Olen ostamassa -09 mallista 1.8TFSI audi avanttia 120hv joka on lastutettu voimaa.com ohjelmoinnilla n.196hv. Olisiko ketään jolla on tietoa mitä eroa on 120hv ja 163hv malleissa. Tietääkseni 163hv malleja yleensä ohjelmoidaan juuri noille 196hv tietämille, mutta onko näissä malleissa mitään eroa konepuolella,vaihteistossa, kytkimessä ym.?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi A4 B8 ostamassa.
Collapse
X
-
http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=71536 Tuolla jotain vanhempaa jutustelua aiheesta.
Comment
-
Kuulemma pelkkä ohjelma. Yks kaveri asentaa ohjelmia ja sanoi että jos fiksua haluaa olla niin 120hp vehje lastu siihen. säästyy kuulemma rahaa..
http://obdtuning.fi/etusivu/valmistaja.php?part=audi
Näyttäisi olevan tuo 2.0 TFSI:ssä sama kiusaus.
Comment
-
Audi A4 B8 ostamassa
Moro,
Olen siis uusi foorumilainen. Audin laittoa on tullut puntaroitua useasti auton vaihtojen yhteydessä, mutta toistaiseksi rinkulakeulaa ei meillä ole vielä ollut. Nyt mietin tässä työsuhdeautosta luopumista ja oman laittamista (kilsakorvaus yms blaa blaa asioista johtuen). Lähinnä hakusessa tehokkaampi neliveto kiisseli farkku, audi (a4), bemari(3-sarja) tai mersu (C-sarja) ja hieman käytettynä. Audi näistä tuoreudellaan miellyttäisi ehklä eniten. Olisiko kellään tietoa alla olevasta yksilöstä:
http://www.nettiauto.com/audi/a4/4128629
Myyjän kanssa olen jo viestejä vaihdellut. Melko karvalakkimallihan tuo on, ja tavispenkit ja monitoimiratin puuttuminen hieman koppaa, eikä sporttialustaakaan taida olla. Plussaa koneesta, kilometreistä, suomitaustasta (muuten ei väliä, mutta helpottaa jatkossa, jos esim takas työsuhdeautoon joskus siirtyy) ja vetokoukusta.
On vaan tarjonta 1-4v vanhoista vähän ajetuista nelivetokiisseleistä hieman nihkeää, etenkin jos hinnan pitää pysyä tuossa 40ke luokassa ja kulutuksen 6,5l tuntumassa mieluummin ja tehoja saisi olla +200hv. Kulutusta näistä haeskelinkin ja kyseisen laitteen omistajat on raportoineet selvästi alle 6l lukuja tuolla tekniikalla maantie + motaripainotteisessa ajossa.
Kyseisestä autosta ja automallista otan mielelläni vinkkejä ja jos tiedätte muita hyviä yksilöitä niin ehdottakaa ihmeessä. Tuossa olisis seuraava huolto muuten viimeistään 90tkm kohdalla, osaatteko sanoa mitä se sisältää?
Paljon asioita tulokkaalta ja kiitos vastauksista jo etukäteen. Niin ja hakua käytin ja lähinnä täällä on keskusteltu B7 mallista...
Comment
-
Totta osaksi tuo tomaattipointti. Tosin suurin osa matka-ajoa, jolloin vaihteita ei paljon vaihdella.
Suurin syy tuon auton linkkaamiseen on se, että kuten mainitsin niin tuommoset alle 100tkm ajetut ripeät nelivetokiisselit on melko harvassa, joten ei ole varaa hirveästi nipottaa...Tietenkin jos ostais uuden, mutta se tulis reilut 20ke kalliimmaksi. Tai sitten tyytyis pienempään koneeseen, jolloin valinnanvaraa olis enemmän, mutta kun tuo kone merkkaa itelle enemmän, nyt kun on työsuhdeautona ollu volvo v50 drive. Huvitteluun löytyy kyllä alfa gtv 3,0 V6, mutta sais tuossa käyttiksessäkin potkua olla, kun sillä yli 40tkm tulee vuosittain ajettua.
