Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Laitoin auton eilen väliaikaisesti liikennekäytöstä pois. Tarkoitus on temuta Tahkon reissua varten kaikki alta pois. Siellä on hyvä sitten toteuttaa shakedown. Jos ei mitään yllätyksiä tule niin voihan sitä Joutsaankin jo päästä. Toisaalta, plussassa tuli just nokkaremmille 6 vuotta täyteen, pitäiskö lähteä kaivamaan verta nenästään Joutsan kirouksen merkeissä?
Sen verran tässä iltasella ehdin tuohon omaan keskittymään että hain starttipilotin kanssa imuvuotoja ja testasin toista kaasuläppää ja maffia. Jälkimmäisistä ei ollut mitään vaikutusta mutta imusarjan pituudensäätöakselien mekanismien välistä valskaa. Nappasin ne vivustot pöydälle ja molemmissa oli ulkopuolen O-renkaat aivan kivikovat. En uusinut noita renkaita kun siirsin systeemit imusarjasta toiseen, sen siitä saa. Markan osien takia taas tunti turhaa työtä.
Laitoin tiivistemassan kanssa takaisin paikalleen muttei viitsi enää tähän aikaan räjäyttää tallissa tulille, seinän takana on kuntosalihuone ja muksu on punkannut siellä pari viikkoa sen aikaa kun olen omaan huoneeseensa pintoja rempannut.
Muutenkin tuntuu olevan kaikkea tekemistä tässä joulun alla ihan riittävästi, ollapa työtön poikamies ja mieluummin vähän varakaskin niin sais rauhassa harrastaa :)
Läksin webastoa purkamaan kun ei tuo ota toimiakseen. Nostin koko keksinnön tallin pöydälle, täytin bensasäiliön, laitoin metrin pätkät vesiletkua kiinni, kaadoin ensin letkut täyteen vettä ja päät ämpäriin upoksiin. Sähköt otin irtoakulta. Napista lähtee päälle muttei sytytä, edes uudella hehkutulpalla. Nostin sitten burnerin pois paikaltaan ja kokeilin uudestaan niin eihän sinne tule bensaa.
Toi on vanha malli jossa palopuhaltimen akselin alapäässä on matoruuvi joka pyörittää bensapumpun ratasta. Ratas pyörii aina puhaltimen pyöriessä mutta bensakanava avataan sähkötoimisella solenoidilla. Solenoidi naksuu kun siihen ajaa hyppylangoilla virtaa, palopuhallin ja rattaat liikkuvat vapaasti. Uitin osia carb cleanerilla ja koputtelin ulkopuolelta hiukan vasaralla. Tukossahan se bensakanava oli. Lopulta sain eilen illalla siihen pisteeseen että bensaa tuli ihan nätisti kun ajoi hyppylangoilla virtaa palopuhaltimen ja sen solenoidin johtoihin.
Siinä vaiheessa totesin fiksummaksi lopettaa testailun, hyppylangat räpsyi akun napoihin ja vieressä ruiskitaan bensaa ilmaan. Ei tuommoinen webasto lopulta mikään tekemätön juttu ole näköjään purkaa. Varaosat vaan on sen verran hintavia että seuraava lämmitin tulee olemaan eberi, sillä puolella on osat hiukan inhimillisemmin hinnoiteltu.
Kyllä on C5 taivaspaikka taattu. Oman ollessa vaihteistoremontissa ajelin just tuommoisella 2,0 bensatomaatti ihanuudella pari viikkoa ja ei hyvää päivää... Hattua pitää nostaa että millään verukkeella käyttikseksi tuommoisen perustelit.
2,0 bensatomaattina ei ole ongelmia vajaavedosta. Ei varmasti jaksa surittaa edes etuvetona. On nimittäin laiska kuin elukka. Kaupunkiajossa matalaverenpaineinen kaveri voisi tulla toimeen mutta maantiellä ja motarilla tuommoinen on jo hengenvaarallinen. Ja mutkissa kallistuu niin paljon että tuntuu kaatuvan koko käkkylä. Brrrrhh.
