohtaa ja paineet on jo piikissä, niin se voima menee raudan muodon muuttamiseen, ei se siitä koneiston geometriasta johtuen voi tehdä muutakaan.
Comment
-
Ennakkoa ei o kyllä varmastikaan liikaa, about sen 5-6 astetta tuossa 2500 kohdalla. Nämähän syttyy itsestään,ettei voi puhua sytkäennakosta. Suht pieni moottori kuitenkin, paljon ruttua, paljon syöttöä ja semisti painetta, kyllähä siinä alkaa painetta tulemaan. Aika tarkka raja oli toi 2.5baria, kun ilmeisesti täytös parani just sen verran että 2.6 nesteet pihalle ja 2.5 ja alle kaikki fine. :D Mutta joo, ei pilata tdi keskustelulla tätä enempi.
Millaista efr /bw ahinta tähän oli meinattu? Toteutumahan on periaatteessa sama kuin mitä on v6 tdi:ssa. Iitse lähtisin ehdottomasti twinscrollina, kun pystyy kivasti putket vetää puoliltaan. Hukkikset/hukkis sit jää lootan kupeseen.
Comment
-
Twinscrollina parempi ja tossa efr9180 on sisäänrakennettu hukkis, en tiedä vielä millä A/R suhteella sen ottaa, se pitää vielä katsoa.
Paitsi tarkistin saahan sitä ilmankin hukkaporttia, mitenhän olis parempi kiinteellä vai ulkosella portilla?
Pitääkö täällä oikeesti pilkkua nussia, luulin että keskustellaan/ jaetaan projekteja yms. Oikeinkirjotus ei oo ihan paras laji itsellä.Viimeksi muokannut okkim; 14.11.2016, 20:24. Perustelu: Viestit yhdistetty. Älä tee heti uutta viestiä perään, vaan editoi vanhaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jm95 Näytä viestiPitääkö täällä oikeesti pilkkua nussia?. Luulin että keskustellaan/ jaetaan projekteja yms. Oikeinkirjotus ei oo ihan paras laji itsellä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jm95 Näytä viestiTwinscrollina parempi ja tossa efr9180 on sisäänrakennettu hukkis, en tiedä vielä millä A/R suhteella sen ottaa, se pitää vielä katsoa.
Paitsi tarkistin saahan sitä ilmankin hukkaporttia, mitenhän olis parempi kiinteellä vai ulkosella portilla?
Comment
-
Kyllä se kannattaa minusta mieluummin niin päin rakentaa, että se moottori kestää kaiken mitä muista osista on otettavissa. Tehotavoitteeseen ja etenkin tehonkestoon nähden liian ison ahtimen laittaminen on minusta aina huono idea. Se hetki, kun ahdonohjauksessa sattuu joku hupsis, tai se hetki kun "jos mä ihan vähän laitan tohon kuulaventtiiliä ja jos ihan vähän koittas vielä ruuvata tiukempaan" tai se, että käytät 70% ahtimen tuotosta vaikka kärsit 100% sen liian ison ahtimen haittapuolista.
Mitoita moottori kestämään tehotavoite ja asenna ahdin, joka täyttää sen tehotavoitteen. Helppoa.
EFR on uusinta ahdintekniikkaa ja varmasti herää paljon esi-isiään aiemmin suhteessa maksimi tehontuottoon, mutta silti ei ole mitään mieltä ylimitoittaa ahdinta noin rajusti. Parhaan ilon saat irti mitoittamalla sen oikein. Tuohon tavoitteeseen laittaisin sen pykälää pienemmän, EFR 8374. Siitä on käsittääkseni puhallettu ameriikan pölhölässä yli 800hp lukemia.
Comment
-
Ei se väärin olisi johonkin laitteeseen mitoittaa ahdin niin, että se pysyisi hyvän hyötysuhteen alueella kompurakartalla :) Hyvä hyötysuhde -> vähemmän imulämpöä -> enemmän hymyä.
