Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sepe
    vastasi
    Iso kiitos. Sit mulla jostain syystä kompuran käynti häiritsee mittauspiiriä, kun nousee kompuran käydessä lämmöt tasaisesti uudellakin kompuralla 200asteeseen. Varoittava esimerkki, kun jätätte autoa pajoille, joissa nostellaan virrat päällä niin aina TUNKKITILA päälle! On siellä lämpörajat ja muuta, mutta kuormittuu ilman jäähdytystä melkoisesti ja jostain syystä mulla nyt nousee lämmöt - uudella ja vanhalla kompuralla sama homma - pitänee ilmajousien ecua epäillä seuraavaksi... Onko ilmajousituksen ecuvikoja ollut kellään?

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    Just tulin koeajolta: 15.9 bar ja 66 astetta max.

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Paljonko on lämmöt, kun pumppaa paineakkua 16bar ajossa, pumppauksen aikana? Siellä on kompura kovimmilla. Minulla huitelee 200astetta, kun kompura pyörii ja laskee sinne 60asteeseen, kun lopettaa.

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    Uudella kompuralla paikallaan nosti 12 ja risat bar. Kompuran lämpö lopussa 64 astetta kun oli nostettu auto takajouset maasta Allroad asentoon. Etujousissa oli jokin verran ilmaa, eivät olleet maassa...

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Vanhemmassa Allussa, samanikäisessä A8:ssa ja samoin uudemmassa Q7:ssa on 16bar maksimipaineet niin epäilisin, että on 4Fkin sama paineakun paine 16bar, johon pyrkii paineakun täyttämään. Volkspagen SSP:t tuon kertoo.
    Moni muukin on epäillyt, että olisi alempi, kun auto paikallaan näitä logitellaan ja nähdään vain pussien paine tuolta venttiiliblokilta. MUTTA jotta pusseihin saadaan se 6-9bar paine, kun auto seisoo taytyy paineakulla olla suurempi paine, että se ilma liikkuu oikeaan suuntaan. Hyvä logittaa ajossa painetta ja katsoa tuleeko painetta rajanopeuden ylityksen jälkeen eli käyttöönotossa(=ekaa kertaa aamulla) yli 43km/h ajaessa. Q7 aloittaa tuolloin ja lopettaa, jos nopeus tippuu 27km/h alle tai lämpötila- tai aikarajoitus katkaisee kompuran pyörimästä. Voisiko joku ystävällinen tarkastaa minulle samalla, missä arvoissa lämpötila pyörii kompuran käydessä, kun nousee niin nopsaan 200asteen päälle itsellä.

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    Koittanu Kuukletella A6 4F järjestelmän/painevaraajan painetta...Oma kompura tuottaa n. 9 bar, eikä aina ihan tuotakaan...Nimim. pitääkö alkaa kompuran vaihtoon?

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Fibo Näytä viesti
    Etupää tippuu edelleen kahden tai kolmen yön seisonnassa selvästi, vasen nurkka alas asti ja oikea nurkka vähän vähemmän.
    ...huomasin, että etupään tippumisen lisäksi oikea takanurkka itseasiassa nousee useamman sentin ja vasen takanurkka tippuu noin sentin, kun auto on seisonut pari yötä.
    Kun auton kori ei ole veltto, niin yhden nurkan painuessa alas vastakkaisen nurkan kuormitus vähenee. Tuo ainakin osittain selittää takanurkan nousemisen. Etunurkan tyhjeneminen tuo myös lisää kuormaa vierekkäisille nurkille, joten nekin niiaavat vähän.

    Mitä muille nurkille tapahtuu, kun nostat vasemman etunurkan tunkilla tukivarresta (kurakaaren reunasta mitattuna) oikealle korkeudelle? Voi olla, että vain se vasen etunurkka vuotaa.