Sekin ns helmi oli alle 200k ajettu ja jonkun alle 5v vanha. Tomaatti parin viikon aikana pari kertaa vikatilaan, sadetunnistin sekoili ihan omiaan ja muita ranskalaisuuksia.
Toi on sentään onnesta ihan kovalla askilla. Muutama päivä siinä totutellessa on mennyt, alle 2000 kierroksen ei voi ajaa kuin ykkösvaihteella, joka muuten on välitetty niin pitkäksi että sillä on jopa jotain käyttöä. Alaväännön puute on jotain ihan käsittämätöntä, isäukolla on kolmos-golffi 1.8 vapari. Auto painaa toki noin 300Kg vähemmän mutta on siinä aivan eri lailla alajeetä vaikka on vanhempaa tekniikka ja vähemmän teholukemia paperilla. Sitikka stumppaa jo kakkosvaihteella jos koittaa vaikka 1500rpm kierroksista kiihdyttää. 1.8 siis aivan liian pieni tuon kokoiseen autoon, nintendo näyttää kaupunkiajossa koko ajan yli kympin kulutuslukemia, tässä kohtaa enemmän voisi olla vähemmän jos olisi vaikka 2.0 tai 2.2 kone, mitä sitten ikinä on saanutkaan.
Toinen totuttelu on täysin tunnoton kytkin, varsinkin yhdistettynä tuohon ponnettomaan alavääntöön. Tuntuu kuin olisi taas autokoulussa kytkintä luistattamassa. Kolmanneksi, tuosta ei näe mitään ulos. Kulmia on silakan muotoisesta autosta täysin mahdoton hahmottaa mutta suoraan on kiva ajaa jos ei ole kovin kiire. Penkit on yllättävän mukavat, toisinsanoen niissä saa tosi hyvän ajoasennon, väittäisin matkamukavuudessa pärjäävän ässän recaroille. Minkäänlaista sivutukeahan niissä ei ole.
Eilen ja tänään ehtinyt tämän kanssa taas touhuamaan sitten viime kuun alkupuolen jälkeen. Mikäs tässä shitikalla ajellessa, ei ainakaan nelikkoa ole tarvittu vielä kertaakaan tänä talvena.
Imuvuotojen haku tuotatti imusarjan purkamisen *taas*. Alkaa käymään sekin jumppa ihan aikuisten oikeasti vauhdilla, montaa turhaa liikettä ei enää tuossa suoritteessa ole kun sen on puoleen vuoteen tehnyt lähemmäs 10 kuin 5 kertaa. Imusarja vuoti saumastaan etupuolelta niiden alipainekellojen takaa eikä sitä päälipuolelta olisi saanut millään järkevällä, raatia miellyttävällä tavalla tilkittyä niin otin sitten koko paskan auki. Pari kuukautta vanhat tiivistemassat taas harjalla ja mattopuukon terällä pois ja uutta tilalle. Kiitos vaan Larpalle siitä tiivistetökötistä, käytin lopputuubin tänään :) Laitoin nyt sen verran reilusti ettei varmasti jäänyt yhtään kohtaa tiivistämättä. Annoin kuivua muutaman tunnin jä kävin sitten kaapimassa imukanaviin tursunneet pois. Tuossa puolen tuntia sitten sain kaiken nippuun ja otin savut pihalle ja taas käy niin kuin kuuluukin.
Huomenna olis ohjelmassa takajarrusatuloiden huoltoa korjaussarjojen kanssa. Sen jälkeen ei olekaan kuin jotain pikkunutausta sisustan kanssa mutta vehkeet on valmiina jos se talvi vaikka vielä tulisi.
No satuloiden entraushan meni heti alkuunsa munilleen. Nappasin ekan satulan irti ja purin käsijarrun ulomman osat irti. Tietenkin avasin korjaussarjan paketin vasta siinä vaiheessa, vain todetakseni että olin sitten tilannut väärän sarjan. No siinähän sitten palikat takas nippuun ja satula autoon.
Aika vapaasti ne mekanismit nyt liikkui, eli aiempi herkistely oli vielä voimassa. Hetki sitten maksoin trafille 4€ ja auto olis taas liikennekäytössä. Huomenna testilenkille kahvitutusmiittiin.
Laturirempan tein eilen ja samalla kun oli taas naama autosta irti niin läksin umpioita puunaamaan. Käytin kuumapuhaltimen kanssa tiivisteliimat auki ja pesin lasit sisäpuolelta. Projektoreissa ei oikeastaan ollut mitään putsattavaa mutta lasit ovat ulkoapäin aika kehnossa kunnossa. Sameat ja naarmuiset.
Käyn nyt hakemaan tästä töiden jälkeen hiukan vesihiomapaperia ja kiillotustahnaa mutta väliaikaistahan se on ja peiton jatkamista kun hioo loputkin suojat pinnasta pois. Kestääkö umpion pinnassa kirkaslakka vai onko ihan tyhmä ajatus? Olisiko joku Lamin-X tai vastaava sitten parempi ratkaisu?
Tätä tulikin juuri tiistaina testattua ja vaikuttaa lupaavalta.
Helppo levittää, kuivui suhteellisen nopeasti ja lopputulos on täysin kirkas.
Ei vaikutusta valokuvioon, kuten ei myöskään prismaefektiä.
Kestoon ei tässä vaiheessa pysty ottamaan vielä kantaa, mutta valmistajalta saamani lupaus on hyvä ja uskon sen olevan varsin lähellä totuutta.
Toinen umpio jäi vielä tekemättä, otan työn alle kunhan vaan ehdin ja testaan tuon tavaran kuivamista vähän viileämmässäkin lämpötilassa...
(Edit: siis täydellinen kunnostus hiontoineen kiilloituksineen ja pinnoituksineen. Hionta 500-800, vesihionta 1500 ja 3000. Kiillotus kahdessa vaihessa, eli medium + fine perään, sitten Opti-Lens pinnoitus -> aika hyvä tuli...)
Itseasiassa mä teen tämänkin uudestaan jossain vaiheessa. Käyttämäni paineilmatyökalut kyykyttivät kompuran aivan täysin ja sen vuoksi lopputuloksesta ei tullut ihan täydellinen, mutta kuitenkin about 100 kertaa parempi kuin alkuperäisesti. Kompurassa ei ollut tarpeeksi tuottoa ja noin 20 sekunnin työstön jälkeen säiliö oli tyhjä ja piti odotella useita minuutteja ennen seuraavaa yritystä. Sitten se alkoi kuumentua ja otin toisen samanlaisen avuksi -> sama juttu. Lopputuloksena 2 tulikuumaa kompuraa, nopsasti hiottu ja muutamassa kohdassa selkeä haaleampi kohta, joissa pohjahionta jäi vajaaksi.
Tämä huomioiden lopputulos on hyvä ja sen kuvaaminen on aika hankalaa.
Tuossa pari kuvaa eri vaiheista ;)
Aikaa meni 1:30h. Kunnon kompuralla + parempi lopputulos olisi ottanut ehkä vartin, ja siihen päälle pinnoitteen kuivamisaika, noin 30 minuuttia.
Vikassa kuvassa on pinnoite kosteana vielä.
Attached Files
Viimeksi muokannut jarituru; 11.1.2014, 19:07.
Perustelu: Aikamäärän lisäys ja tarkennus
Aika samanlaista jälkeä tuli omista lampuista. Melko syviä kiveniskemiä löytyi ja ihan kaikkia ei saanut pois, olisi pitänyt niin paljon hioa. Seuraava vaihe on varmaan ostaa jotkut uudet halvat tarvikeumpiot ja vaihtaa niistä uudet lasit.
Mä sain yläreunasta aika syvät iskemät pois, oli aivan keltainen ja karhea. Alareunassa ja vilkun kohdalla kompuran takia hionta jäi vajaaksi ja siksi teen tämänkin uusiksi, niin sitten tulee priima.
