https://4x4airseals.com/product/air-...ion-repair-kit
Tuolta tilasin huoltosarjan. Kuuklettamalla toki muualtakin.
Ryynejä pelkästään raskaan kaluston varaosaliikeistä mutta tiivisteitä ei sitten tule luonnollisesti mukana eikä männän rengasta.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=mdy1...channel=Veikra
Tuon metallilieriön sisällä on muovilieriö, sekin kannattaa kopistella irti. Itsellä oli kosteutta kun avasin. Varmaan löytyy muitakin videoita avuksi.
A6 4F Kompurapaketti roikkuu kolmen pultin varassa jousitettuna. Mutterit, ilmapilli ja sähköpistoke irti niin murikan saa pöydälle.
Eikä sitten kannata katkaista kompuran sylinterin pulttia... Yo. firman sarjassa ne onneksi tulevat uudet.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Minkälainen homma tuo ryynien vaihto olikaan? Ja mistä ryynit saa hankittua?
Leave a comment:
-
Aerolia käytetään kuorma-autoissa ja perävaunuissa mutta se ei ole suositeltavaa, poistaa rasvan, kuivattaa venttiilit. Liikaa käytettynä venttiileistä tulee nestetoimiset ;-) Aerol laitetaan ilmasäiliöön, ryyneihin ei ikinä.
Kuivain(ryynit) kun on kunnossa, niin kemikaaleja ei tarvitse.
Leave a comment:
-
Jos vettä on niin paljon, että venttili jäätyy, ei pelkkä ajelu ylös alas kyllä riitä. Ryynien suorituskyky on jo huono, eli kuivatukseen. Tiedä sitten, jääkö paineakkuun miten vettä. Se olisi syytä katsoa myös.
Leave a comment:
-
Kyllä tuo Q7 kin antaa silloin tällön mekaanista vauriota ilmajousista, kun avaa venttiilin ja nurkka tai pääty ei laske. Vettä todennäköisesti, kun korjaantuu kun saa lämpimään talliin sulamaan ja alusta pari kertaa ylös ja alas. itse huomasin, että letkurikkoventtiilit(näitähän ei ole kaikissa) on se jäätyvin osa ja vaihdoin kaikki nyt ei ole yhtä taajaan jäätynyt, ilmeisesti se jousi kuoleentuu.
Kuormureihin on olemassa jonkinlaista jäänestoainetta, mutta onko kellään kokemusta millasta toi on ja mitä ryynit siitä tykkää?
Kannattaa muistaa vuotoja etsiessä niin asettaa renkaanvaihtotilaan - silloinhan ei säätöjä tapahdu ja mittaa kaarista keskiöön mitat ja seuraa mistä laskee. Siinäkin huomasin yhden vuotavan palkeen kohdalla, että jää helposti ristiriipuntaan, eli ristikkäiset nurkat + moottori kannattelee helposti vuotavaa takapussia.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viestiVenttiiliyksikkö tähän on jo vaihdettu samoin kuin ns. pitopaineventtiilit pussien ja letkujen liitoskohtiin sekä kahteenkin kertaan tsekattu ne läpi vuotojen varalta.
Vika ei tietenkään ole tullut vielä kuntoon. Auto seisoo normaalisti lämpimässä tallissa mutta nyt viime yönä joutui olemaan ulkoruokinnassa. Aamulla kun läksin liikkeelle niin alustan valo vilkkui keltaisena uudelleen käynnistykseen saakka. VCS:llä vikakoodit lukuun.
Koodi:Sunday,26,November,2023,10:18:58:08647 VCDS Version: Release 23.11.0 (x64) Running on Windows 11 x64 www.Ross-Tech.com Address 34: Level Control Labels: 4L0-910-553.lbl Control Module Part Number: 4L0 910 553 H HW: 4L0 907 553 Component and/or Version: LUFTFDR.-CDC H03 7870 Software Coding: 0015520 Work Shop Code: WSC 31414 790 00001 VCID: 2F3BEE7A6B1F5002869-807A 3 Faults Found: 01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291) 008 - Implausible Signal - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00101000 Fault Priority: 3 Fault Frequency: 37 Reset counter: 115 Mileage: 219992 km Time Indication: 0 Date: 2023.10.23 Time: 19:35:31 Freeze Frame: Error Code: 78 01583 - Leak in System Detected 000 - - - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00100000 Fault Priority: 3 Fault Frequency: 12 Reset counter: 115 Mileage: 220174 km Time Indication: 0 Date: 2023.11.14 Time: 12:22:18 Freeze Frame: Error Code: 70 02645 - Valves for Level Control System 003 - Mechanical Failure - Intermittent Freeze Frame: Fault Status: 00100011 Fault Priority: 2 Fault Frequency: 1 Reset counter: 116 Mileage: 220489 km Time Indication: 0 Date: 2023.11.26 Time: 09:53:26 Freeze Frame: Error Code: 141
Lienee vettä systeemissä. Aiheesta on ihan TSB: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...23921-9999.pdf
Leave a comment:
-
-
Joo minullakin tuli rele uuden kompuran mukana. Jätin vaihtamatta koska vanha toimi hyvin :)
Releen nimi on J403, ja tuolla sanotaan että se olisi paikassa 6: https://fuseandrelay.com/audi/allroad.html
Ja kyllähän se rele siellä jumitti, kuulemma alkoi toimimaan koputtelemalla.Viimeksi muokannut okkim; 3.11.2023, 12:35.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiIsän C5 Allroad alkoi polttamaan kompuran sulaketta. Vaihdoin toisen tilalle, niin sitten kompura kävi koko ajan vaikka virrat oli pois päältä. Liekö rele jumissa? Yritin kiiressä etsiä oikeaa relettä mutta en löytänyt. Netissä sanotaan että se olisi ylimmän rivin rele toinen vasemmalta? Onko muilla ollut tällaista ongelmaa?
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viestiMinulla on omakohtaista kokemusta vain C5 Allroadin ilma-alustasta. Kirjoittelin näitä asioita muistiin tänne, niin joskus itsekin löydän ne.
Vanhassa Allroadissa on näppäimet. Uudemmissa on vähän erilaiset systeemit ja CAN-yms väylää. Niiden koodailukin on vähän erilaista.
Mistä autosta nyt on kyse? En huomannut, että olisit kertonut mikä auto on potilaana.
Mode-edit
2009, eli 4F/C6 faceliftViimeksi muokannut arto s; 3.11.2023, 12:13.
Leave a comment:
-
Isän C5 Allroad alkoi polttamaan kompuran sulaketta. Vaihdoin toisen tilalle, niin sitten kompura kävi koko ajan vaikka virrat oli pois päältä. Liekö rele jumissa? Yritin kiiressä etsiä oikeaa relettä mutta en löytänyt. Netissä sanotaan että se olisi ylimmän rivin rele toinen vasemmalta? Onko muilla ollut tällaista ongelmaa?
Leave a comment:
-
Minulla on omakohtaista kokemusta vain C5 Allroadin ilma-alustasta. Kirjoittelin näitä asioita muistiin tänne, niin joskus itsekin löydän ne.
Vanhassa Allroadissa on näppäimet. Uudemmissa on vähän erilaiset systeemit ja CAN-yms väylää. Niiden koodailukin on vähän erilaista.
Mistä autosta nyt on kyse? En huomannut, että olisit kertonut mikä auto on potilaana.
Leave a comment:
-
Mielestäni ei oo mitään merkintää jousien vaihdon suhteen.
Ei tässä oo kojelaudassa mitään jousituksen näppäimiä.
Leave a comment:
-
Täällä juttua asiasta miksei C5 Allroadia ehkä ihan noin vaan koodata rautajousille.
Tosin BaluParts on myynyt kittiä, jonka mukana on ollut "instructions on how to disconnect the Audi Allroad suspension level warning light system."
Tuo BlauPartsin koodaus ei kai toimi kuin joihinkin Allroadeihin, sillä nämä alla olevat koodit eivät oikein matchaa heidän ohjeeseen: (Esim minulla on '02 vuosimallin 2.5 TDI:ssä 01016)
Koodi:Motorelektronik (J248) Codierung ??0xx: Fahrzeug 00 = Audi A8 (4D) 01 = Audi A6 (4B) & allroad (bis MJ 2004) 02 = Audi A4 (8E) 03 = VW Passat (3B) 04 = Skoda Superb (3U) 06 = Audi A6 (4B) allroad (ab MJ 2004) xx0?x: Abgas 0 = EURO-II 1 = EURO-III xx0x?: Antriebsstrang[ 1 = Frontantrieb mit Automatikgetriebe mit/ohne ESP 2 = Frontantrieb mit Schaltgetriebe mit/ohne ESP 3 = Allradantrieb mit Schaltgetriebe ohne ESP 4 = Allradantrieb mit Automatikgetriebe ohne ESP 5 = Allradantrieb mit Schaltgetriebe mit ESP 6 = Allradantrieb mit Automatikgetriebe mit ESP 7 = Frontantrieb mit Multitronic (01J) 8 = Allradantrieb mit Schaltgetriebe/Nachschaltstufe
Mielenkiinnosta asiaan kysyn, että onko tuo muutos merkitty otteeseen? Onko siellä joku korkeusmerkintä yms tietoja jousista/iskareista jne?
