Alkuperäinen kirjoittaja sv
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audi, laatua?
Collapse
X
-
10v kerkesin olla Opel-mies ja aattelin että vaihdampa kertaheitolla parempaan Premium-luokan autoon ja niin tuli Audi taloon.
...noh, Opelin pikkuviat oli tosi pikkuvikoja jos niitä Audin vikoihin vertaa.
Omaan A4 B6 2.5 TDI avanttiin (vm.03, BDG) on kyllä aika urakalla vaihdettu palikkaa.
- Kaasupoljinyksikkö 12/2007 (n.300?)
- Suutinkärjet 05/2008 (n.500?)
- Molemmat vetarit 06/2008 (n.300?)
- Multitronic vaihdelaatikko (tuloakselin lamellisarja) 06/2008 (n.2500?)
- Ruiskutuspumppu 03/2010 (n.2800?)
- Suuttimet putsattu ja koeponnistettu 04/2010 (n.470?)
- Kaikki hehkut 04/2010 (n.200?)
Ei mitään niin huonoa ettei hyvääkin. Finntakuu on maksanut kaiken ja nyt on (toistaiseksi) hyvä kottero ajella :)
Autoista on jäänyt nyt itselle sellainen mielikuva että mitä enemmän autonvalmistajan logossa on ympyröitä niin sitä enemmän vikaa.
joo, elämä on.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja horch Näytä viestie: Piti heti kattoa Tepon hinnastosta mitä maksaa kerholaisille mut en saanu näkyviin :)
Comment
-
Perjantain kunniaksi pakko itsekkin vähän avautua :) Itsellä on pari audia ollut ajossa ja ei ilman vikoja ole tullu selvittyä. Auto on kumminkin pelkkä pyörillä kulkeva rahareikä merkistä riippumatta ellei ole se onnellinen ihminen joka saa sen auton josta muut haaveilevat 1.000.000 kilometriä pelkillä öljyn- ja hihnanvaihdoilla.
Oma mielipiteeni audin huonoudesta on long life öljy (pitkävaihtoväli), merkkihuolto+marmoritiskin hinnat yleisesti ja anturiviat. Kaikista kolmesta edellisestä on aiheutunut itselleni jos jonninmoista riesaa. Itse kun suosin hieman käytettyjä autoja niin vikana ei niinkään ole auton ikä tai normikulumisviat vaan entis(t)en omistajien autonkäytön välinpitämättömyys.
Kyllähän se valitettavan usein käytettyjen autojenkaupassa on ongelmana se että autoon on pikku hiljaa tullu kilometrejä ja ikää lisää, päälle pikku vikoja joita ei ole kiinnostanu korjata syystä tai toisesta tai lopuksi ehkä joku rahakkaampiki vika minkä voi myynninajan peitellä. Nämä sitten uusi ostaja saa kärsittäväkseen ellei niitä kaupanteon yhteydessä osannu löytää tai huomata. Sitten noita kun puoli vuotta korjailee, päälle kyrsiintyy merkkihuollosta niin onhan se auton kuin auton imago nollassa.
Kaikesta huolimatta olen audeihini ollut suhteellisen tyytyväinen ja silloin kuin ongelmia ei ole ollut niin onhan näillä kiva ajella. Itse en vain valitettavasti kuulu siihen promilleen joka saa kohdalleen sen unelma-auton jonka kanssa ei ole ikinä mitään ongelmia.
Comment
-
Kopsattu viestistä 17:
[COLOR=deepskyblue]Ostotilanteen tein jälleen kerran vähän huonosti, kun olisi pitänyt lukea esim. tätä foorumia enemmän ja tarkistaa sen perusteella tietyt asiat.[/COLOR]
[COLOR=deepskyblue]Esim. tuo lampun pesuri olisi ollut helppo, mutta mä vain kokeilin ksenon valoja ja sit ajelin päivävaloilla (lampun pesuri ei toimi).[/COLOR]
[COLOR=deepskyblue]Takalasin pesuria unohdin kokeilla jne.[/COLOR]
[COLOR=deepskyblue][COLOR=red]Noh, autossa on edelleen myyjän vikavastuu päällä ja valitettavasti myyvä liike joutuu tästä "kärsimään".[/COLOR][/COLOR]
[COLOR=deepskyblue]Heidänkin olisi tietysti pitänyt auto paremmin syynätä omien etujensa takia.[/COLOR]
Mites on?? Ostin Hesasta viikko aikaa auton liikkeestä.... viskon laakeri ja laturin laakerointi pitää kuivaa. Onko myyjä vastuussa oikeasti vai kuuluuko sarjaan kuluvia osia? Myyjä meinasi, että asia on minun murhe (yllätys), mutta aikoi tarkastaa pomoltaan. Ja jos myyjä olisi korvausvelvollinen oikeasti, kuinka minun tulisi tässä asiassa edetä??
