Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi, laatua?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Lienee syytä myös muistaa volyymien vaikutus. VAG on konsernina kohtalaisen kokoinen ja sen tilauskoot ovat myös sen mukaiset. Kun tehdään suuria eriä, tulee väkisinkin välillä huteja. Sama toki pätee myös muihin valmistajiin. Audinkin osat valmistetaan suureksi osaksi alihankintana. Samoilta valmistajilta tulee myös muille vastaavia osia (Bosch, Valeo, Beru etc.).

    Niinkuin aiemminkin mainittu, varsinkin Audi hakee mallistossaan tiettyä innovatiivisuutta ja ottaa uusia tekniikoita aika ajoin ennakkoluulottomasti käyttöön. Kuten muutamissa tapauksissa on huomattu, aina ei onnistu.


    Minusta laatua ei pidä rajata pelkkään luotettavuuteen, vaikka se iso asia onkin eikä sitä sillä varjolla pidä unohtaa. Laatua on myös se miltä auto tuntuu niin kädessä kuin perseenkin alla. Esim. äidin uusi Civic on minusta melko paljon vähemmän laadukas kuin oma, kahdeksan vuotta vanha A3. Kaikki on Hondassa muovia, rattia myöden, ja ergonomia omaan käteen vähemmän käypänen. Älkää edes kysykö miltä se avaruusaluksen mittaristo minusta näyttää.

    Comment


    • #62
      Otetaanpa vielä sellainen pointti että...toki kun ihan uuden auton ostaa niin olettaa että huolettomia kilometrejä se tietää...mutta kun ei! Niissä on nykyään niin paljon ominaisuuksia ja laitteita että pakosta tulee vikaa...hyvänä esimerkkinä anopin avensis, alle 20tkm siihen vaihdettiin mittaristo, imusarja, moottorin tukikumit, kytkinpaketti ym pienempää...
      huonoin homma vain monessa merkissä on se että auton arvo vaikka 5vuotiaana on enää 10% kun esim audissa vielä paljon paljon enemmän ja sitäkin kannattaa arvostaa! Ja ärsyttäähän sekin että sillä 40tonnilla olis saanu sen ihan uuden opelin tai kaks 3vuotiasta opelia:)

      Comment


      • #63
        liisarii peliin jos noin ahdistaa :)

        Comment


        • #64
          Kaikki on niin pienestä kiinni, etenkin kun tuijotetaan vain yhteen yksilöautoon. Mitäpä ihmiset tekevät kun saavat toisenlaisen, priimasti pitkään toimivan yksilön? Siitä taitaa tulla ketju, kuinka hyvä ja laadukas auto kullakin on.
          Jokaisesta autosta hajoaa joskus jotain. Ja aikaa myöten kaikista autoista tulee ooppeleita. :)

          Comment


          • #65
            Voi pojat, en haluais enää sitä mun Primeraa muistella. :)

            Se auto oli kyllä enemmän pajalla kuin ajossa, ei oikeen ehtinyt tulla sellasta luotettavaa japskifiilistä. :) Tukivarret, jarrut, alle 200tkm ajettuun autoon jo kerran vaihdettu kone (2.0TD), ilmastointilaitteen kompuran ja laturin korvakoista toinen pultti poikki ja toinen jossain tienvarressa, 5 kpl hihnoja (laturi, ilmastointi, apulaite, nokka ja pumppu), hirveä ajettava yms. Osan noista vioista voinee kyllä laittaa edellisten omistajien piikkiin, mutta silti. Ei tästä Audista ja siitä Nissanista voi puhua edes samassa lauseessa.

            No, oli se kuitenkin ensimmäinen oma auto. :) Toivotaan nyt kuitenki, että tämä olympiavolkkari pysyisi paremmin kasassa.

            Comment


            • #66
              Alkuperäinen kirjoittaja HannuH Näytä viesti
              Kaikki on niin pienestä kiinni, etenkin kun tuijotetaan vain yhteen yksilöautoon. Mitäpä ihmiset tekevät kun saavat toisenlaisen, priimasti pitkään toimivan yksilön? Siitä taitaa tulla ketju, kuinka hyvä ja laadukas auto kullakin on.
              En minä ainakaan ajatellut aloittaa tätä keskustelua omasta autostani vaan tarkoitus oli keskustella Audin laadusta tyyliin todellisuus vs mielikuva. Onko audi jatkuvia ärsyttäviä pikkuvikoja tai paljon rahaa vaativia remontteja tarjoava muka laadukas kulkine vai oikeasti hyvä auto, jonka jälkimarkkinointikin hoidetaan kunnolla...? Omassa yksilössäni nyt noita pikkuvikoja oli kerenny kertymään.

              Jokaisesta autosta hajoaa joskus jotain. Ja aikaa myöten kaikista autoista tulee ooppeleita. :)
              Eli laadukkaimpia saksalaisia autoja ;).

              Comment


              • #67
                Tuo oli aika hyvä, todellisuus vs mielikuva. Lähdin tätä itse tätä Audia sillä mielellä ostamaan, että remonttia kyllä joudutaan tekemään. Jos todellisuus osoittautuu toisenlaiseksi, olen erittäin positiivisesti yllättynyt.

                Se miksi päädyin neljään rinkulaan, on juurikin se, että halusin auton joka on jollain tapaa edes jännittävä. Jos järki olisi vieny voiton, ajelisin varmasti vuoden 2000 Avensiksella.

                Comment


                • #68
                  En jaksanut koko thrediä lukea läpi, mutta aika huolestuttavaa on ollut kuulla että UUSISSA Audeissa on moottori lauennut lähes välittömästi kun auto on ajettu liikkeestä pihalle. Näin kävi kaverin Q5:lle ja kun tämä oli jutellut keskieurooppalaisen kolleegansa kanssa niin tällä oli jo 3. moottori menossa.

                  Comment


                    #69
                    No kieltämättä se on kyllä väärä mielikuva, jos luuli Audin olevan auto, jota ei tarvitse korjaamolla käyttää koskaan. Muutenkin se laatuauton laatu -etuliite viittaa paljon muuhun kuin vain mahdollisten vikojen puhtaaseen lukumäärän vähyyteen.

                    Myönnettävä toki on, että Audissa on ollut ihan lötköistä lähtien tiettyjä suunniteluvirheiksikin kutsuttavia vikoja, joita ei niissä soisi olevan tai jollaisia ei jollain toisella merkillä ole. Mutta toisella merkillä on sitten omat vikansa ja jos ei vikoja, niin sitten ihan se toimiva kokoonpano niin onneton, ettei sellaiseen viitsi rahaa tuhlata.

                    Ketjun aloittajan viat on kyllä niin vähäisiä ja pieniä, että en oikein ymmärrä miten niistä jää edes paha maku suuhun noin nopeasti. Kerran käyttää puolen tunnin huollossa, niin ne on korjattu ja kuitattu.

                    Noiden urbaanien kauhutarinoiden viihdearvon jokainen arvioikoon tykönään...

                    Comment


                    • #70
                      Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                      Ketjun aloittajan viat on kyllä niin vähäisiä ja pieniä, että en oikein ymmärrä miten niistä jää edes paha maku suuhun noin nopeasti. Kerran käyttää puolen tunnin huollossa, niin ne on korjattu ja kuitattu.
                      Heh, noiden takia on nyt jo käyty neljä kertaa Audilla, aikaa hukkunu tunteja, rahaa myyjäliikkeen piikkiin liikkunut jo reilusti 300+ euroa eikä olla vasta taklattu ku listan kolme ekaa kohtaa. Jo siihen neloskohtaan pitää varata taas useita tunteja ja kuulemma ~350 euroa jne jne

                      Eli ei ihan puolessa tunnissa ja kahdella kympillä tule Audi kuntoon ;).

                      Comment


                        #71
                        Ei liity tähän tapaukseen mutta jos noinkin triviaalit asiat huolettaa niin ainahan sitä taksilla pääsee. Itellä välillä risoo tuo 13 vuotta vanha laatuauto ja sen viat. Sitten kun tarpeeksi ahdistaa niin käyn kerran vaikka töissä rouvan nissanilla ja johan tuntuu oma taas kuin uudelta.

                        Se, että merkkihuolto ei saa mitään aikaiseksi, ei ole auton laadun mittari.

                        Point being, pikkuvikainen saksalainen on parempi auto kuin ehjä riisikippo. Riisien huolto pelaa paremmin koska ne ovat niin paljon yksinkertaisempaa tekoa eikä niillä ajaisi ketään jos jälkihoito ei toimisi. Kuka sitten valitsee noista sakemanneista Audin, on varmaankin tehnyt lopulta päätöksen muilla kuin järkisyillä.