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Sepe Näytä viesti
    Nyt menee mielenkiintoiseksi. Vaihdoin Q7:aan takuukunnostetun Wabcon kompressorin vanhoilla osilla ja vaiva jatkuu. Kun auton starttaa eka kertaa seisomisen jälkeen niin järjestelmä huomaa paineakkujen olevan vajaat ja lähtee täyttämään ja kestää luvattoman pitkään saada 14,5->16,5bar painetta n. 1,5min, jos lämpöanturi antaa käydä. Yleensä tulee lämpö tai aikakatkaisu ja vikakoodi: Turn off due to over-Temp. Lämpötila nousee todella nopsaan yli 200asteen ja lämpökatkaisu tulee luokkaa 220-240asteessa. Pienemmillä painein lämpötila ei koskaan nouse yli 80asteen.

    Kokeiltu kahdella käytetyllä lämpötila-anturilla. Molemmat toimii samoin.
    Vanhasta kompurasta oli maapiuha sulattanut kuorta, eli kuumana on käynyt niin katsottiin apparin penkin alla oleva maattopiste ja putsattiin sinistymät - ilmeisesti kosteudesta johtuneet. Ei vaikutusta.
    Rele ja Kompura siis uutta.
    Lämpöanturia meinasin kokeilla seuraavaksi, mutta tuo paineakun täyttyminen on niin hidasta, että sekään ei varmaan pelasta mitään - vai mitä ootte mieltä?
    Myös plussapuolen 40A sulakkeen meinasin vaihtaa, jos jotenkin rajottaisi virtaa ja ei antaisi riittävästi.
    Onko muita ehdotuksia? Saako tuota järjetöntä 16bar paineakun varauspainetta pienennettyä millään?
    Missä sijaitsee noi paineanturit? Venttiiliblokin sisässä? Kannattaisiko toimiva bloki vaihtaa?
    Missä on tuo paineakun solenoidiventtiili?
    Liitteessä alkutilanne, käyntiinlähtö, kompura päällä 10s, kompura päällä 33s jonka jälkeen lämpökatkaisu. Nouseeko muilla lämmöt noin nopsaan ja korkealle?

    Lämpöanturi 2:lla langalla liitteessä - voiko kompressorin huono maadotus tms häiritä mittausta moottorin pyöriessä?
    No niin, edeellen jatkuu, vaikka vaihdoin lämpöanturin uuteen sekä samoin tuon venttiiliblokin, ajatuksella, että mittaisi painetta väärin. Hitaasti nousee paine varsinkin tuolla 16bar huitteilla ja uudempi anturi reagoi nopeammin lämpötilaan, eli leikkaa helpommin vikakoodia overheatista päälle.

    Jos ei mulla olisi VCDS:ää, niin enhän tuosta tietäisi mitään, koska vikakoodi pysäyttää vain kompuran jäähtymään ja jos paine-akuissa on painetta niin muita vikoja ei tule päälle. Siis onko vika vai ominaisuus? Voisiko joku ystävällinen VCDS:n omistaja logittaa miltä lämpötilat näyttää, kun paineakku täyttyy yli 43km/h vauhdissa aamulla ekalla käynnistyksellä. Mulla vanha sekä uusi kompura teki tuota samaa nopeaa lämpötilannousua. Liitteen kuvissa paine 14,5bar -> 16,5bar kestää 60s ja lämpötila samalla 12->183astetta ja 13sekunnissa 36asteeseen. Toimiiko muilla samoin?

    Uutta osaa siis:
    Molemmat takajouset, jotka kuluttivat kompuran loppuun.
    Wabco uusi 2nd gen. kompura.
    Rele
    40A sulake
    Lämpöanturi
    Venttiilibloki
    Maadoitus ja johdot käyty läpi apparin penkin alla olevaan maadoituspisteeseen asti.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Sepe; 11.6.2024, 21:14.

