Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 90q
    vastasi
    https://4x4airseals.com/product/air-...ion-repair-kit

    Tuolta tilasin huoltosarjan. Kuuklettamalla toki muualtakin.
    Ryynejä pelkästään raskaan kaluston varaosaliikeistä mutta tiivisteitä ei sitten tule luonnollisesti mukana eikä männän rengasta.

    Video: https://www.youtube.com/watch?v=mdy1...channel=Veikra
    Tuon metallilieriön sisällä on muovilieriö, sekin kannattaa kopistella irti. Itsellä oli kosteutta kun avasin. Varmaan löytyy muitakin videoita avuksi.

    A6 4F Kompurapaketti roikkuu kolmen pultin varassa jousitettuna. Mutterit, ilmapilli ja sähköpistoke irti niin murikan saa pöydälle.
    Eikä sitten kannata katkaista kompuran sylinterin pulttia... Yo. firman sarjassa ne onneksi tulevat uudet.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Minkälainen homma tuo ryynien vaihto olikaan? Ja mistä ryynit saa hankittua?

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    Aerolia käytetään kuorma-autoissa ja perävaunuissa mutta se ei ole suositeltavaa, poistaa rasvan, kuivattaa venttiilit. Liikaa käytettynä venttiileistä tulee nestetoimiset ;-) Aerol laitetaan ilmasäiliöön, ryyneihin ei ikinä.
    Kuivain(ryynit) kun on kunnossa, niin kemikaaleja ei tarvitse.

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Jos vettä on niin paljon, että venttili jäätyy, ei pelkkä ajelu ylös alas kyllä riitä. Ryynien suorituskyky on jo huono, eli kuivatukseen. Tiedä sitten, jääkö paineakkuun miten vettä. Se olisi syytä katsoa myös.

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Kyllä tuo Q7 kin antaa silloin tällön mekaanista vauriota ilmajousista, kun avaa venttiilin ja nurkka tai pääty ei laske. Vettä todennäköisesti, kun korjaantuu kun saa lämpimään talliin sulamaan ja alusta pari kertaa ylös ja alas. itse huomasin, että letkurikkoventtiilit(näitähän ei ole kaikissa) on se jäätyvin osa ja vaihdoin kaikki nyt ei ole yhtä taajaan jäätynyt, ilmeisesti se jousi kuoleentuu.

    Kuormureihin on olemassa jonkinlaista jäänestoainetta, mutta onko kellään kokemusta millasta toi on ja mitä ryynit siitä tykkää?

    Kannattaa muistaa vuotoja etsiessä niin asettaa renkaanvaihtotilaan - silloinhan ei säätöjä tapahdu ja mittaa kaarista keskiöön mitat ja seuraa mistä laskee. Siinäkin huomasin yhden vuotavan palkeen kohdalla, että jää helposti ristiriipuntaan, eli ristikkäiset nurkat + moottori kannattelee helposti vuotavaa takapussia.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
    Venttiiliyksikkö tähän on jo vaihdettu samoin kuin ns. pitopaineventtiilit pussien ja letkujen liitoskohtiin sekä kahteenkin kertaan tsekattu ne läpi vuotojen varalta.
    Oman auton osalta saaga jatkuu. Das Auto Huollon ehdotus oli vaihtaa vasen etuilmajousi, koska se nurkka alkaa vajua ensimmäisenä. Kustari noin 1200e ja Kamux oli siinä kohtaa sitä mieltä, että vaihdetaan maksusuhteet siten, että he kustantaa 25 % ja minä loput. Neuvoteltiin sitten kiinteä rahallinen korvaus, jolla asioiden hoitaminen heidän kanssa loppuu.

    Vika ei tietenkään ole tullut vielä kuntoon. Auto seisoo normaalisti lämpimässä tallissa mutta nyt viime yönä joutui olemaan ulkoruokinnassa. Aamulla kun läksin liikkeelle niin alustan valo vilkkui keltaisena uudelleen käynnistykseen saakka. VCS:llä vikakoodit lukuun.

