Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 S6 ranetussaneeraus

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuota, nyt on pakko jo sanoa sananen. Miten voi olla huomaamatta että pultti ei lähde kierteelle kiristymään kunnolla? Miten tuo kannessa oleva pultinreikä on saatu turattua tuollaiseksi vaikkei tiiviste anna pultille mahdollisuutta mennä edes kierteeseen asti?

    Ylipäätään silloin kuin itse aloitteli joskus autojen/mopojen/prätkien kanssa puljaamisen niin tuli kyllä katsottua ihan jo maalaisjärjen opastamana että sopivatko osat toisiinsa ennen kuin alkoi pultteja pystykierteellä kiristämään. Puhutaan moottorin, ei traktorin peräkärryn puisien sivulaitojen kasaamisesta. Näitä tuloksia kun katselee niin jotenkin ymmärtää sen että joku työkalu on hajonnut "ennen kuin edes 6nm tuli täyteen", 6nm on sekin sellainen momentti että sormin vääntää tiukemmalle, 1/4 räikästä puhumattakaan.

    Kyllä, imuvuoto sotkee asioita mutta koneen pitäisi silti yrittää käydä kaikilla, tässä tapauksessa kuulostaa lähinnä siltä kuin vain toinen puoli edes yrittäisi polttaa. Edellisen kerran kun jako laitettiin "kohdalleen" oli tuloksena venttiililautanen syvällä männässä, muistaakseni tästä oli toinen ketju poikki tms. ennen kuin duunia edes aloiteltiin, joten kysytään vielä, onko se jako oikeasti kohdallaan?
    Sen mitä on itse harrastusten ja ammatin puolesta tullut moottoreita räjäyteltyä ja koottua uudestaan, voin kyllä sanoa että tekemistä ei ole minkään astrofysiikan kanssa, amatööri osaa kyllä kun katsoo mitä tekee ja etenee vaihe vaiheelta ja kiristää pultin kerrallaan. Kasissakaan ei ole niin montaa liikkuvaa ja irroitettavaa osaa etteikö niitä ilman väkivaltaa paikoilleen saisi.

    Seuraavaksi vauhti pois ja silmä käteen ja katsomaan sekä miettimään mitä muuta on tullut lekalla kiristettyä, voima ei korvaa taitoa. Huomiona vielä se että tämä ei ole vittuiluna kirjoitettu, just my two cents.
    Viimeksi muokannut Jartsake; 21.7.2013, 12:52.

    Comment


      Kuvassa näyttää tosiaan aika pahalta toi pultinreikä. Kyseessä on tiivisteestä pultinpään irti kalvamaa purua joka lähti ihan puhaltamalla pois ja kannessa oleva kierre on täysin ehjä. Noita metallisia ohjuritappeja on yksi per kansi + nylon ohjurit vielä toisessa kohdassa eli 8 reikää löytyy kannesta. Sen kyllä huomaa jos niiden ohjurien varaan jää kanittamaan.

      Jako on edelleen kohdillaan, sen katsoin vielä omaksi varmuudeksi eilen illalla viime töikseni.

      Comment


        Ok. Sitten edelleenkin ihmetyttää että mihin se "reiätön pultti" kiristyi, ja mikseivät muut voineet kiristyä? Ja tuota tiivistettä kun katsoo, niin eihän siinä näy mitään jälkeä pultin jyrsinnästä?

        Comment


          Ja kahdesta kuvasta näkee että pultinreikä on enempi soikea kun pyöreä, tiivisteessä taas ei tosiaan näy mitään jyrsintäjälkeä, ja toisekseen, miten se pultin tiivisteestä sorvaama muju hyppää yläpuolelta tiivisteen alle kun ei ole edes reikää mistä mennä?

          Mitä siellä on oikeasti käynyt? Koitettu tiivisteen kanssa, ohjuri jäänyt kantamaan, kierteet sorvattu, tiiviste pois ja uudelleenkiristys?

          Comment


            No sanokaa nyt tosta sitten onko jako pielessä vai ei. Vedin imusarjan kunnolla kiinni ja sehän lähti kuin palmun alta. Videolla kuuluva raklatus tulee viskoflektin takana olevasta laakerista, ei kannesta.