    Leave a comment:


  • Fibo
    vastasi
    C6 A6 Allroadissa oli aiemmin ongelmana, että etenkin talviaikaan takapää tippui parkissa ollessa yhdessä tai kahdessa yössä kokonaan alas kummankin nurkan osalta ja etupää tippui jonkin verran (etupäässä ei lämpötilalla ollut niin suurta vaikutusta kuin takana).
    Taakse vaihdettiin uudet Arnottin ilmajouset ja ongelma hävisi sen osalta.
    Etupää tippuu edelleen kahden tai kolmen yön seisonnassa selvästi, vasen nurkka alas asti ja oikea nurkka vähän vähemmän.
    Otin tippumisen nyt tarkempaan tarkkailuun laittamalla auton parkissa aina tunkkausmoodiin (jolloin ei pitäisi säätää korkeutta itsekseen) ja huomasin, että etupään tippumisen lisäksi oikea takanurkka itseasiassa nousee useamman sentin ja vasen takanurkka tippuu noin sentin, kun auto on seisonut pari yötä. Olen nyt toistanut testin useamman kerran ja lopputulos on aina sama.
    Auto nousee nopeasti ylös, kun sen käynnistää ja kompura käy vaan yleensä hetken liikkeelle lähdön jälkeen. Mitään vikakoodeja alustasta ei tule. Ja kaikki nurkat ovat silmällä katsottuna oikealla korkeudella ajon jälkeen.

    Alunperin ajattelin vain laittaa etujousetkin vaihtoon, mutta nyt ihmetyttää tuon takanurkan nouseminen seisonnassa. Onko se normaalia vai merkki viasta jossain? Onko ylipäätään mitään kätevää konstia selvitellä vuotoja?

    Jos etupään ilmajousi-iskunvaimennin -paketti menee vaihtoon, niin mikä on nykyään hinta-laatusuhteeltaan paras vaihtoehto? Katsoin, että ainakin J&M Techillä olisi kunnostettuja alkuperäisiä myynnissä hintaan 829e.

    Leave a comment:


  • Teemu.R
    vastasi
    Nyt rupes allroad nousemaan. On hieman eri sävelet uudella kompuralla. Vähän yli minuutti löysästä kovaan.? Huomasin samalla, että kompuran pistokkeet voi laittaa ristiin ? Lämpöanturi alkaa näyttää -30 astetta ja herjaa pukkaa releestä, eikä kompura käy kuin hetken. Jos tämmönen jollaki käy, niin kannattaa tarkastaa että meniköhän ne ihan oikein.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Kauppamatkustaja Näytä viesti
    No eihän se Audi Espoo saanut vikaa korjattua, huokaus. Ihan samalla lailla tulee perä tonttiin puolessa tunnissa kuin aiemminkin.
    Eli jos joku tietää korjaamon joka oikeasti osaa korjata Audin ilmajousituksia niin, please kertokaa. Audin merkkiliike ei siihen näköjään pysty.
    Kuinka marmorilla suhtautuivat reklamaatioosi? Olitko saanut vanhat osat itsellesi?

    Aika suolaiselta tuo maksamasi hinta kuulosti, mutta marmorilla ei käytetä tarvikeosia. Hinta hyppää tasolle outrageous, jos huollossa vaihdetaan ehjien osien tilalle uusia, elleivät vanhat osat ole selvästi käyttöikänsä lopussa.

    Lohdutukseksi voin kertoa, ettei nuo pussit ole ikuisia ja Arnott kertoi minulle C5 Allroadin pussien keskimääräiseksi käyttöiäksi kuutisen vuotta: "average lifespan of air suspension parts is around 6 years"

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Nyt menee mielenkiintoiseksi. Vaihdoin Q7:aan takuukunnostetun Wabcon kompressorin vanhoilla osilla ja vaiva jatkuu. Kun auton starttaa eka kertaa seisomisen jälkeen niin järjestelmä huomaa paineakkujen olevan vajaat ja lähtee täyttämään ja kestää luvattoman pitkään saada 14,5->16,5bar painetta n. 1,5min, jos lämpöanturi antaa käydä. Yleensä tulee lämpö tai aikakatkaisu ja vikakoodi: Turn off due to over-Temp. Lämpötila nousee todella nopsaan yli 200asteen ja lämpökatkaisu tulee luokkaa 220-240asteessa. Pienemmillä painein lämpötila ei koskaan nouse yli 80asteen.

    Kokeiltu kahdella käytetyllä lämpötila-anturilla. Molemmat toimii samoin.
    Vanhasta kompurasta oli maapiuha sulattanut kuorta, eli kuumana on käynyt niin katsottiin apparin penkin alla oleva maattopiste ja putsattiin sinistymät - ilmeisesti kosteudesta johtuneet. Ei vaikutusta.
    Rele ja Kompura siis uutta.
    Lämpöanturia meinasin kokeilla seuraavaksi, mutta tuo paineakun täyttyminen on niin hidasta, että sekään ei varmaan pelasta mitään - vai mitä ootte mieltä?
    Myös plussapuolen 40A sulakkeen meinasin vaihtaa, jos jotenkin rajottaisi virtaa ja ei antaisi riittävästi.
    Onko muita ehdotuksia? Saako tuota järjetöntä 16bar paineakun varauspainetta pienennettyä millään?
    Missä sijaitsee noi paineanturit? Venttiiliblokin sisässä? Kannattaisiko toimiva bloki vaihtaa?
    Missä on tuo paineakun solenoidiventtiili?
    Liitteessä alkutilanne, käyntiinlähtö, kompura päällä 10s, kompura päällä 33s jonka jälkeen lämpökatkaisu. Nouseeko muilla lämmöt noin nopsaan ja korkealle?

    Lämpöanturi 2:lla langalla liitteessä - voiko kompressorin huono maadotus tms häiritä mittausta moottorin pyöriessä?
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Sepe; 25.5.2024, 15:02.

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja ossi82 Näytä viesti
    Q7 ilmat katos alustasta

    Mitähän mahtoi tapahtua kun liikkeelle lähdön jälkeen kesken ajon ilmat katos alustasta kokonaan?Pysähdyin ja sammutin auto ja käynnistin uudelleen niin kori nousi tämän jälkeen normaaliin korkeuteen ja on muutenki toiminut nyt moitteettomasti.
    Tämän väittäisin johtuvan siitä, että jos joku tolppa menee yli mittausalueen niin saattaa tippua tontiin. Mulla käyny pari kertaa ohjelmallisella madalluksella. Siitä syystä varmaan noi jälkiasennus pallonivelet hyvä laittaa...

    Leave a comment:


  • Teemu.R
    vastasi
    Kiitos Sepe kommentista. Tosiaan tuo pikemminkin laskee alustaa, vaikka kompura käy silloin kun ei tee kunnolla painetta. Yli 10bar painetta en ole nähnyt kertaakaan missään ryhmässä. Luulen, että jo aiemmin on ollut heikko teho kompurassa, senverran verkkaseen nousi allroad asentoon ennen vikavalon syttymistä Kävin tuossa muutaman ringin ajamassa ja vikavalo ei syttynyt. Alusta pysyi kuosissaan comfort asennossa. Tähän on edellisen omistajan mukaan vaihdettu kompuraan korjaus sarja ja ryynit vuosi sitten. Voihan olla, että remontissa on mennyt jotain pieleen tai ottanut kipeää nyt kun tuo yksi tolppa on vuotanut. En vielä ole ehtinyt tutkimaan toisella läppärillä ja kaapelilla, mutta epäilen että samat tiedot sieltä näkyy. En sitten tiedä näyttääkö tarkemmin mistä painetiedosta tai lämpötilasta on kysymys missäkin laatikossa.
    Korkeilta kuulostaa nuo Q7 kompuran lämmöt. 160 asteen luokkaa tässä on näyttänyt tuo korkeampi lämpötila- arvo, joka näyttää 80 astetta vaikka auto olisi ollut käyttämättömänä tallissa. Tosiaan se toinen näyttää todellisen lämmön (tallissa n. 20 astetta) ja katkaisee virrat lämmön ylittäessä 110 astetta.

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Teemu.R Näytä viesti
    Muutama kysymys, johon voisi olettaa muidenkin törmänneen.

    1. Kuinka paljon kompuran tulisi tehdä painetta? Tällä pääsee vasta lämmetessään max 9bar luokkaa. Mikä on group003 ensimmäinen paine sarake? Toinen näyttäisi olevan kompuran tekemä paine.

