Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7/Q7/A8/Allroad ja ilmajousitus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sepe
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja pta Näytä viesti
    Eikö tämä Jack-mode ole se moodi, jolla autolle kerrotaan, että älä säädä korkeutta, kun sut nostetaan kohta ylös? Silloin ei kuulukaan kompuran käynnistyä.
    Juuri näin - silloin ei kompura tai venttiilibloki tee mitään. Kun tunkkaa yhtä nurkkaa ilman tunkkimoodia, niin on vaara, että tasatessaan korkeutta pudottaa itsensä tunkilta. Osaa kaikki nurkat nostettaessakin mennä tunkkimoodiin ja vaihtelevasti akselikeventimelläkin.

    Ajii: Jotenkin ihmettelen syy-yhteyttä jäykistä tangoista ja ja datan muutosta. Onkohan siellä nyt jossain häiriötä väylässä tai muualla. Onhan akku nyt vaihdettu uuteen, jos par vuotta seisonut?
    Viimeksi muokannut Sepe; 25.11.2024, 08:53.

    Leave a comment:


  • Ajii
    vastasi
    En tiedä löytyikö vika mutta taitaa nuo antureiden yhdystangot jumittaa.
    Sen siitä saa kun seisottaa autoa pari vuotta "laitumella".
    Tämän päätelmän tein seuraavasti. Tangot juu jäykät mutta se että anturidata (ajoneuvon korkeus) muuttaa dataa jatkuvasti vaikka ritsa (eli auto) on parkissa.
    Data ecuun ei tule lineaarisesti vaan ikäänkuin pätkimällä.

    Olenko ihan hakoteillä eli hukkatie vitosessa?

    Leave a comment:


  • Ajii
    vastasi
    Ikävä kyllä muuta testeriä ja tuntuu ettei ne ihan synkkaa Audin kanssa.
    Jokaiselta anturilta tulee liki sama oletusarvo (siis se lukema millä auto milloinkin tykkää olla).
    Vuorokauden oli pakkonostolla (eli jumppasin kompuralla pakkopaineet) ja piti auton samalla korkeudella eli ilmeisesti ei ainakaan merkittävää vuotoa missään?

    Lisähavaintona miksi 31564 (muistinkohan numerosarjan oikein?) ei ole pääsyä on herja kanavasta 12.
    Mielestäni kanavalla 12 kerrotaan vain anturidatan jännitettä jotka joka kulmassa lähes identtiset.
    Viimeksi muokannut Killeri; 22.11.2024, 13:01. Perustelu: Viestit yhdistetty.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Ajii Näytä viesti
    Tunkki eli Jack-modekaan ei vaikuta mihinkään tai ainakaan anna mitään käskyä käynnistää kompuraa.
    Eikö tämä Jack-mode ole se moodi, jolla autolle kerrotaan, että älä säädä korkeutta, kun sut nostetaan kohta ylös? Silloin ei kuulukaan kompuran käynnistyä.

    Tuleeko jokaisen nurkan anturista järkevä korkeustieto?
    Käytätkö VCDS:ää vai jotain muuta testeriä?

    Leave a comment:


  • Ajii
    vastasi
    Ovet oli kiinni mutta Security Assess ei antanut sisäänpääsyä.

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Oliko ovet kiinni ja Security access avattu?
    https://youtu.be/o2aeQ6bhu-Y?si=D0r1UxaNjGgO9CAU

    Leave a comment:


  • Ajii
    vastasi
    Nyt sain jotenkin taakse 6baria ja eteen 7baria.

    Jos yrittää pakottaa enemmän painetta pumpulla niin hetken kuluttua alkaa tyhjentää itsestään eli homma alkaa alusta.

    Jos yrittää korkeuden säätöä vasemmasta kulmasta eli ilmeisesti kanavalta 001 niin tulee odota mutta mitään ei tapahdu vaikka laittaisi arvoksi esim 450.
    Mihinkään kulmaan ei pääse arvoja muuttamaan vaikka odottaisi viikon.
    On tää tuskaa..
    Viimeksi muokannut Killeri; 20.11.2024, 18:18. Perustelu: ^-merkki poistettu.

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Nosta perä tunkilla alueelleen ni alkanee tapahtua. Yli alueen, kun on mittaukset niin tuskin edes yrittää...

    VCDSsä on tyhjennys ja täyttö tällee: https://youtu.be/zWpB5R8NavA?si=151uc3X7i52FSwFB

    Kyllä se käy jos lämpörele ei leikkaa lämpötilan takia ihan niin kauan, kun paine on mielestään riittävä tuolla Fillillä - ainakin tuon pari minuuttia, jos ihan tyhjä on - jos lämpörele leikkaa niin useammassa erässä vaan. Kompura kuumenee paikallaan kyllä melko nopsaan.

    Leave a comment:


  • Ajii
    vastasi
    Mitä meinasit Fill-täytöllä?
    Kompuraa on vaikea saada oikein mitenkään käyntiin.
    Milloin herjaa testeri ettei pääsyä $22 koodilla.
    Olisi hienoa jos kompuran saisi vaikka pariksi minuutiksi käyntiin vai pitääkö se auton alta pakkosyöttää käyntiin isoista virtapiuhoista vai mistä?
    Tunkki eli Jack-modekaan ei vaikuta mihinkään tai ainakaan anna mitään käskyä käynnistää kompuraa.

    Jos auto joskus sattuu nousemaan tontista niin se on lähes aina vain etupäästä tapahtuvaa.
    Peräpäätä ei saa oikein millään ylös :(
    Viimeksi muokannut Killeri; 20.11.2024, 16:33.

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Ei tarvitse venttiiliblokia koodailla/kalibroida - tottelee ohjainta.

    Lienee se iso musta letku kompuran imu/poisto, joka menee V8:ssa oikeaan ilmansuodatinkoteloon. Kuuntele mistä se "tuuletus" kuuluu - yleensä silloin tapahtuu täyttö, kun painesäiliöstä täyttää nurkkaa, joka on alhaalla virrat kytkiessä - silloin kuuluukin kuulua venttiiliblokilta ääntä. Ei saa tuossa vaiheessa kyllä laskea minnekkään, jos et ole sitten poistanut jotain painavaa autosta.

    Nosta tunkilla auto comfort-korkeuteen, sit fillillä täyttö pääty kerrallaan tontille ja sit tunkit pois ja kalibrointi.

    Suosittelen VCDS:llä tai vastaavalla tuota calibroimaan - itsellä ainakin huonoja kokemuksia muista.

    Toinen painesäiliö on vasemman eturenkaan kivisuihkussa osin muovien suojassa - näkyy SSPn kuvassa letkuineen. Itsellä oli puhki jo 180tkm kohdilla, 7v vanhana. Sillon kuuli pihinän aina autosta poistuessa.

    Ja tässähän on sitten se tasaus myös virtojen sammutuksen jälkeen, joka voisi selittää yön laskehtimista, jos vuotoa jossain:
    SSP:Vehicle level correction after occupants exit the vehicle, after 2, 5 and 10 hours depending on requirements.
    Täytä mitä menee tolppiin ilmaa ja laita tunkkimoodi päälle(estää täytöt) - mittaa joka kulma vanteesta pyöränkaareen ja aamulla uusiksi - ei saisi laskea yhtään näin voi tutkia mikä nurkka vuotaa. Sitten saippuavettä suihkimaan venttiiliblokille ja tolpalle, jos vajuu. Tolpan vuotoja on tosin vaikea löytää - suojamuovi/kumi ylös ja alapäästä voi löytää o-renkaan vuodot itse palkeita ei niinkään. Etutolppien letkunrikkoventtiilien liitos on yksi ensimmäisistä arvauksista, kun ovat suolasuihkussa.

    Letkunrikkoventtiilit letkussa tolppien kyljessä on olleet näissä se ongelma myös, että juuttuvat kiinni ja auto ei nouse eikä laske minnekkään ja antaa mechanical failure-koodia, kun venttiili auki, eikä auto laske. Syy on järjestelmässä oleva vesi, joka näillä keleillä jäätyy.
    Viimeksi muokannut Sepe; 20.11.2024, 13:33. Perustelu: Lisäyksiä

    Leave a comment:


  • Ajii
    vastasi
    Kirjoitin virheellisesti.
    J197 ei ole vaihdettu eli ohjainboxia mikä löytyy takakontista.
    Venttiiliboxi (musta laatikko) pumpun vieressä sen sijaan on uusittu eikä sitä kait tarvitse ohjelmoida.
    Viimeksi muokannut Killeri; 20.11.2024, 18:20. Perustelu: ^-merkki poistettu.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja Ajii Näytä viesti
    Pumppu, rele ja ohjainmoduli (värikkäät paineilma muoviletkut auton joka kulmaan) on uusittu.
    Oliko tarvetta koodailla uusi J197 ohjainmoduli samanlaiseksi kuin vanha?
    Mitä vikaa vanhassa oli?

    Leave a comment:


  • Ajii
    vastasi
    En muuten löytänyt etupainesäiliötä enkä tiedä minne se olisi enää voitu piilottaa kun altapäin katsottuna kaikki suojamuovit hitollaan?
    Minkälainen puhallusjärjestelmä Kompuran isolta päältä lähtee kun en keksi minne se menis?
    Takana on säiliö mutta siellä vain pieni sininen letku kuten ilmeisesti etusäiliössäkin (jos olis)?
    Säiliöden täyttö tapahtui vain ja ainoastaan pienestä sinisestä linjasta venttiilipöydän lähdöstä?
    Minne se pumpulta lähtevä iso musta letku lähtee jos kerta sille ei ole edes säiliötä?

    Kalibrointi (pumppu) menee aina lukkoon kun ei ekalla kalibrointikerralla onnistu täyttö ja tulee herja että ohjainlaite lukossa.

    Auton korkeusanturit antavat liki saman ~0.50mm (0.50-0.56mm) arvot paitsi etuvasen joka tarjoaa aina 0.71mm.

    Keula nousee pihalla satunnaisesti mutta persepää ei lähes koskaan.

    Sit jos kaikki kulmat nousevat niin pitää ilman kevyesti vuorokauden (tiedän että pitäis pitää enemmänkin).

    Sit kun vuorokauden jälkeen autoon menee sisälle niin alkaa tuuletus.
    En tajua mitä se tuulettaa? Liekö sitä että saa painua taas tonttiin eikä lähteä minnekään?
    Viimeksi muokannut Ajii; 20.11.2024, 11:11.

    Leave a comment:


  • Sepe
    vastasi
    Volkspagelta SelfStudyProgrammia lukemaan: http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_362.pdf

    Kyllä se Quu nousee n. 6-8bar paineella, mutta kannattanee nostella tunkein avuksi ni ei joudu kompura koville ja anturit on alueellaan - ne eivät ole alueellaan normaalisti, jos pussit on "tontissa".
    Käytä filliä etu tai takapäälle alkuun ja kun saa lähelle niin sitten voi alkaa kalibroimaan.

    Paineantureita ei ole kuin venttiliblokin sisässä ja painearvo mikä näkyy on vain "syötön/täytön" aikainen.

    Leave a comment:


  • Ajii
    vastasi
    Kiitos kovasti.
    Mistähän löytäis koko ilmajousijärjestelmän komponenttien diagrammin ja tarkemmin "johdotukset/putkitukset" ?
    Paineakkuna tarkoitat ilmeisesti painesäiliöitä joita on ilmeisesti 2 kyseisessä autossa ?
    Se mikä ihmetyttää on et toinen testeri näyttää pumpun käydessä paineen nousevan mutta toinen testeri (Bosch) näyttää jonkun paineen olevan aina alle 3bar.
    Ilmeisesti mittaavat eri sensoreita ja se mitä Bosch mittaa olisi kiinnostavaa tietää?
    Mittaako sit jotain ilmapussia vai onko muuallakin painesensoria?
    Viimeksi muokannut Killeri; 20.11.2024, 18:21. Perustelu: Tarpeeton lainaus ja ^-merkki poistettu.

    Leave a comment:


  • välkky
    vastasi
    Kompura nostaa siis paineen mutta se ei ilmeisesti mene paineakulta eteenpäin. Viestissä #1486 hyvä ohje mitä kannattaa kokeilla.

    Leave a comment:


  • Ajii
    vastasi
    Tervehdys kaikille tasapuolisesti ?

    Ongelma on seuraava:
    Q7 ei suostu nousemaan eikä kalibroitumaan.
    Pumppu, rele ja ohjainmoduli (värikkäät paineilma muoviletkut auton joka kulmaan) on uusittu.
    Pumpun saa testerillä käyntiin ja kikkaamalla (käynnistämällä aina uudestaan (60 sekunniksi) paineet max reiluun 10bariin.
    MMI:ssä näkyy välillä vain Automatic ja välillä Lift mutta milloinkaan ei autosta nouse mikään kulma eli auto viihtyy niin sanotusti tontissaan.
    Vikakoodeina säätörajaa ei opittu tai perusasetusta ei säädetty.
    Jos yrittää mennä nurkka kerrallaan säätämään niin tulee vaan odota eikä pumppu käynnisty saati että auto nousis.
    On luettu ulkolaisia foorumeita ja tehty kaikenlaista mutta tuloksetta.

    Mikä neuvoksi jos vaihtoehtona ei ole for sale eikä marmoritiski?

    Leave a comment:


  • TeroPee
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti

    Ei tosiaan ollut ihan naps ja kops pudottaa astinlautoja pois mutta nyt niitä ei enää ole haitoilla. Vielä ei ole ehtinyt ottamaan kompuraa pois, mutta josko tässä jossain vaiheessa ehtis.

    Click image for larger version

Name:	20240407_184712.jpg
Views:	1585
Size:	143,6 Kt
ID:	1969498 Click image for larger version

Name:	20240407_184748.jpg
Views:	1568
Size:	199,0 Kt
ID:	1969499 Click image for larger version

Name:	20240407_204128.jpg
Views:	1601
Size:	346,9 Kt
ID:	1969500
    En oo mitään olevinaan ehtinyt tekemään ja talvea alkaa pukata eli kuuauto on tulossa ajoon. Muutakin asiaa oli pajalle tämän auton kanssa niin nyt se on Kirkkonummella TT&RS -huollossa. Siellä kun aihetta tutkittiin tarkemmin niin päädyttiin siihen, että molemmat etupussit vuotaa. Vasen vähän enemmän kuin oikea, mutta yhtä kaikki kumpikin vaihtoon.

    Samalla toki se kompuran huoltosarja menee paikalleen myös.

    Leave a comment:


  • pta
    vastasi
    SSP243 kertoo C5 Allroadille seuraavaa:
    Click image for larger version  Name:	C5_Allroad_Suspension.jpg Views:	0 Size:	24,2 Kt ID:	1978481
    Säiliön paineesta verrattuna A6 malliin kerrotaan mm. seuraavaa: "The operating pressure is increased to 16 bar owing to the pressure accumulator system."
    Ja edelleen näin: "before the vehicle is raised there must be a pressure difference of at least 3 bar between the pressure accumulator and the air springs."
    ja vielä lisää nippelitietoa: "The pressure accumulator is made of aluminium and has a storage volume of approx. 6.5 l. The maximum operating pressure is approx. 16 bar."
    Viimeksi muokannut pta; 17.10.2024, 16:47.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Muistelisin että jossain 200psi luokkaa on se varaajan paine, eli jotain vajaa 15bar. Normaali käyttöpaine pitäisi kyllä olla paljon alle tuon koska sieltä pöntöstä riittää paine nostaan auto korkoonsa kun avaa ovet.

    Leave a comment:


  • 90q
    vastasi
    A6 C6 paineistin toista takapaljetta korjaamon kompuralla(8bar) Ei noussut nurkka ylös eli painetta pitää olla melko lailla...Oma entinen auton kompura teki juuri ja juuri tuon 8 bar painetta.

    Leave a comment:


  • jasso
    vastasi
    Ja korkeusanturien arvot näyttävät kaikkialla suht samoilta kun heiluttaa autoa kulmista?

    Pumppuhan voi myös hyvin kyllä pyöriä, mutta ei jaksa tehdä painetta.

    Voit ajaa VCDS:llä pakkosyötöllä paineet säiliöön (olikohan Fill/Charge pressure accumulator) ja sitten täytä akselille pakkosyötöllä paineet (Fill/charge axle). Jos nousee normaalisti, niin sen jälkeen vain vikakoodit pois ja annat auton säätää itse vakiokorkeuteen. Sillä saat ainakin selville, onko vika pumpussa vai antureissa. Jos nostaa ja laskee ok, mutta vetää jälleen vikatilaan, niin ajaisin korkeuden kalibroinnin uudelleen.
    Viimeksi muokannut jasso; 17.10.2024, 12:14.