Omaa audihistoriaa sen verran, etä audia en ole siis omistanut, mutta lähipiirissä niitä on ollut, ja läjäpäin niitä on tullut kokeiltua aina A1:stä veljen 3,2 A3 DSG:n ja TTRS:n kautta RS5:een.
Comment
-
Suuntaa kiikarit suomen ulkopuolelle, niin toivottu auto löytyy 1) Helpommin 2) Paremmin varusteltuna 3) Tuurilla merkittävästi edullisemmin
Tuontiautojen peikot ja myytit alkaa olemaan jo tuulipukukansalaistenkin sillmissä murrettuja ja maan rakoon poljettuja, joten suomi- tai tuontiautolla ei ole myydessä mitään merkitystä.
Comment
-
Tuosta esim pari ehdokasta naapurista. B8 3.0tdi:ssa on se hyvä puoli, että co2 on räävittömän pieneksi saatu testisyklihuijattua, joten veroprosentti on pieni ja selviää jollain kympin veroilla.
http://www.blocket.se/dalarna/Audi_A....htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/gavleborg/Audi...=11&w=3&last=1
Audin ostaminen muilla kuin sporttipenkeillä on aika huono veto, on siinä niin iso kontrasti pappapenkkeihin.
Toisaalta kohta voisi isommillakin kilsoilla harkita 2.0tfsi:tä stronicilla, saisi kaksoiskytkinvaihteiston. Ensi vuonna dieselkin maksaa kuitenkin 15 senttiä enempi litralta.
Comment
-
Alle 100tkm ajetut 3.0tdi B8 A-nelkut alkaa hinnoiltaan 28ke
e: Olikin farkku haussa, mutta B7:aa saa vieläkin edullisemmin ja vähän ajettuja
Comment
-
Kiitos vastauksista. Tuossa ulkomaantuonnissa ei sinänsä muuten mitään, mutta pitäis tuo oma myydä myös pois (siis tuo työsuhdeauto, se kun oman holdarin kautta hankittu työsuhdeauto emofirman luvalla tjsp). Voishan tuon tietenkin yksityisellekkin myydä...
Tuon 211hv bensanelikon ostaisin heti, jos jostain tulisi käyttökokemuksia, että sillä pääsisi matka + motaripainotteisessa ajossa 6,5l kulutuslukemiin tai edes alle seiskaan. Niistä olis kuitenkin hieman mukavemmin tarjontaa ja tuo tekniikka vakuutti ainakin koeajamassani A5SB:ssä. Onko tuosta kulutuksesta kellään heittää kommenttia näin äkkipikaa. VAG foorumilla tais olla jokin todella pitkä kulutuskeju jossa noita oli listattu, mutta oon nyt töissä niin en heti kerkeä tarkistaa ennen kuin tilanne tunnin pariin sisään rauhoittuu taas selvästi.
Comment
-
1l kulutuksen kasvu tarkoittanee noin 1,6e lisämaksua per 100km. Tuhannelle siis 16, 10tkm 160 ja 40tkm 640e, eli vähän yli dieselveron. Sitten jos laskee vielä sille 6l (oletetaan, että diesel vie vaikka 6l ja bensa 7l) se 15s/l hintaero, niin se tarkoittaa 0,9e/100km eli 90e per 10tkm ja 360e/40tkm. Yhteensä eroa siis noin tonni, josta dieselvero vie noin puolet.
Ei tuo tietenkään niin ratkaiseva ero loppupeleissä ole, etenkin kun tuo tulee pikkuhiljaa eikä könttäsummana, mutta ajatustasolla/mielikuvana se vaan häiritsee :) Sitä luulee säästävänsä paljon enemmän.
Mutta osaako kukaan heittää tuota kulutusta, pääseekö tuolla seitsemään litraan lähellekkään normaalilla ajolla, itsellä kun ei kaikista kevein kaasujalka ole...
Comment
-
Nii mää hieman arvelin, että tuskin tuo 2l bensaturbo menee alle tuon ilmoitetun yhdistetyn, etenkin kun tuolla tekniikalla on ihan hauska vauhtia pitää. Tällöin kulutusero tuohon 3,0tdi koneiseen on kuitenkin ilmeisesti se 2-3l/100km? Tuo iso kiisseli ei myöskään ilmeisesti kulutuksen suhteen yhtä herkkä nopeuden nousulle ole? Näillä lukemilla aletaan puhua vuositasolla sitten jo 2-3ke lukemista ja sillä rahalla tekis jo paljon muutakin, etenkin kun tuo kiisselikin on tod näk melko hauska peli ajella.
