Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.0 TFSI öljynpaineongelma.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Noin eli tänään huollossa irroittivat öljynpohjan ja tarkistivat sen kuuluisan sihdin. Sihti oli suhteellisen puhdas, eli he eivät varmuudella voineet sanoa, että voisiko nämä öljynpaineongelmat johtua siitä, kun ei se tosissaan kovin/ollenkaan tukossa ollut.

    Huomasivat myös huollossa, että jako/nokkaketju ääntää kovasti varsinkin kun lyö kylmän koneen tulille. Itse en ole kiinnittänyt tähän aiemmin huomiota, kun olen ymmärtänyt, että tuo 2.0 TFSI kuulostaa terveenäkin hiukan oudolle, eli dieseliltä. Voisiko tässä olla jonkinlaista yhteyttä näihin paineongelmiin?

    Comment


    • Paljonko autolla on ajettu? Omaani ketju vaihdettiin 132tkm kohdalla eikä olisi varmaan paljon pidempään jaksanut. Samalla kun ketju vaihdettiin pieneni tuo käyntiääni huomattavasti. Viisaammat kertokoon voiko tuolla ketjun venymisellä olla vaikutusta tuohon öljynpaineeseen.

      Comment


      • Kunnossa oleva tfsi ei kuullosta dieselille. Omaan kulkineeseen vaihdettiin reilussa 130tkm nokkaketju, kiristin, säädin sekä kotelo, jolloin käyntiääni parani huomattavasti.

        Comment


        • Olen uusi tällä foorumilla, mutta Audien kanssa on tullut pelailtua melko paljon työn merkeissä. Tuon BPJ koneen öljynpaine mitataan valmistajan ohjeen mukaan 2000rpm, kuten tuossa aiemmin mainittiinkin. Paineanturi on 1,4 bar.Paineen mittaus A6:ssa on toteutettu siten, että kun moottori lämpötila nousee 60 asteeseen, öljynpainetta ei enää seurata tyhjäkäynnillä, ainoastaan kierroksilla (dynamic oil pressure system). Kierrosasetus, mistä painetta seurataan kuumasta koneesta, löytyy VCDS:llä mittariston ohjainlaitteesta kohdasta speed threshold.

          Eli yksinkertaisesti, jos koneessa on termostaattivikaa, ja tyhjäkäynnillä lämmöt tippuu alle 60 asteen, on moottoriöljy kuitenkin kuumaa, jää öljynpaine alle 1,4bar ja öljynpainevalo syttyy tyhjäkäynnillä vaikka koneessa ei muuta vikaa olisikaan.

          Joka tapauksessa jos valo syttyy on se aina otettava vakavasti ja sammutettava kone välittömästi - on niitä tukkeutuneita sihtejä tullut vastaan ihan riittävästi, jolloin paineet on oikeasti kateissa. Mielestäni valon sytyttyä edetään seuraavasti:

          1. Sammuta moottori välittömästi ja hinataan tutkittavaksi
          2. Paineiden mittaus auton valmistajan ohjeiden mukaisesti
          3. Jos paineet alhaiset, öljypohja pois ja imusihti tarkastelun alle
          4. Jos tyhjäkäynnillä 1 bar luokkaa, tarkasta käykö kone normi lämmöissä (n.90 astetta)
          5. Jos paine kierroksilla ohjearvojen mukainen ja 1 bar tuntumassa tyhjäkäynnillä kuumasta koneessa, todennäköisesti termarivikaa (jos lämmöt laskevat alle 60 asteen tyhjäkäynnillä).

          En tiedä, tuliko riittävän epäselvästi selitettyä tämä asia. Sen olen kuitenkin huomannut, että monikaan ei tiedä tästä dynaamisesta öljypaineen mittauksesta ja herkästi lähdetään miettimään vaihtokonetta ja vika on ollutkin ainoastaan alhaisissa moottorilämmöissä eli termostaattivikaa. Eli lämpömittarin pitäisi nousta pakkasellakin 90 asteeseen pidemmän ajon jälkeen.

          Jokatapauksessa jotain on aina vialla, jos valo syttyy ja syy pitää aina selvittää, jotta vältetään moottorivauriot.

          Lisäyksenä vielä, tuon ikäisessä A6:ssa BPJ koneessa öljynpaineen mittaus on siis toteutettu yhdellä anturilla, joka sijaitsee juurikin sielä öljynsuodattimen jalassa. Nosturilla altapäin pääsee käsiksi, mutta on kylläkin hankalassa paikassa.....
          Viimeksi muokannut Autoengineering; 21.1.2017, 23:39.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja Sparco Näytä viesti
            Mikä näissä 2.0 tfsi tekee tuon että laakerit ovat paskana siinä 200tkm kohdalla? Taitaa tälläkin foorumilla olla useampi, jolla kone on vaihdettu.
            Vaikea sanoa, mutta me ollaan vaihdettu useampia öljypumppuja kun ei painetta riitä kierroksilla. Olisiko ajanmyötä heikkenvä paine ilman hälytystä yksi tekijä. Nokkien laakeritkin on useammissa ollut huonot, kun on muusta syystä nokkia irroiteltu.

            Comment


            • Kyllä se ekan generaation TFSI ainakin kuulostaa dieselille ihan kunnossakin. Tämä taas johtuu korkeapainepumpun nakutuksesta siinä takana olevan ketjun vieressä ja on ihan normaalia. Kaikki rämähdykset/kilkatukset/kolinat eivät kuulu asiaan, mutta semmoinen dieselmäinen raksutus on ihan normaalia.
              Kilkatusta aiheuttaa sitten myös N80 venttiili (tämä on siis eri kuin venttiilikopan huohotin) siinä nokkien ketjukotelon vieressä, joten se kannattaa vaihtaa ennen ketjuremppaa.

              Myöhempiä versioita en ole kuunnellut sen tarkemmin vierestä.

              Comment


              • Hei kiitos tiedosta! Tästä dynamic oil pressure systemistä kuulen vasta nyt ensimmäistä kertaa.

                Noin viikko sitten, ulkolämpötilan ollessa noin -7c puolen tunnin kauppareissun päätteeksi auto rupesi jälleen kerran herjaamaan ÖP:tä. Jäähynesteen lämpöjen ollessa noin 60-90c. Yli 2000 rpm varoitus katosi.

                Ensimmäisen kerran kun hälytti ÖP:tä, niin olosuhteet olivat aikalailla samat. Eli melko kylmä ulkona, puolen tunnin kauppareissu ja 60-90c jäähytinnesteen lämmöt. Kierrosten ollessa yli 2k niin varoitus katoaa.

                Osaako Autoengineering kertoa, missä kohtaa on tämä termari ja mitenkä testaisin sen toimintakunnon? Mikä on valmistajan antamat ohjearvot kylmän tai/ja kuuman koneen tyhjäkäynnin öljynpainearvot?

                Pelätään kuitenkin pahinta; eli olisi öljypumppu tms mennyt tästä kulkineesta :(

                Comment


                • Termostaatti löytyy laturin takaa / alta, eli sijaitsee koneen etuosassa kuljettajan puolella. Se on helpoin testata siten, että kun moottorin lämpömittari koneen lämmetessä on alle 90 astetta, alavesiletkun ei saisi olla lämmin, muuten termari on raollaan kokoajan. Näitä termostaattivikaisia on tullut vastaan muutamia ja kylmällä kelillä ovat herjanneet öljynpainetta tyhjäkäynnillä. Työnä termarin vaihto on n.2h luokkaa ja osa maksaa n. 40€ tarvikkeena plus pari o-rengasta, jotka eivät tule termarin mukana ja tietysti uudet jäähdytinnesteet. Tuo auton lämpömittarin näyttämä on suuntaa antava ja homma pitäisi tutkia VCDS:llä koneen lämmetessä (sieltä pystyy helposti seuraamaan paineanturin tietoa ja koneen täsmällistä lämpötilaa).

                  Ei kannata tässä vaiheessa vielä lannistua vaan nyt tutkitaan perusasiat ja sitten tehdään tarvittavat toimenpiteet.

                  Laitoin sinulle vielä yv:nä puhelinnumeroni jos haluat soitella asian tiimoilta niin neuvon kyllä mielelläni.

                  Comment


                  • A6 2.0 TFSI öljypaineet kadoksissa

                    Tervehdys foorumille! 8)

                    Aloitetaan otsikonmukaisella ongelmalla. Eli A6 2006 2.0tfsi (BPJ) 239 000km ajettuna kyseessä. Loppu syksystä joskus auto ilmoitti keskustassa hiljalleen ajettaessa punaista öljykannua sekä tekstiä "Check oil pressure". Sammutin auton heti parkkiin ja ihmettelin kun ei mitään ihmeitä tuntunut ajossa eikä kyseisellä hetkellä. Hetken mietittyä päätin käynnistää auton eikä ilmoitus palannut.

                    Pääsin autolla kotiin asti ihan normaalisti, autossa ei tunnu mitään erilaista. Kyseessä taisi olla ensimmäiset pakkaset, josta luulin että joku bitti vain solmussa, kesällä oli pakokaasujärjestelmän vikavalo joka hävisi kun siirsi autoa 10metriä. Noh ajelin autolla näitä normaaleja 5km siirtymäajoja kun kaupungin kulmalla asun niin lähinnä kaikki ajo on lyhyttä.

                    Auto ilmoittaa samaa punaista öljykannua ja "Check oil pressure" tekstiä ihan satunnaisesti, joskus useammin päivässä, joskus voi olla päivä tai kaksi ilman ilmoitusta. Ei väliä onko auto ajossa vai tyhjäkäynnillä, veto päällä vai kytkin pohjassa tms. Aivan satunnaisesti ilmoittaa mutta auto toimii silti täysin normaalisti.

                    Olin ajellut autolla varmaan kuukauden tuon haamuvian kanssa joten otettiin vikakoodit, ei löytynyt mitään Autocomilla. Jatkoin ajelemista kunnes kävin viimeviikolla Audilla kyselemässä diagnoosia. Otettiin koodit, ei löytynyt vieläkään. Sekä mitattiin öljypaineet konkreettisesti. Paineet olivat noin puolessa ohjearvoista eli tyhjäkäyntipaine oli 0.5bar ja 2000rpm 2.0bar. Ohjearvot taitaa olla jotakuinkin 1.5/2.5-4.5bar. Audilla ehdotettiin vaihtamaan jonkun lisävoitelujärjestelmän ruiskut yksitellen.. Heidän mielestään vika johtuisi jonkun näistä ruiskujen tiivisteistä vuotavan. Ovat ilmeisesti öljypohjan alla jossakin ja 3kpl sieltä voi vaihtaa, neljäs kuulemma kampuran irroituksen jälkeen. Kyseessä siis aika hinnakas operaatio (n.1000-3000€) riippuen siitä mikä tiiviste on rikki.

                    Kyselin Karlasta kaveriltani viasta ja hän keskusteli kollegoidensa kanssa. Heidän diagnoosi oli, että öljypumppu vaihtoon, akseli pyöristynyt. Tämäkin arvokas projekti joten ei tekisi mieli koittaa huvikseen kumpaakaan.

                    Mitä tekisitte? Kuulisin mieluusti vastaavista kokemuksista. Olen lukenut paljon aiheesta, jollakin hävinnyt ilmoitukset jopa vain öljynvaihdolla (?). Auton öljykulutus on normaalia, noin 2L/10 000km.


                    Ps: Voiko minulla olla tuo Autoengineeringin mainitsema termarivika kyseessä? Mielestäni auton lämpötilamittarin mukaan auton lämpenee todella hitaasti.. Nyt ajan Mondeolla jossa 58 000km ja sen mittari nousee ainakin tuplat nopeammin ellei kolmekin kertaa nopeammin. En ole osannut huomioida, häviääkö varoitus juuri 2000rpm kohdalla. Sen olen huomannut kyllä nyt kun miettii, että joskus ilmoitus kestää pitempään (ehkä jotain 20sek) ja joskus taas kestää ehkä 5-10sek.