    2. Osaisko joku sanoa noista lämpötilöista Ensimmäisessä sarakkeessa on pohjilla aina 80 astetta. Arvo kuitenkin nousee lisää kompuran lämmetessä. Tuossa toisessa lämpötila sarakkeessa minun logiikalla voisi olla kompuran todellinen lämpötila. Lyö releen pois päältä 110 asteessa ja kun jäähtyy 103 asteeseen, lähtee uudestaan pyörimään.

    Itse veikkaisin tuon epäuskottavan signaalin tulevan tehottomasta kompurasta, joka ei tuota riittävää painetta. Voisiko olla mahdollista?
    Q7 haluaa jonkinmatkaa yli 16bar paineen säiliöihin ja minusta sammuu vasta 250asteessa ja nousee minusta liian nopsaa ja sammuttuaan tulee alas yhtä nopeasti kuin nousikin. Normilämmöt ennen ja jälkeen kompuran käynnin ovat luokkaa alle 70astetta niin mietin, että ovatko todellisia vai voiko joku maadoitusvika tms. tehdä lämpötilan mittaukseen virhettä? IR-mittarilla en yli 70asteen lämpöjä kompurasta saa ulkopuolelta ja käden kestää laittaa kiinni kanteen.
    Saakohan tehottomaan paineen tuottoon apuja uudesta männänrenkaasta ja huoltosarjasta?

    Leave a comment:


  • Teemu.R
    vastasi
    Voihan se olla niinkin. Vuosikausia kyllä tosin lojunut käyttämättä autotallissa tuo läppäri piuhoineen. Kuvittelisin kuitenkin tuon version olevan autoa uudempi. Pitääpä kysästä kaverilta lainaan vcds. Uudemmissa versioissako näkyy tarkemmin mikä tieto missäkin sarakkeessa on?
    Viimeksi muokannut Killeri; 12.5.2024, 16:52. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Leave a comment:


  • Killeri
    vastasi
    Sinulla piraatti piuha ilmeisesti kun on näin vanha versio, nykyversio on 24.5.0. Katsoisin vikakoodit ja arvot aidolla vcds:llä.

    Leave a comment:


  • Teemu.R
    vastasi
    Moro,
    Muutama vuosi mennyt eri merkkien parissa, mutta viime syksynä tuli -11 4f allroad. Tuossa talvella alkoi satunnainen alustan vikavalon vilkuttelu, joka on nyttemmin eskaloitunut jo siihen malliin, että vaatii järeämpiä toimenpiteitä.

    02646- Implausible signal on vikakoodi, jota tarjoilee kernaasti. Välillä pääsee joitain reissuja ilman vikavaloa. Toisinaan vilkkuminen alkaa, kun tallista ajaa pihalle.

    Kuskin puolen vuotavan etutolpan vaihdoin ehjään alkuperäiseen, Apparin puolelle eteen laitettu arnottin tolppa vajaa 5v sitten. Alusta vaikuttaisi pitävän ainakin muutaman vrk ilmat sisällään tallissa ollessaan.

    Muutama kysymys, johon voisi olettaa muidenkin törmänneen.

    1. Kuinka paljon kompuran tulisi tehdä painetta? Tällä pääsee vasta lämmetessään max 9bar luokkaa. Mikä on group003 ensimmäinen paine sarake? Toinen näyttäisi olevan kompuran tekemä paine.

    2. Osaisko joku sanoa noista lämpötilöista Ensimmäisessä sarakkeessa on pohjilla aina 80 astetta. Arvo kuitenkin nousee lisää kompuran lämmetessä. Tuossa toisessa lämpötila sarakkeessa minun logiikalla voisi olla kompuran todellinen lämpötila. Lyö releen pois päältä 110 asteessa ja kun jäähtyy 103 asteeseen, lähtee uudestaan pyörimään.

    Itse veikkaisin tuon epäuskottavan signaalin tulevan tehottomasta kompurasta, joka ei tuota riittävää painetta. Voisiko olla mahdollista?