Comment
-
2011 vuoden kaaran omistavana voin kertoa kulutuksesta (2.0 TFSIQ ja sedan). Oma työmatka on lyhyt (18km suunta) ja osuuteen kuuluu pari kilsaa kehä kolmosta (50-80km/h riippuen kellosta), pätkä turunväylää (~100+km/h) ja sitten hitaampia teitä (30-60km). Eli kulutuksen kannalta ehkä yksi huonoimpia mahdollisia. Useita tankillisia nyt mitanneena (realistinen kulutus) niin kesällä on mennyt ~7,4l/100km ja harrastan kyllä 'karstan polttoa' päivittäin :) . Nämä tankilliset sisältävät täysin pelkkää pätkäajoa. Töihin ja takaisin + kotoa kauppaan. Ajotietokeen mukaan saan jotain 0,7l/100km vähemmän keskimäärin. Töistä kotiin ajettaessa ajotietokoneen mukaan kulutus on aika tarkalleen aina 5,8l/100km ja mennessä 6,2l/100km/h. Eli jos siitä haarukoisi niin jotain 6l luokkaa AJOTIETOKONEEN mukaan. Realistinen on jotain 6,7l luokkaa.
Sanoisin että siinä on oikeasti jo yritystä jos maantieajossa saa yli 7l/100km menemään ellei posota 130 kokoajan. Espoosta Tammisaareen (80 ja 100 teitä) reippaasti ohitellen kulutus oli silti ajotietokoneen mukaan 5,7. Pienin itse saamani on ollu 5,5 (Karaportista Espoonlahteen ilman pahempia pysähdyksiä).
Edit, lisätään nyt vielä että itse katsoin myös tuota 3l raktoria ja edelleen se takaraivossa kutkuttaa. Vääntöä on muikeasti mutta se tulee niin pienellä alueella (-> lastua sisään niin helpottaa). Pitänee käydä manuaalisena se koeponnistaa vielä jokin päivä. Tässä bensakoneessa on menoa ihan mielekkäästä myös ja vääntöä riittää 1500 kierroksen jälkeen punarajalle asti. En ole punarajalle mennyt kun ei näin uutta rassia viitsi rääkätä.
Comment
-
Mukava saada mukaan joku joka pääsee kohtuullisiin lukemiin bensakoneellakin. Tätä lukiessa:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=171.150
...tuli kyllä sellainen kuva, että 3,0 tdi:llä pääsee about 6,5l kulutuksella, jopa alle maantiepainotteisessa ajossa, kun taas bensa 155kW vie kaikkea väliltä 8-10l keskikulutuksella.
Onko luotettavuudesta, tyyppivioista, tai muusta mitä pitäisi osata ottaa huomioon tollaista 50-90tkm ajettua ostaessa mitään neuvoja antaa?
Comment
-
Mulla ollut alla 50tkm verran (käytettynä ostettu ~22tkm ostettaessa mittarissa) B8 Avant 2.0T 155kW quattro manuaali. Koko tämän 50tkm matkan todellinen, tankkauksista laskettu keskikulutus on ollut 8,64l/100km. Korkein lukema on 10,04l/100km keskikulutus tankillisella ja pienin 7,23l/100km tankillisella. Todettakoon että kaasujalka ei todellakaan ole erityisen kevyt ja ajot pääasiassa pk-seudulla taajama-/työmatka-ajoa. Joku pidempi maantieajoreissu pohjoiseen Suomeen pari kertaa vuodessa.
Nuo lukemat voisivat olla selvästi pienempiä kun ajotapaan kiinnittäisi hiukan huomiota. Työmatka n. 20km josta vajaa puolet motaria, menee helposti sen enempää yrittämättä ajotietokoneen mukaan yleensä 7-7,5 litran kulutuksella, välillä alle välillä yli, riippuen mm. liikennevaloista.
