Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pakoputki kuntoon nyt ensin.

    Comment


    • Minkälaisen lambda-anturin vaihdoit? Ei nuo arvot ainakaan parempaan suuntaan ole menneet.

      Comment


      • Katsohhan ettei ole sarja/pakopesä halki, tai siis yleisesti ettei putkisto vuoda ennen lambdaa. Ja yleisesti, laita se kuntoon, hylky tulee siitäkin.
        Vähän siihen viittaisi, olettaen että olet Boschin lambdan sinne vaihtanut

        Comment


        • Käsi/hanska pakoputkenpäähän ja alta katseleen mistä pihisee/höyryää

          Ei tarvi paljoakaan pihistä, kun heittää arvot.

          Comment


          • Joo Boschin lambda. Ei auta ku vielä tutkia lisää noita vuotoja.

            Comment


            • Jonkun verran lambdan jälkeiset vuodothan ei vaikuta oikeastaan mitenkään arvoihin, paitsi positiivisesti. Kunnossa sen silti pitää olla.

              Jos se on ready fit bosch ja oikea niin vika luultavimmin löytyy muualta.

              Comment


              • Pakosarjan ja turbon tienoilla ei näkynyt eikä tuntunut vuotoja.

                Kun pakoputken pään peitti, välipönttöä ennen oleva liitos rupesi vuotamaan hieman.

                Kuvattuna vielä tulpat. Vasemmalla uusi viikko sitten vaihdettu, oikealla sitä edellinen.

                Jääkö tässä enää muita vaihtoehtoja kuin katti?
                Attached Files

                Comment


                • Se on oikeastaan ainoa asia, jonka noista arvoista varmuudella voi sanoa, että katalysaattori ei ole ainakaan pelkästään syyllinen. Siellä on joku muu merkittävämpi epäkohta kiusana. Nuo arvot ovat poskellaan jo ennen katalysaattoria.

                  Comment


                  • Hieman? Arvojen perusteella jäännöshappea on todella paljon.

                    Moottoria tuntematta, minusta tuo maf lukema on melko korkea. Tai oisko vuotava suutin mahdollinen?
                    Jotain ihan perustavaa vikaa tuossa tosiaan on, onkos se muuten softattuna ennen leimasta läpi menny?

                    Comment


                    • Tuli mieleen vielä nuo moottorin ja imuilman lämpötila-anturit. Antavatko vikakoodin jos antavat vääriä arvoja?

                      Autossa siis periaatteessa 2 vikaa. Tuo pieni pätkiminen isoilla vaihteilla sekä nämä päästöjutut. Tuo pätkiminen ehkä jopa pahentui lambdan vaihdolla.

                      Kone käy normaalisti muuten ei siis kolmella tai muuten täristäen, Mutta tuossa autoa seisottaen ihmetellessäni auto teki tyhjäkäynnillä muutaman kerran niin, että "hytkähti" hieman.

                      Olen lukenut noita pätkimisketjuja läpi ja sieltä tietty löytyi potentiaalisia vikakohtia:

                      -N75 (ei ole muistaakseni vaihdettu minun omistuksessa 7v. /115tkm)
                      -Puolat

                      Itse lukemalla en löytänyt ainakaan syy-yhteyttä tuolle pätkimiselle ja päästöille. Vuosi sitten katsuri sai päästöt nipin napin läpi.

                      Edit: Softattuna mennyt läpi kyllä. Porkkiksen tekemä softa.

                      Comment


                      • Mitkä oli vcds:n kanavat, joista noita puolien toimintaa pystyy tarkkailemaan ja ennen kaikkea mitä arvot tarkoittaa?

                        Voiko puolat siis vain ikääntyä ja "väsyä" ettei ole kerrasta vainaa, että toimii jotenkuten? Jos puolilla tosiaan ajettu tuo 337tkm (minun aikana ei vaihdettu eikä aikaisemmasta historiasta selvinnyt vaihdetuiksi) niin ei olisi kovin kallis rasti vaihtaa kerralla kaikki.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja pykiz Näytä viesti
                          Hieman? Arvojen perusteella jäännöshappea on todella paljon.

                          Moottoria tuntematta, minusta tuo maf lukema on melko korkea. Tai oisko vuotava suutin mahdollinen?
                          Jotain ihan perustavaa vikaa tuossa tosiaan on, onkos se muuten softattuna ennen leimasta läpi menny?
                          Muistaakseni oma 1.8T AEB peruslastulla antoi ilmamassaksi n. 150g/s joskus kun sitä viimeksi on tullut katseltua.

                          Comment


                            Ei vakioautoa softatessa puututa mihinkään sellaiseen, joka vaikuttaisi päästötestiin. Tai siis minä en ainakaan koskaan puutu.