    Leave a comment:


  • STP
    vastasi
    Samalla lailla käyttäytyy lämpötila itsellänikin kun talvella joutui ihmettelemään kompuroiden kanssa. Kait se on vaan niin lähellä kohtaa missä ilman puristaminen tapahtuu, että näyttää tommosia lukemia.

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Onko kukaan seuraillut kompressorilämpötiloja? Mulla alkoi tulla Q7 2011:een TPMS vikaa, kun kompuran lämpötila-anturi katkaisee täytön. Kun tuota tutkittiin, niin löytyi kompuran osittain sulanut maakaapeli kompuran takaosasta, siitä mutkasta mistä johto menee moottoriin. Mikähän noita johtoja lämmittää? Onhan siellä virtaa takana, mutta kai 4mm2 johdot pitäisi silti kestää liiempiä lämpeämättä. Seurataan, kun vaihdettiin nyt pätkä johtoa väliin.

    Nyt kun tarkemmin seurailin lämpötiloja niin nousee 160-200 asteeseen täyttäessään painesäiliötä ja kun kompura pysähtyy laskee lämpötila minusta epätavallisen nopeasti muutamassa sekunnissa 100astetta ja 10s sammutuksesta lämpötila jää n. 40asteeseen, että mietin onkohan todellista. Vaihdoin jopa toisen lämpötila-anturin vanhasta kompurasta ja toiminta hiukka muuttui, mutta piikkiarvo pysyy samana. Jotenkin ihmettelen, että lämpötila voisi laskea noin nopsaan. Lämpölaukaisun raja lienee jossain 250 asteen tienoilla, jolloin hälyä tulee ja toiminta pysähtyy hetkeksi. Ärsyttävä vaiva, kun joutuu kuittaamaan auton sammuttamalla vian ja heti lähtee uudestaan kompura käyntiin. Voisiko mulla olla kaksi toimimatonta lämpöanturia? Pintalämpö IR-mittarilla on n. 20astetta pienempi, kuin tuo näytetty lämpö eli kompressorin käydessä näkyvät lukemat on väärät.
    Viimeksi muokannut Sepe; 10.5.2024, 19:01. Perustelu: Lisätty IR-mittaukset

    Leave a comment:


  • Kauppamatkustaja
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Kauppamatkustaja Näytä viesti
    Hei,

    Osaisikohan kukaan neuvoa asiantuntevaa Audin ilmajousikorjaamoa pääkaupunkiseudulla ?

    Minulla on 2013 mallin Audi A6 Allroadissa mystinen ongelma jousien kanssa. Jos pidän jousitusta Comfort asennossa (2 taso) niin pysäköitäessä perä tippuu varttitunnissa alas.
    Samoin jos ajelee Comfortillla pitempään (yli 30 min) lastattuna niin alkaa tulemaan mittaritauluun Air suspension faultia.

    Se mystinen osuus on se että jos alusta on allroad (4 taso) asennossa niin mitään ongelmaa ei ole pysäköitäessä tai ajaessa.
    Ihan siististi alusta jopa laskee moottoritienopeuksissa 3- tai 2-tasolle ja nousee taas ylös.

    Auto oli Audilla (K-Auto) tutkittavana aiemmin eivätkä löytäneet mitään vikakoodia ja sanoivat ettei testeissä ilmennyt vuotoa.

    Eli hakusessa siis joku korjaamo joka oikeasti ymmärtää mystiikan päälle. Sinänsä Audilla olivat kyllä asiallisia
    ja pahoittelivat etteivät löytäneet mitään eivätkä edes laskuttaneet koko tutkinta-aikaa.

    Ja tietysti jos joku ryhmän eksperteistä osaa jo noista oireista diagnosoida vian syytä niin sehän olisi aivan erinomaista.