Comment
-
Ja omassa 1.9 Tdi A6 2001 Audissa on nyt 405 tkm takana... tarjosin töissä kakkukahvit :-) .. On remottiakin ollut välillä, kuluvat osat, kannentiiviste ja kannen muut osat (nostajat suuttimet, ym). Mutta mukava sillä on edelleen ajaa... 1 litran öljyä menee 10 000km:llä. Turbo yllätys toimii... muutama MAf antura ja N75 vaihdettu..
Comment
-
Vieras
No vertaa vaikka Audiasi saman ikäiseen Primeraan. Huomaatko sisällä mitään eroa materiaaleissa, laaduntunnussa?
Eli tuntuuko omasi laadukkaammalta tai paremmalta kuin Primera?
Hmm. huono vertaus, eri hintaluokka.
No ehkä ymmärsit idean?
Materiaalivalinnat, sisustuksen design, laitteiden käytettävyys ( varauksin), jne...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja SpedeX Näytä viestiMutta sitä en ole ymmärtänyt että joitain automerkkejä sanotaan premium-merkeiksi. Miksi? Mitä ihmeellistä niissä on verrattuna ei premium-merkkeihin, muutakun hinnat?
Samaa paskaahan nämä on niinkun kaikki täälläkin sanoo...
Comment
-
Hmm. huono vertaus, eri hintaluokka.
Mulla on menossa toinen (paljon käytetty karvalakkimallin) Audi useiden idän ihmeiden jälkeen, ja kyllä näissä on ollut laaduntunnun lisäksi ihan oikeaa laatua.
Onhan nämä Auditkin toki vain ihmisten tekemiä, (massa)markkinoille suunnattuja tuotteita joissa on kaupallisen kilpailun vuoksi pakko tehdä kompromisseja materiaaleissa ja teknisissä ratkaisuissa, mutta kyllä näistä nämä halvemmatkin versiot ovat selvästi eri laatuluokkaa kuin tojotaooppelirellut. Siis näin omien subjektiivisten havaintojen pohjalta.
Comment
-
Noh, minulla oli -03 Avensis farkku viime talven... Melkeen sanosin että tämä nykynen audi vaikuttaa kivikautiselta sisustan materiaalien nitinöiden ja natinoiden puolesta...semmonen tunne tuli kun tähän ekaksi hyppäsin. Nissania en ole omistanut, eikä heiltä löydykkään mitään millä kehtaisi ajaa...
Alustasta en osaa sanoa tojo vs aatu mitään ihmeellistä... Toki nämä saksalaiset ovat kovempia ja "urheilullisempia" alustaltaan... Joka ei sekään aina ole hyvä asia, kun harvemmin tiisseli farkulla radalla käyn. Sisämelukin on samaa luokkaa.
Audin ostin talveksi nelivedon takia... Se pelkästään ei tee tästä premium-merkkiä, siis se neliveto.
Comment
-
Toki nämä saksalaiset ovat kovempia ja "urheilullisempia"
Comment
-
Mutta sitä en ole ymmärtänyt että joitain automerkkejä sanotaan premium-merkeiksi.
Arvotkin muuttuneet. -Aiemmin laadukkaan auton piti olla luotettava ja muutenkin hyvin tehty. Nyt riittää komea kuori ja pääasia, että varusteita löytyy. -Luotettavuus ei ole enää niin tärkeää. Johtuen mm. siitä, että nykyään pitää olla kehityksen kärjessä. Luotettavuus ja tekninen etumatka ovat lähes ääripäät toisilleen.