                            Comment


                            • Kaverilla oli erimerkkisessä autossa samanlaista vikaa.. Etsittiin myös kauan vikaa. ja löytyi/auttoi: Katalysaattori tiensä päässä. Oli kait tukkoinen/ ja kuulemma "kivet" irti.. Onko katissa jotain kiviä tms.. Tää on kait ammatti slangia..=)

                              Comment


                              • Tuota kattivikaa rupean itsekin uskomaan kyllä. Mutta lukemani perusteella kattivikaisissa autoissa lambdat olleet kuitenkin aika ordningissa. Tässä pelissä kun tuo Lambda ei ole siellä päinkään. Vai voiko tiensä päässä oleva katti sotkea tuon lambdankin noin pahasti?

                                Noh, illemmalla lisää tutkimista.

                                Comment


                                • Koputtele sitä kattia, jos helisee, saattaa olla "kypsä"

                                  Comment


                                  • Entinen a4 ACK moottorilla sai hyväksytyn päästöistä vaikka toinen katti oli tyhjä. Huonot bensat paineet saa ihmeellisiä aikaan päästöissä....

                                    Comment


                                    • Täytyy vissiin tuo pakosarja kuitenkin purkaa paremmin esiin. Äsken vielä sitä käsivaralla tutkiessani olin havaitsevinani siellä pienen vuodon, joka juuri tuntuisi käteen.

                                      Kun käynnistin koneen kylmänä tuota pakosarjaa räpistellessäni niin flekti lähti pyörimään välittömästi koneen käynnistyessä. Eikai sen kuuluisi noin tehdä, kun kone käynnistetään kylmänä? Autoi seisoi pari tuntia kylmässä tallissa ennen käynnistystä. Vcds näytti koneen lämmöiksi 35,5

                                      Nyt oli koelenkillä ahtomittarissakin heiluntaa. Vitosvaihteella kiihdyttäessä ahdot nyki 1 ja 1,5 välillä. Muilla vaihteilla ahdot eivät heiluneet, joskin jäivät hieman maksimista ollen tasaisesti 1,1-1,2.

                                      Tein painetestin uudelleen ja normipulputusta vain kuuluu, ei suhinaa. Vikakoodeja ei ollut muuta kuin akun varaustasosta ilmoittava:

                                      Power supply terminal -voltage too low

                                      Otin muutaman kuvan vcds:n kanavista koneen hieman lämmettyä, josko joku ymmärtäisi enemmän jos/kun noissa on normaalista poikkeavaa. Nuo lukemat pihassa vapaalla ollessa.


                                      Jatketaan harjotuksia :)
                                      Attached Files

                                      Comment


                                      • Osaisiko joku neuvoa. Päästöt myös korkealla, joten tuli katsastuksessa hylätty. Audi 2,7 Bi-turbo, 2001. Lastutettu, esikatit poistettu, neljä lambda anturia (takemmat lambdat holkkien päässä, ettei näytä samaa kuin ensimmäiset).

                                        Katsastusmiehen mittaukset pakoputkesta kierroksilla:
                                        CO%: 1,02 (Pitäisi olla alle 0,2)
                                        CO2: 14,50
                                        HC ppm: 69
                                        O2: 0,14
                                        Laskettu lambda: 0,9976

                                        Eli ymmärtääkseni on aikasta pahasti pielessä. Vikakoodeissa ei mainintaa mistään joka viittaisi tähän. Tulpat juuri vaihdettu. Etummaiset lambdat vaihdettu viime kesänä.

                                        Täällä on VAG-Com mittauksia ja loggauksia. En oikein tiennyt mitä mittailla, mutta jos oikein ymmärrän lambdat kyllä toimii, mutta ohjaa rikkaalle http://jartii.kuvat.fi/kuvat/Audi/

                                        Comment


                                        • Jänniteloggauksista näkyy että anturit näyttää oikein (0,7-0,8 volttia on rikas) eli seos on rikkaalla ja anturit huomaavat sen.

                                          Viimeisestä VCDS logista kuitenkin käy ilmi että lambdasäätö ei ole lainkaan päällä. Anturit siis mittaavat mutta ECU ei käytä tietoa hyödykseen. Joko ongelmaa softassa tai takalambdojen holkituskikka aiheuttaa vikatilan joka sulkee lambdasäädön.

                                          Tuossa MY01 2,7bit allroadissahan (ARE moottorikoodi) on vain yhdet katalysaattorit, ei erikseen prekatteja ja pääkatteja. Omasta entisestä autosta korvasin katit Wagnerin racekateilla ja ei tarvinnut tehdä softamuutoksia. S4 2.7biturboon (amalin nimimerkin auto) olen tehnyt virisoftan yhteydessä prekattien ja kakkoslambdojen poiston siten että ei mene vikatiloihin ja readiness-testit menee hyväksytysti läpi.