                        Comment


                          #72
                          Aika moni autoliike muuten toimii juuri noin, että viat korjataan vasta kun uusi omistaja niitä huomaa. Ennakkoon korjataan vain pakolliset. Sillä säätetään rahaa.
                          Sinänsä yksi ja sama, jos ne saa sitten kuntoon ilman isompia ongelmia.

                          Ikävintä asiassa on, että noita pikkuvikoja kertyy monta samaan autoon. Vastaavasti samanmoisia ajelee ilman mitään vikaa kymmeniä. Ei ole vain Audin ongelma.

                          Comment


                            #73
                            Vähän OT:a väliin: Aika paljon on tässä ketjussa juttua siitä miten Audi valitaan tunnesyistä. Hyvä ajettavuus jne. Sinänsä huvittavaa että Alfafoorumeilla missä olen vuosia pyörinyt, Audia pidetään yleisesti tylsänä.
                            Ei ole vielä kovin tylsää ollut. Huomaan tosin, miten monenkin mielestä omistamani vanha Audi on hajuton, väritön ja mautonkin. Onneksi kaikilla ei samanlaista ihan ole ;). Saa ajella rauhassa provosoimatta auton ulkonäöllä ketään. Tuleehan tämän ikäiseen kulkineeseen pientä ja varmasti vielä oikeasti suurempaakin laittoa vielä, mutta näillä mennään.

                            Comment


                              #74
                              Sinänsä huvittavaa että Alfafoorumeilla missä olen vuosia pyörinyt, Audia pidetään yleisesti tylsänä.
                              Tuokin on niin makuasia. Omaan silmään italialainen muotoilu on liian sekavaa ja siksi rumaa esim. valot on epäsuhtasen pieniä koriin nähden. Japsit taas on liian lelunoloisia. Liika muodoilla kikkailu menee jossain vaiheessa ainakin mun silmissä ruman näköiseksi.
                              Perusaudit on tylsiä. Mutta kevyellä piristyksellä tai esim S tai S-line Audit on mun silmään ainakin yksinkertaisen tyylikkäitä ja sisustan materiaalit laadukkaan oloisia.
                              Jos Audilla ei olis quattroa, VCDS:ää, Elsaa ja Etkaa, niin vois harkitakin jotain muuta.

                              Comment


                                #75
                                Kyllähän se ainoa edes harkinnan arvoinen vaihtoehto olis baijerilainen. Laatu ja jälkihoito lienee aika tasaväkistä Audin kanssa. Toistaiseksi en ole vakuuttunut iX-mallien kestosta ja takapotkulla taas ei voi ajaa kun kaikenmaailman vanhat lötköt painelis valoissa ohi talviaikaan.

                                Itäautoista joku EVO X olis ainoa jossa laatu ja suorituskyky kohtais omat tarpeet, huollot taas jopa euromuskeleita kalliimpia.

                                Comment


                                  #76
                                  VCDS jo sinänsä käy täysin päteväksi syyksi pitäytyä VAGineissa. Baijerilaisiin siirtyessä itkee verta VCDS:sän perään...

                                  Comment


                                  • #77
                                    Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                    VCDS jo sinänsä käy täysin päteväksi syyksi pitäytyä VAGineissa.
                                    Mielenkiintoista nähdä mitä VCDS:llä saa irti tulevasta kakkosautosta, vm 2011 Seat Ibizasta. Ilmeisesti ihan niin laajaa säädettävyyttä ei ole kuin Audeissa.

                                    Comment


                                      #78
                                      monenkin mielestä omistamani vanha Audi on hajuton, väritön ja mautonkin.
                                      Pasi: on mielestäni yksi maailmankaikkeuden parhaimpia tehdas-sleeppereitä, varmaankin sellaiseksi jo tehtaalla mietitty ja hyvä niin. Moisten mielipiteiden esittäjät onkin hyvä joskus pyytää siihen pelkääjän paikalle hieman haistelemaan ja maistelemaan...

                                      Comment


                                        #79
                                        Luultavasti johtuu juuri tylsyydestä, kun pelkääjän paikalla tulee huono olo aina motarin rampissa :)

                                        Comment


                                        • #80
                                          Otetaas tähän rempsakka offtopic kun taas näyttää kaikkien maailma niin kovin synkältä..

