Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Päästöt ongelmana...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jos on 2000 vuoden puolella otettu käyttöön kuten omani on, niin ei oteta OBD-testiä, jolloin sen pomppaamisesta ei tarvitse huolehtia. Ja kuulostaa tosiaan tutulta ongelmalta. Omassa tuo raja oli se 3000rpm, joka riitti 3-4 katsastuskertaan, kunnes 2014 inssi otti isommilla kierroksilla tuon testin. Sen yli jos meni korotettu joutukäynti testi niin pomppas päästöistä.

    Comment


    • Sori. Eilinen ilta meni palaveeratessa niin ei päässyt auton kimppuun. Softa on kaverin laittama ja hommattu jostain ulkomailta. Hän lupasi olla yhteydessä softan tekijään.

      Loggasin vielä vähän S2 sensoreita, kun ilmeisesti niistä ei ollut tietoa aikaisemmassa kuvissa. Ne kyllä näytti toimivan myös, mutta aloittivat toiminnan myöhemmin kuin S1 lambdat (loogista). Kuvat lisätty tänne http://jartii.kuvat.fi/kuvat/Audi/. ECU ei näytä korjaavan näidenkään mukaan mitään.

      Luin tuon Soundin lähettämän keskustelun. Softassa ilmeisesti vika, kuten amalin mainitsikin. Eli ens viikolla vakiosofta paikalle jos softan tekijältä ei tule hyvää vastausta. En valitettavasti tiedä kuinka korkeilla kierroksilla testi on tehty, mutta ECU ei näytä korjaavan ollenkaan lambda arvojen mukaan.

      Jos oikein ymmärsin tuolta toisesta keskustelusta esikattien poisto ei sinällään pitäisi aiheuttaa päästöjen hyppäämistä, mutta ECU luulee esikattien olevan rikki. Tämä siksi, että takalambdat näyttävät samaa arvoa kuin etulambdat. Tämä sytyttää vikavalon. Vikavalo ei kuitenkaan minulla syty eikä anna virhekoodia, koska minulla on takalambdoissa semmoiset kuristin holkit.

      OBD kohdassa paperissa lukee, että "OBD-järjestelmän tarkastus:Hyväksytty"

      Laittakaahan kommenttia jos jotain. Itse olen aloittelija tämmöisessä.

      Comment


      • Tuo ominaisuus että tippuu pois lambdasäädöltä tietyn kierrosluvun yli on ihan simppeli vika softassa, ei vaan ole ollut joskus vuosia sitten tiedossa mistä johtuu. Joten silloin tehdyissä softissa ihan perusjuttu, jos tuoreempi tapaus niin softantekijä on vain copypastennut vanhaa tai ei ole pysynyt kärryillä kehityksessä.

        Omassani tuota kokeilin ja ei mitään ongelmia saada pysymään lambdasäädöllä korkeillakin kierroksilla, kunhan kuormapyyntö on alle sopivan rajan. Koskee siis matka-ajoa ja paikallan kierrosten nostoa esim.

        Tosiaan OBD-testi pomppaa, jos prekatit tai kakkoslambdat havaitaan viallisiksi epänormaalien lukemien takia. Usein nuo holkit jotka siirtää lambdat pois pakokaasuvirtauksesta riittää estämään nämä vikakoodit. Homman voi tehdä toki myös ohjelmallisesti.

        Comment


          Aika selkeä softahomma se on. Korjaus tietysti ensisijaisesti softan toimittajalta mikä sitten lieneekään.

          Takalambdat eivät varsinaisesti liity seoksenmuodostukseen, joten niitä ei tässä kohdassa tarvitse kovasti hämmästellä.

          Comment


          • Kiitos vastauksista. Luottavaisin mielin odottelen ensi viikkoon, enkä rupea lambdojen, katalysaattoreiden ja putkien kanssa leikkimään viikonlopun aikana.

            Comment


            • Noniin nyt on tuore leima minun audillani. Lambda-arvot tulivat kohdalleen pakosarjan ja turbon välisen tiivisteen vaihdolla. Siellä oli kuitenkin vuoto.

              Loppu tuli kuntoon uudella katilla. Vanha oli täysin tyhjä.

              Kiitoksia hyvistä vastauksista.