    Koodi:
    Sunday,26,November,2023,10:18:58:08647
    VCDS Version: Release 23.11.0 (x64) Running on Windows 11 x64
    www.Ross-Tech.com
    
    Address 34: Level Control Labels: 4L0-910-553.lbl
    Control Module Part Number: 4L0 910 553 H HW: 4L0 907 553
    Component and/or Version: LUFTFDR.-CDC H03 7870
    Software Coding: 0015520
    Work Shop Code: WSC 31414 790 00001
    VCID: 2F3BEE7A6B1F5002869-807A
    3 Faults Found:
    
    01772 - Signal from Level Control Pressure Sensor (G291)
    008 - Implausible Signal - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00101000
    Fault Priority: 3
    Fault Frequency: 37
    Reset counter: 115
    Mileage: 219992 km
    Time Indication: 0
    Date: 2023.10.23
    Time: 19:35:31
    
    Freeze Frame:
    Error Code: 78
    
    01583 - Leak in System Detected
    000 - - - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00100000
    Fault Priority: 3
    Fault Frequency: 12
    Reset counter: 115
    Mileage: 220174 km
    Time Indication: 0
    Date: 2023.11.14
    Time: 12:22:18
    
    Freeze Frame:
    Error Code: 70
    
    02645 - Valves for Level Control System
    003 - Mechanical Failure - Intermittent
    Freeze Frame:
    Fault Status: 00100011
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 1
    Reset counter: 116
    Mileage: 220489 km
    Time Indication: 0
    Date: 2023.11.26
    Time: 09:53:26
    
    Freeze Frame:
    Error Code: 141
    Nyt tuli ekaa kertaa oman muistin mukaan tuollainen mekaaniseen vikaan liittyvä koodi 02645. Tuossa muillekin Ross-Techin sivu ihmeteltäväksi. http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/02645

    Lienee vettä systeemissä. Aiheesta on ihan TSB: https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/20...23921-9999.pdf

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Click image for larger version

Name:	290620239840.jpg
Views:	828
Size:	289,8 Kt
ID:	1963601 Click image for larger version

Name:	300620239843.jpg
Views:	799
Size:	284,3 Kt
ID:	1963602 Click image for larger version

Name:	300620239845.jpg
Views:	794
Size:	260,2 Kt
ID:	1963603
    Rele on vähän piilossa noiden sulakkeiden yläpuolella. Se on harmaa ja siinä lukee 214 jos on alkuperäinen. Tuollainen musta tuli uuden kompuran mukana.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Joo minullakin tuli rele uuden kompuran mukana. Jätin vaihtamatta koska vanha toimi hyvin :)
    Releen nimi on J403, ja tuolla sanotaan että se olisi paikassa 6: https://fuseandrelay.com/audi/allroad.html

    Ja kyllähän se rele siellä jumitti, kuulemma alkoi toimimaan koputtelemalla.
    Viimeksi muokannut okkim; 3.11.2023, 12:35.

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
    Isän C5 Allroad alkoi polttamaan kompuran sulaketta. Vaihdoin toisen tilalle, niin sitten kompura kävi koko ajan vaikka virrat oli pois päältä. Liekö rele jumissa? Yritin kiiressä etsiä oikeaa relettä mutta en löytänyt. Netissä sanotaan että se olisi ylimmän rivin rele toinen vasemmalta? Onko muilla ollut tällaista ongelmaa?
    Ei ole osunut, mutta kompuran mukana myydään monesti uusi rele ja joillain sen vaihto näyttää olevan takuun ehto. Ei siis mitenkään tavatonta, että hitsaa kiinni.

    Leave a comment:


  • pomo
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
    Minulla on omakohtaista kokemusta vain C5 Allroadin ilma-alustasta. Kirjoittelin näitä asioita muistiin tänne, niin joskus itsekin löydän ne.
    Vanhassa Allroadissa on näppäimet. Uudemmissa on vähän erilaiset systeemit ja CAN-yms väylää. Niiden koodailukin on vähän erilaista.

    Mistä autosta nyt on kyse? En huomannut, että olisit kertonut mikä auto on potilaana.
    Profiilin A6.

    Mode-edit
    2009, eli 4F/C6 facelift
    Viimeksi muokannut arto s; 3.11.2023, 12:13.

