Pakoputki kuntoon nyt ensin.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Pakosarjan ja turbon tienoilla ei näkynyt eikä tuntunut vuotoja.
Kun pakoputken pään peitti, välipönttöä ennen oleva liitos rupesi vuotamaan hieman.
Kuvattuna vielä tulpat. Vasemmalla uusi viikko sitten vaihdettu, oikealla sitä edellinen.
Jääkö tässä enää muita vaihtoehtoja kuin katti?
Comment
-
Tuli mieleen vielä nuo moottorin ja imuilman lämpötila-anturit. Antavatko vikakoodin jos antavat vääriä arvoja?
Autossa siis periaatteessa 2 vikaa. Tuo pieni pätkiminen isoilla vaihteilla sekä nämä päästöjutut. Tuo pätkiminen ehkä jopa pahentui lambdan vaihdolla.
Kone käy normaalisti muuten ei siis kolmella tai muuten täristäen, Mutta tuossa autoa seisottaen ihmetellessäni auto teki tyhjäkäynnillä muutaman kerran niin, että "hytkähti" hieman.
Olen lukenut noita pätkimisketjuja läpi ja sieltä tietty löytyi potentiaalisia vikakohtia:
-N75 (ei ole muistaakseni vaihdettu minun omistuksessa 7v. /115tkm)
-Puolat
Itse lukemalla en löytänyt ainakaan syy-yhteyttä tuolle pätkimiselle ja päästöille. Vuosi sitten katsuri sai päästöt nipin napin läpi.
Edit: Softattuna mennyt läpi kyllä. Porkkiksen tekemä softa.
Comment
-
Mitkä oli vcds:n kanavat, joista noita puolien toimintaa pystyy tarkkailemaan ja ennen kaikkea mitä arvot tarkoittaa?
Voiko puolat siis vain ikääntyä ja "väsyä" ettei ole kerrasta vainaa, että toimii jotenkuten? Jos puolilla tosiaan ajettu tuo 337tkm (minun aikana ei vaihdettu eikä aikaisemmasta historiasta selvinnyt vaihdetuiksi) niin ei olisi kovin kallis rasti vaihtaa kerralla kaikki.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pykiz Näytä viestiHieman? Arvojen perusteella jäännöshappea on todella paljon.
Moottoria tuntematta, minusta tuo maf lukema on melko korkea. Tai oisko vuotava suutin mahdollinen?
Jotain ihan perustavaa vikaa tuossa tosiaan on, onkos se muuten softattuna ennen leimasta läpi menny?
Comment
-
Tuota kattivikaa rupean itsekin uskomaan kyllä. Mutta lukemani perusteella kattivikaisissa autoissa lambdat olleet kuitenkin aika ordningissa. Tässä pelissä kun tuo Lambda ei ole siellä päinkään. Vai voiko tiensä päässä oleva katti sotkea tuon lambdankin noin pahasti?
Noh, illemmalla lisää tutkimista.
Comment
-
Täytyy vissiin tuo pakosarja kuitenkin purkaa paremmin esiin. Äsken vielä sitä käsivaralla tutkiessani olin havaitsevinani siellä pienen vuodon, joka juuri tuntuisi käteen.
Kun käynnistin koneen kylmänä tuota pakosarjaa räpistellessäni niin flekti lähti pyörimään välittömästi koneen käynnistyessä. Eikai sen kuuluisi noin tehdä, kun kone käynnistetään kylmänä? Autoi seisoi pari tuntia kylmässä tallissa ennen käynnistystä. Vcds näytti koneen lämmöiksi 35,5
Nyt oli koelenkillä ahtomittarissakin heiluntaa. Vitosvaihteella kiihdyttäessä ahdot nyki 1 ja 1,5 välillä. Muilla vaihteilla ahdot eivät heiluneet, joskin jäivät hieman maksimista ollen tasaisesti 1,1-1,2.
Tein painetestin uudelleen ja normipulputusta vain kuuluu, ei suhinaa. Vikakoodeja ei ollut muuta kuin akun varaustasosta ilmoittava:
Power supply terminal -voltage too low
Otin muutaman kuvan vcds:n kanavista koneen hieman lämmettyä, josko joku ymmärtäisi enemmän jos/kun noissa on normaalista poikkeavaa. Nuo lukemat pihassa vapaalla ollessa.
Jatketaan harjotuksia :)
Comment
-
Osaisiko joku neuvoa. Päästöt myös korkealla, joten tuli katsastuksessa hylätty. Audi 2,7 Bi-turbo, 2001. Lastutettu, esikatit poistettu, neljä lambda anturia (takemmat lambdat holkkien päässä, ettei näytä samaa kuin ensimmäiset).
Katsastusmiehen mittaukset pakoputkesta kierroksilla:
CO%: 1,02 (Pitäisi olla alle 0,2)
CO2: 14,50
HC ppm: 69
O2: 0,14
Laskettu lambda: 0,9976
Eli ymmärtääkseni on aikasta pahasti pielessä. Vikakoodeissa ei mainintaa mistään joka viittaisi tähän. Tulpat juuri vaihdettu. Etummaiset lambdat vaihdettu viime kesänä.
