Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • jesasd
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Ugemi Näytä viesti
    Onnistunutta tutkiskelua eilen.. Eli sain nähtävästi nollattua tuon level control 34 boksin. Alussa kävin niitä valikoita läpi, enkä mielestäni painanut sitä "Reset All Adaptations" vaihtoehtoa, eli sitä basic settings ensimmäistä vaihtoehtoa. En nyt kuitenkaan ole ihan varma enää jälkeenpäin teinkö ovi auki, jolloin se herjaa ettei voi tehdä. Mahdollisempaa on, ettei korkeussäätö ollut autolla, kun ensimmäistä kertaa niitä naputtelin, vaan muistaakseni dynamicilla. Ainakaan ennen turvakoodin ja oven kiinni laittoa en moista tehnyt(se sanoi parilla kohtaa request sequence error, mutta onko voinut silti tehdä?), mutta tein tai en, niin lopputulema on, että antaa alla olevia koodeja ja alustan korkeuden säätö ohjeilla jää jumiin kohtaan "Select Calibrate Level Control", sanoo "request sequence error". Boksin koodaus oli mennyt nollille, mutta siinähän on vain pari kohtaa, jotka muistin kyllä, muistaakseni koodiksi tuli 008002 ja boksi hyväksyi sen. Silti antaa samat alla olevat vikakoodit. Intternet sanoo, että nyt pitää mennä merkkarille koodauttamaan boksi uusiksi online, koska tuo on tullut käsittääkseni aina vain Reset All Adaptations käytön jälkeen. Kokeilen vielä räpläillä tänään tuota, mutta oletettavasti näin, ellei joku keksi mitä tehdä. Nurkkien korkeudetkin jäävät kyllä muistiin ja muuten saa ajella basic settingseistä alustaa miten tahtoo. Lisäksi herjaa valoista, mutta se johtunee korkeuden säädöstä ja siitä, että auto on taivaallisen tietämätön asennostaan.


    Antaa koodia:

    367877 - Ride Height Not Learned
    C1044 00 [009] - -
    266752 - Control module not coded
    U1013 00 [009] - -
    38144 - No End-of-Line Programming
    B2013 00 [009] - -

    Miten tämä selvis?

    Leave a comment:


  • pomo
    vastasi
    Mutta kun tässä ei ole ilma-alustaa vaan vaihdettu rautajousille.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    A6 C6 4F Allroadissa on takana iskarissa solenoidi.

    Leave a comment:


  • pomo
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja 90q Näytä viesti
    Pitää olla joka iskarissa jos autossa on iskarien jäykkyyssäätö.
    Kyllä tuolla taitaa olla ihan tavalliset iskarit kun ei niitä mistään ainakaan säätämään pääse.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi

    Pitäisikö tuon iskarin säätöventtiilin karan alla olla palautusjousi vai onko tarkoitus, että se nousee nesteen paineella ylös? Tämä liikkuu herkästi pohjaan, mutta ei tule itsestään ylös.
    Click image for larger version  Name:	1105202511696.jpg Views:	0 Size:	108,6 Kt ID:	1986202

    Ainakaan tässä periaatekuvassa ei näy jousta. Ajattelin jättää noi nuolella merkkaamani lautasjouset männän takaa pois, niin olisi vanhat iskarit vähän jäykemmät.
    Click image for larger version  Name:	image.png Views:	2 Size:	87,2 Kt ID:	1986205

    Nämä eivät ainakaan enää palaudu auton alle... Tuolla poteron kyljessä on ilmareikä, josta vesi pääsee tuhoamaan PDC-säätösysteemin.
    Click image for larger version  Name:	1105202511697.jpg Views:	0 Size:	116,8 Kt ID:	1986203 Click image for larger version  Name:	1105202511698.jpg Views:	0 Size:	126,6 Kt ID:	1986204

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    Pitää olla joka iskarissa jos autossa on iskarien jäykkyyssäätö.