              Comment


              • Joskus leimaelukat koputtelevat katteja, kuulemma tuumaillut että jos kolisee> rikki.. ja kuullut että, sisältäisi "kiviä"..

                En ole koskaan katteja avannut (katalysaattoria)=) Mitä jalometalleja ne sisältää ja missä muodossa.?

                Comment


                  Google alle sekunnissa http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Pakoputkisto
                  Katsurit ja niiden kivet...

                  Comment


                  • Mie laitoin litran masinolia 1.5l noin 15l bensaa ja ajoin
                    leimalle..Katsuri tuumas että oot näemmä katin vaihtanut
                    ku nuin huiput arvot antaa..

                    Comment


                    • Mitäs eroa on masinolilla ja RE98:lla

                      Comment


                      • Tarkoitatko E85:sta?

                        Comment


                        • Jep. sitä viinabensaa

                          Comment


                            RE85
                            • polttoaine jo itsessään
                            • etanoli 70-85%
                            • bensiini 15-30% (jossa mm. bentseeniä + tolueenia)


                            Masinol E100
                            • jäätymisenesto / lisäaine polttoaineen sekaan
                            • etanoli 60-100%
                            • ei bensiiniä


                            En tiiä mitä hait, mutta tuli mielenkiinnosta katseltua noi tiedot käyttöturvallisuustiedotteista:
                            https://www.st1.fi/files/14360/St1_RE85_191113.pdf
                            http://www.korreklasol.fi/sites/korr...0_-_fi-fin.PDF

                            Comment


                            • Sitä hain että, masinol maksaa 5-6e ja RE98 alle euron. Kun porukka on tuskaillut hc päästöjen kanssa, niin eikös ole edullisempaa tankata se litra RE98 kuin kalliimpaa sinolia..??

                              Siis se HC niksi 10L bensaa ja litra sinolia.. Saa melki ajaa ilman pakoputkea leimalle ja päästöt ok.=)
                              Viimeksi muokannut satanen; 1.2.2015, 11:46. Perustelu: lisäys

                              Comment


                                Masinolia varmaan mieluummin käytetään koska 98:lla ei päästöarvot muutu.

                                Comment


                                  Ei RE98, vaan RE85!

                                  Comment


                                  • Mitäs pienkonebensiinissä on eroa kuin ainakin säilyvyys.?

                                    Comment


                                      Joo, mulle RE85 ja RE98 välinen ero on selvä. Viestini oli satasen edelliseen kysymykseen kun ihmetteli miksi jengi käytää masinolia mieluummin kuin 98:sia.
                                      Viimeksi muokannut marre; 2.2.2015, 16:49.

                                      Comment


                                        Alkuperäinen kirjoittaja satanen Näytä viesti
                                        Mitäs pienkonebensiinissä on eroa kuin ainakin säilyvyys.?
                                        Yritä vähän tsempata. Eroa verrattuna mihin?

                                        Comment


                                        • kait siinä bensassa on jotain eroa, kun säilyy vuosia.. Normi bensa parhaimmillaan puolivuotta.

                                          Ja hinta 5L 25e.

                                          ( ja sun ei tarvi vastailla kun, et ymmärrä) Vai huvittaako aukoa päätä muuten vain.)

                                          Ja kaikki muut on varmaan tajunnut kämmin tuossa RE98/ RE85..

                                          Comment


                                          • Siitä puuttuu lisäaineita, on korkeempi oktaanista ja palaa täten puhtaammin. Se ei ole niin herkästi haihtuvaa, joka vaikuttaa siihen säilyvyyteen. Tai näin minä olen asian ymmärtänyt.

                                            Comment


                                            • Kun monet on katsastellut pienkonebensalla, kun arvot on heitellyt.
                                              Mutta taitaa tuo sinoli/bensaseos olla halvempi ratkaisu.

                                              Ja eikös pienkonebensa ole ns. Puhdistettua bensaa, Mitä lie bensasta sitten putsattu ?

                                              Ni itse ei ole tarvinnut noita "kikkoja" tarvinnut käyttää. Siksi ei ole omakokemusta.
                                              Viimeksi muokannut satanen; 2.2.2015, 19:53. Perustelu: lisäys

                                              Comment


                                                Kannattaa huomioida, että tavan 95E sisältää tänä päivänä 10% etanolia (max). Sitäkään ei siis pienkonebensassa ole.

                                                Comment


                                                • Pienkonebensaa on tullut käytettyä noissa rc bensa-autoissa ja kokemukset on ollut hyvät..Pakokaasu puhdasta ettei haise ku rankkitynnyri ajon jälkeen ku autoa sisällä olen säilyttänyt. Tehoa on ollut enempi ku ooikeeaa 2t käytettäessä mutta olen kuullut kaikkiin pienmoottoreihin ei ole ollut sopivaa esim moottorisahat ja trimmerit..Säilyy noin 1vuoden kuntaas 95e noi 3kk.. ihme paskaa nuo nykybensat. Just puhistanut 2 moottorikelkan sakkakupit sellasesta harmaasta "sokerista" joka tukkii joka paikan..nykybensa menee sellaseksi säilytyksessä..

                                                  Comment


                                                  • Tässä päästövertailu kun ekaksi kokeilin pienkonebensalla (hylätty päästöt), ja seuraavaksi noin 50/50 RE85 ja normi 95-okt. Välissä myös vähän hitsailtiin putkea.

                                                    http://i11.aijaa.com/b/00257/13477882.jpg

                                                    Comment


                                                    • Nykikö kone tuolla seoksella?

                                                      Comment


                                                      • Tässä päästövertailu kun ekaksi kokeilin pienkonebensalla (hylätty päästöt), ja seuraavaksi noin 50/50 RE85 ja normi 95-okt. Välissä myös vähän hitsailtiin putkea.

                                                        http://i11.aijaa.com/b/00257/13477882.jpg
                                                        Oliko tuossa katalysaattoria ollenkaan putkessa? Onko se ehyt?

                                                        Oon RE85 & 98 lantringilla leimaillut katittomia autoja, mutten ole koskaan pässyt noin hyviin HC arvoihin.

                                                        Comment


                                                          Missä on käyty se keskustelu: "Autossa liian korkeat päästöt, pitäisi uusia ilmanputsari/tulpat/katti mutta kun ne maksaa monta kymmentä tai sataa euroa." "Laita masinolia, maksaa vitosen litra." "Ei kun sekin on liian kallista, ostan euron hintaista RE85 bensaa." :)

                                                          Comment


                                                          • Hyväksytty. Tämä liittyy enemmän tuonne viesteihin 75-95, mutta laitan nyt tulokset.

                                                            Tämä oli lähtökohta (Viri softa ja esikatit poistettu. Takalambdat supistaja holkkien päissä):
                                                            Katsastusmiehen mittaukset pakoputkesta kierroksilla:
                                                            CO%: 1,02 (Pitäisi olla alle 0,2)
                                                            CO2: 14,50
                                                            HC ppm: 69
                                                            O2: 0,14
                                                            Laskettu lambda: 0,9976

                                                            Lopputulos vakiosoftalla:
                                                            Katsastusmiehen mittaukset pakoputkesta kierroksilla:
                                                            CO%: 0,01
                                                            CO2: 15,00
                                                            HC ppm: 6
                                                            O2: 0,46
                                                            Laskettu lambda: 1,020

                                                            Opittua: Vaihdettiin vakiosofta takaisin ja otettiin Vag-Comililla kanavista 3, 32 ja 33 logi tiedot. Tiedoista näki, että vakiosoftalla ECU korjasi syöttöä lambdojen lähettämien jännitteiden mukaan (Vikisofta ei säätänyt ollenkaan lambdojen mukaan). Esikatalysaattoreita ei tarvi, mutta jos ne ottaa pois niin takimmaiset lambdat näyttävät samaa kuin etummaiset lambdat ja vikavalo syttyy, koska luulee esikatalysaattoreiden olevan rikki. Takalambdat voi ohjelmoida pois käytöstä tai ne voi laittaa holkin päähän jolloin näyttävät eriä kuin etummaiset lambdat ja vikavalo ei syty. Kiitos kaikille auttaneille.
                                                            Viimeksi muokannut JarTii; 10.2.2015, 11:36. Perustelu: Korjattu kirjoitusvirheitä.

                                                            Comment


                                                              Hyvä että korjaantui. Kerros vielä mikä softa siinä oli, että osaa välttää.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X