    LIsäys 9.5.2024:

    Tarina jatkui siten että Audi oli Espoon Audi-huollossa uudestaan ja tällä kertaa löysivät vikakoodin C114907 Ilmajousi, ilmajohto takana vasemmalla mekaaninen vika ajoittainen.
    Vasemmassa takailmajousessa oli sitten havaittu vuoto. Ilmajousi meni vaihtoon ja kustannus vaihdosta oli about 1200 Eur.
    Ilmajousi itsessään 725 ja loput sitten diagnoosi-, irrotus-, asennus- ja säätötyötä.
    Itse en osaa arvioida ryöstettiinkö minut vai sainko hyvän diilin, joka tapauksessa perhe syö viikon ansaituilla plussa-pisteillä :-)

    Vielä täytyy käydä katsomassa yön jälkeen että korjasiko vaihto vian ja vieläkö perä on ylhäällä :-)

    No eihän se Audi Espoo saanut vikaa korjattua, huokaus. Ihan samalla lailla tulee perä tonttiin puolessa tunnissa kuin aiemminkin.
    Eli jos joku tietää korjaamon joka oikeasti osaa korjata Audin ilmajousituksia niin, please kertokaa. Audin merkkiliike ei siihen näköjään pysty.

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Veikkaisin tuon perusteella silti ilmapussissa olevaa vuotoa. Ne usein alkavat vuotamaan juuri noin, että jossain korkeusasennossa vuotavat ja toisessa eivät.

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    Eikös se pussi ole Allroad-asennossa melko `auki` jolloin ilman pitäisi karata paljastuneesta reiästä? Omassa A6 4F Allroadissa on sama ongelma kuin Kauppamatkustajalla. Ylimmässä asennossa kestää mutta muissa perä laskeutuu ihan alas tunneissa.
    Kompuran kupeessa olevaa venttiliä veikkaisin ja siitä meinasin oman vianetsinnän aloittaa.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Jep. Btdt erään toisen merkin auton kanssa. Tasamaalla ajaessa pysyi hyvin mutta esim isommassa ulosjoustossa paine karkasi.

    Leave a comment:


  • tonnikala
    vastasi
    Omassa autossa oli etuilmapussissa vuoto mikä teki vastaavaa ongelmaa. Koska ilmapussi ei ole suorakylkinen, vaan se on "laskostuneena" , niin tietyssä korkeudessa se laskoksessa oleva repeämä tiivistää itse itsensä. Omaa autoa kun tunkkasi ja sitä myöden pussin kylki oikeni, niin vuoto oli todella iso. Sopivassa korkeudessa se piti ilmaa sisällään pitkäänkin.

    Leave a comment:


  • Kauppamatkustaja
    vastasi
    Hei,

    Osaisikohan kukaan neuvoa asiantuntevaa Audin ilmajousikorjaamoa pääkaupunkiseudulla ?

    Minulla on 2013 mallin Audi A6 Allroadissa mystinen ongelma jousien kanssa. Jos pidän jousitusta Comfort asennossa (2 taso) niin pysäköitäessä perä tippuu varttitunnissa alas.
    Samoin jos ajelee Comfortillla pitempään (yli 30 min) lastattuna niin alkaa tulemaan mittaritauluun Air suspension faultia.

    Se mystinen osuus on se että jos alusta on allroad (4 taso) asennossa niin mitään ongelmaa ei ole pysäköitäessä tai ajaessa.
    Ihan siististi alusta jopa laskee moottoritienopeuksissa 3- tai 2-tasolle ja nousee taas ylös.

    Auto oli Audilla (K-Auto) tutkittavana aiemmin eivätkä löytäneet mitään vikakoodia ja sanoivat ettei testeissä ilmennyt vuotoa.

    Eli hakusessa siis joku korjaamo joka oikeasti ymmärtää mystiikan päälle. Sinänsä Audilla olivat kyllä asiallisia
    ja pahoittelivat etteivät löytäneet mitään eivätkä edes laskuttaneet koko tutkinta-aikaa.

    Ja tietysti jos joku ryhmän eksperteistä osaa jo noista oireista diagnosoida vian syytä niin sehän olisi aivan erinomaista.