Luonnossa tuo on kuitenkin paljon paremman näköinen ja tuo oikeanpuoleinen on vastaavasti aivan hirveä sekä ihan keltainen verrattuna vasempaan. Kuvat vääristävät aika reippaasti.
Systeemi, jota testasin on tämä:
[ame="http://www.youtube.com/watch?v=LFFICRlHoyg"]http://www.youtube.com/watch?v=LFFICRlHoyg[/ame]
Tarvikeumpio xenon-merkinnöin, ässään ja halpa? Lykkyä tykö ja kerro kun löydät ;)
Kuinka vähän mua kiinnostaa jotkut xenon merkinnät... :)
Voihan noi auton xenon-hyväksyt lasit sitten laittaa niihin pilipaliumpioihin ja vaihtaa paikalle jos leimamies vaatii. Umpion irrotus on kuitenkin aika triviaali temppu.
Lähti itse asiassa helpommin kuin luulinkaan. Kuumapuhaltimella tohotin parikymmentä sekuntia kerrallaan aina eestaas ja sitten vaan vetämään sen verran auki että sai mattoveitsen terällä leikattua liiman poikki. Toistoa sen verran montaa kertaa että oli koko umpio kierretty ympäri.
Takaisin laitoin vaan lämmittämällä samalla puhaltimella liimamassat sulaksi, painoin osat yhteen ja koko ajan kiinni puristaen annoin vielä hetken päällipuolelta lämpöä. Sitten vielä hetken aikaa nojasin niin että liimat taas jäähtyi ja sitoi sauman kiinni. En nähnyt tarpeelliseksi putsata vanhoja pois ja vaihtaa uusiin.
Kuinka vähän mua kiinnostaa jotkut xenon merkinnät... :)
Voihan noi auton xenon-hyväksyt lasit sitten laittaa niihin pilipaliumpioihin ja vaihtaa paikalle jos leimamies vaatii. Umpion irrotus on kuitenkin aika triviaali temppu.
Minun C5:ssa on hyväksynnät erillisessä kumiläpyskässä joka on umpion "päällä" ja kiinni umpiossa toisesta päästään. Itse "lasissa" ei ole mitään merkintöjä. Vaikka omassani on ihan perus halogeenit, niin itse umpiot on xenon-hyväksynnällä.
Ässän laseihin on painettu merkinnät, en edes huomannut katsoa mistään muualta. Se on kyllä totta että leveäkeulaisen umpioita ei ole ihan joka oksalla tarvikkeena. Saa muuten arvata uuden alkuperäisumpion hintaa, sen verran voin antaa vihjettä että kappalehinta alkaa ykkösellä...
Viimeisintä hintatietoa en tiedä, mutta noin pari vuotta sitten alkoi jo ykkösellä + toinen kives.
Tarvikkeena en löytänyt muuta kuin halogeenimallin Hong Kongista ja nyt en ole sitten jaksanut edes etsiä. Tuskin tilanne parantunut yhtään paremmaksi kaluston ikääntyessä.
Opettaa kohtelemaan näitä muovinkappaleita tietynlaisella kunnioituksella...
Kuukausi ajoa shitroenin kanssa opetti että autossa saisi olla toimiva radioantenni. Audissahan ei ole ollut radioantennia sen jälkeen kun sen autonpesukiimassa löin harjalla poikki joskus pari kesää sitten. Nyt löytyi saksan verkkokuopasta sopiva.
Vaikka MP3:sia saa tikulle niin paljon kuin tarvii niin oli se mukava välillä kuunnella radiotakin näin parin vuoden tauon jälkeen.
Shitikassa oli edellisen omistajan jäljiltä Cobran jälkiasennusxenonit lähivaloissa, sattumalta polttimon malli on sama kuin ässän pitkissä joissa minulla on joku 40€ kiinanpaska halpissarja. Kirkkaat ne ovat mutta räpsyvät ja kestävät puoli minuuttia kirkastua. 10 sekunnin mietinnän jälkeen vaihdoin ristiin. Nyt on molemmissa autoissa arvoinsensa valot :)
Comment