Jos ilma-alustan varoitusvalo ei pala ja vaihtaa kojelautaan blankot näppäimet, niin välttämättä leimalla ei muutosta edes huomata. Varmaan jotain papaerisotaa (todistukset jousista) tarvitaan jos tuollaisen muutoksen tekee virallisesti.
Leave a comment:
-
pomo Joihinkin malleihin oli esim. Arnottilla delete-kit jossa oli joku mokkula jolla sai vikavalot pois.
Varmista myös että valojen korkeussäätö toimii rautajousien laiton jälkeen oikein. https://www.arnottindustries.com/coi...nversion-kits/
Leave a comment:
-
Totta. Eihän tuo isoa asia ole, mutta kivempi jos kojelaudassa ei palais ylimääräsiä valoja.
Leave a comment:
-
Ei kai se katsastusta haittaa.
Jos autoa on saanut tehtaalta rautajousilla, luulisi löytyvän koodausoptio niille. Muuten en osaa sanoa, miten sitä pitäisi huijata kuvittelemaan, että järjestelmä pelaa kuten orkkis.
Leave a comment:
-
Kun ei ole mitään kokemusta ja hakemallakaan en ole vielä tietoa löytäny niin onko jokin pois softaus mahdollisuus noille jousituksen jutuille. Kojelaudassa palaa keltanen jatkuvasti, ja vihree sillon tällön.
Autoon siis vaihdettu kierrejouset ja mulla ei kohta viikon omistuksen aikana ole tullu perehdyttyä miten se juttu on edes tehty. Kuvassa on oikeen etutolppa.
Ja mietin että haittaakos tuollaset katsastuksella? Nyt se on katsastettu kyllä ihan varmasti keltasen valon palaessa.1 Kuva
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viestiJos yksi nurkka päästää paineita, akun paine alkaa pudota. Päästääkö se sitten muistakin nurkista painetta takaisin päin, jos järjestelmän paine putoaa?
Sleep mode
After 60 seconds in after-run mode without
receiving an input signal, the system goes
into the energy-saving sleep mode. The system
leaves sleep mode briefly after 2, 5 and
10 hours to check the height level again.
Any difference in height from the specified
value (e.g. due to the cooling of the air in the
pneumatic springs) is corrected by the accumulator.
Leave a comment:
-
Jep, venttiiliyksikön liitosnipoissa on sisällä kaksi letkua vasten tulevaa o-rengasta ja yksi venttiiliyksikköä vasten tuleva. Etenkin sen tulee olla hyvälaatuinen ettei murene kiristettäessä. Nimim. vuotoa parikin kertaa metsästäneenä.
Allun pusseissa yleisin vuotokohta on se iskarin varteen tuleva iso o-rengas. Itse olen sen vaihtanut aavistuksen paksumpaan. Ja yläpäässä on vielä kaksi, sisällä pieni vartta vasten ja iso jousen ja lautasen välissä.
Leave a comment:
-
Siellähän on myös tiivisteitä. Jos yksi nurkka päästää paineita, akun paine alkaa pudota. Päästääkö se sitten muistakin nurkista painetta takaisin päin, jos järjestelmän paine putoaa?
Otse tilasin 4B alluun uudet etupussit. Toivottavasti tulee sillä kuntoon, ettei tarvi alkaa venttiiliyksikköä vaihtamaan. Tästä putoaa keula ensin ja perä jää pystympään. Sammutuksen jälkeen järjestelmäpaine alkaa pudota heti.