Comment
-
Kyllähän melkein sanoisin että 2003 Avensiksen ja 2003 A4:n välillä on aika iso ero esim. sisustan laadussa ja viimeistelyssä. Ja todellakin Audin eduksi. Väitän että näin on vielä 2003 A4:n ja vaikka 2008 Avensikiksen välillä. Ja edelleen Audin eduksi!
Comment
-
Hinnoista en sano mitään mutta eikö vertailu olisi järkevä tehdä luokkarajojen sisällä eli Avensis vs A6 ja Corolla vs A4. Molemmista leireistä varmaan löytyy puristeja mutta onhan noi nyt j*malauta ihan eri planeetalta.
Sitten meille pöhkömmille ratkaisee luotettavuuden ja laadun lisäksi myös fiilis jota yksikään japsi ei kroonisella harmaudellaan saa aikaiseksi. Tuon omankin 13 vanhan isolohko isolötkön hinnalla saisi pari vuotta vanhan perusriiserin tai jonkun uuden pikkuauton. Ei tule tapahtumaan.
Comment
-
Kyllähän melkein sanoisin että 2003 Avensiksen ja 2003 A4:n välillä on aika iso ero esim. sisustan laadussa ja viimeistelyssä.
Comment
-
Kaveri sano mulle viime viikolla kun poikkes nelkkua kattomassa sen mersulla ( cdi320 vm 2007 aj 125tkm) että mersussa aukastaan sillon konepelti kun moottori vaihdetaan. Heh sen piti lähtee hallin pihasta niin ei sanonut startista mitään. :) No kuitti heti että nyt tais tulla jo moottorin vaihto eteen. :) Oli polttanut siinä seistessään lähes koko johtosarjan ja usean boksin ihan itsestään... Joku oikosulku...??? Korjaus kustannukset aivan tajuttomat ja auto edelleen laitossa. Eli ei mennyt moottori vaihtoon, mutta lähes kaikki sen ympäriltä.
Enkä tod. aliarvosta mersua. Itsellä myös ollut cdi 270 vm 05 jossa ei koko aikana oikein mitään vikoja.
Kyllä ne autotkin ovat välillä aika yksilöllisiä. :)
Comment
-
Monenlaisia autoja on minulla ehtinyt olla, mutta ainoat joita voi toisiinsa verrata edes jollain lailla olivat -89 Corolla 1.6 XL ja -90 Vectra 1.6 GLS. Ja kyllä autoilla oli eroa kuin yöllä ja päivällä, etenkin ajettavuuden suhteen. Sisältähän nämä molemmat olivat suhteellisen karuja, Opelissa oli sentää plyyshi jakkarat ja muutenkin miellyttävämpi interiööri. Melutaso Opelissa paljon alhaisempi, mutta ajettavuus todella paljon parempi kuin Corollassa. Molemmilla vehkeillä suunilleen saman verran oli kilometrejä takana. Mitään muuta moitittavaa, kuin älytön ruostuminen, en Opelista löytänyt.
Opelista hyppäsin sitten suoraan C5 A6:een, näitähän ei edes kannata yrittää verrata keskenään. Sen sijaan kävin Audia ostaessani ajamassa tuliterää Mazda 6:sta, esittelyauto jonka olisi saanut ~samalla hinnalla kuin 3 vuotta vanha A6:n. Mazdassa oli 2 litrainen mylly, varusteitakin ihan riittävästi. Mutta mutta, kun oven sulki, oli kuin olisi lyönyt kaksi pahvia vastakkain. Jakkarat tällaiselle yli 100 kiloiselle ukolle aivan auttamattoman kelvottomat. Sisämelu jotain kamalaa, kone kävi 100 km/h vauhdissa liki 4500 rpm. Eikä sen ajettavuuskaan vakuuttanut. Mutta sen uskon mielelläni, että vähävikaisempaa autoa saa tovin hakea. Ei vakuuttanut minua Mazda. Ostin sitten Audin.
Vikoja ei Audista ole puuttunut, suurin osa tälläkin foorumilla moneen kertaan käsiteltyjä "ominaisuuksia" kuten pyykijöiden vivustot jne. Kaikki pikkuviat ja yksi isompikin (multitronicin kytkin akseleineen) menivät kuitenkin "good will" -takuuseen, autoa kun oli säännöllisesti huollettu merkkikorjaamolla. Multitroniciin olen toki joutunut kajoamaan ihan hiljattain, mutta kiitos muutamien avuliaiden kerhotoverien sekä muiden henkilöiden, ohjainlaitteen vaihto kävi kuin naisen sukuelimen pesu talon saippualla. Eihän tuo Audi ole se kaikkein halvin ylläpidettävä, mutta jos se olisi ollut korkeimman painoarvon kriteeri, niin olisin ostanut Mazdan. Audi vain kosketti heti ensi-istumalla johonkin sellaiseen paikkaan, että en ole halukas vieläkään, kaikkien murheiden ja kustannusten jälkeen, vaihtamaan sitä pois. Ellei sitten toiseen Audiin.
Auton valinta vain harvoille on puhtaasti järkikysymys, ne ajaa Avensiksella tai Mazdalla. Iso osa ei halua saada naapureitaan kateellisiksi, nekin ajavat Toyotilla ja Mazdoilla. Loput "petrol headit" valitsevat sitten Alfoja, BMW:ä, MB:ä, Audeja ynnä muita "premium" -merkkejä. He kokevat saavansa rahoilleen enemmän vastinetta jopa käytetyistä premiumeista, kuin että uusista japseista ja ovat jopa valmiita maksamaan näiden ylläpidosta. Makuasia, kuten Mustikin totesi muniaan nuollessaan.
Comment
-
Voi surkimusta...ensimmäistä remonttia...104tkm tuli mittariin A4B7 TDI Q:n mittariin ja takajarrupalat tuli vaihdettua kun Eibachin alustasarjaa vaihdettaessa katseltiin että ovat ihan finaalissa. No paloissa oli vielä 3-4mm jäljellä. Tosin palojen huima hankintahinta huomioiden (17€) ei harmita vaikka vähän pintaa jäi ajamatta.
Comment
-
Audi vain kosketti heti ensi-istumalla johonkin sellaiseen paikkaan, että en ole halukas vieläkään, kaikkien murheiden ja kustannusten jälkeen, vaihtamaan sitä pois. Ellei sitten toiseen Audiin.
Comment
-
Todella monta kertaa Audin, Mersun, Bemarin, yms "Premium-merkkien" laadusta valittavat eivät huomioi auton entistä käyttöä. Toki jos auto on uusia ja vikoja on pilvin pimein on syytäkin valittaa ja antaa myös maahantuojalle palautetta, mutta vaikkapa 200tkm. ajettu auto on aina 200tkm. ajettu KÄYTETTY auto, jonka kuntoon vaikuttaa olennaisesti mahdollisen edellisen omistajan autonpitotapa.
Esimerkkinä ensimmäinen oma Audini, Saksan tuonti A4 B5 1.9tdi, oli n. 240tkm. ajettu ostaessa ja myydessä 300tkm. Kehtaan väittää, että myydessä autossa oli vähemmän vikoja ja repsottavia paikkoja kuin ostaessa. Itse olen lähes sairaalloisen tarkka autojeni kanssa, mutta kaikki eivät ole.
Toinen Audini oli 47tkm. ajettu Saksan tuliainen A4 B6 1.9tdi, jossa ei muutaman polttimon vaihtoa lukuun ottamatta ollut ainuttakaan vikaa.
Kolmas oli 190tkm. ajettu Suomi-auto A4 B6 1.8tq taas oli täynnä vikoja! Tielle en sentään jäänyt, mutta rahaa paloi erilaisiin korjauksiin 10tkm. aikana 2000eur. Tässä alkoi jo kilometrit tuntua ja kehtaan myös väittää, että 80% Saksasta tuoduista autoista ovat lähtökohtaisesti paremmassa kunnossa kuin vastaavat Suomipelit, johtuen mm. käyttöolosuhteista.
Nelivedosta olen muutaman edellisen kanssa samaa mieltä. Minullekaan ei varmasti tule enää vajaavetoista talviautoa. Talvella alla on 4 vetävää pyörää, kesällä 2 pyörää, joista toinen vetää vai miten se meni? :)
Comment
Comment