            Tossa on vielä hiukan niputettavaa mutta uhoisinko sen verran että huomenna ajan katsastuskonttorille koittamaan leimalle :)

            [ame="http://www.youtube.com/watch?v=k0--KvVgCTQ&hd=1"]http://www.youtube.com/watch?v=k0--KvVgCTQ&hd=1[/ame]

            Comment


              Kuvien tiiviste oli toiselta puolelta jossa jostain syystä olin jättänyt koko sisemmän pultin kiristämättä, ilmeinen virhe. Toisella puolella ei juuri muuta vaihtoehtoa kuin olen painanut työkalua niin paljon että pultipää oli painanut tiivistettä alla olevaan reikään ja lopulta kalvanut siitä läpi. Voima ei korvaa tietoa, totta ja tuossa kohdassa se on realisoitunut. Reikä on kuitenkin pyöreä ja pultti meni sinne nyt aivan normaalisti.

              Imuvuoto se siis kuitenkin oli, oli vaan sen verran paha että ei ollut syttymiskelpoista seosta sylinterissä. Annoin käydä muutaman minuutin ja nyt ei tule enää bensanhajua konehuoneeseen.

              Comment


                Mitä sieltä oli unohtunut irti?

                Edit: Sen verran joutuu kysymään että miksi edes sanoa että tiivisteestä on kaivautunut metallimujua irti jos kyseessä on paperinen tiiviste? Ei jummarra.

                Comment


                  It's alive ;) !

                  Comment


                    Alkuperäinen kirjoittaja Jartsake Näytä viesti
                    Mitä sieltä oli unohtunut irti?
                    Tarkennatko hiukan?

                    Comment


                      Noniin, hyvä juttu. Ei muuta kuin radalle! ;)

                      Sanotaan sen verran vielä että kyllä tuo raksutus näin näppäimistön takaa kuulostaa ennemmin nostajien naputukselta, kuin laakerista. Mutta jos kerran olet varma, niin perun pyhät puheeni. ;)

                      Comment


                        Jees, käyn nyt laittaan loput palikat kunnolla kiinni ja annan käydä kuumaksi, sitten on se moottorinhuuhtelu vielä ohjelmassa. Öljypropun tiivistekin näköjään oli vuotanut muutaman pisaran lattialle mutta öljynvaihtohan tähän on anyway tulossa ihan just. Aikas käry nousee joka paikasta kun kaikki paikat on rasvaisilla hanskoilla lääpitty.

                        Comment


                        • Katohhan nyt sitä voi sit siirtyä koneelta pois ku koko aamun veriripuli housussa oottanu et tuleeko tästä kalua.. Voisit kyllä jonkun voitontanssi videon tehdä tän kunniaks..

                          Comment


                            Näemmä se imuvuotokin vaikuttaa, jos se on riittävän suuri. En arvannut ihan noin suurta vuotoa siellä olevan, joten siitä nuo aiemmat kommentit. Pyörrän puheeni ja hyvä että vehkeet pelaa. Lämpimäksi käytön jälkeen kunnon öljyt niin varmaan tuo naputuskin loppuu. Tai vaihda se laakeri nyt samalla, et varmaan tuollaista meinaa kuunnella juuri rempatun moottorin kanssa?

                            Edelleen täytyy hieman ihmetellä tuota pulttihommaa. En nimittäin nyt saa ollenkaan kiinni tuosta selityksestä, että miten ohuen paperitiivisteen reiättömyys voi tehdä tuollaista? Vai oletko ensin vääntänyt keskimmäisen pultin väkisin, jolloin väliin on jäänyt mujua ja imusarja irti tiivisteestä. Jos siellä on 7 pulttia 8:sta tiukalla, niin miten se yksi pultti irrallaan voi tehdä noin suuren imuvuodon? Tuohan käytännössä tarkoittaa sitä, että yhdellä pultilla tiivistetään koko imusarja. Vai onko sarja jäänyt jotenkin huonosti toiselta puolen, jolloin siellä on millien rako välissä ja toisella puolella myös, koska yksiosainen sarja?
                            Viimeksi muokannut pasi_; 21.7.2013, 14:06.

                            Comment


                              Se tiivistehän ei ole pelkkää paperia vaan jotain peltivahvisteista, siitä se purukin oli lähtöisin. Ei imusarjasta tai sylinterinkannesta. Siinä on varmasti käynyt juuri niin kuin Pasi arveli eli olen lähtenyt keskeltä ulospäin kiristämään pultteja ja painanut just sen pultin ensimmäisenä joka on laittanut siellä vastaan. Kun ei ole heti lähtenyt niin avaimeen on nojattu vähän enemmän. Sitten se pultinpää on myntännyt sitä tiivistettä sinne sen verran paakulle että momenttiavain sanoo naks. Tavallisella räikällä vääntäen ne varmaan olisivat kiinnipäin vielä menneetkin mutta se vähän syö koko momenttiavaimen käytön ideaa. En hoksannut ottaa siitä kärsineestä tiivisteestä tässä tohinassa kuvaa.

                              Imusarja on siis ollut hiukan auki siitä kahden keskimmäisen pytyn välistä.

                              Comment


                                Imusarja on siis ollut hiukan auki siitä kahden keskimmäisen pytyn välistä.
                                Kyllä se on ollut auki koko matkalta, tai sitten oot vääntänyt imusarjan solmuun. :)

                                Comment


                                  Juu. Nyt olis moottorin huuhtelu tehty ja uudet öljyt sisällä. Suureksi yllätykseksi mistään ei tiputa jäähdytysnestettä tai mitään muutakaan. Puskurin laitto yksinään on vähän hankalaa, ainakin jos ei halua kaikkia paikkoja naarmuttaa. Pitää joku kaveri soittaa sen verran jelppimään. Sitten ei olekaan enää kuin sisälokarit, pyörät, pohjamuovi ja moottoritilan suojat.

                                  Comment


                                    Nyt se on taas auton näköinen. Pyörillään, kaikki ulko-osat paikallaan ja liikkuu omin voimin. Satunnaisesti putoaa yksi sylinteri pois pelistä ja kohta käy taas kaikilla. Toivottavasti on vaan alkukankeutta.

                                    Ohjaustehostimen joutuu varmaan ilmaamaan, aika paljon keräsi vaahtoa ja ohjaus on kivikova vaikka säiliön täytin ylämerkkiin ja tarkistin vielä ekan käytön jälkeen. Eikös tuo mee ihan niin että pyörät ilmaan ja moottori sammuksissa kääntelee muutaman kerran eestaas ja loput sitten poistuu ajan kanssa.

                                    Comment


                                    • Jep, mutta toista moottorin käydessä sama.

                                      Comment


                                        Kone käy mutta v*tunmoinen korvia raastava vihellys kuuluu jostain. Pannukakulta kun otti isomman letkun auki niin vihellys lakkaa, öljykorkin avaaminen tyhjäkäynnillä aiheuttaa käyntiin epätasaisuutta. Olisko se sitten pannukakun vaihto?

                                        Täysin vastaava ääni kuin linkin videossa.

                                        Jep. Otin pannukakun irti, molempiin putkiin puhaltamalla tulee ilma läpi toisesta päästä. Rikki mikä rikki, maailmanloppu tulee mutta jätän kampikammion puoleisen pään nyt auton alle auki ja tulppaan imusarjan puoleisen letkun siihen asti että saa huomenna uuden.

                                        [ame="http://www.youtube.com/watch?v=0guupJMGXL0&hd=1"]http://www.youtube.com/watch?v=0guupJMGXL0&hd=1[/ame]
                                        Viimeksi muokannut hopsis; 21.7.2013, 20:24.

                                        Comment


                                          Pannukakku tietääkseni päästää ilmaa molempiin suuntiin ehjänäki.

                                          Comment


                                          • Ai se Star Trekin Enterprisen näköinen hässäkkä huohottimessa?
                                            Mulla ääntää kanssa satunnaisesti, talvella säikytti ihan kunnolla, kun ulisi heti kun laittoi vaihteen päälle.
                                            Oli täysin jumissa. Pesun ja elvytyksen jälkeen heräsi eloon.
                                            Ilmeisesti pienellä paineella virtaa molempiin suuntiin ja paineen kasvaessa vain toiseen. Näin ainakin tuo omani teki elvytyksen jälkeen. Luottoa tuohon ei ole ja pitäisi uusi tilata varmuuden vuoksi...

                                            Comment


                                              Just se muovipurkki. Purin piruutani pöydälle. Ei smegmaa sisällä, ne oon joskus jo puhdistanut mutta se oranssi kumikalvo oli revennyt. Kuuluuko sinne sisälle edes muuta liikkuvaa kuin se jousi? Puhallustesti ei paljasta sitten varmaan mitään, pitäisi jolla pumpulla imeä.

                                              Luulin tuota joksikin muutamankympin osaksi mutta näkyi olevan marmorihinta melkein 120€. Vitun Audihinnat. Vastaava osa johonkin taunukseen on 5 euroa.

                                              Comment


                                                Kyllä siellä sisällä kuuluu olla jousen lisäksi kumikalvo, jonka kuuluisi olla myös ehjä.

                                                Comment


                                                • Turbopirssit ainakin toimivat myös ilman sitä pannukakkua. Antaa huohottaa vaan ulkoilmaan ja pannukakulta imupuolelle menevä reikä umpeen.

                                                  En tiedä onko se enterprisen näköinen venttiili sama kaikissa vag-vehkeissä mutta ainakin biturboihin sitä ei erikseen edes saa marmorilta vaan tulee koko huohotusputkisto kaupan päälle..