Maantieajossa, jos rajoitusten mukaan ajelee, niin menee ajotietokokeen mukaan helposti alle 7 litran kulutuksella 80-100km/h rajoituksisilla teillä, 60km/h-80km/h teillä menee ajotietokoneen mukaan alle kuudenkin litran.
Vaikka itse en ole lähellekään tehtaan ilmoittamia kulutuslukemia päässyt, niin olen kyllä tyytyväinen tuon koneen kulutukseen. Varsinkin kun tietää että selvästi pienemmälläkin se menee jos vaan haluaa.
Nuo nurkissa pyörimiset ja kauppareissut sun muut minulla pääasiassa kulutusta lisäävät.
Muutenkin olen kyllä eritääin tyytyväinen tuohon 155kW 2.0TFSI + q yhdistelmään (tosin tehuahan tuossa sais olla vähän enempi;)).
S-troniccikin tuossa vois tosin olla aika jees.
Tässä muutama muistiinkirjattu kulutuslukema maantieajosta. Kulutus näissä ajotietokoneen näyttämä kulutus:
1: Kyydissä 2 aikuista ja yksi teini-ikäisen kokoinen lapsi, takakontti ja takapenkki täynnä tavaraa
- Talvi, pakkasta lähtiessä 12 astetta. Auto oli lämmityksessä noin tunnin.
- Vakkari oli päällä satunnaisesti
- Ajettu matka 440km
- Keskinopeus 88km/h
- Keskikulutus 7,1 l/100km
2: Kyydissä 2 aikuista ja lapsi, takakontti ja takapenkki täynnä tavaraa
- Talvi, mutta moottori oli lähtiessä lämmin
- Ajettu matka 69km
- Vakkari oli päällä satunnaisesti
- Keskinopeus 72km/h
- Keskikulutus 6,4 l/100km
3: Kyydissä 2 aikuista, takakontti ja takapenkki täynnä tavaraa
- Talvi, pakkasta lähtiessä 10 astetta. Auto oli lämmityksessä noin tunnin.
- Vakkari oli päällä satunnaisesti
- Ajettu matka 732km
- Keskinopeus 84km/h
- Keskikulutus 7,0 l/100km
Öljyähän nuo 2.0TFSI:t tuppaa kuluttamaan, joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Mutta tuo ei liene kenellekään uusi asia VAG-konsernin autoissa.
Tyyppivikoja/muita mahdollisia ongelmia täällä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=27.msg105#msg105
(ei se oikeasti noin huono, ole. Lista saattaa näyttää aika ikävältä, ei kuitenkaan kannata säikähtää)
Comment
-
-
Tämä ei ole ääni BMW:lle, mutta kannattaa kyllä 330 xdA:t käydä katsomassa ja ajamassa mikäli sellainen sopiva löytyy. Itsellä on nyt ensimmäinen BMW alla ja olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen vaikka viiden quattro vuoden jälkeen viimeinen vuosi onkin mennyt takavedolla raapiessa. BWM:ssä itseäni mielyttää "sporttisempi" olemus kuin Audissa. Ääni ehdottomasti ulkomailtatuodulle, koska suomi vehkeissä varusteet ovat täysin olemattomattomat. RFC imports on ainakin aikaisemmin ottanut myös auton vaihdossa (varmaan löytyy muitakin) eli kannattanee hieman kysellä.
Comment
-
Bemarit on sporttisempia ajettavia, mutta tarjonta nelivetosista on todella huono noissa isommissa dieseleissä. Toinen askarruttava asia bemarissa on tuon uuden 3-sarjalaisen tulo ensi keväänä, jolloin vm08-09 vanhentuu luonnollisesti heti olemukseltaan. Tokihan audiinkin facelift tulee mutta ei kuitenkaan uutta mallia.
Comment
-
Nelivetojen saatavuus suomesta on tosiaan ongelma ja 335d:tä ei edes saa X -versiona.
Nykyinen E91 on ollut tuotannossa loppuvuodesta 2005 ja LCI mallit tulleet 2008 eli onhan korimallilla jo ikää. Itseäni tuo mallivuoden vaihtuminen kesken omistuksen ei oikeastaan ole koskaan häirinnyt, jos olen ko. mallista muuten pitänyt. Totta on että uusi malli tulee 2012 ja vaikuttanee varmaankin jälleenmyyntiarvoon. Tosin hirveän harvoin näissä kaupoissa on voitolle jäänyt.