                    Lisäksi unohdin mainita, että kun ilmoitus tulee niin auto piippaa kolme kertaa (perinteinen vikavalon ilmoitusääni).
                    Viimeksi muokannut MaRsY; 19.1.2017, 18:32.

                    Comment


                    • Näyttäisi siltä, että autossasi on kierroksilla öljynpaine alhaisempi kuin ohjearvo, joten ilmeisesti autossasi on vika muualla kuin termostaatissa. Mielestäni kannattaa kyllä tutkia tai tutkituttaa jossain pikaisesti, ettei tule lisävaurioita.

                      Löysin valmistajan ohjearvot öljynpaineelle ainoastaa 2000rpm kohdalla mitattuna min. 80 asteisesta moottorista, mutta tyhjäkäynnin paineelle en löytänyt ohjearvoa. MaRsY, oliko tuo 1,5bar ohjearvo mitä peräisin?

                      Pitänee tarkastaa tuo ohjearvo vielä Audi erWin:stä kun seuraavan kerran tulee asiaa ostaa käyttöoikeutta sinne.....
                      Viimeksi muokannut Autoengineering; 21.1.2017, 23:20.

                      Comment


                      • MaRsY, ihan ensimmäiseksi öljyt vaihtoon. Mielellään esim. Forte-käsittely kaveriksi. Ja sitten mittaukset uusiksi.

                        BPJ on semmoinen moottori, varsinkin multislaatikolla, ettei öljynlämmöt nouse matka-ajossakaan talvinopeuksilla kunnon lukemiin (yli 100 c)

                        Öljy kerää siksi vettä, ja vesi aiheuttaa hyhmää öljysihtiin.

                        Maskinpeittoa suosittelisin myös, ja jo epäilys termostaatin toiminnasta mielestäni on riittävä syy termostaatin vaihdolle.

                        Comment


                        • Oli juuri samalla lailla oireillut auto pajalla työn alla. Öljysihti tukossa/jäätynyt. Nokat alivoideltuina ottaneet kipeää, lopulta oli jakoketju mennyt poikki. Vähän isompi remontti siis.
                          Älkää ajelko kun öljyn merkkivalo palaa...

                          Comment


                          • Autoengineering, tuosta 1.5bar ohjearvosta en ole varma. Voin olla väärässäkin. Audilla sanoivat karkeasti että noin puolet paineista puuttuu moottorista. Eiköhän ne ole osannut mitata Audilla oikein.. Tuossa kun oli se erikoinen mittaustapa. Auto on nyt seisonut viikon pihalla ja seuraavan kerran ajan suoraan öljynvaihtoon.

                            MetAxi, Kuulostaa järkevältä. Seuraavaksi vaihdan öljyn ja suodattimet sekä tehdään forte käsittely. Ilmeisesti näissäkin sitä sihtiongelmaa ollut vaikka se tunnetaankin ilmeisesti 1.8T moottorista. Termostaatin vaihdan kyllä jos huomaan sen olevan entinen. Täytyy testata se heti kun mahdollista.

                            Napero76, minulla öljyvalo/ilmoitus tuli näyttöön ja lähti sitten hetken kuluttua pois. Näkyykö nokkien alivoitelusta johtuvat ongelmat käyntiäänessä? Omassani ei mielestäni sivuääniä. Kiitos kokemuksen jakamisesta, tämä varmisti lisää epäilyksestä sihtiä kohtaan.. Tehdään Forte ja öljynvaihto ensin niin näkee minkälaista nykyinen öljy on ja tuleeko esim metallisilppua mukana tms.

                            Minkälaista öljyä suosittelisitte? Mietin, että kysyn mitä Audi suosittelee ja heitän suosiolla sellaiset sisään, mitä mieltä olette?

