Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 100 Quattro typ44 1990 remontinkorjuuta

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 100 Quattro typ44 1990 remontinkorjuuta

    Tuollainen tuli hommattua ja nyt alkaa sitten se kunnostus jonninlaisen kaavan mukaan.

    Auto on seikkaillut itäsuomessa jonkun aikaa ja nyt pääsee sitten etelän lämpöön.

    Koriltaan suhteellisen siisti lukuunottamatta pieniä ruostereikiä "varapyöräkotelossa" mutta muuten näyttää suhteellisen ehjältä.

    Auton haku oli kaikkea muuta kun nautinto :) 80km jälkeen jymähti jarrut jumiin palojen kuluneisuuden ja tappien takia. Ja siitä sitten 50km ilman jarruja...

    Nyt haalittu osasta pitkin maita ja mantuja joten tästä saattaa ehkä jotain kuvamateriaaliakin tulla huomisen aikana.

    Projektissa mm:
    -Etujarrupalat
    -Etujarrulevyt
    -Takaylätukivarret
    -Etuiskunvaimentimet kaikkine helyineen.
    -jne.....

    +kaikkea muuta mitä vaan voi ajatella.

    tässä pari teaseria kun se näyttää vielä suht siistiltä ;)





    Viimeksi muokannut Castrol; 23.9.2013, 20:46. Perustelu: Tämä myyty!

  • #2
    Niin tuo Imatralta ostettu? "varapyöräkotelolla" tarkoittanet niitä takakontin reunoilla olevia pieniä koteloita? Tuossakin lötkössä on melko varmasti oikea varapyöräkotelo jotain muovi/komposiitti-tavaraa.

    Asialliselta näyttää noissa kuvissa ainakin :)

    Comment


    • #3
      Juurikin niitä takapyörien takapuolia tarkoitin .Olihan siellä oikealla ainakin pala kittiä :) mutta suhteellisen ehjä se oikea puoli oli pohjasta. Vasen puoli oli sitten vähän enemmän pitsiä mutta eiköhän siitäkin jotain saada aikaan pellillä ja koriliimalla/hitsaamalla.

      Comment


      • #4
        Mihin jäi aluvanteet?
        Ainakin myynti-ilmoituksen perusteella vaikutti lupavalta, eikä hintakaan ollut paha :)!

        http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...postcount=9115

        Comment


        • #5
          Aluvanteet lähti toisen auton kyydissä rengaspajalle kun olivat sisäreunasta takana kuluneet kankaille...Tosin olishan niillä ollut talvellä käyttöä kun on monta pientä piikkiä tarjolla :)
          Kyllä ne vanteet sinne takas tulee älä huoli. Hinta oli ihan kohtuullinen vaikkakin tuli pieniä ongelmia matkalla. No kättä taskuun ja iloisena kohti uusia pettymyksiä :)

          Comment


          • #6
            Tänään sitten saatu renuttua uudet palat+levyt+tapit satuloihin ja takavarret plus muuta pientä.
            Mutta eihän hommat tähän lopu apparinpuolen satula jostain syystä menee jumppaseen joko siellä on jarruletkussa mato kun näyttää pikkusen happamilta muutenkin tai sitten jotain muuta.

            Jää jarrutelussa päälle vain ja ainoastaan apparin etusatula. vääntää pikkusen rukarilla mäntää sisään niin taas pääsee kunnes polkee enemmän jarrua. Olisiko tässä se kuuluisa jarruletkupaise.....

            Comment


            • #7
              Se on alkanu tekee sitä samaa mitä se teki miullakin aikansa. Aattelin et se johtuu pääsylinteristä, mut en vaihtanu kun lopetti jumittamisen. Osat on edelleen hyllyssä(vink).

              Comment


              • #8
                Joo tänään taas ihmetelty ja kummasteltu audin jarruja...Kyllä on ollut jonninasteinen aivopieru insinöörillä kun on nuo jarrut duunannu.
                Ajoin stadista vajaa 30 kilsaa ei mitään vikaa kun ei koske jarrupolkimeen ollenkaan. Ja perillä painelin eläimen raivolla jarrua abseillä ja ilman ja ei mene jumiin ei sitten edes huonosti. Kävin sitten toteemassa että ei sovi nuo satulat paikoilleen mitkä tuli uudet vaan ovat sitten 256mm jäähdyttämättömien jarrujen satula prkl!!!!