    Leave a comment:


  • pomo
    vastasi
    Edessä on molemminpuolin, takaa ei ole tullu huomattua.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Kun otat sen liittimen irti, niin pääset mittaamaan solenoidin kelan vastuksen. Oletettavasti samansuuruisella vastuksella saat huijattua ilmajousituksen ecua.
    Eikö joka nurkassa ole tuollainen solenoidi?

    Leave a comment:


  • pomo
    vastasi
    Pitää joskus kokeilla. Kiitos näistä, auttaa paljon kun hiukan edes tietää mikä kikkare se on.

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    Ota pistoke irti niin tiedät. Jos vaikka valo syttyy niin sen pitäisi hävitä kun kytket kelan pistokkeen takaisin kiinni koska silloin vika ei ole enää aktiivinen.

    Leave a comment:


  • tonnikala
    vastasi
    Kyllä, kojetauluun jää palamaan valo. Tämä sillä oletuksella, että autossa on yhä se ilmajousituksen ohjainlaite toiminnassa. Vähän sille haiskahtaa, koska nuo kelat on jätetty johtosarjaan kiinni.

    Ei ole tullut vastaan, että millainen homma se ohjainlaitteen poistaminen ja pois koodaaminen muilta ohjainlaitteilta on..

    Leave a comment:


  • pomo
    vastasi
    Vikakoodi ei haittais. Mutta jääkö joku valo palamaan kojelautaan?

    Leave a comment:


  • tonnikala
    vastasi
    Tulee vikakoodi kun poistaa. Sen voi korvata sopivalla vastuksellakin. Tämän vastuksen voi sijoittaa lähelle ohjainyksikköä, mikä siis sijaitsee tulipellissä hanskalootan takana. En ihan tarkkaan muista sopivaa vastusta, mut joku Bilteman led-valojen etuvastus se oli..

    Leave a comment:


  • pomo
    vastasi
    Eli eiolis tarpeellinen edes. Mutta paljonko tulee herjoja jos poistaa? Siihen kun sais jonkinlaista tietoo.

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    Taitaa säätää ilmaiskarin jäykkyyttä...

    Leave a comment:


  • pomo
    vastasi
    Mulla roikku eturipustuksessa johtojen varassa tuollanen mötikkä. Jokin jäänne ilma-alustan jäljiltä kun on vaihdettu rautajouset. On ollu nipparilla kiinnitettynä iskarissa.
    Kiinnostais nyt tietää mikä se on, ja onko edes tarpeellinen.Todennäkösesti jotain herjaa aiheuttais jos poistais.
    Tossa ovokon kuvassa näyttäis olevan samanlainen mötikkä kiinni iskarissa.
    Auto on -09 quatro jos sillä nyt tässä jotakin merkitystä

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Korkeusantureissa ainoa tapa on ottaa sen vipu irti ja koittaa onko jumissa. Pitäisi liikkua käytännössä ilman vastetta. Jos jumittaa, niin tulee juuri tuota että hetken ajon jälkeen vetää vikatilaan. Kulman putoaminen tosin viittaa kyllä pussivuotoon.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Mutuna sanoisin, että pitäisi tunkata se auto suhteellisen tasaisella alustalla vaakasuoraan ja mittailla, että ne nurkkamitat ovat edes sinne päin. (4B Allroadille SSP243 kertoo normaalikorkeudeksi 402 mm.) Sitten noilla todellisilla mitoilla adaptaatio ja sen jälkeen tunkki pois alta. Tämän jälkeen vian metsästäminen on helpompaa, kun auto osaa kertoa todellisen korkeuden..
    Viimeksi muokannut pta; 15.5.2025, 20:49.

    Leave a comment:


  • Ajii
    vastasi
    Moro taas.
    Jatkoin tänään jumppaa taas pienen tauon jälkeen (tosin pieni).
    Huomasin että sopeutuksessa joka jousen korkeuden tallennettu (ilmeisesti ohjearvo) on nolla joten en edes tiedä mihin tuo ecu voisi muutosta laskea?
    Miten saisi tehdasarvot palautumaan?

