Mulla on kanssa muovimatto tallin lattialla, osoittautunut varsin hyväksi ratkaisuksi. Heittelin aikanaan kämpästä laminaatin edestä pois purettua mattoa tallin lattiaan jossa oli kans betoni joka imee sitten kaikki öljyt ja glykolit mitä aina roiskuu kun jotain tekee.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 B5 4.2
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Sain tänään irroteltua vetareita ja kardaanin laatikosta, sekä muitakin kohtia jotta pääsisi kohta nyppäämään paketin veks kopasta. Siinä vetareita irrotellessa mietin, että mahtaako se laatikko tulla sieltä kuinka hyvin pois, jos vaihteiston kannakkeet ja vetareiden suojapellit on paikallaan? Vähän ahtaalta näytti, mutta onnistuskohan?
Comment
-
Etuvetareita en ajatellut ottaa irti muuten kuin vaan laatikosta. Siksi mietinkin, että mahtaako tuo mahtua, kun sitä vetarin niveltä ei juurikaan pääse siirtämään pois tieltä. Laatikkoa voisi EHKÄ saada nostettua niin paljon ylöspäin, että laatikon kannakkeet menis nivelten yli, mutta tiukkaa voi tehdä. Saattaa olla että ne suojapellit joutuu irrottamaan, jotta vetarit saa nostettua tarpeeksi ylös ja kannakkeet saa hivutettua sitten niiden ali. Mielellään pitäisin nuo suojapellit kuitenkin kiinni, kun varsinkin tuo oikeanpuoleinen on niin ärsyttävä laittaa laatikko paikoillaan kiinni.
Kytkimen työsylinterikin on jo irroitettu ja muuten on kaikki irti, mutta laturin ja startin johdot vielä pitää irroittaa. Sen laatikon tukitangon irrotin siitä vaihdekepin juuresta, kun tossa B5 kopassa sen irroittamiseen on niin naurettavan vähän tilaa siinä laatikon sivussa.
Comment
-
Mun mielestä tollasessa prokkiksessa apurunko suosiolla lattialle, voi sen laitella kuntoon samalla ja mahtuu se aski tippumaan miten päin haluaa. Ite kun purkailin tuossa viikonloppuna vastaavasta korista 1.8 turboa irti, niin otin koneen ja askin yhtenä pakettina kun apurunko oli niin vittumaisesti niiden alimpien kiinnityspulttien edessä etten jaksanu äheltää niitä autossa paikallaan irti.
Nuo kylmäaineethan tulee kyllä ihan itekseen sieltä systeemistä pois heti kun avaa minkä tahansa liitoksen, että ei siitä niin huolissaan tarvi olla. :) Tosin ne alumiiniputket on joskus niin kovin hitsaantuneet kiinni, että joko siitä kiristysmutterista tai vastapelurista tulee kierteet pihalle irrottaessa.
Comment
-
Mikon kanssa täysin samaa mieltä etuvetareista, kaveri painamaan jarrua tai sopiva tanko penkkiä vasten ja sitten napapultti irti. Kiertää pultin melkein kokonaan pois ja kevyt naputus pultin päähän niin vetari on melkein lattialla. Voi olla että joutuu olka-akselia hieman siirtämään pois tieltä, ylätukivarsista irti niin kääntyy sivuun.
Comment
-
Katsotaan mitä sitä viitsii nyt vielä purkaa. Olin jo niin mielessäni tämän irroituksen ajatellut, että nyt noiden muiden osien irroitus tuntuu semmoselta "ylimääräiseltä" näpräämiseltä ;)
Vetareissa tuo napapultti on kyllä ihan pala kakkua, mutta tukivarsien irroittamista se vaatisi jotta vetarin saisi sieltä välistä pois, joten annan niiden nyt olla. Samasta syystä taidan jättää apurungonkin toistaiseksi paikalleen. Ehkä menen vähän perse edellä puuhun, mutta mennään nyt näin...
Comment
-
Noi suojakilvet poistamalla ehkä? Ne paikallaan ollessa sitä sisäniveltä ei kyllä saa oikein mitenkään niin, että sen ulkonivelen sais booreilta pois.
Jotta tämä ei menis kuitenkaan turhan vaikeaksi, niin otan tuon apurungon irroituksen uudelleen harkintaan. Voisi samalla jopa vertailla, onko romu A6:sta irroitettu vastaava V6 apurunko ottanut kipeätä aikoinaan tapahtuneesta kolarista.
Comment
-
Apurungon irroituksessa on aina sitten kulmien säätö edessä. Minusta se on paljon työläämpi tapa. Kone nousee kyllä helposti pois ilman apurungon kanssa kikkailua.
Jos ylempien tukivarsien pultin irroittaa niin tolppaa voi kallistaa niin että vetari mahtuu aika helposti pois. Toisaalta saa sen irroittamatta niitä, kunhan kääntää renkaat "tappiin" puolelta toiselle.
Comment
-
Vieras
Tällaisessa projektissa apurungon irroitus on minusta aika mitätön asia. Sama koskee kompuran irroitusta ja putkien avaamista.
Comment
-
Joo, koitan johonkin vetää rajan noiden suhteen mitä purkaa ja mitä ei, jottei hommat levähdä käsiin. Periaatteessa purkamista ei hirveästi vaadita, kun tuon moottorin istuttaminen on kuitenkin suht bolt-on.
Ja kun ensimmäistä kertaa tekee, niin koittaa tasapainotella oman pään ja asioista enemmän tietävien ohjeiden kanssa.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viestiNo eihän se suhteessa ole iso, mutta miksi turhaan suurentaa sitä? On noita jokusen kerran tullut puljattua ja pieni näppituntuma siitä saattaa olla.
Mutta kuten jo sanottu, jokainen tekee kuten parhaaksi näkee.
Niin joo, on tullut tehtyä vaikka mitä ihan pukkien ja tunkkien avulla, ilman internetin apuja, ihan oman pään kanssa joutunut painimaan...
Comment
-
Tässä on kuitenkin niin hieno projekti kyseessä, että voin tarjota pyöränsuuntauksen ihan sponssina niin ei tarvi sitä miettiä. :)
Comment
-
Saatan joutua tarttumaan tuohon Terhon tarjoukseen sitten joskus ;) tuon apurungon joudun tuosta sitten kuitenkin jossain vaiheessa irroittamaan, vaikka tuon moottoripaketin tuosta sen ollessa kiinni sainkin irroitettua.
Jossain paikoissa on ruostepeikko päässyt tuota hieman puraisemaan, joten sille pitää jotain tehdä. Joko korjata tai parempikuntoinen tilalle.
Kyllähän nuo vetarit tuolla vähän haittasivat, mutta nuo suojapellit olisi heti kannattanut irrottaa, ja tuon oikeanpuoleisen irroitinkin. Toinen niistä moottorin takana olevista vesiputkista oli myös pirun tiukassa. Ne olisi kyllä voinut sieltä kaukalonkin puolelta ottaa irti, mutta ajattelin että sen läpivientikumin takaisinlaitto on hankalampi kuin niiden vesiputkien siellä takana.
Seuraavaksi pitää tuo laatikko ottaa irti moottorista, niin saa kytkinhilppeet irroitettua ja asentamaan ne tuohon 4.2:een. Samalla vaihtelee alipaineletkut ja muutenkin siistiä sitä.
Comment
-
Ennenkuin lähden tuota moottoria enempi hiplaamaan, niin näin poikamiesviikonloppuna lähdin puljaamaan tuon apurungon kanssa. Tuossa vanhassa oli tuo kuskinpuolen taaemman kiinnityspisteen seutu hieman syöpynyt, joten tutkailin hieman tuota romu A6:sta jouten jäänyttä apurunkoa.
Ennenkuin pahemmin sitä aloin putsailemaan, niin oli pakko hieman mittailla sitä, jotta varmistuisi että on ihan suora eikä vinksallaan. Tuohonhan oli juuri keulaan tullut sivuosuma aikoinaan, ja mietin että mahtaako olla enää suora. Ristimitat kiinnityspisteiden välillä oli samat ja muutenkin näytti ehjältä, joten uskalsin jynssätä sen putsiksi. Ja kaiken shitin alla oli melko siistikuntoinen pinta. Paikoitellen oli pientä pintaruostetta, mutta paikoilleen se asentui kuitenkin nyt noin.
Kuvassa vasemmanpuoleinen apurunko on A6:sta.
Samalla vaihdoin myös tuon 4.2:n moottorinkannakkeet.
Ajatuksena oli laittaa tuohon tuosta samasta A6:sta myös sportti etuvakaaja, mutta sen sopivuus näytti pikaisella vilkaisulla olevan sen verran huono, että harkitsen ihan B5 kopan vastaavan ostamista.
Muutenhan vakaajat on samanlaiset, mutta A6:ssa ~sentin pidempi per puoli, joten istuvuus tukivarteen on suunnilleen sen verran pielessä. Pitää tuota vielä kuitenkin tarkemmin sovittaa, että menisikö kuitenkin.
Tilanne tällä hetkellä viimeisen kuvan mukainen. Positiivisena asiana tuossa apurungon vaihdossa oli myös se, että tuo uudempi on sentin matalemmalla tuosta keskeltä, mikä antaa tuolle isommalle moottorille hieman lisätilaa.
Comment
-
Comment