Leave a comment:
-
Venttiiliyksikkö tähän on jo vaihdettu samoin kuin ns. pitopaineventtiilit pussien ja letkujen liitoskohtiin sekä kahteenkin kertaan tsekattu ne läpi vuotojen varalta.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viestiJoo, kävi vielä tuuria kun illalla vein auton pajalle ja asentaja oli ropaamassa omaa autoaan. Sai jutella hänen kanssaan suoraan ilman rikkinäistä puhelinta välissä.
Tällä hetkellä kahden vuorokauden aikana vas. etu pää tippuu 1cm alas. Jonka jälkeen koko auto alkaa laskee samalla nopeudella alas. Audin huoltopäälliköltä olen saanut suoran vastauksen asiaan, "Jos ulkoisia vuotoja ei löydy varmasti, kaikki ilmajouset vaihtoon vuorotellen, ensimmäisenä vaihdetaan se ilmajousi mikä epäilyttää eniten"
Meidän tapauksessa se vas. etu jousi epäilyttää eniten ja ainakin se joutuu vaihtaa jatko diagnoosia varten.
En sitten tiedä voiko etupussissa olla niin pientä sisäistä vuotoa että se olisi tuon syy. Ja miksi koko auto laskeutuisi sen jälkeen?
Kustannukset etupussin vaihdolle on luokkaa 1200e, kustannusten jako ei ole vielä selvillä.
Leave a comment:
-
Jos signaali on staattinen 0,0mA, niin uskoisin että on myös sähköisesti rikki, tai sitten tosiaan joku liitin tai johto. Pitää kattella mikä siellä on kun vaan ehtii. Eiköhän se siitä ala nousemaan kun saadaan joka nurkalta korkeustieto eteenpäin.
Leave a comment:
-
Tosiaan venttiliblokki ja kompura vaihdettu että niissä ei pitäisi olla.
Kävin juuri pajalla ja VCDS hieman katteltiin... 3 kulmaa näytti korkeustietona tasaisesti 0,24mA mutta yhden kulman lukema oli 0,00... eli näyttäisi olevan että tuolta ei korkeustietoa saada. En nyt muista kanavaa mitä katsoin mutta siinä oli 3. laatikko tämä mikä näytti nollaa... eli epäilisin että vasen taka kyseessä. Tuota lähdetään seuraavaksi ihmettelemään
Leave a comment:
-
VCDS kertoo aika paljon dataa järjestelmästä. Sieltä pitää vaan alkaa kahlaamaan arvoja läpi ja yrittää löytää poikkeamia.
https://web.archive.org/web/20190103...ecu_10216.html
Leave a comment:
-
Koodit 01583 ja 00453 on tullut kahdesti vastaan kuluneen kompuran yhteydessä. Tässä topicissa aiemmassa viestissä asiaa vähän avasinkin. Sillä VCDS:n "pressure reservioir test" tms saa osviittaa kompuran kunnosta.
ja tuo 02646 tuli itselle vuotavan ilmapussin takia, mutta ettei olisi tullut sama koodi myös kompuran kulahtamisen myötä.
Leave a comment:
-
Tajunnan virtaa: Jos kaikkien nurkkien korkeus ei ole tiedossa, niin aika vaikea sen ilma-alustan on nostaa itsensä oikealle korkeudelle. Eikö korkeusanturista ollut vikakoodia?
00144 - Rear Left Dampening Adjustment Valve (N338)
Joko piuha on poikki tai sitten tämä kela 4F0598081 on poikki. Vaikuttaa iskunvaimentimen vaimennustehoon. Jos samasta nurkasta ei tule korkeustietoakaan, niin arvaisin fifty-sixty johtovikaa.
02646 - Plausibility of Level Control System
Voisin veikata, että jos yksikin korkeusanturi on sökö, niin järjestelmä on ymmällään.
01583 - Leak in System Detected
Vaikka auto ei vajoakaan tonttiin, niin jossain päin järjestelmää on vuoto. Pysyykö painesäiliössä paine?
00453 - Function Limitation due to Over-Temperature
Tuliko tämä vanhalla kompuralla? Jos se ei tuottanut tarpeeksi ilmaa, niin saattoi ylikuumentua.
01316 - ABS Control Module
Mitä vikakoodeja ABS-modulista löytyi?
Pitäisi lukea SSP:stä yrittääkö esim ESP jäykistää takaiskareita, mutta kun se vasen takanurkka ei säädy, niin suuttuu siitä.
Leave a comment:
Leave a comment: