Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ugemi Näytä viestiOnnistunutta tutkiskelua eilen.. Eli sain nähtävästi nollattua tuon level control 34 boksin. Alussa kävin niitä valikoita läpi, enkä mielestäni painanut sitä "Reset All Adaptations" vaihtoehtoa, eli sitä basic settings ensimmäistä vaihtoehtoa. En nyt kuitenkaan ole ihan varma enää jälkeenpäin teinkö ovi auki, jolloin se herjaa ettei voi tehdä. Mahdollisempaa on, ettei korkeussäätö ollut autolla, kun ensimmäistä kertaa niitä naputtelin, vaan muistaakseni dynamicilla. Ainakaan ennen turvakoodin ja oven kiinni laittoa en moista tehnyt(se sanoi parilla kohtaa request sequence error, mutta onko voinut silti tehdä?), mutta tein tai en, niin lopputulema on, että antaa alla olevia koodeja ja alustan korkeuden säätö ohjeilla jää jumiin kohtaan "Select Calibrate Level Control", sanoo "request sequence error". Boksin koodaus oli mennyt nollille, mutta siinähän on vain pari kohtaa, jotka muistin kyllä, muistaakseni koodiksi tuli 008002 ja boksi hyväksyi sen. Silti antaa samat alla olevat vikakoodit. Intternet sanoo, että nyt pitää mennä merkkarille koodauttamaan boksi uusiksi online, koska tuo on tullut käsittääkseni aina vain Reset All Adaptations käytön jälkeen. Kokeilen vielä räpläillä tänään tuota, mutta oletettavasti näin, ellei joku keksi mitä tehdä. Nurkkien korkeudetkin jäävät kyllä muistiin ja muuten saa ajella basic settingseistä alustaa miten tahtoo. Lisäksi herjaa valoista, mutta se johtunee korkeuden säädöstä ja siitä, että auto on taivaallisen tietämätön asennostaan.
Antaa koodia:
367877 - Ride Height Not Learned
C1044 00 [009] - -
266752 - Control module not coded
U1013 00 [009] - -
38144 - No End-of-Line Programming
B2013 00 [009] - -
Miten tämä selvis?
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja 90q Näytä viestiPitää olla joka iskarissa jos autossa on iskarien jäykkyyssäätö.
Leave a comment:
-
Pitäisikö tuon iskarin säätöventtiilin karan alla olla palautusjousi vai onko tarkoitus, että se nousee nesteen paineella ylös? Tämä liikkuu herkästi pohjaan, mutta ei tule itsestään ylös.
Ainakaan tässä periaatekuvassa ei näy jousta. Ajattelin jättää noi nuolella merkkaamani lautasjouset männän takaa pois, niin olisi vanhat iskarit vähän jäykemmät.
Nämä eivät ainakaan enää palaudu auton alle... Tuolla poteron kyljessä on ilmareikä, josta vesi pääsee tuhoamaan PDC-säätösysteemin.
Leave a comment:
-
Kun otat sen liittimen irti, niin pääset mittaamaan solenoidin kelan vastuksen. Oletettavasti samansuuruisella vastuksella saat huijattua ilmajousituksen ecua.
Eikö joka nurkassa ole tuollainen solenoidi?
Leave a comment:
-
Pitää joskus kokeilla. Kiitos näistä, auttaa paljon kun hiukan edes tietää mikä kikkare se on.
Leave a comment:
-
Ota pistoke irti niin tiedät. Jos vaikka valo syttyy niin sen pitäisi hävitä kun kytket kelan pistokkeen takaisin kiinni koska silloin vika ei ole enää aktiivinen.
Leave a comment:
-
Kyllä, kojetauluun jää palamaan valo. Tämä sillä oletuksella, että autossa on yhä se ilmajousituksen ohjainlaite toiminnassa. Vähän sille haiskahtaa, koska nuo kelat on jätetty johtosarjaan kiinni.
Ei ole tullut vastaan, että millainen homma se ohjainlaitteen poistaminen ja pois koodaaminen muilta ohjainlaitteilta on..
Leave a comment:
-
Tulee vikakoodi kun poistaa. Sen voi korvata sopivalla vastuksellakin. Tämän vastuksen voi sijoittaa lähelle ohjainyksikköä, mikä siis sijaitsee tulipellissä hanskalootan takana. En ihan tarkkaan muista sopivaa vastusta, mut joku Bilteman led-valojen etuvastus se oli..
Leave a comment:
-
Eli eiolis tarpeellinen edes. Mutta paljonko tulee herjoja jos poistaa? Siihen kun sais jonkinlaista tietoo.
Leave a comment:
-
Mulla roikku eturipustuksessa johtojen varassa tuollanen mötikkä. Jokin jäänne ilma-alustan jäljiltä kun on vaihdettu rautajouset. On ollu nipparilla kiinnitettynä iskarissa.
Kiinnostais nyt tietää mikä se on, ja onko edes tarpeellinen.Todennäkösesti jotain herjaa aiheuttais jos poistais.
Tossa ovokon kuvassa näyttäis olevan samanlainen mötikkä kiinni iskarissa.
Auto on -09 quatro jos sillä nyt tässä jotakin merkitystä3 Photos
Leave a comment:
-
Korkeusantureissa ainoa tapa on ottaa sen vipu irti ja koittaa onko jumissa. Pitäisi liikkua käytännössä ilman vastetta. Jos jumittaa, niin tulee juuri tuota että hetken ajon jälkeen vetää vikatilaan. Kulman putoaminen tosin viittaa kyllä pussivuotoon.
Leave a comment:
-
Mutuna sanoisin, että pitäisi tunkata se auto suhteellisen tasaisella alustalla vaakasuoraan ja mittailla, että ne nurkkamitat ovat edes sinne päin. (4B Allroadille SSP243 kertoo normaalikorkeudeksi 402 mm.) Sitten noilla todellisilla mitoilla adaptaatio ja sen jälkeen tunkki pois alta. Tämän jälkeen vian metsästäminen on helpompaa, kun auto osaa kertoa todellisen korkeuden..Viimeksi muokannut pta; 15.5.2025, 20:49.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Moro taas.
Jatkoin tänään jumppaa taas pienen tauon jälkeen (tosin pieni).
Huomasin että sopeutuksessa joka jousen korkeuden tallennettu (ilmeisesti ohjearvo) on nolla joten en edes tiedä mihin tuo ecu voisi muutosta laskea?
Miten saisi tehdasarvot palautumaan?
Leave a comment:
-
Adaptaatioon on laitettava oikeat arvot tai jos sitä huijataan, niin sitten on samalla akselilla huijattava molempia puolia yhtä paljon. Muussa tapauksessa korkeussäätö ei toimi.
Alkutilanne näyttää siltä, että adaptaatiolle olisi tarvetta, kun vastakkaiset nurkat ovat level controlin mielestä akseleiden alimmat/ylimmät.
Koodi:Etu: 355 - 316 = +39 Taka: 370 - 404 = -34
- Likes 1
Leave a comment:
-
Pussi + iskari kombo vaihtui eteen ja sillä tuli kuntoon.
Muistaakseni ongelma alkoi sillä perinteisellä yön aikana laskevalla kulmalla ja lopulta paheni tuohon että pussi vuotaa nopeempaa mitä kompura tuottaa.
Lisäksi vuotavan kulman anturi antoi koko ajan järkevää dataa eli obdeleven näytti kyseisen kulman selvästi muita alemmaksi ja kaikkien neljän kulman lukemat muuttui yhtä aikaa esim. epätasaisella motarilla.
Omassa tapauksessa noista oli aika helppo päätellä missä oli vika.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Makrilli Näytä viestiKyllä kai adaptaatioon annetaan oikeat arvot eikä lähdetä huijaamaan. Muistaakseni tässäkin langassa on joskus ollut puhetta tontissa olevan kulman tunkkaamisesta adaptaatiota varten.
Mutta oma veikkaus menee vuotavalle pussille. Täällä oli viime syksynä vikakoodi C104807 ja samat oireet eli vajonnut kulma jaksaa nousta mutta parin minuutin ajon jälkeen auto on ihan vinossa ja mittaristoon tulee kattava valikoima eri vikoja.
Leave a comment:
-
Kyllä kai adaptaatioon annetaan oikeat arvot eikä lähdetä huijaamaan. Muistaakseni tässäkin langassa on joskus ollut puhetta tontissa olevan kulman tunkkaamisesta adaptaatiota varten.
Mutta oma veikkaus menee vuotavalle pussille. Täällä oli viime syksynä vikakoodi C104807 ja samat oireet eli vajonnut kulma jaksaa nousta mutta parin minuutin ajon jälkeen auto on ihan vinossa ja mittaristoon tulee kattava valikoima eri vikoja.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Auto: A6 C7 3.0 ilma-alustalla.
Jonkin aikaa sitten auto antoi mm. tämän vikakoodin ilma-alustasta, sekä liudan muita kesken ajon:
455691 - Sensor for Ride-Height
C1048 07 [00001000] - Mechanical Failure
Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
Tauluun syttyi:
Air suspension fault
Main beam assist: system fault
ACC and Audi braking guard: not available
Headlight range control: system fault
Audi adaptive light: system fault
Tämän jälkeen huomasin kuinka apukuskin kulma on alempana kuin muut, melkein pohjassa asti. Vikakoodi viittaa korkeudentunnistus -antureihin, jotka silminnähden olivat ihan ehjät kaikkialla mutta hieman jäykät toki. Lueskelin netistä että myös vialliset taka-anturit voivat tämän aiheuttaa eteen. Autolla kuitenkin pystyy ajamaan vain hyvin lyhyitä matkoja nyt kunnes menee vikatilaan ja valuu pohjaan.
Mittasin arvot kuten ne olikin (eli apukuskin kulma alempana kuin muut):
Etuvasen: 355mm
Etuoikea: 316mm
Takavasen: 370mm
Takaoikea: 404mm
Ohjeiden mukaan auto ei suostu ottamaan vastaan eriävää koodausta samalle akselille, eli kun asettaa etuvasempaan 355, ei etuoikea ota 316 vastaan. Ainoastaan sama arvo kuin vasemmalla . Taakse hyväksyy eriävät arvot.
Osaako joku neuvoa miten tuo adaptaatio pitäisi tehdä oikein? Onko oikeasti niin että laitetaan se arvo mitä se on mitattuna vanteen keskeltä lokariin (silloin kun yksi kulma on maassa), vai täytyykö tunkata jotain kulmaa ylös?
Tilasin nyt varmuuden vuoksi joka kulmaan uudet anturit ja sitten voisi adaptaatiota kokeilla. Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita!Viimeksi muokannut hvalitalo; 18.5.2025, 16:43.
Leave a comment:
-
Compessa meinaa hiukan toinen takaiskari tihkuttaa öljyä ja olen katsellut vaihtoehtoja iskareiksi. Marmorilta uusi iskari maksaa melko tarkalleen touhutonnin ja Spareton kautta sitten 300-650e riippuen merkistä. Varaosanumero ilmeisesti 4G0 616 031 AC.
Onko kokemuksia Sachs, Bilstein tai Arnott vaihtoehdoista? Marmorin vaihtoehto ei tule nyt kysymykseen hinnan puolesta.
Leave a comment:
-
Jep, vuotaa vähän myös ulosjoustoissa esim kanttikiviltä alas ajaessa kun jousipussi käy hetken pidempänä auki.
- Likes 1
Leave a comment:
-
Ilmajousessa on varmaankin halkeama. Auton ollessa pyörillään ilmajousi on "rypyssä". Halkeamat tulevat helpoiten juuri tähän ryppyyn. Tämä halkeama ei vuoda juuri ollenkaan, kun jousi on rypyssä. Kun auto tunkataan ja ryppy oikenee, niin halkeama pääsee vuotamaan.
Omassa A6 C6:ssa etutolpoa vuoti ihan suhisemalla, kun sen tunkkasi. Kuitenkaan yön aikana kyseinen nurkka ei laskenut näkyvästi.
Onkohan etujousen muoto viel enemmän altis tuolle kuin takajousi. Takajousihan ei ole niin "pitkulainen" kuin etujousi.
- Likes 1
Leave a comment:
Leave a comment: