Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5 4.2

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Lainaus:
    Alkuperäinen kirjoittaja okkim
    Nyt on asiallinen projekti, :) Minkälainen anomus AKElle piti väsätä että luvat tuli?

    Periaatteessa piti vain listata tarvittavat A6:n ja S4:n osat joita tarvitaan muutoksiin. Ja selvittää miten vaihdettavat osat vaikuttaa omamassaan. Toisaalta yksinkertainen homma, mutta partsbasea sai jonkun verran plärätä
    Riittikö lupaan itselaadittu osalista A4/S4 eroavaisuuksista ja vaihdettavista osista? Tarviko olla kuvia esim. Etkasta? Onko luvassa nykyään viimenen voimassaolopäivä?

    Comment


    • #92
      Itselaadittu riitti, jossa oli wordiin napattu ifinterfacesta kuva ja alle osat joita ko. kuvassa vaihdetaan. Jarruista, alustasta ja moottorin kannatuksesta omansa. Tosin loput pläräilyt tein partsbasessa, kun tuo toinen jotenkin tökki niin usein.
      Noiden lisäksi tuli lisäpyyntö, jossa piti vielä tehdä tarkempi lista A4:n ja S4:n jarruosien ja alustan komponenttien eroavaisuuksien osalta.

      Muistaakseni viimeistä voimassaolopäivää ei ollut.

      Comment


      • #93
        Alkaa lähestyä hetki että saisi vihdoinkin tuon vaihteiston laittaa kiinni moottoriin ja koko paketin laittaa paikoilleen. Sitä ennen pitää muutamia pikku näpertelyitä vielä suorittaa, mm. vaihdoin hopsiksen aiemmin mainitseman jäähdytysnesteen anturin, kun nyt siihen vielä pääsi hyvin käsiksi. Oli muuten pirun tiukassa, joten moottori paikoillaan ollessa olisi ollut suht kettumainen homma.
        Samalla huomasin pakosarjan ja downpipen välisten laippojen yhden kiinnityspulttin kierteen surkean kunnon, joten vaihdan ne vielä uusiin ennen laatikon kiinnilaittoa.

        Muuten tuntuisi kaikkien letkujen paikat sun muut olevan suht selvillä, mutta tuota aktiivihiilisäiliön venttiilille menevän letkun paikkaa olen pohtinut. Mistä se letku tässä 4.2:ssa sinne menee? Tuolla aiemmissa viesteissä on pari kuvaa moottorin takaa ja ainoa mikä omaan silmään osuu, on tuo kirkas metalliputki kaasuläpän vasemmalla puolella (siinä on tuommoinen punainen korkki).
        Onko se oikea, vai joku muu?

        Comment


          #94
          Mahtaa mennä jarrutehostimelle tuo jota tarkoitat. Saatko kuvan siitä letkusta jonka paikkaa haet.

          Comment


          • #95
            Kävin äsken pari selventävää kuvaa ottamassa, ja silloin vasta huomasin tuon pcv-venttiilin alla olevan yhteen. Tuo onkin ainoa mikä on kokonsa ja näkönsä puolesta sopivan oloinen. Luulisin että tuo on oikea...

            Ekassa kuvassa tuo letku, toisessa etualalla tuo läpiviennillinen jarrutehostimelle jonka takana tuo mitä aluksi tarkoitin tuolle letkulle. Se lienee kuuluukin tuonne taustalla häämöttävälle venttiilikopan liitännälle.
            Attached Files

            Comment


              #96
              Joo tuo putki joka nousee huohotinkammiolta yhdistyy kuskin puolen venakoppaan ja se ekan kuvan pikkuletku menee siihen imusarjan nippaan.

              Comment


              • #97
                Pääsin eilen sen verran talliin, että kävin puolien kiinnitysreikien kierteet kierretapilla läpi ja tarkistin missä kunnossa tulpat noin silmämääräisesti on.
                Pääosin nuo oli hieman mustat mutta parissa oli hieman tuommoista vihreän sävyistä hapettumaa. Lähti kyllä pois pyyhkimällä. Mitähän tuo on, ja mistä tullut? Kierteet oli myös joissain tulpissa hieman märän oloiset, ja vaikutti ihan vedeltä.

                Moottorihan on purkaamolta ostettu eikä tarkkaa tietoa ole kuinka kauan on jossain hallissa majaillut. Olettaisin että lämpötilaeroista johtuvaa veden kondensoitumista on pinnoilla ainakin tapahtunut.
                Ei ole tuommoisen (paljon?) seisoneen moottorin kanssa ennen tullut pelattua, joten hieman jännittää kannattaako tuota vain koittaa löydä tulille ns. kylmiltään, vai onko tuossa jotain mitä kannattaisi ehdottomasti tehdä ennen sitä? Lähinnä siis sisäpuolelle, ulkopuolista huoltoahan tuohon olen jo tehnyt (jakopää, imusarjan läppien herkistely, alipaineletkut uusittu).
                Venttiilikoppien irroittaminen on mietinnässä, jos siellä mitään ihmeellistä näkyisi.
                Attached Files

                Comment


                  #98
                  Venttiilikopat nyt kannattaa joka tapauksessa avata sen verran että näkee onko ketjut ottaneet jo venakoppiin tai kanteen kiinni.

                  Comment


                    #99
                    Komppi. Mulla on tallissa levällään yksi jumalmoottori, jossa omistaja ei uskonut konetta, kun ketju alkoi rallattaa. Siitä on toisen nokan ratas aivan valmis ja pakoventtiilin kuvat joka männässä.

                    Comment


                    • Sopivasti oli muutakin tilattavaa sparetosta, niin samaan syssyyn tulee nuo venttiilikopan tiivisteetkin sitten. Jos öljykorkin reiästä saa yhtään osviittaa, niin jotain semmosta mustaa kökköä koppien alta saattaa löytyä, mutta toivottavasti ei muuta ihmeempää...

                      Comment


                        Onko näissä 40V koneissa 8-pulttinen vauhtipyörän kiinnitys?

                        Comment


                        • Kyllä.

                          Comment


                          • Tuli nyt otettua nuo kopat irti ja vilkaistua että mitä siellä näkyy. Vähän yllätyin miten vähän tuota öljymöhnää olikaan. Hieman tuommoista tummanpuhuvaa pintaa, mutta suht siistiä kuitenkin.
                            Nokkien laahauspinnatkin näytti hyviltä kun vähän rätillä pyyhkäisi. Ehkä noissa on vähän havaittavissa tuo seisotus varastossa?

                            Samaa ei ihan voi sanoa noista kopista, aikamoiset karstat on tuolla "katossa". Onkohan tuolla joskus ajettu vähän pitkillä öljynvaihtoväleillä? Millä nuo olisi paras putsata?

                            Nyt kun nuo on irti, niin ehkä noihin voisi jotain väriäkin koittaa saada pintaan.
                            Attached Files

                            Comment


                              Brake cleanillä + jollain kangas rätillä (ite käyttäny vanhoja paitoja) lähtee noi karstat ainakin yleensä ihan hyvin.

                              Comment


                              • Karstanpoistoon polttoöljyä ja ihan moottorinpesuainetta.

                                Comment


                                  Tiivisteenirrotusaineella lähtee noista venttiilikopista hetkessä tuo karsta.

                                  Comment


                                    Myös lasikuula- tai soodapuhallus toimii venakoppien putsaamisessa. :)

                                    Comment


                                    • Tämäkin on vihdoinkin edistynyt niin, että voi jotain päivitystä laittaa.
                                      Sain noista venttiilikopista nuo karstat hinkattua veks, ja tiivisteenpoistoaineella lähti aika kivasti. Pariin otteeseen joutui kyllä tekemään, että näytti jokseenkin hyvältä. Samalla kun olivat irti, niin maalasin kopat mustiksi. Jälki nyt on mitä on, mutta toimii niin kuin olin ajatellut, eli puhtaanapito helpottui entiseen pintaan nähden.

                                      Kun kopat oli saatu kiinni, lähdin tuota johtosarjaa käsittelemään, jotta sen saa koneeseen kiinni, ja moottoria vihdoin asentamaan paikoilleen.
                                      Tai johtosarja ei sinällään vaadi muutoksia, mutta siihen joutui lisäämään vanhasta ACK:n johtosarjasta vaihteistossa olevan pakkivalokytkimen liittimen ja johdot.
                                      Myös nopeusanturin jouduin vaihtamaan, kun liittimet olivat erilaiset. Tuo löytyi onneksi hyllystä, entisen A6:n raadon peruja.

                                      Apukuskin puolella on vielä yksi pyöreä liitin, mikä pitää vaihtaa, mutta siihen enää tällä kertaa ollut aikaa.
                                      Kun tuon johtosarjan olin saanut moottoriin kiinni, pääsin vihdoin nakkaamaan sen paikoilleen. Pienellä jumppaamisella se sinne sujahti :D
                                      Yksi isohko etappi ohitettu, vaikka paljonhan tuossa vielä on näprättävää.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut T.Hell; 26.12.2015, 22:22. Perustelu: Kuvia lisätty

                                      Comment


                                      • Seuraavaksi tuli tehtyä ecuboksiin ARS:n moottorin johtosarjan ja A4:n kojetaulun johtosarjan välille tommonen adapterijohdotus.

                                        Anelkun liittimet on semmoiset vanhantyyliset pyöreillä pinneillä, kun tuossa 4.2:ssa on taas uudemmat lattamaiset.
                                        Moottorin johtosarjaa on turha lähteä muuttamaan, eikä tilanpuute kojetaulun alla oikein houkuttanut lähteä liittimiä sinnekään uudemmiksi vaihtamaan. Hieman tuli kokeiltua, että tuntuis tuo johtohässäkkä tuonne ecuboksiin jopa mahtuvan. Samalla tuli nuo johtosarjaan lisätyt peruutusvalon kytkimen johdot liitettyä kiinni, kuin myös kytkinjohto eculle.

                                        Nyt kun moottori on paikoillaan, niin pääsi kunnolla sovittamaan myös tuota 1.8T:n etuaisojen väliin tulevaa poikkipalkkia. Maailmalla sanovat että tuo kävisi tuohon "pienellä" muokkaamisella. V6:n oma ei tuohon enää mene, kun moottori tulee sen verran paljon ulospäin.
                                        Vähän olin tuota palkkia ehtinyt jo loveta, mutta reilummallakkaan työstöllä tuosta ei hirmu hyvin istuvaa vielä tullut. Vielä pitää laikkaa näyttää, mutta pitää vielä harkita tuota rakennetta uudestaan, kun pääsee tuota etukehikkoa avartamaan. Näkee sitten miten ne keskenään istuu. Vahvasti on myös mietinnässä että koittasko hieman Tanehaun nelkusta ottaa mallia tuohon, varsinkin tuo laturin seutu on vähän turhan ahtaan oloinen.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          Jos jostain syystä tarvit tai joku muu tarvii noita ysäri-audien liitinrunkoja, niin mulla on pahvilaatikollinen tossa hyllyssä.

                                          Comment


                                            Tuo adapterihässäkähän on aika näppärä. Minua on usein harmittanut että miksi hitossa niitä liitinmalleja on pitänyt vaihtaa!

                                            Mulle voisi kelvata tuollaiset uudenmalliset runkopuolen liittimet, ja sitten vanhanmallisen johtosarjan liittimet jos niissä olisi vähän johtoa mukana.

                                            Comment


                                            • Toisaalta ymmärrän että noista pyöreäpinnisistä liittimistä on vaihdettu noihin tuoreempiin, onhan noi uudet jotenkin "siistimmät", mutta huomasin että noissa uudemmissakin on joku vielä seuraava versio.
                                              Kun hommasin tuon sähkökaasullisen poljinasetelman vm. -02 A6:sta, otin siitä samalla tuolle valkoiselle liittimelle (johdot kaasulle, jarrulle, kytkimelle ja vakkarilla) vastakappaleen, mutta huomasin senkin olevan vähän erilainen, eikä se näin ollen sopinut tuohon moottorin johtosarjan liittimeen.

                                              Onneksi minulla on tuo romu A6, mistä löytyi sopiva liitin, tosin ei valkoinen, mutta sopiva kuitenkin. Siitä otin liittimet myös tuohon johtoadapteriinkin. Ja siinähän noita liittimiä johtoineen on koko lailla joutavana muutenkin.

                                              Comment


                                                Eikö toi keulan tukiputki tosiaan kannattaisi vääntää vaan suosiolla uusi, esim. putken taivuttimella kokonaan uusi putki vanhan tilalle tai sitten hitsaamalla valmiista putkimutkista. Mulla löytyy kaariputkien taivutin jos ei satu olemaan naapurustossa tai itsellä.

                                                Comment


                                                • Kyllä tuo uuden putken teko on melko varma suunta, kun tässä on tuota lisää mietiskellyt. Ja voi olla että Tanehaun tapaan putken voisi yhdistää suoraan noihin tankoihin, mitkä tulee noihin etuaisojen päihin, ja joihin puskuri kiinnitetään.

                                                  Comment


                                                  • Pääsin vihdoin tuon etukehikon kimppuun, ja leikkelemään kaiken turhan moottorin tieltä pois. Tästä tulikin tuon poikkipalkin kanssa hieman lisämietintää, kun ei se sopinutkaan paikoilleen aivan niin sujuvasti kuin olin uskonut ja lukenut.
                                                    Jonkun verran jää tuolta yläreunasta ottamaan kiinni toiseen noista imusarjan läppäsysteemin tyhjiöpumpuista ja jakopään suojakoppiin. Saattaa olla että moottoria sais ehkä hitusen tuupattua taaksepäin, mutta saa nähdä auttaako se juurikaan.

                                                    Tähän asti onkin prokkis mennyt melkolailla valmiin kaavan mukaan, mutta nyt joutuu tuota etukehikkoa yhdessä poikkipalkin kanssa alkaa miettimään. Luultavasti koitan tuon etukehikon alareunan pitää ehyenä, jottei syylärille tarvii uusia kiinnityskohtia tehdä, ja saada poikkipalkki jotenkin hyvin sovitettua tuohon alle.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • Eipä tuo moottori liikkunut taaksepäin kuin ehkä pari milliä, tosin tuli huomattua että moottori oli inan vinossa, joka tuli nyt tuossa korjattua. Ei auttanut muu kuin tehdä lisää tilaa, ja vähän muotoilla tuota kehikkoa. Nyt pitäisi tilaa olla sen verran että sen tiivisteen saa vielä tuohon väliin.
                                                      Samalla joutui ihan vähän tuota tyhjiöpumpun paikkaa korjaamaan. Tosin asettui vain parempaan asentoon tuohon välitankoon nähden, joten jo senkin takia tuo kannatti.

                                                      Kunhan syyläri saapuu, pääsee sitä tuohon sovittelemaan. Näyttäisi vain ahdasta tulevan, joten ilmastoinnin putkien sijoitus on seuraava kysymysmerkki.

                                                      Tuon lisäksi sain moottorin taakse tulevat sisäkennolle menevät letkut laitettua kiinni. Siinä tuli törmättyä jännään asiaan, mitä ei ollut tullut edes ajateltua.
                                                      Liittimissä on semmoiset ohjurikolot, toinen isompi, toinen pienempi, jolloin se menee vain yhdessä asennossa paikoilleen.
                                                      V6 ja V8 koneissa ne onkin sitten hieman erilailla, joten nekin teetti pikkuisen hommaa. Kennolle menevässä liittimessä nuo kolot oli 180 astetta eripäin ja kennolta tulevassa 90 astetta.
                                                      Tuosta ensimmäisestä leikkasin tuon matalemman kolon kokonaan auki, jolloin sen sai paikoilleen. Toisesta ei auttanut kuin leikata tuo panta poikki, kääntää liitintä ja klemmarilla kiinni. Ensiksi yritin laittaa sitä ilman muutoksia, mutta letku olisi mennyt ikävästi mutkalle, joten ei siitä mitään tullut.
                                                      Attached Files

                                                      Comment


                                                      • Jotain tämänkin parissa tapahtunut. Aika kyllä tuntuu olevan kortilla, joten tuskaisen hitaasti tuntuu hommat edistyvän.
                                                        Viestissä #90 tuli mainittua tuo moottorin etutuennan ongelma. Tuolloin jo tuli suunniteltua siihen sopiva, 5mm levystä taiteltu rauta, jolla tuon tuennan saisi hoidettua. Nyt kun motti on kunnolla siinä missä pitääkin, niin tuon sai viimein tehtyä.

                                                        Alkuun tuo A6 alkuperäinen tuki. Ajattelin että vaikkei sitä semmoisenaan voi käyttää, niin otan tuosta nuo kaksi mutteria irti, joista saan hyvän vastakappaleen tuon tukiraudan kiinnityspulteille.
                                                        Eli rälläkällä leikkuuta, ja avot :)

                                                        Sitten ei muuta kuin reiät tuohon palkkiin, vastakappale palkin sisään ja rauta kiinni. Pitänee ehkä käydä vielä konttorilla tuota näyttämässä, että kelpaa, ettei sitten h-hetkellä tule mitään yllätyksiä.
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • Ei kauaa kestänytkään, kun huomasin että tuota etutukea pitää vielä vähän fiilata. Haluan saada tuon tuon käyttämäni 1.8T:n alusyylarin alkuperäiselle paikalleen tuohon kehikkoon, mutta tuo moottori on niin lähellä, että tuo etutuennan alkuperäinen kumituki ottaa kiinni. Kävin jo biltemassa katsomassa, että sieltä voisi jonkun semmoisen yleismallin kumin hakea.
                                                          Samalla joutuu tuota rautaa muokkaamaan, kun tuommoinen yleismallinen on matalampi kuin orkkis.

                                                          Samalla joutui pätkän napsaisemaan tuosta flektin kierteestä. Noilla saikin tuon syylarin paikoilleen ja kokeiltua myös ilmastoinnin kennoa.
                                                          Sitten pääsi kokeilemaan että menee peltikin kunnolla kiinni. Entisestä V8:sta aikoinaan irroitettu merkkikin on löytänyt paikkansa... ;D

                                                          Seuraavaksi olisi tuon syylarin lähtöjen muokkausta. Tuossa syylarissa molemmat lähdöt on alunperin kuskinpuolella, mutta 4.2:ssa taas molemmat on toisella puolella.
                                                          Paikka on jo katsottuna, missä vaihdatan nuo tuolle oikealle puolelle, mutta pitää vielä tarkkaan katsoa oikeat paikat, koska tilaa on niin vähän. Varsinkin alemman lähdön kanssa joutuu lopullista ratkaisua miettimään.
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • Noita syylarin lähtöjä pohtiessa tuli mieleeni semmoinen, että kuinkakohan paljon jäähdytystehoon vaikuttaa tuo, että onko lähdöt samassa päädyssä vai vastakkaisissa päädyissä? Kuinka paljon se vaikuttaa nesteen sujuvaan kiertoon ja tasaiseen jäähdytykseen?

                                                            Tämä pohdinta sai alkunsa siitä, kun huomasin että tuossa alakulmassa on tosiaan aika rajallisesti tilaa tuolle lähdölle. Ja kun tuolla toisella puolella tuolle alemmalle lähdölle (missä se tuossa jäähdyttimessä alunperin olikin) olisi sitä taas mukavemmin. Eli kannattaisiko yrittää viedä vesi tuonne toiselle puolelle ja samalla hieman parantaa tuota jäähdytystehoa.

                                                            Tuostahan vielä puuttuu se aisojen välinen tukirauta, kun tuo 1.8T rauta ei toiminutkaan sitten oikein mitenkään, ja mietinkin, että voisiko nuo jotenkin ehkä yhdistää.
                                                            Ajatuksena on, jos n.32mm (syylarin lähdöt on tuonkokoiset) putkesta tekisi tuon tukiraudan niin, että päät olisivat auki. Näin tuon veden voisi kiertää tuota putkea pitkin tuonne toiselle puolelle, ja saataisiin siistihkö ja yksinkertainen kierto tuohon.
                                                            Itse ideahan on sama kuin tuossa 1.8T:n raudassa, paitsi että siinä putkessa kiertää ilma.

                                                            Tuohon tukirautaan olisi sitten mahdollista lisätä tuet itse syylarille ja muille tarvittaville himmeleille.

                                                            Comment


                                                              Ei kai sillä dramaattista eroa ole. Voi se toki vähän parantaa jäähtymistä. Ihan soivan oloinen idea kyllä.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X