                                          En oo ikinään kuullutkaan autosta jossa ei mitään tyyppivikaa tai mitään yllättäviä vikoja ole tullut.. Saatana harvasen päivähä on bussitki lahonnu kesken matkan ja matkustajat jouduttu viskoo toiseen mokomaan + joka talvi saa lukea kuinka junat on myöhässä ja kaikki o paskaa vr:stä finairii..

                                          Mitä helvettiä... Lopettakaa ruikutus ja kävelkää saatana.. ei vaa kuluuhan ne niveletkin ja ne taas maksaa sen audin verran... puuuh...

                                          Eli kun keksitte ilmaisen kulkuneuvon tai edes tavan, nii privaviestiä kiitos..

                                          Comment


                                          • #81
                                            Haudasta taivaaseen, silloinki pääsee matkustaan vaan kerran. prkl

                                            Comment


                                              #82
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Touniks Näytä viesti
                                              Eli kun keksitte ilmaisen kulkuneuvon tai edes tavan, nii privaviestiä kiitos..
                                              Tähän avautumiseen on pakko avautua.. mennään OT tässäkin vaiheessa..osittain.

                                              Tuli törmätty yhdessä laina "autossa" positiiviseen ajatukseen, jonka niksi petteri auton omistaja oli tehnyt. kyseessä oli siis öpeli ja polttoaineen merkkivalo (normaalisti punainen tai oranssi) oli korvattu VIHREÄLLÄ valolla.

                                              Kysyin syytä tähän ja selitys oli seuraava:
                                              a) se oli rikki ja jotain piti pistää tilalle
                                              b) kertoo kuskille, että taas oli päästy 500km ilman, että jotain olisi hajonnut (ehkä).

                                              Comment


                                              • #83
                                                Ei ole ollut moittimista Audin laadussa, omalla kahden yksilön kokemuksella. Edellinen A4 tdiq -04 oli ajossa minulla 150-235tkm ajan. Tuona aika piti tietysti tehdä peruhuollot n. 25-27tkm välein ja nokkahihnan vaihtokin tuolle välille muistaakseni osui. Huollot oli varsin edukkaita merkkiliikkeessä, 200-500€ haarukassa laajuudesta riippuen. Vikoja tuona aikana iski kolmesti, ensin hajosi jarrupolkimen anturi, sitten moottorin lämpöanturi, kolmantena meni etupyörän laakeri. Muutaman kympin juttuja kumpikin anturin vaihto, laakeri maksoi n.100€. . Jarrulevyt tulivat tiensä päähän n. 200tkm paikkeilla, samalla vaihdoin uudet iskunvaimentimet. Etutolppien ollessa irti, vaihdettiin myös jotkin ylätukivarret vaikkeivat ne vielä väljiä olleetkaan, sillä ne olivat tuolloin helposti vaihdettavissa. Noine huoltoineen ja korjauksineen auto oli mielestäni ja automyyjänkin mielestä 5 vuotiaana ja 235tkm ajettuna erittäin hyvässä kunnossa.

                                                Nykyinen A3 on ollut ajossa nyt reilut 11kk ja luovutuksen jälkeen ensimmäisen kerran auto pitänee viedä liikkeeseen ensimmäistä huoltoa varten muutaman viikon päästä.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Otetaan osaa. Itse olen jo toista kertaa audin omistaja. Ensin 100 vm. 87 ja nyt A8. Suurin syy miksi ajan audilla ja tulen ajamaan, on se kun se on niin helvetin hyvä ajaa..! Hiljainen, pysyy tiellä, erittäin hyvät istuimet ja tilava.

                                                  Vikoja tulee ja menee. Kertaakaan kumpikaan ei ole jättänyt tielle. Vian määritelmä on myös sellainen käyttäjäkohtainen asia. Kuinkahan moni japsikuski vie autonsa merkkiliikkeeseen natinan takia? Tai kun auto tärisee ja hakee uria pikatiellä...ei kukaan. Se kuitataan lauseella: Nämä natisee kaikki näillä kilometreillä tai Tää on aina ollu tällänen.

                                                  En mäkään ala korjaamaan autoa ihan pienten takia. Nytkin webasto kenkkuilee, turbiini täristää pari päivää pesun jälkeen, kone tiputtaa vähän öljyä, syöttöpumpun ennakkosolkku takertelee, nokatkin hiukan naputtaa, cruise ei toimi, airbagin valo palaa ja toinen ajovalo on pimeenä ja puskuri halki.