                            Comment


                              Joku laadukas 5w30 riittää.
                              Suosittelisin suoraan sihdin tarkastusta, ei se Forte mitään siihen auta.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja MaRsY Näytä viesti
                                Napero76, minulla öljyvalo/ilmoitus tuli näyttöön ja lähti sitten hetken kuluttua pois. Näkyykö nokkien alivoitelusta johtuvat ongelmat käyntiäänessä? Omassani ei mielestäni sivuääniä. Kiitos kokemuksen jakamisesta, tämä varmisti lisää epäilyksestä sihtiä kohtaan.. Tehdään Forte ja öljynvaihto ensin niin näkee minkälaista nykyinen öljy on ja tuleeko esim metallisilppua mukana tms.
                                Öljyn kierto ongelmat ei (yleensä) muuta käynti ääntä, ennen kuin on myöhäistä...
                                Normaalia suoraruiskun käyntiääntä dieselmäisempi ääni taas johtuu yleensä venyneestä nokkaketjusta.
                                Öljynpaineen merkkivalo, halvimmillaan 10€ vika, viime viikolla oli yks. Paineanturi. Kalleimmillaan taas puhutaan tuhansista...
                                Viimeksi muokannut okkim; 22.1.2017, 23:05. Perustelu: Siivottu lainausta.

                                Comment


                                • Napero76, kiitos tiedosta. Ei taida olla anturivika minulla, koska ei anna vikakoodia anturiata? (Luulisi ainakin että antaisi?). Jos ei niin vaihdan senkin samalla öljynvaihdon yhteydessä. Mutta se että mittaamalla ei ollut tarpeeksi painetta viittaisi oikeasti johonkin muuhun kuin anturiin. Ellei anturi vuotaisi, tuskimpa vuotaa. Eli onko tässä nyt suosiolla unohdettava kaikki anturiviat/sähköviat ja keskityttävä mekaaniisiin vikoihin? Ainakin omalla järjellä ajateltuna näin.

                                  Tällä viikolla vaihdetaan öljyt ja suodattimet. Katsotaan samalla se nykyinen öljyn kunto ja mahdolliset lastut öljyn seasta. Jos ongelma/ilmoitukset jatkuu niin sitten öljypohjaa pois ja uusi sihti tilalle. Oliko muuten tähän BPJ tyyppiinkin uuden mallinen sihti?

                                  Comment


                                    Anturi ei anna vikakoodia. Sen voi vaihtaa vaikka huvikseen, hinta on pari kymppiä ja saattaa tehdä tuollaista satunnaisesti, ei olisi ensimmäinen.

                                    Comment


                                    • MaRsY, jos kelit ovat pakkasen puolella, sinun pitää saada öljypohja/öljyt lämpimäksi. Esim. sisätilanlämmitin puhaltamaan konehuoneeseen/öljypohjaan useammaksi tunniksi. Muuten hyhmääntyminen saattaa taas tukkia sihdin.

                                      Comment


                                      • Eikös ne 1.8T ongelmat ole johtunut pääosin longlife-öljynvaihtovälistä, jota Suomessa ei kannata missään tapauksessa käyttää. Siitä aiheutuu se sludge/mulju sinne sihtiin, siitä sitten paineiden pieneneminen. Forten lisäksi RVS:llä voi myös saada öljynpaineita pysyvästi isommaksi, mutta se on syytä tarkistaa mittaamalla. Jos epäilee tukkeutunutta öljysihtiä, niin öljyjä vaihtaessa pari desiä dieseliä öljyn sekaan ja vartti käyntiä 1500 kierroksilla ennen öljyjen pois laskemista. Forte tekee samaa asiaa, mutta kalliimmalla.

                                        Comment


                                        • Tein BG- merkkisellä aineella käsittelyn moottorille, pitäisi parantaa puristuksia ja poistaa myös karstaa. 1200rpm ja 15min käytettiin autoa hallissa. Tutkittiin termarin toiminta samalla, hyvin tuntuisi toimivan sekä alavesiletkutkin lämpeävän.

                                          Pieni sivuääni kuului jakokopan alta, vähän metalli metallia vasten sirinämäinen ääni. Käsittelyn jälkeen ehkä hiljeni vähän. Sitten tietysti uusi suodatin ja öljyt (Mobil ESP 1 5w40).

                                          Nyt olen ajanut autolla 9päivää eikä kertaakaan ilmoituksia öljypaineesta! Näinköhän oli sihtiongelmaa tässä autossa(?). Oma diagnoosini jonka takia lähdin tällä liikkeelle oli, että ajelen muutamien kilometrien matkaa jolloin kondenssivesi ja bensa pääsee öljyn sekaan eikä kerkeä poistumaan (moottorilämpötila ei pääse koskaan +100asteseen). Ja auton huoltohistoriassa alusta asti käytettyä longlife öljyjä sekä 30tkm vaihtoväliä. Vasta muutama kymmentuhatta kilometriä ajettu 10-15tkm vaihtovälilöä, josta päättelin että mahtaa olla mujua sihdissä.

                                          En ole mittauttanut paineita uudestaan koska ilmoitustakaan ei ole tullut. Yhteenvetona vielä jos jollain samaa ongelmaa. Kokonaisbudjetti 250€, koostuu 150€ Audille mittaukset ja vikakoodit ja osat 95€ ja itse tehty työ parisen tuntia. Audi ehdotti noin 1200€ remonttia eli aiemmin mainittujen öljyruiskujen tiivisteisen vaihtoa.

                                          Comment


                                          • Jos öljypohjaa ei avattu ja silmällä nähty, että sihti oli tukossa, niin suosittelisin vahvasti sitä öljynpaineiden mittausta. Ne paineet voi kuitenkin olla puolet speksattua pienemmät ja silti valo ei pala. Jos aiot ajaa ilman mittausta, niin laita ihmeessä edes RVSsää koneeseen. Sitä saa nykyään ihan Motonetista.

                                            Comment


                                              Mikään ihmeaine ei puhdista sitä sihtiä. Kyllä se pitää mekaanisesti puhdistaa.

                                              Comment


                                              • 2.0tfsi öljynpainevalo syttyi

                                                Tänään syttyi punainen öljykannu itsellä kesken ajon ja alkoi kierrokset heittelemään todella kovasti. Paikallaan tyhjäkäynnillä kierrokset nousivat jopa 2500 ja kulutus 15-20litraa tunnissa. Onko kellään ollut vastaavaa tai tietoa mikä autossa voisi olla vialla. Oli myös teksti että tsekkaa öljyt mmi:stä mutta sen mukaan öljyä olisi. Eniten itseäni ihmetyttää kierrosten suuri heittely jos kyseessä öljynpaine ongelma.

                                                Comment


                                                • Öljyä ei tule ja moottori käy raskaasti ni sillo menee enemmä ainetta.

                                                  Comment


                                                  • Auto tuli kuntoon ku vaihrettiin huohotin ja alipaineanturi.

                                                    Comment


                                                    • Olikos tume85 B8 ketjukone? Niissä ei ilmeisesti ole ollut sihtiongelmaa

                                                      Comment


                                                      • Juu on ketjukone.

                                                        Comment


                                                        • Öljynpaine 2.0 tfsi quattro -06

                                                          Audi teki temput ja kadotti öljynpaineet normiajossa ja 80km/h vauhdissa. Öljyt vaihettu vaihettu 8tkm välein ja viimisestä vaihosta 2tkm. En ajanu enää tietenkää mutta sen verran kuuntelin että koneesta kuulu just semmonen ääni ettei oljy kierrä (semmonen surina tai että joku kettiinki pyörii kuivana hammasrattaalla). Autoa on vähä kutiteltu ohjelmalla. Mutta se tärkein nyt, mistä lähtiä ettiin vikaa sihti tukossa? Öljypumppu? Kellään kokemusta vastaavasta? Mittaristoon tuli punanen tippakannun kuva.

                                                          Comment


                                                          • Sihti nyt ensimmäisenä kannattaa katsoa. Paljonko autolla ajettu?

                                                            Comment


                                                            • Öljyn paineen merkki valo.

                                                              Elikkäs ostelin Tos viikko sitten Audi a6 2.0 tfsi vm 06. Nyt on satunnaisesti ruvennut käynnistyksen jälkeen huutamaan öljyn painetta. Tämä tapahtuu lämpimällä koneella. Mistähän tämä voisi johtua. Auttakaa. Kyseessä ensimmäinen Audi mulla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X