    Leave a comment:


  • Nikodeem
    vastasi
    Audi a6 c7 (2017), ilma-alusta ongelma. Auto herjaa air suspension fault ja vehicle is too low, eikä lähde nostamaan ajokorkeutta. Takana oli vuoto pussissa, molemmat takapussit on nyt vaihdettu, mutta ei lähde vieläkään nostamaan autoa. Kompura ei lähde käymään, mutta testattu suoralla virralla, että toimii. Rele vaihdettu, ei vaikutusta.

    Auto ilmoittaa myös, ettei ajovalojen korkeuden säätö toimi, katsoin taso-antureiden tietoja ja vasen taka-anturi erosi jonkin verran muihin nähden ja vaihdoin sen varuilta. Tälläkään ei ollut vaikutusta.

    Vika koodeja oli alustaan liittyen useita ja kaksi niistä uusiutuu vieläkin:

    677386 - Ride-Height System; Plausibility Error C1046 00 [009]

    sekä muuten sama, mutta yksi kutonen vaihtuu seiskaksi

    677387 - Ride-Height System; Plausibility Error C1046 00 [009]


    Koodeja jotka ei uusiudu enää oli:

    115968 - Functional Limitation due to excessive Temperature
    P178E 00 [008]

    403200 - Function Shut -Off Active
    C10C8 00 [009]

    357643 - Bleed Valve for Ride-Height
    C103B 13 [008] - Open Circuit

    405256 - Pressure Accumulator for Level Control
    C11AF F0 [008] - Leak Detected

    onko kompura lämmennyt liikaa vuodon takia ja nyt siellä on joku function shut off aktiivisena?

    Mistäköhä lähtisi etsimään vikaa seuraavaksi?

    Leave a comment:


  • evinrude
    vastasi
    liekköhän itse iskari vaiko pussi
    Jousi joustaa ja vaimennin vaimentaa. Iskari huono tai säätö venttiili jumissa.

    Leave a comment:


  • arto s
    vastasi
    Mikä auto?

    Leave a comment:


  • Juke90
    vastasi
    Katsastuksessa tuli iskarin testissä vaimennus kyky riittämätön liekköhän itse iskari vaiko pussi tiensä päähän tullunna? välillä ilmoittaa vuotoa pussissa

    Leave a comment:


  • Janttu
    vastasi
    Sitä itsekin veikkaisin.
    nyt homma kuitenkin selvisi kun avasin vielä suojan kompuran edestä.en tiedä ilkeääkö edes sanoa..
    ​katsoin peiliin ja syyllinen näkyi siellä.
    oli mennyt suodattimelta tuleva letku lyttyyn kun olin laittanut kompuran sijoilleen.eli ilman puute.
    Sen verran asento muuttui kun työnsin kompuran lopulliseen koloonsa.
    Nyt nousee ja laskee taas ilman herjoja.
    Tämmöistä ti asennusta.
    Kiitokset silti kaikille vinkeistä ja katsotaan mitä seuraavaksi laitellaan.

    Leave a comment:


  • andre_
    vastasi
    Veikkaisin että joku korkeusanturi näyttää väärin (rikki), tai se tuunausboksi aiheuttaa sen että auto näkee anturin arvon väärin.

    Leave a comment:


  • Janttu
    vastasi
    Joo, eli Audin alusta ongelmia pääsin vihdoin tutkimaan.vikakoodeja on nyt nämä
    c 1046 00
    C11af f0
    C1038 12
    C10c8 00

    Yksi on releestä, oisko siitä kun eilen vaihdoin vielä uuden kun sattui olemaan.
    Onko arvon Audilaisilla noista päätellen jotai ajatuksia mikä mättää?
    Ja autohan c7 vuodelta 2012.

    Leave a comment:


  • Puremax
    vastasi
    Onko joku poistanut ilmaalustan audi a6 c6 ? mitä se vaatii ? ainakin vissiin muutoskatsastus.

    Leave a comment:

Working...
X