                No sitten tuli otettua jarrut auki ja kokeiltua että lähtisikö jarruletku irti sieltä putken päästä mutta on varmaan hitsattu kiinni kun ei liikkunut edes huonosti. Joten letkujen vaihto jäi ajatus asteelle ja laitoin ruosteenirroitusöljyä sinne juntturiin jos vaikka auttas. No sitten pala pois ja paineltiin jarrua ja aina vaan mäntä palautti takaisin eikä ole yhtään jumissa. Nippuun takaisin ja nesterally finlandin epäviralliset testit siellä pikkuteillä ja ei mene jumiin ei.
                Sitten kotia kohti ja 3 kertaa jouduin painelemaan jarrua kun valoihin pysähtyi ja eikös vaan alkanut etujarrut jumittelemaan. 3-5MIN seisoskelua ja renkaan potkimista ja kappas jarrut ei yhtään jumissa ja eikun uudestaan riivaamaan ja katsomaan niin ei sitten taas vika tule ei sitten millään. Joten harjoituksen jatkuu ja katsellaan mistä tätä pitäs lähteä purkamaan.

                No vaikka pvä meni muuten munille niin tuli sentään siivottua ylimääräsiä johtoja kontista ja yksi komeasti teipillä paikattu reikä takaoven välistä :) Kuva tulee jossain vaiheessa.

                Harjotukset jatkuu kunhan taas työt antaa periksi.
                Viimeksi muokannut Castrol; 23.7.2012, 06:01.

                Comment


                • #9
                  Omissa ajoautoissani ensimmäinen toimenpide vahauksen ja öljyjen vaihdon jälkeen on ollut jarruputkien, -letkujen vaihto, sekä mahdollisiin rumpujarruihin uudet sylinterit. Turvallisuuskysymys ja ei tarvitse hetkeen miettiä jarrujuttuja. Lisäksi on helpompi vaihtaa kaikki kerralla, niin eri tarvitse miettiä, miten avaa letkuja tai putkia.

                  Etuletkuillekin vetää putket aika helposti ja niitä kiinnikepeltejä letkun päässä saa tarvikeliikkeistä, niin itse vaihtaisin suoraan kaikki pääsylinterille asti. Ei tarvitsisi aikaa tuhlata ruosteisten junttureiden kanssa leikkimiseen. :)

                  Siistin näköinen Audi! Kiva kun näitä on alkanut ilmestymään enemmänkin tänne "projektit" -puolelle.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä on ollut jonninasteinen aivopieru insinöörillä kun on nuo jarrut duunannu.
                    Ai niin että suunnittelijan vika kun 26 vuotta suolapaskassa uitettuihin jarruihin tulee joku vika? :) Varsinkin kun kyseisten jarrujen konstruktio on tasan samanlainen kuin lähes kaikissa aikalaisissaan ja uudemmissakin. Jepjep.

                    Comment


                    • #11
                      Mistä sinä tuon 26 vuotta repäisit? Itse en saa kuin 22. :) Eihän nuo Typ44:n jarrut täysin onnistunut kokonaisuus ole, mutta tuollaiset jumitukset eivät siitä johdu, vaan jarruosien iästä ja ilmeisesti tässä tapauksessa myös siitä, että on aiemmin korjattu sama vika vajavaisesti.

                      Comment


                      • #12
                        Katsoin kirjoittajan profiilista vuosimallin, mutta se liittyikin toiseen autoon.

                        Mielenkiinnosta kysyn, mikä erityisesti ei ole onnistunutta t44 jarruissa? Itselleni ensimmäiseksi tulee mieleen satulan uiva rakenne, koska liukutappien jumitukset aiheuttavat joskus ongelmia. Tälle luultavasti on kuitenkin syynsä. Jos satulasta olisi tehty kiinteä, olisi se todennäköisesti kalliimpi. Tarvittaisiin 2x männät ja tiivisteet, sekä kanavointi jarrunesteelle. Satula-aihioon tulisi lisää koneistuksia -> lisää hintaa. Lisäksi kaksimäntäinen kiinteä satula on jarrulevystä ulospäin leveämpi. Näinollen vanteen ET-lukema pitäisi olla pienempi. Tästä taas aiheutuu se, että t44 pyöräntuentageometrialla olkapoikkeama siirtyisi positiiviselle puolelle. Näinollen taas menetettäisiin ne edut, joita negatiivisella olkapoikkeamalla on saavutettu ja jopa mainostettu. Toisaalta jos pyöräntuentageometriaa muutettaisiin, tulisi konehuoneesta ahtaampi. Ja taas joku seppä kiroaisi suunnittelijat kun ovat näin isoon autoon näin ahtaan konehuoneen tehneet, puhumattakaan siitä että V8-moottori ei enää mahtuisi sinne tai sille pitäisi suunnitella aivan oma tuentansa, joka taas ei ole sarjatuotantoa ajatellen järkevää.

                        Comment


                        • #13
                          Tehostimen kohdalla on mielestäni menty metsään. Jos miettii miten sen olisi voinut tehdä, niin perinteinen, mm. GM:ssä käytetty pumppu hammastangolle ja alipainetehostin jarrujärjestelmään. Ne on sellaisia osia, jotka voivat kestää auton eliniän. Kun sitten taas Audin toteutus ei kovin huoltovapaa ole. Esim. uusi pumppu pysyi kuivana vuoden, vaikka takuukin on kaksi vuotta. Ja hinta oli YLI viisi kertaa kalliimpi, mitä esim. se GM:n käyttämä pumppu olisi maksanut.

                          Jos mietitään, että mitä Audisti tarkistaa Typ44:sta ensimmäisenä, kun on autoa ostamassa. Tai mikä on todennäköisin vika Typ44:ssa. Niin on se keskushydrauliikka kyllä jonkinlainen aivopieru ollut. Jarrujärjestelmään siis liittyy osittain.

                          Mutta muut jarruosat on kyllä ihan samalla kaavalla tehty kuin muillakin. Ehkä levyjarrullisten takasatulat vähän ongelmallisempia kuin muiden merkkien, mutta samaa rautaahan ne on ja valmistaja sama kuin muillakin, että onko sitten suunnittelussa vai kilometreistä johtuvaa seikka, että Audin satulat on muiden merkkien satuloita useammin kunnostustarpeessa. Voi ihan hyvin johtua pelkästään kilometreistäkin, kun niitähän Typ44:n mittareissa tuppaa olemaan, paljon.

                          Comment


                          • #14
                            Lähinnä juuri tuota tehostinta tarkoitin. Yksi ylimääräinen "pommi" ja venttiili lisää hakemaan ajan saatossa ongelmia. En minä muuten jarruja sano mitenkään huonoiksi ja sama liukutappi hässäkkä on monessa muussakin kikkareessa ollut.
                            Auto on vanha mutta se että jarrut ovat olleet lähes kaikille 100 mitä täällä on lukenut enemmän tai vähemmän vammaiset ja juuri sillä tavalla että menevät jumiin. Juurikin niinkuin tuolla mainittiin että miksi on pitänyt laittaa tuollaista hi-techiä tehostukseen kun olisi pärjätty sillä vanhalla alipaine sydeemilläkin aivan hienosti kun vielä tänä pvänäkin pärjätään. Amerikkalaisilla oli samaa ongelmaa kun laittoivat oman versionsa jo paljon aikaisemmin hydroboostin ja fiksusti luopuivat siitä ja laittoivat alipainepumpum mm dieseleihin. Mutta se nyt ei varsinaisesti tähän liity :)

                            Kuitenkin jos ajatellaan järkevästi ja olisi tavallinen jarrutehostus niin vika kohde olisi todella nopeasti ja edullisesti korjattu sitä tuskin voi kiistää kukaan??

                            Kuitenkin jollain tapaa tuo hydraulihelekutti tuohon liittyy. En minä uutta autoa ollutkaan ostamassa. Itsellä yksikään auto ei ole ollut tuota kuin korkeintaan vuoden uudempi joten tiedän ,että se on vanha :) Jarruputken/ket olisin toki vaihtanut heti jos olisi ollut ne putket silloin tallilla mukana tai olisi ollut edes sitä putkea tallilla. Mutta ei ollut joten ajattelin vaihtaa letkut kun ne sattui kiireessä mukaan tulemaan.

                            No letkut odottaa takakontissa sitä että saa putket uudet jolloin varmasti lähtee se vanhakin irti ilman ongelmia. ;) Olen pahoillani siitä että en ole tottunut siihen että jos ja kun vaihdan jarruletkuja niin joutuu vaihtamaan jarruputketkin ;) Tai sitten muissa on ollut vaan paremmat ensiasennusrasvat nipoissa. Toinen harrastepeli kun on kaikkien syvimpään maankoloon haukkuma Fiat 131 ja siinä myös samanmoiset Girlingit ja auto oli täysin koskematon vm:81 josta kaikki putket letkut sun muut lähtivat auki ilman tappelua ja jarrut toimivat . Ennenkuin auto meni totaaliseen 4 vuotta kestävään läpikäyntiin missä vaihdoin kaikki ne mitä piti vaihtaa. Jarruputki taakse menee auton sisäpuolella joten putki oli 30 vuoden jälkeen lähes virheettömässä kunnossa.

                            Ja ystävät hyvät en minä Lötköä hauku vaan totean että asioita olisi voinut tehdä toisinkin. Ja jos minä en tätä autoa haluiasi tehdä en olisi sitä edes ostanut.

                            Pääasia on tässä että saan ne jarrut kuntoon ja siksi sinne on vaihdettukkin jo melkein kaikki lukuunottamatta satuloita,putkia ja niitä letkuja jotka on kontissa. Kuitenkin jokainen meistä tai ainakin lähes jokainen haluiaisi ajaa mieluummin välillä vaikka onhan se ropaaminen terapeuttista.

                            Laitellaan nyt muutama kuva vielä:



                            Tuossa kohtaa oli siis ilmastointiteipillä korjattu reikä...Nyt sentään hitsattu tosin aika loppui kesken ja piti jättää vähän viimeistelemättä mutta tehdään kun keretään hienommaksi.



                            On siellä puupökkelä auton alla ettei ole oman tunkin varassa sentäs...pukkeja ei ollut tuolla tarjolla kun piti tehdä reissuremonttia. Tämä kuva siis lauantailta sieltä puolesta matkasta helsinkiä.

                            Viimeksi muokannut Castrol; 4.3.2013, 18:19. Perustelu: Kuvapankin vaihto

                            Comment


                            • #15
                              Epäilen tuota, että tehostin aiheuttaisi jumitusta. Se kun ei tee nimitäin muuta kuin avittaa työntämään jarrupolkimen liikuttamaan työntötankoa, joka käyttää jarrusylinteriä. Ja koska poljin on suoraan kiinni työntötangossa, pitäisi tällöin polkimen jäädä hieman alas, mikäli jumituksen syy olisi siinä.

                              Itse jarruissa (tehostin on oikeastaan erillinen systeeminsä) ei minusta ole kiroamista. Etujarruissa ei ole itsellä koskaan ollut mitään ongelmia. Takajarruissa rummut nyt ovat ominaisuuksiltaan, no rummut :) Levyissä puolestaan se käsijarrun räikkäsysteemi on aavistukseen liian näppärä, mutta ei sekään nyt ihan hirveä ole. Tietysti huoltoa ne kaipaavat kuten kaikki muutkin. Monesti näkee jarruhuollon olevan jarrupalojen vaihto satulaa irrottamatta, joten jumitus tulee kuvioihin jossain vaiheessa takuuvarmasti.

                              Merkistä riippumatta itse ainakin olen joka kerta todennut, että jarruputkiin liittyvissä ropauksissa pitää aina olla varautunut vaihtamaan kaikki putket koko linjan matkalta. Ei ne mihinkään irtoa :)

                              Comment


                              • #16
                                Sanoinhan mie et siellä ovikotelossa oli reikä. Oli vaan niin hyvin paikattu et ei kukaan ollu huomannu;) Pääsylinteriä epäilin ite et vika ois siinä, mut se ei tosiaan pommin vaihdon jälkeen juminut kuin kerran. Jätin asian siihen kun ei ollut vikaa olemassa.

                                Comment


                                • #17
                                  Onkohan näis koskaa ollu pääsylinterin paluureikä tukos? Aattelin josko se vois tehdä tinkiä. Ihan siis hatusta vedettynä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tänään ajoin rohkeasti töihin audilla ja ei mitään ongelmaa jarrut toimivat kuin ajatus ja mikään valokaan ei palanut kojelaudassa. Takaisinkin tulin duunista ja ei mitään vikaa...Kai sitä 1000km jälkeen uskaltaa jo ilman työkaluarsenaalia lähteä ajelemaan pidemmälle kuin 15 kilsaa :) .

                                    Siitä tulikin mieleen että lähteekö toi mittaristo irti kun ottaa siitä alhaalta olevasta listasta ruuvit pois ja vetäsee ulospäin???? Pitäisi katella mistä kohtaa se palanut lamppu on palanut ja minkälaiset lamput sinne pitäisi tunkea. Ja onko kellään hajua missä kohtaa sijaitsee se öljynlämpömittarin anturi?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Siitä tulikin mieleen että lähteekö toi mittaristo irti kun ottaa siitä alhaalta olevasta listasta ruuvit pois ja vetäsee ulospäin????
                                      Lähtee kyllä. Sanosin että kannattaa uusia kaikki. Omalla kohdalla on käyny niin että ku on saanu yhden vaihdettua ja mittariston pantua kiinni niin joku toinen on sen jälkeen pimeenä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Samaa mieltä noiden polttimojen uusimisen kanssa, niin moneen lötköön noita valoja vaihdellut. Kaikki kerralla uusiksi vaan, säästyy samalta purkuvaivalta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Jos joku vielä muistaisi minkälaiset polttimot siellä olisi niin voisin niitä kopata täältä duunista mukaan niin ei tarttis arvailla:)

                                          Edittiä! Itse itselleni vastaten :I Jahn-1661 tai jahn-1644 B8,5d kannalla 12v/1,2w

                                          Oli duunissa kiitos lomakauden sen verta hiljasta että tuli vaihdettua kaikki lamput mitä mittaristota löysin nyt taas komeesti loistaa punasena :)

                                          Nyt kun vielä löytäs sen Öljynlämpöanturin jostain.....
                                          Viimeksi muokannut Castrol; 24.7.2012, 14:22.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Muistelin et vaihdoin kaikki polttimot siihen, mut vaihoinkin siihen urs6. Voiskohan niissä jarruissa olla vaan käytön puutetta?! Se oli viime kesänä seissyt pitkään ja jumi varmaan sen takia. Aikansa ajeli niin alkoi pelaamaan. Nyt kun sie ostit sen niin olikohan se kauan seissyt siellä imatralla?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Osanumero sille anturille on vissiin 035919521B. Laita googlen kuvahakuun niin sieltä löytyy sijainti. Jos tuo on se mitä etsitään niin se on koneen takana, vaihdelaatikon vasemmalla puolella. Löysin vagcatin kautta tuon tiedon. Jos joku tietää niin saa auttaa. Mie en oo varma.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Se öljyn lämpöanturi siaitsee edelleen öljypumpussa,vänkärin puolella.Johtoliitin tulee kiinni anturin keskelle ristipää ruuvilla.Johdon pitäisi kulkea samassa nipussa,missä on laturin johdot.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Joo tuli metsästettyä tuota anturia mutta täytyy todeta että sitä ei siellä ole :) Anturin paikka olisi jakopäässä öljynsuodattimen puolella hihnapyörän vieressä. Tuossa koneessa on vaan tulppa ja johtoa ei näy missään mikä siihen voisi tulla. Jos vagcat;tia oikein tulkitsin. Moottorina tuossa on ainakin lohkon mukaan NF ainakin ajovalon mukaan joku jenkkikone heheh. En vielä perannut laturin johtosarjaa kun siinä oli vielä komee kuori päällä. Pitää tutkia.... Mutta tuolla näyttäisi olevan vaan sokkotulppa siinä kohtaan joten kai sen sinne joutuu laittamaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Joku varmaan vaihtanut moottoria tai mittaristoa.Jos alkuperiltään on vanhassa 5-koneessa öljyn lämpömittari,anturi on aina öljypumpussa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Toi tuntuu olevan enemmän ja vähemmän sekasikiö joten tosta ei tiedä yhtään että mikä on mistäkin :) Tuo sokkotulppa on kyllä siinä öljypumpussa juurikin mutta tuolla maailmalta näin että sen tilalle menee/menisi suoraan se anturi??

                                                      Tuosta mittarin vaihdosta en tiedä mutta tällänen tää on sisältä :

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Katso muuten ettei joku ole vaihtanut C4 moottoria/anturia,silloin anturi on 2-napainen,ja siaitsee kuskin puolella lohkon noin puolessa välissä.Ylempi on 1-napainen ylipaine-anturi,ja alemman pitäisi olla se 2-napainen öljynpaine ja lämpö-anturi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Siellä muuten on sellanen kaksinapainen iso möllykkä... olisiko se mahdollisesti se? Mutta tuolla vagcatissa näyttää uudempaan ihan samaan paikkaan sitä anturia? Tosin onhan noissakin varmaan virheitä joskus.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Uskoisin näkemättä sen olevan juurikin sen anturin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X