Jos on 2000 vuoden puolella otettu käyttöön kuten omani on, niin ei oteta OBD-testiä, jolloin sen pomppaamisesta ei tarvitse huolehtia. Ja kuulostaa tosiaan tutulta ongelmalta. Omassa tuo raja oli se 3000rpm, joka riitti 3-4 katsastuskertaan, kunnes 2014 inssi otti isommilla kierroksilla tuon testin. Sen yli jos meni korotettu joutukäynti testi niin pomppas päästöistä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Päästöt ongelmana...
Collapse
X
-
Sori. Eilinen ilta meni palaveeratessa niin ei päässyt auton kimppuun. Softa on kaverin laittama ja hommattu jostain ulkomailta. Hän lupasi olla yhteydessä softan tekijään.
Loggasin vielä vähän S2 sensoreita, kun ilmeisesti niistä ei ollut tietoa aikaisemmassa kuvissa. Ne kyllä näytti toimivan myös, mutta aloittivat toiminnan myöhemmin kuin S1 lambdat (loogista). Kuvat lisätty tänne http://jartii.kuvat.fi/kuvat/Audi/. ECU ei näytä korjaavan näidenkään mukaan mitään.
Luin tuon Soundin lähettämän keskustelun. Softassa ilmeisesti vika, kuten amalin mainitsikin. Eli ens viikolla vakiosofta paikalle jos softan tekijältä ei tule hyvää vastausta. En valitettavasti tiedä kuinka korkeilla kierroksilla testi on tehty, mutta ECU ei näytä korjaavan ollenkaan lambda arvojen mukaan.
Jos oikein ymmärsin tuolta toisesta keskustelusta esikattien poisto ei sinällään pitäisi aiheuttaa päästöjen hyppäämistä, mutta ECU luulee esikattien olevan rikki. Tämä siksi, että takalambdat näyttävät samaa arvoa kuin etulambdat. Tämä sytyttää vikavalon. Vikavalo ei kuitenkaan minulla syty eikä anna virhekoodia, koska minulla on takalambdoissa semmoiset kuristin holkit.
OBD kohdassa paperissa lukee, että "OBD-järjestelmän tarkastus:Hyväksytty"
Laittakaahan kommenttia jos jotain. Itse olen aloittelija tämmöisessä.
Comment
-
Tuo ominaisuus että tippuu pois lambdasäädöltä tietyn kierrosluvun yli on ihan simppeli vika softassa, ei vaan ole ollut joskus vuosia sitten tiedossa mistä johtuu. Joten silloin tehdyissä softissa ihan perusjuttu, jos tuoreempi tapaus niin softantekijä on vain copypastennut vanhaa tai ei ole pysynyt kärryillä kehityksessä.
Omassani tuota kokeilin ja ei mitään ongelmia saada pysymään lambdasäädöllä korkeillakin kierroksilla, kunhan kuormapyyntö on alle sopivan rajan. Koskee siis matka-ajoa ja paikallan kierrosten nostoa esim.
Tosiaan OBD-testi pomppaa, jos prekatit tai kakkoslambdat havaitaan viallisiksi epänormaalien lukemien takia. Usein nuo holkit jotka siirtää lambdat pois pakokaasuvirtauksesta riittää estämään nämä vikakoodit. Homman voi tehdä toki myös ohjelmallisesti.
Comment
-
Vieras
Comment
-
RE85- polttoaine jo itsessään
- etanoli 70-85%
- bensiini 15-30% (jossa mm. bentseeniä + tolueenia)
Masinol E100- jäätymisenesto / lisäaine polttoaineen sekaan
- etanoli 60-100%
- ei bensiiniä
En tiiä mitä hait, mutta tuli mielenkiinnosta katseltua noi tiedot käyttöturvallisuustiedotteista:
https://www.st1.fi/files/14360/St1_RE85_191113.pdf
http://www.korreklasol.fi/sites/korr...0_-_fi-fin.PDF
Comment
-
Sitä hain että, masinol maksaa 5-6e ja RE98 alle euron. Kun porukka on tuskaillut hc päästöjen kanssa, niin eikös ole edullisempaa tankata se litra RE98 kuin kalliimpaa sinolia..??
Siis se HC niksi 10L bensaa ja litra sinolia.. Saa melki ajaa ilman pakoputkea leimalle ja päästöt ok.=)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja satanen Näytä viestiMitäs pienkonebensiinissä on eroa kuin ainakin säilyvyys.?
Comment
-
Kun monet on katsastellut pienkonebensalla, kun arvot on heitellyt.
Mutta taitaa tuo sinoli/bensaseos olla halvempi ratkaisu.
Ja eikös pienkonebensa ole ns. Puhdistettua bensaa, Mitä lie bensasta sitten putsattu ?
Ni itse ei ole tarvinnut noita "kikkoja" tarvinnut käyttää. Siksi ei ole omakokemusta.
Comment
-
Pienkonebensaa on tullut käytettyä noissa rc bensa-autoissa ja kokemukset on ollut hyvät..Pakokaasu puhdasta ettei haise ku rankkitynnyri ajon jälkeen ku autoa sisällä olen säilyttänyt. Tehoa on ollut enempi ku ooikeeaa 2t käytettäessä mutta olen kuullut kaikkiin pienmoottoreihin ei ole ollut sopivaa esim moottorisahat ja trimmerit..Säilyy noin 1vuoden kuntaas 95e noi 3kk.. ihme paskaa nuo nykybensat. Just puhistanut 2 moottorikelkan sakkakupit sellasesta harmaasta "sokerista" joka tukkii joka paikan..nykybensa menee sellaseksi säilytyksessä..
Comment
-
Tässä päästövertailu kun ekaksi kokeilin pienkonebensalla (hylätty päästöt), ja seuraavaksi noin 50/50 RE85 ja normi 95-okt. Välissä myös vähän hitsailtiin putkea.
http://i11.aijaa.com/b/00257/13477882.jpg
Comment
-
Tässä päästövertailu kun ekaksi kokeilin pienkonebensalla (hylätty päästöt), ja seuraavaksi noin 50/50 RE85 ja normi 95-okt. Välissä myös vähän hitsailtiin putkea.
http://i11.aijaa.com/b/00257/13477882.jpg
Oon RE85 & 98 lantringilla leimaillut katittomia autoja, mutten ole koskaan pässyt noin hyviin HC arvoihin.
Comment
-
Missä on käyty se keskustelu: "Autossa liian korkeat päästöt, pitäisi uusia ilmanputsari/tulpat/katti mutta kun ne maksaa monta kymmentä tai sataa euroa." "Laita masinolia, maksaa vitosen litra." "Ei kun sekin on liian kallista, ostan euron hintaista RE85 bensaa." :)
Comment
-
Hyväksytty. Tämä liittyy enemmän tuonne viesteihin 75-95, mutta laitan nyt tulokset.
Tämä oli lähtökohta (Viri softa ja esikatit poistettu. Takalambdat supistaja holkkien päissä):
Katsastusmiehen mittaukset pakoputkesta kierroksilla:
CO%: 1,02 (Pitäisi olla alle 0,2)
CO2: 14,50
HC ppm: 69
O2: 0,14
Laskettu lambda: 0,9976
Lopputulos vakiosoftalla:
Katsastusmiehen mittaukset pakoputkesta kierroksilla:
CO%: 0,01
CO2: 15,00
HC ppm: 6
O2: 0,46
Laskettu lambda: 1,020
Opittua: Vaihdettiin vakiosofta takaisin ja otettiin Vag-Comililla kanavista 3, 32 ja 33 logi tiedot. Tiedoista näki, että vakiosoftalla ECU korjasi syöttöä lambdojen lähettämien jännitteiden mukaan (Vikisofta ei säätänyt ollenkaan lambdojen mukaan). Esikatalysaattoreita ei tarvi, mutta jos ne ottaa pois niin takimmaiset lambdat näyttävät samaa kuin etummaiset lambdat ja vikavalo syttyy, koska luulee esikatalysaattoreiden olevan rikki. Takalambdat voi ohjelmoida pois käytöstä tai ne voi laittaa holkin päähän jolloin näyttävät eriä kuin etummaiset lambdat ja vikavalo ei syty. Kiitos kaikille auttaneille.
Comment
Comment