                                          Comment


                                            Vinkki, kannattaa ottaa nuo kuvat screenshottina (Alt-print screen) ja tallentaa kuvaksi, niin saa paremmin selvää.

                                            Kyllä kaikissa Allroadeissa mitä minä olen nähnyt on esikatitkin. (ja kaikissa muissa biturboissa) Mikähän erikoisversio sinulla on?

                                            Comment


                                            • Joo, muistin väärin. Oli siinä tehtaalta prekatit lambdojen välissä ja takalambdojen jälkeen pääkatit. Koko putki meni uusiksi, Wagnerin racekatit vaan on lambdojen välissä ja light off riittävän nopea että ei aiheuttanut mitään vikakoodeja tai vikatiloja softaan siltä osin koskematta.

                                              Mutta tuo lambdasäädön loppuminen (trimmit short ja long term 0%) on ihan tuttu juttu ME7 ecuissa jos on softassa ongelmaa, ei välttämättä tee silti mitään vikakoodia.

                                              Comment


                                                Millon tuo softa on tehty, onko katsastettu tuolla softalla aikaisemmin?

                                                Comment


                                                • Hyviä vastauksia. :-D Ilmeisesti katalysaattorit sitten kunnossa. Lisäsin yhden kuvan pakoputkista http://jartii.kuvat.fi/kuvat/Audi/. Auto on rekisteröity Suomeen viime vuoden alussa. Kesällä 2014 laitettu softa ja otettu pois pre-catit. Eli ei ole aikaisemmin katsastettu tuolla softalla, mutta saan kyllä vakiosoftan takaisin heti jos haluan. Ratkaiseeko se kuitenkaan ongelmaa kun ei ole noita pre-catteja? Pystyisikö nuo takalabdat disabloida VAG-comilla niin, että ohjaa moottoria vain S1 lambdoilla? Vai mitä tuo light off riittävän "nopea" tarkoittaa? Sitten jos se ei auta niin voisi laittaa vakiosofta takaisin.

                                                  Tarkoitus oli päivittää putkisto vasta ensi kesänä. Eli voisin laittaa noin kuten jcarlsonilla molemmin puolin racekatteja. Nyt pitäisi vain saada läpi katsastuksesta, että saa ajaa kesään asti.

                                                  Yksi vaihtoehto olisi siirtää nuo S2 lambdat tuonne main-cattien taakse. Sitten setup olisi melkein sama kuin jcarlsonilla?
                                                  Viimeksi muokannut JarTii; 28.1.2015, 15:28. Perustelu: Kirjoitusvirhe

                                                  Comment


                                                    Vakiosofta ei enää auta, kun rautamuutokset on tehty. Luultavasti ongelma softassa. Kuulostaa tutulta tilanteelta. Mikä softa siinä on?

                                                    Comment


                                                      Paljonko oli kierroksia? Muistin vain tämän. Ettei olisi samanlaista ominaisuutta?

                                                      Comment


                                                        Softan tekijä taitaa tossa lopettaa lambda 1 ohjauksella ajon jo pikkukierroksilla ja menee sitten kartoilla rikkaalla seoksella. Itsellä tuo raja on 3600 rpm, siihen asti on lambda ohjauksella.

                                                        Comment


                                                        • Mitään hyötyähän lambda 1 ajoa ei ole lopettaa millään kierrosluvulla, kun kuorma on olematon kuten päästötestissä. Yleinen ongelma tosin jos ei ole hoksattu yhtä juttua 2,7bit vakiosoftissa.

                                                          Kakkoslambdat kannattaa tosiaan olla sen ainoan katin jälkeen, joskin vakioautossa se pääkatti voi olla ehkä liian takana siihen että syttyisi tarpeeksi nopeasti vikakoodien välttämiseksi.

                                                          Ehkäpä helpoin on vaan korjata softa. VCDS:llä ei voi lambdoja disabloida, mutta leimasta saanee läpi vakiosoftalla jos vika softassa kuten oletettavasti on.

                                                          Comment


                                                            mutta leimasta saanee läpi vakiosoftalla jos vika softassa kuten oletettavasti on.
                                                            OBD testi feilaa esikatin puuttumisen takia, ellei lambdoja siirretä pääkattien taakse. Orkkispääkateilla tuo toimii, race-kateilla yleensä ei.

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viesti
                                                              Mitään hyötyähän lambda 1 ajoa ei ole lopettaa millään kierrosluvulla, kun kuorma on olematon kuten päästötestissä. Yleinen ongelma tosin jos ei ole hoksattu yhtä juttua 2,7bit vakiosoftissa.
                                                              Juuri näin, moni ei vaan tuon kuorman kanssa pelaa vieläkään säädöissä.

                                                              Itselle en saanut tuota softaan, vaikka kysyin, joten pyysin tuon 3600 rajan sitten.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X