Täällä on VAG-Com mittauksia ja loggauksia. En oikein tiennyt mitä mittailla, mutta jos oikein ymmärrän lambdat kyllä toimii, mutta ohjaa rikkaalle http://jartii.kuvat.fi/kuvat/Audi/
Comment
-
Jänniteloggauksista näkyy että anturit näyttää oikein (0,7-0,8 volttia on rikas) eli seos on rikkaalla ja anturit huomaavat sen.
Viimeisestä VCDS logista kuitenkin käy ilmi että lambdasäätö ei ole lainkaan päällä. Anturit siis mittaavat mutta ECU ei käytä tietoa hyödykseen. Joko ongelmaa softassa tai takalambdojen holkituskikka aiheuttaa vikatilan joka sulkee lambdasäädön.
Tuossa MY01 2,7bit allroadissahan (ARE moottorikoodi) on vain yhdet katalysaattorit, ei erikseen prekatteja ja pääkatteja. Omasta entisestä autosta korvasin katit Wagnerin racekateilla ja ei tarvinnut tehdä softamuutoksia. S4 2.7biturboon (amalin nimimerkin auto) olen tehnyt virisoftan yhteydessä prekattien ja kakkoslambdojen poiston siten että ei mene vikatiloihin ja readiness-testit menee hyväksytysti läpi.
Comment
-
Vinkki, kannattaa ottaa nuo kuvat screenshottina (Alt-print screen) ja tallentaa kuvaksi, niin saa paremmin selvää.
Kyllä kaikissa Allroadeissa mitä minä olen nähnyt on esikatitkin. (ja kaikissa muissa biturboissa) Mikähän erikoisversio sinulla on?
Comment
-
Joo, muistin väärin. Oli siinä tehtaalta prekatit lambdojen välissä ja takalambdojen jälkeen pääkatit. Koko putki meni uusiksi, Wagnerin racekatit vaan on lambdojen välissä ja light off riittävän nopea että ei aiheuttanut mitään vikakoodeja tai vikatiloja softaan siltä osin koskematta.
Mutta tuo lambdasäädön loppuminen (trimmit short ja long term 0%) on ihan tuttu juttu ME7 ecuissa jos on softassa ongelmaa, ei välttämättä tee silti mitään vikakoodia.
Comment
-
Hyviä vastauksia. :-D Ilmeisesti katalysaattorit sitten kunnossa. Lisäsin yhden kuvan pakoputkista http://jartii.kuvat.fi/kuvat/Audi/. Auto on rekisteröity Suomeen viime vuoden alussa. Kesällä 2014 laitettu softa ja otettu pois pre-catit. Eli ei ole aikaisemmin katsastettu tuolla softalla, mutta saan kyllä vakiosoftan takaisin heti jos haluan. Ratkaiseeko se kuitenkaan ongelmaa kun ei ole noita pre-catteja? Pystyisikö nuo takalabdat disabloida VAG-comilla niin, että ohjaa moottoria vain S1 lambdoilla? Vai mitä tuo light off riittävän "nopea" tarkoittaa? Sitten jos se ei auta niin voisi laittaa vakiosofta takaisin.
Tarkoitus oli päivittää putkisto vasta ensi kesänä. Eli voisin laittaa noin kuten jcarlsonilla molemmin puolin racekatteja. Nyt pitäisi vain saada läpi katsastuksesta, että saa ajaa kesään asti.
Yksi vaihtoehto olisi siirtää nuo S2 lambdat tuonne main-cattien taakse. Sitten setup olisi melkein sama kuin jcarlsonilla?
Comment
-
Mitään hyötyähän lambda 1 ajoa ei ole lopettaa millään kierrosluvulla, kun kuorma on olematon kuten päästötestissä. Yleinen ongelma tosin jos ei ole hoksattu yhtä juttua 2,7bit vakiosoftissa.
Kakkoslambdat kannattaa tosiaan olla sen ainoan katin jälkeen, joskin vakioautossa se pääkatti voi olla ehkä liian takana siihen että syttyisi tarpeeksi nopeasti vikakoodien välttämiseksi.
Ehkäpä helpoin on vaan korjata softa. VCDS:llä ei voi lambdoja disabloida, mutta leimasta saanee läpi vakiosoftalla jos vika softassa kuten oletettavasti on.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viestiMitään hyötyähän lambda 1 ajoa ei ole lopettaa millään kierrosluvulla, kun kuorma on olematon kuten päästötestissä. Yleinen ongelma tosin jos ei ole hoksattu yhtä juttua 2,7bit vakiosoftissa.
Itselle en saanut tuota softaan, vaikka kysyin, joten pyysin tuon 3600 rajan sitten.
Comment
Comment