    Leave a comment:


  • okkim
    vastasi
    Isän C5 Allroad alkoi polttamaan kompuran sulaketta. Vaihdoin toisen tilalle, niin sitten kompura kävi koko ajan vaikka virrat oli pois päältä. Liekö rele jumissa? Yritin kiiressä etsiä oikeaa relettä mutta en löytänyt. Netissä sanotaan että se olisi ylimmän rivin rele toinen vasemmalta? Onko muilla ollut tällaista ongelmaa?

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Minulla on omakohtaista kokemusta vain C5 Allroadin ilma-alustasta. Kirjoittelin näitä asioita muistiin tänne, niin joskus itsekin löydän ne.
    Vanhassa Allroadissa on näppäimet. Uudemmissa on vähän erilaiset systeemit ja CAN-yms väylää. Niiden koodailukin on vähän erilaista.

    Mistä autosta nyt on kyse? En huomannut, että olisit kertonut mikä auto on potilaana.

    Leave a comment:


  • pomo
    vastasi
    Mielestäni ei oo mitään merkintää jousien vaihdon suhteen.
    Ei tässä oo kojelaudassa mitään jousituksen näppäimiä.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Täällä juttua asiasta miksei C5 Allroadia ehkä ihan noin vaan koodata rautajousille.

    Tosin BaluParts on myynyt kittiä, jonka mukana on ollut "instructions on how to disconnect the Audi Allroad suspension level warning light system."

    Tuo BlauPartsin koodaus ei kai toimi kuin joihinkin Allroadeihin, sillä nämä alla olevat koodit eivät oikein matchaa heidän ohjeeseen: (Esim minulla on '02 vuosimallin 2.5 TDI:ssä 01016)
    Koodi:
    Motorelektronik (J248) Codierung
    ??0xx: Fahrzeug
     00 = Audi A8 (4D)
     01 = Audi A6 (4B) & allroad (bis MJ 2004)
     02 = Audi A4 (8E)
     03 = VW Passat (3B)
     04 = Skoda Superb (3U)
     06 = Audi A6 (4B) allroad (ab MJ 2004)
    xx0?x: Abgas
     0 = EURO-II
     1 = EURO-III
    xx0x?: Antriebsstrang[
     1 = Frontantrieb mit Automatikgetriebe mit/ohne ESP
     2 = Frontantrieb mit Schaltgetriebe mit/ohne ESP
     3 = Allradantrieb mit Schaltgetriebe ohne ESP
     4 = Allradantrieb mit Automatikgetriebe ohne ESP
     5 = Allradantrieb mit Schaltgetriebe mit ESP
     6 = Allradantrieb mit Automatikgetriebe mit ESP
     7 = Frontantrieb mit Multitronic (01J)
     8 = Allradantrieb mit Schaltgetriebe/Nachschaltstufe
    Lisäyksenä BlauPartsin ohjeeseen autolle, jossa on xenonit, niin vasemman puolen korkeusantureille pitää huolehtia sähköt, että korkeussäätö toimii. Tällaisen ohjeen olen joskus bongannut: 50 pin, the larger plug at level control computer. Black power wire pin 49 (terminal 15 of ignition switch) to yellow/red pin 17 (xenon leveling +12 V power supply)

    Mielenkiinnosta asiaan kysyn, että onko tuo muutos merkitty otteeseen? Onko siellä joku korkeusmerkintä yms tietoja jousista/iskareista jne?
    Jos ilma-alustan varoitusvalo ei pala ja vaihtaa kojelautaan blankot näppäimet, niin välttämättä leimalla ei muutosta edes huomata. Varmaan jotain papaerisotaa (todistukset jousista) tarvitaan jos tuollaisen muutoksen tekee virallisesti.

    Leave a comment:


  • pomo
    vastasi
    Kalibrointi ainakin toimii ja valot jää oikeelle korkeudelle. Mutta pitääpä perehtyä tuohon delete kittiin.
    Viimeksi muokannut Killeri; 31.10.2023, 17:14. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    pomo Joihinkin malleihin oli esim. Arnottilla delete-kit jossa oli joku mokkula jolla sai vikavalot pois.
    Varmista myös että valojen korkeussäätö toimii rautajousien laiton jälkeen oikein. https://www.arnottindustries.com/coi...nversion-kits/
    Viimeksi muokannut ttenhunen; 31.10.2023, 12:12. Perustelu: Lisäsin linkin.

    Leave a comment:


  • pomo
    vastasi
    Totta. Eihän tuo isoa asia ole, mutta kivempi jos kojelaudassa ei palais ylimääräsiä valoja.

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Ei kai se katsastusta haittaa.
    Jos autoa on saanut tehtaalta rautajousilla, luulisi löytyvän koodausoptio niille. Muuten en osaa sanoa, miten sitä pitäisi huijata kuvittelemaan, että järjestelmä pelaa kuten orkkis.

    Leave a comment:


  • pomo
    vastasi
    Kun ei ole mitään kokemusta ja hakemallakaan en ole vielä tietoa löytäny niin onko jokin pois softaus mahdollisuus noille jousituksen jutuille. Kojelaudassa palaa keltanen jatkuvasti, ja vihree sillon tällön.
    Autoon siis vaihdettu kierrejouset ja mulla ei kohta viikon omistuksen aikana ole tullu perehdyttyä miten se juttu on edes tehty. Kuvassa on oikeen etutolppa.
    Ja mietin että haittaakos tuollaset katsastuksella? Nyt se on katsastettu kyllä ihan varmasti keltasen valon palaessa.

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
    Jos yksi nurkka päästää paineita, akun paine alkaa pudota. Päästääkö se sitten muistakin nurkista painetta takaisin päin, jos järjestelmän paine putoaa?
    D3 SSP292 mukaan adaptive air suspension tasailee harventuvin aikasyklein autoa virran sammuttamisen jälkeen, viimeinen säätö kymmenen (2h, 5h, 10h) tunnin jälkeen. Mikä liekään logiikka jos yksi nurkka on niiannut muita reilummin, ilmaa sinne vai toisista pois? Joka tapauksessa auto ei jää parkkiin ilma-alustan venttiilit lukossa vaan tekee säätöjään ajan kuluessa.

    Sleep mode
    After 60 seconds in after-run mode without
    receiving an input signal, the system goes
    into the energy-saving sleep mode. The system
    leaves sleep mode briefly after 2, 5 and
    10 hours to check the height level again.
    Any difference in height from the specified
    value (e.g. due to the cooling of the air in the
    pneumatic springs) is corrected by the accumulator.

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    Jep, venttiiliyksikön liitosnipoissa on sisällä kaksi letkua vasten tulevaa o-rengasta ja yksi venttiiliyksikköä vasten tuleva. Etenkin sen tulee olla hyvälaatuinen ettei murene kiristettäessä. Nimim. vuotoa parikin kertaa metsästäneenä.

    Allun pusseissa yleisin vuotokohta on se iskarin varteen tuleva iso o-rengas. Itse olen sen vaihtanut aavistuksen paksumpaan. Ja yläpäässä on vielä kaksi, sisällä pieni vartta vasten ja iso jousen ja lautasen välissä.

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Siellähän on myös tiivisteitä. Jos yksi nurkka päästää paineita, akun paine alkaa pudota. Päästääkö se sitten muistakin nurkista painetta takaisin päin, jos järjestelmän paine putoaa?

    Otse tilasin 4B alluun uudet etupussit. Toivottavasti tulee sillä kuntoon, ettei tarvi alkaa venttiiliyksikköä vaihtamaan. Tästä putoaa keula ensin ja perä jää pystympään. Sammutuksen jälkeen järjestelmäpaine alkaa pudota heti.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Venttiiliyksikkö tähän on jo vaihdettu samoin kuin ns. pitopaineventtiilit pussien ja letkujen liitoskohtiin sekä kahteenkin kertaan tsekattu ne läpi vuotojen varalta.

    Leave a comment:


  • ttenhunen
    vastasi
    TeroPee , ainakin C5 Allroad ja Touareg 2011 laskee koko autoa jos yksi kulma alkaa painua. Ehkä uudemmatkin tekevät samaa. Mulla Touaregin vuoto-ongelmiin auttoi venttiiliyksikön vaihto.

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
    Joo, kävi vielä tuuria kun illalla vein auton pajalle ja asentaja oli ropaamassa omaa autoaan. Sai jutella hänen kanssaan suoraan ilman rikkinäistä puhelinta välissä.
    Väliaikatietoa pajalta:

    Tällä hetkellä kahden vuorokauden aikana vas. etu pää tippuu 1cm alas. Jonka jälkeen koko auto alkaa laskee samalla nopeudella alas. Audin huoltopäälliköltä olen saanut suoran vastauksen asiaan, "Jos ulkoisia vuotoja ei löydy varmasti, kaikki ilmajouset vaihtoon vuorotellen, ensimmäisenä vaihdetaan se ilmajousi mikä epäilyttää eniten"
    Meidän tapauksessa se vas. etu jousi epäilyttää eniten ja ainakin se joutuu vaihtaa jatko diagnoosia varten.

    En sitten tiedä voiko etupussissa olla niin pientä sisäistä vuotoa että se olisi tuon syy. Ja miksi koko auto laskeutuisi sen jälkeen?

    Kustannukset etupussin vaihdolle on luokkaa 1200e, kustannusten jako ei ole vielä selvillä.

    Leave a comment:


  • Ronde79
    vastasi
    Jos signaali on staattinen 0,0mA, niin uskoisin että on myös sähköisesti rikki, tai sitten tosiaan joku liitin tai johto. Pitää kattella mikä siellä on kun vaan ehtii. Eiköhän se siitä ala nousemaan kun saadaan joka nurkalta korkeustieto eteenpäin.

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Tosiaan venttiliblokki ja kompura vaihdettu että niissä ei pitäisi olla.
    Kävin juuri pajalla ja VCDS hieman katteltiin... 3 kulmaa näytti korkeustietona tasaisesti 0,24mA mutta yhden kulman lukema oli 0,00... eli näyttäisi olevan että tuolta ei korkeustietoa saada. En nyt muista kanavaa mitä katsoin mutta siinä oli 3. laatikko tämä mikä näytti nollaa... eli epäilisin että vasen taka kyseessä. Tuota lähdetään seuraavaksi ihmettelemään
    Oleellista on katsoa myös, että ne arvot muuttuvat herkästi. Aika tyypillinen vika on, että korkeusanturi takeltelee mekaanisesti ja ei seuraa enää pieniä liikkeitä oikein, vaikka sähköisesti onkin yhä täysin ehjä.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    VCDS kertoo aika paljon dataa järjestelmästä. Sieltä pitää vaan alkaa kahlaamaan arvoja läpi ja yrittää löytää poikkeamia.
    https://web.archive.org/web/20190103...ecu_10216.html

    Leave a comment:


  • tonnikala
    vastasi
    Koodit 01583 ja 00453 on tullut kahdesti vastaan kuluneen kompuran yhteydessä. Tässä topicissa aiemmassa viestissä asiaa vähän avasinkin. Sillä VCDS:n "pressure reservioir test" tms saa osviittaa kompuran kunnosta.

    ja tuo 02646 tuli itselle vuotavan ilmapussin takia, mutta ettei olisi tullut sama koodi myös kompuran kulahtamisen myötä.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Tajunnan virtaa: Jos kaikkien nurkkien korkeus ei ole tiedossa, niin aika vaikea sen ilma-alustan on nostaa itsensä oikealle korkeudelle. Eikö korkeusanturista ollut vikakoodia?

    00144 - Rear Left Dampening Adjustment Valve (N338)
    Joko piuha on poikki tai sitten tämä kela 4F0598081 on poikki. Vaikuttaa iskunvaimentimen vaimennustehoon. Jos samasta nurkasta ei tule korkeustietoakaan, niin arvaisin fifty-sixty johtovikaa.

    02646 - Plausibility of Level Control System
    Voisin veikata, että jos yksikin korkeusanturi on sökö, niin järjestelmä on ymmällään.

    01583 - Leak in System Detected
    Vaikka auto ei vajoakaan tonttiin, niin jossain päin järjestelmää on vuoto. Pysyykö painesäiliössä paine?

    00453 - Function Limitation due to Over-Temperature
    Tuliko tämä vanhalla kompuralla? Jos se ei tuottanut tarpeeksi ilmaa, niin saattoi ylikuumentua.

    01316 - ABS Control Module
    Mitä vikakoodeja ABS-modulista löytyi?
    Pitäisi lukea SSP:stä yrittääkö esim ESP jäykistää takaiskareita, mutta kun se vasen takanurkka ei säädy, niin suuttuu siitä.

    Leave a comment:

Working...
X