    LIsäys 9.5.2024:

    Tarina jatkui siten että Audi oli Espoon Audi-huollossa uudestaan ja tällä kertaa löysivät vikakoodin C114907 Ilmajousi, ilmajohto takana vasemmalla mekaaninen vika ajoittainen.
    Vasemmassa takailmajousessa oli sitten havaittu vuoto. Ilmajousi meni vaihtoon ja kustannus vaihdosta oli about 1200 Eur.
    Ilmajousi itsessään 725 ja loput sitten diagnoosi-, irrotus-, asennus- ja säätötyötä.
    Itse en osaa arvioida ryöstettiinkö minut vai sainko hyvän diilin, joka tapauksessa perhe syö viikon ansaituilla plussa-pisteillä :-)

    Vielä täytyy käydä katsomassa yön jälkeen että korjasiko vaihto vian ja vieläkö perä on ylhäällä :-)
    Viimeksi muokannut Kauppamatkustaja; 9.5.2024, 08:49.

    Leave a comment:


  • Harjula
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja ramp Näytä viesti
    Tollanen teksti löytyi Audiworld foorumilta:

    Front Left:
    455692 - Sensor for Ride-Height
    C1048 07 [009] - Mechanical Failure
    Confirmed - Tested Since Memory Clear

    Front Right:
    455693 - Sensor for Ride-Height
    C1048 07 [009] - Mechanical Failure
    Confirmed - Tested Since Memory Clear

    Rear Left:
    455694 - Sensor for Ride-Height
    C1048 07 [009] - Mechanical Failure
    Confirmed - Tested Since Memory Clear

    Rear Right:
    455695 - Sensor for Ride-Height
    C1048 07 [009] - Mechanical Failure
    Confirmed - Tested Since Memory Clear


    https://www.audiworld.com/forums/s7-...codes-3019272/
    Juuri näiden numerosarjojen perusteella muutama vuosi sitten rajasin vian oikeaan nurkkaan juuri samanlaisesta autosta kuin JAP3:lla.

    Leave a comment:


  • miiahone
    vastasi
    Ongelma ratkennut. Etsin toisen ohjeen, missä oli hieman eri stepit ja tein muutamia oletuksia. Saatiin palautettua ennalleen. Ei enää haluttu lähteä kikkailemaan uuden madalluksen kanssa :D

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Joku vika siellä on päällä. Silloin se ei lähde kalibroimaan. Sinne taitaa päästä lueskelemaan anturidataa, josta voisi yrittää päästä kärryille, mistä kiikastaa. Jos ei sitte ihan vikakoodia löydy.

    Vikavalo varmaan syttyy kalibroinnin puutteesta, se kun tyhjentää kalibrointiarvot aloituksessa, oli olosuhteet olemassa kalibroinnin onnistumiseen eli ei.
    Viimeksi muokannut arto s; 20.4.2024, 15:46.

    Leave a comment:


  • miiahone
    vastasi
    Yritettiin laskea alustaa VCDS:llä mutta yritykseksi jäi. Sen sijaan saatiin koko paska jumiin. Seurasin tätä ohjetta, Vaihe "Select "Start Up to Reference Level", hit "Go". This step will take about a minute, and your car will go up/down during the process (you'll hear hissing noises)" meni jotain pieleen. Alusta ei liikkunut mihinkään. Jatkettiin seuraavaan vaiheeseen eli piti antaa uudet arvot alustan korkeudelle, mutta sielläpä ei enää ollutkaan alkuperäiset arvot, vaan kaikki nurkat näyttävät 0.00. Ei anna syöttää uusia arvoja. Vikavalot mittaristoon alustan ja valojen korkeussäädöstä, Auton valikosta korkedensäätövalikosta "Raise" meni harmaaksi ja palkki, mikä kertoo milä korkeudella auto juuri nyt on, myös harmaalla. Ajomoodin valitsimesta mikään ei muutu. Ihan kuin olisi adaptaatio-prosessi jäänyt jotenkin päälle, eikä sitä saa pois. Apua?

    Kyseessä A6 C7 Allroad pre-facelift

    Leave a comment:

Working...
X