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Adaptaatioon on laitettava oikeat arvot tai jos sitä huijataan, niin sitten on samalla akselilla huijattava molempia puolia yhtä paljon. Muussa tapauksessa korkeussäätö ei toimi.

    Alkutilanne näyttää siltä, että adaptaatiolle olisi tarvetta, kun vastakkaiset nurkat ovat level controlin mielestä akseleiden alimmat/ylimmät.
    Koodi:
    Etu:  355 - 316 = +39
    Taka: 370 - 404 = -34
    Eli jos ajattelee auton korin olevan jäykkä suunnikas, joka ei jousta mihinkään suuntaan, niin jos esimerkiksi etuoikean arvo pienenee, niin vastaavasti takavasemman arvon pitäisi kasvaa. Nyt kun etuoikea on 39 mm ylempänä kuin etuvasen ja takavasen 34 mm ylempänä kuin takaoikea, niin auto näyttäisi olevan ristiriipunnassa.

    Leave a comment:


  • Makrilli
    vastasi
    Pussi + iskari kombo vaihtui eteen ja sillä tuli kuntoon.
    Muistaakseni ongelma alkoi sillä perinteisellä yön aikana laskevalla kulmalla ja lopulta paheni tuohon että pussi vuotaa nopeempaa mitä kompura tuottaa.
    Lisäksi vuotavan kulman anturi antoi koko ajan järkevää dataa eli obdeleven näytti kyseisen kulman selvästi muita alemmaksi ja kaikkien neljän kulman lukemat muuttui yhtä aikaa esim. epätasaisella motarilla.
    Omassa tapauksessa noista oli aika helppo päätellä missä oli vika.

    Leave a comment:


  • hvalitalo
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Makrilli Näytä viesti
    Kyllä kai adaptaatioon annetaan oikeat arvot eikä lähdetä huijaamaan. Muistaakseni tässäkin langassa on joskus ollut puhetta tontissa olevan kulman tunkkaamisesta adaptaatiota varten.

    Mutta oma veikkaus menee vuotavalle pussille. Täällä oli viime syksynä vikakoodi C104807 ja samat oireet eli vajonnut kulma jaksaa nousta mutta parin minuutin ajon jälkeen auto on ihan vinossa ja mittaristoon tulee kattava valikoima eri vikoja.
    Tuliko tuo sulla siis kuntoon pussin vaihdolla? Netissä miltei kaikki tuon koodin oireet on korjattu nimenomaan näillä antureilla, ja Facessa jollain oli ollut tismalleen sama ongelma ja vaihtoi ensin eteen - ei korjaantunut - vaihtoi myös taakse + adaptaatio niin tuli kuntoon. Oire kuulostaa kyllä vuotavalta pussilta.

    Leave a comment:


  • Makrilli
    vastasi
    Kyllä kai adaptaatioon annetaan oikeat arvot eikä lähdetä huijaamaan. Muistaakseni tässäkin langassa on joskus ollut puhetta tontissa olevan kulman tunkkaamisesta adaptaatiota varten.

    Mutta oma veikkaus menee vuotavalle pussille. Täällä oli viime syksynä vikakoodi C104807 ja samat oireet eli vajonnut kulma jaksaa nousta mutta parin minuutin ajon jälkeen auto on ihan vinossa ja mittaristoon tulee kattava valikoima eri vikoja.

    Leave a comment:


  • hvalitalo
    vastasi
    Auto: A6 C7 3.0 ilma-alustalla.

    Jonkin aikaa sitten auto antoi mm. tämän vikakoodin ilma-alustasta, sekä liudan muita kesken ajon:

    455691 - Sensor for Ride-Height
    C1048 07 [00001000] - Mechanical Failure
    Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear

    Tauluun syttyi:
    Air suspension fault
    Main beam assist: system fault
    ACC and Audi braking guard: not available
    Headlight range control: system fault
    Audi adaptive light: system fault

    Tämän jälkeen huomasin kuinka apukuskin kulma on alempana kuin muut, melkein pohjassa asti. Vikakoodi viittaa korkeudentunnistus -antureihin, jotka silminnähden olivat ihan ehjät kaikkialla mutta hieman jäykät toki. Lueskelin netistä että myös vialliset taka-anturit voivat tämän aiheuttaa eteen. Autolla kuitenkin pystyy ajamaan vain hyvin lyhyitä matkoja nyt kunnes menee vikatilaan ja valuu pohjaan.

    Mittasin arvot kuten ne olikin (eli apukuskin kulma alempana kuin muut):

    Etuvasen: 355mm
    Etuoikea: 316mm
    Takavasen: 370mm
    Takaoikea: 404mm

    Ohjeiden mukaan auto ei suostu ottamaan vastaan eriävää koodausta samalle akselille, eli kun asettaa etuvasempaan 355, ei etuoikea ota 316 vastaan. Ainoastaan sama arvo kuin vasemmalla . Taakse hyväksyy eriävät arvot.

    Osaako joku neuvoa miten tuo adaptaatio pitäisi tehdä oikein? Onko oikeasti niin että laitetaan se arvo mitä se on mitattuna vanteen keskeltä lokariin (silloin kun yksi kulma on maassa), vai täytyykö tunkata jotain kulmaa ylös?

    Tilasin nyt varmuuden vuoksi joka kulmaan uudet anturit ja sitten voisi adaptaatiota kokeilla. Kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita!
    Viimeksi muokannut hvalitalo; 18.5.2025, 16:43.

    Leave a comment:


  • leoporsti
    vastasi
    Sachs taitaa olla tämän OEM valmistaja.

    Leave a comment:


  • Ville.P
    vastasi
    Compessa meinaa hiukan toinen takaiskari tihkuttaa öljyä ja olen katsellut vaihtoehtoja iskareiksi. Marmorilta uusi iskari maksaa melko tarkalleen touhutonnin ja Spareton kautta sitten 300-650e riippuen merkistä. Varaosanumero ilmeisesti 4G0 616 031 AC.
    Onko kokemuksia Sachs, Bilstein tai Arnott vaihtoehdoista? Marmorin vaihtoehto ei tule nyt kysymykseen hinnan puolesta.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Jep, vuotaa vähän myös ulosjoustoissa esim kanttikiviltä alas ajaessa kun jousipussi käy hetken pidempänä auki.

    Leave a comment:


  • tonnikala
    vastasi
    Ilmajousessa on varmaankin halkeama. Auton ollessa pyörillään ilmajousi on "rypyssä". Halkeamat tulevat helpoiten juuri tähän ryppyyn. Tämä halkeama ei vuoda juuri ollenkaan, kun jousi on rypyssä. Kun auto tunkataan ja ryppy oikenee, niin halkeama pääsee vuotamaan.

    Omassa A6 C6:ssa etutolpoa vuoti ihan suhisemalla, kun sen tunkkasi. Kuitenkaan yön aikana kyseinen nurkka ei laskenut näkyvästi.

    Onkohan etujousen muoto viel enemmän altis tuolle kuin takajousi. Takajousihan ei ole niin "pitkulainen" kuin etujousi.

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    Säätöventtiili vuotanut tuon palkeen kohdalla? Ei tarvitse kummosta likahiukkasta että jää vuotamaan. Jos olisi palje niin tuskin vuoto korjaantuisi.

    Leave a comment:


  • Hhartikainen
    vastasi
    A6 C7 2012 teki renkaita vaihtaessa seuraavaa:
    Jack mode oli päällä, nurkka kerrallaan hallitunkilla vaihdoin kesärenkaat, kunnes oikean etukulman jousi olikin tyhjentynyt nurkan ollessa tunkilla ja autoa laskiessa jäi tunkki jumiin helman alle.

    Auto tokeni ja nurkka nousi, kun tunkkasin vähän ylös, käynnistin auton ja otin jack moden pois päältä.
    Vikakoodeja ei ole (paitsi risasta hehkutulpasta).

    Mistä ilmat voi vuotaa pois n. 5 minuutissa rengasta vaihtaessa, kun auto voi seisoa ainakin viikon pyörillään, eikä nurkka vajoa?

    Leave a comment:

Working...