Maksimit ulos puristaessa ollaan tosiaan muutama kertaluokka turhan isossa ahtimessa 700 viinahevoseen. Katukäyttöominaisuudet lienevät melkolailla kamalat.
http://www.full-race.com/store/image...-content-1.jpg
Todella isot hukkaportit voivat yhtenäkin kappaleena olla haastavia ohjattavia. Jos tarvitaan tolkuttoman kokoinen portti/portit, ahtimen balanssi on lähtöjään metikössä. Sanoisin että max 2x40mm eikä jää niistä kiinni. Toki venttiili/kalvosuhdekin voi vielä tehdä aiheeseen hankaluutta.
Comment
-
Vieras
Jos lohkossa on väännön siedossa ongelmaa niin isompi ahdin ja lisää kierroksia. Nokat sen mukaa.
Turha siitä on alavääntöä repiä jos lohko tahtoo antaa periks.
Toiset sanoo että ahdin on liian iso alakerran heikoille hilppeille, tai niiden asettamille rajoille.mun mielestä taas alakerta on liian heikko pienemmälle ahtimelle.
Mitä alempaa herää, sitä helpommin väännön sieto ylittyy ennen tavoiteltua hevosvoima rajaa.
Ja ahtimia mitotetaan hevosien mukaan.
Comment
-
Mielenkiintoinen teoria. En sano, että et olisi oikeassa, mutta onko teorian tueksi mitään muuta kuin mutua?
Comment
-
Vieras
Enpä usko että sillä kuinka kapealla sektorilla vääntö nousee olisi mitään merkitystä.
Mutta sittenpä uskon kun asiaan esitetään perusteita.
Se on niin kiinni siitä mitä haluaa, toiset sanoo että laita vaan pienempi että herää hyvin ja mukava ajaa. Sillä pykälää pienellä vaan harvoin ylletään tavotteisiin tai saatika ylitetään niitä. Käytännössähän jos vain on tarkotus mennä tarvittaessa kovaa niin riittää kun pysytään vaihtaessa pelialueella.
Mutta mikäli vähäki epäilyttää että vääntö saattaa ylittää kipurajan niin valkkaisin nokat millä saa kierroksille henkeä jos vaan kärsii pyörittää ja ahdin sen mukaan.
Comment
-
No kyllä itse asiassa sama efektihän se käy myös silloin. Olen saanut tuolla nopealla "kick-downilla" osia kyllä hajalle.
Jyrki, ei ole oikein faktaa sen enempää. Omissa ajatuksissani lähinnä pyöritellyt. Miellän tämän efektin vähän aasin sillan kautta kun taivutat metalli putkea. Rajulla kerta rykäisyllä putki taipuu enempi kuin rauhallisella aloituksella kun joudut tavallaan lisäämään voimaa pikkuhiljaa. Vai meniköhän nyt asianyhteys ihan metsään? No joku minnuu viisaampi korjatkoon teorian.
Comment
-
Mutta nämähän on yleensä kahdella ahtimella ,silloin alavääntöä tulee olettaen paljonkin enemmän verrattuna yhteen isompaan. Toisaalta sillon vääntökäyrä nousee tasaisemmin. Kumpihan sitten lie pahempi äkillinen nousu yhdellä vai raju alavääntö kahdella? Onhan niitä lohkoja halenut, olisi kyllä mielenkiinnosta hyvä nähdä millä käyrillä hajonneet. Sekin varmaan ihan tuurissaan kestääkö vai ei.
Comment
-
Rajumpi alavääntö käy enempi kytkimelle ja voimansiirrolle. Jos ajossa useasti väännättää alhaalta. Varmasti sinkulla tulee paljon erinäköisempi käyrä kuin biturbona.
Tuohon edelliseen teoriointiin vielä. Toki jos voimansiirron välykset on nollassa, eli voimalinjassa kuorma päällä, niin särkymisvaata on pienempi kuin aloittaa nollakuormasta äkkillinen kuormitus. Esim kytkinpommia antaessa.
Comment
Comment