                                                  Mutta nää on kaikki tälläsii näillä kilsoilla... :)

                                                  Ja, en silti vaihtaisi omaa autoani uuteen fiat grande puntoon, vaikka hinnat ovat molemmissa noin samat. Enkä lähtisi, vaikka ilmaiseksi pihaan tuotaisiin corolla, ajamaan maailmaa ympäri sillä, vaan omalla autollani mitään noista vioista korjaamatta. Öljyt voisin kattoa. Ja ilmanpaineet.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    voisko sanoa vaan että I <3 MY Audi :) iha sama mitä menee nii korjaillaa, kuha audil on kaikki hyvin.. Niin se emäntäkin takaa hymähteli.. Meillä ei ole kun 1 automerkki makso mitä makso..

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Laatu maksaa ja laadun ylläpito maksaa vielä enemmän. Ikinä ei japanilaista ajoneuvoa tähän talouteen tule. Kaikkeen voit vaikuttaa itekin. Henkilökohtaisesti kartan merkkihuoltoa viimeiseen asti. Jos vain joku muu voi asian hoitaa niin vien sinne johonkin muualle. Ainakin täällä on paljon asiantuntevampia ja halvempia korjaamoita mitä merkkihuollon kiskuri tunarit.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Positiivisia fiiliksiä minullakin Audin laadusta. Kilometrejä on kertynyt kuitenkin ihan kohtuudella:

                                                        A3 1.9tdi -04 (8P) 92000
                                                        A3 2.0tdi S-tronic -06 100000
                                                        A4 2.0tq -09 9000
                                                        (A6 1.9tdi -00 200)
                                                        A4 3.2 -09 24000
                                                        Q5 2.0T -11 6000

                                                        Noita on remontoitu tasan neljän rikkoutuneen osan myötä:
                                                        A3 1.9tdi molempien etupenkkien easy entry mekanismit takuuseen
                                                        A3 2.0tdi toisen xenonin korkeudensäätömoottori ja vauhtipyörä
                                                        Neloset molemmat täristivät hieman, mutta loppujen lopuksi pärjättiin renkaiden tasapainotuksella
                                                        Q5 on tähän mennessä tyytynyt pelkkään bensaan :-)
                                                        Tuo parin sadan kilometrin verran alla ollut A6 päätyi myös perheeseen, siinä alkaa olla mittarissa jo 400kkm mutta edelleenkin kaikki toimii. Kaiken lisäksi sitä ei todellakaan ole pidetty kuin kukkaa kämmenellä ja varmasti osa jos toinenkin on jo vaihtunut.

                                                        Minulle laatu on se fiilis mikä ajaessa autosta välittyy. Jos joku yksittäinen komponentti sattuu joskus rikkoutumaan niin mikäs siinä kunhan vehkeet laitetaan kuntoon asiallisesti. Toki mieli muuttuu jos kohdille sattuu oikeasti maanantaikappale, mutta vielä mennään hyvillä mielin.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja msuomal Näytä viesti
                                                          Taas ohi aiheen, ostin tuohon autoon pyyhkijän sulkia. Samat Boschin sulat maksoi viereisessä paketissa Opel Astraan 35? ja tuohon Audiin 55?. Aika kallis sovitin (sama muuten käy C-mersuun)! Jäi se paketti siitä liikkestä ostamatta. Motonetistä löytyi sitten ihan samaan hintaa kuin muihinkin autoihin eli 33,50. Eikä kyse ollu siitä etteikö mulla olis tuota 20 euron erotusta...
                                                          Käypä seuraavan kerran kysymässä hinta alkuperäisille sulille marmorilta.. Muistaakseni hinta on jotain 30-40? välillä...

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Käypä seuraavan kerran kysymässä hinta alkuperäisille sulille marmorilta.. Muistaakseni hinta on jotain 30-40? välillä...
                                                            Totta, sulat on melko edullisia marmorilla, kuten aika moni muukin osa, mutta taitavat ne aseettoman ryöstönkin. Lähes aina kannattaa kuitenkin hakea referenssihinta marmorilta ennen tarvikepuotiin menoa.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Minä en tajua että porukka valittaa jostain saakelin parin kympin pyyhkijänsulista.

                                                              Ottakaapa esim. jumalmoottorin katalysaattori (ovh yli 1000e), ratinasentotunnistin (ovh 700e) tai joku muu yhtä mielenkiintoinen osa niin on jotain järkeä valittaakkin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X