Comment
-
No joo, ei mulla käytettyä ostaessa tuo jälleenmyyntiarvoasia niin paljoa häiritse, lähinnä niinkin pinnallinen asia, kun kuinka paljon malli silmissäni vanhenee :)
Ja tosiaan velipojalla oli -05 e46 330dA takavetona ja kyllähän talvet meni sutien niin paikallaan lähdössä kuin rivakassa ohituksessakin. Eli kyllä se neliveto olisi itsellä varusteista ykkönen ison koneen jälkeen. Nuo 320dx:t ovat varmasti myös riittävän suorituskykyisiä, mutta nekin ovat sen verran kalliita autoja, että kompromissi moottorissa tuossa hintaluokassa kävisi kyllä korpeamaan
Comment
-
Tohon 2.0 TFSI:n (mulla ed.versio) kulutukseen vielä, vaihtelee jonkin verran, tässä kerran nainen ja ihminen (siis minä B-) kävimme Tampereella, nainen ajo sinne 7,9 keskarilla ja minä takaisin arvolla 6,9 suunnilleen samalla keskinopeudella. Kyllä nää rullaa matkaa taloudellisesti mutta suht' raskaana ja nelivedon tuoman hukan myötä (todellinen) kaupunkiajo nostaa kulutusta jyrkästi.
Comment
-
Oi voi kun se autokuume iskee niin vaikeaa on :)
Tuli noista bensaehdotteluista mieleen, että näyttäis tuo 211hv quattro vievän lähes saman kuin S3 SB! Voiko pitää paikkaansa? Tällaiselle lapsettomalle eläimiä omistavalle pariskunnalle olis tuokin riittävän kokoinen. No ehkä pysytään tuossa a4 isossa kiisselissä, mutta vaikeaa on olla kurkkimatta noita sportteja kun valinnanvaraa nelivedoissa on noin vähän...
Comment
-
Komppaan Jannea.Loppuviimeks on melko yhdentekevää meneeks polttoaineisiin 1k€ vuodessa enemmän,kunhan auto on mieleinen ja siitä saa jotain fiiliksiä.
Tietty pitkän matkan maantieajossa joku isolohko kiisseli A 6:nen on aika mukava ajettava ihan jo kokokonsa ja melutasonsa puolesta.
Ei muuta kun testailemaan eri vaihtoehtoja ja fiilistelemään mikä sopii hanskaan.
Comment
-
Juu kyllä mää tiedän mistä tykkään jos valita saa :D Tosiaan nuo 3,0 kiisselit on hienoja matka-autoja, mutta mikään ei voita sporttista "pikkuautoa". Tähän mennessä hauskin ajamani auto on elise vajaan 800kg omamassalla ja saabin 300hv tekniikalla, mutta täytyy myöntää että sitä en jokapäiväiseen ajoon ottaisi. Veljen A3 3,2 DSG taas olis itselle unelma käyttöauto (hiljainen, nopea ja sivistynyt ja sporttisen ajotuntuman omaava), jos ei kuluttais aivan hel****sti. Enpä oo sillä noita a3 muuten kattonutkaan muuten kuin vilkasin 125kw quattroja joka vaikutti liian kesyltä, kun oletin kulutuksen olevan liian kova. Mutta ainakin noissa uusissa on päästöt ja ilmoitetut kulutukset kohtuu alhaalla, eli olisko omalla kaasujalalla mahdollista jopa päästä inhimillisillä lukemilla...No nopean toiminna ihmisenä laitoin tästä jo kyselyä :D
http://www.nettiauto.com/audi/s3/4164125
Comment
-
Tuo iso kiisseli ei myöskään ilmeisesti kulutuksen suhteen yhtä herkkä nopeuden nousulle ole?
Nyrkkisääntö on, että 90km/h nopeudesta vauhtia kasvatettaessa kulutus kasvaa litran per 10km/h. Moderneilla dieseleillä ehkä hiukan vähemmän, mutta ei oleellisesti vähempi kuitenkaan.
Comment
Comment