Ok, mutta mikä olisi minimikorkeus?
Auto tallentanut 449 keulalle ja todellinen 370.
Paljonko siihen pyöränkaareen pyörännavan keskeltä (vannekoko ei vaikuta) pitäisi olla matalimmassa asennossa?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Säädä tunkilla suunnilleen minimikorkeuteen niin on ainakin anturit mittausalueella, siten tunkki ei haittaa auton omaa liikehdintää kalibroinnin aikana.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Jos avitan ne tunkilla kohdilleen niin eihän auto pääse sitten laskemaan (kun softa pyytää) koska tunkit estää sen.
Luulis tykkäävän Ecu kyttyrää ja päättelee että jokin pielessä kun auto ei laskeudu kuten ecuun on ohjelmoitu?
Leave a comment:
-
Pudottaa tonttiin, kun menee anturit yli alueen. Nyt pitäs saada kalibroitua ne anturit ajoalueella.
Minä avittaisin tunkilla ne kohilleen.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Onkohan mun ongelma se että auto painuu liian alas eli alemmaksi kuin tuo ~3.5bar joka pitäisi jäädä turvapaineeksi?
Kun aloittaa tuon kalibroinnin niin auto on ihan tontissa ja en usko että siellä olisi sitä edes 3.5bar.
Sit kalibrointi havaitsee että auto liian alhaalla.
Jos taas jättää tunkkitilaan niin auto pysyy ylhäällä (siis aika normikorkeudella) sen paripäivää joka nurkalta eli isoja vuotoja ei ainakaan tuossa korkeudessa ole.
Kun etuarvot ovat 51 ja 68 sekä takana noin 105 niin meneekö se homma heti tässä alussa jo pieleen?
Kompura ei mene päälle kuin VCDS pakkosyötöllä eli etupään tai takapään täytöllä muttei koskaan niin että auto itse päättäisi sitä käynnistää (ainakaan paikalla tai piha-ajossa).
Jos auto tontissa ja sillä ajaa niin kauhea hypytys eli ilmeisesti kaikki jouset ovat iskareiden pohjaanlyöntikumien varassa eikä suinkaan 3.5bar turvapainessa koska silloinhan jousituksen pitäisi kait toimia normisti vaikka auto onkin matalalla?
Alan olemaan aika umpikujassa eli en tiedä mistä seuraavaksi alkaisi keksintöä syynäämään tai sen sielunelämää tutkimaan.
Leave a comment:
-
Mulla takaiskuvenan ongelmat näkyi ulos(alas)tulossa. Antoi mechanical failurea, kun oli venttiili auki, mutta auto ei laskenut tarpeeksi nopsaan.
Leave a comment:
-
Takaiskuvena on siinä mielessä jännä kampe et jos toimii välillä ja välillä jumii niin paineet voi olla linjassa ihan mitä sattuu ja pussissa ihan toista.
Esimerkki:
linjastossa 7bar mutta pussilla vain 5bar koska vena ei aukea oikein eli yrittää painaa pusseille ilmaa muttei se ilma mene venan läpi takertelusta johtuen.
Eikö näin?
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
Väliaikatietona tähän. Edelleen vuotaa eli kaipa sitten aletaan vaihtaa pussit taaksekin.
Auto tunkkitilaan, mittaus kaarista keskiöön ja antaa vajua - sit vaan kattelemaan, mikä nurkka vuotaa. Ja itsellä oli jäänyt vuotamaan vaihdon yhteydessä viimeksi venttiiliblokin liitos, eli voi hetken päästä rytistyään alkaa blokin päästäkin vuotamaan.
Iskarit kestäny melkein 300tkm eli tosiaan pelkkiä pusseja kandee laittaa, ei koko tolppia. Syy lieni itsellä oli vieläpä toisen takapussin O-rengas, eli turhaan vaihdoin koko pussin. Pölysuoja alalaidasta ylös ja saippuavettä tolpan juureen niin selviää onko o-rengas. Itse pussin vuoto onkin sit vaikeampi löytää.
Leave a comment:
-
Kyllä väittäisin säätöstrategian toimivan vain korkeusanturien tiedon varassa - SSP linkki Q7n systeemiin ylempänä ketjussa ja siinä on vain nopeus ja korkeustieto taulukossa. Painetieto blokilta menee Eculle, mutta sitä käytettäneen vain vikatietona tms.
Ne letkurikkoventtiilit tolpissa jättää pussiin painetta n.3,5bar jos letku menee katki tms. muuten päästää ilman kulkemaan ees taas ongelmitta, jos eivät ole jäässä tms järjestelmässä olleen kosteuden takia, kuten allekirjoittaneella.