                                                  Comment


                                                    Ulkoilman huohotus voi vaan sotkea moottorinohjauksen toimintaa jollain lailla. Tämä siis vaan mutuna, koska kuitenkin aika fiksu ohjain siellä on niin tuollaisten purkkaviritysten tekeminen vakioautoon on vähän niin ja näin. Mutta varmasti ajaa voi, ei liene pannukakusta kiinni juuri tässä kohtaa.

                                                    Comment


                                                      Niinhän ne väittävät, mutta moni vaan huohottelee ulos ilman motronic-ongelmia :)

                                                      Comment


                                                        Puhallustesti ei kerro mitään, tein sitten pölynimurilla imutestin ja sama juttu. Ilma kulkee molempiin suuntiin. Otin se kumikalvon vielä iltapuhteena pihalle ja paikkasin ensiavuksi tiivistesilikonilla ne revenneet kohdat mutta ei auta mitään. Viheltää vaan edelleen niin paljon että korviin sattuu.

                                                        Hiukan se tyhjäkäynnillä röpöttää ja vaeltaa, varmaankin juuri tuon pannukakun takia mutta heti kun antaa hiukan kaasua niin käy ja kiertää vallan nätisti. Ohjaustehostin vaan ääntää ja kuplii edelleen. Oon nyt noin 10 kertaa toistanut saman operaation. Pyörät ilmassa ohjaus laidasta laitaan noin 10 kertaa. Kone käyntiin ja sama kieputtelu. Välillä antanut käydä tyhjäkäyntiä muutaman minuutin ja välillä sammuttanut heti pyörittelyiden jälkeen. Jos ohjaustehostimen säiliön avaa heti kun on sammuttanut moottorin niin ehtii hyvin nähdä kuinka tulee ilmakuplia.

                                                        Koko ajan se paranee mutta aika paljon sinne oli ilmaa päässyt. Siinä on varmaan käynyt niin että Joutsassa kun hinattiin Riston autolla ekat 10km ilman ohjaustehostinta, niin siinä vaiheessa ohjaus työnsi ison osan nestettä säiliön korkin välistä ulos (kuten käy jos ohjausta paljon kääntelee ja pumppu ei pyöri). Sitten olen vielä joutunut putket irrottamaan tehostimen ja säiliön välistä kun moottori on irrotettu ja paikat on olleet monta kuukautta auki.

                                                        Comment


                                                        • Elsassa oleva ohje ilmaukseen taisi olla niin, että ensin suurimmat ilmat vekka kone sammutettuna.
                                                          Tämän jälkeen ilmausta vain moottorin käydessä, kunnes ilmaa ei enää tule.
                                                          Kokeiles niin, että et tee enää niitä välisammutuksia.

                                                          Enhän mä ole tätä hommaa itse tehnyt, mutta ohjeen luin kyllä.
                                                          Metsässä taisteli urheasti mun ohjausvaihdejumpan ilmauksineen :)

                                                          Comment


                                                            Avasin kanssa Elsan ja tein ohjeen mukaan niin kolmessa vartissa oli systeemi ilmattu.

                                                            Hommahan menee siis niin että ensin pieniä parin sekunnin starttauksia ja aina starttauksien välissä täyttämään säiliö. Sitten kun ei enää vajene niin pyörät ilmassa, moottori sammutettuna pyöritellä ohjaus laidasta laitaan 10 kertaa. Taas täyttämään säiliö ja tätä toistetaan niin kauan kunnes pinta ei enää pyöritysten jälkeen vajene. Sitten kone käyntiin ja sama 10 kertaa laidasta laitaan ja täyttämään säiliö välissä. Heitin vielä pienen koelenkin ja kaadoin 5mm yli ylämerkin joka on todettu olevan riittävä määrä tehostajan hiljentämiseksi.

                                                            Moottori käy nyt vuotavan pannukakun aiheuttamaa tyhjäkäynnin satunnaista misfireä ja vihellystä lukuunottamatta todella hyvin. Ei vuotoja, ei vikavaloja, ei draamaa. Sitä en tiedä että kannattaako tuon pannukakun kanssa kokeilla leimalle vai haenko vaan toisella autolla ensin naapuripitäjästä marmorilta osan.

                                                            Comment


                                                              Iso hatun nosto kyllä Mikolle tästä jumpasta, joka nyt näyttää vihdoin olevan valmis (tuo pannukakku nyt on enää pikkunen hidaste tässä vaiheessa).

                                                              Mielenkiinnolla aina lukenut ja seurannut tapahtumia ja välillä jännityksellä oottanut seuravaa postausta :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X