Imee ja tyhjentää tuosta liitteen keltapäisestä letkusta oikealla, joka Q7:ssa johtaa oikeanpuoleiseen ilmanputsarikoteloon.Viimeksi muokannut Sepe; 31.12.2024, 17:33.
Leave a comment:
-
En tiedä miten se missäkin autossa puhaltaa pihalle, joko siellä on oma reitti suoraan venttiiliblokilta ulkomaailmaan tai sitten käytetään samaa letkua josta uusi ilma kompuralle imetään, polttomoottoriautoissa usein jostain konehuoneen ilmanputsarikotelolta. Ei silläkään ole mitään merkitystä toiminnan kannalta missä sellaisen putken pää on.
Paineista sen verran että SSP_243 kertoo C5 Allroadista mutta arvelen sen pitävän paikkansa muissakin. Paine tosiaan mitataan venttiiliblokilla ja siinä vaiheessa kun venttiili jollekin tietylle pussille on auki niin silloinhan pussissa on sama paine kuin blokissa ja se painetieto tosiaan anturoidaan ja tallennetaan ohjainyksikköön. Olin siis mutuiluissani väärässä aiemmin kun ajattelin järjestelmän toimivan ainoastaan korkeusanturien varassa. Tuo mittaustapahan ei ota mahdollisia vuotoja huomioon mitenkään mutta nehän onkin vikoja jotka kuuluu korjata, ei osa normaalia säätöstrategiaa.
Viimeksi muokannut hopsis; 31.12.2024, 07:32.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
En oo mitään olevinaan ehtinyt tekemään ja talvea alkaa pukata eli kuuauto on tulossa ajoon. Muutakin asiaa oli pajalle tämän auton kanssa niin nyt se on Kirkkonummella TT&RS -huollossa. Siellä kun aihetta tutkittiin tarkemmin niin päädyttiin siihen, että molemmat etupussit vuotaa. Vasen vähän enemmän kuin oikea, mutta yhtä kaikki kumpikin vaihtoon.
Samalla toki se kompuran huoltosarja menee paikalleen myös.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiJos on liian korkealla niin avataan venttiileitä vastaavasti niin että puhaltaa pussilta paineet blokin poiston kautta
Leave a comment:
-
Ei paine mitenkään tärkeä tieto olekaan, korkeusantureilla seurataan alustan korkeutta ja sen mukaan komennetaan kompuraa ja venttiileitä. Jos on joku nurkka liian alhaalla niin kompura käyntiin (tai otetaan painevaraajalta) ja avataan blokilta sen nurkan venttiili jolloin pussi täyttyy. Kun anturi näyttää haluttua lukemaa niin laitetaan venttiilit kiinni. Jos on liian korkealla niin avataan venttiileitä vastaavasti niin että puhaltaa pussilta paineet blokin poiston kautta ulos niin kauan että on taas saavutettu haluttu korkeus anturin mukaan.
Ja kyllä, takaisku/putkirikkoventtiili on tässä sama asia. Se on olemassa tosiaan ainoastaan sen takia että säkki ei mee aivan typötyhjäksi jos jostain syystä vaikka menee muoviputki poikki vaan auto säilyy siirtokuntoisena. Tokihan ne alkaa vanhuuttaan hapettumaan ja vuotamaan sieltä venttiilin ja jousen välisestä saumasta jolloin systeemi pääsee ihan tyhjäksi asti.
Jos tietokoneen ruudulla jotain paineita näkyy niin ne lienee todennäköisesti mitattu venttiililohkolla jolloin selvitään yhdellä anturilla yhdessä paikassa sen sijaan että olisi joka nurkassa oma anturi. Tää on tosin aivan 100% veikkaus, en oo koskaan sitä venttiiliblokkia tai kompuraa käyttäny irti.Viimeksi muokannut hopsis; 30.12.2024, 16:53.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Mistä jousipussi tietää paineen kun siellä ei kerta ole mitään anturidataa eli mihin verrata pussin tai linjan painetta?
Tarkoitat jousipussin venttiilillä linkin kuvan takaiskuventtiiliä/putkirikkoventtiiliä?
https://aijaa.com/Xeao0V
Leave a comment:
-
Se jousipussin venttiili päästää paineen pois jos pussissa on suurempi paine kuin linjassa, ei sen monimutkaisempaa. Ja kompuran pään venttiiliblokilla on sitten venttiilit. Siinä on mekaaninen takaisku jonka virka on ainoastaan huolehtia että pussiin jää aina vähän ilmaa vaikka systeemiin tulisi joku putkirikko tjms vikatilanne.
Solenoidihommat on sitten iskunvaimennuksen jäykkyydensäädön asioita.
Leave a comment:
-
Jos kerta ilmapusseissa ei ole mitään antureita, paitsi tuloventtiili (takaiskuventtiili) niin mistä tuo pussi tyhjentää ilmat pihalle?
Ilma palaa takaiskuventtiilin kautta samaan reittiä mistä täyttökin tapahtui?
Miten "tyhmä" takaiskuventtiili osaa päästää ilman pois kun siinä ei mitään sähköistystä (anturidataa)?
Mikä venttiili / solenoidi iskarijalan alaosassa on ja mikä tämän tehtävä on?
Lisätty kuva:
https://aijaa.com/mv3kZQViimeksi muokannut Ajii; 30.12.2024, 13:29.
Leave a comment:
-
Mulla puottanut tonttiin, kun huijannut arvot liian lähelle alarajaa ja ajossa mennyt pidemmäksi aikaa yli alueen esim kaltevalla tiellä. ja jos tuo 370 on sulla mitattu arvo vanteen keskiöstä pyöränkaareen ja laite hakuaisi sen olevan 460 confortilla, niin ollaan kyllä reilusti yli alueen. Käyttikö auto low level initilizessä kalibroinnin aluksi?
SSPn mukaan alin taso on confortista -45mm alas eli mennään tuplana rajusti sen alle - tod näk yli alueen. Kokonaisliike on vain 105mm eli -45 ja +60 normitasosta.
Varmista vielä, että anturit on oikeilla paikoillaan. Kokeile pumpata paineet pusseihin auto tunkattuna lähelle tuota 460 korkeutta niin ei kompurakaan kuormitu liikaa, jos vielä saisi pysymään siinä ilman tunkkia ni olis jo puoli voittoa. Sit täytyisi kalibroinnilla antaa tehdä tuon dynamicissa käynnin vapaana ja kun palaa normal leveliin niin auttaisi tunkilla tarvittaessa lähelle normiarvoja, jotta saisi ekan kalibroinnin onnistumaan. Muistaa vaan että voip pudota tunkilta kun temppuaa, eli vaikka joka nurkan alle tunkit ni ei pääse karkuun.
Leave a comment:
-
Kyllä mutta ritsa ihan tontissa ja jos pakottaa nousemaan fillingillä niin etu ja takapää nousee mutta paine edessä vain 6bar ja takana 5bar.
Jos pakko pitää kompuraa päällä niin saa vaikka 7bar eteen ja taakse mutta hetken kuluttua alkaa tuulettaa eli pistää keksinnön takas tonttiin eli aivan matalaksi.
Toinen etunurkka painuu 1cm matalammaksi kuin toinen eli liekö joku rakenteellinen ero vai mikä sen selittäisi?
Korkeusanturidata kertoo aivan saman minkä toteaa heti silmällä.
Leave a comment:
-
Odottaa, että painat ”test” ja siirryt seuraavaan kanavaan 2 ja annat sille arvon. 5kanavaan syötetään ”1”, jotta ottaa uudet arvot käyttöön. Tuos ylempänä viestissä 1502 on linkki mutä pitäs tapahtua.
onhan anturi oikein, kun noin kaukana, 8cm päässä oikeasta?
Leave a comment:
-
Vastustaa mutta ei hylkää, ainakaan vielä.
Mitä seuraavaksi pitäisi niinkuin tapahtua?
Vaikka kävisin juoksemassa mökin ympäri ja soitellisin kuumille linjoille niin tässä tilassa on ja pysyy.
Jos painan save tai valitsen kanavan 002 tulee ne perinteiset errorit kehiin.
https://aijaa.com/1vRBF9
Leave a comment:
-
S6 4G/C7 ilma-alustan kalibrointi.
Elikäs, korkeudensäätösensori sanoi (oletettavasti) kaputtttt - joten se vaihdettiin uuteen ja eteen tuli kalibrointi (lukemani mukaan suositeltava toimi kun noita sensoreita uusitaan). Kooditus kertoi mikä sensori, vaikka tekstimuotona sitä ei vikailmoituksessa ole. Ja, hälyt hävisivät tuon vaihdon myötä. Ja lasketaanpa samalla autoa hieman tuosta maasto-asetuksesta samalla.................................
VCDS on tosiaan siitä mukava laite että sillä voit (tietyin rajoin) säätää ilmajousituksen normikorkeutta. Joten tästä päästä sitten siihen varsinaiseen asiaan:
Nollauksen ja referenssin asetuksen jälkeen kun olen pukkaamassa uudet luvut tauluun eri kulmien korkeuksille (valikko 10 Adaptation), niin saan todella iloisen ilmoituksen että "Request Sequence Error". Ja sehän mukavaa kun nollat taulussa, auto ylhäällä, jousitushäly päällä, ja homma ei etene. Luulin tehneeni jotain väärässä järjestyksessä. Tökin päätä seinään kokeilemalla eri asioita ja järjestyksiä hyvän tovin ja jölli otsassa sen kun kasvaa...
Vaan ei, mikään ei ollut väärässä järjestyksessä tehty kuten voisi ehkä hölmö (=kuten itse) tuosta "sekvenssistä" luulla. Ratkaisu oli luonnollinen:
Omani otti vastaan MAX luvun 414.00 (mm). Tuon kun hokasin niin kaikki ok.
- Likes 1
Leave a comment:
-
SelfStudyProgram = Audin korjaajien aapinen.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_362.pdf
Tuossa viestissä 1490 tään jo laitoin. Lue nyt perustiedot siitä, niin selkenee moni kysymäsi juttu.
- Likes 1
Leave a comment:
-
No ilmajousitus ja ECUn ohjaama venttiilibloki. SSP:n sivulla 41 "Control Behavor" vaaka-akselilla aika ja pysyakselilla korkeus - ei paine tai mikään muukaan.
Toisin sanoen korkeutta mitataan ja jos poikkeaa halutusta niin korjataan - painemittaus on "vain" apuarvo paineakkujen paineen nostamiseksi yli tarvittavan tavoitepaineen, jotta nopeutetaan säätöjä ja säästetään kompressoria. Normaalistihan kompura toimii vain vauhdin 42km/h ylityttyä niin kauan, kuin paineakkujen paine nousee 16,0bariin tai vauhti laskee alle 27km/h. Jos paine ei meinaa riittää nostoon(akut tyhjät) niin käyttää kompuraa paikallaankin.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Se venttiilibloki mittaa paineet, mutta korkeuttahan se säätää ja paine on vaan tieto, jolla ei tehdä muuta kuin varmistetaan liikkeet ylläpitämällä säiliöiden painetta korkeampana - nostaa ne akun paineet sinne 15,5-16,0bar tienoille. Itse auto nousee 6-9barin painein.
SSP:n sivu 31 on esitetty kaikki komponentit.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sepe Näytä viestiJotenkin ihmettelen syy-yhteyttä jäykkien tankojen ja anturidatan heittelyn välillä. Onko nyt väylässä tai jännitteissä heittelyä? Onhan akku vaihdettu uuteen, jos par vuotta seisonut? Se on yleensä se helpoin ongelman aiheuttaja näissä.
Testerin mukaan akku ok.
Mittaako jakotukki (venttiilimoduli) etupään ja takapään jousien barit vai mistä ecu saa tiedot noista?Viimeksi muokannut Ajii; 26.11.2024, 07:31.
Leave a comment:
-
Minulla C5 mallin Allroadissa moottoritiellä tulee välillä ilma-alustasta vikavalo mittaristoon. Sitten, kun tiessä on jokin heitto, niin merkkivalo poistuu. Kun logitan ajossa anturidataa, niin yksi antureista piirtää enimmäkseen suoraa viivaa, mutta noissa heitoissa se kuitenkin muuttaa arvoa. Tästä päättelen, että ilma-alustan ECU luulee anturin olevan rikki ja sytyttää vikavalon. Pitäisi katsoa onko tuo nurkka yhtä epäherkkä eri korkeusasetuksilla. Korkeusanturihan ei ole potentiometri, jonka liuku kuluu eniten käytetystä kohdasta puhki, vaan vähän fiksumpi kontaktiton anturi, jonka toiminta perustuu magnetismiin. Siitä on tässä threadissa aiempana juttua.
Ja se vinkki tulee tässä: Tuo yhden nurkan anturin kiukuttelu aiheuttaa myös sen, että tasaisella tiellä tai paikalla ollessa ei auton korkeuden säätö onnistu, sillä ECU ei saa tuolta nurkalta tietoa, että korkeus muuttui. Jos heilutan autoa samalla, kun muutan korkeutta, niin silloin ECU säätää korkeuden halutusti.
Uudet anturit ovat olleet kohta 2 vuotta ronkissa kyydissä odottamassa asennusta. Palaan tähän asiaan, kun ne ovat paikallaan ja olen testannut vanhojen antureiden toiminnan oskilloskoopilla.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Jotenkin ihmettelen syy-yhteyttä jäykkien tankojen ja anturidatan heittelyn välillä. Onko nyt väylässä tai jännitteissä heittelyä? Onhan akku vaihdettu uuteen, jos par vuotta seisonut? Se on yleensä se helpoin ongelman aiheuttaja näissä.
- Likes 1
Leave a comment:
Leave a comment: